Mercedes W124 | "Mercedes-Benz, Die Sacco Jahren"

• Onderwerp starter Onderwerp starter -
  • Startdatum Startdatum
500 E zei:
oei, pferlblauw, waar is 500 E als je hem nodig hebt..............

oei, nautikblauw, en ik ben er gewoon hoor.

die Renntech hierboven is Perlblauw

Damn, die schijt nuances in kleuren......................................:}

Hallo iedereen hier !

Ik ben net nieuw op dit forum en heb net die prachtige topic ontdekt!(tu)
Ik ben Casper en 15jaar jong, en nu al een echte W124 freak! Voor mij staat er ook al een een W124 klaar, een 200D uit 1987B)
Ik ga nog eens rustig de tijd nemen om heel dit topic door te lezen!

Geen nieuwe pagina zonder passend plaatje!

GroteFoto-AFMPWICT.jpg

Enne benzfreak, het officiele welkomswoord laat ik graag aan de stichter en bezielende aanjager van dit topic. Maar ik vind het leuk dat je ons gevonden hebt.

Edit; Formaat fotootje aangepast.

Ik zal een fototje plaatsen van mijn toekomstige W124?;)

Hier is ie dan !
MyBenzz.jpg

En nu rijdt mijn vader met een 250D uit 1993:
PICT00024-1.jpg

@ Benzfreak: Welkom op dit forum! Ze zeggen weleens dat een goed begin het halve werk is, nou dan zou het bij jou in ieder geval al niet mis kunnen gaan! Je woont in Belgie neem ik aan, ik weet niet hoe het daar met de oldtimer-regeling zit, maar in Nederland zou je nog precies oldtimer kunnen gaan rijden met je 200D (toch?!). Veel plezier met de Benz, en wel eigen kentekenplaten aanschaffen he ;)

Na een paar startprobleempjes met de 300TE heeft mijn broer met een deskundige gebeld en die vertelde hem dat we maar op 98 moesten gaan rijden, weet iemand of dit normaal is voor een w124?

Groeten, Wout

Benzbroeder zei:
@ Benzfreak: Welkom op dit forum! Ze zeggen weleens dat een goed begin het halve werk is, nou dan zou het bij jou in ieder geval al niet mis kunnen gaan! Je woont in Belgie neem ik aan, ik weet niet hoe het daar met de oldtimer-regeling zit, maar in Nederland zou je nog precies oldtimer kunnen gaan rijden met je 200D (toch?!). Veel plezier met de Benz, en wel eigen kentekenplaten aanschaffen he ;)

Na een paar startprobleempjes met de 300TE heeft mijn broer met een deskundige gebeld en die vertelde hem dat we maar op 98 moesten gaan rijden, weet iemand of dit normaal is voor een w124?

Groeten, Wout

Dat is niet zoals het hoort bij een W124. Onder de motorkap zit een draaiknopje om de motor op normalbenzin (RON91) en superbenzin (RON95) te laten lopen. Wat voor startproblemen heb je, met koude motor of warme motor? Als het met warme motor is zou je kunnen overwegen om de temperatuursensor door te meten. Als deze kapot is (en dat komt wel eens voor) krijgt de KE-Jetronic de verkeerde informatie waardoor de warme start wat moeilijker wordt.

Ik woon inderdaad in belgië, maar ik vind dat een topic dat alleen over de w124 gaat dat ik dat als liefhebber moét volgen!B) De 200D is nu(februari) uitgeschreven en de platen van de 200D hangen nu op de 250D voor de duidelijkheid.

@Vinnievw: Oke, nou ik zal vrijdag (als ik weer bij papa en mama ben ;)) even een kijkje onder de kap nemen! Het slechte starten is trouwens alleen bij koude motor. En laatst viel de motor zelfs uit nadat we er ongeveer 100 meter hadden gereden! Dat is uiteindelijk 3 keer gebeurd, maar als je de motor even laat warmlopen rijdt de 300TE weer als een zonnetje.

In ieder geval bedankt voor de info!

Groeten, Wout

... 'k heb een paar dagen m'n topic niet gevolgd en de bijdragen zijn weer leuk om te lezen!

@benzfreak... 15 jaar en dan al een W124 in het vooruitzicht. Da's lang niet slecht! Zoals anderen al hebben geschreven; "Welkom op het forum!".

@Benzbroeder; we hebben dus een echte W124 Benzbroeder, maar die luistert naar de naam Vinnievw... :). Wel heel vervelend dat de 300TE niet laat zien wat een W124 normaliter wel laat zien; probleemloze kilometers... Da's toch waar dit type in uitblinkt.

Blijft toch mooi zo'n 124 combi, Deze combinatie is helemaal goed.
7-persoons, leder, 8-loch gepolijst e.d.

hallo mensen ik ben nieuw hier en duik meteen op het juiste forum, 124, blijft m'n favoriet.

by the way ik ben Klaas

Nee als het om Mercedes gaat zijn er maar een paar typen die ver boven aan de lijst staan;
1 - W124
2 - W123
3 - W126
4 - W140
Dit zou mijn lijstje kunnen zijn... van perfect naar hartstikke goed.
Alleen al aan de deuren herken je perfectie.

300 TDT zei:
Nee als het om Mercedes gaat zijn er maar een paar typen die ver boven aan de lijst staan;
1 - W124
2 - W123
3 - W126
4 - W140
Dit zou mijn lijstje kunnen zijn... van perfect naar hartstikke goed.
Alleen al aan de deuren herken je perfectie.

De W201 hoort in mijn beleving ook zeker bij de lijstaanvoerders, wellicht zelfs een gedeeld eerste plaats met de W124, de W126 op 2, de W123 op 3. Ieder zijn eigen beleving qua exacte volgorde. Hoe dan ook: een goed onderhouden Mercedes, gebouwd tussen 1980 en 1993 is gewoon de maatstaf in bouwkwaliteit.

Dank voor jullie hartige welkom,

201 hoort er uiteraard ook bij. Types als de 190D 2.5 Turbo is natuurlijk mooi net als de 190E 2.5-16
202 C250 Turbodiesel (wat grommen die prachtig als je eens flink optrekt)

Jammer dat ze tegenwoordig geen 5 cil meer bouwen. Dat was juist altijd zo mooi aan de W124,
200D 4 cil , 250D 5 cil , 300D 6 cil

De Strich 8 vind ik ook zo'n echte Mercedes. Voor de eeuwigheid gebouwd, prachtig ingetogen vormgegeven en met de wie-doet-me-wat-uitstraling. Dik plaatwerk, wat overigens best wou roesten. De preventie was destijds nog niet op een hoog niveau. Maar ze roestten langzamer dan alle concurenten bijelkaar.

En met een prachtige variatie aan motoren. 200D, 220D, 240D, 240D 3.0. Ik vraag me af of je überhaupt het verschil in vermogen zou opmerken tussen de 200D (4,5 PK) en de 220D (ongeveer 5,75 PK)

Maar stuk gingen ze nooit.

En dan heb ik de benzineversies nog niet eens genoemd. En de sierlijke coupé.....

Mocht ik kiezen?

De zwarte van meneer Terneldeli.

nou, dat 220-blok is toch anders dan het 200-blok. die 220 lag ook in de Mercedes-busjes 207D en het trok best door, voor een diesel.

Net een 2.5-16. Dog leg!

Ah vandaar. De Indiase variant van die T1's had wel de pookknop met de 1 linksachter, maar de bijbehorende bak was normaal met de 1 linksvoor.

Ik heb zo'n 220D motor (OM615.941) in mijn W123 liggen (een van de weinige geleverd met die motor) en moet zeggen dat het met zijn 60PK geen vlugge jongen is. Marginaal sneller dan de 200D maar vooral wat meer koppel onderin, ook in vergelijk met een modernere 240D, die bovenin weer wat meer doet. Dat zal waarschijnlijk komen door de langere slag van de motor (de 200D en 220D zijn praktisch hetzelfde, enkel de slag van de 220D is langer).

500 E zei:
nou, dat 220-blok is toch anders dan het 200-blok. die 220 lag ook in de Mercedes-busjes 207D en het trok best door, voor een diesel.

Vinnievw zei:
Ik heb zo'n 220D motor (OM615.941) in mijn W123 liggen (een van de weinige geleverd met die motor) en moet zeggen dat het met zijn 60PK geen vlugge jongen is. Marginaal sneller dan de 200D maar vooral wat meer koppel onderin, ook in vergelijk met een modernere 240D, die bovenin weer wat meer doet. Dat zal waarschijnlijk komen door de langere slag van de motor (de 200D en 220D zijn praktisch hetzelfde, enkel de slag van de 220D is langer).

Ik ben jullie even kwijt. Is het hetzelfde blok, met een langere slag voor de 220D, of zijn het qua constructie echt verschillende blokken?

En is de 200D uit de W124 dezelfde als de blokken uit de 200D W123 en W114/115? Met natuurlijk hier een daar enkele updates?

Die lange slag geeft de motor veel fut; heeft een heel andere Laufkultur dan de 200.

De blokken uit de W124-serie zijn de OM601,602 en 603. Dat zijn totaal afwijkende machines.

500 E zei:
Die zijn nog beter(tu)

Dat is ook niet verwonderlijk, als je bedenkt dat de OM601, 602 en 603 de eerste dieselmotoren waren die compleet opnieuw ontwikkeld werden door Mercedes. De OM615, 616 en 617 zijn directe doorontwikkelingen van de motoren uit de jaren 50 die weer afstammen van de vooroorlogse dieselmotoren. Toch heeft zo'n tokkel van zo'n oude OM615 wel wat - ondanks dat ze minder geraffineerd zijn dan de nieuwere motoren.

500E, heb jij trouwens ervaring met de Webasto DBW46 standkachel die origineel geleverd werd in de W124? Ik overweeg de inbouw van een standkachel, uiteraard bij voorkeur zo origineel mogelijk. Eventueel ervaring met achteraf inbouwen van een DBW46?

... wil je nooit meer een vraag stellen over een standkachel? Dit topic ligt vervolgens een week plat en verdwijnt naar pagina 2... :)

De reden waarom ik een week niet heb geforumd (geen goed Nederlands), is omdat ik heb gesleuteld. Ter voorbereiding op het 'in kennelijk nieuwstaat' brengen van onze W124 Cabrio, ben ik met vrienden begonnen aan de restauratie van 'het onderstaande object'? Zou op de onderstaande foto herkend kunnen worden door de liefhebber(?). Over dit restauratieproject volgt in de komende maanden meer info in dit topic. Gewoon omdat dit ook leuk is als afwisseling op de W124 items tot-nu-toe.

289rhe.jpg

Ik zit naar dat dashboard te gluren, laat mijn blik nogmaals over het koetswerk gaan, daar waar normaal de C-zuil zit. En ik kom er niet op.

60er of 70er jaren, zoveel is zeker. Iets Volkswagerigs. Maar volgens mij geen Karmann.

Denk ik.

Geef ons nog even.

500E, heb jij trouwens ervaring met de Webasto DBW46 standkachel die origineel geleverd werd in de W124? Ik overweeg de inbouw van een standkachel, uiteraard bij voorkeur zo origineel mogelijk. Eventueel ervaring met achteraf inbouwen van een DBW46?

Scusi, even je vraag over het hoofd gezien. Ja, ik heb er goede ervaringen mee. En nee, nog nooit achteraf in laten bouwen. Daarmee kan ik je dus niet helpen.

Tja, het 2e plaatje geeft net genoeg bloot.

Ik begreep alleen de verhoging van het koetswerk ter hoogte van de C-zuil niet.

Nu wel, het dak zit er niet op.

En het is geen opwarmer naar de W124. Het is een opwarmer van de vrouw-van-de-man-die-naar-een-W124-toegroeit.

Zij rijdt nu een Mini cabrio.

... een 1303 LS van 1977. Inmiddels ontdaan van cabriokap, ramen en deuren, motorkap, kofferdeksel. Laswerk moet nog voor een deel worden gedaan, dan verder spuitklaar maken (in die fase komen we nu).

e157y0.jpg

Dionysus zei:
Tja, het 2e plaatje geeft net genoeg bloot.

Ik begreep alleen de verhoging van het koetswerk ter hoogte van de C-zuil niet.

Nu wel, het dak zit er niet op.

En het is geen opwarmer naar de W124. Het is een opwarmer van de vrouw-van-de-man-die-naar-een-W124-toegroeit.

Zij rijdt nu een Mini cabrio.

... :) Het ligt iets anders; de vrouw van de man van de 1303, rijdt een W124 300TE van 1989 (ooit van mij overgenomen). Hij heeft de 1303 als hobby-auto. We beginnen met de 1303 omdat de techniek daarvan goed is te overzien. Als we deze klus samen goed aankunnen, beginnen we aan de W124 Cabrio. Restaureren is leuk als je de ruimte hebt en zo'n klus samen met iemand kunt doen (dat is ons uitgangspunt). De ruimte is er en het team dus ook.

... @500E, we denken dat we bij gemiddeld één dag per 2 weken eind mei klaar kunnen zijn met 'alles'. Overigens, er is ook iemand betrokken die technisch- en qua restauratie, zeer ervaren is (dus al te stomme fouten kunnen we niet maken). Maar wij zijn in feite nog amateurs die dit doen omdat we het leuk vinden. 's Kijken of we het er goed af gaan brengen.

Mijn vader zegt altijd: als je het niet probeert dan weet je nooit of je het kunt.

... en de mijne; "Als je tegen moeite opziet, dan zul je nooit bereiken wat de moeite waard is". Die twee samen zorgen voor ambitie, dus om maar weer even 'voet aan vaste wal te zetten'; dit wordt dus de volgende:

206gdvr.jpg

... zo, daarmee houden we het W124 topic in evenwicht.

... en ja, de originele velgen (deze zijn nog imitatie) en nieuwe langere wielbouten zitten er nu al onder. Dat kon niet wachten.

Eerst oefenen op een Kever en na het slagen van die operatie je kunsten vertonen op de rode Baronesse.

Doe je voorzichtig? Behandel haar met respect en toewijding.

Dionysus zei:
Eerst oefenen op een Kever en na het slagen van die operatie je kunsten vertonen op de rode Baronesse.

Doe je voorzichtig? Behandel haar met respect en toewijding.

... jazeker! Dit is liefde voor onbepaalde tijd.

500e zei:
Mijn vader zegt altijd: als je het niet probeert dan weet je nooit of je het kunt.

W124STER zei:
... en de mijne; "Als je tegen moeite opziet, dan zul je nooit bereiken wat de moeite waard is".

Hmm, dan zijn jullie toch beter gemotiveerd geworden door jullie vaders.....

De mijne zei: "Je bent me nog nooit meegevallen, maar nu val je me tegen"...... :}

Ik dacht eerst dat je een originele Gullwing ging restaureren toen ik naar die eerste foto keek, maar ik ben blij dat jullie het eerst op een Kever proberen.

Weide1 zei:
Je vader moet nodig een schop onder de kont. En een goeie ook.

Bij deze ben je uitgenodigd, hij woont zo'n 300km van Oosterwolde vandaan, dus dan kun je meteen je nieuwe radiator testen (:P)

[size=x-small]Edit:[/size]
En misschien krijg je zelfs eerst nog een lekker stuk vlaai.....

Terug
Bovenaan