A
Anoniem
Guest
Beste Lieden,
Afgelopen Juni kocht mijn vriendin in een opwelling van haar vakantiegeld een 13 jaar oude Daewoo Matiz bij een voor ons nieuwe garage. De auto had wat schade en kostte 800 euro. Uiteraard niet de beste manier om zoiets aan te schaffen en voor die prijs moet je ook niet alles verwachten, maar goed ze had er goede bedoelingen mee. Ik zou dan met mijn ziekte ook wat mobieler zijn en zonder veel geregel naar het ziekenhuis e.d. kunnen, als zij met haar auto weg was.
Nu 2 maanden en 1 benzine tank later (ik rij weinig) siste de auto toen ik een stukje gereden had. Temperatuur en alles was oké maar ik denk, ik rij toch even naar onze eigen garage. Dat was 3 km verder en toen ik daarna toe reed wist ik al halvelings wat het was. Toen liep de temperatuur wel op.
Daar aangekomen even laten kijken en de motor kookte. Lekke koppakking was de conclusie. Zou 500 euro kosten en de staat van de kop is natuurlijk pas te zien als alles open ligt, maar dat kon de kosten nog hoger doen oplopen. Als ik er nog mee zou rijden, hele kleine stukjes en bijvullen en bijvullen met water, want koelvloeistof telkens was zonde van het geld.
Ik naar huis gereden en er ging 2,5 liter vloeistof in. Vervolgens even gaan rijden om te testen of het lek toch niet meevalt. Na 3 km gestopt en het water liep in een stroomje onder de auto uit, op de plek waar je de koelvloeistof bijvult (temperatuur van de auto was wel nog goed). Toen weer 3 km terug gereden en weer na het stoppen gelijk gekeken. Toen liep er niks onder de auto uit. Dat laatste vond ik een beetje merkwaardig, maar is misschien logisch te verklaren als je meer verstand van auto’s hebt. Er ging nu weer 1,5 liter vloeistof in na dat korte ritje, wat betekent dat er nog 1 liter in zat en die er dus niet in een stroompje uitstroomde (of misschien nog niet).
Garage waar de auto gekocht is gebeld en gevraagd of hier geen regeling voor is, aangezien we er nog geen 2 maanden en geen 500 km mee gereden hebben en de auto dit heeft. Antwoord was dat hun hem voor de helft, 250 euro wilde maken (ongezien).
Nu kan het allemaal toeval zijn, maar ik heb toch sterk een gevoel dat dit niet zo is. Ik heb alleen te weinig verstand van auto’s om daar feitelijk over te redeneren of conclusies over te gaan trekken. Ik ben alleen niet van plan om nogmaals 250 euro uit te geven, waarna hun hem wellicht enkel oplappen en het over een paar dagen/weken of net als nu 2 maanden na aanschaf weer heeft. Terecht of onterecht, ik heb niet direct vertrouwen in die garage na dit gebeuren, maar bij mijn vertrouwde garage (en vermoedelijk ook andere garages) is het gewoon te duur + dat er mogelijk nog verassingen opdoomen tijdens het repareren.
Ik heb een paar vragen hierover:
1- De auto heeft geen witte rook en de olie is niet voorzien van een witte smurrie ofzo. Wel was er in het koelvloeistof reservoir een beetje bruine aanslag. De koelvloeistof lekt met, of na het rijden zeer stevig op de plek waar het reservoir zit, maar nu bleef er 1 liter inzitten. Als leek zeg ik dan, er zit een lek, maar misschien lekt die alleen boven een bepaald peil. Natuurlijk is 1 liter in een auto veel te weinig, maar is dit toch inderdaad 100% een kapotte koppakking en geen ander euvel?
2- Wat zou een kapotte koppakking voor een Daewoo Matiz ongeveer kosten, inclusief montage al is dat garage-afhankelijk wellicht.
3- Mijn vriendin heeft zelf al eens een motor oververhit een jaar of 6 terug. Schijnbaar trekt dan de kop krom deze is getracht te maken alleen dat bleek onmogelijk, binnen 10 km stond de temperatuur weer in het rood. Die auto is toen afgeschreven. Van deze auto kennen we geen geschiedenis, ik heb hem nooit in het rood gereden, maar is het mogelijk dat hier in het verleden ook zoiets gebeurd is, en ze deze auto half opgelapt verkocht hebben? Ik wil niet dat we hem eventueel weer bij hun laten repareren voor ‘weinig’ (250 vanwege coulance regeling) maar er eigenlijk iets gigantisch mis is en het tijdelijk prutswerk van hun is. Een andere garage zou het zeggen als er meer aan de hand is en deze vermoedelijk niet. Maar we gaan en kunnen er geen 500 euro of meer aan uit geven.
4- Is het mogelijk dat als het een lekke koppakking is (al dan die met krom getrokken kop) dat die garage waar hij vandaan komt, hem dus maakt. Maar eigenlijk en alleen dusdanig half of niet grondig dat hij gemaakt lijkt, maar er geheid weer problemen komen? Misschien dat hij ook wel zo verkocht is. Nogmaals ik heb er geen verstand van maar soms is iets kapot en soms is iets half kapot en weet je zeker dat het even later kapot gaat. Soms is iets te maken en is het voor jaren goed terwijl iets maken ook kan beteken iets tijdelijk oplappen. Of dat hier ook mogelijk is met dit euvel is dus mijn vraag, want dan zitten we er binnenkort mogelijk weer mee.
5- Nu rij ik alleen maar korte stukken. Maximaal 10 km. Als ik er elke keer 2,5 liter water ingooi voor ik ga rijden dan haal ik nu de 5 km zonder motorproblemen. Is er een goedkope optie denkbaar dat die 10 km weer mogelijk wordt. Meer is echt niet nodig en anders moet die auto na 2 maanden al weer weg, naar de sloop.
Afgelopen Juni kocht mijn vriendin in een opwelling van haar vakantiegeld een 13 jaar oude Daewoo Matiz bij een voor ons nieuwe garage. De auto had wat schade en kostte 800 euro. Uiteraard niet de beste manier om zoiets aan te schaffen en voor die prijs moet je ook niet alles verwachten, maar goed ze had er goede bedoelingen mee. Ik zou dan met mijn ziekte ook wat mobieler zijn en zonder veel geregel naar het ziekenhuis e.d. kunnen, als zij met haar auto weg was.
Nu 2 maanden en 1 benzine tank later (ik rij weinig) siste de auto toen ik een stukje gereden had. Temperatuur en alles was oké maar ik denk, ik rij toch even naar onze eigen garage. Dat was 3 km verder en toen ik daarna toe reed wist ik al halvelings wat het was. Toen liep de temperatuur wel op.
Daar aangekomen even laten kijken en de motor kookte. Lekke koppakking was de conclusie. Zou 500 euro kosten en de staat van de kop is natuurlijk pas te zien als alles open ligt, maar dat kon de kosten nog hoger doen oplopen. Als ik er nog mee zou rijden, hele kleine stukjes en bijvullen en bijvullen met water, want koelvloeistof telkens was zonde van het geld.
Ik naar huis gereden en er ging 2,5 liter vloeistof in. Vervolgens even gaan rijden om te testen of het lek toch niet meevalt. Na 3 km gestopt en het water liep in een stroomje onder de auto uit, op de plek waar je de koelvloeistof bijvult (temperatuur van de auto was wel nog goed). Toen weer 3 km terug gereden en weer na het stoppen gelijk gekeken. Toen liep er niks onder de auto uit. Dat laatste vond ik een beetje merkwaardig, maar is misschien logisch te verklaren als je meer verstand van auto’s hebt. Er ging nu weer 1,5 liter vloeistof in na dat korte ritje, wat betekent dat er nog 1 liter in zat en die er dus niet in een stroompje uitstroomde (of misschien nog niet).
Garage waar de auto gekocht is gebeld en gevraagd of hier geen regeling voor is, aangezien we er nog geen 2 maanden en geen 500 km mee gereden hebben en de auto dit heeft. Antwoord was dat hun hem voor de helft, 250 euro wilde maken (ongezien).
Nu kan het allemaal toeval zijn, maar ik heb toch sterk een gevoel dat dit niet zo is. Ik heb alleen te weinig verstand van auto’s om daar feitelijk over te redeneren of conclusies over te gaan trekken. Ik ben alleen niet van plan om nogmaals 250 euro uit te geven, waarna hun hem wellicht enkel oplappen en het over een paar dagen/weken of net als nu 2 maanden na aanschaf weer heeft. Terecht of onterecht, ik heb niet direct vertrouwen in die garage na dit gebeuren, maar bij mijn vertrouwde garage (en vermoedelijk ook andere garages) is het gewoon te duur + dat er mogelijk nog verassingen opdoomen tijdens het repareren.
Ik heb een paar vragen hierover:
1- De auto heeft geen witte rook en de olie is niet voorzien van een witte smurrie ofzo. Wel was er in het koelvloeistof reservoir een beetje bruine aanslag. De koelvloeistof lekt met, of na het rijden zeer stevig op de plek waar het reservoir zit, maar nu bleef er 1 liter inzitten. Als leek zeg ik dan, er zit een lek, maar misschien lekt die alleen boven een bepaald peil. Natuurlijk is 1 liter in een auto veel te weinig, maar is dit toch inderdaad 100% een kapotte koppakking en geen ander euvel?
2- Wat zou een kapotte koppakking voor een Daewoo Matiz ongeveer kosten, inclusief montage al is dat garage-afhankelijk wellicht.
3- Mijn vriendin heeft zelf al eens een motor oververhit een jaar of 6 terug. Schijnbaar trekt dan de kop krom deze is getracht te maken alleen dat bleek onmogelijk, binnen 10 km stond de temperatuur weer in het rood. Die auto is toen afgeschreven. Van deze auto kennen we geen geschiedenis, ik heb hem nooit in het rood gereden, maar is het mogelijk dat hier in het verleden ook zoiets gebeurd is, en ze deze auto half opgelapt verkocht hebben? Ik wil niet dat we hem eventueel weer bij hun laten repareren voor ‘weinig’ (250 vanwege coulance regeling) maar er eigenlijk iets gigantisch mis is en het tijdelijk prutswerk van hun is. Een andere garage zou het zeggen als er meer aan de hand is en deze vermoedelijk niet. Maar we gaan en kunnen er geen 500 euro of meer aan uit geven.
4- Is het mogelijk dat als het een lekke koppakking is (al dan die met krom getrokken kop) dat die garage waar hij vandaan komt, hem dus maakt. Maar eigenlijk en alleen dusdanig half of niet grondig dat hij gemaakt lijkt, maar er geheid weer problemen komen? Misschien dat hij ook wel zo verkocht is. Nogmaals ik heb er geen verstand van maar soms is iets kapot en soms is iets half kapot en weet je zeker dat het even later kapot gaat. Soms is iets te maken en is het voor jaren goed terwijl iets maken ook kan beteken iets tijdelijk oplappen. Of dat hier ook mogelijk is met dit euvel is dus mijn vraag, want dan zitten we er binnenkort mogelijk weer mee.
5- Nu rij ik alleen maar korte stukken. Maximaal 10 km. Als ik er elke keer 2,5 liter water ingooi voor ik ga rijden dan haal ik nu de 5 km zonder motorproblemen. Is er een goedkope optie denkbaar dat die 10 km weer mogelijk wordt. Meer is echt niet nodig en anders moet die auto na 2 maanden al weer weg, naar de sloop.