Lekkage bij aansluiting koelslang op thermostaathuis

Mechanix

Kilometervreter
Al een hele poos lekt mijn Fiesta een heel klein beetje koelvloeistof via de aansluiting van de koelslang op het thermostaathuis (zie geel omcirkelde onderdelen). De slang en slangklem zijn al een keer vervangen geweest. Ik heb nu de slang zo ver mogelijk op de aansluiting geschoven en de slangklem zo strak mogelijk gezet. Wat kan ik nog doen als dit ook niet helpt? Zou een extra slangklem kunnen helpen? Of zijn er nog andere oplossingen?

wtg6sp.jpg


(Plaatje van google gepikt.)
 
Lycan Capri zei:
Zit er geen scheurtje in het thermostaathuis?

Dat denk ik zelf niet, omdat ook het thermostaathuis vervangen is. Als ik de slangklem iets losdraai, begint de kvs meteen al uit de slang te lopen. Het lijkt alsof de slang net iets te wijd is. Maar het is een nieuwe slang, dus dat lijkt me ook sterk.
 
Zit er nog zo'n klem als in de voorbeeldfoto op?

Zo ja, vervang die eens door een fatsoenlijke slangenklem:)

slangenklem-rvs.jpg

Zo iets dus:)
 
Nope, zo'n draaiding als op je foto. Kan je die dingen ook helemaal 'open' draaien zodat je de slang niet los hoeft te maken? Als een tiewrap zeg maar?
 
Dan nog liever een draadklem nemen, zo'n bandklem kan slangen nog aardig beschadigen bij strak aandraaien.;)
 
Lycan Capri zei:
Bij de meesten kan dat.

Je wil er een 2de bijzetten? :)

(Geen garantie maar ja, dat kan soms helpen)

Dat was inderdaad mijn idee. ;)

Muddy Bandit zei:
Dan nog liever een draadklem nemen, zo'n bandklem kan slangen nog aardig beschadigen bij strak aandraaien.;)

Ik zag dat de klem wel een afdruk in de slang had achtergelaten, maar verder geen schade of zo.
 
Ach als het wat lekt rondom die aansluiting verlies je normaal gezien geen liter per jaar hoor. Soms is het zelfs alleen zweten en lijkt het erger dan het is.
Slangklem niet te strak aandraaien en eventueel als je de slang wat verder geschoven krijgt een 2e klem erop.
Soms helpt het juist strakker aandraaien van de klem. Dat is even proberen.

@Muddy: een draadklem? Dan heb je weer kans dat je een deuk in het pijpje trekt. Of het breekt als het kunststof is.
Bandklemmen zijn er beter voor geschikt. En als je band bent dat die de slang beschadigen kun je ze ook voorzien van een tussenlaagje zoals een fietsbinnenband of iets in die trant.
 
Mechanix zei:
Lycan Capri zei:
Zit er geen scheurtje in het thermostaathuis?

Dat denk ik zelf niet, omdat ook het thermostaathuis vervangen is. Als ik de slangklem iets losdraai, begint de kvs meteen al uit de slang te lopen. Het lijkt alsof de slang net iets te wijd is. Maar het is een nieuwe slang, dus dat lijkt me ook sterk.

Zo heb ik ook ooit gekloot gehad met de contactpuntjes van een mini. Nieuwe, passen, niet, beetje bijbuigen, afbreken. Na de tweede keer naar Brezan ipv AD gegaan en toen kreeg ik wel de juiste contactpuntjes.
 
Pobresh zei:
Ach als het wat lekt rondom die aansluiting verlies je normaal gezien geen liter per jaar hoor. Soms is het zelfs alleen zweten en lijkt het erger dan het is.
Slangklem niet te strak aandraaien en eventueel als je de slang wat verder geschoven krijgt een 2e klem erop.
Soms helpt het juist strakker aandraaien van de klem.

Het gaat inderdaad maar om een paar druppels, maar op een heet blok ruik je dat soms een beetje. En ik ben ook wel een beetje een neuroot wat dat betreft!:)

Ik ga kijken of ik er nog een extra slangklem op kan zetten.
 
Pobresh zei:
@Muddy: een draadklem? Dan heb je weer kans dat je een deuk in het pijpje trekt. Of het breekt als het kunststof is.
Bandklemmen zijn er beter voor geschikt. En als je band bent dat die de slang beschadigen kun je ze ook voorzien van een tussenlaagje zoals een fietsbinnenband of iets in die trant.

De meningen lopen hierover blijkbaar een beetje uiteen, persoonlijk heb ik veel betere ervaringen met het klemmende en afdichtende vermogen van een draadklem als van een bandklem, en met risico op schade van een deukje of gebroken kunststof tuitje idem.
Een draadklem in de juiste maat verdeelt z'n kracht namelijk gelijkmatig rondom de gehele omtrek doordat het spandeel niet in contact komt met de slang... er wordt alleen maar een drukkende kracht op de slang uitgeoefend en verder niet.
Een bandklem spant zich nooit zuiver rond dankzij het spandeel wat tegen de slang aan zit, de drukkracht rondom is variabel (dus meer kans op deukje of breken kunststof)... en geeft bij het spannen tevens een schuivende kracht doordat het spandeel direct in contact met de slang komt, het rubber fröbelt zich daar enigszins op met als gevolg wat meer kans op lekkage/drukverlies. (met name als het rubber al wat uitgehard is)

Maar goed, ik zal ook nooit beweren dat draadklemmen volstrekt heilig zijn, zo kunnen bandklemmen over het algemeen weer wat hogere drukken aan als een draadklem doordat je ze veel strakker aan kunt draaien. (maar dat geeft echter ook verhoogd risico op schade ;))
 
29xyatd.jpg


De slang zit nu zo vast. In principe lekte hij al niet meer toen ik de slang wat had verschoven en de voorste klem opnieuw vast had gezet, maar ik heb er toch nog maar een extra klem bijgeplaatst.

Verder nog wat interessante materie gevonden over deze zaak:

Lekkages zijn herkenbaar aan vocht of druppels op of rond klemmen en koppelingen. Meestal wordt dit veroorzaakt door onvoldoende aanspanning van de slangklemmen of door een verslechterde staat van de koppeling. In het kort komt het erop neer dat metaal uitzet onder invloed van warmte. Wanneer je een nieuwe slang installeert terwijl de motor nog warm is, kan de slangklem niet voldoende aangespannen worden omdat de inlaat- of uitlaatpijpen uitgezet zijn. Ook rubber zet uit onder invloed van warmte – ongeveer 20 maal meer dan metaal. De klem houdt de slang op de pijp, maar de slang ‘zet zich’ in deze uitgezette toestand. Wanneer de motor afkoelt, ontstaat er een gat tussen de ‘gezette’ binnendiameter van de slang en de gekrompen buitendiameter van de metalen pijp. Hierdoor gaat de koelvloeistof lekken. Wat kun je doen? Let op het aantrekken van de slangklemmen: om koudwaterlekken te vermijden, moeten klemmen met regelbare spanning opnieuw aangespannen worden na een korte testperiode. Een andere oplossing is om slangklemmen met constante spanning te gebruiken. Deze passen zich automatisch aan wanneer het koelsysteem opwarmt of afkoelt. Toestand van de koppeling: een omkraalde koppeling biedt betere dichtings- en onderhoudseigenschappen. Hoe gladder de afwerking van de koppeling, hoe kleiner de kans dat de slangklem gaat lekken. Koperen en gietijzeren pijpen hechten na verloop van tijd vast aan de gebruikelijke rubbermengsels, wat de kans op lekken vermindert. Daarnaast kun je dichtingsproducten en kleverige gels gebruiken worden om lekken te vermijden.
https://www.mijngrossier.nl/listig-als-een-koelslang.html
 
Had dan 2 gelijke klemmen erop gezet dit ziet nogal beun uit eerlijk gezegd :p
Zit de 2e klem wel voor de hobbel op het tuitje?

@Muddy Bandit, Wellicht heb je het over een ander type slangklem? Bedoelde je deze?
double_wire_hose_clamp_savarza_medzio_drozliu_zarnai.jpg


Die zijn in mijn ogen net zo erg als de bandklemmen. Beter rondom klemmen ze wel, maar het zijn draden, waardoor het bij te hard aandraaien en (of een verkeerde klem) ook de boel kan beschadigen. Maar ik snap je keuze wel ivm de klemming die anders is. Ben alleen bang dat roest er ook meer vat op heeft. Je hebt ze ook in enkele band maar dan krijg je het net zoals origineel dat ze niet bij te stellen zijn en lastig los te halen.
 
Pobresh zei:
Had dan 2 gelijke klemmen erop gezet dit ziet nogal beun uit eerlijk gezegd :p
Zit de 2e klem wel voor de hobbel op het tuitje?

Eens, maar had geen zin om de eerste klem los te maken gezien de kans op koelvloeistofverlies. De klem zit vlak, dus ik denk / hoop dat 'ie zo goed zit!:)

Op Ford-fora zeggen ze trouwens dat de originele slangklem het beste is (zie eerste foto), maar die heeft de Ford-dealer er zelf afgehaald toen ze de slang van mijn auto hadden vervangen... o_O
 
Dit heeft een collega van mij ook weleens gehad met type model Fiesta. Die stond niet veel later na de constatering van de lekkage met pech langs de snelweg. Als ik het mij goed herinner is daar toen voor een paar tientjes een nieuwe slang opgekomen.
 
Mechanix zei:
Op Ford-fora zeggen ze trouwens dat de originele slangklem het beste is (zie eerste foto), maar die heeft de Ford-dealer er zelf afgehaald toen ze de slang van mijn auto hadden vervangen... o_O

Ik werk nogal eens met / aan Fordjes (goh:p) en zodra het kan verwijder ik die rot klemmen om ze te vervangen door een bandklem:)
Bijna iedereen die ik ken doet dat
 
Pobresh zei:
@Muddy Bandit, Wellicht heb je het over een ander type slangklem? Bedoelde je deze?
double_wire_hose_clamp_savarza_medzio_drozliu_zarnai.jpg


Die zijn in mijn ogen net zo erg als de bandklemmen. Beter rondom klemmen ze wel, maar het zijn draden, waardoor het bij te hard aandraaien en (of een verkeerde klem) ook de boel kan beschadigen. Maar ik snap je keuze wel ivm de klemming die anders is. Ben alleen bang dat roest er ook meer vat op heeft. Je hebt ze ook in enkele band maar dan krijg je het net zoals origineel dat ze niet bij te stellen zijn en lastig los te halen.

Jep, dat type.
 
Ik heb de smalle slangenklem eraf gehaald omdat twee klemmen volgens mij niet bevorderlijk zijn voor de koelslang. En de oorzaak van de lekkage lijkt toch de pakking van het thermostaathuis te zijn. Maar deze pakking heb ik vrij recent nog vervangen... Wellicht is het thermostaathuis dan toch krom.

Hebben jullie hiervoor nog een oplossing, of zouden jullie het lekker zo laten als het niet erger wordt?
 
Leg een stuk schuurpapier (280-400 korrel) op een vlak oppervlak, en trek het thermostaathuis een paar keer goed eroverheen.
Bekijk dan het contactvlak eens. Of schuur net zolang door tot het contactvlak helemaal vlak is.

Ik smeer doorgaans nog een heel dun rupsje vloeibare pakking aan beide zijden van de kartonnen pakking.
Vooral bij Rover en Ford willen ze anders toch nog wel iets lekken op de pakking; vaak als gevolg van verroeste stalen bouten in een aluminium thermostaathuis, of bovengenoemde bouten zijn te strak aangehaald.
 
Blokje hout met een schuurpapiertje kan idd veel wonderen verrichten.
Wel even iets van een doekje eronder (of een plaatje die net zo groot is als de thermostaat) anders zit je hele koelsysteem straks vol met ijzervijlsel.

Dacht dat het thermostaathuis ook vervangen was? Of alleen het stuk waar de slang op moet?
 
Ok, ik ga morgen nieuwe pakkingen bestellen bij Ford. Zowel de thermostaathuispakking als de kleppendekselpakking.

Ik ga ook proberen dat thermostaathuis licht op te schuren op een vlakke ondergrond. Welke vloeibare pakking kan ik gebruiken om op de kartonnen thermostaathuispakking te smeren?
 
Bijvoorbeeld Loctite 5926, maar ook vele andere.

Komt niet zo heel nauw. Bij een automaterialenzaak zullen ze je zeker een juiste tube verkopen als je erom vraagt. Dat is heel gangbaar spul en hebben ze gewoon op voorraad.
 
TomTom zei:
Bijvoorbeeld Loctite 5926, maar ook vele andere.

Komt niet zo heel nauw. Bij een automaterialenzaak zullen ze je zeker een juiste tube verkopen als je erom vraagt. Dat is heel gangbaar spul en hebben ze gewoon op voorraad.

Ik heb ooit in nood gewoon sanitair siliconenkit gebruikt, met het idee om deze zsm te vervangen door de goede, blauwe pakking zodra het zou gaan lekken. Uiteindelijk bleek de hele slangpilaar het minder lang vol te houden dan de kit...
 
TomTom zei:
Bijvoorbeeld Loctite 5926, maar ook vele andere.

Komt niet zo heel nauw. Bij een automaterialenzaak zullen ze je zeker een juiste tube verkopen als je erom vraagt. Dat is heel gangbaar spul en hebben ze gewoon op voorraad.

Ik heb inderdaad blauwe pakking gekocht. Was nog vrij duur, € 10 voor 1 tube!:eek: De papieren pakking was maar € 1,23... :p

Maar nu het volgende: deze keer wil ik wel de kvs aftappen omdat het de vorige keer een zooitje werd en de pakking daardoor misschien weer snel ging lekken. Volgens Haynes zit er links onder op de radiateur een aftapplug. Volgens Haynes zit er ook maarliefst 9 liter kvs in het systeem!:eek: Nu heb ik een teil waar ruim 6 liter ingaat. Loopt alle kvs uit het systeem als je de plug losdraait, of blijft er nog wel wat achter?

En is dit iets wat je op straat kan doen, of is dat echt een no go? Wil geen milieuramp veroorzaken natuurlijk (en volgens mij mag het eigenlijk ook niet).
 
Mechanix zei:
TomTom zei:
Bijvoorbeeld Loctite 5926, maar ook vele andere.

Komt niet zo heel nauw. Bij een automaterialenzaak zullen ze je zeker een juiste tube verkopen als je erom vraagt. Dat is heel gangbaar spul en hebben ze gewoon op voorraad.

Ik heb inderdaad blauwe pakking gekocht. Was nog vrij duur, € 10 voor 1 tube!:eek: De papieren pakking was maar € 1,23... :p

Maar nu het volgende: deze keer wil ik wel de kvs aftappen omdat het de vorige keer een zooitje werd en de pakking daardoor misschien weer snel ging lekken. Volgens Haynes zit er links onder op de radiateur een aftapplug. Volgens Haynes zit er ook maarliefst 9 liter kvs in het systeem!:eek: Nu heb ik een teil waar ruim 6 liter ingaat. Loopt alle kvs uit het systeem als je de plug losdraait, of blijft er nog wel wat achter?

En is dit iets wat je op straat kan doen, of is dat echt een no go? Wil geen milieuramp veroorzaken natuurlijk (en volgens mij mag het eigenlijk ook niet).

Je kunt de aftapplug toch gewoon dichtdraaien voor het systeem leeg is? Bovendien blijft er best veel achter in het blok. Zeker als je de vuldop er op laat zitten loopt het wel met beleid leeg. Als het hele systeem leeg zou moeten, moet je echt met perslucht aan de gang. KVS is giftig voor huisdieren, met name katten zijn er erg in geïnteresseerd. Als je al mocht knoeien, dan goed naspoelen met een paar emmers water.
 
precies, gewoon het niveau wat laten zakken. Als je er 3-5 liter uit haalt, en dan het kraantje weer dichtdraait, zit je prima.
Doe het kraantje/aftapplug wel met beleid. Als je het gevoel krijgt dat hij niet wil, kan je beter de onderste radiatorslang losmaken. Sommige aftapkraantjes willen niet, en als ze breken ben je verder van huis.

Tip: laat de dop op je expansievat zitten, dan komt de vloeistof er rustiger uit dan wanneer je de dop vantevoren losdraait.
 
Tube kost misschien een tientje, maar je kunt er misschien wel 100x een thermostaat mee afdichten. Dan is het ineens veel goedkoper dan de papieren pakking. ;)
Overigens een papieren pakking kun je ook op rol of A4 formaat krijgen en zelf maken. Kost het iets meer maar heb je gelijk een stuk of 10 pakkingen voor hetzelfde geld als dat je er nu 1 koopt.
Het eerste wat ik ooit deed aan auto's met 0.0 ervaring was een papieren pakking maken voor een fiesta thermostaat dus zo lastig is het niet :)

Laat de pakking wel even een tijd uitharden voor je weer koelwater gaat vullen en druk op het systeem zet.
Waarschijnlijk hoeft er niet bijster veel koelvloeistof uit het blok. Die thermostaat zit vrij hoog in het systeem, dus als het niveau laag genoeg is, komt er normaal gezien niks meer uit gelopen.
 
Dank voor de tips Probesh! Kan je pakkingpapier ook gewoon bij de automaterialenzaak kopen?

En hoe lang moet die vloeibare pakking ongeveer drogen?
 
Mechanix zei:
Dank voor de tips Probesh! Kan je pakkingpapier ook gewoon bij de automaterialenzaak kopen?

En hoe lang moet die vloeibare pakking ongeveer drogen?

Ze zullen het niet allemaal meer hebben (beetje ouderwets, pakkingspapier) Let wel op de dikte. Die moet gelijk zijn aan origineel.

Droogtijd(doorharding) is officieel 24 uur voor een dikte van 2,5mm maar het is al eerder "stofdroog" na ongeveer een uur.
Dus als je in het weekend gewoon savonds die pakking erop zet en de volgende ochtend bijvult. of in de ochtend begint en aan het eind van de middag weer gaat vullen zou het goed moeten zijn.
 
Pobresh zei:
Mechanix zei:
Dank voor de tips Probesh! Kan je pakkingpapier ook gewoon bij de automaterialenzaak kopen?

En hoe lang moet die vloeibare pakking ongeveer drogen?

Ze zullen het niet allemaal meer hebben (beetje ouderwets, pakkingspapier) Let wel op de dikte. Die moet gelijk zijn aan origineel.

Droogtijd(doorharding) is officieel 24 uur voor een dikte van 2,5mm maar het is al eerder "stofdroog" na ongeveer een uur.
Dus als je in het weekend gewoon savonds die pakking erop zet en de volgende ochtend bijvult. of in de ochtend begint en aan het eind van de middag weer gaat vullen zou het goed moeten zijn.
Even een paar uurtjes uitharden is wel beter maar ik denk dat je de monteurs niet de kost wil geven die binnen een uur de boel weer vullen.
 
Tja je wil als monteur natuurlijk zo snel mogelijk die auto af hebben en de klant kunnen bellen dattie klaar is... (deels omdat de klant dit vaak ook wil natuurlijk)

Maar veel pakkingen mogen wel even een paar uurtjes uitharden voor je ze weer gaat "gebruiken"
Natuurlijk zullen ze er niet direct uit knallen, immers is het meestal geen dik laagje, dus droogt het ook sneller en het wordt tegen elkaar geklemd. Dus het kan er moeilijk uit.
Tis vooral de druk die ervoor zorgt dat koelvloeistof erdoorheen gaat sijpelen, waardoor de hechting en uiteindelijke afdichting een stuk minder is. Zulke vloeibare pakkingen zweten dan ook vaak.

Overigens wil het uitharden ook niet altijd wat zeggen. Ik heb zelf 2 jaar geleden te weinig van dat spul gebruikt bij een plaatje om het brandstofpompgat van de trabant af te dekken (ombouw van carburateur met mechanische pomp naar injectie met elders geplaatste electrische pomp)
Dat plaatje blijft goed zitten. maar de pakking zweet wel lichtelijk. Zolang het niet enorm lekt laat ik het ook voor wat het is.
 
Straks even naar de Action voor een paar liter kvs en nog wat andere rommel. Dan maar eens kijken of het lukt.
 
Zo, de klus is (hopelijk) geklaard. Het aftappen van de kvs ging relatief makkelijk. Het kraantje werkte goed en de meeste kvs kwam in het teiltje terecht. Na ongeveer 3 liter kwam er bijna niets meer uit de radiateur en heb ik het kraantje weer dichtgedraaid.

Een kort fotoverslagje van het vervolg:

161j6h.jpg

Zo kwam het spul van het blok af.

104qi6o.jpg

Pasvlak van het thermostaathuis netjes opgeschuurd. De bouten heb ik ook schoongemaakt.

35dcb36.jpg

1530g9s.jpg

Pasvlak op het blok schoongemaakt.

vn323k.jpg

Vloeibare pakking op het pasvlak. Daarna de papieren pakking en nog een rupsje vloeibare pakking op de papieren pakking.

23mls37.jpg

En alles weer gemonteerd. De bouten het ik iets aangetrokken met een kleine ratel maar niet teveel.

Vanavond of morgenochtend vul ik het systeem weer af met verse kvs. Hopen dat de moeite beloond wordt!
 
Vanochtend vol goede moed 3 liter kvs bijgevuld en gaan rijden. Ging allemaal prima. Totdat ik bijna thuis was en stoom onder de motorkap uit zag komen. Wel verdomd! Snel de auto geparkeerd en de motorkap geopend. Een plasje kvs drupte al op de grond. Snel gereedschap gepakt en de bouten van het thermostaathuis verder aangehaald omdat ik dacht dat ik die wellicht te los had gezet. Maar er bleef kvs lekken.

Nog eens in de koelslang geknepen en ja hoor... HET WAS WEER DIE ROTSLANG EN DIE ROTKLEM!!! :( Daarna de klem zo strak mogelijk gezet en toen was de lekkage weer voorbij. Het lag dus niet aan de pakking waarschijnlijk... o_O

Begin ondertussen wel een beetje moe te worden van dit gezeik. Als de auto is afgekoeld vul ik nog een beetje kvs bij, ik zorg dat de slangenklem strak aangedraaid blijft en ik doe er verder niets meer aan!
 
Mja, zo heb ik een uitlaatkoppeling die ieder half jaar een begint begint te lekken. Alles al geprobeerd, ook al op het punt gestaan de hele uitlaat door te lassen. Kan er alleen moeilijk bij aan de bovenkant. Heel frustrerend zoiets.
 
Enige wat ik me kan voostellen is dat de slang idd te groot is.
Of dat die 2e rand op het huis de eindstop is. Ga je daar overheen zit de slang te ver en kan de klem niet goed zijn werk doen.
Daarnaast zou je een andere klem kunnen proberen.
Ik heb hetzelfde gedonder met de aansluiting van de vulhals op de benzinetank van mn trabant. De slangklem klemt gewoon niet voldoende of ovaal, waardoor er een benzinelucht blijft als de tank net vol zit (inmiddels is het wel al flink gereduceerd)

Afgezien van dat: Loopt de druk in het systeem niet gewoon veel te hoog op? Ik heb ook slangklemmen die nouwelijks echt vastzitten maar gewoon lekvrij zijn met koelvloeistof?

@Svelthuis: Gungum eroverheen smeren. Solide FlexiWrap strak eroverheen en dan de uitlaatklem erop. De uiteinden met slangklemmen vastzetten en nog wat gungum over de uiteinden. Houdt het een jaar of 4/5 uit omdat het blik dan is doorgeroest.
Heb het in 2012 moeten doen bij een 2e hands demper die niet lekker aansloot en niet lekvrij te krijgen was op de overgang naar de andere demper, en vorig jaar opnieuw moeten doen.
Volgende keer gaat er gewoon een nieuwe demper op, maar ik verwacht dat voorlopig nog niet te hoeven doen ;)
Ja het is beun, maar het werkt en je bent van t gezeik af. Daarnaast kijkt niemand snel onder een auto, toch? Wasstraat overleeft ie ook.
 
De slang is origineel ford en nog niet zo oud. De slangenklem is ook nieuw. Wellicht inderdaad de slang iets te ver op de aansluiting geschoven (dacht dat dat beter was), maar die klem zit zo strak dat ie wel moet afsluiten. Vooralsnog lekt het nu ook niet meer.

Of het systeem teveel druk opbouwt zou ik niet weten. Als iemand het eens wil beoordelen houd ik me aanbevolen! :)
 
Pobresh zei:
@Svelthuis: Gungum eroverheen smeren. Solide FlexiWrap strak eroverheen en dan de uitlaatklem erop. De uiteinden met slangklemmen vastzetten en nog wat gungum over de uiteinden. Houdt het een jaar of 4/5 uit omdat het blik dan is doorgeroest.
Heb het in 2012 moeten doen bij een 2e hands demper die niet lekker aansloot en niet lekvrij te krijgen was op de overgang naar de andere demper, en vorig jaar opnieuw moeten doen.
Volgende keer gaat er gewoon een nieuwe demper op, maar ik verwacht dat voorlopig nog niet te hoeven doen ;)
Ja het is beun, maar het werkt en je bent van t gezeik af. Daarnaast kijkt niemand snel onder een auto, toch? Wasstraat overleeft ie ook.

Zo'n soort constructie heb ik al een poos helaas. Ieder jaar de oude gungum eraf en voor de apk nieuwe er op...
 
Mechanix zei:
Of het systeem teveel druk opbouwt zou ik niet weten. Als iemand het eens wil beoordelen houd ik me aanbevolen! :)

Te hoge druk is niet uitgesloten, hoewel ieder gesloten koelsysteem een overdrukventiel heeft dat dam hoort af te blazen. Vaak opgenomen in de vuldop.
 
s velthuis zei:
Zo'n soort constructie heb ik al een poos helaas. Ieder jaar de oude gungum eraf en voor de apk nieuwe er op...
Alleen gungum werkt niet. Die flexiwrap strak eromheen zorgt ervoor dat de gungum blijft zitten.
Of heb je het op de overgang tussen kat en middendemper? Die wordt te warm voor deze constructie. Daarnaast werkt t alleen op een schuifsysteem.

s velthuis zei:
Te hoge druk is niet uitgesloten, hoewel ieder gesloten koelsysteem een overdrukventiel heeft dat dam hoort af te blazen. Vaak opgenomen in de vuldop.

Ook dat overdrukventiel kan kapot zijn.
Een lichte lekkage aan het thermostaathuis zou echt geen warmloper mogen veroorzaken normaal gezien.
 
s velthuis zei:
Mechanix zei:
Of het systeem teveel druk opbouwt zou ik niet weten. Als iemand het eens wil beoordelen houd ik me aanbevolen! :)

Te hoge druk is niet uitgesloten, hoewel ieder gesloten koelsysteem een overdrukventiel heeft dat dam hoort af te blazen. Vaak opgenomen in de vuldop.
Te hoge druk zou een gevolg kunnen zijn van een lekke koppakking en/of te hoge motortemperatuur.

Ik denk dat het een combinatie is van een ruime slang en een gietrandje oid in het termostaathuis.
Eerlijk gezegd had ik de slang/huis verbinding na de eerste keer lekken al dichtgesmeerd met vloeibare pakking (afdeling Teun de Beun).


Enneh: je weet 100% zeker dat de slang lekt? Geen scheurtje net naast de slang? Of onder de slang op de gietnaad?
 
Mechanix zei:
Auto loopt (gelukkig) niet warm hoor. Ging alleen om wat lekkage.

Stoom onder de motorkap uit? Kan best om alleen een lekkage gaan. maar dan nog lijkt het alsof de druk in je systeem veel te hoog wordt.
Zo'n slangverbinding zal normaal gezien hooguit de boel wat laten zweten, geen flinke hoeveelheden koelvloeistof eruit laten komen.

Bij ontluchten komt er geen druk op het systeem en zal het systeem meestal probleemloos werken. Ik heb lichtelijk het vermoeden dat het drukventiel of de overloop niet meer doet wat die moet doen. Waardoor het systeem gaat lekken op de zwakste plek of de plek waar de meeste druk zich opbouwt. Dat laatste is je thermostaathuis, omdat de thermostaat een enorme restrictie is in het systeem, ookal staat hij open.
 
Ik heb nu in ieder geval de slang precies tegen de 2e omkraling op het thermostaathuis geschoven. Daar zit ook een klein nokje dat waarschijnlijk als stop moet dienen. In eerste instantie had ik de slang daar dus overheen geschoven. De slangenklem heb ik bijna aan het einde van de koelslang vastgezet. Vooralsnog lijkt het erop dat dit het grootste probleem was. Wellicht lekt 'ie nu dus niet meer. Als het toch nog blijft lekken kan ik inderdaad de optie van rke proberen, heb toch nog een hele tube blauwe pakking liggen!:)

En anders inderdaad verder zoeken.
 
Terug
Bovenaan