Lexus NX

Rutger DC

Asfaltkampioen
Dit zouden spionagefoto's zijn van de crossover die in samenwerking met Toyota wordt ontwikkeld. De Mazda is waarschijnlijk uitsluitend bedoeld voor de Noord-Amerikaanse markt en krijgt Toyota's TNGA-platform en Toyota hybride-techniek. Mogelijk gaat de Mazda CX-50 heten, maar die naam zingt ook rond voor de opvolger van de CX-5 en die krijgt volgens mij Mazda's nieuwe achterwielaangedreven platform. Waarschijnlijk wordt de auto een maatje groter, dus zal de naam wel CX-60 of CX-70 (of CX-6, CX-7) worden. De productie zal plaatsvinden in Huntsville, Alabama in een joint-venture tussen Mazda en Toyota: Mazda Toyota Manufacturing USA, die vanaf december 2021 operationeel is.

Uit het jaarverslag van Mazda:

Mazda-inline-six-and-four-cylinder-hybrid-5-850x638.jpg

De spionagefoto's:

IMG-20201223-221732-372.jpg

IMG-20201223-221730-493.jpg

Bron: https://www.cochespias.net/GENERAL/topic/2022-mazda-cx-50/page/2/

De Toyota-variant belooft een totaal andere auto te worden: die zou namelijk de productieversie van de FT-4X Concept moeten worden, Toyota's antwoord op de Ford Bronco Sport.

Hij ziet er zo toch niet groter uit dan een CX-5 zou je zeggen. Ook wel apart dat Europa en de VS dan kennelijk twee verschillende modellen krijgen in hetzelfde segment. Dan doe je de efficiëntieslag door samen te werken met Toyota weer deels teniet lijkt mij...

Er zou een soort sportievere CX-5 komen, de echte CX-5 opvolger (waarschijnlijk CX-50 inderdaad) lijkt me dit niet. Zoveelste Mazda die vast mooi gaat worden maar krapper dan de concurrentie :T Lijkt me een concurrent voor de Infiniti QX55

Onbekende website en zie niet zo snel een andere, meer bekende, website die dit kan beamen. Waarom plaats je sowieso de Koeru Concept (2015) erbij? Was een voorbode voor de Chinese CX-4.

MCW zei:
Onbekende website en zie niet zo snel een andere, meer bekende, website die dit kan beamen.

Ik vond het op zich ook geen heel sterk artikel, maar sommige zaken kloppen wel met wat hier al beschreven is.

MCW zei:
Waarom plaats je sowieso de Koeru Concept (2015) erbij? Was een voorbode voor de Chinese CX-4.

Gut sorry hoor, ik heb gewoon de plaatjes gekopieerd. Ik zal voortaan een nadere studie verrichten.

De tering, wat een slechte website is dat zeg. Nog erger dan autointernationaal.nl.

Zou Mazda sieren als ze eens wat duidelijker zijn met hun toekomstplannen. Er komt sowieso een opvolger voor de CX-5, dat waarschijnlijk CX-50 gaat heten; duidelijk een iets grotere evolutie van de CX-5: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?12,6004896 Op de volgende impressies staat CX-50 dus dat klopt dan waarschijnlijk niet. Tenzij de CX-5 opvolger gewoon CX-5 gaat heten en deze CX-50. We zullen het maar afwachten. Maar ik vond deze impressies wel erg vet

s5BpoCJ.png

fJLO0OK.png

BM6iWPp.png

owR9OZt.png

dYrydwO.png

Mensen op leeftijd krijgen vaak te zware oogleden, daar heeft deze wagen blijkbaar ook last van en hij moet nog gepresenteerd worden :)
Wat overdreven lange motorkap, pafferige voorzijde maar voor de rest geslaagd met weer een mooi interieur.

Holy smoke, lekkere impressie. Zou Mazda goed aan doen om hier weinig aan te veranderen.
Het interieur is mooi maar begint nu wel een beetje te verouderen qua stijl.

Koplampen zijn geïnspireerd op de RX-Vision concept: https://www.netcarshow.com/Mazda-RX-Vision_Concept-2015-1024-02.jpg Maar dat was meer een hint naar de klapkoplampen van de RX-7, zal vast niet op een productiemodel komen.

Interieur is duidelijk van de CX-30 maar dan wat aangepast, denk niet heel realistisch maar wel mooi en niet zonder allemaal grote, afleidende schermen. Nog steeds modern en fraai

Op de spionagefoto bovenaan zou een Mazda staan op Toyota-basis. Je ziet dat de auto anders dan bij 'echte' Mazda-modellen niet zoveel ruimte heeft tussen wielkasten voor en voorportieren. Het productplan lijkt er ook op te wijzen dat de auto uitsluitend voor de Noord-Amerikaanse markt bedoeld is en niet voor ons.

De CX-5 blijft voorlopig, daarboven komt dan de hoogwaardigere, in de basis achterwielaangedreven CX-50. Voor de Mazda-crossover uit de openingspost ligt een naam als CX-40 of CX-4 voor de hand. De Chinese Mazda CX-4 gaat toch al lang mee en zal geen lang leven meer beschoren zijn, zeker niet sinds de herstructurering in China (samenvoeging van joint-ventures).

Mazda Motor Corporation today announced plans to expand its global SUV lineup starting from 2022. The new models will include the Mazda CX-50 to be produced in our new U.S. plant, as well as models in our Large Product group, including the Mazda CX-60, Mazda CX-70, Mazda CX-80, and Mazda CX-90, all of which are slated for introduction in various global markets between 2022 and 2023. We aim to offer customers a diverse choice of SUVs able to provide both the driving pleasure and the latest environmental performance to meet demands in the continuously growing global SUV segment.

In November, Mazda will reveal the CX-50, the next crossover to join its lineup in the U.S. and Canada. The CX-50 will share its platform with Mazda's latest generation products, CX-30 and Mazda3, with enhanced all-wheel drive (AWD) capabilities and functionality for consumers with outdoor active lifestyles. The production of the CX-50 will begin in January 2022 at the new Mazda-Toyota joint venture factory—Mazda Toyota Manufacturing, U.S.A., Inc. (MTMUS)—in Huntsville, Alabama.

Following CX-50, Mazda will introduce two additional mid-size crossover SUVs for the Canadian and U.S. markets from its all-new large platform: the CX-90 followed by the CX-70. These new models will feature Mazda's new longitudinal architecture and introduce turbo-charged straight-six gasoline engine models and plug-in hybrid models to give consumers various options providing powerful, yet environmentally responsible performance.

A major difference between the models will be passenger occupancy, with the CX-90 providing three rows of seats and the CX-70 offering two rows of seats. The proportions of both vehicles will be optimized for Canadian consumers with expanded interior cabin and cargo spaces. While CX-50 and CX-70 will be all-new additions to Mazda's lineup in Canada, CX-90 will serve as Mazda's only three-row SUV offering, in place of the current generation CX-9. The design, features, pricing, and trim details of the CX-50, CX-70, and CX-90 will be announced closer to their on-sale dates.

Markets with narrower roads and smaller parking lots such as Europe and Japan, will welcome the introduction of the two-row CX-60 and the three-row CX-80. These models will primarily feature plug-in hybrid models with straight-four gasoline engines combined with a motor drive. The straight-six new generation Skyactiv-X gasoline engine and Skyactiv-D diesel engine will also be introduced in combination with a 48V mild hybrid system. In parallel, we will also mark the global introduction of the MX-30 series plug-in hybrid using a rotary generator in the first half of 2022. Additionally, we will create a new product line that uses an EV-dedicated platform from around 2025. Through the introduction of these models, Mazda plans to complete the electrification of all the models it produces by 2030.

In the meantime, the Mazda CX-5, which has retained constant popularity since its launch in 2012, will see its design evolve and its model lineup enhanced through continuous product improvement. Furthermore, introducing the latest safety technologies and connectivity features, we will increase the appeal of the vehicle and give it the space to continue growing as part of our crossover SUV lineup.

Ik snap er niet zoveel meer van. Waarom heeft Mazda zoveel SUV's nodig?

Als ik het goed begrijp wordt dit het aanbod:

CX-3 (zou die nog een opvolger krijgen met dan wellicht de naam CX-20?)
CX-30
MX-30
CX-50: een ruimere versie op basis van de CX-30 met optioneel een variant met Toyota-hybridesysteem, waarom niet voor ons?
CX-5
CX-60: premium opvolger CX-5, al blijft de CX-5 de komende jaren leverbaar voor wie de stap naar de CX-60 te groot is
CX-70: opvolger CX-7
CX-80: opvolger CX-8, nu ook voor Europa, zevenzitter op basis van CX-60
CX-90: opvolger CX-9, zevenzitter op basis van CX-70

Rutger DC zei:
De spionagefoto's:

IMG-20201223-221732-372.jpg

IMG-20201223-221730-493.jpg

Ik heb verder niks meer over gezien en de CX-50 is al geteast en lijkt toch echt op de auto uit eerdere spy shots en patentekeningen. Is de auto in dit topic niet gewoon wat de Lexus NX werd?

0J3bn4V.jpg

Nou ja, daar kwam iemand anders mee op carscoops :) Als ik de basislijnen en velgen vergelijk is het denk ik de NX geweest (al twijfel ik nog een beetje). Kan me wel voorstellen waarom men dacht dat het een Mazda was. De NX lijkt ook wel een beetje een drukkere CX-5. En de wielen lijken erg op die van de CX-5 Signature

Terug
Bovenaan