Mazda MX-6, Volvo V50, Audi TT en Audi TT Roadster: De MX-6 is verkocht

MX6

Kilometervreter
Een nieuwe woonplaats, een nieuwe werkgever, een nieuwe sportschool, een nieuwe auto, dus ook maar een nieuwe "Mijn auto".
Het oude topic over de MX-6 is hier nog te vinden, maar deze wordt niet meer geüpdate, omdat ik niet meer kan inloggen met het oude account.

De Mazda MX-6 zal inmiddels bekend zijn op dit forum.
Meeting.jpg

De Volvo V50 is van mijn vrouw.
V50.jpg

De Audi TT Roadster Quattro
roadster1.jpg

De Audi TT Quattro
quattrozwart.jpg

Laatst bewerkt:
Fijne auto een Colt, ik heb zelf een Colt Turbo!
Misschien ervaar je het zelf ook, maar hij heeft aardig wat dode hoeken. Maar daar wen je wel aan.

Heb je hem speciaal voor de opvallende velgen gekocht? :D

Bedankt, ja de 1.3 motor met 95 pk

De Colt is een ondergewaardeerde auto, je ziet ze niet veel rijden.
De auto heeft airco, abs, ebd, airbags, elektrische verstelbare ramen en verwarmbare spiegels en leuke opties zoals een gekoeld dashboardkastje waar zelfs een flash water in past.
De achterbank is verschuifbaar, waardoor iemand van 2 meter nog voldoende beenruimte heeft achterin of je 2 opvouwbare kratten kwijt kunt in de kofferbak. De bank is ook volledig opklapbaar, waardoor een bagageruimte van 760 liter ontstaat.
De motor heeft een distributieketting en haalt 1 op 17.

De vorige eigenaar heeft deze velgen laten monteren, die inderdaad mooi staan onder deze auto.
Over het openluchtfilter ben ik minder enthousiast, die wil ik ook weer vervangen door een origineel luchtfilterhuis.
Gelukkig is de rest origineel.

De banden zijn nieuw, maar van een onbekend merk, desondanks rijd het niet slecht.

Weer even een update van het wagenpark

De MX-6:

Het verbruik ligt bij de laatste 4 tankbeurten op 1 op 12!
Dit is vooral te danken aan het woon-werk-verkeer, waarbij ik veel over 80 km wegen rij.

Vorig weekend heb ik de auto gewassen, waarbij het mij opviel dat de achterband wel erg zacht was.
Even de bandenspanning gemeten, 0.40 BAR.
Een lekke band dus en op zaterdag om 17.00 kan ik deze niet meer laten maken, dan maar tijdelijk een velg met winterband er onder gezet.

20170924_151111.jpg

Er bleek een schroef in het midden van het profiel te zitten.
Inmiddels is de band gemaakt en rij ik weer rond met 4 gelijke velgen. :)

Bij het openen en sluiten van de deuren met de afstandsbediening, viel mij ook iets op.
De knipperlichten knipperen alleen nog maar aan de bestuurderskant.

In mijn garage had ik geen stroomvoorziening, dus de draden van het kastje van de afstandsbediening zijn met kroonsteentjes verbonden.
Die ga ik komend weekend alsnog netjes solderen, zodat deze weer toekomstbestendig zijn.

Ik zag vandaag dat er nu nog maar 43 exemplaren rondrijden met een geldige APK en de komende maand lopen er weer een aantal af...
De mijne moet voor 13 november worden gekeurd.
Hiervoor heb ik een afspraak gemaakt op 27 oktober bij de Mazda dealer.
Ik verwacht geen problemen, want de auto is in topconditie.

De Colt:

Dat blijkt een goede aankoop, ik ben niet tegen verborgen gebreken aangelopen.
Het verbruik is 1 op 17 en olieverbruik heb ik nog niet kunnen meten de afgelopen 600 km.
In april moet de Colt gekeurd worden, waarbij de auto ook een grote beurt krijgt.

De Astra:

De Astra moet in januari gekeurd worden en deze krijgt dan ook een grote beurt.
Het verbruik is ongeveer 1 op 14,5.
Op een kapotte condensor na, is de Astra ook in een goede staat.
De condensor laat ik niet maken, want de airco wordt niet gemist.

Vandaag 48,46 liter getankt na 581 kilometer te hebben gereden, dus er zat nog 6,5 liter in de tank.
In theorie zou ik dus 650 kilometer moeten kunnen halen op 1 tank benzine.
Na 520 kilometer ging het lampje al branden van de benzine...
Dan moet je wel stalen ballen hebben om nog 130 kilometer door te rijden met een brandend lampje.

Vlak na het tanken reed ik weer de weg op en toen ik naar de benzinemeter keek, viel het mij op dat ook het temperatuurmetertje helemaal rechts in de hoek stond! :eek:

Dus meteen gestopt langs de weg en de motorkap open.

20171013_185917.jpg

20171013_185847.jpg

De druppels KVS op de grond en de natte onderkant voorspelde al niet veel goeds.
Ik heb de motor eerst wat af laten koelen, zodat ik een stukje kon doorrijden om een liter KVS te kopen.
De KVS bijgevuld en met tussenstops naar huis kunnen rijden.
Morgen eerst maar eens bellen naar de dealer of hij aankomende week tijd heeft om de Mazda te maken en meteen APK te keuren.

Tot die tijd rijd ik maar in de Colt.

Balen zeg! De MX-6 en Colt zien er wel bijzonder goed uit

@bird Nerd: Bedankt

De Mazda staat sinds zaterdag bij de dealer. Ze hadden het erg druk en willen de auto deze week er even tussendoor doen.

Dit weekend naar Rotterdam geweest, een rit van bijna 200km
Je kunt de Colt weliswaar niet vergelijken met de Mazda, want de Colt is meer een handig stadsautootje en geen snelwegcruiser.
Maar op zo'n lange rit komen de minpunten van de Colt wel duidelijk naar voren.
De stoelen zitten slecht, de motor is rumoerig op hogere snelheid, de besturing is vaag rond het middelpunt en het zwaartepunt zit erg hoog.
De Colt haalt de 180, maar ik zou het er niet mee willen rijden.
140 is wel de maximumsnelheid waarbij ik mij nog veilig voel.
Ik ben benieuwd of dat met de 1.5 turbo anders is.

De MX-6 is vorige week gemaakt, de thermostaat is vervangen.
Afgelopen vrijdag is de MX-6 ook weer zonder opmerkingen goedgekeurd voor een jaar.

De Astra heeft ook problemen gehad, precies in het weekend dat de MX-6 bij de dealer stond voor de problemen met de thermostaat.
Vanaf 60km/u begon de Astra heel erg te bonken, dus verder rijden was geen optie.
Een snelle controle van de band en de schokbrekers leverde niets op, dus ook de Astra naar de garage gebracht.

De monteur zag ook niets vreemds op het eerste gezicht, dus de auto op de brug gezet.
Toen werd al meteen duidelijk wat er aan de hand was, er zat een enorme bult op de wang aan de binnenkant van de band.
Zelfs de monteur had het nog niet eerder zo bont gezien.

IMG-20171016.jpg

Nog een geluk dat we geen klapband hebben gehad.
Bij navraag bleek één van de kinderen een week eerder een stoeprandje te hebben gepakt.
Inmiddels zitten er weer 2 nieuwe banden op aan de voorkant.

Wow, das lelijke bult: gelukkig niet geklapt inderdaad.
Maar zo vanaf foto lijkt dat zowat de gehele binnenwang afscheid wil nemen?

Een stoeprand raken met de binnenkant van de band?

Lijkt op lang doorrijden met een veel te lage bandenspanning.
Slijtagepatroon ziet er niet best uit, vooral aan de zijkanten van het loopvlak.

Ik ben er niet bij geweest toen ze een stoeprandje heeft geraakt en ik weet ook niet zeker of dat de oorzaak is geweest.
De banden zaten er al onder toen we de auto kochten. Eén band stond toen plat door corrosie van de velg, dat hebben we meteen laten aanpakken.
De banden staan op 2.5 bar, maar waren een paar maanden geleden wel te zacht bij een controle.
Dus ik controleer ze nu vaker.

Vandaag gaan de originele velgen met winterbanden weer onder de Mazda.

2 weken geleden mijn ruitensproeier reservoir bijgevuld tot de streep vol.
Toen viel het mij op dat er aan de onderkant een plasje ontstond met belletjes er op...
Toen ik naar het reservoir keek zag ik de vloeistof weer teruglopen naar het oude niveau.

Nu moet ik zeggen dat het reservoir van de MX-6 werkelijk gigantisch is en tenminste 5 liter kan bevatten en nu waarschijnlijk nog maar 2 liter.
Maar lek is lek, dus deze moet worden vervangen.
Inmiddels op Marktplaats een nieuw reservoir gekocht en deze wordt dinsdag gemonteerd.

Vandaag weer 2 nieuwe Bosch Aerotwin ruitenwissers besteld, want de huidige beginnen nu na 1,5 jaar strepen te vertonen.

Verder is er weinig nieuws te melden over de Mazda, vorige week nog even voor de deur gewassen.

gewassen.jpg

De Astra is APK gekeurd en die heeft een grote beurt gehad bij de Garage, waarbij o.a. ook de klepdekselpakking is vervangen.
Tijdens de sneeuw bleek de Astra niet van zijn plek te willen, dus maar meteen 4 stalen velgen met zo goed als nieuwe winterbanden op Marktplaats gekocht en een setje wieldoppen.

De Colt wordt binnenkort gekeurd, want die wil ik gaan verkopen.
Aan de ene kant jammer, want de Colt is één van de eerste auto's die geen verborgen gebreken bleek te hebben en gewoon doet watie moet doen.
Aan de andere kant rij ik er vrijwel nooit in, omdat de Mazda gewoon goed rijd en het met de pekel ook nog erg meevalt.

De Colt is op 3 maart verkocht

Colt.jpg

Het was een fijne praktische auto.
De auto was snel verkocht, nadat ik deze online had gezet.

Die kleine autootjes blijven populair en een Colt kent maar weinig minpunten.
De matige stoelen en de brede A stijlen zijn wel de grootste nadelen.
Het is ook de enige auto waar ik nooit volgas mee heb gereden.
Harder dan 160 voelde niet vertrouwd aan, i.c.m. de vage besturing en het hoge zwaartepunt

Bij een tellerstand van 170.400 de olie laten verversen van de Mazda.
Inmiddels bijna 60.000km gereden met de MX-6.
Weinig nieuws te melden, de auto rijd heerlijk.

Een tijdje geleden een klein stickertje van het dashboard gehaald, omdat die wat los zat en er niet hoort te zitten.
Die zat daar dus om een lelijk plekje te verbergen. :(
Dus nu op zoek naar een vervangend dashboard cover.
Tot nu toe met weinig geluk, dat is dus het nadeel van een weinig voorkomende auto rijden.

We hebben ook nog een Seat Ibiza in het gezin, die al maanden startproblemen heeft
De garage kon het euvel niet vinden o.a. doordat de auto het wel deed bij de garage.
Via Google en YouTube ontdekt dat slechte soldeerpuntjes in het dashboard de oorzaak konden zijn.
Die heb ik opnieuw laten solderen bij een tv reparateur en nu lijken de startproblemen verholpen.

De Mazda is vandaag APK goed gekeurd met als enige opmerking dat de auto er heel erg goed uitzag.
Hij had bij een Mazda van bijna 25 jaar oud wel ergens roest verwacht.

De auto ook meteen een grote beurt laten geven.
De olie en filter was pas vervangen en ook het luchtfilter was nog als nieuw, dus daar is niets aan gedaan.
Wel de remolie laten vervangen, want dat was al weer 2 jaar geleden.

De auto moet 30 oktober nog even terug om twee rubbers bij de voorste remklauwen te laten vervangen, die had hij niet op voorraad.

Ik heb de originele Mazda velgen met de winterbanden weer gemonteerd, omdat ik een naaf kapje ben verloren van de zomer velgen.
Deze bleken zo uniek dat ze zelfs via internet niet zijn te bestellen.
Andere velgen met banden blijken op Marktplaats ook onvindbaar, door de afwijkende wielomtrek.
Dus maar besloten nieuwe velgen met banden te kopen.
Ik heb nog tot de zomer om op zoek te gaan naar een mooie set.

Mijn huidige set is inmiddels verkocht en wordt volgende week opgehaald.

Er kunnen maximaal 18 inch velgen onder, maar dan wordt de band wel heel laag.
Dus besloten om 17 inch velgen te kopen met zomerbanden in de maat 215 breed en 40 hoog.

Tot nu toe gaat mijn voorkeur uit naar de 17 inch Keskin Tuning KT silver painted met Falken Ziex ZE310 Ecorun XL banden.

SPEED_KT15_148.jpg

Ik had de velgen al gezien op internet bij een grote velgenboer in Cuijk, maar de prijs was de volgende dag met 56% gestegen.
De prijs blijkt wekelijks te wisselen, kennelijk zijn het dagprijzen, waarbij grote schommelingen mogelijk zijn.

Gefeliciteerd met de APK maar dat was eigenlijk geen verassing natuurlijk :) Jammer dat de foto's niet meer zichtbaar zijn, zo is het wat lastig inschatten hoe de velgen zouden staan. Keskin is wel een goed merk voor wat het waard is.

Oh en ik was ook erg benieuwd naar een foto van de Colt op z'n stoere wielen (y)

Bedankt.
Ja, het had mij verbaasd als de auto niet door de keuring had gekomen. :)

De foto's zijn weer gefixt.

Even snel een impressie gemaakt om te zien hoe de velgen er uit komen te zien onder de auto.

KeskinK15.jpg

Ik vind het ook niet zo fraai. Maar welke velgen heb je nou verkocht? De grotere ster-velgen of de originele 'bolle' Mazda velgen?

De zomer ster velgen zijn verkocht.

Ik ben nog op zoek en wil er ongeveer 800 euro aan uitgeven, inclusief banden.
Uiteraard geen goedkope Chinese banden.
De Falken banden komen goed uit verschillende testen en zijn ook niet zo duur.
Ik kijk in Nederland en Duitsland voor velgen.

De voorkeur gaat uit naar 17 inch velgen en de kleur zilvergrijs.

Gisteren spontaan besloten om een andere auto te kopen ter vervanging van de Astra, nadat ik een mooie V40 op Marktplaats zag.

Het hemeltje van de Astra begint wat te hangen en de d-riem moet worden vervangen.
Geen ernstige zaken, want de Astra is verder goed en heeft dit jaar nog een grote beurt gehad en de remleidingen zijn vorig jaar vervangen.
De Astra heeft geen roest of deuken, maar je wilt ook weer eens wat anders. :)

De Volvo V40 is van na de facelift en heeft veel luxe aan boord, zoals climate control, cruise control, electrisch verwarmde stoelen, navigatie, etc.
De d-riem is dit jaar vervangen evenals de vloeistof van de airco. De auto is goed onderhouden en was van oudere mensen die een auto wilden met een hogere instap.

Eerst maar even een foto:
Volvo.jpg

De Astra moet voor 13 januari gekeurd worden, dus die laat ik eerst keuren voor ik deze te koop zet.
Wellicht dat ik nog even wacht, zodat ik de Astra voor 14 maanden kan laten keuren.

Vandaag een setje stalen velgen met winterbanden gekocht voor maar 50 euro voor de Volvo met nog 6 mm profiel. :D

De eerste ervaringen met een Volvo zijn goed.
De stoelen zitten heerlijk en zijn ook in hoogte verstelbaar en voorzien van een verstelbare lendesteun.
De steun voor mijn linkerarm is korter dan bij de Mazda, maar dat is logisch bij een 4 deurs
Vanochtend startte de Volvo niet en knipperde alle lampjes op het dashboard.
Zelfs met startkabels duurde het even voor de Volvo er zin in had.

Hopelijk was de accu alleen uitgeput door de korte stukjes en stilstand in de tijd dat deze bij de dealer stond en de zeer koude nacht.
De rest van de dag geen problemen meer gehad.
Even afwachten hoe het morgenochtend gaat.

Heel mooie auto! Heeft nog steeds zijn uitstraling. Persoonlijk een stukje mooier dan de V50.

Het zijn er inderdaad wel de nachten voor waarin de accu's zich moeten bewijzen. Gelukkig kost een accu ook niet al te veel.

Goede keuze om voor een Volvo V40 I te gaan, n.a.v. de foto een topexemplaar in een mooie kleur.

Bedankt, ik zal binnenkort meer foto's maken.

Er zit een 2 liter benzinemotor in met 136 pk
De auto startte vanochtend zonder problemen, maar ik zal morgen de accu laten doormeten.
Er zit nog een autobahn vignet op voor Oostenrijk van 2018, dus de auto is dit jaar in Oostenrijk geweest.
Er zit ook een Yatour adapter in met een Bluetooth uitbreiding om van USB, SD kaart en telefoon af te spelen en te bellen.
Het interieur is in nieuwstaat, daar zijn de kilometers niet aan af te zien.
Tot nu toe erg blij met de auto.

Vandaag beide remklauwen van de Mazda laten vervangen door 2 nieuwe Mazda exemplaren bij een kilometerstand van 176.000, waarbij ook de remolie is vervangen. Daarnaast de ruitensproeier laten doorblazen, omdat deze deels verstopt was.

De monteur vroeg nog of ik er ook mee in de winter reed, omdat de Mazda compleet roestvrij is.

Vorige week de Astra laten keuren voor 14 maanden en deze vandaag gewassen en een paar mooie foto's gemaakt voor Marktplaats.

IMG_1292.JPG

Toch wel een vooruitgang, die Volvo. Suc6 met de verkoop van de Astra. Maar met een ruim jaar APK zal dat vast wel lukken.

Vandaag de stalen velgen met de winterbanden van de Volvo laten balanceren.
We hebben ook de groene milieu sticker voor op de Volvo, want daar willen we volgende week mee naar de motorshow in Essen
De Astra is vandaag ookverkocht.

Inmiddels staat de teller van de Volvo 9000 kilometer verder dus tijd voor een update

Kapotte zekeringen en lampjes

Toen ik de auto kocht werkte de knipperlichten niet en het linker stadslicht.
Dit werd meteen opgelost met een nieuwe zekering en een nieuw lampje voor het stadslicht.

Bij thuiskomst viel het op dat de oranje lampjes aan de zijkant niet werkte en de kentekenplaat verlichting, dit bleek ook een zekering.
De weken daarna gingen er nog wat lampjes stuk (remlicht, stadslicht achter en het dimlicht lampje linksvoor)

Voor de zekerheid de spanning laten doormeten, maar alles was in orde en er is daarna ook niets meer kapot gegaan.
Gewoon pech of toeval.

Olieverbruik

Na 9000 kilometer ging er bijna een halve liter olie in, dus na ruim 330.000 km is het verbruik 1 op 18.000, niet slecht.

De achterruitenwisser

Die moest worden vervangen, dus een nieuwe wisser besteld op eBay.
Bij montage bleek deze slecht te passen met als resultaat dat er een nokje afbrak van de ruitenwisserarm. :(
Gelukkig kon ik deze via het Volvo forum nog krijgen en met een nieuwe Bosch wisser is deze nu ook weer in orde.

De autosleutel

In tegenstelling tot de auto is de kilometerstand wel af te lezen aan de sleutel.

sleutel.jpg

Een nieuwe sleutel bij de dealer kost bijna 200 euro, dus dat was geen serieuze optie.
Dus met veel moeite, een stanleymes en een zaag de transponder uit de originele sleutel gehaald.
Ondanks een kleine beschadiging werkte deze nog prima.
Voor 3 euro een blanco sleutel besteld op eBay en deze op eigen risico voor 12,50 door de lokale sleutelmaker op maat laten maken.
Maar helaas, die bleek niet te draaien in het slot.
Toen maar na Gronau gereden, naar Sleutel Luke en daar voor 23 euro een nieuwe sleutel laten maken, welke perfect werkt.

De lichtschakelaar

De draaiknop van de lichtschakelaar bleek erg plakkerig en niet schoon te krijgen met terpentine en schoonmaakmiddel.
Vervolgens met nagelremover aan de slag en de plakkerige laag verdween als sneeuw voor de zon.
Helaas de lak van de knop ook.

schakelaardag.jpg

schakelaarnacht.jpg

Dit stoorde met name in het donker, dus wederom via het Volvo Forum een andere schakelaar besteld.
Deze gemonteerd, maar deze bleek geen werkende achtergrond verlichting te hebben.
De lampjes overzetten van de oude schakelaar overzetten bleek geen optie, want dit waren gesoldeerde leds.
Het overzetten van de complete printplaat, inclusief de leds bleek de oplossing.

De rubbervoet van de antenne

Het rubber onder de antenne bleek gescheurd en zat er los onder.
De antenne zit vast met een bout met een rubber ringetje, dat er voor zorgt dat het waterdicht is.
Hierdoor lekt het niet, ook al is de rubber ring onder de antenne kapot.
Als je deze grote rubberring vervangt, dan loop je het risico dat het alsnog gaat lekken langs het boutje.
Toch het risico genomen en het ziet er nu weer netjes uit en tot nu toe blijft alles waterdicht.

antenne.jpg

Winterbanden met velgen

Meteen na aanschaf een setje stalen velgen gekocht met winterbanden.
Tijdens het rijden trilde de auto heel erg, dus de velgen laten uitlijnen.
75 euro armer, waarna ik te horen kreeg dat de velgen krom waren en dat hij het niet beter kon krijgen.
Daarna meteen lichtmetalen velgen gekocht met vrijwel nieuwe winterbanden.
Geen trilling meer en het ziet er ook een stuk beter uit dan die stalen velgen.

velgen.jpg

Schade

Bij thuiskomst een paar maanden geleden zag ik een grote buts in de kentekenplaat eb een kapotte kentekenplaathouder.
Kennelijk heeft iemand bij het uitrijden met zijn trekhaak onze Volvo geraakt, geen briefje natuurlijk. :eek:

kenteken.jpg

Inmiddels de kentekenplaat en de kentekenplaathouder vervangen.

Conclusie

Tot nu toe erg tevreden met de Volvo en de eerste 9000 kilometers zijn voorbij gevlogen.
De motor is soepel en trekt moeiteloos naar de 170, dus de top van 205 is ook nog haalbaar.
We hebben er ook al een aanhanger achter gehad om een tafel mee op te halen.

Het is een goede aankoop gebleken zonder verborgen gebreken.
De Volvo is een blijvertje eb de stoelverwarming is erg fijn is deze koude dagen.

achterkant.jpg

Mooi om de details bij te werken. Blijft een leuke auto zo'n V40. En uiteraard is zo'n Zweedse auto helemaal koude proof - met stoelverwarming!

2 weken geleden de Mazda eens goed gewassen.
Daarna ook onder de motorkap het één en ander eens goed schoon gemaakt met de spons en dit voorzichtig schoongespoeld met de tuinslang.

Dezelfde dag liep de motor nog prima, maar na een paar dagen liep de auto op 5 cilinders.
Hierdoor liep de motor onregelmatig stationair en hield in bij het optrekken.

Dus de bougiedoppen los gehaald en er bleek water te zijn gelopen in één van de gaten voor de bougie.
Het water verwijderd met keukenpapier en de motor leek weer even goed te lopen.
Maar na het warm worden van de motor, begonnen de problemen weer terug te komen, door het condenseren van een paar druppels vocht.

Dit keer de bougie verwijderd en goed schoon gemaakt met een koperborstel en gepoogd eventueel achtergebleven vocht nog weg te krijgen.
Dit bleek nog niet voldoende dus nu even de dop ingespoten met siliconenspray.
Dat hielp de motor liep weer goed. ::)

Op de eerste droge dag tenminste na een regenachtige dag waren de problemen weer terug.
Dit keer maar meteen nieuwe bougiekabels gekocht en 6 nieuwe bougies.

Gisteren (zaterdag 9 maart) de bougiekabels vervangen.
Het was wel even prutsen in de smalle ruimte onder de motorkap, maar de motor loopt weer als een naaimachine.
De motor slaat nu ook direct aan, na het omdraaien van de sleutel.
Voorheen had deze altijd een paar seconde bedenktijd nodig.

kabelsoud.jpg

zoek de verschillen
kabelsnieuw.jpg

Vandaag lekker met de Mazda op weg, met het mooie weer.
Bij de rotonde wilde ik terugschakelen, maar mijn koppelingspedaal zat helemaal onderin, dus schakelen was niet mogelijk.
Dus de auto maar meteen aan de kant gezet.

IMG-20190322.jpg

Een blik onder de motorkap bevestigde mijn vermoeden, geen remolie meer in het reservoir.
De rubberslang waar de olie van de hydraulische koppeling doorheen loopt is gescheurd, dus voor de tweede keer de auto op de autoambulance.

IMG-201903221.jpg

Vandaag langs de garage gereden om wat uit de auto te halen, maar de monteur bleek er net mee klaar te zijn. (y)
Een Mazda 3 heeft zijn slang gedoneerd en nu zit er weer leven in het koppelingspedaal.

Op het dashboard van de Mazda zat een stickertje, wat daar niet hoorde te zitten.
Er stond Mazda 24V 2.5 V6 op, maar het zat op een rare plaats en de sticker was ook niet zo mooi.

Dus de sticker er af gehaald en toen werd duidelijk waarom de sticker er was opgeplakt.
Om een lelijke beschadiging te maskeren!
Kennelijk heeft er iets opgeplakt gezeten.

vlek.jpg

Voor mij reden om een nieuwe grill te zoeken, maar dat bleek niet eenvoudig.
Tot ik een paar weken geleden een advertentie zag op E-bay, waarbij MX-6 onderdelen werden aangeboden van een schade auto.
Meteen een boodschap gestuurd en met succes.
Ik verwacht dat deze volgende week wordt bezorgd.

frame.jpg

Tevens naar de Mazda dealer geweest en 7 nieuwe lampjes gekocht, omdat er een 2 lampjes stuk zijn van een schakelaar en eentje van de achtergrond verlichting van de verwarming. 47 euro armer voor alleen de lampjes, maar dan heb je ook wat.

lampjes.jpg

Vandaag het dashboard weer netjes gemaakt.
Op het Mazda forum stond dat ik 3 boutjes moest losdraaien boven de tellers en daarna kon ik het frame voorzichtig lostrekken.
Daarna moest ik 4 boutjes bij de middelste ventilatieroosters losdraaien en alle stekkers van de knoppen lostrekken.
Dat leek niet al te moeilijk....

De 3 boutjes boven de teller waren zo los en het los klikken ging ook makkelijk,
De stekkers loshalen was al een stuk lastiger met die grote handen van mij en de zeer beperkte ruimte die ik had.

Nu was het de beurt aan de boutjes van de ventilatieroosters, de boutjes zaten goed verstopt en zaten met de schroefkop aan de andere kant.
Geen ruimte voor een kleine schroevendraaier, dus met een schroefbitje en een klein tangetje de schroefjes losgedraaid.

Toen ik de onderste schroefjes los draaide vielen de stelwieltjes van de ventilatieroosters achter het dashboard! :eek:
Het frame bleek ook nog niet los te willen, bleken er nog 2 andere boutjes verborgen te zitten, ik had dus de verkeerde losgedraaid!
Eén stelwieltje kon ik nog achter het dashboard vandaan halen, de andere was spoorloos.

Tja, wat nu.
Gelukkig bleek het stelwieltje van het linker ventilatierooster identiek en die zat in het .frame dat ik had gekocht.
Om het frame nu te verwijderen moesten ook de kappen bij het stuur los.

gedemonteerd.jpg

Nu alles los was kon ik mooi de 3 lampjes achter de verwarmingsknoppen vervangen en 4 lampjes van de schakelaars aan de linkerkant van het dashboard.
De lampjes waren niet allemaal stuk, maar als het toch los is...

Vervolgens alles weer gemonteerd, dat bleek een stuk makkelijker dan het demonteren.
Het dashboard lijkt weer nieuw nu.

dashboard.jpg

De metalen pennen van de hoofdsteunen bleken ook wat geoxideerd, dus die heb ik ook even opgepoetst.
Vanavond even kijken of de lampjes allemaal branden, anders moet het morgen weer los.
Voor de knoppen hoeft niet alles uit elkaar en ik weet nu hoe het zit.

Vandaag staande gehouden door de Duitse politie en bekeurd!

Ik was niet volledig tot stilstand gekomen bij een STOP-bord, dus ik moest direct afrekenen.
Het bedrag: 10 euro!

Dat betaal je in Nederland al bijna aan de administratiekosten :D

boete.jpg

Mooi werk aan het dashboard!

Ja die boetes in Duitsland zijn haast humor. Toen ik nog in Duitsland werkte eens een keer geflitst (net iets te enthousiast ingevoegd) en ik kreeg een boete van 16 Euro. Het was dan ook lachwekkend dat er een email oproep in het bedrijf (3000 man) was ieder keer dat er een flitser stond en dan ook nog eens op een duidelijke plek.
De Duitse politie heeft me wel een keer 15 min aan de kant gehouden bij een standaard verkeers controle. Het kenteken bewijs in creditcard vorm was ze niet bekend en ze moesten eerst informatie inwinnen of dat wel geldig was. Daarna was er nog overleg of ze het konden maken om me te laten wachten terwijl ze zo'n uitlees apparaat gingen proberen te organiseren. Zou 2 uur gaan duren en dat vonden ze iets te gortig. En dat voor een controle op 5km van de Nederlandse grens; jaren na de invoer van dat creditcard kentekenbewijs.

En dan zeggen ze dat Duitsers geen humor hebben.

In Nederland kost dezelfde overtreding 140 euro en dan komt er nog 9 euro administratiekosten bovenop.
Daarnaast flitsen ze vaak aan de voorkant, wat voor de motorrijders gunstig is.

Volgens mij moet men in Duitsland van de voorkant flitsen om te bewijzen wie de bestuurder is. Het is ook vrij normaal dat de politie bij bedrijven langs gaan om bestuurders te identificeren.

Terug
Bovenaan