Mercedes W124 | "Mercedes-Benz, Die Sacco Jahren"

• Onderwerp starter Onderwerp starter -
  • Startdatum Startdatum
Persoonlijk vond ik de wesp die mij gisterenmiddag in m'n onderkaak prikte, vervelender dan het ontbreken van een PB'tje over het artikel. Daar had ik vandaag flink last van en morgen bij het bootjes kijken tijdens Sail waarschijnlijk nog...

De pijn dat ik Nr. 30 van de 21e jaargang, 28 Juli tot 4 Augustus 2010 (bedankt Audi80Coupe!) niet als eerste had, heb ik vanmiddag afgekocht; "Dat kost dan €2,10 meneer, plus €1,60 voor het verzenden". Heb ik 'm nu alsnog; als laatste. Ook bijzonder. "... en mag ik u dan namens Sanoma een proefabonnement aanbieden op de AW?". Buitengewoon vriendelijk allemaal... ja, toch?

Maar... als de redacteur het artikel had aangeboden voor publicatie, dan had ik verteld dat de schrijffout in de ondertitel bij de foto (uitgerekend niet mijn tekst) er uit zou mogen. Kijk 'm nou...

Vanmiddag, A12 bij afslag Arnhem-Noord. Een Duits gekentekende E36 AMG Cabriolet. Met gezwinde spoed richting de Heimat. En weer viel het me op. Wat een gracieus gelijnde automobiel is het toch. Zelfs als hij door AMG is verlaagd en voorzien is van iets grotere wielen.

Als een rots tussen Japans en Koreaans drijfhout.

1556-2.jpg

Edelman.

500 E zei:
Uniek. Ik heb er in mijn leven slechts twee gezien.

... ik één; bij jou in Beverwijk (naast de malachit groene 500E met champignon interieur, de 500E limited van BvP, 'jouw rode 500E', de GT3, de 300E van 1985, een TVR, een M5... en 400E in Rosenholz
...tja, dat vergeet je niet als liefhebber; je eerste bezoek aan een loods met inhoud :)

super auto! ben al een tijdje naar op zoek naar een MB W124 500E. Kan iemand me vertellen waar ik op moet letten bij aankoop? Heb een hele mooie zien staan bij wooike is Oss (www.wooike.nl). Kan iemand me verder op weg helpen wat zo een auto mag kosten en waar ik op moet letten. Wil hem graag zakelijk gaan rijden ivm de lage bijtelling op autos van 15jr en ouder.

alvast bedankt!

mbfanarnhem zei:
super auto! ben al een tijdje naar op zoek naar een MB W124 500E. Kan iemand me vertellen waar ik op moet letten bij aankoop? Heb een hele mooie zien staan bij wooike is Oss (www.wooike.nl). Kan iemand me verder op weg helpen wat zo een auto mag kosten en waar ik op moet letten. Wil hem graag zakelijk gaan rijden ivm de lage bijtelling op autos van 15jr en ouder.

alvast bedankt!

... kijk is op www.500E.nl. Daar vind je de informatie die je zoekt op de homepage (menu item W124). Zakelijk een 500E rijden is geweldig, maar vergeet de 400E niet die je op diezelfde site vindt. 't Lijkt wel reclame (en dat is het denk ik ook), maargoed....:)

Uit ervaring weet ik dat een W124 voor dagelijks gebruik geweldig leuk is; ik rijd minimaal 1000km per week in mijn 300D Turbo!

In de nieuwe Auto Motor klassiek zag ik 'mijn oude auto staan' (de mooiste die ik ooit heb gereden); je vindt 'm in de 26e jaargang, september 2010 en straks hieronder...

... en voor de betere kwaliteit en als dank voor dit prachtige artikel, koop je natuurlijk het blad zelf! Ik lees het al jaren en ik kan zeggen dat je voor weinig geld (ongeveer €30 per jaar, verschijnt 12 keer) een enorme hoop leesplezier krijgt... (tu)

Inderdaad een schitterende auto die 300E! De lichtblauwe kleur staat een W124 gewoon erg goed.. (heb 'm vandaag in het echt mogen aanschouwen)

Mooie auto, maar, nog indrukwekkender, mooie foto. En ik doel op foto #2. Prachtig!

Ik ben niet zo van de lichte interieurs, sprak de man met beige stoelen in z'n De Waard tentje, maar hier komt het echt schitterend uit.
Mijn complimenten voor de auto en voor de foto.

Vinnievw zei:
En nog maar wat plaatjes om het topic een beetje op te fleuren:

... geweldige foto's (en idd, de tweede is wel een heel mooi plaatje geworden)! Daar wordt dit topic weer mooier van (tu).

"De blauwe" is de mooiste W124 uit de eerste serie, die ik ooit heb gehad (en gezien). Ik hoop dat Karl Benz (zoals die hier werd genoemd) in goede handen komt; hij is eigenlijk te mooi om dagelijks te rijden. Daarom vind ik het ook niet erg dat ik 'm niet meer heb; als de kinderen er alleen al naar keken riep ik al dat ze moesten oppassen. Op vakantie gingen er 5 plaids over de achterbank en op de zitting van de voorstoelen. Als de kinderen instapten riep ik steevast "Pas op met je voeten, niet tegen de deur EN niet tegen de dorpel". Parkeren deed ik nooit in de buurt van andere auto's (of ik bleef er zelf inzitten, terwijl de anderen boodschappen gingen doen). Als het regende nam ik de combi, met felle zon, de cabrio, als er gestrooid was, bleef 'ie binnen. Enzovoort. Zo'n auto is niet te doen met een gezin (of beter; een gezin met mij er bij...).

W124STER zei:
Persoonlijk vond ik de wesp die mij gisterenmiddag in m'n onderkaak prikte, vervelender dan het ontbreken van een PB'tje over het artikel. Daar had ik vandaag flink last van en morgen bij het bootjes kijken tijdens Sail waarschijnlijk nog...

De pijn dat ik Nr. 30 van de 21e jaargang, 28 Juli tot 4 Augustus 2010 (bedankt Audi80Coupe!) niet als eerste had, heb ik vanmiddag afgekocht; "Dat kost dan €2,10 meneer, plus €1,60 voor het verzenden". Heb ik 'm nu alsnog; als laatste. Ook bijzonder. "... en mag ik u dan namens Sanoma een proefabonnement aanbieden op de AW?". Buitengewoon vriendelijk allemaal... ja, toch?

Maar... als de redacteur het artikel had aangeboden voor publicatie, dan had ik verteld dat de schrijffout in de ondertitel bij de foto (uitgerekend niet mijn tekst) er uit zou mogen. Kijk 'm nou...

... ik kreeg een mailtje van Sanoma "Wij danken u hartelijk voor uw opdracht. Het is helaas niet meer mogelijk om de door u geplaatste bestelling te leveren. Wij bieden u hiervoor onze excuses aan.":(

Wie van de lezers heeft voor mij Nr. 30 van de 21e jaargang, 28 Juli tot 4 Augustus 2010 nog liggen ter overname?

... helaas heeft er nog niemand gereageerd op mijn oproep "Wie van de lezers heeft voor mij Nr. 30 van de 21e jaargang, 28 Juli tot 4 Augustus 2010 nog liggen ter overname?"... Maargoed, wat nog niet is, kan nog komen ;).

Afgelopen vrijdag ben ik met de 300D Turbo naar Zwitserland gereden; wat een reiswagen! Gemiddeld 150 km/h is totaal geen probleem voor de Benz. Tegenwoordig heel normaal, maar voor een auto van 1988 vind ik dat toch iedere keer weer opmerkelijk. In deze week (korte vakantie) hoop ik de Alpen weer te 'doorkruisen'; voor mij is er niets ontspannender dan dat. De foto's volgen weer :)

...overigens, ter voorbereiding op de Zwitserlandreis, is de auto bij Andre Boer geweest, voor onderhoud. Daar hebben ze er dus gewoon verstand van en (voor de liefhebber o zo belangrijk) waardering voor je auto. Vader en zoons zijn zeer vriendelijk; misschien een leuk dagje uit voor diverse receptionisten van Mercedes dealerbedrijven?
De beurt zelf: multiriem is vervangen, er zijn 4 nieuwe banden onder gekomen, kleine beurt, toerenteller vervangen en de wielen zijn uitgelijnd. Ben benieuwd hoe de factuur er uit komt te zien, maar de beurt is goed uitgevoerd (voor zover ik als 'niet techneut' kan beoordelen).

@ W124ster:

ik ben benieuwd naar de foto's! In welke streek van Zwitserland bivakkeer je?

Vinnievw zei:
@ W124ster:

ik ben benieuwd naar de foto's! In welke streek van Zwitserland bivakkeer je?

... ik zit nu in het Berner Oberland (rond de Thuner- en Brienzersee). Vandaag heb ik het gebied rond Hohgant verkend; de stijlste helling die ik tegenkwam had een stijg/daal percentage van 28%. De automaat in 2 en met het geluid van een oude zeesleper in de Rotterdamse havens de Alpen in. Dass ist ja Einmalig...

Ik heb vandaag rondgereden in het gebied rond / richting Adelboden. Niet ruig zoals gisteren in het gebied rond Eriz (Hohgant), maar eerder een vriendelijk landschap waar je per auto bijna overal kunt komen. Ook met de 23 jaar oude W124. Het voordeel van september is in ieder geval dat de meeste toeristen weg zijn en het weer nog prima is. Morgen naar Lauterbrunnen en bij goed weer met de trein naar het Jungfraujoch (op zo'n 3400 meter hoogte). Bekijken we het land eens van boven...

Gisteren de Alpen vanaf ~ 3400meter bekeken; prachtig. De Benz stond in de 7 verdiepingen tellende parkeergarage van Lauterbrunnen. Dik 1,5uur later zit je ~2200 meter hoger in het Jungfraujoch. Alles per trein; hier in Zwitserland is treinrijden minstens 'anders' dan in Nederland.

Ik zag overigens dat Karl Benz (de 300E zoals in het bovenstaande artikel is beschreven) door MHS verkocht is. Dat moet aan een liefhebber zijn...

aras zei:
W124STER zei:
aras zei:
PM je adresgegevens even, dan stuur ik hem op.

... PB'tje gestuurd :-D !

Ik doe hem morgen even op de post!

... ontvangen! :-D

Het schrijven van een topic in dit forum levert toch wel hele leuke dingen op; nu de AW met daarin onze cabrio beschreven, maar al eerder kon ik de video's van de W124 introductie in Nederland kopen, kon ik een hele verzameling W124'jes in schaal 1:43 overnemen, kreeg ik de WIS CD en ontving ik vanuit Duitsland een originele W124 AMG brochure. Enzovoort. Ik ben een liefhebber van de W124 (dat was al duidelijk, denk ik), maar op deze manier wordt ook de verzameling er omheen groter en mooier ...en er is nog ruimte zat ;)

Leuke foto's, Zwitserland is een prachtig vakantieland! Hoeveel kilometer heb je inmiddels gereden met de 300?

En van die verzameling: leuk om op die manier je verzameling uit te kunnen breiden. Zit er bij die verzameling W124'jes in 1:43 toevallig niet een petrolgrune sedan uit de eerste serie? :D

... dit keer zo'n 3000km. Dus dat valt wel mee (want inclusief 1800km reisafstand vakantieomgeving <> woonplaats).

Ik heb geen W124 in Petrolgrün en al helemaal niet in de 1ste serie. In schaal 'bijna 1:43' (namelijk 1:35, zeer afwijkend) zijn die eigenlijk alleen door Mercedes zelf geleverd ten tijde van introductie in de jaren '80 (merknaam is mij onbekend want 'gelabbeld' als Daimler Benz). Daar heb ik de beide varianten van; een Diamant blauwe (Limousine) en een Signal rode (Combi). In 1:87 zijn er door Herpa wel Serie 1 modellen gemaakt, maar die zijn wel erg klein... (en alleen in rood, blauw en taxigeel/Elfenbein voorzover ik weet).

Ik vind de eerste serie W124 het meest oorspronkelijk en de mooiste. Vervolgens de MoPf1 en dan de MoPf2. Mijn verzameling bestaat dus uit voornoemde modellen en MoPf1 modellen (van Minichamps, Herpa 1:43) met de Saccobrettern + ster op gril. Daarnaast voor een compleet beeld toch een aantal MoPf2's (waarvan één van AUTOart in 1:18). De meest bijzondere zijn de 500E en de E60 (want beperkt aangeboden).

Als ik een Petrol groene tegenkom, volgt een PB!

Weet niet of ik hier op het goeie adres ben.

Ik ben de trotse bezitter van een W124 E500 met 6.0 liter Väth motor (5953 cc, 381 pk, staan ook echt op mijn NL kenteken).
Is niet begrensd en gaat dan ook gewoon door boven de 250 km/u. Alvast 1 fotootje:
2rrnvw1.jpg

Groeten

Jaap

Oeps, da's een interessante auto. Welkom. Wist niet dat Väth die zes-liter M119 ook in zijn programma had. En blijkbaar ongewijzigd t.o.v. de AMG zes-liter. Je bent met recht de trotse bezitter. Je kent deze ook? Misschien wat voor jou. Auto staat al >1 jaar te koop.

Jaap1963 zei:
Weet niet of ik hier op het goeie adres ben.

Ik ben de trotse bezitter van een W124 E500 met 6.0 liter Väth motor (5953 cc, 381 pk, staan ook echt op mijn NL kenteken).
Is niet begrensd en gaat dan ook gewoon door boven de 250 km/u. Alvast 1 fotootje:

Groeten

Jaap

Hoi Jaap, zoals Weide1 (de onbetwist grootste kenner van alle details op het gebied van teutonen :) ) als schrijft; "Welkom!". Je auto is echt bijzonder, dus ik wil je van harte uitnodigen om alles hierover hier te posten! Ik log 's avonds in (wat overdag geen tijd), maar hier moest ik even op reageren natuurlijk.

Ja die 12 cilinder op mobile.de heb ik ook al tig keer bekeken. 18.500 km gelopen geloof ik. Maar ja, bijna 50.000 euro is wel een serieus bedrag.
Ik heb met die van mij nu iets van 20.000 km gereden en het is verslavend. Ben wel snelle auto's gewend, maar dit is toch indrukwekkend. Hij was van een Duitse Mercedes werkstatt "Meister", die de auto jaaaren terug gekocht had, na een (blijkbaar flinke) erfenis. Hij is toen ook gestopt met werken, maar bleef 1 dag in de week naar zijn werk gaan, om met z'n collega's/medewerkers in contact te blijven en omdat hij dan z'n auto zelf kon blijven onderhouden. Hij heeft die motor laten inbouwen bij Väth (www.vaeth.com), en dat laten registreren in de Fahrzeugschein.
Ik heb nu ook in mijn Nederlandse kentekenpapieren de cilinderinhoud en het vermogen er officieel in staan.
Die man rijdt trouwens nu in een zwarte SLS AMG ......
Sinds ik de auto heb, is er nog helemaal NIETS geweest, wat niet goed functioneerde. Heb ik nog nooit meegemaakt. Meestal ontdek je wel iets kleins, een elektrische antenne die hapert of een elektrisch raam dat kraakt ofzo.
Hij lust wel een slokje (denk ik want ik let er expres niet op, haha), maar ja ik heb hem zakelijk aangeschaft, dus dat betaalt m'n bedrijf en is aftrekbaar. Laat hem netjes volgens schema bij de dealer onderhouden (wederom op kosten van de zaak). De nieuwe motor heeft nu iets van 100.000 km gelopen geloof ik. Ik rij er voornamelijk langere stukken mee (Amsterdam-Brussel) en pak voor de korte stadsritjes een andere auto.
Wel leuk hoe hij ook bij hoge snelheden altijd nog gretig reageert als je het gaspedaal maar even aanraakt. Heb het gaspedaal nog nooit tot op de bodem ingedrukt, maar desondanks is de acceleratie heftig.
Zitten vrij veel opties op en ik heb er nog een Kenwood DVD/DigitenneTV/iPod soundsystem laten inbouwen, met wegklapbaar scherm, achteruitrijcamera (en Xdriven boardcamera die permanent filmt wat er voor me gebeurt).
E500_60_Vath_foto_050.jpg

E500_60_Vath_foto_060.jpg

Erg bijzonder, aan zo'n auto kan je veel plezier beleven denk ik zo..
Die V12 is ook leuk *-)

Grootste kenner? Welnee! Daarvoor moet je toch echt bij de eigenaar van deze zaak zijn. Ik speur alleen maar graag naar unieke brouwsels van de Duitse tuners.

'k Heb op m'n gemak het verhaal gelezen over de E500 6.0; bijzonder is een understatement voor deze auto. Dat deze auto in het W124 Topic terug te vinden is, is ook prachtig (tu). Maar het is ook logisch dat de plaatjes inmiddels ook in het Teutoniatopic terug te vinden zijn; wat een auto!

Als je zo'n auto mag / kan rijden, ben je (vanuit liefhebber perspectief) beste te benijden. Al helemaal als je zo'n auto zakelijk kan rijden; daar wordt 'ie niet gratis van, maar het is bij dit soort auto het verschil tussen blauwe en rode cijfers op de lopende rekening :). Kilometer voor kilometer genieten; dat kan niet anders. De auto is zo te lezen en te zien, zo goed als nieuw. Opmerkelijk vind ik de bekleding van de stoelen; leer met alcantara (of zie ik het fout?). Dit heb ik nog niet eerder gezien (wat ook geldt voor de koplampwissers; die staan recht en beiden in dezelfde positie...). Verder lijkt die helemaal origineel (met uitzondering van knippers (Amerikaanse uitvoering?) en de grille). Leuk die sticker op het dashboard met de waarschuwing dat je met winterbanden niet harder mag dan 235km/h; beste relevant als je regelmatig van A'dam naar Brussel rijdt (want daar wil je vast niet te lang over doen...).

En dan het verhaal; recht uit de handen van "de liefhebber, techneut en eigenaar". Dat alles werkt is niet heel bijzonder, maar toch, iets als een haperende Hirschmann hoort er toch wel bij. Bij deze E500 6.0 (formeel mag deze geen E60 genoemd worden, denk ik?) is alles dus in orde.

In dit topic zou ik best de globale kosten voor onderhoud terug willen zien; daar zijn denk ik meer lezers nieuwsgierig naar. Trouwens, blijf aub je bijdrage leveren en 'laat ons regelmatig meerijden met je ervaringen'!

Bedankt tot zover!

Weide1 zei:
Grootste kenner? Welnee! Daarvoor moet je toch echt bij de eigenaar van deze zaak zijn. Ik speur alleen maar graag naar unieke brouwsels van de Duitse tuners.

... heb je ook al gelijk in. Maar in het Teutonia topic komen de meeste feiten bij jou vandaan. Ik neem aan dat het allemaal nog klopt ook; er is in ieder geval vrijwel niemand dit ooit een correctie op de door jou aangedragen feiten geeft. De status van "Grootse Kenner" komt wat mij betreft daar vandaan ;)

formeel mag deze geen E60 genoemd worden, denk ik?

Zeker niet. Dit is een E 500 Vath 6.0 en da's heel wat anders. Een E 60 is een auto van een halve ton in de Euro's.

Terug
Bovenaan