Mercedes W124 | "Mercedes-Benz, Die Sacco Jahren"

michel1975 zei:
En ze werkt naast een school dus dan gaat het me te zeer aan mijn hart dat die deuren tegen MIJN W140 aantikken.
Met de XC heb ik daar wat minder moeite mee temeer daar er rondom plastic kappen zitten.

De schade door openklappende deuren komt door busjes en achterdeuren van personenwagens omdat de deur hoog het plaatwerk raakt door de wielkuip uitsnede in de vorm van achterdeuren en die van busjes.

Volgens mij heeft een xc daar net zo veel last van omdat het kunstof lager zit dan waar die deuren de wagen raken.

Maar bij een kloeke XC is een krasje of deukje minder erg dan bij een gepolitoerde Mercedes. Althans, dat vind ik. En dat geeft toch een fijner gevoel....;)

244.jpg

TYN zei:
De mooie 250D in Uden is helaas verkocht.. Laten we hopen dat hij in handen is gekomen van een liefhebber en niet gebruikt gaat worden door een lokale boer die nog een goedkope trekker voor z'n paardentrailer nodig had :D

Zelfs dan is een 250D niet kapot te krijgen! Een goede kennis heeft in de jaren 90 ruim 400.000 KM met paardentrailer met één 250D afgelegd. Daarna is de auto naar Amsterdam gegaan als taxi en rijdt nu nog steeds... Er is echt maar één auto die dat vol kan houden (y).

Kijk hoe mooi deze 300D Turbo start:

https://www.youtube.com/watch?v=xXwO6B1vthY

Zo, afgelopen weekend een proefritje gemaakt in de 200D die ik eerder al was gaan bekijken. De zes weken die zijn verstreken hadden 'm ogenschijnlijk niet echt goed gedaan, want inmiddels stond hij er wat minder net bij. Door wat regenbuien was de glans er af, een band was halfzacht en waar ik vorige keer nog sprak over 'een miniem plekje roest linksvoor', was dat nu uitgegroeid tot een aardige plek. Jammer. Bovendien moest de Benz aan de startkabels, alvorens te willen starten. Enfin, kan allemaal gebeuren bij een 22 jaar oude auto. Band oppompen en gaan!

Eerste indruk: dit rijdt best prima! Ik ben natuurlijk aardig verwend door moderne auto's, dus het is even een knop omzetten. Rücksichtlos schakelen is er niet bij, wil dit vloeiend gebeuren dan moet je er even wat aandacht aan besteden. Verder vond ik de Benz lekker rijden. Hij is heerlijk comfortabel en in het dieseltje zit best wat pit (zolang het niet heuvelop gaat..). Echt doortrekken durfde ik niet (enerzijds vanwege de wekenlange stilstand, anderzijds vanwege het ontbreken van een toerenteller) maar op de 80 zit je zo. Vervolgens is het geweldig cruisen: schuifmans een stukkie open, linkerhand losjes op het stuur en natuurlijk de zonnebril op :cool: Top!

Er waren echter ook enkele kanttekeningen. Ten eerste, hier moet een 5-Gang in! Gevoelsmatig draait ie bij 90km/h al wat veel toeren, laat staan bij 130. Deze vierbak wordt het dus sowieso niet. Daarbij voelden ook de remmen weinig vertrouwwekkend aan. Zal waarschijnlijk komen door de lange stilstand, maar het indrukken van het rempedaal resulteerde in veel schraapgeluiden maar weinig vertraging. Ook was er vanuit de wielen een snelheidsafhankelijk gepiep te horen. Hier kwam nog bij dat hij op erg versleten Gullideckel met 12 jaar oude banden stond.. Wat me nog het meest in negatieve zin opviel was het 'gebok' van de motor na het loslaten van het gas. Geen idee of ook dit een gevolg is van het langere tijd stilstaan.

Kortom, best een prima auto. Wat aandachtspuntjes, maar niks raars. Leuk detail: de auto was al toe aan z'n 2e onderhoudsboekje. Het eerste was vol, omdat de 1e eigenaar werkelijk élke 10k km de auto voor een beurt bracht. Voor 2500 mocht ik hem meenemen, wat ik eerlijk gezegd net iets te veel vind gezien de kmstand en lijst met aandachtspunten. Lager kon de verkoper evenwel écht niet gaan, want hij had 'm voor 2300 ingeruild. Was ook niet meer relevant, want ik had sowieso al besloten verder te zoeken naar een exemplaar met vijfbak. Of een 250D, want een béétje power heuvelop is eigenlijk best fijn..

IMAG0155_zpsba3007e3.jpg

Nog een algemene vraag aan de kenners: ik weet dat de Mopf1 tijdelijk met de 'nieuwe' 200-motor uit de Mopf2 is geleverd. Is dit ook gebeurd met de 250D 20v? Ik kom een Mopf1 uit 05/93 tegen met, volgens de eigenaar, de 20v onder de kap. Kan dat?

Een diesel multikleppenmotor (250D en 300D) zijn nooit geleverd in de Mopf1. En er is in de Mopf 1 nooit een verandering doorgevoerd in de 200D. De 200D is dacht ik voor het laatst in 1989 herzien en daarna zonder modificaties tot 1995 doorgebouwd.

Voor de benzinemotoren geldt wel dat bijvoorbeeld de 280E al te leveren was vanaf eind 1992, dus in de Mopf 1. Met ingang van de Mopf 2 verviel de 230E, 260E en 300E en kwamen de E220, E280 en E320 hiervoor in de plaats.

TYN, ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met W124's maar als je wil mag je altijd een keer een rondje rijden in een W124 van mij. Zijn wel benzine, maar dan heb je een referentiekader (hoe een W124 hoort te voelen).

Weekers sluit akkoord met oldtimerbranche

Staatssecretaris Weekers (Financiën) heeft alsnog een akkoord gesloten met de oldtimeralliantie over de motorrijtuigenbelasting op oldtimers. Dat melden bronnen rondom de onderhandelingen aan BNR.

In de nieuwe plannen wordt de leeftijdsgrens voor belastingvrije benzineauto’s opgetrokken naar 40 jaar. Benzineauto’s ouder dan 26 jaar komen in aanmerking voor het kwarttarief (maximaal 120 euro per jaar), maar dan mogen ze tijdens de wintermaanden (december, januari, februari) niet rijden. De oude schorsingsregels blijven gewoon van kracht, zo bevestigen bronnen rond het onderhandelinsproces.

Ook de leeftijdsgrens van diesel- en LPG-auto’s gaat naar 40 jaar. Er komt geen overgangsregeling bij deze categorie. Bedrijfsvoertuigen en motorfietsen komen wel in aanmerking voor het kwarttarief. Daarmee is de dagenkaart definitief van de baan.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

In elk geval lijkt er duidelijkheid te komen. Voor de W124 betekent het dat er een enorm verschil ontstaat tussen de benzine- en de dieselversies.

Top aanbod, S-J (y) Zal het onthouden. Dit weekend staan weer enkele W124's op de planning: MoPf1 200D, MoPf2 200D en MoPf1 250D.

@520d

In het andere topic wordt de W115 diesel al genoemd..

Tja, goed dat er duidelijkheid is, maar jammer voor de genietende dieselrijders die niet alleen de mrb ontwijken, maar veel meer kiezen voor de karakteristieke laufkultur. Ik denk aan een niet nader te noemen eibengroene schoonheid, die ik deze week irl zag....

Goed dat er duidelijkheid is, en ook prima nieuws voor de genietende dieselrijders die in eerste instantie kiezen voor een dagelijkse gebruiksauto met een karakteristieke Laufkultur. Die kopen nu binnenkort een schitterende Mercedes W124 diesel voor een stuk minder geld.

Phaeton W12 zei:
en ook prima nieuws voor de genietende dieselrijders die in eerste instantie kiezen voor een dagelijkse gebruiksauto met een karakteristieke Laufkultur. Die kopen nu binnenkort een schitterende Mercedes W124 diesel voor een stuk minder geld.

Maar behoorlijk zuur voor degene die er net één duur gekocht heeft, en straks 1.800,= per jaar aan wegenbelasting over de schutting kan gooien!
Benzineversies t/m bouwjaar '87 konden wel eens flink in waarde gaan stijgen, in tegenstelling tot de overige W124's die ineens een stuk minder aantrekkelijk zijn.

Eigenlijk is het absurd, dat iemand met een 300E van vóór 1988 straks €120,= per jaar kwijt is (mits geschorst in de wintermaanden), terwijl je met een 300D straks ca.1.800,= betalen moet! Dat is een verschil wat nergens op slaat.
Er zou voor oudere diesels ook een mogelijkheid moeten zijn om in de wintermaanden te schorsen, met daaraan gekoppeld een lager tarief van bijvoorbeeld maximaal €240,= per jaar.

Recht en rechtvaardigheid gaan niet altijd hand in hand. :T

Het is een kromme regeling, maar de duidelijkheid is wel belangrijk. Ik hoop dat de handel nu weer wat opleeft, de branche verdient dat in deze tijden van crisis. Eens zien of ik daar op korte termijn een bijdrage aan kan leveren....;)

Hadden wij van onze overheid dan een simpele en doeltreffende maatregel verwacht? Ik niet in ieder geval.

Wel jammer van de verplichte schorsing in de wintermaanden, is allemaal zo een gedoe. Kost je toch weer 2 volle dagen ongeveer per jaar om dat geregeld te krijgen.

S-J zei:
Wel jammer van de verplichte schorsing in de wintermaanden, is allemaal zo een gedoe. Kost je toch weer 2 volle dagen ongeveer per jaar om dat geregeld te krijgen.

Zullen ze daar nu niet een eenvoudig systeempje voor bedenken? Gaat nu heel veel voorkomen, dus hoe simpeler hoe beter zou je zeggen.... :rolleyes:

Lijkt me een gat in de markt voor mensen met een leegstaande loods. Autoambulance huren/kopen om oldtimers door heel Nederland op te halen en cashen maar.

Schorsen en aanmelden kan met een paar klikken via de RDW site en je DigID.
Het stallen kost wel wat tijd, maar meer dan een 1,5 uur per keer hoeft dat toch niet te kosten?
Of heb ik geluk dat de stalling op 10km is?

Nu er duidelijkheid is lijkt het mij dat de verkoop van een belastingbetalende 300D Turbo :)T)
wel wat makkelijker moet gaan. Wil je de laufkultur van een lijn 6, het vermogen van een moderne(re) diesel en de betrouwbaarheid
van een W124 dan gaan mensen neem ik aan nu toch wel voor een nette auto met een dito kilometerstand.
Dat geld natuurlijk ook voor de rest van de W124 diesels. Je moet toch nog heel wat jaren betalen en dan wil je wel een goede
i.p.v. een rokend, walmend, stinkend, roestend slecht onderhouden exemplaar die nog heel even belastingvrij is....
Een W210 komt dan nog steeds niet in de picture...... toch?
Een W212 mag wel voor mijn deur staan, maar die zijn nog wat prijzig....

... er is duidelijkheid en dat telt voor de branche. Al-met-al blijkt dat de oldtimerbranche beter georganiseerd is dan de youngtimerbranche; de E-type, MG, Moris, Pagode etc. rijders zijn gespaard. Heel fijn voor deze categorie (welke naar eigen zeggen ook staat voor het behoud van het culturele erfgoed ;) ) en goed onderhandeld. Liefhebbers van auto's tussen de 15 en 30 jaar oud, die hun auto echt gebruiken zijn echter 'wat minder gelukkig'. Zij hebben denk ik wat minder overleg gehad met Frans en Jan Kees.

Hoe dan ook; ik wil niets meer over de MRB horen. Wij verkopen vanaf nu gewoon mooie auto's aan mensen die het niet uitmaakt of ze nu wel of niet wegenbelasting betalen. Hoop ik.

W124STER zei:
Hoe dan ook; ik wil niets meer over de MRB horen. Wij verkopen vanaf nu gewoon mooie auto's aan mensen die het niet uitmaakt of ze nu wel of niet wegenbelasting betalen. Hoop ik.

That's the spirit. Ik hoop oprecht dat die handel van jullie nu weer eens wat aantrekt. Dat wordt tijd.

520d zei:
W124STER zei:

That's the spirit. Ik hoop oprecht dat die handel van jullie nu weer eens wat aantrekt. Dat wordt tijd.

+1.
Hier nog één. Ik hoop het en ik wens het jullie ook toe. De slagroom op de taart die autohandel heet.

Dit is geen autohandel. Dit is kunsthandel. Mijn motto: investeer nu, gunstig moment in te kopen.:)

Duidelijkheid is heel belangrijk, en eigenlijk heeft dat al veel te lang geduurd. En slechter dan dit besluit zal het niet worden, dus er kunnen weer aankoopbeslissingen worden genomen.
Wel ligt er nog een motie m.b.t. diesels en lpg-auto's, waarvoor een zelfde soort overgangsregeling zou moeten gelden als voor benzineauto's ouder dan 26 jaar. Zou eigenlijk ook heel logisch en fair zijn om dat meer gelijk te trekken, een verschil tussen 120,- euro en de volle mep is natuurlijk absurd groot.

Wheels & Chrome zei:
Schorsen en aanmelden kan met een paar klikken via de RDW site en je DigID.
Het stallen kost wel wat tijd, maar meer dan een 1,5 uur per keer hoeft dat toch niet te kosten?
Of heb ik geluk dat de stalling op 10km is?

Dat kan tegenwoordig online? Het lijkt wel op technologische vooruitgang bij het RDW. De stalling waar de 300E vrijwel altijd verblijft is +/- 30 km van huis.

De youngtimermarkt mag nu wel gaan aantrekken. (y)

TYN zei:
Dit weekend staan weer enkele W124's op de planning: MoPf1 200D, MoPf2 200D en MoPf1 250D.

En ik had het me nog zó voorgenomen: géén auto kopen vandaag. Éérst zoveel mogelijk exemplaren bekijken zodat je uiteindelijk de beste voor je budget kunt kopen. De praktijk bleek echter weerbarstiger :)

Vanochtend eerst deze bekeken. Prima ding. Net van binnen en buiten. Reed beter dan de vorige 200D waarin ik gereden heb, al liepen de remmen wel wat aan. Vraagprijs zat absoluut geen ruimte meer in en was op basis van zo meenemen. De compleet doorgescheurde voorruit moest ik dan zelf maar vervangen. Verder had de verkoper weinig zin om mij een auto te verkopen. Ik heb hem vriendelijk bedankt en ben weer vertrokken.

Op naar de volgende, een MoPf1 250D. Eigenlijk geen serieuze kandidaat, want 1000 euro boven budget. Maargoed, hij stond redelijk op de route en bovendien slechts een uur van m'n huis. Toch maar even langs, want ik wil wel eens een 250 proberen. Daarnaast was ik benieuwd in hoeverre hij 1000 euro méér auto was dan de exemplaren die ik tot dan toe had bekeken.

En ja, daar stond ie dan. Bouwjaar '91, 210k op de klok en sinds '93 in het bezit van één eigenaar (geb. '49). Strak in de lak, fatsoenlijke merkbanden eronder en slechts één miniem roestplekje rechtsvoor. Stukje rijden dan maar. Direct bij het starten veer ik op: wat loopt zo'n vijfcilinder mooi! Met dat onmiskenbare smeuiige geluid. Geen vergelijk met de agrarische 200D. Gevoelsmatig draait hij veel lekkerder z'n toeren. Het is nog steeds absoluut geen sprinter, maar net dat beetje extra bevalt me zeer. Daar zit ik dan met m'n grote mond, overtuigd dat een 200D míjn auto moest worden. Na 100m in de 250D weet ik echter beter, dít wil ik!

Tja, hij kost meer dan ik wil uitgeven. Nadenken.. "Nieuwe TUV en kleine beurt doen we nog erbij, meneer. En voor transport naar Nederland kunnen we ook wel wat regelen." Ja potverdomme, daar kan ik bijna geen nee tegen zeggen. Haal er nog 150 euro af en we hebben een deal, hoor ik mezelf zeggen.

8cc0336e-c28b-41a5-9015-4fee57404c9a_zps5d148f8e.jpg

Het feit dat ik zojuist een 250D heb gekocht dringt nog steeds niet echt tot me door. 4 mei ga ik hem ophalen (y)

Gefeliciteerd! Ziet er zo op het eerste plaatje knap uit. Schuifdak, hoofdsteuntjes achter zo te zien, en verdere opties?
Geen benzine overwogen met de nieuwe maatregelen? Of ga je er veel km's mee rijden?

Armsteun voor, Becker, schuifmans, hoofdsteunen achter, een goede kleur en een pracht van een motor. Tjonge....(y)

Gefeliciteerd!

Rearwheel Driver zei:
Duidelijkheid is heel belangrijk, en eigenlijk heeft dat al veel te lang geduurd. En slechter dan dit besluit zal het niet worden, dus er kunnen weer aankoopbeslissingen worden genomen.
Wel ligt er nog een motie m.b.t. diesels en lpg-auto's, waarvoor een zelfde soort overgangsregeling zou moeten gelden als voor benzineauto's ouder dan 26 jaar. Zou eigenlijk ook heel logisch en fair zijn om dat meer gelijk te trekken, een verschil tussen 120,- euro en de volle mep is natuurlijk absurd groot.
Voor diesel wel maar gevoelsmatig heb ik er geen problemen mee voor lpg. Als ze weinig kilometers maken kan de tank er uit en wil je wel veel kilometers maken betaal je gewoon het reguliere tarief. Bij een diesel is dat wat anders. Dan heb je gewoonweg geen alternatief.

TYN zei:
Het feit dat ik zojuist een 250D heb gekocht dringt nog steeds niet echt tot me door. 4 mei ga ik hem ophalen (y)

Wat een held. En ook mooi om te horen dat je ondanks alles gewoon voor de diesel bent gegaan.
Hij ziet er zonder meer erg netjes uit. Dat je er maar veel veilige kilometers mee mag maken.

Dat zilvergrijs met die wieldeksels. Prachtig. Zo veel beter dan achtgaats wat mij betreft. Vijftiengaats zou nog kunnen.....

Dank voor de reacties!

@RWD Na de zomer ga ik voor twee jaar in Vilnius studeren en daar kennen ze niet zoiets vervelends als wegenbelasting (y) Veel kilometers staan vooralsnog niet op de planning, ik schat zo'n 15k max per jaar. Heb gekozen voor een diesel vanwege het verbruik en de betrouwbaarheid.

De orginele planning was om in augustus eens rustig rond te gaan kijken voor een W124, maar bloed kruipt uiteraard waar het niet gaan kan :LOL: Die paar maanden MRB zijn natuurlijk niet goedkoop, maar ach, nu kan ik er wel een stuk eerder al van genieten. Bovendien geeft me dit de tijd om de auto helemaal tiptop te maken alvorens hij geëxporteerd gaat worden.

Veel opties zitten er niet op nee, maar meer dan een schuifmans en armsteun heb je m.i. ook niet nodig. Met de kleur ben ik ook erg blij, maakt de auto wat tijdlozer dan in bruin bijvoorbeeld.

Man, hij ziet er als nieuw uit! Zelfs de tellerwijzertjes zijn nog niet verkleurd.
Echt een mooi auto (y)

Werkelijk prachtige unit, Tyn! Met precies de juiste opties die het leven in een W124 helemaal Nirwana maken. Op 15-gaatsjes na dan.

Van harte met dit ik-heb-het-begrepen-statement. Veel heerschende km's toegewenst.

Maar wat ga je 2 jaar in Vilnius studeren dat je niet in NL of een ander land kan gaan studeren?

En 520d ruilt zijn rijdende elegante Dior-flagshipstore in voor een HQ van een vooraanstaand Ingenieursbureau.

Van harte met dit Paleis op de Dam. Prachtig!

Wat een avond.

Dionysus zei:
Maar wat ga je 2 jaar in Vilnius studeren dat je niet in NL of een ander land kan gaan studeren?

Waarom zou je in Nederland of in een ander land gaan studeren als het ook in Litouwen kan?

Mooie 250D trouwens. Ik houd niet zo van die platen aan de zijkant, maar op een grijze staat het perfect. En hoe stom het is, maar deze sturen van Mercedes vind ik altijd cool (en prettig).

Leuke reacties zeg, dank daarvoor. Een stukje waardering van het leukste hoekje van het AW-forum, daar doe je het uiteindelijk toch voor ;)

Dionysus zei:

Levenservaring en avontuur. Ja, vakinhoudelijk kan ik net zo goed bij zowat elke rechtenfaculteit in Nederland terecht. Maar dat doet iedereen al. Ik hou niet van gebaande paden. Anders had ik wel een Golf TDI gekocht.

Een rechtenstudent in een W124. Met jou komt het wel goed. Ik had hem in die fase ook al in het vizier, maar koos toen voor een Volvo 740. Budgettaire redenen. Mooi man, lekker een paar jaar weg. Als je werkt (bv in advocatuur) kun je dat wel vergeten...:rolleyes:

Dionysus zei:
En 520d ruilt zijn rijdende elegante Dior-flagshipstore in voor een HQ van een vooraanstaand Ingenieursbureau.

Van harte met dit Paleis op de Dam. Prachtig!

Wat een avond.

;) Thanks. Ik kreeg Datteltje niet uit mijn hoofd. Dan moet je daar iets mee doen, is mijn idee.

Gefeliciteerd. Allebei. Die W124 ziet er erg goed uit op de foto's. (y)

En 520d.. hoeveel maanden verwacht je deze te gaan rijden? :)

Netjes hoor TYN, een wonderschone 250D staat niet op elke hoek te koop en warempel jij vond er 1 naar eigen smaak............(y)

@Tyn en 520d; van harte! Prachtige auto's. Van de 300SE wisten we het al veel langer :) , maar Tyn heeft toch voor een mooi bedrag een prachtige 250D weten te scoren. Goed gedaan en ja, in alle eerlijkheid, een 250D is toch 'vele maatjes groter' dan een 200D. Een 200D zou je alleen moeten kopen als je voor 80% op B-wegen rijdt. Van de diesels is de 250D (al dan niet met Turbo) veruit mijn meest favoriete W124.

@ Icebrain: dat is precies wat ik ook dacht. Gelukkig is dat nog steeds mogelijk. Met een beetje zoeken een fijn exemplaar op de kop tikken voor een beperkt bedrag. Natuurlijk zal hij niet perfect zijn, maar het ziet er wel bijna zo uit.(y)

Terug
Bovenaan