Mercedes W124 | "Mercedes-Benz, Die Sacco Jahren"

Snow en Mud of andersom...maakt dat wat uit ? Naar mijn inzicht niets...
 
wibi zei:
Mijn "nieuwe" 260E zou wel geleverd mogen worden. De, helaas, overleden vorige eigenaar heeft er gloednieuwe S+M banden eronder laten zetten...

... je kunt de gladheid in ieder geval aan ... maar wanneer komt 'ie dan en zien we de foto's?
 
qyy3pi.jpg


... als je de foto ziet eindigt deze weg zelfs niet op de horizon; alleen maar rechtdoor is niet bepaald spannend rijden, maar na een week van files en uren langzaam aan, is het idee dat je nog uren door kan zonder oponthoud zo lekker....
 
Auto is nog niet afgeleverd ! Dat zou medio januari worden. Dat kan ook makkelijk eind januari worden. Lijkt erop dat verkopers en rijders van klassiekers tijd genoeg hebben...:)
Zal tegen die tijd dat het zover is proberen hier plaatjes te posten.
 
@ Wouter82; met dank voor het compliment; ik vind foto's maken van- en vanuit de W124 ook een leuk tijdverdrijf!

@wibi; je hebt helemaal gelijk! We wachten gewoon nog even op de foto's, want we hebben alle tijd ;)
 
Kleine update.
Vandaag naar de verkoper gebeld en de auto is door het RDW goedgekeurd en het is wachten op de kentekenplaten. Verder moet er nog een middenarmsteun gemonteerd worden, maar dat stelt niet veel voor.
Ook naar de LPGspecialist geweest en de afspraak is gemaakt om in de loop van volgende week een Prins VSi-systeem in te bouwen. Kost ook iets meer dan een dag, maar dan zou het grote genieten kunnen beginnen...:)
Morgenvroeg ga ik even kijken en als ik een plaatje van de auto kan maken doe ik dat...belooft trouwens niet dat ik zo handig ben dat ik hem hier ook kan plaatsen....:LOL:
 
Over een weekje heb je de papieren in huis, dan de kentekenplaten laten maken, verzekeren en rijden maar!

Ik ben toch wel nieuwsgierig naar je ervaringen straks met LPG in een W124. In Nederland kan ik weinig gebruikersinfo vinden. Op een Duitse site vond ik wel wat positieve ervaringen, maar toch ook mensen die er minder over te spreken waren. Ook las ik daar dat LPG het meest in de 260 / 300 wordt ingebouwd (waarom werd verder niet duidelijk). Ik ga zelf een W124 Diesel rijden (zakelijk) omdat ik het verhaal over W124 in combinatie met gas niet echt vertrouw... maar de keuze in W124's met een lage kilometersstand die op benzine rijden is natuurlijk veel groter. Dus 'wat is wijsheid'?

Maargoed, dat gaan we van je horen / lezen.

Voor de manier waarop je foto's kunt uploaden, staat er aan het begin van dit topic een instructie hoe je dat moet doen. Dat is eenvoudig!
 
Waarom in hemelsnaam LPG met het dieselaanbod in de W124? Ik ben er ook sceptisch over. Temeer omdat de dieselmotoren uit de W124 alles hebben: genoeg vermogen, lange levensduur, gunstig verbruik. Een benzine met een G2 installatie zal ook de hoofdprijs in de wegenbelasting kosten en dan heb je nog niet eens de betrouwbaarheid van een diesel.
 
Dat is gewoon goedkoper vinnie... En ik snap wel dat de 260 en 300 op LPG wordt gezet daar dit 6-cylinders zijn en dus duurder rijden op benzine.
Daarnaast moet je een goede LPG installatie hebben en die goed laten inbouwen. Kost wel iets meer, maar dan heb je er ook plezier van !
Zelf rijd ik al meer dan 10 jaar op LPG in verschillende auto's (waar de huidige meer dan 220k op de teller heeft staan) en nog nooit problemen gehad......en verwacht dat dit zo blijft. Zeker met een nieuwe !!

Foto: Die link heb ik gezien en al een kopie van gemaakt in mijn browser. Zal wel lukken...denk ik...
 
Het verhaal van Vinnie is eigenlijk wat ik ook denk, maar waar ik verder geen echt bewijs voor heb. Het is vooral "een beetje buikgevoel". LPG maakt veel meer types toegankelijk voor zakelijk gebruik (bijvoorbeeld ook de SL / W129 en die is in de juiste uitvoering zeker ook representatief). Maar als gezegd; mijn gevoel zegt dat een W124 Diesel de slimste keuze is voor de zakelijke youngtimer rijder (en MB liefhebber).


Weet iemand meer te melden over het rijden op LPG in combinatie met een W124?
 
Vanuit de 190 weet ik dat de modellen met carburateur het goed doen op LPG. Dezelfde motor, de 200, is ook in de W124 geleverd. Over de andere motoren lees ik veel over backfires (bij de Einspritzers) en moeilijk af te stellen KE-Jetronic gaskleppen waardoor stationair een drama is. De complete ontsteking moet in perfecte toestand zijn is het devies.

Bovenstaande is voor mij al genoeg reden om nooit een W124 op LPG te nemen: dan maar een 250D voor dagelijks gebruik een een 400E op benzine oid voor de plezierritjes (als het dan toch zo snel moet zijn, mijn 250D is ook altijd een plezier om in te rijden)
 
I go with Vinnie: ik heb té veel slechte ervaringen gehoord en té veel slechte praktijkgevallen meegemaakt om LPG in een W124 toe te juichen. Het grootste probleem vormt het stationair laten lopen van de motor; met stip gevolgd door backfire.
 
Gefeliciteerd met je nieuwe auto, Wibi.(y)
Zo'n Mercedes is wel even wat anders dan de Suzuki.

Ik neem trouwens aan dat dat schapenvachtje nog wel van de stoelen afgaat?;)
 
Maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik ook een verhaal ken van een 300 E welke probleemloos van 46.000 naar 136.000 ging binnen vier jaar. Heel toevallig een Rookzilveren met Dattel stoffen interieur;)
 
Dat schapenvachtje gaat er idd vanaf BA...
Voorwat betreft LPG: Kon een andere kopen die al 2 ton op LPG heeft gelopen. Het gaat echt om het GOED inbouwen door iemand die er verstand van heeft ! Deze installatie zal nieuw zijn, dus ze kunnen het meteen goed aanpakken.
Je kunt jezelf ook 500 euro besparen, maar dan krijg je rotzooi. Alleen Vialle (en het oudere Necam) of Prins en anders niets in een Mercedes.
 
BTW. Verzekeren ? Wie kan deze Mercedes voor ongeveer 25.000km/jaar als klassieker verzekeren. 20.000 zou me wel lukken, maar voor de zekerheid had ik graag een paar kilometertjes meer gehad...alvast dank !
 
Als dat zo zou zijn dan reden er veel meer Mercedessen op LPG. Nee, ik hoop dat je geluk gaat krijgen met deze kilometerstand en dan nog aan LPG beginnen. Ik help het je hopen, maar ik vrees het ergste.
 
Probeer het nou gewoon een tijdje op benzine: je kan altijd nog LPG in laten bouwen. Volgens mij valt het verbruik van een 260 best mee, heb jij daar praktijk ervaring mee Cardozo?
 
@ wibi; hartstikke goed... daar is 'ie dan! Gefeliciteerd.

Met een 260 is een gemiddeld benzineverbruik van 1 op 10 à 11 haalbaar. Ik ben echt benieuwd naar de LPG ervaringen straks, maar geniet eerst van je nieuwe aanwinst nu. Daar moet het tenslotte over gaan, toch!?
 
Over het LPG-verhaal maak ik me geen zorgen...het is meer de verzekering geworden...
 
wibi zei:
Over het LPG-verhaal maak ik me geen zorgen...het is meer de verzekering geworden...

... dat gaat inderdaad niet lukken (heb dit recent geprobeerd voor de 200TD...); heb wel uitgevonden dat DITZO het goedkoopst (maar nog wel met goede dekking) zou zijn, maar ben bij de ANWB gebleven (vanwege de pakketkorting met meerdere auto's weer net iets aantrekkelijker)...
 
Net een telefoontje gekregen met de mededeling dat de auto klaar is; Kentekenplaten heeft; APK (met steekproef) gedaan is en wordt morgenvroeg opgehaald. Vanavond moet ik helaas werken :( , maar het is ook meteen week-end en volgende week gaat hij pas voor LPG-inbouw weg, dus dit week-end heeerlijk "Tempomatten"...
Mercedes is niet gepoetst door dit slechte weer, maar beloof er mooie plaatjes van te maken !
 
... helemaal leuk! Nu maar hopen dat het meevalt met de sneeuw. Zo te zien zitten er 'dikke banden' onder en ik heb ooit gereden met een W124 in de sneeuw met 'dikke banden'. Een giraffe die net z'n eerste dubbele Rietberger schaatst en eindigt met 4 poten in de knoop, is er niets bij... Voorzichtig aan!
 
wibi zei:
Net een telefoontje gekregen met de mededeling dat de auto klaar is; Kentekenplaten heeft; APK (met steekproef) gedaan is en wordt morgenvroeg opgehaald. Vanavond moet ik helaas werken :( , maar het is ook meteen week-end en volgende week gaat hij pas voor LPG-inbouw weg, dus dit week-end heeerlijk "Tempomatten"...
Mercedes is niet gepoetst door dit slechte weer, maar beloof er mooie plaatjes van te maken !

... hij komt wel in aanmerking in de categorie "nieuw Nederlands woord 2010"; tempomatten... :D Ik tempomat, jij ook? Daar moet nog veel meer op te verzinnen zijn...
 
Mooi Duits woord...beter als het Engelse CC. Alleen al daarom ben ik weer blij bij mijn oude liefde terug te zijn.
Navraag LPG inbouw gedaan en het blijkt dat deze motors het niet slecht doen op LPG. Blijkt ook wel uit de opmerking van Marco dat hij een 300E kent die probleemloos een ton op LPG draaide. Wat wel van essentieel belang is dat er niet bezuinigd wordt op electriciteit, oftewel verdeler, bougies en bougiekabels. Gas is gevoelig wat dat betreft en misschien bij een W124 nog iets meer...
 
Auto is opgehaald...heerlijk mee "ge-Tempomat" en staat nu bij mijn LPG-boer tot (waarschijnlijk) dinsdagmiddag !
Wel 4 foto's gemaakt, maar echt mooi zijn ze (denk ik) niet. Betere exemplaren houdt U van mij tegoed...

30xigxk.jpg


u07ck.jpg


2lxhzsi.jpg


foly1d.jpg
 
Zo'n licht interieur vind ik altijd mooier dan helemaal zwart. En een origineel zonnescherm / zonnerollo; je ziet het niet vak, maar het is wel leuk! Ben benieuwd hoe je omgeving gaat reageren op de kleur; zoals eerder in dit topic genoemd hebben wij er ook zo een gereden en geloof me; veel mensen vinden er wat van...
 
De auto is overigens geen Champagne 473, maar Rookzilver 702.
 
Dat kan wel kloppen 500E. Dat meen ik ook in de papieren gelezen te hebben. De verkoper zal wel een beetje kleurenblind zijn !
Mijn vorige auto was grijs, terwijl die werd aangeprezen als lichtblauw...
 
En dit is de auto met alle credits aan Marco:

Engine 103940 12 006325
Transmission 722409 02 338328
Order 0 4 225 05936
Delivery date 00.00.00
Dealer Mannheim branch (225)
Interior cloth light brown (074)
Paint
702 smoke silver metallic (с 01.01.1983)
Options
420 automatic transmission, floor shift (с 01.01.1963)

440 tempomat (cruise control) (с 01.09.1975)

470 Unknown code
506 outside rear view mirror, right, convex, taxi export version

532 automatic antenna without radio set (с 01.01.1963)

580 air conditioner/Tempmatic (с 01.11.1982)

591 heat-insulating glass, all-around, heated rear window pane, (single-sheet safety glass), Germany
green heat-insulating glass all round, heated rear window, single pane safety glass - Germany (с 01.01.1972)

620 emission control system
vehicles with catalyst technique (с 01.03.1985)

682 fire extinguisher (с 01.04.1970)

812 rear-mounted loudspeaker (с 01.11.1974)
 
Vraagje: wat betekenen die 3 kleine vierkanten knopjes tussen de 2 draaiknoppen in ?
Zal wel met de airco te maken hebben en daar kan ik helaas nergens iets van vinden. Mijn oude C had ze in ieder geval niet...
Alvast dank !
 
Van boven naar beneden:

-Achterruitverwarming inschakelen
-Airco inschakelen
-Interne circulatie inschakelen (deze weet ik niet 100% zeker)
 
Achterruitverwarming zit toch gewoon linksbovenin, net als een model zonder a/c?
 
Voorruitontwasemingsstand inschakelen
airco aan/uit
recirculatiestand inschakelen

De achterruitverwarming zit inderdaad linksboven, naar de knop voor de achterhoofdsteunen (welke?).
 
Wel een zweiklangfanfare? Wat is dat knopje links naast de achterruimteverlichting?
 
wibi zei:
Dat kan wel kloppen 500E. Dat meen ik ook in de papieren gelezen te hebben. De verkoper zal wel een beetje kleurenblind zijn !
Mijn vorige auto was grijs, terwijl die werd aangeprezen als lichtblauw...

... ik vroeg me bij alle foto's ook al af of het uiteindelijk wel Champagne metallic zou worden... niet dus. Jij blij.
 
Ik vind het vreemd dat de alarmverlichtingschakelaar niet in het midden zit.
 
... is vaak wel 't geval, maar niet altijd (heb wat interieurfoto's gevonden waar deze schakelaar 'ook uit het midden zit').
 
Terug
Bovenaan