Dit weekend trouwens voor 't eerst in het echt gezien
en gereden, of had ik dat al verteld?
Het front en profiel, waar ik vanaf de foto's ook niet helemaal gerust op was, viel me IRL heel erg mee. De achterkant eerlijk gezegd juist een klein beetje tegen. Maar alles bijelkaar viel de gelijkenis met z'n concerngenoten (208 en Corsa) veel minder op dan de foto's en video's deden vrezen.
Wat absoluut niet meeviel was de ruimte, zeg maar gerust krapte, in het interieur. Achterin is het echt krap, te krap voor volwassenen en duidelijk krapper dan in z'n - nota bene kleinere - voorganger! Voorin zit je weliswaar op zich prima, maar
voelt het wel krap (op het randje van claustrofobisch) doordat je aan alle kanten ingesloten zit. Met name de ver naar achter doorlopende middenconsole versterkt dat gevoel, de voorganger oogde veel ruimer en ruimtelijker.
Het dashboard is op zich weinig mis mee, zeker niet met de materialen waar zo vaak over gezeurd wordt. Alleen is het wel erg gewoontjes voor een Ypsilon, dat was in de voorgangers - op een functionele manier - veel eigenzinniger. Het 'tafeltje' in de nieuwe kan dat niet echt compenseren.
Het rijden is duidelijk op comfort gericht, net als bij de voorgangers. De vergroting van de spoorbreedte tov 208 en Corsa heeft geen opvallend effect daarop, of op het stuurgedrag. Wel is de wendbaarheid veel minder dan bij de voorganger, de draaicirkel ligt op C-segment niveau waar de oude het juist beter deed dan menig A-segmenter.
Al met al gemengde gevoelens na deze kennismaking IRL. De HF wordt allicht onderscheidender maar is natuurlijk ook meer niche dus zal minder voor de verkoopcijfers van de Ypsilon in totaal kunnen betekenen. Het 'minimalistische' dealernetwerk gaat daarvoor ook niet helpen vrees ik. Helaas, ik had graag anders gezien.