Mercedes W124 | "Mercedes-Benz, Die Sacco Jahren"

Ha. We spreken niet meer van 'de volgende auto' maar van 'de volgende S'. Er is progressie geboekt:cool:

W124STER zei:
Laatst las ik dat ons soort bedrijven en mensen als ik de regeling voor oldtimers 'om zeep hebben geholpen'. "Mercedes Diesel rijders hebben het verpest voor de grote groep" en meer van dat soort intellectuele teksten. Ik vraag me af wat ik zou hebben gereden als er nog genoeg Citroen CX'en uit die tijd zouden zijn; misschien wel een CX TRD Turbo 2 of een Prestige uit de 1ste serie, die met de chromen bumpers. Prachtig. Maar ja, die zijn allemaal al vergaan en die er nog zijn moet je alleen kopen als je een monteur in de kofferbak krijgt meegeleverd. Dus de kwaliteit van de Mercedes zorgt ervoor dat veel mensen 'm nog kunnen rijden. Er is geen merk uit die tijd met vergelijkbare kwaliteit. Als andere merken dezelfde kwaliteit zouden hebben, zagen we die even zoveel. Ja toch?

...Maar als iedereen, net als jij, de desbetreffende ''verguisde'' auto's niet durven aan te schaffen, daalt de waarde per maand en verdwijnen ze heel hard uit het straatbeeld. Net zoals de CX. Dus waar wacht je op? Als je een schuur vol kunt zetten met Benzen, kun je ook een CX onderhouden.

Dus vind ik deze gedachtengang een beetje conservatief. Aanschaffen de droomauto! Alleen zo blijven auto's/modellen rollen, en zien we tenminste niet alleen import-benzen.

Laat maar weten wanneer je die mooie CX gevonden heb. Ik wil ook wel voor je speuren op het web;)

500 E zei:
Ha. We spreken niet meer van 'de volgende auto' maar van 'de volgende S'. Er is progressie geboekt:cool:

:)

Ik ben een laatbloeier...;)

@Michiel: de mijne kan naar binnen 's nachts, dus dat maakt niet zoveel uit. Ik begin het model toch wel meer te waarderen, naarmate ik er langer in rijd. In zekere zin is het toch een ondergewaardeerde auto. Het dashboard heb ik eigenlijk altijd wel mooi gevonden, mooier dan dat van de W210.

520d zei:
500 E zei:

Over een jaartje of twee een mooie W221? AMG'tje ofzo :T

0225293270001.jpg

520d zei:
500 E zei:

@Michiel: de mijne kan naar binnen 's nachts, dus dat maakt niet zoveel uit. Ik begin het model toch wel meer te waarderen, naarmate ik er langer in rijd. In zekere zin is het toch een ondergewaardeerde auto. Het dashboard heb ik eigenlijk altijd wel mooi gevonden, mooier dan dat van de W210.
De mijne is ook een binnenslaper maar een paar dagen wachten met wassen is al funest met al die pekel. Kennelijk zat de boekhouder destijds al op de stoel bij Mercedes. Want dat chroom is echt JPS (Japans Pisbakken Staal). En nu doe ik eigenlijk alle Jappen tekort.

TYN zei:
520d zei:
500 E zei:

Over een jaartje of twee een mooie W221? AMG'tje ofzo :T

0225293270001.jpg
Waar moet ik tekenen?:)

Sinds lange tijd weer een stuk wezen rijden, gewoon om een stuk te rijden.

foto42fk.jpg

Schuifmans open, zonnetje erbij.. :cool:

Heerlijke Benz SJ (y)

De 260E is nog altijd één van de fijnste auto's die ik heb gehad :)

Kijk, daar wordt een 27 jaar oude edelman gebruikt op de manier waarop het hoort. Ontspannen de landerijen controleren op een vrije middag.

Wafting.

Hier ook heerlijk stukkie om met de SEC.
Mooie 260 trouwens zo. Wielen ogen wel een maat breder of komt dit door de foto.
Overigens kan die het prima hebben.

S-J zei:
Sinds lange tijd weer een stuk wezen rijden, gewoon om een stuk te rijden.

Schuifmans open, zonnetje erbij.. :cool:

... wit is zo goed op een W124 (y). Sinds kort hebben wij als gezin een 190D en een 200D in wit. Vrijwel niemand ziet het verschil tussen beide auto's (da's dan weer jammer), maar die kleur is (mits goed schoon) wat mij betreft top.

Eens! Mooi S-J. Die velgen zijn idd bijzonder. Het staat hem stiekem top.(y)

@ TYN: leuk, zo'n recente S, maar deze is mij te wild. Wel een mooie kleur.

Scherp oog! (y) De winterbanden omgeruild voor zomerbanden, en gelijk een nieuw setje velgen laten monteren. Die andere waren toch wel redelijk verroest, deze zijn wie neu. Bedankt voor de positieve reacties. (y)

De purist zal het waarschijnlijk afkeuren, maar deze originele MB velgen vind ik er nog nét onder kunnen. Van 195/65/15 naar 225/50/16. En, na een halve dag ervaring met de nieuwe combinatie, het rijdt een stuk beter.

Erg moeilijk om een setje velgen voor een dergelijke auto te vinden zonder dat het fout wordt.

Enige jammere is dat ik weer wat roestvorming begin te zien, terwijl ik hem in de winter eigenlijk niet gereden heb..

Linker voordeur, rechter voorscherm. (n)

Denk dat ik het nu maar laat gaan, de onderkant is getectyleerd. Als het écht erg wordt misschien de hele auto over laten spuiten.

Balen hoor. Maar een plaatje blijft het. Dit is toch de handgeschakelde 260 met het oogverblindend rode interieur?

S-J zei:
Linker voordeur, rechter voorscherm. (n)

Denk dat ik het nu maar laat gaan, de onderkant is getectyleerd. Als het écht erg wordt misschien de hele auto over laten spuiten.
Hier hetzelfde probleem. Rechtervoorscherm. Heb al een afspraak voor de spuiter staan. Je ziet er bijna niets van maar voor mij echt een 'smet'. Irriteer me iedere keer er weer aan als ik de auto uit de garage rijd.

... roest is eigenlijk geen groot probleem als je 't vergelijkt met z'n leeftijdsgenoten. Maar als het zich voordoet, dan is het zaak het goed aan te (laten) pakken. Eenmaal goed behandeld, blijft het weer voor langere tijd weg. Dit geldt niet voor de MoPf2; daar komt de roest sneller terug dan je wilt. De 1ste serie is wat mij betreft de meest betrouwbare; technisch en qua carrosserie.

Fantastische apparaten die W124s maar de stoelen uit de eerste serie zijn spectaculair slecht vind ik. Dit went en is het onderdeel van de charme van een W124? Een MoPf2 zit gewoon prima vind ik.

Dingolfinger zei:
Fantastische apparaten die W124s maar de stoelen uit de eerste serie zijn spectaculair slecht vind ik. Dit went en is het onderdeel van de charme van een W124? Een MoPf2 zit gewoon prima vind ik.

Ik ben het met je eens. Maar in de eerste serie kun je volgens mij ook veel betere stoelen krijgen dan die springkussens.

Aha en die 'betere' zijn die altijd geleverd in de eerste serie? Of bedoel je dat je stoelen uit MoPf1 of MoPf2 kunt plaatsen?

Ik bedoel de velours bekleding. In mijn herinnering zitten die stoelen beter.

124_veloursblau.jpg

Lijkt er op alsof dit ook in de eerste serie geleverd werd: https://www.meinbenz.de/polster/124/polster124.htm

De stoelen op zich zijn in een eerste serie altijd hetzelfde. Er was keuze in stof, velours en leder. Maar de stoelen veranderden niet. Spectaculair slecht? Welnee. Als je er aan gewend bent, tenminste. Of er aan wil wennen. Waar een wil is, is een weg. Ik heb 200.000 km per jaar in stoelen van de eerste serie gezeten en nooit last van mijn rug gehad. Dat is met andere merken wel anders geweest. MoPf1 beter? Ja, dat klopt. Maar 'beter dan' diskwalificeert het ijkpunt niet.

Wennen zal het ongetwijfeld. Gebrek aan zijdelingse steun vind ik geen ramp, dat is ook een ramp bij de standaard BMW-stoelen in de E46. Maar goed ik ben wel wat gewend qua ouderwetse stoelen. Vergelijk je het met de stoelen van tegenwoordig dan is het toch wel een wereld van verschil. Geldt ook in het algemeen voor nieuwe auto's. Stap in een nieuwe 1-serie vanuit een E30 en je beseft je hoeveel beter alles is. Stap je echter weer terug in een E30 dan waardeer je je oude auto binnen no time weer.

michel1975 zei:
Even geheel off topic eigenlijk.
Op pagina 140 hoort toch echt een W140.:)

Eens. Dat is jouw auto, ik zeg het je. Koop hem nou gewoon. Dan ga ik die 600 nog eens overwegen....:T

Tja, en aan je automobiele ervaring mag hij niet ontbreken, zo sprak ooit een wijs man....;)

520d zei:
Balen hoor. Maar een plaatje blijft het. Dit is toch de handgeschakelde 260 met het oogverblindend rode interieur?

Dat is hem ja. (y)

Om de roest goed aan te laten pakken moet er dus een hele deur en een heel voorscherm gespoten worden. Het is nu nog weinig (roestbubbels), ik ga proberen het zo minimaal te houden zodat ik deze kostenpost ook wat uit kan stellen.

Wat een briljante stoelen in die W140 trouwens. Ziet eruit alsof je gaat zitten op een stel kussens!

Heb zelf geen issues met de W124 stoelen, de stoffen en de velours (dezelfde stoelen met andere bekleding inderdaad) zitten beide goed. Ik heb dan ook geen ervaring met de mopf 1 en 2.

Misschien dat de stoelen van een MoPf0 best meevallen bij normaal dagelijks gebruik, in directe vergelijking met de exemplaren in latere modellen vind ik ze echter ondermaats.

$T2eC16d,!yEE9s5jGL(4BRVq1w4-DQ~~60_85.JPG

Geweldig, zo'n bruin interieur! En wat een koopje.

:D

En dan denk ik: zo'n 200d. Zal ik dat eens doen? Lekker traag, autorijden in zijn meest basale vorm, maar toch met de kwaliteit van Benz. Vandaag reed ik met de S naar Utrecht. De hele (lege) weg 100 op de teller, ik realiseerde het me pas toen ik er was. Gewoon vergeten om harder te gaan rijden. Zou dat in een 200d ook zo gaan?

Snipe zei:
Dan kun je volgas en ga je ook niet harder dan 100 - als je wind tegen hebt.

Ook met wind tegen is een kruissnelheid van 140 geen probleem voor een 200d.

Zonde. Het leek me een ideale manier om afscheid te nemen van boetes, dus een 'sprint' van 0 naar 100 in 18,1 seconden en een top van 160 vond ik eigenlijk nog iets aan de rappe kant.

Maar dat kan in een S ook. Ik rijd zelden nog te hard en geniet het meest als ik rustig en majestueus door het verkeer glijd. En dan dat zacht zoemende geluid van de V8 op de achtergrond als enige geluid. Ja, in een S komt een mens tot rust....

Kan ik me goed voorstellen, 520d. Soeverein zoeven (y)

Net weer eens in de 107 van m'n moeder gereden en dat is compleet het tegenovergestelde van wat jij beschrijft. Gloeiende, wat wordt je daar opgefokt van in de spits. Hoog tijd voor een 200d.

Die 200D lijkt me in al zijn eenvoud idd ook wel wat. Ga ik toch ook nog doen. Je moet het tenslotte allemaal eens beleefd hebben. Ben jij nog druk op zoek?

Elke te koop staande 200D en 250D (Bj '89-'95 en €1500-3500) heb ik wel minimaal één keer gezien, zowel in Nederland, België en Duitsland. Autoscout, Gaspedaal, Mobile en Marktplaats worden elke dag in de gaten gehouden :) In deze prijsklasse zit er ogenschijnlijk veel rommel tussen, al heb ik vooral in Duitsland best een aantal nette exemplaren gevonden. Wat opvalt is dat in Nederland roestvrije 200D's die voor een goede prijs te koop staan echt binnen enkele dagen verkocht zijn. Momenteel ben ik aan het kwijlen over dit exemplaar bij Auto Timon.
473419_5.jpg

TYN zei:
Momenteel ben ik aan het kwijlen over dit exemplaar bij Auto Timon.

Prachtig: Je koopt een 16 jaar jonge benz in topstaat en je stuurt er vervolgens gewoon even 3 jaar lang 90.000km per jaar mee. (y) En dan niet als wegenbelastingvrije knakenrijder, maar er ondertussen gewoon van genieten en netjes blijven verzorgen. Ik ben strontjaloers op deze held. Ik had graag zelf dag in, dag uit 3 jaar lang van een fijne W124 genoten. Als je er eentje zoekt, TYN: Deze is echt geweldig!

Verhaaltje van Timon bij deze auto:

INRUILAUTO. In maart 2010 heb ik deze fraaie W124 250 D met toen 72.485 km. op de teller aan de 1e NL eigenaar afgeleverd. Hij heeft er tot volle tevredenheid 267.145 km. bijgereden! Auto is in die periode zorgvuldig bereden en onderhouden en is nu nog steeds, zowel technisch als optisch, in topstaat! Auto is echt volledig roestvrij. De oerdegelijke 5 cilinder 2.5 dieselmotor loopt als een zonnetje, de koppeling en versnellingsbak hebben ook nog steeds een prima verhouding. Interieur zeer netjes, geen versleten instapkant of doorgezakte stoelen. Wie draait er nog 500.000 km. bij?

Terug
Bovenaan