Mercedes W124 | "Mercedes-Benz, Die Sacco Jahren"

Misschien omdat er weer een generatie opstaat, die zich de in hun jeugd onbetaalbare auto's nu wel kunnen veroorloven.
En we weten allemaal, wat in onze jeugd indruk maakte wordt nooit meer overtroffen.
 
Aras zei:
Snipe zei:
Het klinkt wel als een auto voor mij, zo'n XJR..!
Helaas, verkocht.
Waar de dealers geen Up of Aygo meer verkopen, doen mijn favoriete Youngtimerspecialisten aardige aantallen.

Het is wel de bedoeling dat de Ups en de Aygo's ook weer verkocht gaan worden, want voor je het weet zit er weer een 'gewone' autohandelaar in onze leuke branche te wroeten.
 
500 E zei:
Aras zei:
Snipe zei:
Het klinkt wel als een auto voor mij, zo'n XJR..!
Helaas, verkocht.
Waar de dealers geen Up of Aygo meer verkopen, doen mijn favoriete Youngtimerspecialisten aardige aantallen.

Het is wel de bedoeling dat de Ups en de Aygo's ook weer verkocht gaan worden, want voor je het weet zit er weer een 'gewone' autohandelaar in onze leuke branche te wroeten.
Ik was pas bij een Suzuki-dealer hier in de buurt, die heeft de 2e verdieping al volstaan met Aston Martins en oude Benzen. De W124 cabrio had alleen zulke dikke druipers op het linkervoorscherm en motorkap, als ik die had zou ik het volgende weekend niet halen.
 
Daar valt vast nog wel wat af te handelen. Als jij de Alto nou inruilt en ik de chinablauwe, dan laten we Marco dat ding voor ons verschepen als het wat is.
 
Als het wat is inderdaad. Dat is de vraag. In dit draadje wordt die uitgebreid behandeld. Ook met een pak foto's in post 4 en 5 bijvoorbeeld. En dan is Jonathan Hodgman, wat mij betreft een autoriteit op (technisch) AMG gebied, sceptisch.

Shame really, it's a Cool car, just who ever picks it up Needs to know that they are looking @ an easy 20-30K to go through and do tend to the more glaring issues, more if they really want to make everything first rate.

Maar als je dan zo'n interieur ziet, is het toch zonde dat zoiets niet geconserveerd blijft voor het nageslacht. Wat dat aangaat diep respect voor mannen als Marco Hof, die deze geldverslindende taak op zich nemen. Die in het diepe springen. En maar moeten afwachten of de buitenwereld hun inspanningen gewaardeerd en beloond ziet.
Voor veruit de meesten blijft het immers een oud tjoening kamperhok zonder historische waarde.

Ik zeg je, het is een instituut. Een benchmark. 300 in een sedan. Ongehoord in de jaren 80.
En niet te onderschatten voor de mythevorming, de prijs van 260.000 DM. Duurder dan een Koenig Ferrari en een Ruf Porsche.

wj8ck1.jpg


Ik bedoel, in 1986 werd met deze Hammer geschiedenis geschreven. AutoVisie verbaast zich in hun laatste editie over hoe eenvoudig een Porsche Panamera Turbo S en een BMW M6 Gran Coupe de 300 km/h bereiken. Bijna dertig jaar geleden al was deze Hammer hun voorland.

Als ik de middelen had, kocht ik hem zelf, en verfijnde hem tot in de puntjes. In optisch exact dezelfde staat zoals die in 1986 op de markt verscheen. Om er vervolgens op gezette tijden een stukje in te rijden. Wetend dat ik met een icoon onderweg ben.
 
Vandaag de enorme collectie van Nico Ockhuisen mogen bewonderen, >100 mooie Mercedessen in nieuwstaat.








 
Als Mercedes Benz je hart sneller laat slaan, dan is dat wel een heel gaaf uitje zeg! Wat een contrast met die bestelwagens haha.
 
Prachtige collectie benzen heeft Nico Ockhuisen :eek:
Als het goed is bouwt hij een museum, zou ergens dit jaar klaar moeten zijn.
Loosdrecht (omgeving)
 
Bofkont zei:
Prachtige collectie benzen heeft Nico Ockhuisen :eek:
Als het goed is bouwt hij een museum, zou ergens dit jaar klaar moeten zijn.
Loosdrecht (omgeving)
Hij heeft een pand in Baarn gekocht, het moet over 2 jaar open gaan. Geweldig wat de man bij elke auto kan vertellen.
 
't zal wel aan mij liggen maar bij het zien van deze auto's en na een bezoekje vanmiddag bij Marco begrijp ik niet dat sommige mensen gewoon naar huis toe gaan om 4 uur, ik zou gaan overnachten tussen die auto's.:confused:
 
Bofkont zei:
Prachtige collectie benzen heeft Nico Ockhuisen :eek:
Als het goed is bouwt hij een museum, zou ergens dit jaar klaar moeten zijn.
Loosdrecht (omgeving)

Wat is er zo bijzonder aan die collectie dan? Als ik het zo even snel bekijk waren het redelijke doorsnee auto's in hun tijd.

Op een paar uitzonderingen na. De 600 en de 450 SEL 6.9. Maar ook die zijn niet echt zeldzaam.

Of is dat geen criterium?

Staan we ook ooit in het museum in de rij voor een C 180 uit 1993?
 
Het kwartje valt niet. Het is net als bij de Blokker. Staan we straks ook naar de doodgewone potten en pannen te kijken?

Iets bijzonders moet voor mij ook in zijn tijd al iets bijzonders zijn geweest. Anders trekt het mij niet. Of iig minder.
Als tijdverdrijf kan het geen kwaad natuurlijk. Kopje koffie en een broodje erbij.:)

Maar misschien verander ik nog. En kijk ik over tien jaar ook vol enthousiasme als in een particuliere VW collectie een Passat 1.4 TSI 125pk Trendline tot kunst wordt verheven.
 
Veel auto's zijn jeugdsentiment. Als zo'n 200d w115 12000km heeft gelopen en echt nieuw is, plus een mooi verhasl er achter, dan vind ik dat erg mooi. Verder een SLR, Gullwing, hele bijzonder uitgevooerde 600, 190SL ed vind ik toch wel de moeite waard. Een 560 SEL in nieuwstaat wordt ik warmer van als welke Porsch, Ferarri of wat dan ook.

Verder leden van de S-klasse club gesproken van allerlei pluimage, wat samen een geweldige dag maakt.
 
Leuke foto's Aras, lijkt me echt een prachtige collectie! Maar wat is dat ding linksonder op de tweede foto? Zo te zien een 'vrij bijzonder uitgevoerde' W203, die enigszins misplaatst lijkt tussen al het andere lekkers.

Aras zei:
Als zo'n 200d w115 12000km heeft gelopen en echt nieuw is, plus een mooi verhaal er achter, (...)

Wellicht vloeken in de kerk, maar eigenlijk vind ik auto's met weinig km's niet zo leuk. Wat kan het verhaal erachter zijn? Jaren stilgestaan, gekoesterd in een garage, van verzamelaar op verzamelaar gegaan, na jaren verwaarlozing in een verlaten schuur gevonden, enz. Dat vind ik geen leuke verhalen. Bovendien, je bent bijkans bang om ermee te rijden. Met elke kilometer die je erop zet wordt je Unikat minder bijzonder. Lijkt mij geen fijn gevoel.

Nee, dan zoiets:



Een origineel Nederlandse 500SEL met, jawel, 372.000km op de klok. Kijk, dáár zit waarschijnlijk een interessant verhaal achter. Dat vind ik veel leuker.

Of dit, in Spanje:

Een heuse 560SEL in ogenschijnlijk prachtige staat, maar wel met een kloeke 320.000km op de teller. Dat is toch eigenlijk veel leuker dan eentje met 32.000km? Ik bedoel, deze auto heeft dingen meegemaakt. Is op plaatsen geweest. Heeft herinneringen gemaakt met z'n berijders. Daar komt nog bij dat je a) met dit exemplaar niet bang bent om te rijden en b) dat je vijf exemplaren kan kopen voor de prijs van één garagequeen.

En als ik dan een dergelijke advertentie ziet, particuliere aanbieder en foto's naast wat een kapitale villa lijkt, dan slaat de fantasie op hol. Eerste eigenaar wellicht? Een captain of industry die 25 jaar geleden het absolute summum op autogebied bestelde, er 3 ton mee reed en het toen niet over z'n hart kreeg het ding in te ruilen op een nieuwe S, en hem dus maar hield 'voor erbij'. Af en toe een ritje op zondag. En nu, flink op leeftijd inmiddels, onder lichte dwang van de vrouw des huizes de Benz toch maar met pijn in het hart te koop gezet. Bijvoorbeeld. :)
 
TYN zei:
Leuke foto's Aras, lijkt me echt een prachtige collectie! Maar wat is dat ding linksonder op de tweede foto? Zo te zien een 'vrij bijzonder uitgevoerde' W203, die enigszins misplaatst lijkt tussen al het andere lekkers.
Da is een w211, waar een of andere kunstenaar op los is gegaan. die heeft hij gehad van MB Nederland. Die valt idd erg buiten de boot. Net als de paarse w220 en c215. Maar alles is in nieuwstaat met hele lage km standen. De tijd zal deze auto's van zelf bijzonder maken.
 
Aras zei:
De tijd zal deze auto's van zelf bijzonder maken.

Er is dus nog hoop voor mijn Twingo. Ooit zullen jullie je in een museum aan hem vergapen. :LOL:

Een captain of industry die 25 jaar geleden het absolute summum op autogebied bestelde,

Dan had hij de zesliter AMG wel besteld. Als je het summum wilt stop je niet bij 5.6 liter als groter ook mogelijk is. Auto ziet er trouwens wel prachtig uit. (y)
 
TYN zei:
Zemelaar zei:
Dan had hij de zesliter AMG wel besteld.

Het summum voor normale mensen, Zemelaar. :T Het moet in die kringen wel een beetje zakelijk verantwoord blijven.

:LOL: Zo'n zwarte 126 AMG heeft wel een 'zekere' uitstraling inderdaad. Dan oogt die donkerblauwe met dat beige leer vriendelijker inderdaad. Maar wel mooi.
 
Die Spaanse 560 staat daar wel mooi te wezen! @TYN: ik snap je punt, maar vind dan maar eens exemplaar waarbij het verhaal echt de moeite waard is. Niet zo eenvoudig. Een museumstuk zou ik ook niet willen, ik moet er idd wel ontspannen mee op stap kunnen.
 
520d zei:
@TYN: ik snap je punt, maar vind dan maar eens exemplaar waarbij het verhaal echt de moeite waard is. Niet zo eenvoudig.

Heb je grotendeels gelijk in. Met het stijgen van kilometerstanden worden auto's door de eerste eigenaar van de hand gedaan en komen ze in handen van doorgaans steeds minder kapitaalkrachtige volgende eigenaren. Dat is natuurlijk niet goed voor het onderhoud en op termijn wordt zo'n auto gewoon niet meer de moeite waard. Voor bijzondere modellen mag je op die algemene stelregel daarentegen wel een uitzondering maken. Auto's die door liefhebbers gewaardeerd worden. Deze worden gekoesterd en in goede staat van onderhoud gehouden. Daardoor kan een exemplaar met 3 à 4 ton op de teller er nog steeds 'toe doen'. Voorwaarde is natuurlijk wel dat het type auto zich kwalitatief leent voor dergelijk gebruik. Je kunt bijvoorbeeld wel een (liefhebbersauto pur sang als een) Delta Integrale naar de 4 ton willen rijden, op een gegeven moment wordt zo'n auto toch wel erg moe..

Bovenstaande 560SEL is echter een goed voorbeeld van een type auto waar het wél mee kan. Deze Porsche 993 eveneens. Nog een extreem voorbeeld; een 500E met 496.000 km:



Ik zeg niet dat deze auto per definitie goed is. Het is prima mogelijk dat er een paar duizend euro in moet voordat 'ie weer tiptop is. Maar ik durf wél best te beweren dat een goede 500E met bijna 5 ton op de klok zeker nog niet vermoeid aanvoelt. En dat vind ik leuk.
 
Maar zou jij dan nog aan zo'n auto willen beginnen? Persoonlijk lijkt het mij leuker een auto te hebben die met je mee oud wordt. Nu lukt mij het tot op heden niet om ze lang te houden, maar ik zou zo'n geschiedenis best zelf willen schrijven. Je zult zien dat er een moment komt waarop jij afscheid gaat nemen van de 250D. Maar eigenlijk moet je hem dan wegzetten. Dan schrijf je zelf geschiedenis. En een bijzondere!
 
Een bijzondere geschiedenis. Hoezo? Maakt het de auto meer bijzonder als die ook in Noorwegen en Litouwen is geweest? I.p.v. alleen maar in Nederland bijvoorbeeld.

Gisteren aan een nieuwe bank in de woonkamer begonnen. De vorige stond daar al sinds 1998. Had ik die bank soms ook moeten houden om zijn geschiedenis?
 
Zemelaar zei:
Gisteren aan een nieuwe bank in de woonkamer begonnen. De vorige stond daar al sinds 1998. Had ik die bank soms ook moeten houden om zijn geschiedenis?

Eigenlijk wel, dan schrijf je echt geschiedenis.
 
Zemelaar zei:
Een bijzondere geschiedenis. Hoezo? Maakt het de auto meer bijzonder als die ook in Noorwegen en Litouwen is geweest? I.p.v. alleen maar in Nederland bijvoorbeeld.

Gisteren aan een nieuwe bank in de woonkamer begonnen. De vorige stond daar al sinds 1998. Had ik die bank soms ook moeten houden om zijn geschiedenis?

Voor TYN zou het leuk kunnen zijn een auto te houden waarmee hij in zijn studententijd al leuke en verre trips maakte. Geeft toch een extra dimensie, als je met je auto dingen hebt beleefd. Tenminste, als je dat weet te waarderen.

Wat jij op die bank hebt beleefd, weet ik niet. Kennelijk was het te weinig voor jou om hem te bewaren. Maar wellicht staart je vrouw nu met een melancholieke blik uit het raam, denkend aan de tijd dat jij (toen nog een jonge god) die bank naar binnen sleepte....:)
 
520d zei:
Maar zou jij dan nog aan zo'n auto willen beginnen? Persoonlijk lijkt het mij leuker een auto te hebben die met je mee oud wordt. Nu lukt mij het tot op heden niet om ze lang te houden, maar ik zou zo'n geschiedenis best zelf willen schrijven. Je zult zien dat er een moment komt waarop jij afscheid gaat nemen van de 250D. Maar eigenlijk moet je hem dan wegzetten. Dan schrijf je zelf geschiedenis. En een bijzondere!

Ik zou best zo'n bijzondere youngtimer met veel ervaring kopen, ja. Natuurlijk is het leuker die kilometers zélf op de klok te zetten, maar bij sommige modellen is dat financieel een stuk minder haalbaar.

Wie weet wat de toekomst met de 250D gaat brengen. Er kleven geweldige herinneringen aan, maar hoe realistisch is het om het aan te houden? Geen idee. 'Wegzetten' sta ik dubbel in, aan de ene kant verdient hij dat niet, aan de andere kant is het natuurlijk wel geweldig om over, zeg, 10 à 20 jaar míjn eerste auto uit een garage te kunnen trekken.
 
Ultieme W124's. Eigenlijk zijn dat taxi's met ballen. En zo'n ballendragend exemplaar staat nu in de loods glazen doos in Heerhugowaard.
Wiswas, schuifmans, achterhoofdsteununits, 8-gaats lichtmetaal. Aan alle selectiecriteria wordt hier voldaan. En dan stiekem een V8 onder de kap.

375.jpg


Vind-um geweldig. En Feestboek kent mij niet, dus beschouw deze post als een laaik. Een dikke welgemeende. Wat een unit.
 
Mijn E220 komt ook te koop omdat ik al een tijdje een bedrijfswagen heb gekregen. Het gaat om volgend exemplaar:

Ik zet hem eerst hier te koop omdat ik liefst zou hebben dat hij naar een liefhebber gaat en ik weet dat die hier te vinden zijn.

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,4235190,5076958#msg-5076958
https://www.spritmonitor.de/en/detail/541545.html (Je ziet dat ik gestopt ben met het gedetailleerde overzicht op spritmonitor bij te houden in 2013, omdat ik toen een tijdelijke bedrijfswagen had. Ik heb wel alle facturen bijgehouden op een 3-tal tankbonnetjes na)

The Good:

+ Zeldzame combinatie van opties en absoluut geen kale benz
+ Recente banden (geen 15k km) Goodyear efficient grip performance (Geen goedkope brol)
+ Nieuwe batterij maart 2015 (aangekocht bij Mercedes, factuur bijgeleverd)
+ Nieuwe uitlaat (Bosal, juli 2014)
+ Nieuwe oliedruksensor, OVP, zekeringen
+ Zonnedak gesmeerd met het officiele MB zonnedak vet (don't ask, lange discussie op US forum en ik ben gevolgd omdat ik vind dat een Benz volgens de gold standard onderhouden moet worden)
+ Steeds RUIM op tijd olieverversingen gedaan met de correcte MB spec 229.1 olie en kwaliteits Mann oliefilters. Je krijgt er ook 10l olie en enkele oliefilters bij
+ Nieuwe bougies (en nog een set bijgeleverd)
+ Km stand 139k km
+ Kleine roestplek boven de wielkast laten herstellen bij oldtimer en schadespecialist. Zonder verfdiktemeter vind je nooit waar. Verder is de wagen roestvrij, wielkasten en bodem zijn beenhard.

+/- Technische keuring is gebeurd in september, maar is toen afgekeurd wegens vocht in de koplamp. Ik ben niet meer teruggeweest omdat ik toen al mijn bedrijfswagen had. De rest was hij helemaal geslaagd. Ik moest enkel terugkeren voor de koplamp.

The bad:
- Remvloeistof en servovloeistof moeten vervangen worden
- Aan de passagierszijde is het knopje voor de elektrische regeling afgebroken maar de verstelling werkt perfect
- Thermometerdisplay is kapot
- iPhone houder gemonteerd op het dashbord, zie foto's
- Centrale vergrendeling van de koffer werkt niet, enkel met de sleutel op de koffer te openen
- Het contactslot is ooit vervangen, waardoor deze een andere sleutel heeft dan de deuren.
- Het slot van de passagiersdeur is kapot.

The Ugly:
- Hij staat in België en is momenteel niet gekeurd wel ingeschreven en verzekerd (zie bovenstaand).
- Hij heeft een tijdje stilgestaan (okt - maart, op enkele ritten na). Toen ik er vandaag mee reed draaide hij stationair ruw en hield een te laag toerental aan. Eens aan het rijden enkel nog smoothness. Hoogstwaarschijnlijk staat het mengsel te arm, wat stationair problemen geeft. Ik ben bij het stoppen ook enkele keren stilgevallen hierdoor. Ik heb momenteel geen multimeter hier, ik zal binnenkort het mengsel eens uitmeten.

Alle vragen/opmerkingen zijn welkom via PM
 
Zoals een aantal van u al weet, qua prijzen ben en blijf ik een n00b. "Echt geen idee."

Kom ik deze Baby Sacco unit tegen. Geen 15-gaatsjes, een interieur dat mijn grootmoeder als ouderwets zou beschrijven, geen achterhoofdsteununits. En de kleur van deze 190 kan je vergelijken met de kleur van die kipfilet die net even te lang in de koelkast heeft gelegen.

Maar ik vind dit wel een erg gaaf apparaat. Voor een goeie 4K op te halen. Scheckheft, km-standje waar je "ja" tegen zegt.
Los van de ook nog ontbrekende wiswasjes, mis ik iets?

Foto720-XOMZA7VO.jpg
 
Die Sacco Brettern aan de linkerzijde zitten niet helemaal jofel, dus daar lijkt iets aan de hand. Hij is niet duur. Maar persoonlijk legde ik er dan iets bij en pikte ik er een bij Klaas de Poel uit de winkel.
 
Dionysus zei:
Zoals een aantal van u al weet, qua prijzen ben en blijf ik een n00b. "Echt geen idee."

Kom ik deze Baby Sacco unit tegen. Geen 15-gaatsjes, een interieur dat mijn grootmoeder als ouderwets zou beschrijven, geen achterhoofdsteununits. En de kleur van deze 190 kan je vergelijken met de kleur van die kipfilet die net even te lang in de koelkast heeft gelegen.

Maar ik vind dit wel een erg gaaf apparaat. Voor een goeie 4K op te halen. Scheckheft, km-standje waar je "ja" tegen zegt.
Los van de ook nog ontbrekende wiswasjes, mis ik iets?

Het glas lijkt bij deze 190 op het eerste gezicht meer dan halfvol, zoals je zelf ook vast gezien hebt:

-W201
-2.6
-Aut
-142.000km
-Boekjes met stempels
-Schuifmans
-Armsteun
-Lekker vaag kleurtje
-Bijpassend lauw interieur
-Wieldoppen, zodat haast niemand vermoed wat jij wel weet (alleen nog even 2.6 van het kofferdeksel afpulken)

Als dit verhaal klopt moet je per direct in de trein naar CH stappen Dionysus! Mooi gevonden.
 
@gullideckel

Had in eerste instantie je bericht gemist. Blijft echt een prachtig exemplaar; geweldige kleurencombinatie en lekkere motor/bak. Zonde dus dat 'ie weg moet! Heb je geen mogelijkheid om hem aan te houden? Anders hoop ik wel dat je er een liefhebber voor vindt.

@Dio

Die Sacco-units blijven je bezig houden, hè? Het wordt hoog tijd dat er eindelijk eens eentje op je oprit komt te staan. Hoef je ons niet te plagen met die lekkere advertenties. :T

Bovenstaand exemplaar is natuurlijk hartstikke leuk, precies om de door smarter reeds genoemde redenen. Maar persoonlijk zie ik geen reden om ooit een W201 boven een W124 te verkiezen (2.3/2.5 uitgesloten). Ik heb evenwel nog nooit een W201 gereden te hebben, dus pin me er niet op vast.

In eigen land staat trouwens ook een leuk exemplaar. Ook een lekker 80's kleurtje, jaartje ouder dus kwarttarief mogelijk. En mét wiswasjes.
 
Een Petrol metallic 2.6 MoPf1, heerlijk. Alleen in Zwitserland, dus nu wel erg duur. Inclusief belastingen, kenteken en transport komt ie al snel op 6500,- en dan vind ik het vrij fors worden voor een 2.6 met 142.000 km Am Tacho. Calculeer ook maar in dat er altijd wel 500,- te verspijkeren valt.
 
TYN zei:
Bovenstaand exemplaar is natuurlijk hartstikke leuk, precies om de door smarter reeds genoemde redenen. Maar persoonlijk zie ik geen reden om ooit een W201 boven een W124 te verkiezen (2.3/2.5 uitgesloten). Ik heb evenwel nog nooit een W201 gereden te hebben, dus pin me er niet op vast.

Ik ook niet. Een mooie handgeschakelde 2.3-16 of 2.5-16 mag eigenlijk niet ontbreken.
 
Dat is waar. Daar zou ik ook nog wel eens een blokje mee om willen. Met een 190E 2.6 automaat overigens ook. En met een 190D 2.5 automaat ook.
 
gullideckel zei:
Mijn E220 komt ook te koop omdat ik al een tijdje een bedrijfswagen heb gekregen. Het gaat om volgend exemplaar:

Ik zet hem eerst hier te koop omdat ik liefst zou hebben dat hij naar een liefhebber gaat en ik weet dat die hier te vinden zijn.

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,4235190,5076958#msg-5076958
https://www.spritmonitor.de/en/detail/541545.html (Je ziet dat ik gestopt ben met het gedetailleerde overzicht op spritmonitor bij te houden in 2013, omdat ik toen een tijdelijke bedrijfswagen had. Ik heb wel alle facturen bijgehouden op een 3-tal tankbonnetjes na)

The Good:

+ Zeldzame combinatie van opties en absoluut geen kale benz
+ Recente banden (geen 15k km) Goodyear efficient grip performance (Geen goedkope brol)
+ Nieuwe batterij maart 2015 (aangekocht bij Mercedes, factuur bijgeleverd)
+ Nieuwe uitlaat (Bosal, juli 2014)
+ Nieuwe oliedruksensor, OVP, zekeringen
+ Zonnedak gesmeerd met het officiele MB zonnedak vet (don't ask, lange discussie op US forum en ik ben gevolgd omdat ik vind dat een Benz volgens de gold standard onderhouden moet worden)
+ Steeds RUIM op tijd olieverversingen gedaan met de correcte MB spec 229.1 olie en kwaliteits Mann oliefilters. Je krijgt er ook 10l olie en enkele oliefilters bij
+ Nieuwe bougies (en nog een set bijgeleverd)
+ Km stand 139k km
+ Kleine roestplek boven de wielkast laten herstellen bij oldtimer en schadespecialist. Zonder verfdiktemeter vind je nooit waar. Verder is de wagen roestvrij, wielkasten en bodem zijn beenhard.

+/- Technische keuring is gebeurd in september, maar is toen afgekeurd wegens vocht in de koplamp. Ik ben niet meer teruggeweest omdat ik toen al mijn bedrijfswagen had. De rest was hij helemaal geslaagd. Ik moest enkel terugkeren voor de koplamp.

The bad:
- Remvloeistof en servovloeistof moeten vervangen worden
- Aan de passagierszijde is het knopje voor de elektrische regeling afgebroken maar de verstelling werkt perfect
- Thermometerdisplay is kapot
- iPhone houder gemonteerd op het dashbord, zie foto's
- Centrale vergrendeling van de koffer werkt niet, enkel met de sleutel op de koffer te openen
- Het contactslot is ooit vervangen, waardoor deze een andere sleutel heeft dan de deuren.
- Het slot van de passagiersdeur is kapot.

The Ugly:
- Hij staat in België en is momenteel niet gekeurd wel ingeschreven en verzekerd (zie bovenstaand).
- Hij heeft een tijdje stilgestaan (okt - maart, op enkele ritten na). Toen ik er vandaag mee reed draaide hij stationair ruw en hield een te laag toerental aan. Eens aan het rijden enkel nog smoothness. Hoogstwaarschijnlijk staat het mengsel te arm, wat stationair problemen geeft. Ik ben bij het stoppen ook enkele keren stilgevallen hierdoor. Ik heb momenteel geen multimeter hier, ik zal binnenkort het mengsel eens uitmeten.

Alle vragen/opmerkingen zijn welkom via PM

Ik heb je even een PM gestuurd.
 
@TYN

Helaas geen ruimte om hem te bewaren. Ik heb nu een audi A4 met tankkaart van het werk en geen tijd om met beiden te rijden.

Ik mis de Benz elke dag, als ik moet invoegen, inhalen of optrekken... of gewoon door het landschap glijden met het immense zonnedak open. De benz heeft 150 pk en een héél vlakke koppelkromme en een gewicht van 1340 kg. De audi weegt waarschijnlijk 1600 kg en heeft 120 pk en allesbehalve een vlakke koppelkromme. De audi heeft op papier bijna een 50/50 gewichtsverdeling. Helaas ligt het motorblok 95% vóór de vooras waardoor hij best wel wat last heeft van onderstuur icm de voorwielaandrijving.

Die motor van de E220 is, in zijn klasse en ver daarbuiten toch wel een pareltje. Vér zijn tijd vooruit: Bosch motronic injectie, destijds enkel te vinden in het hogere segment, oa de 911 Turbo uit die periode. 150 pk en 210 nm koppel waarvan 195 Nm zelfs bij de laagste toerentallen beschikbaar uit een 2.2L is vandaag zelfs nog geen slechte prestatie. De porsche 944 uit die periode had 2.5 L nodig om 150 pk te produceren.

De audi is dan wel 20 jaar nieuwer, maar wat een achteruitgang :(

Niet alles is negatief aan de audi hoor:
- airco
- spiegels met een bruikbaar formaat (wat dachten ze bij MB met die undersized spiegels)
- de manuele bak schakelt enorm precies en 'aangenaam'. Zo lang je niet te vlot wilt optrekken, anders heb je weer het typische turbodieselgevoel: voor elke schakel een stomp in je gat. In niets te vergelijken met een automaat en een vlakke koppelkromme, dat geeft echt het gevoel dat de hand van God je in één lijn, ononderbroken wegkatapulteert. Effortless power.

@benzfreak: heb ondertussen geantwoord, maar dit komt niet bij verzonden berichten te staan. Heb het dan nog maar eens gestuurd, dus misschien heb je het twee keer ontvangen.
 
Terug
Bovenaan