Mercedes-Benz S-Klasse W223 | Nieuw: facelift 2025

Mercedes-Benz geeft woensdag opnieuw een aantal details vrij van de in september te onthullen gloednieuwe S-klasse. Ditmaal ligt de focus op het comfort.

Wie Mercedes-Benz S-klasse zegt, zegt voor alles 'comfort'. Het zal daarom weinigen verbazen dat Mercedes zich bij de ontwikkeling van de volgende generatie hoge doelstellingen heeft opgelegd en met grensverleggende zaken wil komen.

Hoofd interieurdesign Hartmut Sinkwitz vertelt dat de digitale ervaring belangrijker dan ooit is: "Dit is immers de leider van een nieuwe generatie Mercedessen. Daarom heeft de S-klasse de beste touch-configuratie ooit in een luxe-interieur. Het scherm zweeft los boven het dashboard, als een waterval. Op die manier vloeit de high-tech ervaring van de digitale wereld mooi samen met de kwaliteitsbeleving van onze analoge traditie."

Sinkwitz heeft een op het eerste gezicht herkenbaar stoelverstellingsknopje meegebracht. "Dit introduceerden we dertig jaar geleden en zagen we toen als de beste ergonomische oplossing om je stoel te verstellen. Het bijzondere aan dit nieuwe exemplaar is dat we het dankzij de nieuwste technologie uit één deel kunnen maken. Met de haptische werking geeft het echt een high-tech gevoel."

Hoofd kleuren en materialen Belinda Günther: "Voor de oppervlaktes hebben we ons laten inspireren door het dek van een jacht. De stroken hout sluiten aan op aluminium strips en vormen samen een glad geheel, zodat het ambachtelijkheid en luxe op het hoogste niveau combineert." Voor het leer en de afwerking daarvan heeft Günther zich laten inspireren door de meest exclusieve handtassen, vertelt ze.

Dirk Fetzer, hoofd product management S-klasse en Maybach), wil vooral de stilte aan boord benadrukken: "Gevoel van luxe zit nooit in een enkel detail. Niemand stapt in een auto om te roepen: 'kijk die met leer beklede armleuning eens, dát is luxe!' Het zit in subliem design, de beste materialen en ruimte. Alles wat Belinda en Hartmut net aanstipten, is belangrijk. Maar voorop staat wat de klant nodig heeft en wil, soms zelfs voordat hij het zelf weet. Stilte is een onzichtbaar, maar ontzettend belangrijk aspect van luxe. Daarin is de S-klasse dan ook altijd sterk geweest."

Om het luxegevoel naar een hoger plan te tillen, heeft Mercedes natuurlijk meer gedaan. Fetzer: "Van stoelverwarming kijken we niet meer op. Dat hadden we zo kunnen laten, maar we gingen verder. Verwarming van de armleuning kennen we al van de uitlopende S, maar nu zijn ook de deurpanelen erboven verwarmd. Een ander voorbeeld is het superzachte kussen voor de zittingen achter, wat we ook wel het kuschelkissen (knuffelkussen, red.) noemen. Het is een klein ding, dat een groot verschil maakt. In de nieuwe S-klasse komen die ook op de hoofdsteunen voorin, terwijl ze achterin zelfs verwarmd zijn."

Energizing Air Control is een nieuwe zuiveringstechniek die de atmosfeer binnen nog beter moet zuiveren van fijnstof, pollen en geurtjes. "Dat verbetert het welzijn en de geestelijke en lichamelijke fitheid van de bestuurder", vertelt Fetzer. "Uiteraard zijn er ook weer massagestoelen. Je kunt straks overal in de auto kiezen uit tien programma's, zowel klassieke massages als zelfs actieve workouts."

De volledige onthulling van de nieuwe Mercedes-Benz S-klasse staat geagendeerd voor woensdag 2 september.

Bron: Autoweek

https://www.youtube.com/watch?v=YF9b50Fw53U

Het is wel een beetje een uitgebreide facelift geworden..

Interessant Filmpje over het interieur en de bedieningsconcepten in de nieuwe S. Je kunt er van houden of niet, maar alles lijkt zeer doordacht en feit is dat het er allemaal wel heel strak uitziet.

NkBhso2.jpg

H5Hyzp0.jpg

IDaP8aN.jpg

orJcqHf.jpg

efPMJRL.jpg

2hWP8N0.jpg

SportLeicht zei:
Interessant Filmpje over het interieur en de bedieningsconcepten in de nieuwe S. Je kunt er van houden of niet, maar alles lijkt zeer doordacht en feit is dat het er allemaal wel heel strak uitziet.

Het scherm zou zich nog moeten bewijzen want bedieningsgemak is nog niet te zien

Opvallend het rustige interieur en exterieur van de nieuwe S klasse, vind ik persoonlijk erg goed gedaan. Ik hou niet van schermen maar het drukke interieur van de huidige S is gelukkig niet meer. De nieuwe S breekt daarmee ook met steeds drukker design van de Duitse drie, met de ontwerptaal van BMW als dieptepunt. Lexus is uiteraard een en al vouw en plooi maar bij Japanse wagen past dit, niet bij een Duitse. Zonder twijfel wordt deze S ook weer verkoopkanon, maar eeuwig zonde dat er geen coupe meer komt.

Carfanatic zei:
Begin je al aan het idee te wennen?

Wat een enorm verschil met barokke interieur van huidige S klasse. Ben zeer benieuwd hoe de klanten dit gaan ervaren, persoonlijk wordt ik er bepaald niet wild. Oom had s500 van huidige generatie en vond die veel en veel te complex vwb dashboard en systemen, oudere man weliswaar maar dat zijn veel S klasse rijders. Hij heeft om die reden na 1 jaar de S verkocht.... . Vind de nieuwe S wel een verademing vwb rustige stylering, zeker ook exterieur, vergeleken met A8 en 7 serie.... . Klassewagen.

In het begin vond ik de dashboards van de W222 S-Klasse en de W213 E-Klasse niet mooi en erg wennen, inmiddels vind ik ze erg strak en de mooiste in hun klasse. Daarom wacht ik nog even met een definitief oordeel over het W223 dash, nu ben ik er nog niet kapot van maar wellicht denk ik daar over een tijdje heel anders over.

MCDubbellU zei:
Het is wel een beetje een uitgebreide facelift geworden..

Facelift? Het enige wat gebleven is, is de raamlijn. Maar dat was al zo vanaf de voorganger van de huidige.
En zelfs daar zijn er in detail toch nog verschillen: nieuwe wagen dus.

"wel een beetje", als in; het lijkt net een uitgebreide facelift maar dat zal vast niet. Tenzij straks platform hetzelfde blijkt te zijn, dan is het weer de Golf-manier

2021-mercedes-maybach-s-class-front-spy-photo.jpg

2021-mercedes-maybach-s-class-rear-spy-photo.jpg

2021-mercedes-maybach-s-class-side-spy-photo.jpg

2021-mercedes-maybach-s-class-side-spy-photo.jpg

2021-mercedes-maybach-s-class-rear-spy-photo.jpg

Alle foto's: https://www.motor1.com/news/453418/2021-mercedes-maybach-s-class-spied/

IWvOscU.jpeg
eNFIVnB.jpeg
yobpdaq.jpeg

Dashboard gaat blijkbaar flink op de schop. Zal ook wel moeten, de S is inmiddels toch wat verouderd t.o.v. de recentere E-Klasse. Er zal vast ook een soort superscreen in komen met een scherm voor de bijrijder, en eindelijk ook een mooi stukje hout op de middenconsole ipv dat lelijke zwart glimmende paneel van nu.

Laatst bewerkt:
Ben benieuwd naar het dash, het huidige is het eigenlijk ook maar net niet.
Hoe verloopt die bij jullie eigenlijk? De vorige zag en zie je hier nog best veel, maar deze toch veel minder vooor mij gevoel.

Dit jaar 131 stuks S-Klasse verkocht, 96x BMW 7 en 26x A8.

Ik vind het interieur van de S best mooi, maar ook een beetje onsamenhangend. De manier waarop bijvoorbeeld de HUD en de middelste ventilatieroosters (niet in het midden) erin zijn opgenomen verdient geen schoonheidsprijs, alsof ze vergeten waren en er op het laatste moment nog even aan toegevoegd zijn. Het E-klasse dash is dan strakker, rustig vormgegeven en oogt als één geheel.
De overgang van dashboard naar deurpanelen daarentegen ziet er in de S dan wel weer prachtig uit en maakt weer veel goed.

YnhRxiQ.jpeg

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan