Mercedes W124 | "Mercedes-Benz, Die Sacco Jahren"

• Onderwerp starter Onderwerp starter -
  • Startdatum Startdatum
Tja, ik vind het allebei wel leuk. Ik heb meer BMW's gehad, ik denk een stuk of acht, maar nu toch ook alweer de tweede Mercedes. Deze week ben ik naar Duitsland gedieseld, volgende week staan Brussel en Spa op het programma. Bevalt me beter dan ik gedacht had, ik dacht dat het echt té langzaam zou zijn.

@W124STER: Was je vader minister (met chauffeur)?
En wat die Opel betreft, moet ik de vennoot helemaal gelijk geven ;)

... nee, semi-overheid (dus 'een beetje').

Die Opel vind ik een voorbeeld van het woordje "Puur" uit die tijd en dat in combinatie met "Praktisch nut" of "Bruikbaarheid". Dat raakt bij mij altijd het automobiele hart.

@Rearwheel Driver; plaatje van je R107 op de nieuwe pagina? Lijkt me wel wat :)

Snipe zei:
Tja, ik vind het allebei wel leuk. Ik heb meer BMW's gehad, ik denk een stuk of acht, maar nu toch ook alweer de tweede Mercedes. Deze week ben ik naar Duitsland gedieseld, volgende week staan Brussel en Spa op het programma. Bevalt me beter dan ik gedacht had, ik dacht dat het echt té langzaam zou zijn.

... te langzaam zouden ze bij "Das Haus" niet toelaten; hij heeft voldoende vermogen. "Enough" zoals dat ook geldt voor Rolls Royce enzo ;)

W124STER zei:
@Rearwheel Driver; plaatje van je R107 op de nieuwe pagina? Lijkt me wel wat :)

U vraagt wij draaien, het is tenslotte jouw topic :D

GroteFoto-F7Q3BUZC.jpg

W124STER zei:
Snipe zei:

... te langzaam zouden ze bij "Das Haus" niet toelaten; hij heeft voldoende vermogen. "Enough" zoals dat ook geldt voor Rolls Royce enzo ;)

Nou, het zou natuurlijk goed kunnen dat hij destijds snel genoeg was, maar nu niet meer. Dat zou ik me bij een W123 200D goed voor kunnen stellen; vandaag de dag zit geen mens erop te wachten om in een halve minuut naar de 100 te sprinten.

Ach, te langzaam is subjectief.

Misschien is de gemiddelde huidige auto wel te snel. Een vraagstelling die een 200 D bezitter over het algemeen in het geheel niet bezighoudt. Die gaat gewoon in het grootste comfort van A(msterdam) naar B(russel).

W124STER zei:
Rearwheel Driver zei:
W124STER zei:
Rearwheel Driver zei:
@ W124STER: Deze ook al overwogen?

De 960, Volvo onder de Volvo's, ik begin hem steeds mooier te vinden!

... ja, maar op de een of andere manier vind ik dit model niet puur genoeg. Een Volvo in een net pak; "...'t ken net" voor toen.

Mocht je voor het merk Volvo kiezen, dan zou ik geen "puurder" model weten dan de 760/960/S90/V90. Bovendien de laatste achterwiel-aangedreven Volvo, en geen ander Volvo-model maakt een onverwoestbaarder indruk.

Ik vind het wel mooie auto's, maar het zijn afgeleiden van de oervorm; de 740. Ondanks dat de 760 naar ik meen tegelijkertijd met de 740 werd geïntroduceerd, is voor mij de 740 de basis. Daar zoek ik naar in de voorraad.

Ander voorbeeld; hoe puur wil je het hebben?. Helaas is deze auto 'verboden' door de vennoot ( "je kunt het ook overdrijven" )
Je vennoot heeft helemaal gelijk. Zelden een auto gehad die me qua kosten de indruk gaf een verschrikkelijk dikke Teutoon te zijn maar qua rijplezier niet eens kon tippen aan de Seicento. Eentje in de categorie eens maar nooit weer.

Dionysus zei:
Misschien is de gemiddelde huidige auto wel te snel. Een vraagstelling die een 200 D bezitter over het algemeen in het geheel niet bezighoudt. Die gaat gewoon in het grootste comfort van A(msterdam) naar B(russel).

Had ik al gezegd dat de tocht van A naar B wordt gemaakt om in B een ritje in een auto met 600 pk te maken? Met name op de terugweg zal de 200D waarschijnlijk een tikje traag lijken...

Snipe zei:
Dionysus zei:

Had ik al gezegd dat de tocht van A naar B wordt gemaakt om in B een ritje in een auto met 600 pk te maken? Met name op de terugweg zal de 200D waarschijnlijk een tikje traag lijken...
Understatement die schreeuwt om begeleidende foto's:}

Vandaag de Benz volgegooid. Over de afgelopen 923,6km bleek hij 1:16,7 verbruikt te hebben (tu)

Inmiddels zijn we aan elkaar gewend maar nog steeds rijd ik elke kilometer met een glimlach. Wát een auto. Ik kan nog steeds niet geloven dat ik, als 23-jarige student, zo bevoorrecht ben om zoiets te mogen bezitten.

Gloeibougies worden binnenkort vervangen. Dan is 'ie perfect. Oh, en volgend jaar lente wil ik lichtmetalo's. M'n voorkeur voor 8- of 15-gaats verandert elke dag. Momenteel neig ik naar 8-gaats, maar enkel omdat er bij Klaas de Poel een prachtige 400E in precies mijn kleur te koop staat. Of heel misschien toch zo'n lekker ordinair AMG-setje..?

Joël D. zei:
Volgens je profiel ben je 24, TYN. Verjaardag vergeten?

Een uitgelezen kans om jezelf een setje lichtmetaal te geven, zou ik zeggen..!

De mijne mag gewoon z'n wieldoppen houden, ik vind het al snel een beetje twijfelachtig op lichtmetaal. Mijn rechtervoet gaat op dieet, want het kan natuurlijk niet zo zijn dat die van TYN zuiniger is dan de mijne.

Snipe zei:
Joël D. zei:
Volgens je profiel ben je 24, TYN. Verjaardag vergeten?

Een uitgelezen kans om jezelf een setje lichtmetaal te geven, zou ik zeggen..!

De mijne mag gewoon z'n wieldoppen houden, ik vind het al snel een beetje twijfelachtig op lichtmetaal. Mijn rechtervoet gaat op dieet, want het kan natuurlijk niet zo zijn dat die van TYN zuiniger is dan de mijne.
Ga danvoor de putdeksels. De 8 gaatsen zijn meer iets voor Mopf2.

Een auto heeft een stuurwiel nodig. Een versnellingsbak en verlichting voor en achter. Oh ja, een torretje onder de motorkap helpt ook. In die categorie vallen bij mij ook lichtmetalenwielen.

Onzin? Tuurlijk, voor de volle 100%. Maar ik denk er nog steeds zo over. Alu-räder sind obligatorisch.

@Snipe

Weet je het precieze verbruik al? Beetje een blamage inderdaad, als je 72 paarden meer dorst hebben dan de mijne :p Al heb jij wel al de 160 aangetikt. Dat heb ik dan weer niet.

michel1975 zei:

Tja, daarom ook mijn twijfel. De putdeksels hebben meer de klassieke, elegante W124-look. De 8-gaatsen zijn wat sportiever en tijdlozer. Juist dat tijdloze spreekt me wel aan, omdat het brilliantsilber dat m.i. ook is. Moeilijk, moeilijk..

Dionysus zei:
Een auto heeft een stuurwiel nodig. Een versnellingsbak en verlichting voor en achter. Oh ja, een torretje onder de motorkap helpt ook. In die categorie vallen bij mij ook lichtmetalenwielen.

Onzin? Tuurlijk, voor de volle 100%. Maar ik denk er nog steeds zo over. Alu-räder sind obligatorisch.

Dat ben ik in veel gevallen wel met je eens. Ik weiger om met de 306 GTI of met de 330i in de winter met van die armoedige zwarte stalen velgen te gaan rijden bijvoorbeeld. Maar bij een 200D past eenvoud.

Bij een W123 vind ik die meegespoten wieldoppen ook wel goed staan trouwens. Verder weet ik ook niet zoveel auto's waar wieldoppen enigszins goed staan. Oude Rolls-Royces misschien.

TYN zei:
@Snipe

Weet je het precieze verbruik al? Beetje een blamage inderdaad, als je 72 paarden meer dorst hebben dan de mijne :p Al heb jij wel al de 160 aangetikt. Dat heb ik dan weer niet.

michel1975 zei:

Tja, daarom ook mijn twijfel. De putdeksels hebben meer de klassieke, elegante W124-look. De 8-gaatsen zijn wat sportiever en tijdlozer. Juist dat tijdloze spreekt me wel aan, omdat het brilliantsilber dat m.i. ook is. Moeilijk, moeilijk..
Grappig is dat. Zoveel mensen zoveel wensen. Ik vind de 8 gaatsen juist niet tijdloos.. De gullideckel kunnen eigenlijk altijd.

Gelukkig is de mijne te oud voor 8-gaatsen. Dan hoef ik alleen nog maar te twijfelen tussen 15-gaats en wieldoppen, en die laatste zitten er al op. Eenvoudig allemaal.

@TYN: ik heb de tank volgegooid voor ik naar Duitsland ging en bij terugkomst weer, niet omdat 'ie leeg was maar omdat ik het verbruik wilde weten. Dat was 1 op 14,8 en ik heb de indruk dat het nog wel wat zuiniger kan, aangezien ik nu geen enkele moeite heb gedaan om zuinig te rijden. Ik zal binnenkort wel weer eens tanken.

Snipe zei:
Dionysus zei:

Dat ben ik in veel gevallen wel met je eens. Ik weiger om met de 306 GTI of met de 330i in de winter met van die armoedige zwarte stalen velgen te gaan rijden bijvoorbeeld. Maar bij een 200D past eenvoud.

Bij een W123 vind ik die meegespoten wieldoppen ook wel goed staan trouwens. Verder weet ik ook niet zoveel auto's waar wieldoppen enigszins goed staan. Oude Rolls-Royces misschien.

De wieldeksels van de W124 passen perfect bij het eenvoudige karakter van de auto. Alleen bij de topmodellen zou ik dan gaan voor LM, waarbij mijn voorkeur uitgaat naar de vijftiengaatsen. Voor de winter zou ik dan overigens wel een setje staal willen met dat originele deksel. LM in de winter is wat mij betreft onnodig en onpraktisch.

Call me stupid, maar ook de originele deksels van de W140 vind ik top. Die wil ik wel scoren voor Datteltje.

Overigens kunnen bepaalde (oudere) Volvo's een setje originele wieldeksels ook goed hebben, kijk maar eens naar de 850, 740 en 940. Beetje hetzelfde idee als bij de W124 eigenlijk.

@520d: Wat betreft de W124 ben ik het met je eens. De W140 echter is zo pompeus, daar vind ik standaard deksels dan weer geen gezicht onder. Onder een W140 zou ik absoluut 8-gaats prefereren.

W124, W140, W201, W202. Velgen, en nu quote ik Joël D., maken de auto. En dat moeten dan LM-velgen zijn die gangbaar waren in de tijd dat je de auto nieuw kon bestellen bij, ik noem maar een ex- dealer, Kroeskop in Meppel. Dus geen 8-gaatsen onder je '86-er 250 D.

En dat je geen tijds-correcte AMG's onder je 200 D monteert, dat lijkt me evident. Maar 15-gaatsen, daar zou ik niet over na hoeven denken.

Hadden we het onderwerp "achterhoofdsteunen" al besproken?

Nee, maar over dat onderwerp worden we het wel eens. Achterhoofdsteunen heb ik! Inclusief het knopje op het dashboard om ze achterover te laten vallen.

Snipe zei:
Achterhoofdsteunen heb ik! Inclusief het knopje op het dashboard om ze achterover te laten vallen.

Geniaal knopje, zo vonden ook m'n vrienden. Kan niet wachten tot het moment dat iemand achterin in slaap valt. Tegen de hoofdsteun, welteverstaan.

:D

Klopt. Vanavond even getankt, nu 1 op 15,3. Toch een halve kilometer méér per liter, we gaan vooruit.

Wat zou mijn W124 nog waard zijn? Heb een beetje het idee dat het 'wat de gek ervoor geeft' is. Taxatiewaarde is 6500 denk ik, met de oude velgen.

Wat zou iemand willen betalen voor deze wagen?

943088_571079946259703_1757640580_n.jpg

247546_571079899593041_1951711898_n.jpg

935292_571080436259654_676206248_n.jpg

'86, 2 ton op de klok en de enige optie is volgens mij het dakje geweest (origineel).

Over het verbruik: rond de 1:9.

edit: leuk detail, de auto is ruim een jaar geleden gepolijst en sindsdien niet meer in de wasstraat geweest. De lak is dus prachtig. (tu)

Als beginner in de 124-ologie: hoe zit het met die wielen? Er zijn verschillende versies van die 15-gaatsen, maar hoeveel, en wat zijn de verschillen?
(En nee. Ik wil ze niet.)

S-J zei:
Wat zou mijn W124 nog waard zijn? Heb een beetje het idee dat het 'wat de gek ervoor geeft' is. Taxatiewaarde is 6500 denk ik, met de oude velgen.

'86, 2 ton op de klok en de enige optie is volgens mij het dakje geweest (origineel).

edit: leuk detail, de auto is ruim een jaar geleden gepolijst en sindsdien niet meer in de wasstraat geweest. De lak is dus prachtig. (tu)

Het is niet zozeer 'wat is 'ie waard' maar 'vind je er op korte termijn een klant voor?' Duitsland is je afzetmarkt. Nederland niet.

Ik vrees dat je heel teleurstellende biedingen krijgt. Het is een leuk ding, maar vind er maar eens iemand voor.

@ S-J: Ik zou hem er eerst even "strak" bijzetten. Interieurtje flink reinigen, setje nieuwe matten erin, tellerwijzertjes van een oranje lik verf voorzien, dat soort dingen. Ik denk dat er dan eerder een koper voor zal vallen. Het is wel een bijzondere auto, 260E handgeschakeld en het rode interieur.

Wel bijzonder dat destijds bij een rood interieur (evenals groen, bruin, blauw etc) ook nagenoeg alles in die kleur was uitgevoerd, tot de portierranden en dorpels aan toe! Dat zie je tegenwoordig niet meer.

Snipe, dat zijn de 16 inch 15 gaats velgen (origineel MB, geen imitatie meuk). Volgens mij nooit voor de W124 geleverd, maar wel voor de W201/126/129. De kleurencombi is waar ik hem voor gekocht heb, het waren niet de overweldigende optie's. :}

Hoffmeister, korte termijn hoeft niet. Maar de vraag blijft inderdaad, is er iemand die hier geld voor heeft? Duitsland is een goeie tip.

4400-5250 zou op zich prima zijn. Dat zou ongeveer het bedrag zijn wat hij het afgelopen jaar heeft gekost. Had waarschijnlijk goedkoper een W211 kunnen rijden erbij als ik alle kosten optel van de afgelopen drie jaar.

Ga hem niet actief te koop zetten, maar als een liefhebber zich meldt..

RWD, foto's zijn genomen net na het wassen omdat ik foto's van de E39 aan het maken was (voor verkoop). Dus vond het wel leuk om wat plaatjes te schieten, maar je hebt wel gelijk dat het veel beter overkomt met de puntjes op de i.

@ S-J: Ik zou lekker die puntjes op de i zetten en er wat foto's van posten hier, liefhebbers zijn hier genoeg dus wie weet? :)

S-J zei:
Snipe, dat zijn de 16 inch 15 gaats velgen (origineel MB, geen imitatie meuk). Volgens mij nooit voor de W124 geleverd, maar wel voor de W201/126/129. De kleurencombi is waar ik hem voor gekocht heb, het waren niet de overweldigende optie's. :}

Hoffmeister, korte termijn hoeft niet. Maar de vraag blijft inderdaad, is er iemand die hier geld voor heeft? Duitsland is een goeie tip.

4400-5250 zou op zich prima zijn. Dat zou ongeveer het bedrag zijn wat hij het afgelopen jaar heeft gekost. Had waarschijnlijk goedkoper een W211 kunnen rijden erbij als ik alle kosten optel van de afgelopen drie jaar.

Ga hem niet actief te koop zetten, maar als een liefhebber zich meldt..

RWD, foto's zijn genomen net na het wassen omdat ik foto's van de E39 aan het maken was (voor verkoop). Dus vond het wel leuk om wat plaatjes te schieten, maar je hebt wel gelijk dat het veel beter overkomt met de puntjes op de i.
Dodge Ram 1500 4.7V8 Quad Cab]
W126 heeft 15 inch ipv 16.

S-J zei:

Daar hangt het inderdaad wel vanaf. Wat verder meespeelt is onderhoudshistorie is deze van begin af bekend. Voor de Duitse markt is het van belang dat de auto van een katalysator is voorzien (ivm met de hoge wegenbelasting). Zie ook dat hij nu op LPG staat, klopt dat?

Wat mij zelf opvalt dat het aanbod van 260e's in Duitsland ook vrij groot is en zijn de prijzen vrij laag. Blijft moeilijk om zo op de foto een prijs indicatie te geven. Heb zelf lang aankoop advies voor dit type gedaan en heb veel rottigheid gezien. Uit ervaring weet ik wel dat een handgeschakelde 6-in lijn moeilijker verkoopt dan een met automatische transmissie.

Vergeet niet aan je optie's toe te voegen elektrische spiegel rechts :P

De originele brief van Mercedes aan de eerste eigenaar zit er zelfs nog bij, dat zit wel snor.

Deze heeft geen kat volgens mij, mijn 300E naar mijn weten wel. Heb in de tussentijd ook wel aardig wat W124's gezien, en ik kan met heel veel zekerheid zeggen dat dit géén rottigheid is.

Wow, gaaf man! Gefeliciteerd. Hoe rijdt dat nou, in vergelijking met een W220?

Terug
Bovenaan