Mazda MX-5 NC Niseko (2008)

Laagje wax, zie de druppelvorming (y)
Water glijd er af als een malle als je rijdt (bescherming)
Plus die kleur van jou glimt als een malle met een laagje carnauba wax, zwart is een van de mooiste kleuren om te poetsen.
Het resultaat is zo geweldig, vanmiddag nog een abarth 500 gedaan.
https://www.carclean.nl/product/Collinite/Super_DoubleCoat_Wax_No_476S_255g_CO_476_100990

Ik zal binnenkort eens goed gaan poetsen en een laagje wax aanbrengen. Behandel ik meteen het dak, want ik merk dat bij harde regen het dak erg veel water opneemt en dat het niet (grotendeels) er af loopt.

Ik blijf toch erg twijfelen over het rood maken van de achterlichten... Wat vinden jullie mooier op een zwarte MX-5, links of rechts?

5XsADFtl.png

Ben altijd van het origineel, maar eerlijk gezegd net als met de lexus vind ik die witte achterlichten echt niet mooi.
Ik zou voor rechts gaan.

Ik vind normaal ook standaard het mooist, maar er zijn drie dingen aan deze auto die ik standaard niet "perfect" vind. Namelijk de rijhoogte (opgelost met originele Mazda verlagingsveren), de lange antenne (ook opgelost) en de achterlichten... Maar ik twijfel erg over de lichten, vandaar dat ik wat meningen wil horen. ;)

Ik heb besloten om over een paar weken eens een rolletje folie te kopen en het erop te plakken. Dan kan ik in het echt zien hoe het eruit ziet. Ik zal foto's posten als het gelukt is, maar dat duurt nog even. Eerst de auto op nummerborden krijgen en APK laten doen etc... ;)

Wat een prachtige uitvoering, zo'n Niseko. (y)

Ik vind de rode achterlichten ook mooier, ben geen fan van de standaard 'Lexus'-look. Ik zou ze gewoon kopen. Zo duur zal een setje toch niet zijn? Als ze toch niet bevallen zet je op Marktplaats.

Links, gewoon origineel laten. Als ik alleen de rechterkant zie van die rode dan lijkt het echt net een auto uit de jaren 90. Komt ook omdat ik a) voor originaliteit ben, b) de originele lampen niet eens zo lelijk vind en aanpassingen op een sportieve auto gauw goedkoop vind ogen. Allemaal subjectieve waarnemingen, maar het zou mij doen besluiten het zo te houden.

Het kan gedaan worden met folie, maar die kost ongeveer €60. Dat vind ik best duur voor twee stukjes folie. Ik ben er echter achter dat j die folie ook als rollen kunt kopen, dus dan moet je zelf de vorm er uit knippen en zo een rolletje kost ongeveer €10... Dus ik ga er over een tijdje gewoon wat mee "klussen". ;)

Hier foto's van een zwarte met rode lampen:
https://forum.miata.net/vb/showpost.php?p=7286098&postcount=13276

Vandaag viel het me op dat als ik het dak inklap dat het niet helemaal recht ligt als het volledig in ingeklapt. Het achterste deel lijkt wat naar boven te wijzen en ik ben er niet achter kunnen komen of dit hoort. Het deel van het dak dat het dichtst bij het remlicht zit wat hoger uitsteekt dan de rest... Is dat normaal?

EDIT: Ik heb een beetje met het dak gestoeid en het is goed nu. Hij had wat meer kracht nodig. ;)

Een kleine update... De auto staat nog altijd niet op nummerborden. Na meerdere malen bellen met de belastingdienst met de vraag waarom mijn BPM-aanvraag zo lang duurde kreeg ik te horen dat ze aan het verhuizen zijn en het papierwerk is blijven liggen op de oude locatie en dat het dus wat langer duurt. De beloofde 3-5 werkdagen tijd die een BPM-aanvraag hoort te duren is nu dus al ongeveer 2 weken. Beetje jammer...

Inmiddels "mag" ik het bedrag betalen en nu is het weer afwachten totdat de belastingdienst de betaling heeft ontvangen en dat dan ook netjes bevestigt. Dan moeten zij dat doorgeven aan de RDW, want die mogen dan pas het kentekenbewijs naar mij opsturen. Als ik dat dan eindelijk heb kan ik platen laten maken en genieten!

Duurt dus allemaal erg lang jammer genoeg... Zeker als je bedebkt dat het allemaal zou kunnen worden geregeld binnen een paar uur als je dit soort zaken zou kunnen afhandelen aan een balie i.p.v. een boel post/papierwerk.

Kortom, duurt lang... Te lang! :(

Verder is de auto nog precies hetzelfde zoals die eerst was, geen nieuwe mods en er staan ook geen op de planning. Eerst wil ik rijden en niet meer geld erin steken. Ook denk ik in de zomer een paar dagen in de Zwitserse en Italiaanse Alpen te gaan touren. :)

Dat is inderdaad wel lang. Ik had slechte 7 dagen nodig van aankoop, tot kenteken. Zaterdag gekocht, zaterdag het kentekenbewijs binnen. Het kan dus wel! :p

Spoedbetaling op donderdag gedaan en toen had ik de papieren zaterdags.

Dat valt mee, die 7 dagen! Ik krijg nu wel door dit trage gedoe een kenteken van de nieuwe serie. ;)

ThomasNürburgring ,

Touren in de in de Zwitserse en Italiaanse Alpen :cool:
Geweldig ! en ook de auto bij uitstek ervoor heb je.

Staat ook nog zeer hoog op mijn wensenlijstje dit te gaan doen.

Bij mij is het helaas meer een kwestie van tijd gebrek, die paar liter benzine boeien me niet.
Lijkt me echt heerlijk daar te crossen op die prachtige wegen :cool:

Lijkt me ook inderdaad!

Als student heb ik 2 maanden zomervakentie, maar geld is er niet in overschot als je student bent. ;)

Begrijp ik Thomas , maar als student heb je een aardig knappe wagen anders (y)
In mijn tijd waren we al blij met een fiets :)

Mooie kleurstelling, deze MX5. Qua achterlichten: proberen met rode folie. Ik denk dat het mooier is.

Die achterlichten ga ik zeker eens rood maken als ik wat meer tijd heb. Altijd leuk om wat aan je auto te knutselen! ;)

Heb je al gereden met de auto?

Hoe bevalt het verlagen? Mijn auto staat nog op de originele hoogte (4x4 look). Heb je alleen de veren vervangen of ook de schokbrekers? Heb je eibach veren zoals de meeste? Ik twijfel of ik de auto zo moet laten, de veren vervang door eibach of alles vervang door een eibach/bilstein B12 pakket.

Ik rij bijna 20K per jaar dus het moet wel een beetje te doen zijn. De auto rolt nu erg in krappe bochten en staat wel erg hoog op de wielen.

Vrijdag heb ik pas keuring, maar ben er wel al mee naar de RDW gereden (met 1-dags nummerborden) en het comfort was goed. Ik reed bij de eerste drempel iets te hard erop en schraapte een beetje, maar die drempel is ook extreme hoog. Verder is het denk ik vooral voor de looks. Alhoewel de auto (in mijn ogen) niet verlaagd uitziet klopt de auto wel meer...

De veren zaten er al onder toen ik de auto kocht, dus weet niet wat het verschil in comfort is t.o.v. standaard. Het zijn de officiële Mazda verlagingsveren, maar die zijn exact hetzelfde als de Eibach Pro-Kit. De dempers zijn standaard.

Op fora lees ik dat het verschil in comfort niet groot is en dat de auto wel strakker aanvoelt. Mij viel in ieder geval niet op dat de auto helde, voelde erg strak aan.

ThomasNürburgring zei:
Vrijdag heb ik pas keuring, maar ben er wel al mee naar de RDW gereden (met 1-dags nummerborden) en het comfort was goed. Ik reed bij de eerste drempel iets te hard erop en schraapte een beetje, maar die drempel is ook extreme hoog. Verder is het denk ik vooral voor de looks. Alhoewel de auto (in mijn ogen) niet verlaagd uitziet klopt de auto wel meer...

De veren zaten er al onder toen ik de auto kocht, dus weet niet wat het verschil in comfort is t.o.v. standaard. Het zijn de officiële Mazda verlagingsveren, maar die zijn exact hetzelfde als de Eibach Pro-Kit. De dempers zijn standaard.

Op fora lees ik dat het verschil in comfort niet groot is en dat de auto wel strakker aanvoelt. Mij viel in ieder geval niet op dat de auto helde, voelde erg strak aan.

MX5'je helt sowieso niet veel, maar ze zullen iets stijver zijn vanwege de verminderde veerweg, en voor de rest....zeker als het factory is zal Mazda niet veel aan de dynamiek hebben gewijzigd.

De veren zijn iets korter en harder, maar ze zijn slechts 30mm korter. Genoeg dus om de 4x4 look weg te halen, maar niet zo kort dat het de auto drastisch verandert.

Basjc zei:
Denk dat ik ze binnenkort dan maar ga bestellen(y)
Als je het doet om van de 4x4 look af te komen zou ik het zeker doen, maar niet voor het weggedrag, want dat schijnt niet zo veel te schelen... Ik zie graag foto's van voor en na de installatie. Ook hoor ik graag of je het verschil merkt in comfort en weggedrag, want ik kam het niet vergelijken en moet uitgaan van verhalen op fora.

Zojuist APK gehad en er is niks gezegd over de xenon sproeiers. Die zijn dus inderdaad niet verplicht. Wel heb ik een afspraak gemaakt om ze te laten maken.

Verder was er niks bijzonders... Alleen de remblokken voor moeten vervangen worden binnenkort en de accu was een beetje zwak na het lange stilstaan en regelmatig starten.

Wel voor het eerst open kunnen rijden vandaag. Wat een genot! :D

Bossinkje zei:
Nette auto voor een student! En een mooie kleurencombi!

Bedankt! :)

Vandaag de xenonsproeiers laten maken. Bleek dat de vorige eigenaar ergens iets had los gemaakt om het uit te schakelen... Gelukkig was het dus niet lastig te verhelpen en nu werken ze weer. Wel heb ik de zekering eruit gehaald, want heb ze niet nodig, maar wilde wel weten dat ze werken. ;)

Ook meteen nieuwe remblokken erop laten leggen. Verder is er niks bijzonders gebeurd... Door drukte met mijn studie heb ik nog geen lange ritten kunnen maken, maar wel regelmatig korte ritjes. Dat is wel genieten, zeker met mooi weer! :D

Wanneer ga je naar Zwitserland toe? Toevallig begin September? Wij gaan zelf ook met de 'cabrio' naar Zwitserland toe dan, kijk er enorm naar uit :cool:

Over die achterlichten, ik vindt de rode veel mooier dan dat ze nu zijn. Ik heb wel eens video's gezien dat ze dat ook met plastdip doen, maar volgens mij dan wel meer kans op verkleuring.

Dat zou begin juli zijn, maar het is nog niet zeker... Er zijn inmiddels nog wat andere vakantieplannen die misschien voorrang hebben...

Zelf ben ik gewend aan de lampen hoe ze nu zijn, maar als ik in de zomervakantie veel tijd heb ga ik ze rood stickeren. Dan kan ik in het echt zien wat mooier is. ;)

Inmiddels iets meer dan 1.000km op de teller erbij gezet en elke kilometer genoten! :D

Eindelijk een paar foto's gemaakt, maar het zijn niet de beste... Ze zijn snel genomen met mijn telefoon. Ik heb nog altijd geen tijd gehad om goede foto's te (laten) maken. Ik vond het echter wel eens tijd worden om eens wat betere foto's te posten, dus bij deze. ;)

SJOh4fVl.jpg

Sj4ehgCl.jpg

Y2oiY5Fl.jpg

qTHdzNPl.jpg

Wat een mooie uitvoering! Ik vind juist de huidige achterlampen goed bij deze auto staan. Nergens anders komt het rood namelijk voor, zelfs niet in de derde remlicht. En anders kan je nog voor de FL achterlampen gaan, origineel en rood ;)

Mazda-MX-5_2009_photo_1e.jpg

Het derde remlicht is inderdaad wit. De lampen van de facelift passen niet in mijn MX-5. De vorm is net iets anders...

De achterlichten zou ik mooi origineel laten! Het ziet er echt goed uit in deze uitvoering. De meeste 'Lexus'-achterlampen zijn erg schreeuwerig, dat geldt niet voor deze exemplaren. Hier zorgt het juist voor een subtieler geheel!

Weinig mis met de plaatjes trouwens! En een telefoon is tegenwoordig prima geschikt om mee te fotograferen.

Elco zei:
De achterlichten zou ik mooi origineel laten! Het ziet er echt goed uit in deze uitvoering. De meeste 'Lexus'-achterlampen zijn erg schreeuwerig, dat geldt niet voor deze exemplaren. Hier zorgt het juist voor een subtieler geheel!

Weinig mis met de plaatjes trouwens! En een telefoon is tegenwoordig prima geschikt om mee te fotograferen.
Ik ben inmiddels ook helemaal gewend aan de achterlichten. Misschien ga ik in de zomervakantie als ik veel tijd heb ze rood maken om het verschil te zien, maar ik denk ze standaard te laten.

ThomasNürburgring zei:
Zojuist heb ik een kortere antenne (minder dan 10cm) erop geschroefd, want de standaard antenne (~40cm) vind ik te lang. Het is een klein detail, maar die oude was een doorn in het oog. ;)

374130d0b2a0ab9dca226831f818fd03.png

Hey ik heb ook een MX-5 Niseko gekocht uit 2009, kan niet wachten tot hij wordt afgeleverd, auto was gisteren bij de RDW, nu is het wachten op het kenteken en zo.
Ik vind de originele antenne ook niet mooi, veel te lang! Waar heb je die korte antenne vandaan, da's een hele verbetering!

grtjs Rob

Snaaf zei:
ThomasNürburgring zei:
Zojuist heb ik een kortere antenne (minder dan 10cm) erop geschroefd, want de standaard antenne (~40cm) vind ik te lang. Het is een klein detail, maar die oude was een doorn in het oog. ;)

374130d0b2a0ab9dca226831f818fd03.png

Hey ik heb ook een MX-5 Niseko gekocht uit 2009, kan niet wachten tot hij wordt afgeleverd, auto was gisteren bij de RDW, nu is het wachten op het kenteken en zo.
Ik vind de originele antenne ook niet mooi, veel te lang! Waar heb je die korte antenne vandaan, da's een hele verbetering!

grtjs Rob
Allereerst, gefeliciteerd met je MX-5! :)
Ik ben erg benieuwd naar foto's. Heb je misschien al foto's?

De antenne is een CravenSpeed Stubby. Het verzenden is wel extreem duur als je hem wilt bestellen. Echter heb ik na een mail te sturen de verzendkosten kunnen drukken tot een acceptabele prijs door een goedkopere verzendmethode te kiezen die je normaal tijdens het bestellen niet kunt selecteren. Ik weet niet meer hoe duur het verzenden uiteindelijk was, maar ik zou in ieder geval mailen en vragen naar de mogelijkheden om de antenne in NL te krijgen.

Hier is een link naar de site:
https://www.cravenspeed.com/products/The-Stubby-Antenna.html

EDIT:
Nog een tip mocht je NC een soft-top zijn en je laat hem vaak buiten staan, dan zou ik deze cover aanschaffen. Ik ben er erg tevreden over. Echt een aanrader!

https://www.moss-europe.co.uk/shop-by-model/mazda/mx5/weather-equipment/car-covers/car-covers-cockpit-security.html

Bedankt voor de tip!!
Het is een roadster coupe, dus geen softtop.
Foto's heb ik nog niet helaas...

Dat zijn mooie foto's van je MX5 bij Plinthos!

Als je op zoek gaat in mijn reviews, zul je deze locatie ook tegenkomen als fotolocatie. Woon je in de regio?

Snaaf, waarom ben je voor de hard-top gegaan?

R.J.G. Ruiters, ik woon op een paar minuten rijden van Plinthos, namelijk in Munstergeleen. Woon je ook in de buurt?

ThomasNürburgring zei:
R.J.G. Ruiters, ik woon op een paar minuten rijden van Plinthos, namelijk in Munstergeleen. Woon je ook in de buurt?

Woon zeker in de buurt... waarschijnlijk op ongeveer hetzelfde aantal minuten als jij :D Ook in M'geleen!
Ik heb je auto nog niet zien rijden.

Wil 'm graag eens in het echt zien, dus mini-meet plannen! :)

Mini-meet bij Plinthos. ;)
Ik heb het nog 2 weken druk met mijn studie, maar daarna heb ik veel tijd. Een mini-meet lijkt me dan erg leuk!

Snaaf, als ik me niet vergis is dat ook een Niseko?
Ziet er erg fraai uit, maar ik ben bevooroordeeld. ;)

Ja het is inderdaad ook een Niseko. Prachtige wagen en rijdt superlekker.
Nog een weekje geduld hebben helaas:LOL:

Terug
Bovenaan