Mercedes W124 | "Mercedes-Benz, Die Sacco Jahren"

... door alle inspanningen rondom 'de werkgeworden hobby' zouden we bijna vergeten dat we het bedrijf begonnen zijn om nog meer te genieten van de W124. Ik heb dan ook besloten om 'onze mooiste' voor mijzelf te gaan rijden in 2013.

Met gepaste trots mijn vervoermiddel voor dagelijks gebruik:

20121026_103557%2520%2528Kopie%2529.jpg

Het interieur vind ik zelf helemaal mooi:

20121026_103820%2520%2528Kopie%2529.jpg

Een zeldzame auto, deze 300D van september 1985. Eerste eigenaar, volledige onderhoudshistorie (onderhouden door de MB dealer in Oostenrijk (Wenen)), Sonderlackierung 822 Eibengrün in combinatie met 074 Dattel stof.

... recent gesproken met "Wheels & Chrome". Hier nog niet zo lang geleden actief met een W126 500SE, W124 300D Turbo en een W124 260E. Zijn W124 in onberispelijke staat verkerende 300D Turbo komt binnenkort bij ons te koop (in consignatie), maar de reden van verkoop is bijzonder. Hij heeft een andere hobby-auto gekocht; geen Duitser, maar een Amerikaan. En wat voor één; een Pontiac Streamliner Silver Streak 8 DeLuxe. Wat mij betreft mogen er een paar foto's gepost worden. Wat een slagschip.

Dit was de oprit van "Wheels & Chrome" (uit een eerdere bijdrage in dit topic 18-03-2012 pag. 108);

DSC_0155a.jpg

Wanneer is Mercedes overgaan op het gebruik van lak op waterbasis bij de W124? Is dit bij de introductie geweest van de MoPf 2?
Persoonlijk heb ik altijd het gevoel dat MoPf 2’s gevoeliger zijn voor roest dan eerdere modellen. Oke, je ziet regelmatig een doorgerotte W124 bouwjaar <1990, maar dit zijn vaak de gebruikelijke punten zoals krikpunten en wielkasten. Bij een MoPf (2) lijkt het alsof er rondom op meerdere plaatsen oppervlakkige roest ontstaat.

W124STER zei:
... door alle inspanningen rondom 'de werkgeworden hobby' zouden we bijna vergeten dat we het bedrijf begonnen zijn om nog meer te genieten van de W124. Ik heb dan ook besloten om 'onze mooiste' voor mijzelf te gaan rijden in 2013.

Met gepaste trots mijn vervoermiddel voor dagelijks gebruik:

20121026_103557%2520%2528Kopie%2529.jpg

Het interieur vind ik zelf helemaal mooi:

20121026_103820%2520%2528Kopie%2529.jpg

Een zeldzame auto, deze 300D van september 1985. Eerste eigenaar, volledige onderhoudshistorie (onderhouden door de MB dealer in Oostenrijk (Wenen)), Sonderlackierung 822 Eibengrün in combinatie met 074 Dattel stof.

Wát een kleurencombinatie. Heerlijk!

Had die 260E van Wheels & Chrome niet een astronomische km-stand? 3 ton+?

W463 zei:
Wanneer is Mercedes overgaan op het gebruik van lak op waterbasis bij de W124? Is dit bij de introductie geweest van de MoPf 2?
Persoonlijk heb ik altijd het gevoel dat MoPf 2’s gevoeliger zijn voor roest dan eerdere modellen. Oke, je ziet regelmatig een doorgerotte W124 bouwjaar <1990, maar dit zijn vaak de gebruikelijke punten zoals krikpunten en wielkasten. Bij een MoPf (2) lijkt het alsof er rondom op meerdere plaatsen oppervlakkige roest ontstaat.

... volgens mij was dat in 1993, inderdaad ten tijde van de introductie van de MoPf2. Maar er wordt gezegd dat niet alleen de lak op waterbasis 'de veroorzaker' is van roest, maar ook de kwaliteit staal / blik was minder dan daarvoor. In mijn ervaring is de eerste serie (bij goed onderhoud) het meest duurzaam / het minst gevoelig voor roest. MoPf1 is toch al weer gevoeliger (rondom en onder de Sacco Brettern) en de MoPf2 is qua roestgevoeligheid de voorbode van de W210.

Er gaat niets boven zo'n diesel. Heb een 190D 2.5 gehad. Maar werk nu op 5km van huis dus ging ie weg. Echter het eerste wat ik kocht als ik veel kilometers moest maken is een dikke MB diesel. Al merk ik wel dat sommige mensen een afkeur hebben van de wagens en dat is in het werk niet gewenst. Maar hoewel niet zuinig is zo'n 300D turbo (y)

Dionysus zei:
Werkelijk prachtige zelfontbrandende edelman.
Hij heeft de uitstraling van een oud-geld-Benz.

S-J zei:

En daar heb ik niets aan toe te voegen.

... met dank; ook voor mij een heerlijke auto! Hij stond natuurlijk te koop, maar in deze tijd is het wachten op een koper die nog een Diesel wil. Dat bracht het besluit steeds dichter bij. Dus enerzijds is het een nuchtere afweging, maar anderzijds is deze 300D een uniek ding. Niet qua opties, maar inderdaad qua uitstraling. Het is al een klassieker. Dit komt vooral door de kleur, die al langer voor de W116 en W123 beschikbaar was (en ik geloof zelfs voor de W111); de eerste eigenaar heeft die kleur als "Sonderlackierung" (dus op persoonlijke bestelling) laten aanbrengen. Hij is verder als nieuw. Voor mij een van de meest bijzondere / frisse W124's die ik heb gezien; het is dus 'best wel een voorrecht' een dergelijke auto te kunnen rijden.

[size=small]edit ter verduidelijk: "Sonderlackierung" is een kleur die op speciaal verzoek van de klant werd geleverd, maar niet voorkwam in de standaard beschikbare kleuren voor de W124.[/size]

W124STER zei:
Dionysus zei:
Werkelijk prachtige zelfontbrandende edelman.
Hij heeft de uitstraling van een oud-geld-Benz.

S-J zei:

En daar heb ik niets aan toe te voegen.

... met dank; ook voor mij een heerlijke auto! Hij stond natuurlijk te koop, maar in deze tijd is het wachten op een koper die nog een Diesel wil. Dat bracht het besluit steeds dichter bij. Dus enerzijds is het een nuchtere afweging, maar anderzijds is deze 300D een uniek ding. Niet qua opties, maar inderdaad qua uitstraling. Het is al een klassieker. Dit komt vooral door de kleur, die al langer voor de W116 en W123 beschikbaar was (en ik geloof zelfs voor de W111); de eerste eigenaar heeft die kleur als "Sonderlackierung" (dus op persoonlijke bestelling) laten aanbrengen. Hij is verder als nieuw. Voor mij een van de meest bijzondere / frisse W124's die ik heb gezien; het is dus 'best wel een voorrecht' een dergelijke auto te kunnen rijden.
Een mooie W124 is altijd een voorrecht;)

Dionysus zei:
Had die 260E van Wheels & Chrome niet een astronomische km-stand? 3 ton+?

... bijna 3ton, maar weer als nieuw gemaakt. Wheels & Chrome zit in de categorie "of goed, of niet"...

Vlinderstrik zei:
Er gaat niets boven zo'n diesel. Heb een 190D 2.5 gehad. Maar werk nu op 5km van huis dus ging ie weg. Echter het eerste wat ik kocht als ik veel kilometers moest maken is een dikke MB diesel. Al merk ik wel dat sommige mensen een afkeur hebben van de wagens en dat is in het werk niet gewenst. Maar hoewel niet zuinig is zo'n 300D turbo (y)

... helemaal waar. En inderdaad, momenteel zijn er nogal wat mensen die de W124 zien als 'de vertolking van het grote kwaad'. Een rijdend milieudelict en de reden dat andere oldtimerrijders nu worden aangepakt. Onterecht, want het meerendeel van z'n leeftijdgenoten is vervuilender. Maargoed, als de tijd z'n werk doet, blijven de mooiste over en komt de waardering hopelijk terug.

W124STER zei:
Vlinderstrik zei:

... helemaal waar. En inderdaad, momenteel zijn er nogal wat mensen die de W124 zien als 'de vertolking van het grote kwaad'. Een rijdend milieudelict en de reden dat andere oldtimerrijders nu worden aangepakt. Onterecht, want het meerendeel van z'n leeftijdgenoten is vervuilender. Maargoed, als de tijd z'n werk doet, blijven de mooiste over en komt de waardering hopelijk terug.

Het overgrote deel van de mensen ziet als niet-liefhebber een oude benz, punt. En hoewel ik vroeger maling had aan de vooroordelen die daar bijhoorde baalde ik de laatste tijd er wel van. Had weleens het idee dat ik mij moest verdedigen. Hoe gek dat wellicht klinkt.

Vlinderstrik zei:
... En hoewel ik vroeger maling had aan de vooroordelen die daar bijhoorde baalde ik de laatste tijd er wel van. Had weleens het idee dat ik mij moest verdedigen. ...

Ik ben af en toe toch zo blij dat ik niet meer in Nederland woon. Die bekrompenheid is zo ontzettend contraproductief.

Gullwing zei:
Vlinderstrik zei:
... En hoewel ik vroeger maling had aan de vooroordelen die daar bijhoorde baalde ik de laatste tijd er wel van. Had weleens het idee dat ik mij moest verdedigen. ...

Ik ben af en toe toch zo blij dat ik niet meer in Nederland woon. Die bekrompenheid is zo ontzettend contraproductief.
Ach heb je niet overal wat?

michel1975 zei:
Gullwing zei:
Vlinderstrik zei:

Ach heb je niet overal wat?

Helemaal waar maar ik trok het me toch aan, dat politiek correcte geteut over vervuiling. " dat zijn vieze auto's" zei zo'n alternatief type eens tegen mij. Ik zei dat wanneer je ermee rijdt en niet aan likt het best meevalt. Hij kon er niet om lachen, zelfs humor ontbreekt.

Gullwing zei:
Over groene T's gesproken, deze is ook niet slecht:

$(KGrHqN,!rME+oMvE2!nBP7tKGoIMQ~~_27.JPG

(

Het is jammer dat ik een zwart interieur heb,.. met een beige stof is het makkelijk om dat beige leer over te zetten qua tapijt en panelen,.. of ik moet maar gewoon de stoute schoenen aantrekken.... wat is dit schitterend.

Inderdaad 'of goed, of niet' anders schiet het niet op.
De 260E heeft wel aardig wat gelopen, maar de 3 ton duurt nog even ;-) 272.481 km staan er op de teller.
1 jaar België, 20 jaar NL met onderhoud van Mercedes Veghel en 1,5 jaar bij mij. Eind vorig jaar gespoten en al het roest aangepakt.
Hij is te koop overigens.

De aanschaf van de Pontiac uit 1948 heeft ervoor gezorgd dat Mercedes op plan 2 is komen te staan. Helaas. Met tegenzin, dat wel.
's Ochtends langs de 260E lopend naar mijn dagelijks vervoer (Galant Wagon 2.5 V6 op G3 uit 1999) vind ik het wel jammer, maar denkend
aan de Pontiac komt het wel weer goed. Denk ik dan toch............
De 500SE is ingeruild en heeft inmiddels alweer een tevreden nieuwe eigenaar gevonden in het zuiden van Brabant.

De 300D Turbo is verhuisd naar Kraggenburg zoals jullie reeds konden lezen. Op mijn oprit wemelt het nou niet van de W124 liefhebbers. Wel van liefhebbers van walmende belastingvrije diesels die er te laat achterkomen dat hij uit 1991 komt en amper walmt... ;-)
In Kraggenburg komen hopelijk wel de liefhebbers die mijn oprit niet kunnen vinden. We zullen zien!

Zal even wat plaatjes opduikelen!

De rede dat de Mercedessen verkocht zijn/worden:

DSC03226.jpg

DSC03220.jpg

De oprit zag er eigenlijk zo uit:

DSC06980.jpg

DSC06978.jpg

Op het hoogtepunt van de Mercedes verzameling:

DSC04264.jpg

IMG_3963.jpg

Vertrek van de 500SE na het afleveren van de Pontiac!

DSC03157.jpg

Wheels & Chrome zei:
De rede dat de Mercedessen verkocht zijn/worden:

DSC03226.jpg

... ik geef toe; zoiets vormt toch ook wel een heel mooi onderdeel van je autocarrière! Een dergelijk ontwerp is gemaakt met 'hamer en bijtel' en niet met 'het toetstenbord'. Historisch.

hoe zit het bij een dergelijk oude auto met de onderdelen? Een spatbord zul je toch niet meer nieuw kunnen vinden, of wel?

Onderdelenvoorziening van oude tot stokoude Amerikanen is geen probleem, dat was bij mijn vorige jaren 50 en 60 Cadillacs ook al het geval.
Maar dan hebben we het wel over technische delen en rubbers etc.
Plaatwerk is er niet, alleen gebruikt op eBay of via een Amerikaanse sloop. Chroomstrips etc zijn wonderwel aardig te verkrijgen, wederom via eBay.
En in Californië zit een bedrijf dat van alles nieuw of gereviseerd levert, van brandstofpomp tot carburateur, van deurrubbers tot complete
bekabeling. Daar gaat binnenkort dus ook wel een bestelling plaatsvinden.
In de jaren 50 werd de techniek vaak meerdere jaren toegepast, soms ook bij meerdere merken maar had je met chroomstrips etc vaak wel een probleem. Van deze auto is het model van 1941 t/m 1948 zo goed als gelijk gebleven, behalve o.a. de grill. Dat is handig met onderdelen. Ook
was deze carrosserie leverbaar als Buick en Oldsmobile. Chevrolet niet, die hadden alleen de goedkopere kleine modellen en Cadillac had zijn eigen modellen. Gelukkig is de auto zo goed als compleet op 1 chroomdeeltje na in het interieur. Maar die vind ik vast nog wel een keer.

Edit: Berichtje even in het juiste topic geplaatst. Maar ook hier wordt hij gemist.

kgrhqqokje3ue2dljbohf1y.jpg

.. tja, Weide01 was al een tijdje niet meer actief in Nederland en als Twingo01 lijkt de houdbaarheid sowieso beperkt. Hij is de man van dit soort plaatjes en wordt ook hier al geruime tijd gemist. Maar dat kan weer goed komen, toch?

... en wat feitjes (geheel in stijl); na bijna 25.000(!) posts is er sinds 1 oktober niets meer gebeurd. Dat lijkt mij een bewuste keuze.

Zag vandaag een oudere mevrouw rijden in een '88 300TE in Amsterdam. Even opzoeken leert dat de auto vanaf 1993 niet meer van eigenaar is gewisseld. Bijna 20 jaar met een W124T, meer heb je ook niet nodig.

S-J zei:
Zag vandaag een oudere mevrouw rijden in een '88 300TE in Amsterdam. Even opzoeken leert dat de auto vanaf 1993 niet meer van eigenaar is gewisseld. Bijna 20 jaar met een W124T, meer heb je ook niet nodig.
En zo'n 300 is al helemaal geen straf.

Na 20jr met zo'n ding, valt bijna elke andere auto tegen. Comfort bestaat niet echt meer, alles moet sportief zijn. Zoals James May dat reeds melde in TG.

In Teutonia is er discussie. Discussie over mooi en lelijk. Een Panamera is mooi, een Panamera is het afscheid van goede smaak. Zo'n Cayenne heeft de tand des tijds goed doorstaan of ziet er na 10 jaar nog steeds uit als een Seoul-statement. Zoals hij er bij z'n eerste verschijning al uit zag.

In zo'n discussie is het goed om een ankerpunt te hebben. In dit geval Sacco.

25hz3u8.jpg

Evenwichtig, streng doch elegant en vooral: mooi.

Gewoon mooi.

Tja ook hier geldt dat je liefhebber moet zijn. Vele anderen zien gewoon een lelijke oude Benz. Maw je moet gewoon dat kopen wat jezelf mooi vind. En nooit luisteren naar anderen, dat blijft knagen en dan koop je uiteindelijk toch wat je echt wilde.

... wat qua auto's mooi of niet mooi wordt gevonden verandert met de tijd. Kijk bijvoorbeeld naar de waardering voor een W140; die begint te groeien, maar was er lange tijd niet. De auto is niet verandert, maar onze waardering wel.

Een tijdloze, mooie auto? Die kwalificatie is wat mij betreft voorbehouden aan bijvoorbeeld de 540K, 300SL, de SLS AMG, de CLS shooting break, de 300D (Dora), W111 cabriolet, de 911, the E-type, the Mark II, de Dytona, de GTO, de Diablo, de Z8, de 2CV, de DS, de CX, de 8C, de Montreal, the Arnage, the Vanquish, de 900 en nog veel, veel meer...

Mercedes_300SL_Gullwing_and_SLS_AMG.jpg

W124STER zei:
540K, 300SL, de SLS AMG, de CLS shooting break, de 300D (Dora), W111 cabriolet, de 911, the E-type, the Mark II, de Dytona, de GTO, de Diablo, de Z8, de 2CV, de DS, de CX, de 8C, de Montreal, the Arnage, the Vanquish, de 900 en nog veel, veel meer...

Tja, smaak. Het rijtje auto's dat je hierboven neerpende kan mijn waardering zeker dragen, maar kan natuurlijk nog met minimaal 153 modellen worden uitgebreid.

Maar terug naar mijn bewondering voor de strakke, elegante en klare lijnen van Sacco, heeft hij ook lelijke auto's ontworpen? Auto's die je het liefst met het afwaswater weggooit?

Design_ESF_13__Bruno_Sacco.jpg

Deze doet in ieder geval een poging.

esv-merc-esf13-1.jpg

DSC03157.jpg

@ W & C: Kan mij niet voorstellen dat je het hierbij droog gehouden hebt.... :cry:

Even een uitstapje naar het hedendaagse Benz: Wat vinden jullie eigenlijk van de net voorgestelde vernieuwde W212?

Mercedes-E-Klasse-Facelift-2013-19-fotoshowImageNew-9f1640fd-650048.jpg

Mercedes-E-Klasse-Facelift-2013-19-fotoshowImageNew-9e90524c-650050.jpg

Ik zie er wel wat dingen van de W124 in terug. Vooral de ouderwetse grille kan mij zeer bekoren, zoals ie ook op de eerste generaties W124 zat. Heb het altijd jammer gevonden dat ze dat ding geïntegreerd hebben op de latere E-Klasse.

Ik vind de facelift versie vwb uitstraling wat karakter heeft ingeboet. Ik vind de huidige juist weer lekker overkomen als statement hetgeen de W124 ook had/heeft. Bij de facelit vind ik de relatief kleine koplampen niet super passen bij de grill en ook de achterlichten vind ik bij de huidige versie mooier dan bij de facelift. Maar dit is obv de foto's. Voor de rest mooie auto, lekker 'hoekig' / scherpe lijnen, net als de W124.

Ik woon en werk in dezelfde plaats. Ik kom de laatste tijd dus niet veel op de A-wegen. En juist daar hebben auto's road presence. Heersen ze of heb je ze eigenlijk nooit gezien.

Vandaag de A12 van Arnhem naar Den Haag gereden. En weer terug.
De huidige E heeft die road presence niet. De E60/61 en F30/31 en Audi A6 hebben dat op één of andere manier wel. Los van het feit hoe ze rijden. Laat ik het zo zeggen: de E is er nog niet. Meer Kia dan Benz. Terwijl de huidige S en de C laten zien dat zij het wel hebben.

Smaak, wat kan je daar ook alweer mee? Twisten?

Hoewel het fijn zal rijden doet zo'n moderne Benz me niet veel meer. Vroeger had je Mercedes en ook nog andere auto's. Tot mijn spijt stijgt een moderne Benz daar niet meer boven uit.

Vlinderstrik zei:
Hoewel het fijn zal rijden doet zo'n moderne Benz me niet veel meer. Vroeger had je Mercedes en ook nog andere auto's. Tot mijn spijt stijgt een moderne Benz daar niet meer boven uit.

Dus ook al is de auto zelf absolute topklasse, zo'n moderne Benz doet je niet veel omdat Mercedes niet boven andere producten van topklasse uitstijgt?

Als je de huidige E als Estate hebt en dan een goede uitvoering met de juiste wielen, dan is het een machtige auto. Overigens komt er nu een facelift waarbij er ontzettend veel wordt gewijzigd.

up! zei:
Vlinderstrik zei:

Dus ook al is de auto zelf absolute topklasse, zo'n moderne Benz doet je niet veel omdat Mercedes niet boven andere producten van topklasse uitstijgt?

Het is mijn gevoel en dus subjectief. Heb het gevoel dat Mercedes zich niet meer zo onderscheid als vroeger.

Ik was gisteren nog even bij de Mercedes dealer voor een nieuwe E. Ik moet eerlijk zeggen dat het nauwelijks meer te bevatten is wat er allemaal op zo'n E zit of besteld kan worden. Eigenlijk belachelijk....het blijft een auto en niet een of andere ruimteveer. Ik word er ook een beetje chagerijnig van merk ik. Het wordt onzinnig.

Fryske Hynder zei:
Ik was gisteren nog even bij de Mercedes dealer voor een nieuwe E. Ik moet eerlijk zeggen dat het nauwelijks meer te bevatten is wat er allemaal op zo'n E zit of besteld kan worden. Eigenlijk belachelijk....het blijft een auto en niet een of andere ruimteveer. Ik word er ook een beetje chagerijnig van merk ik. Het wordt onzinnig.

Erg herkenbaar gevoel.

Meer dan bij z'n voorgangers valt het mij op dat je de huidige E-Klasse bijna alleen maar als taxi ziet rijden. Kan mij niet heugen dat dat bij de W124 ook zo was.
Maar de foto's van de facelift zien er veelbelovend uit, hopelijk levert het een verkoopboost op voor de E!

Fryske Hynder zei:

Dat kan ik me levendig voorstellen. Lijkt mij ook lastig om een dergelijke auto met de tijd tweedehands te kopen. Hoe weet je of alles naar behoren werkt als je niet eens weet wat er op zit.

Dat soort overbodige items maken een auto alleen maar nodeloos kwetsbaar.

Ik wil een fijn blok met een (automatische) transmissie die daarbij aansluit. Een airco en tempomat en wellicht een schuifdak en meer heb je niet nodig.

Terug
Bovenaan