Mercedes W124 | "Mercedes-Benz, Die Sacco Jahren"

520d zei:
Niet. Daar krijg je spijt van. Houden en zo nu en dan lekker van genieten. Tip: pak eens een rally mee als je daar kans toe ziet. Daar zijn die Benzen prima geschikt voor. Geen gemier in een kleine sportwagen die te laag en onhandelbaar is op kleine landweggetjes, het cabriogevoel pak je mee door de grote schuifmans en de binnenruimte is ruim genoeg voor het uitstallen van de rallybenodigdheden en versnaperingen onderweg!;)

Zelf lijk ik ook even rust te hebben gevonden. Dattel is niet perfect, maar wel bloedmooi en heerlijk old school Benz. Het rijdt uitstekend en ik mis zelfs de opties niet die ik voorheen onmisbaar achtte.

Vanmiddag weer opgehaald van de garage. Blijft toch iets speciaals hebben. Het rijdt geweldig.. Over twee weken een afspraak om het roestmonster weer eens te lijf te gaan.
 
Ook niet mijn ding die CLS. Veel te krap van binnen.
Volgens mij zijn er maar 2 goede opvolgers voor de W140, een W221 .....of gewoon wéér een W140 :)
 
S-J zei:
Over twee weken een afspraak om het roestmonster weer eens te lijf te gaan.

Als ik vragen mag, hoe ver is het roestmonster bij jou gevorderd en wat is de hoogte van de offerte?
 
R W D zei:
Ook niet mijn ding die CLS. Veel te krap van binnen.
Volgens mij zijn er maar 2 goede opvolgers voor de W140, een W221 .....of gewoon wéér een W140 :)
Ik zou hem wel willen hebben ware het niet dat hij geen trekgewicht op kenteken heeft.
 
TYN zei:
S-J zei:
Over twee weken een afspraak om het roestmonster weer eens te lijf te gaan.

Als ik vragen mag, hoe ver is het roestmonster bij jou gevorderd en wat is de hoogte van de offerte?

Ik heb vorig jaar al voor 400 euro laten spuiten, de gehele rechterkant. Nu voor 300 euro de linkerkant het scherm vóór en één deur. Wel bij een andere spuiter, dus hoop dat het resultaat net zo goed is. De onderkant heb ik bij aankoop laten tectyleren dus dat is nog niet nodig.
 
Misschien een dom vraagje: Waarom een andere spuiter kiezen dan diegene die voor maar EUR 400 de hele rechterkant goed gespoten heeft? En nu "hoop" je dat die andere spuiter voor EUR 300 de linkerkant ook goed gaat spuiten?

EUR 100 besparen? Maar EUR 100? Diegene die EUR 400 factureerde is eigenlijk een ontzettende oetl ul? Ofzo?

Ik had die linkerkant door de EUR 400-man laten spuiten.
 
R W D zei:
Ook niet mijn ding die CLS. Veel te krap van binnen....

Tja, ik ben dan natuurlijk nog jong, slank, fit etc etc :p:)

michel1975 zei:
...
Ik zou hem wel willen hebben ware het niet dat hij geen trekgewicht op kenteken heeft.

Dat heeft MB expres gedaan, om gewoon niet van die lelijke sleurhokken erachter te krijgen. Zul je zien, ontwerp je een mooie auto, hangt één of ander figuur er een tabbert achter :D
 
Gullwing zei:
R W D zei:
Ook niet mijn ding die CLS. Veel te krap van binnen....

Tja, ik ben dan natuurlijk nog jong, slank, fit etc etc :p:)

Ik ben ook jong, slank, fit etc., maar wel 1.90 lang. En voorin zit een CLS uitstekend, maar achterin is de hoofdruimte en de instap krap.
Vind ik bij een sedan (wat de CLS imo feitelijk gewoon is) in deze prijsklasse een groot nadeel. In een dergelijke auto moeten naar mijn mening 4 volwassen personen riant kunnen zitten, hetgeen bij een CLS gewoonweg niet het geval is. Ik zie dat als een flinke concessie, en zou dus eerder voor een E- of S-Klasse kiezen.

Zou ik een auto op uiterlijk kiezen en met minder ruimte genoegen nemen dan zou ik voor een echte Coupe (2-deurs) gaan (bijv. E-Coupé, CL, 4- of 6-Serie).
 
Voor dagelijks gebruik vind ik een coupe alleen wat minder handig, de achterdeur even open om er even snel iets in te gooien vind ik daarvoor veel te handig.

Ik zit nooit achterin mijn eigen auto, en voor anderen koop ik natuurlijk geen auto, kunnen zij niet goed zitten, dan gaan ze maar met hun eigen auto.
 
Dionysus zei:
Misschien een dom vraagje: Waarom een andere spuiter kiezen dan diegene die voor maar EUR 400 de hele rechterkant goed gespoten heeft? En nu "hoop" je dat die andere spuiter voor EUR 300 de linkerkant ook goed gaat spuiten?

EUR 100 besparen? Maar EUR 100? Diegene die EUR 400 factureerde is eigenlijk een ontzettende oetl ul? Ofzo?

Ik had die linkerkant door de EUR 400-man laten spuiten.

Relatief gezien is het hetzelfde oppervlak, qua kosten scheelt het niks. Vooral communicatiegemak en locatie spelen een rol.
 
... roest is wel 'een dingetje'. Over het algemeen valt het mee, maar eenmaal aanwezig kan het toch wel geld kosten om een en ander te laten herstellen. Als Beun de Haas vervolgens aan de slag gaat, dan ben je binnen de kortste keren weer aan de beurt. Ik heb veel dichtgeplamuurde en daarna 'luchtig gespoten' auto's voorbij zien komen en daar wordt je niet vrolijk van. Een adres voor goed en goedkoop spuitwerk ben ik nog niet tegengekomen. Goed en goedkoop sluiten elkaar (zeker bij een Mercedes) uit.
 
... vanaf vandaag mijn auto voor dagelijks gebruik. Ben benieuwd welke activist mij binnenkort van de weg drukt. Het is namelijk een diesel uit 1986 en volgens de publieke opinie mogen die niet meer. Waarom niet? Om toch. Dus ben ik een bedreigde automobilistensoort. Ik overweeg om op de voorschermen Highroad Warrior te schilderen. Greenpeace kwam er ver mee. Met dat Warrior voorop.

SAM_0096+%2528Large%2529.JPG

[size=x-small]edit: groter plaatje[/size]
 
Phaeton W12 zei:
Met goed onderhoud en één eigenaar kan elke auto die 40.000km per jaar rijdt dat halen.

Hangt natuurlijk af wat je onder 'goed onderhoud' verstaat. Als je alle onderdelen preventief blijft vervangen haal je de 1 miljoen wel ja. Maar met enkel regulier onderhoud en één eigenaar kan m.i. niet elke auto de 1 miljoen km's halen. Sterker nog, dat zijn er volgens mij maar weining. Zeker als je naar de auto's kijkt die in 1989 nieuw te koop waren.
 
Phaeton W12 zei:
W124STER zei:

Met goed onderhoud en één eigenaar kan elke auto die 40.000km per jaar rijdt dat halen.

Weet niet hoeveel Guldens en Euro's er stuk geslagen zijn aan het onderhoud aan die 300 D, maar een Scorpio, Omega of Type 44 krijgt nooit en te nimmer zo'n km-stand zonder grondige restauraties. En onderhoud is echt wel wat anders dan restaureren. Of reviseren. Qua Euro's.

Kwalitatief? De W124 is de maat der dingen.

Ik ben onder de indruk.
 
Dionysus zei:
Weet niet hoeveel Guldens en Euro's er stuk geslagen zijn aan het onderhoud aan die 300 D, maar een Scorpio, Omega of Type 44 krijgt nooit en te nimmer zo'n km-stand zonder grondige restauraties.

Dat durf ik te betwijfelen.
 
Ik vind meerdere voorbeelden van auto's die 1.000.000 km haalden met de originele motor (en vaak ook versnellingsbak en koppeling), zoals een:

- Skoda Fabia diesel (2000);
- Polo (2004)
- Saab 9-5 (1998)
- Hyundai Accent (1995)
- BMW 530d (2000)
- Audi 100 (1992)

https://www.carscoops.com/2013/07/german-owner-drives-skoda-fabia-diesel.html
https://www.iol.co.za/motoring/cars/volkswagen/1-polo-1-owner-1-million-kilometres-1.1357398
https://saabworld.net/f9/1-million-kilometers-saab-9-5-a-26010/
https://www.clublexus.com/forums/ca...car-is-still-going-strong-hyundai-accent.html
https://www.motor-talk.de/forum/1-000-000-kilometer-in-7-5-jahren-t1631265.html
https://www.lz.de/home/nachrichten_..._dem_ersten_Motor_eine_Million_Kilometer.html

Wellicht komt het bij Mercedes vaker voor omdat daarmee wellicht meer kilometers worden gemaakt dan met andere merken. Maar als een Hyundai uit de jaren 90 het kan of een Volkswagen Polo, dan vraag ik me af, welke auto kan het niet? Met een juiste rijstijl en met heel veel kilometers per jaar denk ik dat auto's die de 1 miljoen niet halen eerder de uitzondering zijn dan de regel.

Het gaat om de juiste rijstijl en respect voor de techniek, dat lijken mij de belangrijkste factoren voor lang met een auto doen (naast onderhoud en niet teveel koudstarts). Iemand die elke 80.000 km een koppeling verslijt (en dat zijn veel mensen) , zal minder snel (of helemaal niet) de 1 miljoen halen dan iemand die na 1 miljoen km nog steeds rondrijdt met de eerste koppeling :rolleyes:
 
... mooi rijtje! En ja, zorgvuldigheid en duurzaamheid gaan hand-in-hand. Natuurlijk zijn er meer auto's die kilometerstand bereiken, maar zoals Phaeton W12 stelt, zeker weten dat de omstandigheden waaronder dat gebeurde en hun eigenaren 'tenminste gelijkenis vertonen'.
 
Kijken naar het wagenpark hier in Litouwen geeft een aardige indicatie betreft duurzaamheid. Het is over het algemeen redelijk modern, maar auto's uit de jaren '90 zijn hier nog veel meer vertegenwoordigd dan in Nederland. En welke modellen vallen dan op? Naast de W124 voornamelijk Passat B3 en B4, Audi 80, A4 B4 en A6 C4. Deze zie je echt nog heel veel hier, niet zelden als taxi met astronomische kilometerstanden.
 
De toerenteller is bij mij ook stuk geweest, doet het nu weer perfect (beter dan ooit). Mooi en vloeiend.

Toch zonde dat beide W124's eigenlijk alleen maar stil staan.
 
S-J zei:
Toch zonde dat beide W124's eigenlijk alleen maar stil staan.

Zeker zonde, maar eigenlijk ook wel logisch. Ik heb dat zelf destijds gehad toen ik als 2e auto een W116 280S had, naast een W124 260E als dagelijkse auto. Hoewel ik helemaal gek was van de 280S (en nog steeds) reed ik er steeds minder en uiteindelijk helemaal niet meer mee. De 260E reed lekkerder, was betrouwbaarder en zuiniger, dus die auto pak je dan automatisch eerder. Toen de 280S uiteindelijk de nodige mankementen kreeg was de keuze dan ook snel gemaakt om deze van de hand te doen.
Nu met de SL is het een ander verhaal. Dat is de "mooiweer-auto", lekker dakloos toeren, waardoor de SL een prima aanvulling is op mijn BMW F11.
De BMW rijdt natuurlijk veel beter, zit lekkerder, is stukken ruimer etc., maar de Mercedes biedt op mooie zonnige dagen net dat stukje plezier wat de BMW (ondanks het panorma-dak) niet kan bieden, lekker dakloos toeren in één van de klassiekers van mijn dromen :cool:.
 
W124STER zei:
... vanaf vandaag mijn auto voor dagelijks gebruik. Ben benieuwd welke activist mij binnenkort van de weg drukt. Het is namelijk een diesel uit 1986 en volgens de publieke opinie mogen die niet meer. Waarom niet? Om toch. Dus ben ik een bedreigde automobilistensoort. Ik overweeg om op de voorschermen Highroad Warrior te schilderen. Greenpeace kwam er ver mee. Met dat Warrior voorop.

SAM_0096+%2528Large%2529.JPG

[size=x-small]edit: groter plaatje[/size]

Ligt hier die boot?
 
Vrijdag met een dubbel gevoel op weg gegaan naar de schadehersteller. Enerzijds blij om m'n auto na twee weken terug te krijgen, maar ook enigszins bezorgd of ze 'm niet verpest hebben.. Gelukkig bleek al snel dat ze perfect werk hebben verricht. Tussen de dure BMW's, Mustangs en Escalades stond 'ie mooi blinkend (nu aan allebei de kanten!) te wachten. Kleurverschil is er niet, alles sluit perfect aan en de deuren sluiten nog steeds met hetzelfde kluisgevoel als voorheen :D Zo blij als een kind naar huis gereden! Met een flinke omweg uiteraard.

Leuk detail, de eigenaar vertelde me dat z'n personeel het erg leuk had gevonden om weer eens aan zo'n oude auto te werken. Normaal doen ze alleen dure, recente wagens. W124's worden hier louter voor een habbekrats door Beun de Haas gerepareerd, maar de staat waarin de mijne verkeert vond hij verbazingwekkend.

Zo staat 'ie tevreden op de parkeerplaats. Het kostte een lieve duit, maar wat ben ik blij dat ik het gedaan heb (y)
IMAG0089_zps896a063f.jpg
 
Prachtig plaatje, kon zo uit begin jaren '90 zijn. De Benz straalt enorme klasse uit t.o.v. de auto's ernaast, lijkt net alsof de Audi 100 blij is dat ie naast de Benz mag staan.
 
gregg rolie zei:
W124STER zei:
... vanaf vandaag mijn auto voor dagelijks gebruik. Ben benieuwd welke activist mij binnenkort van de weg drukt. Het is namelijk een diesel uit 1986 en volgens de publieke opinie mogen die niet meer. Waarom niet? Om toch. Dus ben ik een bedreigde automobilistensoort. Ik overweeg om op de voorschermen Highroad Warrior te schilderen. Greenpeace kwam er ver mee. Met dat Warrior voorop.

Ligt hier die boot?

... nee, dit is zo ongeveer tussen Ens en Kraggenburg (even voorbij de Ramspol)
 
@TYN, geweldig dat de auto weer is hersteld op de door jou gewenste manier. Da's altijd maar afwachten, zeker met zilvergrijs.
 
Het lijkt er op dat het hele 'W124-avontuur in Litouwen' een beetje last heeft van opstartproblemen. Eerst schade, en terwijl de lak net droog is, diende zich gister het volgende probleem aan. Ik moest langs een paar adressen in het centrum van Vilnius, dus korte stukjes, lage snelheid en vaak starten. Na de derde stop merkte ik al dat het starten wat moeizamer ging dan normaal. Na de vierde stop had de accu er helemaal geen zin meer in. Aangeduwd en hij reed weer als vanouds. Kan gebeuren dacht ik, dat de accu op al die korte stukjes niet voldoende was opgeladen. Aldus besloten om een stuk de stad uit te rijden om te zorgen dat de accu weer voldoende zou worden opgeladen.

Na pakweg 20 minuten (hier in Litouwen zit je dan al redelijk in de middle of nowhere..) merkte ik dat de ruitenwisser steeds langzamer begon te wissen. Vervolgens begon het ABS-lampje te branden. Snel weer omgedraaid naar de bewoonde wereld dus.. 10 minuten later deed de ruitenwisser het helemaal niet meer (lekker, in de regen :)), alle lampen waren uit en alle tellers wezen op 'nul'. Wat dan wel weer mooi is, is dat de Benz reed alsof er niets aan de hand was. Vervolgens de auto bij een Mercedesspecialist neergezet (type smerige werkplaats met potige kerels met zwarte handen (y)), waar men al snel de boosdoener had gevonden. Niet de dynamo, maar een relais à 15 euro. De accu heeft wel een aardige klap gehad, dus morgen even terug om te zien of die ook vervangen moet worden.

Ongelofelijke service ook, ik kwam om 17:15 bij de betreffende garage aan. Direct werd een andere auto naar buiten gereden en doken vijf man onder de motorkap. Booster aan de accu en het relais was binnen een kwartier vervangen. Men keek raar op toen ik vroeg of ik een afspraak kon maken voor een kleine beurt. "Wat moet er aan gebeuren dan?" Nou, een algehele check, oliewissel en een nieuwe velg omdat eentje beschadigd is. "Ben je gek, doen we nu wel even!" Auto op de brug en met vijf man sterk werd de Benz geinspecteerd ("verkeert in topstaat, meneer" ). Oliewissel bleek nog niet nodig en ondertussen was werknemer nummer zes zich in het zweet aan het werken om de beschadigde velg recht te maken. Ik stond het geheel met verbazing te bekijken, terwijl het al richting 18:00 ging. Echte service. Kom daar in Nederland maar eens om :D

En de uiteindelijke schade? 90 litas, oftewel €26,50. Geweldig land.

IMAG0096_zpsdeb0c188.jpg
 
Een briljant land waarvan ik het eigenlijk zonde vind dat ik er maar één keer geweest ben.

Europa door toeren zouden meer mensen met hun W124 moeten doen. Zomaar een suggestie voor de mensen die er een hebben..!
 
Dionysus zei:
Een andere wereld.

Andere wereld valt opzich wel mee. Een beetje een Russisch-Scandinavische mix in mijn ogen, waarbij de jongere generatie zeer West-Europees aandoet. Wat mij vooral opvalt is de vriendelijkheid van de mensen, ongeacht leeftijd. Je verwacht stugge mensen in een ex-communistisch land, maar daarvan is geenszins sprake. In een kledingwinkel rent men bijna om je goed van dienst te kunnen zijn. In een bar vragen voor startkabels, en de eigenaar hangt direct met een vriend aan de telefoon, enkel om mij te kunnen helpen.

Zelfde verhaal in de garage waar ik eerder was. Vandaag even terug gegaan om de accu te laten controleren. De eigenaar (ex-president van de Litouwse Mercedes club, zo bleek) herkende me direct en twee minuten later stond de Benz al in de werkplaats. Accu bleek tiptop in orde, gelukkig! De stalen velg die ik anderhalve dag eerder daar had achtergelaten was vakkundig gerepareerd en letterlijk een paar minuten later was 'ie al gemonteerd. Kosten in totaal? 15 euro. Terloops liet ik hem de kapotte wieldop nog zien. "Oh wacht maar, daarvan heb ik er nog wel eentje" Uit een grote stapel onderdelen kwam exact dezelfde dop tevoorschijn. Kost dat? "6 euro". Geweldig :D
 
Nee hoor, maar met Engels, handen en voeten kom je een heel eind. En Google Translate, uiteraard.
 
Ah, ok. Dan is mijn verbazing over dat land alleen maar toegenomen. En dus ook mijn verbazing over de verhalen die jij met ons deelt. En het juichende commentaar van Snipe. Ik, vooringenomen als ik ben, moet mijn perceptie over de Baltische staten toch wel even bijstellen. Ik vermoedde een diep wantrouwen naar alles wat uit het westen kwam. "Die zijn rijk en die kan je dus plukken". Shame on me. Ik had beter moeten weten.

Maar het rijden van een W124 roept dus waardering op. Alleen al daarom verschillen de Baltische staten in een positieve manier van de gemiddelde beeldvorming hier in NL.

Tokkiebak.

Edit: onnodig xenofobe opmerking aangepast.
 
En oh ja, ik heb zeer positieve ervaringen met Polen. Leuke mensen die van aanpakken weten! En blijf je ervaringen met ons delen. Heerlijk leesvoer!
 
Dionysus zei:
Jij spreekt de taal?

Iets wat hier in Spanje wel belangrijk is, in het begin sprak ik bijna geen spaans, nou dan wordt je ook niet geholpen. Ze lopen gewoon weg, want hah toevallig net lunchtijd, mijn collega is er over een half uur wel. En met engels red je je hier echt niet, gelukkig spreek ik tegenwoordig redelijk spaans (perfect zal denk ik nooit lukken als je niet native bent) en dan wordt je wel gewoon geholpen.
 
Dionysus zei:
Maar het rijden van een W124 roept dus waardering op.

Absoluut. De combinatie barre winters plus weinig onderhoud vraagt om een auto die niet snel kapot gaat. Daarom zie je hier ook nog zoveel jaren '90 TDI VAG's. Audi 100, VW Passat. Ze zien er niet meer uit maar rijden doen ze allemaal nog. Oerdegelijke auto's. En waar deze auto's in Nederland niets meer waard zijn, wordt er hier nog relatief goed geld betaald voor degelijke diesels.

Als aanvulling op de vriendelijkheid van de Litouwse bevolking: gisteren was een Italiaanse vriend van me op zoek naar een winkel hier in Vilnius, die hij niet kon vinden. Hij vraagt een toevallige voorbijganger (in zeer gebrekkig Engels..), die direct een vriend belt om te vragen naar de locatie van de winkel, om hem vervolgens met z'n eigen auto daarheen te brengen. 3 kilometer verderop! :D

Typische Litouwse W124, met de nodige roest:
54403-mercedes-benz-124-0452.jpg
 
Gullwing zei:
Dionysus zei:
Jij spreekt de taal?

Iets wat hier in Spanje wel belangrijk is, in het begin sprak ik bijna geen spaans, nou dan wordt je ook niet geholpen. Ze lopen gewoon weg, want hah toevallig net lunchtijd, mijn collega is er over een half uur wel. En met engels red je je hier echt niet, gelukkig spreek ik tegenwoordig redelijk spaans (perfect zal denk ik nooit lukken als je niet native bent) en dan wordt je wel gewoon geholpen.
Wij zaten met mijn collega's en een manager met onbeperkte creditcard flink na te pimpelen in de hotelbar in Granada. Met een man of 30 tequila's van 9 euro per stuk weg te keilen na een dag vergaderen. Om 11 uur ging het licht uit want het was tijd om naar huis te gaan. Uit eindelijk bleef er 1 spanjaard en is het 2 uur geworden. Rekening bijna 1600 euro. Heel bijzonder was dat.
 
Fantastisch, die verhalen over de vriendelijkheid van de Litouwse bevolking.

Maar gelukkig komt dit ook nog wel in Nederland voor. Ongevraagd service zonder extra kosten.

Bracht van de week mijn schoenen weg voor nieuwe hakken. Prijs afgesproken.
Haal ik ze op, blijkt hij nog een extra beschadiging aan de binnenkant te hebben gerepareerd.

Service. Zonder extra kosten.

Kijk, zo ken het ook!
 
Snipe zei:
Europa door toeren zouden meer mensen met hun W124 moeten doen. Zomaar een suggestie voor de mensen die er een hebben..!

Goed punt. Met Dattel kom ik niet verder dan België en Duitsland. In Duitsland overigens dit weekend een paar keer opgestoken duimen en bij de pomp zelfs iemand die mij kwam vertellen hoe mooi hij "der Dicke" vond. Toch leuk.

@ TYN: mooie verhalen, met die geschiedenis samen gaat de 250D natuurlijk nooit meer weg! Ik lees je berichten met plezier!(y)
 
Terug
Bovenaan