maakt tuning een megane DCI zuiniger?

makadam

Net ingestapt
Hallo, ik rijd ca 30.000 km per jaar met een renault megane DCI 110 pk uit 2012. Ik overweeg de auto te laten tunen. Wordt deze auto zuiniger als je hem laat tunen, of juist niet? Je zult meer koppel krijgen en daardoor sneller kunnen opschakelen en gemiddeld lagere toeren maken en dus brandstof besparen.
Maar als je gewoon 100 km per uur op de snelweg rijdt, is een getunede diesel dan zuiniger of juist niet? Of maakt dat niet uit?

Groet
Catrinus

Nee dan maakt het niet uit.

Wat je benoemd is juist. De verandering in rijstijl maakt de auto zuiniger. Ik heb daar niks aan toe te voegen. Geheel correct. (y)

Je zou hem speciaal daarvoor moeten laten tunen. Ik geef je weinig kans: chippen: turbodruk wordt verhoogd meer brandstofmengsel in je cilinder en dus veel vermogen met meer verbruik en meer NOx.

Het zuinige van een turboblok is juist geen turbo gebruiken en daarvoor moet je gewoon je gas niet intrappen.

Tunen is moedwillig 'sjoemelen' dus hou er rekening mee dat je binnen enkele jaren de APK niet meer doorkomt.

Het kan. Maar kost een duit en je hebt best een eco knop.

Ga naar iemand die een ecu op maat laat maken voor als je eco rijd(die rijden dan 100km/h en maken hem zuinig) en als je eco uit hebt heb je meer vermogen zonder dat er gevaar is voor de apk of de motor.

Maar die kosten wel wat geld en vaak duurt het een hele dag.

Heinz perfirmance in hasselt doet het(noemen ze vaak stage 2) maar kost meer dan 2000 euro bij hun.

Een chip of powerbox is niet aan te raden. Wegens garantie en betrouwbaarheid.

Een ecu op maat blijft het besten.

Ik zou het niet doen, de 1.5 dci is van zich zelf al behoorlijk zuinig. Als je niet al te vaak korte ritten maakt is 1 op 20 een eitje. Als je er op let kan dat vrij makkelijk naar de 1 op 22-23 gaan. Mijn ervaring is dat onder de 120 km/uur de auto heel zuinig is.

Die 1 op 23 gaat geen 1 op 25 worden door tuning. Dus financieel bespaar je weinig.

ps te lage toeren is niet goed voor het verbruik.

Ja, het zou kunnen dat je iets zuiniger gaat rijden na een goede tuning. Alleen, een goede tuning is niet gratis en meestal wordt het toegenomen vermogen aangesproken, dus dan is er en geen voordeel meer en is er de uitgave aan de tuning. Kortom, om te besparen hoef je het niet te doen.

In de voorgaande posts lees ik veel onzin. Heb zelf een 1.5DCI met 110PK en heb deze laten tunen dmv remapping. Middels remapping is de motor geupgraded van 240NM/110PK naar 320NM/140PK.
De belangrijkste reden voor tuning was het 'bokken' bij lage toerentallen. Een belangrijk onderdeel van het remappen was voor mij het motorgedrag bij lage toerentallen. Uit een eerste diagnose werd duidelijk dat de motor tot 1500rpm eigenlijk niets doet, dus geen brandstof- en turbodruk. Na het remappen is de motor aangepast, waarbij brandstof- en turbodruk werden opgevoerd vanaf 1200rpm. En juist op de Nederlandse wegen waar op veel plaatsen 80 of 100 mag worden gereden, rijdt je juist tussen de 1200 en 1500rpm in 5e of 6e versnelling.
Inmiddels heb ik zo'n 90.000KM gereden en kom daarbij tot de volgende conclusies;
- De auto rijdt aanzienlijk relaxter, doordat er minder hoeft te worden geschakeld en de auto beter reageert op het gas;
- Ook in 5e en 6e versnelling voldoende vermogen beschikbaar om vlot te kunnen accelereren om bv (vracht)auto te kunnen inhalen;
- Brandstofbesparing van circa 8% omdat er in hogere versnellingen kan worden gereden, minder te hoeven worden geschakeld en geen gas te hoeven worden bijgegeven bij bv een stijgende weg.
- Iedere keer weer keurig door de APK. Gewoon zijn beurtjes gehad zonder bijkomende kosten die te wijten zijn aan de tuning. De auto staat inmiddels op 220.000KM.

Met de brandstofbesparing van 8% wordt het een lang verhaal om de kosten van de tuning eruit te halen, maar je krijgt er zonder meer een beter rijdende auto voor terug.

Richard zei:
In de voorgaande posts lees ik veel onzin. Heb zelf een 1.5DCI met 110PK en heb deze laten tunen dmv remapping. Middels remapping is de motor geupgraded van 240NM/110PK naar 320NM/140PK.
De belangrijkste reden voor tuning was het 'bokken' bij lage toerentallen. Een belangrijk onderdeel van het remappen was voor mij het motorgedrag bij lage toerentallen. Uit een eerste diagnose werd duidelijk dat de motor tot 1500rpm eigenlijk niets doet, dus geen brandstof- en turbodruk. Na het remappen is de motor aangepast, waarbij brandstof- en turbodruk werden opgevoerd vanaf 1200rpm. En juist op de Nederlandse wegen waar op veel plaatsen 80 of 100 mag worden gereden, rijdt je juist tussen de 1200 en 1500rpm in 5e of 6e versnelling.
Inmiddels heb ik zo'n 90.000KM gereden en kom daarbij tot de volgende conclusies;
- De auto rijdt aanzienlijk relaxter, doordat er minder hoeft te worden geschakeld en de auto beter reageert op het gas;
- Ook in 5e en 6e versnelling voldoende vermogen beschikbaar om vlot te kunnen accelereren om bv (vracht)auto te kunnen inhalen;
- Brandstofbesparing van circa 8% omdat er in hogere versnellingen kan worden gereden, minder te hoeven worden geschakeld en geen gas te hoeven worden bijgegeven bij bv een stijgende weg.
- Iedere keer weer keurig door de APK. Gewoon zijn beurtjes gehad zonder bijkomende kosten die te wijten zijn aan de tuning. De auto staat inmiddels op 220.000KM.

Met de brandstofbesparing van 8% wordt het een lang verhaal om de kosten van de tuning eruit te halen, maar je krijgt er zonder meer een beter rijdende auto voor terug.

Ik heb zo'n zelfde Megane en dit verhaal klinkt heel interessant.
Mag ik vragen waar je dit remappen hebt laten doen?

Hoor graag van je!

@ Richard

Ik heb de Megane 1.5 dci 110 pk tot 165.000 km gereden en inmiddels rijdt een familielid nu een dik jaar in de auto. end e km stand is rond de 200.000 km Ik weet dus waar ik over praat.

Met je verhaaltje mbt 1200-1500 klopt wel, maar bij 1500 rpm in de 6 rijdt de auto ongeveer 90 km per uur. Mijn ervaring is dat 85-90 het omslagpunt was om te schakelen van de 5 naar de 6 als je zuinig en prettig wilde rijden. Waar je met je verhaal wel rekening mee moet houden is dat bij lagere toeren de thermische belasting in de cilinder wel toeneemt. Immers het zelfde vermogen wordt aangesproken bij minder toeren dus minder smering dus minder koeling.

Terug
Bovenaan