Marc: Rover 827 Vitesse automaat 1989 & Rover 3500 Vanden Plas automaat 1982 & Rover 827 Si automaat 1993

De Rover 827 Si heeft 4 nieuwe stappers! Dunlop was voor deze maat echt prima te doen met 65 euro per stuk.
IMG-20250414-171511.jpg

IMG-20250414-171109.jpg

En een nieuwe accu en dat kon maar 1 merk zijn natuurlijk. ;)
IMG-20250405-161438.jpg

Er staat meer op de planning voor deze Black Beauty zoals her en der beginnende plekjes aanpakken en dingen mooier maken maar dat komt nog.

Ik heb lang nagedacht of ik dit wel op het forum zou plaatsen maar ik vond het toch gepast. We zijn namelijk een fantastische man en een grote autoliefhebber kwijt.

Toen mijn vader jong was is hij begonnen in mooie Opels en al snel kwamen daar de Amerikaanse auto’s in beeld zoals onder andere een ‘75 Chevrolet Camaro, ’71 Mercury Cougar, ’71 Chevrolet Impala en een ‘75 Chevrolet Malibu. Een indrukwekkende C.V. als het gaat om bezitte auto’s kunnen we wel zeggen.
Er was vroeger een Engelse politie serie waar veel Rover SD1’s in werden gereden. Gepakt door het mooie design zeiden mijn vader en mijn moeder tegen elkaar; ‘’zo’n auto moeten we hebben’’. In blinde liefde op zoek en een prachtige zwarte ’79er Rover SD1 2600 gekocht. Helaas bleek die auto niet erg betrouwbaar.
Het was zelfs zo erg dat wanneer mijn vader het probleem niet zelf kon oplossen de ANWB centrale reageerde met; ‘’ah, meneer Stillebroer…de zwarte Rover doet het weer niet? Waar in Rotterdam werkt u vanavond?.’’
De gele ANWB auto’s op de weg seinde zelfs met hun lichten als ze mijn vader zagen rijden in zijn zwarte Rover SD1 2600.

Na deze Rover kwamen er wat mooie Duitse Fords en nog wat Amerikanen (waaronder een prachtige Buick Regal uit 1983) maar het begon toch weer te kriebelen. Vooral omdat mijn oudere broer in 2005 een SD1 Vitesse kocht. Pap wilde toch wel weer een Rover. We kwamen een diep zwarte Rover 827 Si automaat tegen en die moest het worden. Ook al heeft hij aan deze Rover ook onkosten gehad genoot hij erg van het vermogen van de V6 en de chique uitstraling van de MK2 Rover 800 sedan. Ik weet nog goed dat pap regelmatig trots vertelde dat zijn Rover 827 Si met gemak boven de 200 km/u kwam. Toen ik oud genoeg was kon ik niet uitblijven en kocht ook een Rover. Een 827 Vitesse. Heerlijk was het om samen op te rijden naar evenementen en te genieten van de auto hobby. Al de auto’s uit het gezin hebben voor de Rover Club op evenementen mogen staan. En Rosmalen was toch altijd wel heel bijzonder. Toen wij klein waren liepen wij hier als auto gek gezin rond en nu stonden wij hier zelf met onze trots. Mooie momenten voor het gezin.

Mijn vader heeft de zwarte Rover 827 Si zo lang mogelijk gereden. De Rover heeft trouwe dienst geleverd in de laatste jaren waarin mijn vader eigenlijk alleen maar heen en weer reed naar het ziekenhuis. Zoals jullie eerder hebben gezien/gelezen heeft mijn vader een poos geleden de Rover 827 Si doorgegeven aan mij. Deze Rover blijft uiteraard in de collectie naast mijn andere Rovers.

Onze echtgenote, (schoon)vader en opa Hans is op 1 mei 2025, op 79 jarige leeftijd en zonder pijn gestorven.
1000082924.jpg

1000082845.jpg

de-oude-2600.jpg

1000082952.jpg

1000082955.jpg

Bedankt allemaal.

79 (12 mei zou hij 80 geworden zijn) is inderdaad niet oud helaas. Maar als je mij 20 jaar geleden had gevraagd of hij deze leeftijd zou halen zou ik nee hebben gezegd. Hij heeft toen veel gehad zoals hersenbloeding, longembolie, reanimatie, lang diabetes, astma, copd. Maar binnen korte tijd was hij iedere keer weer vrolijk en aan het werk. Echt een rots van een vent. Maar nu, jaren later, was de koek echt op. Dus we zijn dankbaar dat we hem lang in ons midden hebben gehad.

Beste Marc, gecondoleerd met het verlies van je vader. Ik reageer niet vaak in je topic maar ben meer een volger van je avonturen met je Rovers.

Hoop dat je een mooie uitvaart hebt gehad al eerbetoon aan je geliefde vader en zet zijn passie voor auto's voort!

Gecondoleerd Marc, heel veel sterkte gewenst! Dat is een mooi eerbetoon, die liefde voor Rover heeft je vader goed doorgegeven. Die mooie, zwarte Rover heb ik nog op het Autotron zien staan.

Bedankt allemaal voor de lieve reacties.

Het was een passend afscheid voor ons allemaal. En ik weet zeker dat mijn vader tevreden zou zijn.

Nogmaals dank.

Gecondoleerd met het verlies, veel sterkte voor de hele famillie gewenst. Na dit gelezen te hebben is in ieder geval wel duidelijk waar jouw autoliefde vandaan komt, je vader heeft een mooi cv daarop.

Bedankt jongens. En inderdaad, mijn vader heeft de auto passie in het gezin aangewakkerd. Naast het feit dat er bij ons vrijwel altijd een bijzondere auto voor de deur stond weet ik nog goed dat we vroeger lekker vaak weg gingen om autoshows en auto museums te bezoeken. Echt geweldig.

Innige deelneming Marc & heel veel sterkte voor je gezin & familie - ik weet helaas uit eigen ervaring wat een longembolie met een mens doet.

@ Niseko: bedankt. Ja het heeft zeker impact maar mijn pa kwam er nog redelijk mee weg. Maar het heeft zeker zijn longinhoud sterk verminderd. Uiteindelijk is een relatief kleine infectie het einde geweest.

@ Dave: Dankjewel.

Marc, ik kwam op de gram dit tegen, te cool om niet de delen in je topic:
54529457142_ea7ebaa666_c.jpg

Het is niet gebaseerd op een van jouw Rovers, ik meen dat het een bruine Sedan is. Maar je voelt het al aankomen, ik kan het niet weer terugvinden!

@ Pascal: hey dankje. Cult heeft veel mooie modellen gemaakt. Ik heb twee Vanden Plas modellen en idd een Vitesse. Alleen dan een rode.

@ Pjotr: bedankt voor de mooie fotos maatje!

Marc, ik was vandaag in Hoornsterzwaag, daar hebben we elkaar vorig jaar ontmoet. Helaas heb ik jouw en je auto dit maal niet gezien, bij deze dan hier de gewenste sterkte.

@ A3 white: ik was er wel. Met de grijze 827 Vitesse. Jammer dat we elkaar misgelopen zijn.
Dankjewel

@ CXXX: Dankjewel. Jij ook gecondoleerd met het verlies.

Weer een klus gedaan aan de Rover 827 Si.

Ik zag dat de kvs snel terugliep in het vaatje. En ja hoor hij lekte langs de sensoren aan de zijkant van de radiateur. Bij uitbouwen van de radiateur zag ik dat het koelblok deels krokant was en niet lang meer te gaan had. Direct op zoek naar een nieuwe of goede gebruikte. Via de Zeemeeuw in wormer een mooie te pakken gekregen waarna het sleutelen kon beginnen.
1.jpg

Alles overbouwen van de oude op de nieuwe radiateur.
2.jpg

De leidingen van de automaatbak koeling waren door roest aangetast. Deze heb ik zo goed mogelijk ontroest, daarna in de roest omvormer gezet en daarna weer in een primer gezet. Zo ook de klemmetjes die je om de leidingen doet. Ik heb de leidingen en klemmetjes met monteren ook ingespoten met wax zodat het een extra laag tegen de elementen heeft.
3.jpg

4.jpg

Hier zit het geheel weer in elkaar. Ik heb overal nieuwe boutjes en schroefjes gebruikt zodat het weer netjes zit.
5.jpg

De sensoren uit de ''nieuwe'' radiateur waren helaas defect. Hier kwam ik achter toen ik het contact aan zette. De koel fans gingen gelijk aan. Dit doet de auto omdat hij geen informatie krijgt van de sensor en dus maar aanneemt dat hij moet koelen. Ik was huiverig die sensoren los te halen omdat de oude radiateur daar was gaan lekken. Maar ja, ik moest nu wel. Ik had bij het bestellen van de radiateur gelukkig ook nieuwe rubbers besteld dus die om de sensoren van de oude radiateur en plug en play. Alles werkt weer naar behoren! Eén van de sensoren en een nieuw rubbertje:
6.jpg

Voordat de radiateur en toebehoren terug geplaatst zijn heb ik alles schoon gemaakt. Slangen ingesmeerd met conserverende creme en ook nieuwe slangenklemmen er op gezet:
7.jpg

Vandaag een proefrit en even gewassen. Alles lijkt keurig droog! :)
8.jpg

Dankjewel! Ja dat werk echt heel fijn. Ja de oprit is ideaal. Onder de carport ook met genoeg licht. Echt heel blij mee zo.

Die herinner ik me ook nog. En zo’n late fastback vind ik echt heel gaaf.
Bij m’n werk in de buurt staan twee van die hatchbacks zoals jouw 3500.

Late update maar hier alsnog wat leuke evenementen waar ik heen ben geweest.

Samen met Fryske boy en een goede vriend uit Delden naar Bockhorner geweest. Helaas zonder Peter want die wilde even goed herstellen van zijn operatie. Geef hem eens ongelijk. Maar wel jammer.

Vroeg vertrokken maar alsnog in een lange, lange rij. Maar ja, je staat niet tussen de eenheidsworsten zoals in een normale file zullen we maar zeggen. ;)
IMG-20250614-101832.jpg

Ik had mijn geliefde Rover 827 Vitesse meegenomen:
IMG-20250614-124244-3.jpg

Toen lekker gaan lopen:
IMG-20250614-112045.jpg

IMG-20250614-113316.jpg

IMG-20250614-113858.jpg

IMG-20250614-114211.jpg

IMG-20250614-115031.jpg

IMG-20250614-115328.jpg

IMG-20250614-120529.jpg

IMG-20250614-121734.jpg

IMG-20250614-122227.jpg

Een Rover SD1 2000. Ja idd, een viercilinder! Heel stuk zeldzamer dan mijn V8. Leuk om te zien.
IMG-20250614-123412.jpg

IMG-20250614-123641.jpg

IMG-20250614-123916.jpg

IMG-20250614-131800.jpg

Schitterend dit!! Prachtige Pontiac:
IMG-20250614-132236.jpg

Speciaal voor Peter:
IMG-20250614-135038.jpg

Guilty pleasure:
IMG-20250614-135842.jpg

Heerlijk warme en zonnige dag met veel moois zoals je ziet!

En recent met de zwarte 827 Si naar Waalwijk British autojumble geweest. Nu ging Peter gelukkig gezellig mee.
Voelde dubbel om met de zwarte te gaan. Maar ja, het was toch heel mooi!
IMG-20250622-095537.jpg

IMG-20250622-113136-2.jpg

IMG-20250622-114310.jpg

IMG-20250622-114733.jpg

IMG-20250622-114822.jpg

IMG-20250622-115318-2.jpg

IMG-20250622-115350.jpg

Een vriend van mij had zijn mooie Jaguar meegenomen. Een 3,2 XJ.
IMG-20250622-125329-2.jpg

IMG-20250622-125449.jpg

Er waren nog twee, voor mij onbekende, Rover SD1's! Erg mooie staat allebei:
IMG-20250622-125705-2.jpg

IMG-20250622-125754-2.jpg

IMG-20250622-131023.jpg

IMG-20250622-141927-2.jpg

Laatst bewerkt:
Wat zal er een olie in dat gras gekomen zijn met al die Engelse aparaten hahahahaha

Maar ziet eruit als een leuk evenement. En jij mooi dat je de zwarte meenam. Zo had je vader het bedacht destijds, denk ik. En mooi voor de herinneringen.

Wat zal er een olie in dat gras gekomen zijn met al die Engelse aparaten hahahahaha

Maar ziet eruit als een leuk evenement. En jij mooi dat je de zwarte meenam. Zo had je vader het bedacht destijds, denk ik. En mooi voor de herinneringen.
Hahahaha nou dat zou kunnen!

Ja was zeker leuk alleen minder druk dan normaal. Mensen waren denk ik ongerust over het warme weer..

En ja inderdaad, dit was mooi om te doen zo. Verder genieten en dingen ondernemen met de auto.

Volgend jaar gaan we in colonne naar het Rijk Marc, beloofd. Met 3 rode voituren!

Die Gaz is mooi zeg, die was er vorig jaar ook. En ook die Wartburg 311 kombi. Die is best bijzonder, want het was meer een werkpaard dan dat de (mooiere en veel duurdere) camping limousine was.

Ik heb ook nog plaatjes van je 800 , was een leuke dag in Waalwijk! Gezellig ook, en wat een fijne auto is de 800, maar ik ben bevoordeeld AS een Rovee-fan!

Ik denk dat ik inmiddels Sylvana jouw favo-Rover vind, de Sd1 het leukste, en de Vitesse het mooiste. Na met alle 3 meegereden te hebben is dat denk ik de volgorde, maar ach zoals Erin zou zeggen "Je bent nu net Angela DE Jong. Die heeft ook altijd een mening."

Volgend jaar gaan we in colonne naar het Rijk Marc, beloofd. Met 3 rode voituren!

Die Gaz is mooi zeg, die was er vorig jaar ook. En ook die Wartburg 311 kombi. Die is best bijzonder, want het was meer een werkpaard dan dat de (mooiere en veel duurdere) camping limousine was.

Ik heb ook nog plaatjes van je 800 , was een leuke dag in Waalwijk! Gezellig ook, en wat een fijne auto is de 800, maar ik ben bevoordeeld AS een Rovee-fan!

Ik denk dat ik inmiddels Sylvana jouw favo-Rover vind, de Sd1 het leukste, en de Vitesse het mooiste. Na met alle 3 meegereden te hebben is dat denk ik de volgorde, maar ach zoals Erin zou zeggen "Je bent nu net Angela DE Jong. Die heeft ook altijd een mening."
Afgesproken man!

Oh kijk aan! Leuke feitjes! Ik vond die Gaz echt wat voor jou haha.
Ben benieuwd naar je foto's. Het was zeker leuk ondanks de kleine opkomsten gewoon gezellig!

Ah ja. Ik snap het. Krijg van meer mensen te horen dat ze de zwarte 827 Si het meest chique vinden.
Jij hebt zeker vaak een mening. ;) hahaha
Goede eigenschap!

Weer flink wat gedaan aan de Rover 827 Si.
Toen mijn vader hem nog had zat er wat oppervlakkige roest rond de achterste wielkast randen. Links achter bij de achter bumper zat een wat grotere plek. Nu wilde ik dat eens aanpakken. Gelijk de auto verder nagekeken en ik zag dat beide linker portieren ook wat roestplekjes hadden. Van die steenslagplekjes die je amper ziet maar wel gaan roest. Om de achterschermen aan te pakken wilde ik de achterbumper er af halen om overal goed bij te kunnen.
Ik zag dat de trekhaak en alles daar achter er een beetje roestig uit zag. Dat ook gelijk maar meegenomen. Ontroest en daarna in de roestomvormer en gespoten.
1.jpg

2.jpg

3.jpg

Trekhaak zelf ook gelijk meegenomen natuurlijk:
4.jpg

Zoals gezegd was het linksachter het grootste dus dat open geslepen waarna ik dacht dat het grondig weg was. Daarna dicht geproplast.
5.jpg

6.jpg

Roest van de linker portieren weggehaald:
7.jpg

Deukje geplamuurd en de roestplekken in de primer:
8.jpg

De voorbumper zat rechtsvoor een schaafplekje. Dit ook maar gelijk meegenomen:
9.jpg

10.jpg

Beide wielkast randen zijn in de grondverf gezet:
11.jpg

De Rover weer mee naar huis en daar ben ik hem gaan spuiten. De garage goed schoon gemaakt en hem gaan afplakken:
12.jpg

14.jpg

15.jpg

Na kleur en 2K blanke lak kon ik hem de volgende dag weer uitpakken:
16.jpg

17.jpg

18.jpg

Aangezien ik de voorbumper had aangepakt ook besloten de achter bumper te doen. De bumper heeft een mat zwate boven rand en de rest is glanzend. Matte deel was oud en vlekkerig. Niet gek maar dat kon beter:
20.jpg

En linksachter zat een schaafplekje dus die ook gelijk meegenomen:
21.jpg

De oude bumpersteunen waren onbruikbaar. Ik kon nog een nieuwe bestellen. Maar ik had er inderdaad twee nodig. Wat nu? Een collega had een goed idee en vertelde mij een vierkante buis op maat te laten zagen en zelf de gaten te boren en de sleuf open te zagen. Zo gezegd zo gedaan. Netjes gelakt en aangebracht op de auto met ringen om dezelfde afstand als de andere kant te verkrijgen:
23.jpg

24.jpg

Binnen een paar dagen zag ik linksachter, waar ik gelast had, weer blaasjes ontstaan. Verbaasd dacht ik dat het misschien in de lak was maar na even wat langer denken besloot ik dat het metaal gewoon niet goed meer was. Even door de zure appel heen en hem gewoon weer open slijpen. Nu grondig aanpakken. Het stukje er uit geslepen en dat gaf direct aan wat er was. Leermomentje:
25.jpg

Alles lekker schoon gemaakt en in de primer:
26.jpg

Vers metaal ook in de primer:
27.jpg

28.jpg

En ook dit keer weer in de plamuur en grondverf met dank aan mijn collega:
29.jpg

Weer klaar zodat ik hem thuis kon afwerken:
30.jpg

Laatst bewerkt:
Alles afgeplakt:
31.jpg

Linker achterscherm nog een beetje primer gegeven en een beetje kleur:
32.jpg

Daarna de 2K blanke lak. Zoals je ziet heb ik het linker voor portier onder meegenomen. Dit omdat er geen mooie glans was na de vorige keer. Dat wilde ik netter dus dit meegenomen:
33.jpg

Met resultaat!:
34.jpg

35.jpg

Om de achter bumper achteraan vast te zetten heb je deze steuntjes nodig en om wat voor reden dan ook ontbrak er eentje. Ik heb er eentje nagemaakt en hem gelakt:
36.jpg

Het resultaat ben ik erg blij mee. Erg leerzaam en leuk om te doen. Ik moet wel zeggen dat ik het er af en toe best moeilijk mee had om aan de auto te werken terwijl ik luisterde naar muziek die mijn vader ook mooi vond en luisterde. Maar ja. Ergens wel mooi om dan een traantje weg te pinken. Nu hoor ik sommige ook denken waarom heb ik hem niet op de zaak gespoten. Ik vind het heel leuk om zelf te kijken wat ik kan. Dan leer je enorm veel merk ik altijd. Daarnaast wil ik ook niet te vaan zoiets op de zaak doen. Het mag maar ja. En uni zwart is makkelijk. Metallic had ik wel moeten laten spuiten. Hoe dan ook, dit is een net resultaat!:
37.jpg

38.jpg

39.jpg

40.jpg

41.jpg

42.jpg

Nog wat leuks! Er zijn eindelijk modellen gemaakt van de 827 Vitesse!! Die moest ik hebben. Gelijk alle kleuren gekocht!:
IMG-20250720-114015.jpg

IMG-20250720-114012.jpg

IMG-20250720-113953.jpg

IMG-20250720-114004.jpg

Laatst bewerkt:
@ Jay Double You: Ha daar heb ik even aan gedacht inderdaad! Dankjewel! :)
@ Gert2318454: Dankjewel en inderdaad.
@ Twix: Dankjewel. Ja het hoort er allemaal bij he.
@ uwbuurman: Zo is het. Dankjewel! Ah daar is ie weer! Hahaha; knikkerbusking! Hahaha.

Terug
Bovenaan