Lekkage bij aansluiting koelslang op thermostaathuis

Zit er een dop op de radiateur met een drukventiel? Of heb je een expansievat waar een overloopmogelijkheid op zit?

Je zou uit voorzorg een radiatordop wel kunnen vervangen. Die zijn niet verschrikkelijk duur en dan weet je in elk geval zeker dat het niet door te hoge druk in het systeem komt (tenzij er elders in het systeem druk wordt opgebouwd)

Er zit kvs in een motorblok, vaak ongeveer 5 liter. Als je de motor warm laat draaien, zal de koelvloeistof meer uitzetten dan de ruimte waar de koelvloeistof in zit. Daarvoor heeft iedere auto een expansievat (vaak verwerkt in de radiateur), zodat de lucht in dat deel samengeperst kan worden om het volume van de koelvloeistof op te vangen.

Daarnaast heeft water (vaak het grootste bestanddeel van koevloeistof) een kookpunt van 100 graden.

Als de motor dus koud afgevuld wordt, zal het koelsysteem enigzins onder druk staan als de motor warm is. Dat is normaal. Er zit wel een overdrukklep in de radiatordop die open gaat bij bijvoorbeeld 1.2 bar, maar die dop is vooral om het kookpunt van water te verhogen zodat je de motor pas bij 110 graden droog laat koken. Die dop wil inderdaad wel eens vast roesten waardoor dan bij een te hete motor bijvoorbeeld een van de slangen open barst. Een spectaculair gezicht wat er voor zorgt dat de bestuurder vrij snel begrijpt dat het niet goed gaat in het vooronder.
Verder zit er een pakking tussen cilinderkop en onderblok. Deze pakking scheidt olie van koelvloeistof em verbrandingsgassen. Als deze pakking lekt (of er zit een scheurtje in de kop) kunnen de verbrandingsgassen zorgen voor extra druk in het koelsysteem. Met het afkoelen van de motor zal er dan koelvloeistof terug in de verbrandingskamer lekken wat je ziet aan een grote waterdamp-pluim bij het starten.

Kortom: een koelsysteem zal altijd enigzins onder druk staan. Daarom is het ook een slecht idee de dop van de koelvloeistof met een hete motor open te draaien, koelvloeistof van 100 graden maakt smerige brandwonden. Gooi een doek over de dop zodat spetters in de doek komen en niet over je gehele lijf.

Voor de auto van Mechanix betekent dit dat de aansluiting waarschijnlijk pas gaat lekken na de eerste keer dat de motor met gesloten koelsysteem van koud naar warm is geweest.
Ik denk dat Mechanix de auto met afgevuld koelsysteem warm kan laten draaien en dan zeer regelmatig even kijken of er al een druppeltje koelvloeistof zichtbaar is. Een garagebedrijf heeft hiervoor vaak wel een soort reservedop met ventieltje waarmee je het koelsysteem onder druk kan zetten zonder de motor warm te laten draaien. Dat scheelt benzine en je brandt de vingers niet bij het controleren of hij lekt.

En juist omdat het probleem optreed bij een net afgevuld en ontlucht systeem, verwacht ik dat dat overdrukventiel zn werk niet goed doet.
Druk op het systeem zou bij het normaal aandraaien van een slangklem eigenlijk geen lekkage mogen opleveren, hooguit zweten.
Die rand waar je de slang over heen schuift, is namelijk het grootste deel van de afsluiting, niet de klem zelf. Eigenlijk voorkomt de klem vooral dat de slang eraf kan springen. (bij een auto waar de slang al een hele tijd gemonteerd zit, zit een slang ook vast op die rand)

Tenzij er niet goed ontlucht is (lucht geeft soms ook explosieve lekkages) zou het eigenlijk niet moeten kunnen gebeuren dat je een flinke hoeveelheid koelvloeistof verliest op dat punt bij een normaal werkend systeem.
Dat overdrukventiel en of expansievat moet dat teveel aan druk afvoeren tot een normale waarde en niet bij een zwakke plek in het systeem. Dan moet die zwakke plek wel heel zwak zijn. En ik heb niet het idee dat dat het geval is als je met 2 slangklemmen nog lekkage blijft houden.
Ook bij een defecte koppakking zal dat niet mogen gebeuren. Tenzij je echt slechte klemmen of de boel net aan vastgedraaid hebt.

Ik heb zelf wel eens een heetloper gehad (dan krijg je ook een enorme druk op het systeem) door een dichtgeslagen thermostaat. Maar de koelvloeistof was enkel en alleen uit het expansievat (bij vw is dat gelijk het overdrukventiel) komen lopen. Er zijn geen slangen ineens heftig gaan lekken of losgesprongen.

Overigens werken die setjes om het systeem onder druk te zetten niet altijd even goed.
Ze nemen het gedeelte van de radiateur niet altijd goed mee omdat de thermostaat juist dichtgedrukt wordt. Zo heb ik al lekkende radiateurs gezien die met zo'n druksetje totaal onzichtbaar bleven, maar als je ging rijden en de motor warm was kwam het er wel duidelijk uit.

Een radiateurdop kost 7 euro nieuw bij Ford. Gaan op leeftijd nogal eens stuk waardoor het overdrukventiel geblokkeerd is.
Ik verving ze bij mijn Fords meestal uit voorzorg.

Pobresh zei:
Ik heb zelf wel eens een heetloper gehad (dan krijg je ook een enorme druk op het systeem) door een dichtgeslagen thermostaat.

De bekende, fijne constructie met uithardend plastic op een kritieke plek.

Normaal gesproken is de rand op het huis inderdaad de afdichting. Maar ik zie een keurig schoon blok en huis, dus ik verwacht geen lekkage door smerige onderdelen. Dan zou de slang wat ruim kunnen zijn of de lekkage zit in die buurt zodat het lijkt alsof de slang lekt.
Ik denk dat je een ruime slang met bruut geweld nog wel dicht kan knijpen, dus ik gok op de lekkage in de buurt van de slangaansluiting.
Een gietnaad die niet 100% afdicht, bijvoorbeeld.

(Daar heb ik zelf wel eens uren naar gezocht, vandaar)

rke zei:
De bekende, fijne constructie met uithardend plastic op een kritieke plek.
Die ja... Heerlijk als het buiten ook al 32 graden is :cry: Schijnt dat een golf 2 gti 16v thermostaat met een kleine aanpassing ook past en dan ben je van de ellende af want dat is de traditionele metalen versie.

rke zei:
Normaal gesproken is de rand op het huis inderdaad de afdichting. Maar ik zie een keurig schoon blok en huis, dus ik verwacht geen lekkage door smerige onderdelen. Dan zou de slang wat ruim kunnen zijn of de lekkage zit in die buurt zodat het lijkt alsof de slang lekt.
Ik denk dat je een ruime slang met bruut geweld nog wel dicht kan knijpen, dus ik gok op de lekkage in de buurt van de slangaansluiting.
Een gietnaad die niet 100% afdicht, bijvoorbeeld. (Daar heb ik zelf wel eens uren naar gezocht, vandaar)

Dan nog, zou het bij een normaal koelsysteem eigenlijk alleen een lichte lekkage mogen geven als er ergens lekkage is. Tenzij het om een grote lekkage gaat, maar dan zou je bij elke rit als de auto warm wordt het probleem ervaren, ongeacht of die slang extra strak is aangedraaid ;)

TomTom zei:
Een radiateurdop kost 7 euro nieuw bij Ford. Gaan op leeftijd nogal eens stuk waardoor het overdrukventiel geblokkeerd is.
Ik verving ze bij mijn Fords meestal uit voorzorg.

Ik heb alleen een dop op het expansievat. Maar ik neem aan dat je die bedoelt?

Even een update: er drupt nog steeds wat kvs weg aan de onderkant van de koelslang bij het thermostaathuis. Het volgende zou dus aan de hand kunnen zijn:

- Overdrukventiel dop kapot
- Scheurtje in thermostaathuis
- Slang te wijd

Naar mijn idee zijn het huis, de slang en de klem allen in goede staat, dus eerst maar eens een andere dop proberen? Het lijkt mij haast te mooi om waar te zijn... Ik kan ook nog de nek van het thermostaathuis insmeren met vloeibare pakking en de slang dan terug zetten.

Niet doen mechanix ;)

Het moet dicht blijven op deze manier als het dat niet doet is er iets anders aan de hand maar vloeibare pakking is niet de juiste oplossing.

Zou alleen niet weten wat er aan de hand is... :cry: Auto rijdt perfect, lekt alleen een heel klein beetje op die slang.

Dop van je expansievat is tevens het drukventiel (heb t nog even nagezocht). En ja die kunnen ook kapot ;)
Vervang die eens voor een nieuwe (geen 2e hands) en dan ben ik benieuwd of de lekkage blijft.

Slang volblaffen met vloeibare pakking is een no go...

Terug
Bovenaan