Lease auto advies

Tobias Kirsch

Net ingestapt
Ik ben in gesprek voor een nieuwe baan waar een andere auto bij zit.

Op het moment rij ik een Ioniq 5 lounge uit 2021 12% bijtelling. Voor mij prive super voordelig en op vakantie opzich prima met de snelle laadtijden maar 340 km range in de winter is gewoon te beperkt als ik alleen rij en snel wil zijn.

Bij mij nieuwe baan rij ik door heel europa en weet ik door ervaring op vakantie met de EV dat de range toch een probleem is als ik alleen even snel van Denemarken terug naar Nederland wil of ergens anders vandaan in Europa. (beetje luxe probleem)

Als ik ga kijken naar nieuwe auto tussen de 60K en 85K heeft het eigenlijk niet echt zin meer om een EV te gaan rijden voor de kosten. Dan komt de vraag naar voren toch een EV gaan rijden voor het idee of naar een hybride station gaan. Belangrijk is vooral comfortabel op lange ritten en ruim in de aankleding.

Op de snelle lijst die ik mijzelf nu kan bedenken staan.
BMW 530e
BMW 330e
Ioniq 6
Mercedes E/C klasse
Volvo V60
 
Een Mercedes-Benz EQE 350+ Long Range met 659 km WLTP actieradius zou misschien kunnen.

https://www.autoweek.nl/auto/106110/mercedes-benz-eqe-350-long-range/
 
Zou inderdaad kunnen.

Kom ik wel op het punt dat het qua bijtelling niet perse interessant is om de ongemakken van de EV te pakken op lange afstanden 130km plus rijden.
 
Ik mis een beetje wat precies de vraag is in dit topic.

Maar dat geheel terzijde. Als je regelmatig lange ritten maakt naar het buitenland (voor je werk), wil je denk ik inderdaad geen EV. Al heb jij er meer ervaring mee dan ik. Maar ik stel mij voor dat je met die Ioniq 5 zo'n beetje elke 2 uur aan de laadpaal staat als je 130 of harder rijdt. Fijn dat die Hyundai zo snel oplaadt, maar als ik kijk naar mijn eigen rijgedrag op vakantieritjes dan zou mij dat echt gaan ophouden en ook irriteren.

Ik vraag me alleen af waarom je dan wèl een plug-in hybride auto zou willen. Die hebben een beperkt elektrisch bereik en een veel lagere laadsnelheid waardoor je ze niet onderweg gaat opladen. Als de accu's eenmaal leeg zijn rij je met een normale benzine-aandrijflijn in een zware auto. Ben je dan onderaan de streep zuiniger/schoner dan met een auto zonder hybride ondersteuning? Of is dat niet van belang?
 
De Mercedes-Benz EQE 350+ Long Range of betaalbaardere Ioniq 6 zijn relatief geschikte EV's voor lange afstanden op hogere snelheid vanwege de goede stroomlijn, grote actieradius en snel laden maar als het toch teveel ongemak geeft kun je ook voor een 'voordelige' zuinige hybride gaan b.v. de Lexus ES 300h Business Line. Plug-in hybride kan ook als je veel kunt laden maar voor langere afstanden zijn deze vaak niet heel zuinig.

https://www.autoweek.nl/auto/104205/lexus-es-300h-business-line/
 
Gezien kilometrages zou ik ook niet voor een BEV gaan. Een PHEV zoals die van BMW kan prima, zijn wat zuiniger ook op de snelweg dan de reguliere ICE versies. Een 330e of 530e zijn voor dit budget ruim aangekleed te rijden.
 
Tobias Kirsch zei:
Zou inderdaad kunnen.

Kom ik wel op het punt dat het qua bijtelling niet perse interessant is om de ongemakken van de EV te pakken op lange afstanden 130km plus rijden.

Als je al ergens 130km/uur plus kunt rijden heb je ontzettend veel mazzel. In Duitsland haal je gemiddeld ook maar 100km/uur als het een beetje mee zit.
 
Terug
Bovenaan