Zo, afgelopen weekend een proefritje gemaakt in de
200D die ik eerder al was gaan bekijken. De zes weken die zijn verstreken hadden 'm ogenschijnlijk niet echt goed gedaan, want inmiddels stond hij er wat minder net bij. Door wat regenbuien was de glans er af, een band was halfzacht en waar ik vorige keer nog sprak over 'een miniem plekje roest linksvoor', was dat nu uitgegroeid tot een aardige plek. Jammer. Bovendien moest de Benz aan de startkabels, alvorens te willen starten. Enfin, kan allemaal gebeuren bij een 22 jaar oude auto. Band oppompen en gaan!
Eerste indruk: dit rijdt best prima! Ik ben natuurlijk aardig verwend door moderne auto's, dus het is even een knop omzetten.
Rücksichtlos schakelen is er niet bij, wil dit vloeiend gebeuren dan moet je er even wat aandacht aan besteden. Verder vond ik de Benz lekker rijden. Hij is heerlijk comfortabel en in het dieseltje zit best wat pit (zolang het niet heuvelop gaat..). Echt doortrekken durfde ik niet (enerzijds vanwege de wekenlange stilstand, anderzijds vanwege het ontbreken van een toerenteller) maar op de 80 zit je zo. Vervolgens is het geweldig cruisen: schuifmans een stukkie open, linkerhand losjes op het stuur en natuurlijk de zonnebril op

Top!
Er waren echter ook enkele kanttekeningen. Ten eerste, hier moet een
5-Gang in! Gevoelsmatig draait ie bij 90km/h al wat veel toeren, laat staan bij 130. Deze vierbak wordt het dus sowieso niet. Daarbij voelden ook de remmen weinig vertrouwwekkend aan. Zal waarschijnlijk komen door de lange stilstand, maar het indrukken van het rempedaal resulteerde in veel schraapgeluiden maar weinig vertraging. Ook was er vanuit de wielen een snelheidsafhankelijk gepiep te horen. Hier kwam nog bij dat hij op erg versleten Gullideckel met 12 jaar oude banden stond.. Wat me nog het meest in negatieve zin opviel was het 'gebok' van de motor na het loslaten van het gas. Geen idee of ook dit een gevolg is van het langere tijd stilstaan.
Kortom, best een prima auto. Wat aandachtspuntjes, maar niks raars. Leuk detail: de auto was al toe aan z'n 2e onderhoudsboekje. Het eerste was vol, omdat de 1e eigenaar werkelijk élke 10k km de auto voor een beurt bracht. Voor 2500 mocht ik hem meenemen, wat ik eerlijk gezegd net iets te veel vind gezien de kmstand en lijst met aandachtspunten. Lager kon de verkoper evenwel écht niet gaan, want hij had 'm voor 2300 ingeruild. Was ook niet meer relevant, want ik had sowieso al besloten verder te zoeken naar een exemplaar met vijfbak. Of een 250D, want een béétje power heuvelop is eigenlijk best fijn..
Nog een algemene vraag aan de kenners: ik weet dat de Mopf1 tijdelijk met de 'nieuwe' 200-motor uit de Mopf2 is geleverd. Is dit ook gebeurd met de 250D 20v? Ik kom een Mopf1 uit 05/93 tegen met, volgens de eigenaar, de 20v onder de kap. Kan dat?