Inmiddels staat de teller van de Volvo 9000 kilometer verder dus tijd voor een update
Kapotte zekeringen en lampjes
Toen ik de auto kocht werkte de knipperlichten niet en het linker stadslicht.
Dit werd meteen opgelost met een nieuwe zekering en een nieuw lampje voor het stadslicht.
Bij thuiskomst viel het op dat de oranje lampjes aan de zijkant niet werkte en de kentekenplaat verlichting, dit bleek ook een zekering.
De weken daarna gingen er nog wat lampjes stuk (remlicht, stadslicht achter en het dimlicht lampje linksvoor)
Voor de zekerheid de spanning laten doormeten, maar alles was in orde en er is daarna ook niets meer kapot gegaan.
Gewoon pech of toeval.
Olieverbruik
Na 9000 kilometer ging er bijna een halve liter olie in, dus na ruim 330.000 km is het verbruik 1 op 18.000, niet slecht.
De achterruitenwisser
Die moest worden vervangen, dus een nieuwe wisser besteld op eBay.
Bij montage bleek deze slecht te passen met als resultaat dat er een nokje afbrak van de ruitenwisserarm.

Gelukkig kon ik deze via het Volvo forum nog krijgen en met een nieuwe Bosch wisser is deze nu ook weer in orde.
De autosleutel
In tegenstelling tot de auto is de kilometerstand wel af te lezen aan de sleutel.
Een nieuwe sleutel bij de dealer kost bijna 200 euro, dus dat was geen serieuze optie.
Dus met veel moeite, een stanleymes en een zaag de transponder uit de originele sleutel gehaald.
Ondanks een kleine beschadiging werkte deze nog prima.
Voor 3 euro een blanco sleutel besteld op eBay en deze op eigen risico voor 12,50 door de lokale sleutelmaker op maat laten maken.
Maar helaas, die bleek niet te draaien in het slot.
Toen maar na Gronau gereden, naar Sleutel Luke en daar voor 23 euro een nieuwe sleutel laten maken, welke perfect werkt.
De lichtschakelaar
De draaiknop van de lichtschakelaar bleek erg plakkerig en niet schoon te krijgen met terpentine en schoonmaakmiddel.
Vervolgens met nagelremover aan de slag en de plakkerige laag verdween als sneeuw voor de zon.
Helaas de lak van de knop ook.
Dit stoorde met name in het donker, dus wederom via het Volvo Forum een andere schakelaar besteld.
Deze gemonteerd, maar deze bleek geen werkende achtergrond verlichting te hebben.
De lampjes overzetten van de oude schakelaar overzetten bleek geen optie, want dit waren gesoldeerde leds.
Het overzetten van de complete printplaat, inclusief de leds bleek de oplossing.
De rubbervoet van de antenne
Het rubber onder de antenne bleek gescheurd en zat er los onder.
De antenne zit vast met een bout met een rubber ringetje, dat er voor zorgt dat het waterdicht is.
Hierdoor lekt het niet, ook al is de rubber ring onder de antenne kapot.
Als je deze grote rubberring vervangt, dan loop je het risico dat het alsnog gaat lekken langs het boutje.
Toch het risico genomen en het ziet er nu weer netjes uit en tot nu toe blijft alles waterdicht.
Winterbanden met velgen
Meteen na aanschaf een setje stalen velgen gekocht met winterbanden.
Tijdens het rijden trilde de auto heel erg, dus de velgen laten uitlijnen.
75 euro armer, waarna ik te horen kreeg dat de velgen krom waren en dat hij het niet beter kon krijgen.
Daarna meteen lichtmetalen velgen gekocht met vrijwel nieuwe winterbanden.
Geen trilling meer en het ziet er ook een stuk beter uit dan die stalen velgen.
Schade
Bij thuiskomst een paar maanden geleden zag ik een grote buts in de kentekenplaat eb een kapotte kentekenplaathouder.
Kennelijk heeft iemand bij het uitrijden met zijn trekhaak onze Volvo geraakt, geen briefje natuurlijk.
Inmiddels de kentekenplaat en de kentekenplaathouder vervangen.
Conclusie
Tot nu toe erg tevreden met de Volvo en de eerste 9000 kilometers zijn voorbij gevlogen.
De motor is soepel en trekt moeiteloos naar de 170, dus de top van 205 is ook nog haalbaar.
We hebben er ook al een aanhanger achter gehad om een tafel mee op te halen.
Het is een goede aankoop gebleken zonder verborgen gebreken.
De Volvo is een blijvertje eb de stoelverwarming is erg fijn is deze koude dagen.