Lekke koppakking en rol garage?

A

Anoniem

Guest
Beste Lieden,

Afgelopen Juni kocht mijn vriendin in een opwelling van haar vakantiegeld een 13 jaar oude Daewoo Matiz bij een voor ons nieuwe garage. De auto had wat schade en kostte 800 euro. Uiteraard niet de beste manier om zoiets aan te schaffen en voor die prijs moet je ook niet alles verwachten, maar goed ze had er goede bedoelingen mee. Ik zou dan met mijn ziekte ook wat mobieler zijn en zonder veel geregel naar het ziekenhuis e.d. kunnen, als zij met haar auto weg was.
Nu 2 maanden en 1 benzine tank later (ik rij weinig) siste de auto toen ik een stukje gereden had. Temperatuur en alles was oké maar ik denk, ik rij toch even naar onze eigen garage. Dat was 3 km verder en toen ik daarna toe reed wist ik al halvelings wat het was. Toen liep de temperatuur wel op.
Daar aangekomen even laten kijken en de motor kookte. Lekke koppakking was de conclusie. Zou 500 euro kosten en de staat van de kop is natuurlijk pas te zien als alles open ligt, maar dat kon de kosten nog hoger doen oplopen. Als ik er nog mee zou rijden, hele kleine stukjes en bijvullen en bijvullen met water, want koelvloeistof telkens was zonde van het geld.
Ik naar huis gereden en er ging 2,5 liter vloeistof in. Vervolgens even gaan rijden om te testen of het lek toch niet meevalt. Na 3 km gestopt en het water liep in een stroomje onder de auto uit, op de plek waar je de koelvloeistof bijvult (temperatuur van de auto was wel nog goed). Toen weer 3 km terug gereden en weer na het stoppen gelijk gekeken. Toen liep er niks onder de auto uit. Dat laatste vond ik een beetje merkwaardig, maar is misschien logisch te verklaren als je meer verstand van auto’s hebt. Er ging nu weer 1,5 liter vloeistof in na dat korte ritje, wat betekent dat er nog 1 liter in zat en die er dus niet in een stroompje uitstroomde (of misschien nog niet).
Garage waar de auto gekocht is gebeld en gevraagd of hier geen regeling voor is, aangezien we er nog geen 2 maanden en geen 500 km mee gereden hebben en de auto dit heeft. Antwoord was dat hun hem voor de helft, 250 euro wilde maken (ongezien).

Nu kan het allemaal toeval zijn, maar ik heb toch sterk een gevoel dat dit niet zo is. Ik heb alleen te weinig verstand van auto’s om daar feitelijk over te redeneren of conclusies over te gaan trekken. Ik ben alleen niet van plan om nogmaals 250 euro uit te geven, waarna hun hem wellicht enkel oplappen en het over een paar dagen/weken of net als nu 2 maanden na aanschaf weer heeft. Terecht of onterecht, ik heb niet direct vertrouwen in die garage na dit gebeuren, maar bij mijn vertrouwde garage (en vermoedelijk ook andere garages) is het gewoon te duur + dat er mogelijk nog verassingen opdoomen tijdens het repareren.

Ik heb een paar vragen hierover:
1- De auto heeft geen witte rook en de olie is niet voorzien van een witte smurrie ofzo. Wel was er in het koelvloeistof reservoir een beetje bruine aanslag. De koelvloeistof lekt met, of na het rijden zeer stevig op de plek waar het reservoir zit, maar nu bleef er 1 liter inzitten. Als leek zeg ik dan, er zit een lek, maar misschien lekt die alleen boven een bepaald peil. Natuurlijk is 1 liter in een auto veel te weinig, maar is dit toch inderdaad 100% een kapotte koppakking en geen ander euvel?
2- Wat zou een kapotte koppakking voor een Daewoo Matiz ongeveer kosten, inclusief montage al is dat garage-afhankelijk wellicht.
3- Mijn vriendin heeft zelf al eens een motor oververhit een jaar of 6 terug. Schijnbaar trekt dan de kop krom deze is getracht te maken alleen dat bleek onmogelijk, binnen 10 km stond de temperatuur weer in het rood. Die auto is toen afgeschreven. Van deze auto kennen we geen geschiedenis, ik heb hem nooit in het rood gereden, maar is het mogelijk dat hier in het verleden ook zoiets gebeurd is, en ze deze auto half opgelapt verkocht hebben? Ik wil niet dat we hem eventueel weer bij hun laten repareren voor ‘weinig’ (250 vanwege coulance regeling) maar er eigenlijk iets gigantisch mis is en het tijdelijk prutswerk van hun is. Een andere garage zou het zeggen als er meer aan de hand is en deze vermoedelijk niet. Maar we gaan en kunnen er geen 500 euro of meer aan uit geven.
4- Is het mogelijk dat als het een lekke koppakking is (al dan die met krom getrokken kop) dat die garage waar hij vandaan komt, hem dus maakt. Maar eigenlijk en alleen dusdanig half of niet grondig dat hij gemaakt lijkt, maar er geheid weer problemen komen? Misschien dat hij ook wel zo verkocht is. Nogmaals ik heb er geen verstand van maar soms is iets kapot en soms is iets half kapot en weet je zeker dat het even later kapot gaat. Soms is iets te maken en is het voor jaren goed terwijl iets maken ook kan beteken iets tijdelijk oplappen. Of dat hier ook mogelijk is met dit euvel is dus mijn vraag, want dan zitten we er binnenkort mogelijk weer mee.
5- Nu rij ik alleen maar korte stukken. Maximaal 10 km. Als ik er elke keer 2,5 liter water ingooi voor ik ga rijden dan haal ik nu de 5 km zonder motorproblemen. Is er een goedkope optie denkbaar dat die 10 km weer mogelijk wordt. Meer is echt niet nodig en anders moet die auto na 2 maanden al weer weg, naar de sloop.
 
Klinkt wel als een lekke koppakking. Dit zorgt voor overdruk in het koelsysteem en het gevolg is dat deze begint te lozen via het overdrukventiel. Inderdaad zit dat doorgaans in de buurt van het vulpunt. Meestal de dop daarvan. Als ze het voor 250 euro willen fixen, zou ik dat doen. Het kan best dat de auto met een lekke kop verkocht is, maar dat hoeft niet. Moeilijk te bewijzen. Immers hebben jullie er inderdaad mee kunnen rijden zonder problemen, al is het maar kort. Een koppakking kan op ieder willekeurig moment doorslaan, daar is geen peil op te trekken of zelfs maar een aanwijsbaar voorsignaal voor te vinden. Is dus ook niet iets wat voorspeld kan worden adhv bv een ANWB keuring. Ik zou er in elk geval niet mee blijven rijden, dat loopt gegarandeerd binnen no time uit in een vastloper.
 
Overigens stelt het vlakken van een kop doorgaans niet zo veel voor (kost een paar tientjes) en het is ook niet altijd nodig. Als een motor echt oververhit is geraakt zou ik het wel doen, maar je trekt de kop met 10 rekbouten van binnen naar buiten in een enigszins flexibele koppakking.
 
Als je bang bent dat ze de koppakking niet echt vernieuwen voor die 250 euro, kun je natuurlijk vragen of je even langs kunt komen als de kop eraf ligt (bijvoorbeeld "om samen eventuele schade aan de kop te bekijken" ). Dan weer je in ieder geval zeker dat hij eraf is geweest (en dan zal er heus wel een nieuwe pakking tussen gaan ook). Gaan ze over dit plan moeilijk doen, dan moet je inderdaad overwegen de reparatie niet bij hen te laten uitvoeren.
 
Dit probleem oplossen zonder de koppakking te vervangen is nagenoeg onmogelijk. Het is goedkoper en sneller om even de pakking te wisselen dan om het dicht te kitten of zo. Je hoeft niet bang te zijn dat ze een leakstopper ergens in gooien en dat het dan tijdelijk even dicht is. En laten we wel wezen, een Matiz motortje is echt geen rocket science. Voor een garage zijn dat echt niet de moeilijkste klussen. Als het autootje verder helemaal goed is en bevalt, zou ik hem mooi vervangen en eventueel ook gelijk de d-riem mee te wisselen. Die moet er toch af.
 
In eigen tijd is dit voor een garage goedkoper. Hele mooie regeling lijkt mij zo.

Zeker voor een matiz is dit echt niet zo lastig. En dan is 1050 nog steeds niet veel toch?
 
Geen idee welke Matiz je hebt, maar kijk dan ook even roest rond de dorpels na voor je er geld insteekt. Nu, op basis van je verhaal lijkt het me niet zo'n groot probleem op het moment, maar de eerste generatie Matiz heeft de neiging daar te roesten en dat kan leiden tot APK-afkeur. Overigens ook niet al te duur/moeilijk om te herstellen, maar simpelweg iets om rekening mee te houden.
 
Je rijdt alleen korte stukken. Je motor wordt direct warm als je wat langer rijdt.
Waarom denkt iedereen gelijk aan de koppakking terwijl het ook zoiets simpels als een niet opengaande thermostaat kan zijn?
Ook dan word er druk opgebouwd in het systeem omdat de boel zeer snel kookt.
Overigens, hoe meer water je er in gooit. hoe sneller het zal koken. Water heeft nou eenmaal een lager kookpunt dan koelvloeistof.

Als er koelwater uitloopt via het expansievat is dat een beveiliging om de te hoge druk af te voeren. Dat gebeurt altijd bij een motor die heet loopt!
Buiten dat heeft het koelsysteem een bepaalde overdruk nodig om de kooktemperatuur van het koelwater omhoog te krijgen. Dit is ook de reden waarom je bij een warm blok (wat geen koelproblemen heeft) ook niet de dop van het expansievat of radiateur moet draaien.

Ik kan me ook nog voorstellen dat je ergens een flinke lekkage hebt trouwens. Of een waterpomp die geen of onvoldoende opbrengst heeft waardoor het koelwater niet goed genoeg rondstroomt.

Zonder fatsoenlijk onderzoek (je kunt op zijn minst de thermostaat eruit halen, en het systeem vullen met water en dan kijken of het probleem er nog steeds is) mag je nooit gelijk een koppakking concluderen.
Er zijn trouwens meer testmethodes om te bepalen of de koppakking stuk is.

Ik heb zelf 1 maand na aanschaf van mijn auto een warmloper gehad. spontaan. Was bijna 2 liter koelvloeistof uitgelopen (via het vaatje) en ook toen riepen er veel mensen dat het de koppakking was. Die koelvloeistof was er trouwens binnen 10 minuten uit gelopen door de overdruk.
Thermostaat vervangen en het probleem was opgelost. Zo simpel kan het zijn...
 
Pobresh zei:
Je rijdt alleen korte stukken. Je motor wordt direct warm als je wat langer rijdt.
Waarom denkt iedereen gelijk aan de koppakking terwijl het ook zoiets simpels als een niet opengaande thermostaat kan zijn?
Ook dan word er druk opgebouwd in het systeem omdat de boel zeer snel kookt.
Overigens, hoe meer water je er in gooit. hoe sneller het zal koken. Water heeft nou eenmaal een lager kookpunt dan koelvloeistof.

Als er koelwater uitloopt via het expansievat is dat een beveiliging om de te hoge druk af te voeren. Dat gebeurt altijd bij een motor die heet loopt!
Buiten dat heeft het koelsysteem een bepaalde overdruk nodig om de kooktemperatuur van het koelwater omhoog te krijgen. Dit is ook de reden waarom je bij een warm blok (wat geen koelproblemen heeft) ook niet de dop van het expansievat of radiateur moet draaien.

Ik kan me ook nog voorstellen dat je ergens een flinke lekkage hebt trouwens. Of een waterpomp die geen of onvoldoende opbrengst heeft waardoor het koelwater niet goed genoeg rondstroomt.

Zonder fatsoenlijk onderzoek (je kunt op zijn minst de thermostaat eruit halen, en het systeem vullen met water en dan kijken of het probleem er nog steeds is) mag je nooit gelijk een koppakking concluderen.
Er zijn trouwens meer testmethodes om te bepalen of de koppakking stuk is.

Ik heb zelf 1 maand na aanschaf van mijn auto een warmloper gehad. spontaan. Was bijna 2 liter koelvloeistof uitgelopen (via het vaatje) en ook toen riepen er veel mensen dat het de koppakking was. Die koelvloeistof was er trouwens binnen 10 minuten uit gelopen door de overdruk.
Thermostaat vervangen en het probleem was opgelost. Zo simpel kan het zijn...

Dank je voor dit uitgebreide antwoord. En dank aan iedereen voor de antwoorden.

Nog even. Vanuit afgekoelde auto/motor heb ik een liter koelvloeistof erin gegooid en vervolgens 1,5 water toegevoegd. Na 3 km rijden liep er een stroom onder mijn auto uit. De temperatuur meter van mijn auto stond gewoon in het midden.
Ik snap wel dat het koel water eerder heet is als mijn motor maar kan u verhaal nog steeds opgaan met deze beschrijving? Kan zonder een lekke koppakking, al binnen 3 km en een motor die aangeeft dat hij nog gewoon goed van temperatuur is, er nog steeds zo snel en zoveel koelvloeistof of water lekken?
Recent heb ik nooit een lang stuk gereden, dus dat was niet de reden dat nu het probleem ontstond

Mijn motor siste en er kwam een beetje stoom uit toen ik de motorkap opendeed. Daarna liep hij warm toen ik naar de garage reed, maar dat was de eerste keer en kwam volgens mij omdat er geen druppel koelvloeistof meer in zat. Bij vullen loost die dus 1,5 liter op een km of 5 rijden met een tussenstopje om onder de auto te kijken. Ik wil het nog wel een keer proberen om te kijken hoe ver hij komt en hoeveel hij loost of lang het duurt voordat de temperatuur van de motor over de helft gaat en doorschiet, maar schiet ik met dat testen wat op, of kan ik daar wat mee achterhalen?

Lekkage akkoord, maar waarom loost hij dan alleen als ik er mee rij. Lijkt dan toch met druk te maken te hebben of niet?

Thermostaat tijdelijk verwijderen/ vervangen simpel. Ik zou niet weten hoe ik dat moet doen. Is dat zelf te doen met simpel gereedschap en instructies. Ik wil dat best vragen in de garage, maar ik kwam bij mijn eigen garage met sissende motor en een kokend (achteraf bleek het restje water te zijn aan, of er moet meer dan 2,5 liter in dat reservoir gaan?), dus voor hem was de conclusie snel getrokken. Zelf ben ik echter ook bang dat er een ander probleem is.
 
Ronald M zei:
Nog even. Vanuit afgekoelde auto/motor heb ik een liter koelvloeistof erin gegooid en vervolgens 1,5 water toegevoegd. Na 3 km rijden liep er een stroom onder mijn auto uit. De temperatuur meter van mijn auto stond gewoon in het midden.
Ik snap wel dat het koel water eerder heet is als mijn motor maar kan u verhaal nog steeds opgaan met deze beschrijving? Kan zonder een lekke koppakking, al binnen 3 km en een motor die aangeeft dat hij nog gewoon goed van temperatuur is, er nog steeds zo snel en zoveel koelvloeistof of water lekken?

Toch duidt dit wel in eerste instantie op een lekke koppakking. Wat je kunt doen is het koelreservoir afvullen met volledig koude motor, de dop van het vat aflaten en dan starten. Wat zie je dan gebeuren? Blijft de koelvloeistof staan of begint hij meteen (heftig) te borrelen?
 
Ik geloof eerlijk gezegd niet dat het water er zo uit gutst via het expansievat.
Kan goed zijn dat er nog ergens een lekkage zit, maar dat je niet ziet waar die zit.
Normaal gezien moet je temperatuurmeter al snel oplopen als het daadwerkelijk komt door de overdruk en een defecte koppakking. Dit zorgt namelijk ook voor flinke warmteontwikkeling in het koelsysteem. Je geeft aan dat die gelijk bleef tot je stopte. Daarna liep die alleen warm omdat er bijna geen koelwater in het systeem zat.

Toch blijf ik bij de thermostaat als eerste verdachte in combi met ergens een lek (en dat lek kan ook in de dop van het expansievat zitten)

Ik ben misschien de enige, maar een koppaking is bij mij halte 10 in het bepalen van een probleem met de koeling. Niet halte 1.
Waterpomp is trouwens verdachte nummer 2. En aangezien die bij matiz bekend staan om het feit dat de schoepenwieltjes wegrotten in het koelwater, lijkt het ook een sterkte mogelijkheid. En ook een plek waar het ongemerkt erg hard langs kan lekken.

Wat betreft het aantal liter koelvloeistof: dit is meestal meer dan wat je kan vullen in het expansievat. Gemiddeld gaat er zo'n 3 tot 4 liter in.
Echter als je je systeem daarbij niet ontlucht krijg je ook weer koelproblemen. En je krijgt dus ook niet de volledige hoeveelheid er in.

Thermostaat eruit halen is niet al te moeilijk. Volg de onderste slang van je radiateur tot de motor. Ergens zit die slang op een flens aangesloten die met 2 of meer boutjes vast zit. In 9 van de 10 gevallen zit de thermostaat achter die flens.
Even snel zoekwerk leverde op dat dit bij de matiz idd een flens is met 2 boutjes en een standaard thermostaat. Let wel op dat je die boutjes niet te hard aandraaid. Handvast met een korte steek of ringsleutel is goed zat.

Daarna moet je het systeem weer vullen (doe dat dan met (gedemineraliseerd) water) en laat de auto met geopend expansievat en eventuele geopende ontluchtingskraantjes (boven op de radiateur zit er een bij matiz) stationair lopen.
Ontluchtingskraantjes kunnen dicht zodra de vloeistof eruit begint te lopen. Expansievat sluit je pas op het moment dat de ventilator aan slaat.

Ondertussen blijf je wel een oog houden op de temperatuurmeter. Normaal gezien moet de ventilator bij een goeie 90 graden aan slaan.
Slaat de ventilator niet aan maar loopt de temperatuur wel op, controleer dan eerst of er eventueel nog lucht uit dat kraantje komt. Zo niet is er een probleem met je ventilator of thermoschakelaar (de schakelaar die zorgt dat de ventilator op een bepaalde temperatuur aan gaat)

Mocht alles goed zijn. Temperatuur goed, ventilator aan en netjes lopend. Wacht dan tot de ventilator nog een 2e keer aanslaat en controleer of er nog koelvloeistof bij moet. Vul dit bij met draaiende motor, zodat je geen extra lucht in het systeem brengt.
Daarna maak je een proefritje met oog op de temperatuurmeter.

Mocht het koelwater er tijdens het ontluchten alweer uitlopen is dat makkelijker te traceren, aangezien je er met je neus bovenop staat zowat.

En het is een simpel klusje omdat je maar 2 boutjes hoeft los te halen.

Als je dit te ingewikkeld vind laat je dit doen door iemand die er wel verstand van heeft. Een garage kan het doen maar als ze gelijk al koppakking roepen zonder ook maar er naar te kijken? Tja...
Er zijn zoveel andere oorzaken voor overdruk, heetlopers en koelvloeistof dat wegloopt dan de koppakking...
Sterker nog. Er zijn genoeg gevallen bekend dat na het vervangen van de koppakking het probleem niet eens weg is... Daar sta je dan met je dure reparatie die niet nodig was... En wie mag het weer betalen? De klant...
 
Pobresh zei:
Toch blijf ik bij de thermostaat als eerste verdachte in combi met ergens een lek (en dat lek kan ook in de dop van het expansievat zitten)

Ik ben misschien de enige, maar een koppaking is bij mij halte 10 in het bepalen van een probleem met de koeling. Niet halte 1.
Waterpomp is trouwens verdachte nummer 2. En aangezien die bij matiz bekend staan om het feit dat de schoepenwieltjes wegrotten in het koelwater, lijkt het ook een sterkte mogelijkheid. En ook een plek waar het ongemerkt erg hard langs kan lekken.

Het is zeker een mogelijkheid. Maar als het de koppakking is, zou het meteen na de start moeten gaan borrelen in het expansievat. Doet hij dat niet en begint het borrelen pas na een paar minuten, dan is een gebrekkige koeling inderdaad zeer wel mogelijk. Al snap ik niet helemaal waarom de koelvloeistofmeter geen alarm slaat.
 
s velthuis zei:
Pobresh zei:
Toch blijf ik bij de thermostaat als eerste verdachte in combi met ergens een lek (en dat lek kan ook in de dop van het expansievat zitten)

Ik ben misschien de enige, maar een koppaking is bij mij halte 10 in het bepalen van een probleem met de koeling. Niet halte 1.
Waterpomp is trouwens verdachte nummer 2. En aangezien die bij matiz bekend staan om het feit dat de schoepenwieltjes wegrotten in het koelwater, lijkt het ook een sterkte mogelijkheid. En ook een plek waar het ongemerkt erg hard langs kan lekken.

Het is zeker een mogelijkheid. Maar als het de koppakking is, zou het meteen na de start moeten gaan borrelen in het expansievat. Doet hij dat niet en begint het borrelen pas na een paar minuten, dan is een gebrekkige koeling inderdaad zeer wel mogelijk. Al snap ik niet helemaal waarom de koelvloeistofmeter geen alarm slaat.

ik heb ook borrelende expansievaten gezien omdat de koelvloeistof vrij snel begon te koken en het systeem daardoor eigenlijk direct vanaf start al luchtbellen omhoog blies via het expansievat. Uiteindelijk bleek het dan ook iets heel anders te zijn dan de koppakking.
Dus ook dat is geen indicatie...

Vergeet niet dat het vervangen van de koppakking een van de duurste reparaties is die je aan een motor kan doen. Dus je doet er goed aan eerst te zoeken naar mogelijke andere oorzaken in plaats van ze direct uit te sluiten zonder mogelijke andere verdachten ook maar gezien te hebben.
Helaas denkt men tegenwoordig alleen aan de ergste mogelijkheid... In bepaalde gevallen is dat goed (denk aan een ziekenhuis) maar in dit geval is het beter om eerst naar andere mogelijke oorzaken te kijken.
 
Bij een lekke koppakking hoeft dat niks te maken te hebben met koken van de koelvloeistof. Als er bij de compressieslag lucht (onder druk) in het koelcircuit komt moet die druk eraf en dat kan alleen door de dop van het reservoir. vandaar dat borrelend en sissend geluid. Pas als een flink deel van de koelvloeistof zo met de lucht eruit is geblazen zit er te weinig koelvloeistof in en gaat de boel warm lopen.

Probeer maar eens wat s veldhuis voorstelt. Met koude motor zonder de dop op het reservoir. Gaat hij dan al borrelen is het de koppakking. Verwacht wel dat dat gebeurt.

Er mee rond blijven rijden is kansloos. Op gegeven moment kan de druk er niet meer af via de dop van het reservoir en zal er ergens een slang losspringen of scheuren en daar sta je dan.
 
Pobresh zei:
Ik geloof eerlijk gezegd niet dat het water er zo uit gutst via het expansievat.
Kan goed zijn dat er nog ergens een lekkage zit, maar dat je niet ziet waar die zit.
Normaal gezien moet je temperatuurmeter al snel oplopen als het daadwerkelijk komt door de overdruk en een defecte koppakking. Dit zorgt namelijk ook voor flinke warmteontwikkeling in het koelsysteem. Je geeft aan dat die gelijk bleef tot je stopte. Daarna liep die alleen warm omdat er bijna geen koelwater in het systeem zat.

Toch blijf ik bij de thermostaat als eerste verdachte in combi met ergens een lek (en dat lek kan ook in de dop van het expansievat zitten)

Ik ben misschien de enige, maar een koppaking is bij mij halte 10 in het bepalen van een probleem met de koeling. Niet halte 1.
Waterpomp is trouwens verdachte nummer 2. En aangezien die bij matiz bekend staan om het feit dat de schoepenwieltjes wegrotten in het koelwater, lijkt het ook een sterkte mogelijkheid. En ook een plek waar het ongemerkt erg hard langs kan lekken.

Wat betreft het aantal liter koelvloeistof: dit is meestal meer dan wat je kan vullen in het expansievat. Gemiddeld gaat er zo'n 3 tot 4 liter in.
Echter als je je systeem daarbij niet ontlucht krijg je ook weer koelproblemen. En je krijgt dus ook niet de volledige hoeveelheid er in.

Thermostaat eruit halen is niet al te moeilijk. Volg de onderste slang van je radiateur tot de motor. Ergens zit die slang op een flens aangesloten die met 2 of meer boutjes vast zit. In 9 van de 10 gevallen zit de thermostaat achter die flens.
Even snel zoekwerk leverde op dat dit bij de matiz idd een flens is met 2 boutjes en een standaard thermostaat. Let wel op dat je die boutjes niet te hard aandraaid. Handvast met een korte steek of ringsleutel is goed zat.

Daarna moet je het systeem weer vullen (doe dat dan met (gedemineraliseerd) water) en laat de auto met geopend expansievat en eventuele geopende ontluchtingskraantjes (boven op de radiateur zit er een bij matiz) stationair lopen.
Ontluchtingskraantjes kunnen dicht zodra de vloeistof eruit begint te lopen. Expansievat sluit je pas op het moment dat de ventilator aan slaat.

Ondertussen blijf je wel een oog houden op de temperatuurmeter. Normaal gezien moet de ventilator bij een goeie 90 graden aan slaan.
Slaat de ventilator niet aan maar loopt de temperatuur wel op, controleer dan eerst of er eventueel nog lucht uit dat kraantje komt. Zo niet is er een probleem met je ventilator of thermoschakelaar (de schakelaar die zorgt dat de ventilator op een bepaalde temperatuur aan gaat)

Mocht alles goed zijn. Temperatuur goed, ventilator aan en netjes lopend. Wacht dan tot de ventilator nog een 2e keer aanslaat en controleer of er nog koelvloeistof bij moet. Vul dit bij met draaiende motor, zodat je geen extra lucht in het systeem brengt.
Daarna maak je een proefritje met oog op de temperatuurmeter.

Mocht het koelwater er tijdens het ontluchten alweer uitlopen is dat makkelijker te traceren, aangezien je er met je neus bovenop staat zowat.

En het is een simpel klusje omdat je maar 2 boutjes hoeft los te halen.

Als je dit te ingewikkeld vind laat je dit doen door iemand die er wel verstand van heeft. Een garage kan het doen maar als ze gelijk al koppakking roepen zonder ook maar er naar te kijken? Tja...
Er zijn zoveel andere oorzaken voor overdruk, heetlopers en koelvloeistof dat wegloopt dan de koppakking...
Sterker nog. Er zijn genoeg gevallen bekend dat na het vervangen van de koppakking het probleem niet eens weg is... Daar sta je dan met je dure reparatie die niet nodig was... En wie mag het weer betalen? De klant...

Ik ga beginnen door de auto even stilstaand en zonder dop te laten lopen.

Ik wist niet dat mijn koelstofreservoir kennelijk misschien leeg was. Toen ik voor het eerst zag dat de temperatuurmeter opliep was dit op weg naar de garage. Dit is 5 km rijden. Thuis bleek er 2,5 liter in te gaan dus vandaar dat ik zeg en denk dat die leeg was en daarom de temperatuur opliep.

Na een km of 3 rijden stroomt het onder de auto uit, maar de temperatuur van de motor is dan nog goed. Dat kan wellicht komen doordat een motor nooit binnen 3 km warm is, maar dat weet ik niet.

Je moet het zo zien dat ik bij de garage aan kom rijden en ik vraag of hij even tijd heeft onder de motorkap te kijken. Als ik een afspraak maak wil hij misschien wel even wat grondiger kijken.

Ik denk dat ik dat toch niet zelf kan. Zal kijken, maar klinkt mij al ingewikkeld en door mijn fysiek kan ik zelf in ieder geval niet onder een auto kruipen. Wat ik wil voorkomen is echter inderdaad onnodige kosten , want als het echt te duur wordt is de auto gewoon afgeschreven. Dan is elke cent in principe teveel die je in dat proces moet betalen.
 
Heb hem stilstaand laten draaien zonder de dop van het vul-reservoir erop.

-Borrelen? Tja weet niet of je dat zo kunt noemen. De terugkerende vloeistof valt naar beneden en zorgt voor wat belletjes etc. Zoals ik al zei is de vloeistof of het reservoir bruinig, maar of dat recent gekomen is of al vuil was bij aanschaf weet ik niet. Ik lees echter dat dit olie kan zijn die door de lekkage in het reservoir komt?

-Het water drupt onder de auto uit. Niet via de opening van de afgedraaide dop. Ik weet niet of sommigen dat bedoelden, maar lekt gewoon ergens anders wat ik met blote oog niet kan zien waar precies(koppakking?). Zodra ik de auto uitzet drupt die nog na, maar stopt het lekken in principe.

-De temperatuurmeter in de auto loopt niet op. Na 5 minuten draaien staat de temperatuur meter nog niet eens op een kwart. misschien normaal maar dat weet ik dus ook niet.

Ik ben dus een leek, maar kan er niet gewoon ergens een lek zitten. Ergens dan waar pas water langs komt als je motor draait en is dat de koppakking? Heb zelf het gevoel dat alles op zich redelijk voldoende gekoeld wordt, ondanks de gigantische lekkage, maar dit natuurlijk echt ophoudt als de vloeistof op is en dat is snel. Nogmaals misschien is dit het hele principe van een lekke koppakking.
 
Klinkt mij juist als een erg schappelijk aanbod van de garage.

Eerlijk gezegd, als je niet bereid bent er €250,- of zelf maar een paar liter koelvloeistof in te stoppen dan zou ik de auto maar snel wegdoen. Water is slechts een noodoplossing, daarmee doorrijden vergroot de kans op hoge kosten alleen maar.
 
Niet de beste filmpjes maar voor het idee.

Hier draait de motor
https://www.youtube.com/watch?v=rYDQYx9DyR4

Hier is hij net uit
https://www.youtube.com/watch?v=bhaCFAiujeI


Mijn garage zei lekke koppakking en water ingooien en bijvullen tot die gemaakt is, en zo snel mogelijk laten maken. Koelvloeistof is het niet waard. Ik ben eigenwijs geweest en toch 2 liter koelvloeistof wezen kopen. Dat was te weinig dus aangevuld met water, maar dat was er dus zo uitgelopen, dus ik snap zijn opmerking volkomen.
Andere garage telefonisch gevraagd of er een coulance is en die zeiden we doen die koppaking voor 250 a 300. Maar dan moet het dat dus wel zijn
 
Is er van bovenaf niet meer te zien? Je zou ook wat koelvloeistof af kunnen tappen om te zien welke kleur het nou echt heeft.
 
Ronald M zei:
De mengeling van koelvloeistof en water die eruit komt is echt bruin.Goed gemengd lijkt het. wat het ook die kleur geeft
Tja, koelvloeistof zou blauw, groen of roze moeten zijn. Wellicht gewoon oud/roestig, maar het zou dus ook gemengd met olie kunnen zijn...
 
Als ik zie waar de motor het eruit gooit denk ik aan een lek thermostaathuis of de waterpomp die het aan het begeven is.
 
Iedereen bedankt. Mijn twijfel over of het wel de koppakking was, is door jullie verder versterkt. Via via ben ik bij iemand langs geweest die bij de ANWB werkt. Zijn conclusie kapotte waterpomp zoals sommige suggereren. De bruine aanslag /vloeistof, is gewoon rotzooi en oxidatie doordat ik nu even water gebruik ipv koelvloeistof.

Ik heb even op internet gekeken en dat schilt in ieder geval behoorlijk wat kosten met een koppakking. Wel grote verschillen. Bij mijn auto onderdelen kost een nieuwe waterpomp nog geen 3 tientjes en op de meeste andere plekken kost die 100 euro. Daar lijkt er echter een distributieriem bij te zetten. 1 iemand had het over die gelijk verwisselen omdat die er toch af moet. Ik heb echter begrepen dat dit altijd nog al duur is. Zit er dus wellicht toch nog veel arbeid in het vervangen van die waterpomp?

Ik wil graag nog 1 of 2 jaar met deze auto rijden en zal niet aan de 2000km per jaar komen. Het beste van het beste hoeft er niet in, maar mijn garage zal wel via zijn vaste leverancier bestellen, dus ik reken op 100 euro plus een uurtje arbeid hopelijk. Dan is het gelukkig wel de moeite waarde om de auto te maken. Morgen zal ik eens contact leggen met mijn garage en prijsopvraag doen en een afspraak inplannen.

Nogmaals iedereen bedankt.
 
Met een uurtje arbeid red je dat niet hoor. Slimste is om de hele distributieset te doen omdat de riem er inderdaad toch afgaat.
Dan is die 10 minuten voor het verwisselen van de spanner en roller ook niet de moeite. Houd rekening met 450 euro all incluis. Dan kan het altijd nog wat meevallen.
 
Als ik het zo zie dan kost die riem iets van 70 euro extra aan materiaal en 10 minuten volgens jou ( is €8,50 aan arbeidskosten). Ik hoop 2jaartjes met de auto en zo een 5000 km nog te rijden. Ik zal vragen wat de staat van de Riem is.
Mijn garage rekent 40 euro exclusief btw per uur.
 
Je hebt dus een enorme lekkage, Vermoedelijk langs de waterpomp.
Bij deze blokken zit die waterpomp op de distributieriem.
Het vervangen van de riem + waterpomp is dus een aanrader. Dit is ook een redelijke kostenpost, maar niet zo duur als een koppakking en het kost ook minder tijd.

Riem vervangen kost meer dan 10 minuten. Waterpomp mee vervangen is slechts enkele minuten EXTRA werk ;)

Bruinige kleur is een mengeling van water, roest (en dat wordt erger bij het gebruik van water) en oude koelvloeistof.
Mogelijk lekt het ook harder omdat water makkelijker kan lekken dan koelwater, aangezien dat (iets) dikker is door de toevoegingen.

Riem in geval van lekkende waterpomp ALTIJD vervangen. Je kunt hem eigenlijk alleen laten zitten als de waterpomp nog maar kort lekt. Aangezien je dat niet weet zal het ook wel al langere tijd zijn en misschien extra reden waarom die te koop stond.
Multiriem ook mee pakken, want die moet er toch af en kost een paar tientjes extra.

Let wel op dat de onderdelenprijzen op internet sterk afwijken van die wat een garage rekent. Aangezien die er een extra marge op zetten en vaak sowieso wat duurder inkopen.
 
Ik zit overigens nog steeds te wachten op een aanbod, oplossing van de garage waar hij gekocht is. Dit willen nu eerst weer een kostenraming hebben om hem te maken van een garage, maar komt mij allemaal wat krom over.

Als ik het reservoir vul loopt er trouwens toch 2 liter langzaam uit. Dan stopt het met lekken. Klopt het dat er iets meer als 3 liter in zit? Dan concludeer ik dat het lek niet op het laagste punt van het circuit zit.
Aangezien ik ook nog steeds niet 100 procent zeker weet of het de waterpomp is die lekt kan misschienwel iemand mij vertellen of dat inderdaad kan. Dus als de waterpomp lekt dat er dan niet alles maar ongeveer 2/3 uitloopt omdat onder de waterpomp er nog een deel van het circuit is (dus onder het lek nog vloeistof is wat er dan uiteraard niet uit kan lopen).
Als het een lekke koppakking zou zijn, zou hij dan 2 liter kunnen lekken zonder dat de motor draait en er druk is?


Kan het theoretisch ook niet gewoon een lekkage zijn in een slang, aansluiting of dergelijke? Iets wat zich bevind op een hoogte in het circuit waardoor er ongeveer 2 liter uitloopt? En zou dat ( of kapotte waterpomp, of een ander lek) op de brug redelijk snel te constateren zijn door een garage, of komen ze daar pas achter als ze alles gaan ontmantelen? De waterpomp is dan kapot in de zin dat hij lekt. Hij pompt namelijk wel gewoon het water of de koelvloeistof rond, maar die is op een gegeven moment een keer op uiteraard

Die handelaar waar hij gekocht is wil dus kostenraming voor hij eventueel een mannetje opzoekt om dat te maken of voor hij een prijs wil plakken op wat we terug krijgen voor deze auto in deze staat. Ik vind het gewoon verevenend om naar mijn garage te gaan als ik toch al weet dat hij hem niet gaat maken. Ben gerust bereid een paar tientjes onderzoekskosten te betalen, maar is dit probleem, zonder alles te ontmantelen überhaupt nauwkeurig te bepalen?
 
Uitwendige lekkage is met een simpele lektest te bepalen (althans 90% van de lekkages, maar als er zo al 2l uit loopt zonder dat de motor draait is het wel makkelijk te vinden) En ja dat hoeft niet de waterpomp te zijn. Maar als het in de buurt van de distributieriem weg komt is het meestal de waterpomp zelf of de pijp/slang die er rechtstreeks op zit.

Je krijgt eigenlijk nooit alle koelvloeistof uit een blok. Zelfs een kaal motorblok moet je nog omkeren (dus uitbouwen en letterlijk op de kop houden) om alle koelvloeistof eruit te krijgen. Er blijft dus altijd een deel achter. Maakt niet uit hoeveel cilinderkoppen, slangen, waterpompen en thermostaathuizen je ook demonteert. Ook in je radiateur blijft altijd wel iets achter, omdat de kanalen zo klein zijn en er altijd wel iets van verstopping kan zijn na zoveel jaar gebruik.
Als je dus niet rijdt loopt er 2 liter uit. Als je wel rijdt zal de waterpomp nog iets van het overgebleven deel rondpompen tot het er vrijwel helemaal uit is en uitgekookt is (doordat de motor wel gewoon warm loopt)

Maar je zit erg veel scenario's langs te gaan zonder tot een daadwerkelijk bezoek aan de garage of er zelf eens naar te kijken. Desnoods vraag je iemand in je buurt die er kennis van heeft om het na te kijken.

In elk geval blijf ik erbij dat dit geen koppakkingsprobleem is. Dat wordt het wel als je er zo mee blijft doorrijden zonder er mee naar de garage te gaan.
Je hoeft trouwens niet naar je eigen garage voor zo'n diagnose en je kunt aangeven dat de verkopende partij je tegemoet wilt komen maar graag een kostenberaming wilt hebben ter indicatie.
 
Terug
Bovenaan