Mercedes W124 | "Mercedes-Benz, Die Sacco Jahren"

• Onderwerp starter Onderwerp starter -
  • Startdatum Startdatum
De radiateur zal het wel redden, maar of de rest van de auto zo'n eind nog wel aankan?

... de helm in de avatar van Bart81 is vandaag geheel verklaard!

Ik heb vandaag de posts van de afgelopen week gelezen; er worden interessante setjes genoemd. Daar heb ik wat plaatjes bij gezocht;

fylgdh.jpg

W124, W123, W114

333v7v6.jpg

W201, W124, W126

25hz3u8.jpg

W140, W124, W201

2nunb5f.jpg

W372

.... als ik kijk naar alle setjes en voorkeuren van de vorige pagina, dan denk ik dat de meest waardevaste W124'ers om te verzamelen als volgt zijn in te delen;

01. 300E 6.0 AMG
02. E60
03. 500E / E500
04. 300CE / E en cabriolet in AMG trim
05. 400E / E420
06. E320 Cabriolet
07. 300CE-24 Cabriolet
08. E320CE Coupe
09. 300CE Coupe
10. 200CE / E220CE Cabriolet
11. E320TE
12. diverse combi's
13. de 4 cylinders

Ik weet niet of dit lijstje ook overeenkomt met wat de liefhebbers vinden; op dat lijstje verwacht ik dat de combi's hoger komen. Mijn ideale garage is gevuld met een 400E, een 300E 6.0 AMG, een 300CE-24 Cabriolet, een 300CE, een 320TE 4-Matic een E36T AMG en tot slot een 300D Turbo. Dat zijn er maar 6 (en als ik er 7 zou willen hebbben, volgt de 500E).

Ik heb maar 1 favoriet als het om een W124 gaat, en juist dat is de 500E, of E500....................................(tu), puur gebaseerd op uiterlijk en charme en gevoel

Een echte liefhebber kijkt niet naar 'waardevastheid', ook niet als het om verzamelen gaat.

Mijn favoriete W124 is een niet bestaande W124. De 500 TE.

Daarna de E 500 Limited die ik ooit eens op een foto heb gezien van één of andere handelaar met hele goeie koffie en een hal.
En dan de rode Baronesse. En dus geen E 320. Nee, de 300 E 24V. En dat moet dan ook op de koffer staan.
Dan de 300 TE 24V Sportline. Zilver met zwart leer, 5 gaats, koplampwissers en schuifmans aub.
En ook niet te versmaden, een 85er 200D. Geen enkele optie. Maar wel 15-gaats.. Voor de rest niets.
Dan heb je er echt lak aan. En daar hou ik dan ook wel weer van.

Mijn top 5.

@ Dionysis, hij bestaat / bestond wel;

2h5iu50.jpg

Leuk, jouw keuzes; de '85 200D spreekt mij ook aan, maar met een 400E heb je hetzelfde effect aan de buitenkant. Daarom verkies ik de 400E boven de 500E...

Mooie plaatjes zeg!
Veel succes en plezier met je "restauratie" van de Kever, W124STER. Houd je ons op de hoogte m.b.v. foto's etc?!

Groeten, Wout

Ik zag de 300D Turbo niet staan in het lange rijtje van favorieten. Das gek?
Toendertijd de snelste diesel op de autobahn totdat de VW golf TDI met rode I kwam.
Toen ben ik gaan zoeken naar een E320 CDI. Maar tegenwoordig hebben de golf dieselrijders
met hun pet scheef op het hoofd zoveel aan hun golf getuned dat ze alles voorbij vliegen.
Daarom ben ik nu enorm fan van de 300D Turbo

Maar tegenwoordig hebben de golf dieselrijders
met hun pet scheef op het hoofd zoveel aan hun golf getuned dat ze alles voorbij vliegen.
Daarom ben ik nu enorm fan van de 200D

Zijn wel gigantisch zuinig de 200D's
Maar er is niets wat de fijne geluiden van de Mercedes dieselmotoren kan overtreffen

Ik ben ook gek op een 200D maar mijn punt is dat je nauwelijks meer mee komt in het huidige verkeersbeeld.

Als je in het zuiden woont moet dat geen probleem zijn. Dan sta je toch altijd in de file en dan komt een 200D zeer goed van pas volgens mij...
Maar als je in het Noorden woont is een 300D Turbo wel fijn. Zolang het maar een 124 is. Volgens mij is dit het beste produkt van Mercedes ooit geweest. Nietwaar?

k ben ook gek op een 200D maar mijn punt is dat je nauwelijks meer mee komt in het huidige verkeersbeeld.

Na, und? Dat kom je met een C 43 AMG ook al niet. Daar kan ik me echt niet aan storen.

Daarom is het ook zo leuk om af en toe de grens over te kunnen steken zodat je het mooiste verkeersbord tegenkomt
wat er überhaupt ooit gemaakt is... die witte met grijze strepen erdoor. (einde alle verkeersgeboden en verboden)
Dat is altijd het punt waarop mijn auto al z'n opgeslagen roet uit z'n uitlaatsysteem op de Deutsche Autobahn neerlegt zodat
de diesel na een half uur flink gassen weer helemaal fit is. Wat dat betreft is de Nederlandse snelweg slecht voor de motor...

300 TDT zei:
Als je in het zuiden woont moet dat geen probleem zijn. Dan sta je toch altijd in de file en dan komt een 200D zeer goed van pas volgens mij...
Maar als je in het Noorden woont is een 300D Turbo wel fijn. Zolang het maar een 124 is. Volgens mij is dit het beste produkt van Mercedes ooit geweest. Nietwaar?

... ik vind het een heerlijke auto (en hij staat uiteraard in mijn lijstje van ideale auto's die ik mijn garage wil hebben). Of dit de beste auto van Mercedes ooit is, weet ik niet. Maar goed is 'ie zeker!

Je loopt nu grote kans dat Weide hier nu achterelkaar grafiekjes met koppelkrommes gaat laten zien. Met alle varianten op de 3.4.

En heb je dat gehad, dan zal hij zijn magische excel openen om ons deelgenoot te maken van de proefritten die hij waar, wanneer, met welke topsnelheid en welk model heeft gemaakt.

(En toch even een echte afknapper, de letters en cijfers "e 34" zijn van veel latere datum dan het bouwjaar van deze auto. Dan ben ik er gelijk helemaal klaar mee. Maar dat kan je ook spijkers op laag water noemen.)

Edit: en toen nam ik de moeite om de rest van de foto's te bekijken. Deze caravantrekker is dit topic onwaardig.

... wat mij betreft heb je gelijk! De CE34 heeft volgens mij nooit bestaan; wel de E36 Coupe AMG. Van geen kant origineel en 100% kitsch. Dan kun je toch voor €16K het schip in gaan... (td)

edit: bestaat dus wel; zie verderop reactie Weide1

't zijn wel originele AMG's en dat is officieel van Mercedes-Benz.
Wat inderdaad wel jammer is om op een prachtig mooie originele AMG het verkeerde plaatje te plakken.
Volledige afbreuk aan het geheel. Dan ben je geen echte liefhebber.
Een vriend van mij heeft een originele 250D Turbo. Echter heeft de vorige eigenaar bij het invoeren van de auto
bij het RDW niet goed opgelet. Zijn auto is van 1993 en toen hebben ze de gegevens overgenomen van het toen nieuwe type.
Oftewel heeft hij nu E250 TURBODIESEL op z'n kenteken staan. Doodzonde maar aan de andere kant wie gaat er nu zijn kenteken
checken. Dan ben je wel heel fanatiek. Er staat gewoon 250D TURBO achter op z'n klep zoals het hoort. Detail...

Als ik het houten interieur bekijk heeft ie 25 jaar lang in de zon gestaan.
Net als de deurpanelen. Klok zal wel stuk zijn geweest en zijn vervangen door een nieuwe.

Die 3314 cm[sup]3[/sup] R6 AMG C124 heb ik wel eens in Teutonia geplaatst. Helaas is de zoekfunctie op AW niet zo denderend. Auto stond toen in Brabant te koop. Heb nog ergens een pdf van de motorgegevens. Deze M104 ook in W124 en R129 gezien.

mooie coupe

interessant dat ik hem te koop zag staan bij een particulier in Coburg, exact dezelfde auto, kan niet anders met al die opties, vraagprijs toen € 12.990....nu dus tikje hoger

https://www.sturm-automobile.de/sturm_schwarz/album/10/1.jpg

Weide1 zei:
Die 3314 cm[sup]3[/sup] R6 AMG C124 heb ik wel eens in Teutonia geplaatst. Helaas is de zoekfunctie op AW niet zo denderend. Auto stond toen in Brabant te koop. Heb nog ergens een pdf van de motorgegevens. Deze M104 ook in W124 en R129 gezien.

... toch altijd weer interessant; denk je te weten wat bestaat en wat niet, bestaat er iets wat je niet wist dat het bestond (en nee, ik heb niets gedronken; dit is een nuchtere constatering. Weide1 bedankt!)

Vinnievw zei:
Iemand bekend met deze? Zou die KM-stand kloppen? Misschien wel ooit door 500E geleverd?

Link

... ik ken de auto niet; de enige rode die ik te koop wist is/was die bij Hofman in Leek. Als ik naar de foto's kijk, vind ik de aanduiding "afgelezen kilometerstand" gelijk aan 'er staat 39.000, maar het kan net zo makkelijk een tonnetje meer zijn...'

Mwah. Komt me niet fris over. Ik ken de auto in ieder geval niet. die 39 geloof ik niet.

Star2903 zei:
mooie coupe

interessant dat ik hem te koop zag staan bij een particulier in Coburg, exact dezelfde auto, kan niet anders met al die opties, vraagprijs toen € 12.990....nu dus tikje hoger

https://www.sturm-automobile.de/sturm_schwarz/album/10/1.jpg

... mooie auto inderdaad en niet zo maar "een tikje duurder"...

Een auto mag best geld kosten mits alle ingrediënten ook aanwezig zijn.
- Kilometerstand
- staat
- uitvoering
- originaliteit
- technische staat o.a. banden Michelin zegt altijd wat over de eigenaar
- bij wie de auto een beurt heeft gehad (dealeronderhouden b.v.)
- het gevoel bij een auto (wellicht het belangrijkste)

... helemaal met je eens; het is wat je er voor over hebt. Als ik mijzelf niet limiteer op een bepaald bedrag, heb ik zelfs veel te veel geld over voor een mooie of bijzondere W124. De punten die jij noemt (met uitzondering van de kilometerstand) zijn voor mij ook heel belangrijk. Michelin vind ik iets minder spannend (ook al kies ik er zelf wel voor; een ander A merk mag ook), maar onderhoudshistorie en 'het gevoel bij de auto' zijn inderdaad heel belangrijk.

De 3.6 kwam later
die zag er wat rustiger uit en met rustigere lijnen.
Volgens mij was dat al de E36

... zie pagina 23 uit dit topic; daar heeft 500E het al uitgelegd. Het is geen CE34, geen CE36, maar een 6.0. Excuses, had het kunnen weten.

Een paar jaar geleden stond deze 300 E 3.4 AMG voor, ik meen, 7,5K in Soest, BRD te koop. Mooie auto.

0164332321001.jpg

Vond ook nog een test van de S124 300 E 3.4 AMG: 1 en 2. Maar volgens mij heb ik deze hier al eens eerder geplaatst, of in Teutonia. Kan ook.

En de R129 met deze M104 3.4 R6 staat al rijden in Königswinter te koop.

Een A124 met deze 3.4 heb ik nog nooit te koop zien staan. C124's met de 3.4 vrij regelmatig. Waarbij vaak als 3.6 wordt geadverteerd.

Kijk, der Hammer. Met deze M117.

11.gif

@Weide1; dank voor je bijdragen! De AMG's gaan steeds meer mijn belangstelling krijgen. Ik had er niets mee, maar hoe meer ik er over te weten kom, hoe meer het aanspreekt. AMG respecteert het karakter van de W124 (tenminste optisch, want ik heb er nog nooit een gereden...). Gezien je bijdragen aan andere fora, is dat slechts een kwestie van proefritjes plannen :)

Kijk, der Hammer. Met deze M117.

Degene die de facelift-kap er op heeft gezet moeten ze standrechtelijk executeren.

Ja klopt helemaal :) donders sterke auto heeft altijd aanhanger er achter van 2 ton geeft nooit op 549dkm me pa heeft er al 4 van gehad de eerst 2x 250 D en de laaste 2 , 300D en een E300 diesel nov 1994
De Amg wordt hier gezegt hou ik t liever bij 300 en 400 en 420 zie je niet dat er dikke v8 in ligt :)

Zoiets heb ik nog nooit eerder gezien. Das wel heel uniek.
Niet één die ik graag in de collectie wil.

Terug
Bovenaan