Mercedes-Benz GLA/EQA

Joop 5528328 zei:
Ander model, andere naam, waarom in het GLA-topic? Een BMW 6 staat toch ook niet in het BMW 5 topic? Of dichterbij, een EQC ook niet in het GLC topic.

Wat een vergelijkingen zeg o_O
 
2021-mercedes-benz-eqa.jpg


2021-mercedes-benz-eqa.jpg


2021-mercedes-benz-eqa.jpg


2021-mercedes-benz-eqa.jpg


2021-mercedes-benz-eqa.jpg


2021-mercedes-benz-eqa.jpg


2021-mercedes-benz-eqa.jpg


Alle persfoto's: https://www.netcarshow.com/mercedes-benz/2022-eqa/
 
Potentere versie
Met de EQA opent Mercedes de aanval op de populaire Kia Niro, de Hyundai Kona Electric en uit eigen land de Volkswagen ID.3. Om de Koreaanse aanval af te remmen komt de EQA er in verschillende motoriseringen. Aan de basis van het programma staat een versie met 140 kW. Het aanbod loopt vervolgens op tot een uitvoering met een 200 kW sterke elektromotor. Op termijn verschijnt een nog potentere uitvoering, net als vierwielaandrijvers.

Actieradius EQA meer dan 500 km
Het merk trapt af met de EQA 250. Het getal in de naam duidt op de 140 kW sterke asynchroon-elektromotor, die zijn trekkracht van 375 Nm via de voorwielen op de weg overbrengt. Hij krijgt zijn energie uit een accupakket met een capaciteit van 66,5 kWh. De opgegeven actieradius bedraagt volgens de meetcyclus WLTP 426 km. Mercedes-Benz kondigt al aan dat er op termijn een speciale versie verschijnt, die meer dan 500 km moet kunnen halen. De specificaties van dat type zijn nog niet bekend. Als basisversie 250 accelereert de EQA in 8,9 tellen van stilstand naar 100 km/h. De topsnelheid bedraagt 160 km/h.

Poolse batterij
Mercedes-Benz lepelt de elektromotor voorin. De batterij ligt onder het achterste deel van de wagenvloer, zij het tussen de assen. Dat biedt Mercedes de mogelijkheid om de elektroversie tussen de GLA’s te bouwen. De productie heeft in het Duitse Rastatt en Chinese Beijing plaats. De accusystemen verlaten in Polen de fabriek.

Wanneer komt EQA op de markt?
Mercedes-Benz brengt de EQA in het voorjaar van 2021 op de markt. De prijzen beginnen bij 49.995 euro. Voor de op de zakelijke markt gerichte EQA 250 Business Solution Luxury vraagt het merk 50.985 euro (fiscale waarde 49.995 euro). De prijskaartjes kunnen worden verhoogd door op de optielijst een trekhaak te bestellen. De elektrische SUV mag in dat geval dan 750 kg trekken. Tenminste, de voorwielaandrijvers. De vierwielaangedreven modellen bieden een nog onbekend maar hoger trekgewicht. https://www.autovisie.nl/nieuws/speciale-mercedes-eqa-haalt-meer-dan-500-km/
 
De Tesla Model Y is er vanaf 64.000 dus een heel stuk duurder. Die is uiteraard qua specs wel een heel stuk beter. De Standard Range van rond de 400 km komt uiteindelijk toch niet dus ik denk dat Mercedes er slim aan heeft gedaan om deze minder potente versie op de markt te brengen. En 426 km (praktijk minimaal 350) is gewoon prima voor de meeste mensen. Uiterlijk? Tja.. :rolleyes:
 
Dezelfde prijs als een Lexus UX 250e met minder bereik en matige specificaties (vind ik een veel mooiere auto overigens), 10 mille minder dan de veel krachtigere Volvo XC40 Recharge P8. Nette prijzen wat mij betreft, kost ook niet veel meer dan een instap-GLA met 136 pk benzine- of 116 pk dieselmotor. Een belangrijke concurrent wordt natuurlijk ook de Audi Q4 e-tron met MEB-platform.
 
Joop 5528328 zei:
Ander model, andere naam, waarom in het GLA-topic? Een BMW 6 staat toch ook niet in het BMW 5 topic? Of dichterbij, een EQC ook niet in het GLC topic.

Ander topic kan, maar aangezien de koets nagenoeg gelijk is aan de GLA kan ie hier ook wel bij in. Echter dient dan de topic-titel wel met EQA te worden aangevuld. Half werk dus van MCW in dit geval.
 
Rutger DC zei:
Dezelfde prijs als een Lexus UX 250e met minder bereik en matige specificaties (vind ik een veel mooiere auto overigens), 10 mille minder dan de veel krachtigere Volvo XC40 Recharge P8. Nette prijzen wat mij betreft, kost ook niet veel meer dan een instap-GLA met 136 pk benzine- of 116 pk dieselmotor. Een belangrijke concurrent wordt natuurlijk ook de Audi Q4 e-tron met MEB-platform.

Betere vergelijkingen inderdaad. Model Y is gebaseerd op de 3 dus D-segment
 
MCW zei:
Beetje lastig als ik openingspost niet meer kan aanpassen he

In dat geval was een nieuw topic dus beter geweest Van mensen die hier info zoeken over de EQA zal nu wellicht niet iedereen deze weten te vinden.
 
Er is allang een melding naar een moderator onderweg om de topictitel te wijzigen.

Van mensen die hier info zoeken over de EQA zal nu wellicht niet iedereen deze weten te vinden.

Zo populair zijn "nieuwe auto's" topics niet en op de homepage vind je sowieso info. Ziet niet zo te muggenziften
 
Van gekkigheid (of gebrek aan creativiteit) gooien de fabrikanten tegenwoordig een lel van een lichtbalk op de kont.
"Hey jij in je Picanto, dat je ff weet door wie je wordt ingehaald"
Want deze Benz is qua ontwerp verder weinig aansprekend, vind ik.

Bij Porsche is deze achterverlichting inmiddels gemeengoed.
Als ik s avonds in een Brusselse villa wijk de koedoe uitaat vliegen ze je om de oren. Aliens in de nacht.

Check het verse Chinese aanbod. Dozijnen bedienen zich van deze lichtsignatuur.
Deze hernieuwde trend begon nog wel bescheiden, zoals o.m. op de Talisman
 
Sport Leicht zei:
Joop 5528328 zei:
Ander model, andere naam, waarom in het GLA-topic? Een BMW 6 staat toch ook niet in het BMW 5 topic? Of dichterbij, een EQC ook niet in het GLC topic.
Ander topic kan, maar aangezien de koets nagenoeg gelijk is aan de GLA kan ie hier ook wel bij in. Echter dient dan de topic-titel wel met EQA te worden aangevuld.

Ander topic is er wat over: dit is immers gewoon een elektrische GLA. MB benadrukt dat door een specifiek front en een LED-stripje achterop.
De BMW M3 krijgt toch ook geen eigen topic?
Met de 208, 2008 of DS3 doet PSA eigenlijk juist hetzelfde als MB maar ze laten het LED-stripje wijselijk achterwege.

Aanpassen topictitel zou correct zijn.
 
Net als met de politiek; zoveel meningen. Als het een apart topic had gehad had het ook commentaar gehad.

28591.jpg


28589.jpg


28586.jpg


28583.jpg


28584.jpg


Autozine heeft er al een ritje mee mogen maken: https://www.autozine.nl/mercedes-benz/eqa/rij-impressie

+ Stil en comfortabel
+ Vlot, levendig en nul uitstoot
+ Voordeliger dan een Mercedes-Benz GLA

- Relaftief kleine bagageruimte
- Uitrusting afhankelijk van optie-paketten
- Voorwielen kunnen vermogen nauwelijks verwerken

En AutoVisie

https://www.youtube.com/watch?v=7lFwDCrn5LQ
 
De volledige prijslijst is nu beschikbaar, maar het zijn alleen aanvullende uitrustingspakketten.

EQA 250
Basis € 49.995
Advanced € 52.778
Premium € 54.563
Premium Plus € 58.163
Electric Art € 51.568
Electric Art Premium € 55.519
Electric Art Premium Plus € 59.119
AMG Line € 54.702
AMG Line Premium € 58.653
AMG Line Premium Plus € 62.253
Edition 1 € 56.662
Edition 1 Premium € 60.879
Edition 1 Premium Plus € 64.479

Business Solution Luxury € 50.985
Business Solution Luxury Plus € 56.019
Business Solution AMG € 54.985
Business Solution AMG Plus € 59.402

https://www.mercedes-benz.nl/passengercars/mercedes-benz-cars/models/eqa/leasing-and-offers/rate-calculator.module.html
 
Bedankt Ivanov! Ter ere van de nieuwe topictitel een paar foto's van dit eikleurige eitje:

20C0579_222-2aa628aa70ae3762.jpg


Mercedes-Benz-EQA-250-Rose-Gold-169Gallery-58a5a485-1769757.jpg


Mercedes-Benz-EQA-250-Rose-Gold-169Gallery-8696ac84-1769758.jpg


Mercedes-Benz-EQA-250-Rose-Gold-bigMobileWide-838d1e49-1769760.jpg


Rij-impressies: https://www.auto-motor-und-sport.de/elektroauto/mercedes-benz-eqa-kompakt-suv-gla-elektroantrieb/ & https://www.autobild.de/artikel/mercedes-eqa-test-amg-preis-reichweite-akku-laden-elektroauto-12538353.html
 
Toch wel heel fraai, dat ingetogen design van Mercedes t.o.v. wat Audi, BMW en de Franse merken op de markt smijten. Maar goed, hun hoofddesigner is dan ook van de school dat je iedere lijn uit je ontwerp moet weghalen totdat er teveel is weggehaald (en dan de laatst weggehaalde weer terugzetten natuurlijk). Ik mag dat wel. Simpele design blijven ook veel langer fraai. Op randjes en hoekjes raak je snel uitgekeken.
 
Vooral lagere prijzen zijn welkom, want anders lonkt de concurrentie, met niet in de laatste plaats de Smart #1 en #3. Dat zijn zeg maar Volvo's in beter gelukte Mercedes-Benz-jasjes dan de eigen Mercedes-producten en met modernere EV-techniek.
 

Prijzen Mercedes-Benz EQA​

MotorversieVermogenAccupakketActieradiusUitvoeringVanafprijs
EQA 250+190 pk - 385 Nm70,5 kWh554 kilometerBusiness Line€52.546
EQA 250+190 pk - 385 Nm70,5 kWh552 kilometerLuxury Line€54.361
EQA 250+190 pk - 385 Nm70,5 kWh550 kilometerAMG Line€56.781
EQA 300 4Matic228 pk - 390 Nm66,5 kWh499 kilometerLuxury Line€58.959
EQA 300 4Matic228 pk - 390 Nm66,5 kWh499 kilometerAMG Line€61.379
EQA 350 4Matic292 pk - 520 Nm66,5 kWh499 kilometerAMG Line€67.308

 
Artikel van AW klopt niet, prijzen van EQA zijn al in Juni van dit jaar verlaagd. 2024 update is t.o.v. Juni niet in prijs gestegen noch gedaald terwijl uitrusting wel is veranderd
 
Terug
Bovenaan