Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
406c zei:Zo dan, daar zat een boel bagger achter
Maar blijft een kek modelletje om te zien, leuker dan z'n opvolger.
Ik dacht eventjes dat je wellicht een achteruitrijcamera aan het monteren was: maar dat is bij moderne auto's ook best lastig en je moet oppassen, dat je door je gesleutel niet meer schade veroorzaakt.Mechanix zei:Het is best leuk om een beetje te klussen aan je auto, maar sleutelen aan nieuwere auto's is vaak lastig en/of ze gaan niet stuk, zoals mijn Fiesta. Maar sinds een tijdje heb ik toch een mankementje, in de vorm van een weigerende kofferbakontgrendelknop. Vervanging door de dealer kost € 80. Hoop geld, dus zelf maar eens proberen. Via Ali heb voor de somma van € 8 een nieuwe knop gekocht, maar het zal nog wel even duren voordat die er is. Maar de knop inwendig even schoonmaken kan ook al helpen, dus dat heb ik eerst geprobeerd.
Als je het spul uit elkaar haalt (3 schroefjes en 6 moertjes), snap je meteen waarom die knop na een aantal jaar kapot kan gaan. Er is door de tijd heen allemaal straatvuil en vocht achter het paneel gekomen, dat zich op een gegeven moment een weg baant in die knop.
Hierboven de gedemonteerde knop. Rondom de microswitch zit een soort pasta, waarvan ik denk dat het bedoeld is om vocht bij de switch weg te houden. Kan iemand daar meer over zeggen? Verder lijkt het allemaal in orde, dus de boel schoongemaakt en een beetje WD40 in de knop gespoten. Na montage werkt de knop weer, dus wellicht heeft het (even) geholpen.
Verder een uitgelezen moment om het montagepaneel goed schoon te maken en daarna ook maar meteen de hele auto te wassen. En als hij schoon is, vind ik het nog altijd een erg mooie auto.![]()
![]()
Zunigrijje zei:Ik dacht eventjes dat je wellicht een achteruitrijcamera aan het monteren was: maar dat is bij moderne auto's ook best lastig en je moet oppassen, dat je door je gesleutel niet meer schade veroorzaakt.
Mechanix zei:Ja, Ford had dat kapje wel wat handiger kunnen ontwerpen, want al dat vuil achter dat kapje is niet best. Er zit helemaal links al een blaasje onder de ruit. Omdat dat kapje er toch voor zit, zal ik dat plekje t.z.t. wel een keer behandelen.
Zunigrijje zei:Ik dacht eventjes dat je wellicht een achteruitrijcamera aan het monteren was: maar dat is bij moderne auto's ook best lastig en je moet oppassen, dat je door je gesleutel niet meer schade veroorzaakt.
Nee joh, met zo'n kleine auto heb ik geen achteruitrijcamera nodig.
Is dat fabrieksaf of achteraf? Ik heb ook weleens gekeken om achteraf parkeerhulp in te bouwen, maar ik vind de integratie dan vaak slordig.Ralph V zei:Mechanix zei:Ja, Ford had dat kapje wel wat handiger kunnen ontwerpen, want al dat vuil achter dat kapje is niet best. Er zit helemaal links al een blaasje onder de ruit. Omdat dat kapje er toch voor zit, zal ik dat plekje t.z.t. wel een keer behandelen.
Zunigrijje zei:Ik dacht eventjes dat je wellicht een achteruitrijcamera aan het monteren was: maar dat is bij moderne auto's ook best lastig en je moet oppassen, dat je dioor je gesleutel niet meer schade veroorzaakt.
Geen camera, maar wel radars. Ze zitten op mijn Suzuki Swift.
Misschien iets voor de Fiesta, te installeren?
En ,1200 cc heb ik ook. Onderin is het vaak terug schakelen als je een lange heuvel op gaat.
Daarin tegen is het wel feest boven de 4000 toeren.
VVT-i denk ik.
Fabriekaf, Suzuki, stop alles er in en doet niet aan opties.Zunigrijje zei:Is dat fabrieksaf of achteraf? Ik heb ook weleens gekeken om achteraf parkeerhulp in te bouwen, maar ik vind de integratie dan vaak slordig.Ralph V zei:Mechanix zei:Ja, Ford had dat kapje wel wat handiger kunnen ontwerpen, want al dat vuil achter dat kapje is niet best. Er zit helemaal links al een blaasje onder de ruit. Omdat dat kapje er toch voor zit, zal ik dat plekje t.z.t. wel een keer behandelen.
Zunigrijje zei:Ik dacht eventjes dat je wellicht een achteruitrijcamera aan het monteren was: maar dat is bij moderne auto's ook best lastig en je moet oppassen, dat je dioor je gesleutel niet meer schade veroorzaakt.
Geen camera, maar wel radars. Ze zitten op mijn Suzuki Swift.
Misschien iets voor de Fiesta, te installeren?
En ,1200 cc heb ik ook. Onderin is het vaak terug schakelen als je een lange heuvel op gaat.
Daarin tegen is het wel feest boven de 4000 toeren.
VVT-i denk ik.
Barri zei:Aha die roosters is idd een bekend probleem. Bumper eraf, roosters eruit, kitrand leggen, roosters er weer in en bumper er weer op. Zoiets toch?
Gaatje boren zou ik niet doen. Dan maar even hozen en de rest er met een doek uithalen.
Moderator
Mach1 zei:Dat is balen zeg! Zo’n kwaal valt eigenlijk wel tegen voor zo’n relatief jong model,
Zunigrijje zei:Of je verkoopt de auto in de zomer, dan zit de volgende eigenaar ermee opgescheept als de lekkage verhelpen echt lastig en duur is :T Maar dat was maar een grapje hoor![]()
Carkiller zei:Ik zou er voor tekenen dat mijn voorbanden zo lang mee gaan.
Bij mijn Yaris T-sport in 4000 km van 7 naar 4 mm profiel.![]()
voiture zei:Ik zou zeggen dat je met een normale rijstijl toch makkelijk 75.000 km moet kunnen rijden met een set voorbanden.
Peter O zei:Gefeliciteerd met je nieuwe APK! Mooi nieuwsFijn ook dat de lekkage opgelost is!
Maak maar alvast twee afspraken voor de uitlijning: want ik heb de ervaring, dat het de eerste keer nooit goed gedaan is en je terug moet komen omdat je stuur scheef staat. Echt vreselijk irritant en je begint dan aan jezelf te twijfelenMechanix zei:Hmm, t.z.t. dan toch maar eens naar de uitlijning laten kijken. Naja, ik kan gelukkig nog wel ff voort op deze banden.
Gecombineerd. Met achterbanden haal ik tussen de 100.000 en 135.000 km.Mechanix zei:Carkiller zei:Ik zou er voor tekenen dat mijn voorbanden zo lang mee gaan.
Bij mijn Yaris T-sport in 4000 km van 7 naar 4 mm profiel.![]()
Wow, zelfs de achterband van m'n motor gaat langer mee.
voiture zei:Ik zou zeggen dat je met een normale rijstijl toch makkelijk 75.000 km moet kunnen rijden met een set voorbanden.
Rij je dan voornamelijk snelweg? 75k lijkt me ook wel weer erg veel, maar ik weet eigenlijk niet wat het gemiddelde is.
Bij een nieuwe set banden zal ik de auto ook laten uitlijnen, wellicht helpt dat ook nog wat.
Mechanix zei:(..)
Opmerkelijk: de voorbanden (Goodyear) hebben na 2 jaar en ca. 20.000 km nog 3 mm profiel over. Dan kan ik er hoogstens nog een jaar mee rijden. Kan je in dat geval spreken van overmatige slijtage? Zo wild rij ik niet en ik hou de banden goed op spanning.
Voor een Ford Fiësta 1.25 zou 45k inderdaad een goede aanname kunnen zijn. Maar je kan niet een vuistregel aanhouden voor bandenslijtage, daarvoor is het te afhankelijk van het type auto en wat voor een motor er in hangt. Dikke diesel met veel koppel en FWD kun je 45k op de voorbanden echt vergeten, als je de helft haalt heb je het al goed gedaan.Barri zei:75k achterbanden, 45k voorbanden ken ik als 'standaard' levensduur.
Ik heb koplampen van OSRAM Nightbreaker Unlimited in de auto: eerlijk gezegd gaan die lampen zolang mee, dat het eigenlijk niks uit maakt dat je eenmalig € 13 betaald ( 2 stuks ). Of je moet heel vaak in het donker rijden, dan staan de koplampen natuurlijk vaker aan en gaan ook je lampjes eerder stuk.Mechanix zei:In het land der blinden is eenoog koning...
Blijft toch opmerkelijk dat je de hele unit uit de auto moet slopen, maar gelukkig lukt het me inmiddels binnen een minuut of 10. Bij Renault moet de halve auto uit elkaar. Maar mooier zou zijn als je de koplampunit gewoon in de auto kan laten zitten lijkt me. Dat moet toch te ontwerpen zijn zou je zeggen?
Opnieuw gekozen voor een lampje van de Action. Als ik binnenkort weer een lampje moet vervangen, ga ik wellicht toch overstappen op duurdere lampen met een langere levensduur. Deze lampjes gaan tot nu toe gemiddeld een jaar of 2 mee. Doen long life lampen van Philips het aanzienlijk beter?