Mechanix: '13 Toyota Verso-S

Zo dan, daar zat een boel bagger achter :eek:
Maar blijft een kek modelletje om te zien, leuker dan z'n opvolger.

Zo, wat een troep zat daar achter zeg!
De Fiësta is zeker in deze kleur nog steeds erg leuk om te zien!

406c zei:
Zo dan, daar zat een boel bagger achter :eek:
Maar blijft een kek modelletje om te zien, leuker dan z'n opvolger.

+1.

Als je niet uitkijkt gaat het nog roesten op die rand tussen de ruit en dat paneel. Nu is het voor de komende jaren in ieder geval weer schoon. (y)

Mechanix zei:
Het is best leuk om een beetje te klussen aan je auto, maar sleutelen aan nieuwere auto's is vaak lastig en/of ze gaan niet stuk, zoals mijn Fiesta. Maar sinds een tijdje heb ik toch een mankementje, in de vorm van een weigerende kofferbakontgrendelknop. Vervanging door de dealer kost € 80. Hoop geld, dus zelf maar eens proberen. Via Ali heb voor de somma van € 8 een nieuwe knop gekocht, maar het zal nog wel even duren voordat die er is. Maar de knop inwendig even schoonmaken kan ook al helpen, dus dat heb ik eerst geprobeerd.

Als je het spul uit elkaar haalt (3 schroefjes en 6 moertjes), snap je meteen waarom die knop na een aantal jaar kapot kan gaan. Er is door de tijd heen allemaal straatvuil en vocht achter het paneel gekomen, dat zich op een gegeven moment een weg baant in die knop.

Hierboven de gedemonteerde knop. Rondom de microswitch zit een soort pasta, waarvan ik denk dat het bedoeld is om vocht bij de switch weg te houden. Kan iemand daar meer over zeggen? Verder lijkt het allemaal in orde, dus de boel schoongemaakt en een beetje WD40 in de knop gespoten. Na montage werkt de knop weer, dus wellicht heeft het (even) geholpen.

Verder een uitgelezen moment om het montagepaneel goed schoon te maken en daarna ook maar meteen de hele auto te wassen. En als hij schoon is, vind ik het nog altijd een erg mooie auto. (y)

Ik dacht eventjes dat je wellicht een achteruitrijcamera aan het monteren was: maar dat is bij moderne auto's ook best lastig en je moet oppassen, dat je door je gesleutel niet meer schade veroorzaakt.

De auto schoonmaken wilde ik ook van de week, maar ik doe dat voor de deur en eigenlijk is de auto helemaal niet zo vuil. Dus kan ook nog wel een maandje wachten:D

Ja, Ford had dat kapje wel wat handiger kunnen ontwerpen, want al dat vuil achter dat kapje is niet best. Er zit helemaal links al een blaasje onder de ruit. Omdat dat kapje er toch voor zit, zal ik dat plekje t.z.t. wel een keer behandelen.

Zunigrijje zei:
Ik dacht eventjes dat je wellicht een achteruitrijcamera aan het monteren was: maar dat is bij moderne auto's ook best lastig en je moet oppassen, dat je door je gesleutel niet meer schade veroorzaakt.

Nee joh, met zo'n kleine auto heb ik geen achteruitrijcamera nodig.

Nee die heb je inderdaad niet nodig, maar kan wel handig zijn in bepaalde situaties :LOL:

Mechanix zei:
Ja, Ford had dat kapje wel wat handiger kunnen ontwerpen, want al dat vuil achter dat kapje is niet best. Er zit helemaal links al een blaasje onder de ruit. Omdat dat kapje er toch voor zit, zal ik dat plekje t.z.t. wel een keer behandelen.

Zunigrijje zei:

Geen camera, maar wel radars. Ze zitten op mijn Suzuki Swift.
Misschien iets voor de Fiesta, te installeren?

En ,1200 cc heb ik ook. Onderin is het vaak terug schakelen als je een lange heuvel op gaat.
Daarin tegen is het wel feest boven de 4000 toeren.
VVT-i denk ik.

Ralph V zei:
Mechanix zei:

Zunigrijje zei:
Ik dacht eventjes dat je wellicht een achteruitrijcamera aan het monteren was: maar dat is bij moderne auto's ook best lastig en je moet oppassen, dat je dioor je gesleutel niet meer schade veroorzaakt.

En ,1200 cc heb ik ook. Onderin is het vaak terug schakelen als je een lange heuvel op gaat.
VVT-i denk ik.
Is dat fabrieksaf of achteraf? Ik heb ook weleens gekeken om achteraf parkeerhulp in te bouwen, maar ik vind de integratie dan vaak slordig.

Zunigrijje zei:
Ralph V zei:
Mechanix zei:

Zunigrijje zei:
Ik dacht eventjes dat je wellicht een achteruitrijcamera aan het monteren was: maar dat is bij moderne auto's ook best lastig en je moet oppassen, dat je dioor je gesleutel niet meer schade veroorzaakt.

VVT-i denk ik.
Is dat fabrieksaf of achteraf? Ik heb ook weleens gekeken om achteraf parkeerhulp in te bouwen, maar ik vind de integratie dan vaak slordig.
Fabriekaf, Suzuki, stop alles er in en doet niet aan opties.
Dat hangt helemaal van de bouwer af.

Net even te vaak geroepen dat die auto probleemloos is, want nu heb ik meteen twee irritante problemen:

1. Flinke lekkage in de kofferbak:

Lijkt naar binnen te komen via de ventilatieroosters die onder de bumper zitten. Na wat onderzoek blijkt dit een voorkomende klacht te zijn bij dit type auto. Geen idee of het makkelijk en goedkoop is op te lossen. Ik kan altijd nog een gaatje boren in de reservewielbak. Dan blijft er in ieder geval geen water meer in staan.

2. Stukje schroefveer is afgebroken. Gelukkig is het maar een halve winding van de boven- of onderkant, dus ik kan wel doorrijden. Ik zie of merk niets aan de auto, ik durf niet eens met zekerheid te zeggen welke veer gebroken is.

De auto moet bijna voor z'n APK + beurt. Zodra de weg weer begaanbaar is, maar z.s.m. een afspraak plannen.

Aha die roosters is idd een bekend probleem. Bumper eraf, roosters eruit, kitrand leggen, roosters er weer in en bumper er weer op. Zoiets toch?
Gaatje boren zou ik niet doen. Dan maar even hozen en de rest er met een doek uithalen.

Barri zei:
Aha die roosters is idd een bekend probleem. Bumper eraf, roosters eruit, kitrand leggen, roosters er weer in en bumper er weer op. Zoiets toch?
Gaatje boren zou ik niet doen. Dan maar even hozen en de rest er met een doek uithalen.

Water is er alweer uit hoor!(y) Wil het ook goed laten oplossen. Gaatje boren is een last resort.

Doppen kunnen er overigens niet uit volgens mij. Of je krijgt het nooit meer goed dicht denk ik.

Dat is balen zeg! Zo’n kwaal valt eigenlijk wel tegen voor zo’n relatief jong model,

Ik had bij mijn Fiesta een kleinere lakkage. Bleek een heel klein naadje te zitten tussen twee carrosseriedelen. Schoonmaken, ontroesten en wat strijkkit erop.
Die roostertjes moet je volgens mij even opnieuw kitten. De Focus kent het probleem ook vaak, dus op Focusclub.nl kan je wellicht ook de oplossing vinden.

Mach1 zei:
Dat is balen zeg! Zo’n kwaal valt eigenlijk wel tegen voor zo’n relatief jong model,

Tsja, de auto is alweer 11 jaar oud. Eerste serieuze probleem dit. Weet niet of dat een goede of slechte score is. Ik herinner me nu weer dat m'n oude Golf ook een tijdje last had van lekkage in de kofferbak. Dat had ik toen zelf opgelost met reepjes kneedbare pakking rondom de uitsparingen van de achterlichten. Dat zat allemaal aanmerkelijk makkelijker in elkaar.

@Barri: ja, ik heb het gelezen dat dit probleem ook bij de Focus relatief vaak voorkomt. Maar ik heb niet de mogelijkheden om zelf de bumper eraf te schroeven, dus dit moet ik maar uitbesteden vrees ik.

Vervelend probleem lekkage.
Achterbumper kan relatief makkelijk. Kan op de grond. Achterlichten er uit, onderkant zit meestal niet heel moeilijk vast. Zijkanten even kijken of de wielkuip helemaal weg moet voor de schroeven. Succes en hele mooie kleur trouwens!

Dat is inderdaad een vervelende lekkage. En helaas inderdaad iets dat niet heel erg makkelijk te doen is als je geen droge ruimte hebt. Vergeet trouwens niet om die bak echt goed droog te stoken! Zou toch zonde zijn als het gaat roesten omdat het niet helemaal droog is.

Zonder goede garage lijkt het me ook niet te doen. Zie me al bezig in de sneeuw. :) Nee, ik ga naar een garage waar ze ook schadeherstel doen, dus ik hoop dat ze deze klus effectief weten op te lossen. Die schroefveer moet ook gebeuren, dus het zal deze keer wel het een en ander gaan kosten.

Of je verkoopt de auto in de zomer, dan zit de volgende eigenaar ermee opgescheept als de lekkage verhelpen echt lastig en duur is :T Maar dat was maar een grapje hoor :LOL:

Lekkages lijkt mij echt een lastig iets, vooral nu met de regen en sneeuw :( Dan kun je tienduizend vochtvreters in je auto liggen, uiteindelijk zul je toch echt het probleem dienen te verhelpen. Of is er een workaround?

Gezien de weersomstandigheden is een gaatje van 6mm boren door de plastic dop ook een optie. Alles wat naar binnen komt wil je sms er weer uit hebben.

Zunigrijje zei:
Of je verkoopt de auto in de zomer, dan zit de volgende eigenaar ermee opgescheept als de lekkage verhelpen echt lastig en duur is :T Maar dat was maar een grapje hoor :LOL:

Ahhh jaa jaa, ben jij er zo eentje? :p ;)

Net even de sneeuw van de auto gehaald, een rondje gereden (ging prima op normale banden) en daarna in de kofferbak gekeken. Gelukkig geen nieuwe plassen!(y)

Dat zou heel goed kunnen @Pietzoveel. Ik vind het ook erg verdacht dat ik eerst een zwembad had en de bak nu droog blijft.

Aanstaande auto breng ik de auto weg om naar de lekkage te laten kijken en de gebroken veer te laten vervangen. De auto krijgt dan meteen z'n APK en oliebeurt. Ik verwacht dat het dit keer wel een paar honderd euro gaat kosten. Geen schande na jaren trouwe dienst.

En de Fiesta mag weer een jaartje!(y)

Onderhoud 2018:
- Distributieriem, waterpomp en kvs: € 420
- Balanceren voorwielen: € 20
- H7 lamp: € 1,60

Onderhoud 2019:
- Voorbanden: € 138
- APK + oliebeurt: € 153

Onderhoud 2020:
- APK + beurt + remvloeistof: € 241
- Ruitenwissers voor + achter: € 38
- Achterbanden: € 150

Onderhoud 2021:
- Ontgrendeling kofferklep: € 8
- APK + beurt + hoofdveer linksvoor + verhelpen lekkage kofferbak: € 498

Opmerkelijk: de voorbanden (Goodyear) hebben na 2 jaar en ca. 20.000 km nog 3 mm profiel over. Dan kan ik er hoogstens nog een jaar mee rijden. Kan je in dat geval spreken van overmatige slijtage? Zo wild rij ik niet en ik hou de banden goed op spanning.

Ik zou er voor tekenen dat mijn voorbanden zo lang mee gaan.

Bij mijn Yaris T-sport in 4000 km van 7 naar 4 mm profiel.o_O

Ik zou zeggen dat je met een normale rijstijl toch makkelijk 75.000 km moet kunnen rijden met een set voorbanden.

Carkiller zei:

Wow, zelfs de achterband van m'n motor gaat langer mee. :)

voiture zei:
Ik zou zeggen dat je met een normale rijstijl toch makkelijk 75.000 km moet kunnen rijden met een set voorbanden.

Rij je dan voornamelijk snelweg? 75k lijkt me ook wel weer erg veel, maar ik weet eigenlijk niet wat het gemiddelde is.

Bij een nieuwe set banden zal ik de auto ook laten uitlijnen, wellicht helpt dat ook nog wat.

Hmm, t.z.t. dan toch maar eens naar de uitlijning laten kijken. Naja, ik kan gelukkig nog wel ff voort op deze banden.

Peter O zei:
Gefeliciteerd met je nieuwe APK! Mooi nieuws :D Fijn ook dat de lekkage opgelost is!

Tnx. Ik wacht nog even de eerste regenbui af. :T

Mechanix zei:
Hmm, t.z.t. dan toch maar eens naar de uitlijning laten kijken. Naja, ik kan gelukkig nog wel ff voort op deze banden.
Maak maar alvast twee afspraken voor de uitlijning: want ik heb de ervaring, dat het de eerste keer nooit goed gedaan is en je terug moet komen omdat je stuur scheef staat. Echt vreselijk irritant en je begint dan aan jezelf te twijfelen o_O

Mechanix zei:
Carkiller zei:

Wow, zelfs de achterband van m'n motor gaat langer mee. :)

voiture zei:

Rij je dan voornamelijk snelweg? 75k lijkt me ook wel weer erg veel, maar ik weet eigenlijk niet wat het gemiddelde is.

Bij een nieuwe set banden zal ik de auto ook laten uitlijnen, wellicht helpt dat ook nog wat.
Gecombineerd. Met achterbanden haal ik tussen de 100.000 en 135.000 km.

Mechanix zei:
(..)

Opmerkelijk: de voorbanden (Goodyear) hebben na 2 jaar en ca. 20.000 km nog 3 mm profiel over. Dan kan ik er hoogstens nog een jaar mee rijden. Kan je in dat geval spreken van overmatige slijtage? Zo wild rij ik niet en ik hou de banden goed op spanning.

2/3 profiel wegrijden over 20 duizendkilometer.. klinkt wel als vrij fors.

Je draait bij stilstand niet aan je stuurwiel met uit parkeren / andere bijzondere verrichtingen?

Is de Goodyear de voorgeschreven band voor de Fiesta?
Het is een Ford, dus een scherp sturende auto. Wellicht is het camber daarop wel afgesteld en zit dat nu ff niet lekker icm de Goodyear?

Een keer een ander merk / type proberen? € 70 per band incl montage is niet veel, maar wel weer duur als ze snel versleten zijn.

Er zitten nu Goodyear Efficiënt Grip Performance banden onder. Volgens mij zijn die toch vrij aardig. Maar ik zal hierna weer eens iets anders proberen.

Barri zei:
75k achterbanden, 45k voorbanden ken ik als 'standaard' levensduur.
Voor een Ford Fiësta 1.25 zou 45k inderdaad een goede aanname kunnen zijn. Maar je kan niet een vuistregel aanhouden voor bandenslijtage, daarvoor is het te afhankelijk van het type auto en wat voor een motor er in hangt. Dikke diesel met veel koppel en FWD kun je 45k op de voorbanden echt vergeten, als je de helft haalt heb je het al goed gedaan.

Nog een interessant artikeltje over het opsporen van waterlekkage...

https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/artikel/2021/01/lekdetectie-in-de-praktijk-stickers-als-waterwering-in-ford-focus-10168350

Ze hebben nog niet het hele leergangetje "watermanagement" bij WA gevolgd, lijkt het. De rubber doppen hebben ook een opstaand randje van een paar millimeter.... even gleufje in snijden om een dijkdoorbraak te forceren?

In het land der blinden is eenoog koning...

Blijft toch opmerkelijk dat je de hele unit uit de auto moet slopen, maar gelukkig lukt het me inmiddels binnen een minuut of 10. Bij Renault moet de halve auto uit elkaar. Maar mooier zou zijn als je de koplampunit gewoon in de auto kan laten zitten lijkt me. Dat moet toch te ontwerpen zijn zou je zeggen?

Opnieuw gekozen voor een lampje van de Action. Als ik binnenkort weer een lampje moet vervangen, ga ik wellicht toch overstappen op duurdere lampen met een langere levensduur. Deze lampjes gaan tot nu toe gemiddeld een jaar of 2 mee. Doen long life lampen van Philips het aanzienlijk beter?

Leuke kleur op die Fiesta. (y)

Dat lijkt mij wel heel kort voor een setje banden, ik heb met de Mazda inmiddels bijna 100k gereden en met de Volvo 70k, maar nog nooit een setje banden versleten.
Ik meet ieder jaar het profiel met de bandenwissel (zomer/winter), maar die slijten minder dan 1 mm per jaar.
Voor zo'n lichte auto met kleine motor zou je toch verwachten dat deze veel langer met zijn banden moet kunnen doen.
De lampjes in de Mazda hoef ik normaal ook nooit te vervangen.
Beide H1 lampjes van de koplampen gingen tegelijk stuk, bij het inschakelen van de verlichting en één keer een stadslichtje in de afgelopen 5 jaar.
Bij de motor zijn de lampjes in de afgelopen 21 jaar nog nooit vervangen, die zijn nog origineel van Yamaha.

Bij de Focus zit er een systeem in dat piekbelasting bij de verlichting voorkomt, blijkbaar heeft de Fiesta dat niet?

Mechanix zei:
In het land der blinden is eenoog koning...

Blijft toch opmerkelijk dat je de hele unit uit de auto moet slopen, maar gelukkig lukt het me inmiddels binnen een minuut of 10. Bij Renault moet de halve auto uit elkaar. Maar mooier zou zijn als je de koplampunit gewoon in de auto kan laten zitten lijkt me. Dat moet toch te ontwerpen zijn zou je zeggen?

Opnieuw gekozen voor een lampje van de Action. Als ik binnenkort weer een lampje moet vervangen, ga ik wellicht toch overstappen op duurdere lampen met een langere levensduur. Deze lampjes gaan tot nu toe gemiddeld een jaar of 2 mee. Doen long life lampen van Philips het aanzienlijk beter?
Ik heb koplampen van OSRAM Nightbreaker Unlimited in de auto: eerlijk gezegd gaan die lampen zolang mee, dat het eigenlijk niks uit maakt dat je eenmalig € 13 betaald ( 2 stuks ). Of je moet heel vaak in het donker rijden, dan staan de koplampen natuurlijk vaker aan en gaan ook je lampjes eerder stuk.

Bij de Celerio gelukkig piece of cake een koplamp vervangen, zodoende heb ik ook al diverse aftermarket LED setjes uitgeprobeerd. Maar dat is niet toegestaan en natuurlijk is het licht veel te fel...

Gewoon op Google zoeken naar waar die OSRAM of Philips koplampen goedkoop worden aangeboden, daar zitten echt grote prijsverschillen in tussen verschillende aanbieders.

Terug
Bovenaan