Mercedes W124 | "Mercedes-Benz, Die Sacco Jahren"

• Onderwerp starter Onderwerp starter -
  • Startdatum Startdatum
@ Icebrain: de toevoeging "(denk ik)" staat er niet helemaal voor niks. Ik heb nu een rationele argumentatie, maar tegen die tijd zal de emotie het wel weer winnen... :)

@ Individual en Fryske Hynder: ik ervaar stilstand ook als achteruitgang (niet alleen technisch, maar ook voor de hobby zelf; je moet er mee rijden, want anders staat je hobby-auto eigenlijk alleen maar ruimte in te nemen). Maar eerlijk is eerlijk; ik ben onvoldoende technisch deskundig om te beoordelen of stilstand daadwerkelijk technische mankementen tot gevolg heeft.

Dat ligt er helemaal aan hoe je de auto stil laat staan. Aan de straat? Dan ben je 'm met anderhalf jaar wel kwijt. In een vochtige schuur idem dito. Maar als je 'm geconditioneerd stalt en je neemt enkele simpele voorzorgsmaatregelen in acht, dan kan het lang goed gaan. zie ook de 300 SE 3.2 met 2.000 km die ik heb gekocht; die auto heeft jaren gestaan, maar van uitdroging is geen sprake. Met de auto is amper gereden, maar er is wél goed voor gezorgd. Was dat niet zo geweest dan had de auto in 2001 al niet meer bestaan.

... waar haal je ze weer vandaan; het wordt weer tijd voor een bezoek aan het MHS museum (tu)

De Coupe die ik nu heb gekocht heeft sinds 2005 maar een paar duizend kilometer gereden; ziet er ook uit als nieuw en goed onderhouden (ook onder de kap), maar stiekem ben ik toch wel benieuwd hoe die zich de komende tijd zal gedragen. Juist daardoor.

Hmmm, geen angst. angst is een slechte raadgever. Straks vergeet je te genieten van de auto.

... dat genieten zal uiteindelijk wel goed komen; tenslotte rijden mijn vrouw en ik meer dan 100.000km per jaar in de W124's. Dus ja, angst dat er iets kapot zal gaan hebben we eigenlijk niet. Er is zelden echt wat aan de hand. Maar toch, iets wat mooi is, moet mooi blijven. [size=x-small]Vooruit, een klein beetje angst dat het minder kan worden...[/size]

24 klepper 300, een 200 Diesel. En bijna alles wat daar tussen zit.
Alle mensen die nu dieselen, en dat zijn er nu echt heel veel met hun HDI's TDI's en JTD's, ze zouden de ontwikkelaars van de 300 TD op hun blote kniëen moeten bedanken. De powerdiesel was daar.

En dan nu weer de 300.
Toen hij uitkwam was ik tiener. Jaartje of 15. Het topmodel, de 300 E, liep 230. Twee-honderd-dertig kilometers per uur. 2-3-0. In een taxi.

Ik was onder de indruk. Las het artikel destijds in AMS nog een keer. Dat zijn herinneringen die, op één of andere manier, in mijn geheugen gegrift staan. Met een enorme beitel. Echt enorm.

Dionysus zei:
24 klepper 300, een 200 Diesel. En bijna alles wat daar tussen zit.
Alle mensen die nu dieselen, en dat zijn er nu echt heel veel met hun HDI's TDI's en JTD's, ze zouden de ontwikkelaars van de 300 TD op hun blote kniëen moeten bedanken. De powerdiesel was daar.

En dan nu weer de 300.
Toen hij uitkwam was ik tiener. Jaartje of 15. Het topmodel, de 300 E, liep 230. Twee-honderd-dertig kilometers per uur. 2-3-0. In een taxi.

Ik was onder de indruk. Las het artikel destijds in AMS nog een keer. Dat zijn herinneringen die, op één of andere manier, in mijn geheugen gegrift staan. Met een enorme beitel. Echt enorm.

Die ultiem overontwikkelde auto, de MB W124 blijft ook bij mij al 25 jaar tussen de oren plakken als een ware 'must have': Ik was 11 en de Autovisie met de eerste test van de 230E lag op de mat, rood van kleur en foto's in de sneeuw als ik het me goed herinner. De begeerte is in 25 jaar tijd geen spat minder geworden. Ooit zal ik er eentje hebben... (en dan tel ik die 3 dagen 260E vorig jaar niet mee...)

...mooie woorden! Ik was ook onder de indruk; in mijn schoolagenda van 1985 (die ik nog heb) zitten de plaatjes van de zojuist uitgekomen W124. En een opgevouwen test uit de Autokampioen van de 300E. Daar begon het zo ongeveer en het borduurde voort op de 200 tot en met 300D's die mijn vader reed (W123). Ach ja, melancholie; het kan je zomaar bezighouden...

Ok, nog eentje dan. Vader van een vriendje van mij reed een 280. Een W123. En die, toen al wat oudere, auto werd door ons gebruikt om in het weekend naar (hockey) feestjes te gaan in het land. Baarn, Den Bosch, Haren. Dat waren afstanden.

En toen kocht de eigenaar de nieuwe W124. Een lichtblauw metallic 230 E. Mét (tyfusstreepje) elektrisch schuif/kantel.
Hmmmm, een 4 cilinder. Dus heb ik op mijn zolderkamer nog eens één en ander uitgespit.

Uit de destijds beschikbare documentatie bleek namelijk dat de W124 230 E stiller was dan de 500 W126. Hè? Echt? Dat moet dus echt wel heel bijzonder zijn. Onder de indruk, dat was ik toen. En ben ik eigenlijk nog steeds.

En de W123 werd niet ingeruild. Die bleef. En werd door een rijbewijshebbend vriendje een paar maanden later kort gereden. En ja, dat deed toen pijn.

De zak.

Tja. Hou de site maar in de gaten. Over een week heb ik een verse staan. Mét (<--let op het streepje) carburateur en automaat. In een bijzonder fijne kleurstelling...

500 E zei:
Tja. Hou de site maar in de gaten. Over een week heb ik een verse staan. Mét (<--let op het streepje) carburateur en automaat. In een bijzonder fijne kleurstelling...

... Champagne Metallic met Bordeaux interieur... :D

500 E zei:
Waar wacht zijn vrouw op, is een betere vraag.

We zijn nu bijna een jaar verder en het verhaal ligt inmiddels iets genuanceerder.

Huidige situatie:

Mijn Vrouw rijdt in haar eigen auto voor woon-werk verkeer en haar eigen ritjes (nieuwe Ford Fiesta 2010), is ze erg blij mee.
Ik heb auto van de zaak en deze gebruiken we ook privé (Nieuwe Ford XXX, wisselt meerdere malen per jaar, ik ben verkoopleider bij een Ford Dealer).

Bijtelling voor de privé kilometers (ca. 10.000 per jaar) kost me nu € 300,- per maand netto.

Mijn vrouw vindt het op zich helemaal geen bezwaar om de gezamelijke privé kilometers af te leggen in een auto waar ik zelf echt plezier aan beleef (W124, Mopf1, reihe 6) mits het niet buitensporig ten koste gaat van onze andere financiële beslommeringen.

Bezwaren die dan ter tafel komen:

-Onderhoudskosten voor een 20 jaar oude 6 cylinder auto
-Brandstofpas is alleen van toepassing op de auto van de zaak, dus voor de Benz gewoon zelf betalen.
-Forse administratieve last qua kilometeradministratie van de huidige auto van de zaak, die in de praktijk ook regelmatig ingezet wordt als huurauto/ demo auto. -> Het is in de praktijk een enorme heisa om onder de bijtelling uit te komen omdat jan en alleman in 'mijn' auto rijdt.
-Parkeerplek in onze fijne nieuwbouwwijk, waar plantechnisch rekening gehouden is met 1,2 auto's per huishouden en niet met 3 auto's.
-Ik ben ook in mijn vrije tijd een ambassadeur van mijn bedrijf, zeker gezien mijn functie als verkoopleider, mijn company car is mijn visitekaartje.

Kortom: W124: Ja graag!, maar de tijd is er nog niet rijp voor en daar kan mijn vrouw ook niet alles aan doen. (Ik weet dat er ook vrouwen zijn die zelf dolgraag in een 20 jaar oude Mercedes rondkarren, maar dat geldt niet voor de mijne).

Fantastische 300TE bij Nijkamp. Alleen wordt je vrolijk van een 3.0 R6 op benzine bij 25000km per jaar?

0006939278.jpg

aras zei:
Fantastische 300TE bij Nijkamp. Alleen wordt je vrolijk van een 3.0 R6 op benzine bij 25000km per jaar?

0006939278.jpg

Nee, daar wordt je absoluut niet vrolijk van. En zo'n schoonheid ombouwen op LPG is ook een doodzonde.

smarter zei:
Kortom: W124: Ja graag!, maar de tijd is er nog niet rijp voor en daar kan mijn vrouw ook niet alles aan doen.

... kijk, da's duidelijk! Voor wat betreft de bijtelling; van kilometerregistratie wordt je knettergek, dus dat is een argument (waar ik uit ervaring over mee kan praten). Die W124 komt er wel een keer.

Vinnievw zei:
aras zei:

Nee, daar wordt je absoluut niet vrolijk van. En zo'n schoonheid ombouwen op LPG is ook een doodzonde.

... ik denk dat je er wel vrolijk van kunt worden, mits je werkgever in voldoende mate jouw leven sponsort. [size=small]Dat dan weer wel.[/size]

Alleen wordt je vrolijk van een 3.0 R6 op benzine bij 25000km per jaar?

Mijn R6 rijd 7.500km per jaar, waarom zou ik er niet vrolijk van worden.......................................:D

Icebrain zei:
Alleen wordt je vrolijk van een 3.0 R6 op benzine bij 25000km per jaar?

Mijn R6 rijd 7.500km per jaar, waarom zou ik er niet vrolijk van worden.......................................:D

De mensen die vallen over het zuipen van jouw auto schrijven jouw jaarlijkse brandstof kosten waarschijnlijk in 2 maanden geheel af op hun degelijke middenklasser.

2 vrienden van mij hebben ook altijd die discussie. De ene rijdt een 735i van 3K met 10000km per jaar. De andere denkt dat hij goedkoper rijdt, tot hij zijn Hyundai Terracan van 5 jaar oud ging inruilen met een kapotte brandstof pomp. Toen bleek een auto van 50K nog maar 3 waard te zijn.

... omdat niet iedereen hoeft te weten "waar mijn huis woont", een enigszins 'bijgesneden' plaatje. Prachtig belicht door een ondergaande zon (een uur voordat de lucht roodkleurt en de zon voor die dag definitief ondergaat).

2m6od1i.jpg

... kwartet

De 300CE is een prima aankoop gebleken; het is toch altijd weer afwachten hoe het uitpakt als je er mee naar huis rijdt. Hij rijdt als een trein; balanceren of uitlijnen is niet nodig. De algehele staat is zondermeer goed; drie plekjes die ik moet bijtippen qua exterieur. Binnen alles OK; geen onverklaarbare slijtage, maar een met zorg onderhouden interieur. Onvermijdelijk voor de Mercedes coupe's met ragfijne achterruitverwarmingsdraden, lijkt de melkwitte 'uitslag' langs de randen van het achterraam. Op de brug, vertoonde de onderkant geen gebreken. Alles droog (zelfs het differentieel) en veel spinnewebben en witte, stoffige aanslag van het stilstaan (vanaf 2007 niet meer gereden, voor zover ik dat uit de boekjes en het verhaal kan herleiden). De historie is bekend en de auto is tot en met 2005 dealeronderhouden geweest (serviceboekje compleet ingevuld). Nota's aanwezig. Alle vervangen onderdelen zijn van MB.

Het W124 kwartet is compleet.

Ik word er warm van. Man, wat een lekker setje heb jij om je heen verzameld. En mooi vastgelegd ook trouwens.

Herr Direktor hat jeden Morgen eine Wahl die für normale Menschen nicht zu fassen ist.

Ik ben waarachtig benieuwd naar je nieuwste aanwinst. En wat is die cabrio toch een absoluut Teutoons hoogtepunt.

Geniet ervan.

... dank je; het setje is inderdaad lekker. Toch lijkt het dekadenter dan het is; de 300D Turbo rijd ik zakelijk (en is in die zin, niet van mij), de 200TD is van mijn vrouw, die een keurige kilometervergoeding krijgt (kostendekkend), de cabrio rijdt alleen in de zomer (en is in de winter geschorst), de coupe is er net en die verzorgt de hobbykilometers in de winter (en is volgens plan in de zomer geschorst). Als je de kosten van dit alles bij elkaar optelt zit ik qua aanschaf op een VW Golf en qua onderhoud en afschrijving (verwaarloosbaar) niet zo heel ver naast een gezin met een VW Passat en een Suzuki Alto. Sterker, er zijn (Japanse- en Koreaanse) combinaties mogelijk die juist door de afschrijving leiden tot torenhoge kosten (waar ik met vier auto's geen last van heb).

... zet maar 's in een Excelletje; reken je afschrijving mee, dan is W124 rijden niet duur (want nauwelijks afschrijving).

W124STER zei:
Het W124 kwartet is compleet.

Hulde voor de man die dit setje heeft, mijn complimenten en ik hoop dat ze allevier evenveel plezier geven op hun manier aan het rijden................(tu)

W124STER zei:
... dank je; het setje is inderdaad lekker. Toch lijkt het dekadenter dan het is.

Ik volg dit topic vanaf zijn ontstaan. Als er iets in doorklinkt, dan is het wel een volledig gebrek aan decadentie. Het is de pure liefhebberij die er vanaf spat. De ontdekking dat je jeugddroom kennelijk echt zo goed blijkt te zijn, als dat je je dat vroeger op je zolderkamer zat te bedenken. De fascinatie van een product met een bloedlijn van allemaal doorwrochte automobielen. De consequentie van het toen als bedrijfsmotto geldende adagium; Das Beste oder nichts.

Schrempp heeft een flinke deuk in dat motto geschopt. Maar de W124 heeft nog geen last gehad van Schrempp. Ontworpen door Bruno Sacco, onder de bezielende leiding van ingenieuren met een Zuidduitse arbeidsmoraal.

Benchmark. Iets anders kan ik me bij het begrip W124 niet indenken.

En jij hebt ze allemaal. En daar geniet je gewoon van.

En het beste van dit hele verhaal? Je deelt dat met ons.

Dionysus zei:
Ik volg dit topic vanaf zijn ontstaan. Als er iets in doorklinkt, dan is het wel een volledig gebrek aan decadentie. Het is de pure liefhebberij die er vanaf spat. De ontdekking dat je jeugddroom kennelijk echt zo goed blijkt te zijn, als dat je je dat vroeger op je zolderkamer zat te bedenken. De fascinatie van een product met een bloedlijn van allemaal doorwrochte automobielen. De consequentie van het toen als bedrijfsmotto geldende adagium; Das Beste oder nichts.

Schrempp heeft een flinke deuk in dat motto geschopt. Maar de W124 heeft nog geen last gehad van Schrempp. Ontworpen door Bruno Sacco, onder de bezielende leiding van ingenieuren met een Zuidduitse arbeidsmoraal.

Benchmark. Iets anders kan ik me bij het begrip W124 niet indenken.

En jij hebt ze allemaal. En daar geniet je gewoon van.

En het beste van dit hele verhaal? Je deelt dat met ons.

Dionysus: Dit hadden mijn exacte woorden kunnen zijn, maar jij weet ze meer dan uitstekend (en zeer 'to the point') neer te pennen op een dusdanig treffende wijze dat ik ze niet nogmaals ga herhalen.

De foto overigens wel (tu):

2m6od1i.jpg

W124STER: Ontzettend gefeliciteerd met dit fantastische kwartet!

@ W124ster: gefeliciteerd met het completeren van je collectie! Stuk voor stuk prachtige automobielen (en mooi op de foto zo naast elkaar)!

Vinnievw zei:
aras zei:

0006939278.jpg

Bij 10.000 km/jaar worden we daar hopelijk heel erg blij van.
Ik ben vorige week samen met vader en broer voor deze auto wezen kijken en natuurlijk hebben we er ook even een rondje mee gereden!
Wat een genot! Dat is nog eens wat anders dan (met alle respect) een w123.
We kunnen hem zaterdag ophalen :)
Groeten, Wout

Tussen een W123 en W124 zit dan ook bijna 10 jaar, dan is het niet verwonderlijk dat er veel verschil in zit. Ben zelf eigenaar van zowel een W123 als een W124 en rij met veel plezier in allebei: qua comfort wint de W124, qua bouwkwaliteit (vooral van het interieur) wint de W123.

@W124STER:

wat een wagenpark! Mooie keuze om het kwartet compleet te maken, hopelijk beleef je er veel plezier van. Wat ben ik jaloers, maar waarom eigenlijk? Ik zou het toch ook kunnen doen? Tja, blijkbaar (nog) niet fan genoeg. Ik heb al 2 andere automobielen die mij iedere kilometer plezier bieden. Toch betrap ik mezelf er regelmatig op om naar een W124 te lonken, maar met mijn 29 jaar ben ik wellicht nog te jong om de rust, kalmte en het comfort van een W124 te appreciëren. Ik heb nu nog andere prioriteiten.

Ik herinner me nog de W124 MoPf2 300 Turbodiesel van mijn oom. Paars (net gekeken op 500e.nl, het moet Bornit zijn geweest). De basisprijs met opties bijna verdubbeld, omdat een S-klasse te opzichtig waren naar het personeel toe, dat deze veel duurder was dan een standaard W140 kon het werkvolk toch niet weten.
Later volgden er 2x een W210 300 Turbodiesel en toen hij gepensioneerd was kon hij eindelijk de zo gewenste S-klasse kopen, een W221 320cdi. Toch is de W124 mij nog het meeste bijgebleven. Die roosters in het voorspatbord achter de knipperlichten, een wolf in schaapskleren leek het wel. Die geur van de sigarenrook in het stoffen interieur. Het respect dat die auto afdwong in de ogen van een jonge tiener. Weinig auto's die dat evenaren.

Wat een prachtige auto's, W124STER. Zelf fantaseer ik ook wel eens over een mooie 300E, maar die is nog ver weg. Tot die tijd lees ik jouw verhalen als zoethoudertje! :)

... wat een prachtige reacties; de autoliefhebbers hebben duidelijk wat gemeenschappelijks. Vaak is het de herinnering (kijk naar de bijdrage van Bart81). Of melancholie. Of een soort van wens (zie n1Erik). Of iets ondefinieerbaars. Maar wat het echt is? Dat proberen we elkaar in duizenden forumpagina's duidelijk te maken, niet waar? Maar dat je de ander het plezier gunt van zijn / haar liefhebberij, is zeker een van de positieve onderdelen daarvan. (tu)

EN... dit topic heeft er een nieuwe schrijver bij, denk ik zo. De verhalen van Benzbroeder waren al te gek (zie zijn topic), maar nu de 300TE van Nijkamp aanstaande zaterdag in hun bezit komt, ben ik benieuwd naar de ervaringen. Zoals Vinnievw zo ongeveer zegt; de W123 en W124 hebben beiden hun eigen karakter. Wij zijn benieuwd naar de verschillen... (zoals jij / jullie die ervaart / ervaren)!

:-D

@ aras en W124STER: De W124 is inderdaad een geweldige auto, mijn vader heeft op dit moment nog een Saab 93 uit 2001 (of 2002). Maar tijdens het korte proefritje merkte wij direct een enorm verschil. De Benz rijdt zo veel fijner, wat natuurlijk ook mede te danken is aan de automatische transmissie, terwijl de auto 10 jaar ouders is! Ongelooflijk, maar natuurlijk lang niet vervelend ;)
De vergelijking tussen de W123 en de W124 is natuurlijk best lastig te maken. Zeker ook omdat het om een W123 ambulance gaat haha. Maar we zullen het zien, hopelijk is het benzineverbruik van de 300TE in ieder geval lager ;)

groeten, Wout

Benzbroeder zei:
Vinnievw zei:
aras zei:

Bij 10.000 km/jaar worden we daar hopelijk heel erg blij van.
Ik ben vorige week samen met vader en broer voor deze auto wezen kijken en natuurlijk hebben we er ook even een rondje mee gereden!
Wat een genot! Dat is nog eens wat anders dan (met alle respect) een w123.
We kunnen hem zaterdag ophalen :)
Groeten, Wout

... en hoe was 't vandaag in Vaassen? Is 't wat, jullie nieuwe TE :) ?

Heb je overigens de blauwe '85-er W124 300E nog gezien? Dat is de mooiste, meest originele en in de beste staat verkerende W124 die ik ooit gehad heb. Verzamelaarsstuk.

500 E zei:
Neehhh..... een W123.

... is het de 280 van 1976? Nooit geweten dat de 280 W123 geleverd is zonder direct inspuiting, maar met carburateur. Prachtige auto! Maar deze kwalificatie geldt voor meer van de auto's die nu bij je staan... (tu)

@W124STER: Ikzelf was niet mee naar Vaassen, voor die brandstof moet immers ook nog gewerkt worden ;) De rest van het gezin (moeders, vaders en broeder) ging wel richting het oosten van het land. Aldaar de TE opgehaald, die natuurlijk nog steeds geweldig reed! Alleen ontdekten we een klein probleempje, de ruitenwissers wilden niet meer uit, nadat m'n broer de ruiten had gesproeid. Gelukkig was het mooi weer haha. Vanmorgen heb ik mijn vader even naar Schiphol gebracht en mocht ik er dus zelf in cruisen. Wat een genot! Zoveel comfort, stilte en rust. Eerlijk waar ongelooflijk voor een auto van 18 jaar oud. Alleen viel de motor uit toen we de CD speler aanzetten, dus er zit iets niet helemaal goed in het elektrisch circuit. Morgen vroeg dus maar even naar de garage hier in de buurt en hopen dat het niks ergs is, het zal wel meevallen.

En ik denk dat je geen directe inspuiting bedoeld, maar gewone elektrische injectie (for your interest ;))

Groeten, Wout

Nee hoor, dat is absoluut geen probleem. Dat heet zelfcorrigerend gedrag. Een W124 dient muziek te leveren via een radio of via een casettebandje. Een CD-speler wordt gewoonweg niet geaccepteerd. Snel speuren naar een dikke Becker uit de jaren 80, omwisselen en het probleem is geen probleem meer.

Prachtige TE trouwens. Kleur, uitvoering, motorisering, allemaal indrukwekkend.

Wat een nonsense. De cd kwam voor consumenten beschikbaar nog voor de w124 in produktie ging, een cd-speler voor de auto was er dus niet veel later, daarmee is de w124 juist in sync met het verschijnen van de consumenten cd.

Als je het hebt over een mp3 speler met een SD kaartje, dan kan ik je in de historisch-nostalgische zin gelijk geven.

labrang zei:
Wat een nonsense. De cd kwam voor consumenten beschikbaar nog voor de w124 in produktie ging, een cd-speler voor de auto was er dus niet veel later, daarmee is de w124 juist in sync met het verschijnen van de consumenten cd.

Als je het hebt over een mp3 speler met een SD kaartje, dan kan ik je in de historisch-nostalgische zin gelijk geven.
<

Reageer eens niet zo serieus. Dionysus bedoelde het helemaal niet serieus :D

Terug
Bovenaan