Leaseauto advies

Jasper 9310855

Net ingestapt
Beste Forumleden,

Voor mijn werk mag ik sinds kort een auto leasen via de zaak.
En laat het nou net zo zijn dat wij heel goed een nieuwe auto kunnen gebruiken vanwege de geboorte van onze zoon.
Momenteel hebben wij zelf een Ford Fiesta die goed bevalt maar met een kinderwagen en alle spullen is de auto toch wel erg klein.
Nou ben ik zelf niet zo een autokenner, de keuze wat voor auto valt me dus nogal lastig.

Wat we zoeken:
  • Een grote auto waarin we makkelijk op vakantie zouden kunnen met kinderen.
  • Adaptive cruise control
  • Parkeersensoren met eventueel achteruitrijcamera
  • Het zou fijn zijn als de auto ook veel laadruimte heeft om bijvoorbeeld plaatmateriaal op te halen bij een bouwmarkt.( indien nodig wat kleiner gezaagd) (houdbewerkingshobby:LOL:)
Vanuit het bedrijf werd er gezegd dat ik wat budget moet denken aan een auto als een Tesla model Y.

Voor het werk rij ik over het algemeen korte afstanden en ik zou de auto op de zaak kunnen laden.
Elektrisch rijden lijkt dus ook goed te kunnen. We vroegen ons alleen af of dit ook goed te doen is met vakanties.
Onze vakanties gaan vaak richting Italie(soms ook zuid italie), slovenie, Schotland.

Wat voor auto zouden jullie adviseren?
Of zijn er nog dingen die missen om een goede keuze te kunnen maken?

Bij voorbaat bedankt!
 
Je kan prima met een Tesla op vakantie, ze hebben overal in Europa hun eigen snelladers en zelfs de basis versie heeft voldoende vermogen in tegenstelling tot de adviezen van mijn voorganger. Met een kofferbak van ruim 800 liter kan je nog een hoop meenemen ook.
 
Voor de genoemde hobby activiteiten, adviseer ik een C of D-segment stationwagon. Die bieden in de lengte véél meer ruimte dan een SUV uit het zelfde segment. En Skoda Octavia PHEV of Kia CEED SW PHEV zou een optie kunnen zijn. Lokaal verkeer kun je volledig elektrisch doen, als je consequent stekkert, en voor de vakantie ritten kun je de benzine motor gebruiken, eventueel met een beetje elektrisch rijden, als je in de buurt van een laadpaal bivakkeert.
 
Model Y is gigantisch, als je daar je zooi niet in kwijtkunt kun je denk ik maar beter voor een bestelbus gaan shoppen. Stationwagon biedt mogelijk iets meer lengte, en een dak dat verder naar achter doorloopt, als je dat handig lijkt. Maar ik denk niet dat het verschil heel interessant is eerlijk gezegd.
 
Hier heb je een hele lijst elektrische auto's tot 50k, met een behoorlijke bagageruimte en actieradius. Vraag is ook hoeveel haast heb je om op je vakantiebestemming te komen, meerdere dagen of moet het in één dag!

 
Er is in de Tesla Model Y klasse momenteel niks beters te verkrijgen, als de looks je wat minder interesseren. Natuurlijk zijn er genoeg autos die er mooier uitzien, maar kwa techniek echt wel de benchmark. Bereik hoef je jezelf geen zorgen om te maken.
 
Electrisch: model Y, maar zelfs dan moet je op vakantie elke 2,5 uur laden.
Met een snelheid van 100km/u rij je een EV het snelst naar (Zuid) Italië.

Wil je dat geneuzel met niet op vakantie, dan niet electrisch: Kia Sportage (plugin) hybrid. Wil je veel ruimte en iets lagere bijtelling, dan een willekeurige stationwagon, zoals een Octavia, Focus, C'eed. Stations zijn ruimer dan SUV's.
loop vooral bij dealers langs en je ziet meestel direct of een auto afvalt van je lijstje.

Er zijn weinig auto's die zo lekker sturen als je fiesta, je komt dan bijna niet om een Focus Station heen (600 liter kofferbak).
 
Een moderne elektrische auto met een groot bereik, die snel kan laden zoals bijvoorbeeld de Tesla model Y, nieuwe Renault Scenic, nieuwe Peugeot 3008, en Nissan Ariya.
 
Eens met de adviezen om zeker de station niet te vergeten. Kijk en vergelijk. Je kan zelf wel bepalen of je vaak meubels/paketten/platen van 180cm wil vervoeren en of dat past in die Model Y.

Ga niet helemaal los op die ruimte als je bijtelling/budget te hard oploopt. Zo'n baby heeft volgens de ouders de eerste maand nog niet genoeg ruimte in een vrachtwagen. Na 4 maanden heb je aan een draagzak en een stepje genoeg.

EV zou ik niet doen als ik het zo inschat:
  1. Het klinkt alsof jullie geen eigen laadpaal kwijt kunnen
  2. Je hebt straks jonge kinderen
  3. Je houdt van verre vakanties
De echte EV liefhebbers dromen helemaal weg bij gezellige kopjes koffie elke zoveel uur, maar als je als jonge ouders op je tandvlees loopt, kinderen huilen en het leuke dorpje in het buitenland heeft maar 2 laadpaaltjes op 20 minuten lopen van de camping of onder weg is er ineens een 'laadpaalfile' van twee uur, dan wordt het toch een beetje vervelend.
Idem als je kinderen op bed liggen, je bent alleen thuis en moet nog de auto gaan verzetten voor het laden of je wil 's morgens weg met de kinderen maar de auto staat 200 meter verderop bij een laadpaal. Ik moet er niet aan denken. DOE HET NIET :)
 
, maar als je als jonge ouders op je tandvlees loopt, kinderen huilen e
Dat was voor ons de reden om nooit een lange autovakantie te doen met kleine kinderen. 1 keer gedaan met gewoon een dieselauto en dat was al de hel op aarde. Je kunt nog beter op zaterdagmiddag naar IKEA gaan dan een lange autovakantie met kleine kinderen....
 
@Vorq afgelopen zomer met een 7 maanden oude baby naar Italie op vakantie geweest met onze EV, totaal geen probleem. Je kunt overal laden, hotels tegenwoordig (soms gratis zelfs) en zo vaak moet je niet eens laden of rijdt jij nog duizenden kms binnendoor?
 
Afgelopen zomer met een 7 maanden oude baby naar Italie op vakantie geweest met onze EV, totaal geen probleem. Je kunt overal laden, hotels tegenwoordig (soms gratis zelfs) en zo vaak moet je niet eens laden of rijdt jij nog duizenden kms binnendoor?
Maar jij woont in Zwitserland, toch? Dan is Italië niet zo ver. De baby mag toch niet langer dan een uur of 2 aaneen in de maxicosi, dan heeft je tesluh waarschijnlijk ook wel weer trek. Dus dat zou je gunstig kunnen noemen, ware het niet dat je met een baby niet overal wilt stoppen. Dat kind moet ff lekker kunnen kruipen enzo, daar zijn lang niet alle rustplaatsen geschikt voor. Dus ik ben juist op de vakantieritten blij dat ik gewoon een benzineauto gekozen heb.
 
@DeeTwee klopt het is minder ver maar alsnog 7-8 uur in de auto in het hoogseizoen en dat kan prima met een baby. Tussendoor stops om hem te verschonen en een korte pauze, prima om dan 1 of 2 keer te laden.

Het hotel had meerdere laders direct voor de hoofdingang, dus je kon geen betere parkeerplaatsen krijgen en ook nog eens gratis ;-). Ik was daar eerst ook sceptisch over, maar valt dus allemaal reuze mee.

Punt is, ik ben geen enkele keer gestopt of omgereden op de vakantie omdat ik "moest" laden.
 
@DeeTwee klopt het is minder ver maar alsnog 7-8 uur in de auto in het hoogseizoen en dat kan prima met een baby. Tussendoor stops om hem te verschonen en een korte pauze, prima om dan 1 of 2 keer te laden.
....
Dat was voor ons de reden om nooit een lange autovakantie te doen met kleine kinderen. 1 keer gedaan met gewoon een dieselauto en dat was al de hel op aarde. Je kunt nog beter op zaterdagmiddag naar IKEA gaan dan een lange autovakantie met kleine kinderen....

LOL. Ik zie wel eens vaders... dat zijn geluksvogels, alsof ze tien miljoen hebben gewonnen maar het leuke is: ze hebben niets door!! Kinderen slapen, luisteren, gedragen zich, spelen uren zoet, geen rommel. Vrouw wacht geduldig tot vader weer klaar is met zijn (laadpaal)hobby, heeft de juiste dure hotels geboekt omdat ze de bui met dat rare EV ding al zag hangen... Die vrouwen gaan vaak ook alleen met de kinderen naar de Ikea, zodat pappa lekker in zijn mancave kan gamen..

Andere vaders daarentegen moeten naar de Ikea omdat het geld al op is door de vakantie bij die flutcamping op 14 uur (!!) rijden in Italie.
 
Andere vaders daarentegen moeten naar de Ikea omdat het geld al op is door de vakantie bij die flutcamping op 14 uur (!!) rijden in Italie.
Gardameer lukt best in 10 uur met een niet-EV.
Als de kinderen leerplichtig worden, dan moet je tijdens hoogseizoen op vakantie. Dan kost een huuraccommodatie 2000/week. En dan gaat de vouwwagen/caravan er komen!
Succes met je EV. Kan het? Ja alles kan, maar je hebt een auto voor het gemak en niet om te bewijzen dat iets kan....
En dan heb je je EV-aanschaf ook nog eens uit te leggen aan je vrouw bij elke laadstop...gezellig...
 
Normaal gesproken rijdt ik in 4-5 uur wel naar Garda maar dat is dan wel buiten het hoog seizoen verkeer, was afgelopen zomer gewoon stom geboekt zonder erbij stil te staan :p.

Er is geen bewijsplicht maar wellicht -drang, omdat vaak niet-EV rijders het schijnbaar beter weten, hoe het met een EV werkt, dan de wel-EV rijders en dat is natuurlijk de omgekeerde wereld. Je weet wel zo’n klant die het denkt het beter te weten dan de specialist…

Ik ben per definitie minder tijd kwijt aan laden dan aan tanken, dus hoef m’n vrouw ook niks uit te leggen. Wat ze wel weer fijn vindt, is dat ik bijna 5 mille per jaar aan verbruikskosten bespaar ten opzichte van onze vorige benzine slurper. Van dat geld kunnen we dus gratis op vakantie en meer… :cool:
 
Nou de laatste 9 centrale verwarmingsspecialisten die hier waren..

5k besparen op gebruik is natuurlijk heerlijk, maar dan zit je wel in een bijzondere categorie denk ik, je zat dan aan 6-7k aan brandstof en belasting?
TS kijkt alleen naar bijtelling, mede ook daarom mijn ice advies.
 
Hoe lang moet/mag je deze leaseauto rijden?
Want daarna komt er dan dus een andere die op dat moment aan de eisen moet voldoen. Maw, staar je niet blind op gebruik over 5 jaar.

Voor de kinderen heb je zoals eerder gezegd in het eerste jaar een vrachtwagen nodig. Maar na een jaar of anderhalf neem je vaak alleen nog een tas, een buggy en een demontabele kinderstoel vd ikea mee. (althans, zo gaat het hier met 2 kinderen van 3 en net 2)

Alleen kampeervakanties met een tent zijn nog een uitdaging. Zorg in ieders geval dat je dakdragers hebt bij je auto waardoor je een dakkoffer kwijt kunt voor je vakantie. Die zelfde dakdragers gebruik ik zelf overigens ook om ladders, houten balken en andere lange en te grote dingen te vervoeren.

Voor nu zou ik (als het mag vd baas) 'gewoon' een stationwagen uit het C of D segment uitzoeken. De station is wat mij betreft nog steeds onovertroffen handig en is naar mijn mening veel minder lelijk en rijdt lekkerder dan een SUV. Als je die station elektrisch vind, leuk, maar als je toch een tankpas bij je auto krijgt zou ik zelf net zo lief voor een benzine of diesel gaan.
Ik ben zelf nog steeds ontzettend blij met mn Mazda 6 station. Als ik een lease auto zou mogen rijden, zou het iets van VAG moeten zijn omdat mn werkgever daar een contract mee heeft. Ik denk dat ik dan voor een Skoda Octavia station zou gaan.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Vorq
Is toch ideale casus voor ev? Dichtbij werk en kan er laden. Dat betekent bijna altijd volle accu en hoef je bijna nooit extra te laden.
Op vakantie hangt het van je instelling af. Ga je boos zijn dat je diesel en man zijn is afgepakt en je niet met 200 over de autobahn mag racen zodat je paar uur eerder op bestemming bent. Doe het dan niet.
Maar heb je in vakantie iets meer rust neem gerust een ev. Zie ook hier op de site talloze reviews van mensen die zomer en wintersport zonder problemen en zelfs relaxter met ev doen. Rijden relaxter, pauzes helpen en minder lawaai en automaat helpt ook. Netwerk wordt per maand beter, tesla supercharger is top. En model Y heeft echt veel ruimte.
 
Meen je dit serieus?
Hij gaat geen trackdays doen hoor...
De Dacia Jogger vind ik een heel goed advies.
Het is een bijzonder praktische, voordelige en degelijke auto,
die heel veel ruimte biedt.

De auto is niet zwaar, en heeft vind ik meer dan voldoende vermogen om vlot vooruit te komen. (Ik heb gereden met de 1.0 TCe en 1.6 Hybride in de Renault Clio en Captur.)

Voor de praktische ruimte is een stationcar altijd een goede optie.
Andere opties zijn bijvoorbeeld de Renault Megane, Ford Focus, Kia Ceed of Skoda Octavia, die kosten wel meer dan de Dacia.
 
Allen bedankt voor jullie info.

Na opvragen van de Tesla model Y blijkt die bijtelling toch best fors.
De Kia Ceed Sportswagon DynamicPlusLine
en de Ford Focus Wagon Titanium X staan nu toch wel bovenaan mijn lijst.
Maar ik kreeg ook nog de tip om te kijken naar de Toyota Corolla Touring sports business plus.
Hier heb ik die echter nog niet voorbij zien komen. Is dat ook een goede tip of raden jullie deze af?
 
De Kia Ceed Sportswagon DynamicPlusLine
en de Ford Focus Wagon Titanium X staan nu toch wel bovenaan mijn lijst.
Ik heb een Ceed SW gehad als voorloopauto. Die valt qua beenruimte achter nogal tegen vind ik. Met de maxicosi op de achterbank (op een Isofix base in ons geval) moet de voorstoel verder naar voren dan comfortabel is.

De Ford Focus is aanzienlijk ruimer op de achterbank. Ook de Skoda Octavia is wat dat betreft een betere keuze.

Maar ik zou als ik jou was dus even goed kijken of die Kia voor jullie voldoet.
 
Lees diverse meningen dat het bereik 'geen enkel probleem is'. Zelfs niet in het buitenland..

Is maar waar je de auto voor gebruikt en hoeveel haast je hebt. Nu 5 jaar ervaring met een Tesla. Rij alleen in Nederland en zelfs daar is het nmm een drama qua bereik. Moet vaak 300-500 km per dag rijden naar verschillende adressen. Leeg rijden kan zelden (dan moet je nl het geluk hebben dat er én een plek is om snel te laden én jij hebt tijd tussen afspraken in) dus het is zeer oneconomisch qua tijd omdat je meerdere keren moet laden (wat zomaar 30-45 min kan duren omdat het druk en koud is). Moet vaak omrijden of zelfs terugrijden om snel te laden. Met nog wat meer pech moet je wachten omdat alle laadpalen bezet zijn (komt steeds vaker voor).

In het buitenland waren de afgelopen jaren zeker nog veel minder snellaad mogelijkheden, dus dat zou ik persoonlijk niet doen. Tenzij je echt alle tijd hebt. Maar van al mijn buitendienstcollega's heeft iedereen er nog een diesel privé naast óf huurt een auto voor de vakanties.
 
Terug
Bovenaan