Tja, het is een bijzonder jaar geweest....
De BMW was en is een topper. Fantastiach scherp rij-ijzer met in mijn geval heeel veel opties. Enig puntje was dat ik hem na de 728i eigenlijk net te klein vond. Ik merkte dat ik toch meer ben van de grote limousine.
De cabriolet was qua rij-eigenschappen natuurlijk een stap terug, maar desondanks is dat ook een erg lekkere wagen. Vlot genoeg en voorzien van de de juist opties om ook vandaag de dag een verwende bestuurder tevreden te houden. In kwalitatief opzicht een Mercedes van de oude stempel, zo degelijk als dat allemaal aanvoelt. Een auto die mij in het dagelijks gebruik heel goed beviel.
De Daimler was feitelijk mijn weg terug naar de grote limousines. Veel leer, hout en hoogpolig tapijt. Een prachtig klassiek exterieur dat zorgt veel veel positief commentaar en opgestoken duimen. Qua rij-eigenschappen minder geraffineerd dan de Duitsers, maar des ondanks een fijn rijdende auto. Hij terkt de neus altijd even op als je wegrijdt bij een verkeerslicht, en dat is wel een geinige ervaring. De binenruimt was zijn grootste nadeel. Voor iemand met mijn lengte eigenlijk te klein, en ook met vier man er in houdt het allemaal niet over.
De S500 heb ik nu een week. Ik heb er wat zakelijke ritten mee gereden en dit weekend even naar Zuid Limburg met de familie. Het rijdt zonder meer fantastisch. Beter dan mijn 728i, het komt in de buurt van de 530. De 530 is natuurlijk lichtvoetiger en compacter, maar de 500 is verrassend soepel en wendbaar, ondanks de forsere afmetingen en het extra gewicht. De V8 is een juweel en de luchtvering top. Verder valt op dat na veertien jaar er nog geen rammel te horen is en dat alles even strak en degelijk aanvoelt. Ondanks de slechte reputatie lijkt dit exemplaar roest- en storingsvrij te zijn. Ik geniet nu ook weer van alle luxe die hoort bij auto uit deze klasse. Sluitbekrachtiging op de portieren, stoelmassage en een prachtige stereo, lekker hoor!
De S is voor mij wel een vooruitgang ten opzichte van de 530, zuiveromdat het een grotere limousine is.
Voorlopige conclusie: deze S blijft de komende maanden wel, mischien houd ik deze zelfs wel wat langer. Als opvolger denk ik nu hooguit aan een verlengde versie. Maar goed, niets zo veranderlijk als mijn autokeuze....