In de voorgaande posts lees ik veel onzin. Heb zelf een 1.5DCI met 110PK en heb deze laten tunen dmv remapping. Middels remapping is de motor geupgraded van 240NM/110PK naar 320NM/140PK.
De belangrijkste reden voor tuning was het 'bokken' bij lage toerentallen. Een belangrijk onderdeel van het remappen was voor mij het motorgedrag bij lage toerentallen. Uit een eerste diagnose werd duidelijk dat de motor tot 1500rpm eigenlijk niets doet, dus geen brandstof- en turbodruk. Na het remappen is de motor aangepast, waarbij brandstof- en turbodruk werden opgevoerd vanaf 1200rpm. En juist op de Nederlandse wegen waar op veel plaatsen 80 of 100 mag worden gereden, rijdt je juist tussen de 1200 en 1500rpm in 5e of 6e versnelling.
Inmiddels heb ik zo'n 90.000KM gereden en kom daarbij tot de volgende conclusies;
- De auto rijdt aanzienlijk relaxter, doordat er minder hoeft te worden geschakeld en de auto beter reageert op het gas;
- Ook in 5e en 6e versnelling voldoende vermogen beschikbaar om vlot te kunnen accelereren om bv (vracht)auto te kunnen inhalen;
- Brandstofbesparing van circa 8% omdat er in hogere versnellingen kan worden gereden, minder te hoeven worden geschakeld en geen gas te hoeven worden bijgegeven bij bv een stijgende weg.
- Iedere keer weer keurig door de APK. Gewoon zijn beurtjes gehad zonder bijkomende kosten die te wijten zijn aan de tuning. De auto staat inmiddels op 220.000KM.
Met de brandstofbesparing van 8% wordt het een lang verhaal om de kosten van de tuning eruit te halen, maar je krijgt er zonder meer een beter rijdende auto voor terug.