Mazda MX-5 NC Niseko (2008)

Dat wordt een lange week, maar het is het wachten waard! ;)

Zou je me misschien kunnen laten weten welke massa op je kentekenbewijs staat als je die krijgt? Op mijne staat namelijk 1.155kg, maar op internet lees ik overal dat een soft-top NC 1.055kg weegt... Weet iemand misschien hoe dat kan of is het een fout bij de RDW misschien?

Tijd voor een kleine update. Inmiddels ongeveer 1.500km met de auto gereden en het zijn alleen maar fun kilometers geweest. Hoe meer ik ermee rijd hoe blijer ik ermee ben. Er waren een paar dingen waarover ik twijfelde toen ik de auto had gekocht en op alle punten ben ik positief verrast! :)

Het eerste is de motor. Toen ik een MX5 ging kopen twijfelde ik tussen de 1.8 (126pk) en de 2.0 (161pk). Toen heb ik gekozen voor de 1.8, omdat deze goedkoper was in aanschaf. Gelukkig voelt de auto sneller dan 126pk, zeker hoog in de toeren. De motor maakt graag toeren en klinkt leuk. Ook is hij relatief zuinig. Laatste tank was 1:13,6. Kortom, fijne motor, fijner dat ik had verwacht.

Het volgende is het comfort. Ik kocht de MX5 natuurlijk niet voor het comfort, maar mijn MX5 is door de vorige eigenaar een paar cm verlaagd met originele Mazda verlagingsveren. Ik was daarom bang dat het op lange ritten misschien te stug zou worden, maar dat is totaal niet het geval. De auto ligt strak op de weg, maar niet keihard. Het is in mijn ogen een goede middenweg tussen sportiviteit (iets stugger/lager dan standaard) en comfort.

Ook twijfelde ik tussen de soft-top en hard-top. Ik vind een soft-top mooier, maar een hard-top is praktischer. Gelukkig bevalt de soft-top erg goed. Ik doe altijd een hoes over het dak en door die kleine moeite heb ik er nooit omkijken naar.

De stoelverwarming... Toen ik de auto kocht dacht ik dat ik het nooit zou gebruiken, maar het is toch erg fijn als het fris is buiten. Ik rij bijna altijd met het dak open en de stoelverwarming helpt erg bij het open rijden als het wat kouder is. Achteraf dus toch een fijne optie om te hebben. Ook

Er is echter ook een klein nadeel... Soms krijg ik negatieve opmerkingen, zoals vragen of het "de auto van papa" is of zo noemde een meneer die naast mij parkeerde me een "verwend kind". Beetje jammer, maar gelukkig krijg ik veel meer positieve reacties dan negatieve!

Die opmerkingen komen bekend voor, heb het ook meegemaakt. Als je voor hetzelfde geld een Up had gekocht dan had je ze nergens over gehoord. Cabrio in combinatie met iemand van rond de 20 roept blijkbaar bij sommige mensen afgunst op (terwijl het nergens op slaat). Voor mij is mijn NC juist perfect vanwege het lage gewicht en PK's waardoor hij in verzekering en wegenbelasting lekker goedkoop is. Het is de enige echt betaalbare sportwagen voor jongeren.

Ben je al lid van de "NC MX-5 Miatas (2006-2015)" groep op Facebook? Zitten veel Amerikanen maar is wel leuk om te volgen.

Klinkt misschien raar, maar ik heb geen Facebook. Nooit de behoefte gehad het aan te maken, tot ergernis van sommige vrienden. ;)

Wel ben ik lid van Miata.net. Dat vind ik een erg leuk en vooral handig forum met veel liefhebbers en mensen met kennis.

Klopt wat je zegt, bij een A-segmenter zou niemand raar kijken. Ik ben het ook met je eens dat de MX5 geen concurenten heeft. In ieder geval niet als je een betaalbare, betrouwbare en sportieve cabrio zoekt.

Wat een eikels lopen er toch rond. Toen mijn 2lingbroer een Kuga aan het testen was (met vrij zuinige en schone Ecoboost motor) kreeg hij ook commentaar. Terwijl de Kuga vast zuiniger was dan de auto waar meneer in reed. Maar ja een SUV is natuurlijk asociaal..

Nu net terug van een stuk rijden door Zuid-Limburg. Wat is dat genieten met dit weer en met het dak naar beneden. Ik word steeds blijer met m'n auto naarmate ik er meer mee rijd.

Zeker op bochtige veld- en boswegen zijn fantastisch. Daar merk je pas echt hoe heerlijk zo een MX-5 stuurt. Hij voelt enorm strak en lichtvoetig aan. De auto voelt zo veel beter in balans dan een gewone hatchback. Ik ben echter niet veel gewend.

Ook nog een stuk achter een groepje MX-5's ( twee NA's en een NB ) aan gereden en nog even mee staan praten. Aardige mannen die al lange tijd MX-5 reden en met veel plezier hun ervaringen deelde. Dat voegt toch wel iets toe zo een leuke gesprekken met andere liefhebbers! :D

Ik kan niet wachten totdat ik komende week mijn laatste tentamens heb gehad en ik volop kan genieten van het mooie weer. Ik hoop in de vakantie regelmatig naar de Ring te rijden en veel te gaan rijden in de Eifel, Ardennen en natuurlijk het altijd mooie Zuid-Limburg.

ThomasNürburgring zei:

Zou je me misschien kunnen laten weten welke massa op je kentekenbewijs staat als je die krijgt? Op mijne staat namelijk 1.155kg, maar op internet lees ik overal dat een soft-top NC 1.055kg weegt... Weet iemand misschien hoe dat kan of is het een fout bij de RDW misschien?

Ik vond dat ook al vreemd, bij mij staat op het kentekenbewijs ook 1155kg, en dat is een Coupe. Deze scheelt officieel echter maar 37kg met een Roadster-uitvoering. Foutje bij RDW?:(

Ondertussen de Mazda in bezit, bevalt zeer goed, lichtvoetig, zeer snel (2.0), een wegligging om erg gelukkig van te worden. En dan ook nog mooi weer voor de cabrio, wat wil je nog meer :p

Het eerste accessoire is al in bestelling, ik ga de bekerhouders in de middenconsole vervangen voor een wat ruimer opbergvak.
Kortere antenne moet ik nog even kijken, ik hoorde van diverse mensen dat dan ook je ontvangst flink vermindert.

groetjes Rob.

Snaaf zei:
ThomasNürburgring zei:

Ik vond dat ook al vreemd, bij mij staat op het kentekenbewijs ook 1155kg, en dat is een Coupe. Deze scheelt officieel echter maar 37kg met een Roadster-uitvoering. Foutje bij RDW?:(

Ondertussen de Mazda in bezit, bevalt zeer goed, lichtvoetig, zeer snel (2.0), een wegligging om erg gelukkig van te worden. En dan ook nog mooi weer voor de cabrio, wat wil je nog meer :p

Het eerste accessoire is al in bestelling, ik ga de bekerhouders in de middenconsole vervangen voor een wat ruimer opbergvak.
Kortere antenne moet ik nog even kijken, ik hoorde van diverse mensen dat dan ook je ontvangst flink vermindert.

groetjes Rob.

Zoals in de reactie hieronder is het blijkbaar de massa rijklaar, maar die van jou is dus wel fout. Die zou eigenlijk (zoals je zelf zegt) 37kg hoger moeten zijn, maar daar zou ik niet wakker van liggen. ;)

Fijn om te horen dat de auto zo goed bevalt! Ik herken de beschrijving volledig, behalve de 2.0.

Zou je een link willen posten van de site waar je dat bakje hebt besteld. Dat zou ik ook wel willen doen, want vier bekerhouders is te veel. Nog over de antenne, de ontvangst is voor mij hetzelfde. Ik heb nog geen verschil gemerkt.

Nog veel plezier met de auto en als je eens tijd hebt om foto's te maken, dan zie ik ze graag! :D

Joël D. zei:
1155 kg = massa rijklaar, 1055 kg = massa leeg. Je betaalt MRB over massa leeg.

Oke, dat wist ik niet dat ze gewoon 100kg erbij tellen. Bedankt voor de info!

ThomasNürburgring zei:
Joël D. zei:

Dat doen ze inderdaad met de kentekencard wel. Waarom, geen idee. Enige wat ik kan bedenken is dat je over een tijdje MRB betaalt over de massa rijklaar ipv leeg. Dus wel de MRB met 2% verlagen, maar vervolgens zit je wel in een hogere categorie.

Ik heb gemerkt dat open rijden als het 37 graden is niet prettig is. Zelfs met de airco aan vond ik dat te warm. o_O

Sinds gister heb ik vakantie, dus ben ik meteen de puntjes op de i gaan zetten. Er waren namelijk nog een paar kleine dingen die ik moest doen om te zorgen dat de auto is zoals ik wil. Ik ben een perfectionist, dus kleine dingen storen me. Nu is mijn checklist helemaal af, maar het waren vooral kleine details die nog gedaan moesten worden. De grotere dingen waren al gedaan. Dit is de checklist:

- Nieuwe originele achterlampen (vorige eigenaar had ze zwart gespoten)
- Nieuwe banden rondom (Dunlop Sportmaxx)
- Nieuwe remblokken voor
- Verlagen met Mazda verlagingsveren (30mm)
- Logo's op achterklep verwijderen
- Kortere antenne (Cravenspeed Stubby)
- Nieuwe matten (kreeg ik gratis van de dealer)
- Er miste een "dopje" in de kofferbak, dus nieuwe gekocht
- Dak behandelen met AutoGlym
- Leer behandelen
- Accu laten meten (bleek nog perfect te zijn)

Al deze dingen zijn nu gedaan en ik heb besloten niks meer te wijzigen aan de auto. Ik prefereer namelijk een volledig standaard auto en als student heb je ook niet veel geld voor dure modificaties... Ik wil de auto zo standaard mogelijk houden, daarom heb ik originele achterlampen laten plaatsen en ben ik blij dat er verlagingsveren onder zitten van Mazda zelf. Alleen de antenne is niet van Mazda, maar die lange toverstaf stoorde me enorm. De meeste punten op de checklist waren onderhoud, dus die wilde ik wel zo snel mogelijk gedaan hebben.

Joël D. zei:
ThomasNürburgring zei:
Joël D. zei:

Dat doen ze inderdaad met de kentekencard wel. Waarom, geen idee. Enige wat ik kan bedenken is dat je over een tijdje MRB betaalt over de massa rijklaar ipv leeg. Dus wel de MRB met 2% verlagen, maar vervolgens zit je wel in een hogere categorie.

Zoiets zou me niet verrassen... Hopelijk ijft het zoals het is. ;)

Fijne vakantie!

Goed om te horen dat de MX5 nu volledig naar je wens is. Binnenkort eens afspreken...

Overigens, ik kan je een Mazda garage in de buurt aanbevelen, als je het niet erg vindt om net over de grens te gaan. En nee, ze spreken daar geen Duits!:)

Mocht je de auto ooit gepolijst willen hebben, laat je maar wat weten. Machine en materiaal heb ik in mijn bezit.

Mooi dat de wagen zo goed bevalt, en wat aan ander ervan zegt niets van aantrekken man.
30 graden plus is idd niet altijd leuk rijden, had het v/d week ook wat te warm, helemaal in de volle zon.
Ideale cabrio weer is voor mij 25 graden.

Ja, 25 graden is inderdaad heerlijk. Tussen de 20 en 25 graden vind ik al goed. Ik heb ook eens gereden met 16 graden en zon en dat kon ook wel eens lekker zijn.

Heb zelfs wel open gereden als het vroor :)
Flauw zonnetje, goed in de kleren, stoelverwarming en kachel aan.
Sommige mensen dachten echt wat een gek :)

Maar vanaf 16 graden is het al heerlijk hoor.

In de Saab is het lekker tot 8 graden, daaronder wordt het oncomfortabel.
Eigenlijk is Nederland een perfect cabrioland. Niet te warm, niet te koud. Men denkt dat zuid-Europese landen of steden als Miami of Los Angeles perfect zijn voor een cabrio, maar in werkelijkheid is dat veel te warm.

Ik heb het liever wat fris dan te warm, dus ik ga ook zo veel mogelijk open rijden. Als het over een paar maanden weer koud wordt zal ik gaan testen hoe koud ik nog "te doen" vind. ;)

Gister had ik niks te doen, dus besloten de Mergellandroute te gaan rijden door Zuid-Limburg. Uiteindelijk nog wat extra kilometers gemaakt omdat de Mergellandroute slechts 110km is. Onderweg nog even twee foto's gemaakt met mijn telefoon bij een verlaten tankstation. :D

B43LtZZl.jpg

GG6PyS2l.jpg

ThomasNürburgring zei:
Zou je een link willen posten van de site waar je dat bakje hebt besteld. Dat zou ik ook wel willen doen, want vier bekerhouders is te veel. Nog over de antenne, de ontvangst is voor mij hetzelfde. Ik heb nog geen verschil gemerkt.

Ik heb 'm besteld bij www.decabriohoeve.nl

Moet 'm nog monteren. 4 bekerhouders in een 2-persoonsauto is inderdaad wat overdreven:)
Mooie foto's, zal ook eens wat posten zodra ik beter door heb hoe foto's op fatsoenlijk formaat op dit forum gezet kunnen worden...

gr Rob

Snaaf zei:
ThomasNürburgring zei:

Ik heb 'm besteld bij www.decabriohoeve.nl

Moet 'm nog monteren. 4 bekerhouders in een 2-persoonsauto is inderdaad wat overdreven:)
Mooie foto's, zal ook eens wat posten zodra ik beter door heb hoe foto's op fatsoenlijk formaat op dit forum gezet kunnen worden...

gr Rob

Zelf gebruik Gyazo om foto's te posten, hier een korte uitleg:

1. Download Gyazo (gratis): https://gyazo.com/
2. Selecteer met Gyazo op je scherm de afbeelding die je wilt posten.
3. Kopieer de link van de afbeelding die gemaakt is.
4. Plak deze in je reactie en typ er .png achter.
5. Typ dan [im.g] voor de link en [/im.g] achter de link (zonder de punt tussen m en g).

Als het goed is verschijnt dan de foto in je reactie. Laat maar weten als het niet lukt, dan help ik graag! :)

Mooie foto's, mooie wagen. En het de Mergellandroute is altijd mooi om te rijden. Ik pak meestal stukjes ervan om te toeren.

cabriorob zei:
Mooie foto's, mooie wagen. En het de Mergellandroute is altijd mooi om te rijden. Ik pak meestal stukjes ervan om te toeren.

Bedankt!
De Mergellandroute vind ik ook erg mooi, zeker het zuidelijkste stuk (rond Epen, Slenaken en Eijsden volgens mij).

De foto's in dit topic die ik met Gyazo heb geupload zijn niet meer zichtbaar... Dit probleem heb ik nog nooit gehad. Weet iemand hoe dat kan en weet iemand een beter programma dan Gyazo?

Ik gebruik Gyazo al jaren en nooit problemen mee gehad en nu laden de foto's niet meer, net als bij jou, Snaaf.

Ik zal vanmiddag al mijn foto's opnieuw posten met Imgur. Bedankt voor de tip, Carfanatic!

ThomasNürburgring zei:
Ziet er fantastisch uit! Heb jij het wel werkend kunnen krijgen met Gyazo?

Nee met Imgur
Dat andere heb ik er maar gauw weer afgegooid....

WQIbRoy.jpg

Snaaf zei:
ThomasNürburgring zei:
Ziet er fantastisch uit! Heb jij het wel werkend kunnen krijgen met Gyazo?

Nee met Imgur
Dat andere heb ik er maar gauw weer afgegooid....

WQIbRoy.jpg

Dan ga ik straks alle foto's in het topic vervangen via Imgur.

Interieur ziet er uit als nieuw! Dat bruine leer vind ik ook prachtig, maar dat had je vast al verwacht. ;)

Ik heb de foto's van de eerste post van dit topic vervangen en ze werken weer, maar het formaat past zich nu niet meer automatisch aan... Hoe kan ik ervoor zorgen dat de foto's het juiste formaat krijgen?

EDIT: Gelukt!

Ben nog op zoek naar een interface voor op de autoradio voor afspelen van MP-3tjes van USB-stick en misschien bluetooth handsfree. Ik heb al diverse aanbieders gezien, maar weet niet zo goed wat te kiezen. Van veel kastjes is niet gegarandeerd dat ze goed werken op de Mazda autoradio namelijk. Ik wil graag een kastje wat ID-3 tags (titel/album/artiest) kan weergeven in het display van de autoradio en wat te bedienen is met de autoradio of de stuurwielbediening. Wellicht heeft iemand tips? Ik heb al kastjes gezien van Audio-link, Dension, Yatour etc.

Update: gisteren de bekerhouders in de middenconsole vervangen door een bakje.
In het bakje zit ook een extra 12v-aansluiting, handig voor opladen telefoon etc.
Sorry voor de slechte kwaliteit foto (iphone 3gs)

waJm4q3.jpg

Snaaf, dat bakje ziet er fraai uit! Beter dan de bekerhouders.

Nu ik vakantie heb ga ik (bijna) dagelijks. Ik wil namelijk zo veel mogelijk genieten van de auto en ik vind het heerlijk om zonder tijdsdruk een stuk te rijden! :)

Deze week ben ik een keer met een vriendin van me gaan rijden en die wilde graag wat foto's maken. Ze had nog nooit foto's van een auto gemaakt, maar wilde het graag eens proberen. Dit is het resultaat.

cM2ne7Wl.jpg

lGzZpwll.jpg

Lrv5eEal.jpg

RAVzf8Nl.jpg

QDA0Pacl.jpg

PyMQoxll.jpg

nQI9jQwl.jpg

Heel fraaie fotos's van een zeer fraaie auto, Thomas! Ook in het zwart is het een heel mooie verschijning!
Hierbij ook nog een foto van de mijne, inmiddels ook rond de 1500 km gereden en heel blij dat ik deze auto gekocht heb.

6adkZm8.jpg

Ziet er fraai uit!

Hou jij bij wat de auto verbuikt? Zo ja, wat is je gemiddelde verbuik tot nu toe?

ThomasNürburgring zei:
Ziet er fraai uit!

Hou jij bij wat de auto verbuikt? Zo ja, wat is je gemiddelde verbuik tot nu toe?

Hoi ik zit nu meestal rond 1 op 12 / 1 op 13. Ik rij meestal binnendoor en woon in de stad, dus veel stadsverkeer. Ik vind het niet slecht, want ik gebruik het vemogen van de 2.0 regelmatig :)
Omdat ik ook veel motor rij, rij ik überhaupt niet veel km, zo'n 8 tot 10000 per jaar, dus het verbruik is niet zo heel belangrijk (wel een beetje natuurlijk). Ik kan me echter voorstellen dat nu ik zo'n fijne auto heb, de motor wat vaker zal blijven staan :p

Oke, ik rij tussen de 1:12,5 en 1:13,5. Bijna hetzelde als jij dus. Mij maakt het verbruik ook niet zo veel uit, zo lang het maar niet extreem onzuinig is. ;)

Terug
Bovenaan