Er zit kvs in een motorblok, vaak ongeveer 5 liter. Als je de motor warm laat draaien, zal de koelvloeistof meer uitzetten dan de ruimte waar de koelvloeistof in zit. Daarvoor heeft iedere auto een expansievat (vaak verwerkt in de radiateur), zodat de lucht in dat deel samengeperst kan worden om het volume van de koelvloeistof op te vangen.
Daarnaast heeft water (vaak het grootste bestanddeel van koevloeistof) een kookpunt van 100 graden.
Als de motor dus koud afgevuld wordt, zal het koelsysteem enigzins onder druk staan als de motor warm is. Dat is normaal. Er zit wel een overdrukklep in de radiatordop die open gaat bij bijvoorbeeld 1.2 bar, maar die dop is vooral om het kookpunt van water te verhogen zodat je de motor pas bij 110 graden droog laat koken. Die dop wil inderdaad wel eens vast roesten waardoor dan bij een
te hete motor bijvoorbeeld een van de slangen open barst. Een spectaculair gezicht wat er voor zorgt dat de bestuurder vrij snel begrijpt dat het niet goed gaat in het vooronder.
Verder zit er een pakking tussen cilinderkop en onderblok. Deze pakking scheidt olie van koelvloeistof em verbrandingsgassen. Als deze pakking lekt (of er zit een scheurtje in de kop) kunnen de verbrandingsgassen zorgen voor extra druk in het koelsysteem. Met het afkoelen van de motor zal er dan koelvloeistof terug in de verbrandingskamer lekken wat je ziet aan een grote waterdamp-pluim bij het starten.
Kortom: een koelsysteem zal altijd enigzins onder druk staan. Daarom is het ook een slecht idee de dop van de koelvloeistof met een hete motor open te draaien, koelvloeistof van 100 graden maakt smerige brandwonden. Gooi een doek over de dop zodat spetters in de doek komen en niet over je gehele lijf.
Voor de auto van Mechanix betekent dit dat de aansluiting waarschijnlijk pas gaat lekken na de eerste keer dat de motor met gesloten koelsysteem van koud naar warm is geweest.
Ik denk dat Mechanix de auto met afgevuld koelsysteem warm kan laten draaien en dan zeer regelmatig even kijken of er al een druppeltje koelvloeistof zichtbaar is. Een garagebedrijf heeft hiervoor vaak wel
een soort reservedop met ventieltje waarmee je het koelsysteem onder druk kan zetten zonder de motor warm te laten draaien. Dat scheelt benzine en je brandt de vingers niet bij het controleren of hij lekt.