Marc: Rover 827 Vitesse automaat 1989 & Rover 3500 Vanden Plas automaat 1982 & Rover 827 Si automaat 1993

Weer iets aangepakt bij mijn Rover Vanden Plas. Toen ik de Rover kocht zat rechts in de motorruimte bij de schokdemper in de buurt een plaatje overlappend gelast. Daar zal vast wat onder zitten dacht ik toen maar er was toch wel een lijst aan de auto en heb dat een beetje uitgesteld. Zo gaan die dingen nu eenmaal. Nu de tijd en kans gepakt om het aan te pakken. Afgelopen weekend op een frisse droge ochtend naar de zaak:
1.jpg

2.jpg

3.jpg

Eerst de roest weggeslepen. Het binnenscherm was ook een gat in geroest, die heb ik dicht kunnen proplassen:
4.jpg

Na en voor elke stap las primer aangebracht om roest te voorkomen:
5.jpg

Toen ben ik plaatjes gaan maken die ik kon proplassen zodat ik de puzzel weer kon opbouwen:
6.jpg

7.jpg

Gezien vanuit de wielkast:
8.jpg

En toen was hij weer dicht!:
9.jpg

En daarna de primers:
10.jpg

11.jpg

Daarna weer afgekit zoals uit de fabriek:
12.jpg

14.jpg

15.jpg

Erg blij dat dit weer dicht en sterk is. Ik vond het wel lastig lassen zo in deze rare hoek. Het is misschien niet super strak omtrent metaalwerk maar het is in ieder geval weer dicht en sterk!
Volgende stap is de motorruimte aanpakken door mooi te maken.

Laatst bewerkt:
Zoals gezegd na mijn vorige post met foto's wilde ik de motorruimte eens goed aanpakken en mooi maken. Zeker omdat de buitenkant nu zo netjes is. Ook was er nu kleur verschil tussen de buitenkant en motorruimte. Niet heel erg maar ja. Kan mooier. Eerst alles afgeplakt (ook de andere spullen en Rover in de garage):
IMG-20241227-170005.jpg

IMG-20241227-170035.jpg

Ontvetten is erg belangrijk uiteraard. Zeker voor de motorruimte. Na advies van collegas heb ik eerst een soort sop ontvetter gebruikt, toen echt een chemische ontvetter. Hierna geschuurd met de sop ontvetter en daarna weer ontvet met de chemische ontvetter:
IMG-20241227-171702.jpg

IMG-20241227-172048.jpg

Toen op de plekken waar roest zat roest primer aangebracht:
IMG-20241227-203758.jpg

IMG-20241227-203818.jpg

Toen de naden afgekit met daarvoor bedoelde kit. Dit om eigenlijk een betere bescherming te geven dan de fabriek ooit deed. Ook deed ik dit omdat ik niet alleen op de plek waar ik gelast heb kit te hebben. Dan valt dat zo op:
IMG-20241227-232230.jpg

IMG-20241227-235019.jpg

IMG-20241228-072647.jpg

Nadat de kit droog was een paar lagen primer over het geheel aangebracht:
IMG-20241228-085131.jpg

IMG-20241228-085155.jpg

Toen was het eindelijk tijd voor de kleur:
IMG-20241228-133246.jpg

IMG-20241228-133456.jpg

En dan tot slot de robuuste 2K blanke lak:
IMG-20250104-101618.jpg

IMG-20250104-135651.jpg

IMG-20250104-135744.jpg

Ja oke, een spuitcabine had een mooier resultaat gehaald maar ik ben heel blij met het behaalde resultaat. Ik vind dat er een hele mooie glans is. Tijdens montage nog wat dingetjes aangepakt. Het kvs vat gelakt alsmede de breather op de motor. En bedrading mooi getaped etc:
IMG-20250104-152333.jpg

IMG-20250104-152414.jpg

IMG-20250107-222523.jpg

IMG-20250108-212700.jpg

IMG-20250108-212720.jpg

IMG-20250108-212845.jpg

Ik ben er heel blij mee zo!

Bedankt voor de leuke reacties allemaal!
Ja je moet eigenlijk geen haast hebben. Zoals zoveel zeggen; het zit in de voorbereiding. Maar zeker een gepriegel soms. Hahaha.

Prachtig werk weer Marc! Heel mooi resultaat hoor!

Ik kan niet wachten op het mooiere weer, dan kunnen we samen klussen. Als ik dit zie dan weet ik alles komt goed!

Moet nog wel compleet gepolijst worden zit nog heel wat werk in, komend voorjaar start ik daar mee.
Hoeveel mensen werken eigenlijk bij jullie?

Dankjewel Marc, mooi aantal.
Prachtig bedrijf! veel schadebedrijven geweest in de 27 jaar dat ik nu auto rijdt.
Maar jullie staan wel met stip bovenaan als favoriet, vakmensen!

Jammer dat je gisteren niet met een Britse slee was vriend, maar dan had ik deze foto niet kunnen maken. Ik zei al tegen de Fryske boy, dit roept om een foto. Er is namelijk een pagina, GTA effect genaamd, voor dit soort foto's.

54262008998_15516facff_b.jpg

Jammer dat de buurman met de rode hier niet meer woont, maar aan de andere kant, die lichtblauwe is al een barrel en die rode was nog erger, als die 's morgens startte dan was het net een Golf Diesel uit de jaren 80, wat een kabaal. (nog erger AS DAN een FSO :geek: )

@ Pjotr: ja de Engelse vloot staat veilig binnen te schuilen tot het niet meer nat en Pekellig is haha. Was erg gezellig en dit stuk Japans/Nederlands trots mag ook zeker op de foto. Moet haar wel weer eens wassen.

@ Cole Trickle: haha hey blijft een mooie bijnaam haha. Dankjewel! Oh dat is een mooi compliment!

@ Elco: hey dankjewel kerel! Erg trots op. Haha nou ergens is vuil maken en gebruiken zonde natuurlijk maar hij kan nu ook weer meer hebben. Dus nu alles gelast en netjes bescherming heeft kan het meer hebben.

Hoe dan ook. Lekker toeren is in het nieuwe jaar gewoon het plan!

De winter lijkt voorbij dus tijd om het glimmende staal weer aan de zon te laten zien. Gisteren de eerste rit van de SD1 was direct om een klusje te doen. Op mijn werk vier nieuwe banden gemonteerd. Ik wilde eigenlijk een merk als Dunlop hebben maar ik kwam prijzen tegen van 400 euro per band. Vanwege de vreemde maat denk ik. 195/70/14. Ook andere merken waren ruim 300 per stuk. Ik ben liefhebber tot op het merg maar dat wilde ik niet betalen. Daarnaast ben ik niet zooooo rijk haha. Dus een goed B-merk gekozen. Falken. Dat zat er al op en was eigenlijk prima. Nog even een collega gevraagd die daar heel erg in thuis is en hij beaamde dat het een goed merk is. Voor 90 euro per band de bestelling geplaatst.
Lekker naar buiten in het zonnetje:
1.jpg

Voetjes van de vloer:
2.jpg

3.jpg

Het nieuwe rubber op de velgen en het oude rubber op de achtergrond. Ik heb van de oude banden nog de beste bewaard en die gaat op het reserve wiel.
4.jpg

Binnenkant uiteraard schoon gemaakt en een spray wax aangebracht. Oude plaklood netjes weggehaald en alles gebalanceerd.
5.jpg

En weer met de benen op de grond en het rubber aan de binnenkant en buitenkant in het vet gezet:
6.jpg

Grijp graag elke reden aan voor een fotootje haha:
7.jpg

8.jpg

Weer thuis even gekeken naar de motorruimte en in de zon ziet het er ook prima uit!:
9.jpg

Gisteren ook de Rover 827 Si weer uit de stalling gehaald. Accu er op, sleuteltje draaien en starten maar. Sloeg direct aan en lekker naar huis gereden door het mooie Borger:
IMG-20250329-153759.jpg

IMG-20250329-WA0033-1.jpg

Nieuwe banden en accu voor de 827 Si staan al klaar. Dunlop banden voor de 827 Si waren veel goedkoper. 65 euro per stuk. Meer een gangbare maat. 195/65/15. Hoe dan ook. Die krijgt binnenkort ook weer wat liefde.

Goed bezig! Falken zijn idd prima banden, bij m’n Focus had ik specifiek voor Falken gekozen.
Goed krukje ook, de gelimiteerde ducttape editie!

Laatst bewerkt:

Er is weinig cooler dan je eigen auto op 1:18, zoveel leuker nog dan 1:43! En lekker dat alles weer uit de stalling is, op naar een paar mooie seizoenen.

@ Klassieker rijder: nou dat dus. Ze zijn zo zeldzaam en ik ben al lang op zoek naar een 1:18 model van de 827 Vitesse. Mijn vrouw zei direct "wil je ze liever niet allemaal?" Dus gelijk alle kleuren besteld. als Elco al zegt; er is weinig cooler....

@ Thomas: thanks maat. Ha jij bent de zoveelste die zegt dat ze de zwarte het mooiste vinden. Ja joh weer lekker toeren!

@ Elco: Nou exact dat inderdaad!! Zelfs 1:43 had ik al speciaal gevonden maar van de 800 is zo weinig gemaakt. Dus toen ik hoorde van Cult models dat er een 1:18 model kwam sprong ik een gat in de lucht haha. Ja lekker alles weer de weg op. Lekker toeren. Hopelijk zien we elkaar weer eens op een meeting!

@ Niseko: Bedankt voor het delen! Heerlijk kanaal vind ik dat. Die man kan zo prettig vertellen. En dan de wagens! Wow. Dit filmpje vond ik inderdaad geweldig.

Timing noemen ze dat. Misschien kun je ze voor gebruik van het vakantiegeld laten reserveren. Zijn er maar 2.

Heb je in een paar dagen een leuke collectie bij elkaar

Haha ja dat is het inderdaad. Nou ik zou van deze maar eentje willen. Dus dat valt nog mee. Zijn gewoon mooie modellen. Even kijken hoe en wat. In ieder geval bedankt voor de tip!

Terug
Bovenaan