Mercedes-Benz EQS SUV

MCW 41

Asfaltkampioen
Bij veel nieuwe modellen van Mercedes worden tegenwoordig eerst interieurfoto's getoond:

EQS:
2022-mercedes-benz-eqs-interior.jpg

EQS SUV:
mercedes-benz-eqs-suv-interior.jpg

Even with camouflage draped over the exterior and some details still under wraps, the EQS SUV is clearly ready for the road. In my brief 10-minute ride, this prototype showed off comfort and capability, as well as some tech we haven’t seen in any Mercedes product in the US to date.

The new Mercedes-Benz EQS SUV will be built, as mentioned, at the automaker’s Tuscaloosa manufacturing facility. And soon the smaller EQE SUV will be built alongside it. The EQS, though, will hit the market first, debuting in full on April 19, before going on sale as a 2023 model year vehicle.

Bron en foto's van testmodel: https://www.motor1.com/reviews/573609/mercedes-eqs-suv-first-ride/

Echt veel moeite voor enig onderscheid doen ze niet... de EQE, EQE SUV, EQS en EQS SUV hebben vrijwel dezelfde interieurs.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bouwkwaliteit van EQS en EQE vlgs Autovisie niet vergelijkbaar met de S klasse resp. E klasse helaas, verder ook wel erg futuristisch dit volledig digitale dashboard, uiterlijk van de SUV vooral weer erg lomp, de EQS stuk sierlijker.

7-sits blijkbaar al lijken die hoofdsteunen op de 3e rij wel erg dicht achter de 2e rij te zitten.

Of je naar een opgeklopte EQa kijkt, totaal geen fraai ontwerp m.i. jmmr dat Mercedes geen andere ontwerptaal heeft voor haar elektrische modellen, straalt niets uit zo terwijl toch echt een dure S.... .

Ongetwijfeld de beste in dit segment (dat zal Jaco Bijlsma binnenkort ook vaststellen;)).
Voor een SUV ziet ie er prima uit, niet lelijker dan een Cayenne of een Q7.

Een verademing vergeleken bij die eerste elektrische kar van Mercedes. Ook een logischer keuze dan de EQS want deze heeft wel hoofdruimte achterin. Maar daar houdt het ook meteen weer bij op.

Weer een mooi uitgebreid verslag van Autogefuhl. Ik heb 2/3 gekeken dus heb alleen even plus en minnetjes van wat ik wel gehoord heb.

https://www.youtube.com/watch?v=i8P8xXukAQA

+ Comfort en rijeigenschappen
+ Hoogwaardig interieur
+ Veel beter zitpositie dan in EQS
- Haptische knoppen en sliders
- Middelste stoel in tweede zitrij niet comfortabel
- Ruimte derde zitrij

Carwow kijkt wat sneller weg. Daar gaan ze ook nog offroad

https://www.youtube.com/watch?v=G1jGG7eziTA

Hij vind hem duur, buitenkant niet mooi en range is gemiddeld maar wel een hele fijne, comfortabele auto.

800px-Mercedes-Benz_X296_1X7A5779.jpg

800px-Mercedes-Benz_X296_1X7A0532.jpg

Foto's Wikimedia

2023-Mercedes-Benz-EQS-SUV-front-three-quarter.jpeg

2023-Mercedes-Benz-EQS-SUV-rear-three-quarter.jpeg

2023-Mercedes-Benz-EQS-SUV-dashboard.jpeg

Rij-impressie: https://www.digitaltrends.com/cars/2023-mercedes-benz-eqs-suv-review/

Weer een vormeloos, karakterloos blobje. Heeft de uitstraling van pakweg 50% van het prijskaartje.

Eqs, eqe en dit gevalletje, geen enkele uitstraling, niet passend voor een "Mercedes".

Het komt ook vaak voor in de rijtesten dst het exterieur niet oogt zoals dat van zo’n dure auto.

Knap dat Mercedes-EQ het voor elkaar heeft gekregen zo'n bizar grote SUV zo'n slank uiterlijk mee te geven(y)
Pas naast een andere auto heb je door wat voor bakbeest dit is. Ideal vervoer als je met z'n 7-en onderweg moet!

MB 300SL zei:
Dat geldt toch ook voor een Cayenne of een Q7? Of beter gezegd voor elke SUV?

Nee, een Cayenne vind ik veel beter ogen. Van de proporties van dit gevaarte klopt wat mij betreft helemaal niets. Het front en de achterkant doen denken aan de andere EQ-modellen (verre van fraai en identiteitsloos wat mij betreft). Van opzij zien weer de rare, tot aan de wielkasten doorlopende lijn van de motorkap en teveel spijlen bij de A-stijl met plastic driehoekje bij de A-stijl. Als de deuren meer richting de wielkasten vóór zaten, had de vormgeving er al iets meer gebalanceerd uitgezien. Slanke RWD-proporties heeft deze auto toch al totaal niet, dus dan zie ik liever de esthetisch juiste oplossing. Van opzij valt op dat de neus zwaar oogt en de achterkant juist licht. Als de achterbumper anders was vormgegeven, met de zwarte onderste rand in carrosseriekleur, was er denk ik meer balans gecreëerd. Buiten dat vind ik de algehele lijn gewoon totaal niet aantrekkelijk, als een hoop amorfe, metalen massa.

Dit is naar mijn bescheiden mening een groot designfiasco op wielen. Dat een Audi E-Tron ("Q8 e-tron" ) zo goed scoort (nog steeds!), zal toch ook in belangrijke mate samenhangen met de geslaagde vormgeving.

Rutger DC zei:
MB 300SL zei:
Dat geldt toch ook voor een Cayenne of een Q7? Of beter gezegd voor elke SUV?

Nee, een Cayenne vind ik veel beter ogen.

Ik niet. Ik vind bijna alle SUV’s vormeloze hokken, en eigenlijk verschilt zo’n EQS SUV en profil maar heel weinig van een P Cayenne, een Touareg of een Q7. Een Cayenne vind ik bovendien erg geforceerd met die 911 koplampen zo hoog op de motorkap, geen gezicht, net een kikker. Als het dan toch een SUV moet zijn dan mag het voor mij net zo lief een EQS of EQE SUV zijn. Gewoon strakke auto’s zonder poespas, ipv een Cayenne die ondanks z’n lompe voorkomen zo nodig op een 911 of Panamera wil lijken.

uPVi8xF.jpg

rx3y5o1bro9b.jpg

Vind dat er toch een groot verschil zit tussen beide modellen. De Cayenne heeft een ontwerp uit één stuk, naar de Mercedes blijf ik hooguit kijken om te ontdekken waar het allemaal is misgegaan. Het antwoord: overal. Verhouding (zeer hoge) neus/cabine, raamoppervlak/plaatwerk, positie deuren, bumpers (die bij de Cayenne voor en achter en profil wél in verhouding zijn) etc. Wat mij betreft begint een goed ontwerp met een goede basis (goede proporties), dan kan ik best leven met nogal hoog geplaatste koplampen (waar ik verder ook geen moeite mee heb).

Mijn mening verandert niet, sterker nog, aan de hand van deze foto’s vind ik de EQS er beter uitzien dan de Cayenne. Alleen al die puntige neus van laatstgenoemde vind ik geen gezicht.

MB 300SL zei:
Mijn mening verandert niet, sterker nog, aan de hand van deze foto’s vind ik de EQS er beter uitzien dan de Cayenne. Alleen al die puntige neus van laatstgenoemde vind ik geen gezicht.

M.i. allebei geen mooie ontwerpen, maar zo met deze foto's van opzij vind ik de EQS ook beter ogen, maar mooi is anders. Wel heel goede EV vlgs Autovisie.

Hij stond vanmorgen op de AW pagina, maar is vreemd genoeg nu weer verwijderd… maar we hebben de foto’s nog van de Maybach versie:

VRmMohu.jpg

I2MlXko.jpg

tgM9Zvm.jpg

Terug
Bovenaan