Lancia Ypsilon

Laat dat "webcare"-geleuter maar achterwege, wil je? Dat getuigt van heel weinig respect.

On topic: Het is nog een beetje vroeg om nu al met cijfers te goochelen. Ik denk dat je je pas na 1 jaar een duidelijk beeld ga kunnen vormen.

Of zoals het in de pers vermeld staat:
Lancia Ypsilon en Alfa Romeo Junior nu écht van start in Italië.
 
allemaal auto liefhebbers hier, en ik denk dat echt iedereen hoopt dat AR en Lancia erbovenop komen. Maar de kans is gewoon klein helaas.
 
Ik hoop dat niet. Ze hebben een prachtige tijd gehad. Net als bij hoogbejaarden is het soms gewoon genoeg geweest.
Al het leuks moet nog komen: de nieuwe Stelvio en Giulia, op de opvolger van het Giorgio platform. Niks hoogbejaard
 
de nieuwe Stelvio en Giulia, op de opvolger van het Giorgio platform

Trekken aan een dood paard.

Niks hoogbejaard

Dan snap je mijn punt/vergelijking niet.

Alleen hadden die gevoel voor humor en bedoelden het ironisch...

Zo bedoelde ik het überhaupt niet dus raar dat je daarmee komt.

Als jullie nou je Stellantis-bril afzetten en niet zo webcare/aandeel-achtig steeds zo dominant zouden reageren, bedankt :) Waar waren jullie toen het nog PSA en FCA waren, eigenlijk...?
 
Als jullie nou je Stellantis-bril afzetten en niet zo webcare/aandeel-achtig steeds zo dominant zouden reageren, bedankt :) Waar waren jullie toen het nog PSA en FCA waren, eigenlijk...?
Als jij niet telkens op een trolmanier zou reageren, zou dat de boel ook vooruit helpen, bedankt :)
 
Mijn vraag was ook simpel:
Waarom reageer je steeds zo gepikeerd op mij? Ik post enkel prentjes (en reageer nu op jouw postjes).

Ik verdedig nergens een heel concern. Ik heb enkel een voorliefde voor Alfa en in uitbreiding Italiaanse auto's. In de Alfa forums die ik bezoek, wordt af en toe ook nieuws gepost over de andere Stellantis merken. En die zet ik hier ook neer omdat anderen het misschien ook Interessant kunnen vinden. Dat is toch de bedoeling van een forum?

Ik hou het meestal bij feiten, check maar. Ik schrijf nergens "kijk eens hoe prachtig" of "trekt op niks", bij geen enkel merk trouwens. Dus vertel eens, wat is er mis?
 

Valt tegen zeg. Harde/goedkope plastics, traag infotainment, eigenlijk alle nadelen van de 208/Corsa. Enige onderscheidene is de geknutselde neus en de leuke kont maar de 208 is ook leuk. Had e op z'n minst echt iets 'premium' van gemaakt.
 
Leuke auto's maar qua Lancia eens met MCW. Het is wel heel veel Corsa/208. Aan de andere kant, bij Lancia zitten ze waarschijnlijk op een schraal budget dus dan is dit max. haalbaar denk ik.
 
Eigenlijk een waardeloze auto dus..;) Als ik mocht kiezen dan zonder enige twijfel de 208. Die ziet er van die 3 het meest harmonieus en vlot uit (maar ook zeker niet perfect)

Ben bang dat dit een grote flop gaat worden voor Lancia. Hoewel ik het merk zeker een warm hart toedraag en ze in het verleden erg stijlvolle en onderscheidende auto's hebben gemaakt. Weliswaar ook op een bestaand platvorm van Fiat maar wel minder geknutseld en veel meer een eigen gezicht.
 
Denk dat het ene harde dobber wordt voor Lancia. Mooi merk met flinke historie maar inmiddels bij teveel mensen van de radar (behalve Italie). Dus dan zal je van hele goede huize moeten komen om er tussen te komen. Wordt lastig met main stream techniek en zelfde "stance" van enkele zustermerken.
 
Dat ie zo fel op de zusjes lijkt, zal wss met budget te maken hebben. Lancia moet weer helemaal vanaf 0 opgebouwd worden en dan moet je het doen met beperkte volumes.

Het onderscheid zal er moeten komen met de HF. Niet alleen elektrisch maar ook ICE. Hier ga je wss volgend jaar een 4X4 krijgen met HF looks. Iets wat een jong publiek zou kunnen aanspreken .
In ieder geval: de toekomst zal het uitwijzen.
 
Dit weekend trouwens voor 't eerst in het echt gezien en gereden, of had ik dat al verteld? ;)

Het front en profiel, waar ik vanaf de foto's ook niet helemaal gerust op was, viel me IRL heel erg mee. De achterkant eerlijk gezegd juist een klein beetje tegen. Maar alles bijelkaar viel de gelijkenis met z'n concerngenoten (208 en Corsa) veel minder op dan de foto's en video's deden vrezen.

Wat absoluut niet meeviel was de ruimte, zeg maar gerust krapte, in het interieur. Achterin is het echt krap, te krap voor volwassenen en duidelijk krapper dan in z'n - nota bene kleinere - voorganger! Voorin zit je weliswaar op zich prima, maar voelt het wel krap (op het randje van claustrofobisch) doordat je aan alle kanten ingesloten zit. Met name de ver naar achter doorlopende middenconsole versterkt dat gevoel, de voorganger oogde veel ruimer en ruimtelijker.

Het dashboard is op zich weinig mis mee, zeker niet met de materialen waar zo vaak over gezeurd wordt. Alleen is het wel erg gewoontjes voor een Ypsilon, dat was in de voorgangers - op een functionele manier - veel eigenzinniger. Het 'tafeltje' in de nieuwe kan dat niet echt compenseren.

Het rijden is duidelijk op comfort gericht, net als bij de voorgangers. De vergroting van de spoorbreedte tov 208 en Corsa heeft geen opvallend effect daarop, of op het stuurgedrag. Wel is de wendbaarheid veel minder dan bij de voorganger, de draaicirkel ligt op C-segment niveau waar de oude het juist beter deed dan menig A-segmenter.

Al met al gemengde gevoelens na deze kennismaking IRL. De HF wordt allicht onderscheidender maar is natuurlijk ook meer niche dus zal minder voor de verkoopcijfers van de Ypsilon in totaal kunnen betekenen. Het 'minimalistische' dealernetwerk gaat daarvoor ook niet helpen vrees ik. Helaas, ik had graag anders gezien.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren heeft Lancia zijn terugkeer naar de rallysport aangekondigd met de Ypsilon Rallly4 HF (212 pk). Bedoeling is om de groei van jonge piloten in Rally 4 te bevorderen. Begonnen wordt met de "Lancia Rally Trophy", die verreden zal worden tijdens 6 wedstrijden van het Italiaanse Rallykampioenschap 2025. De winnaar van de trofee krijgt vervolgens de kans om met de officiële Ypsilon Rally 4 HF van het Lancia Corse HF-team deel te nemen aan het Europees Rallykampioenschap van 2026.

De Ypsilon Rally 4 is te bestellen voor €74.500.
Concreet is de Ypsilon Rally 4 HF gebouwd op het CMP-platform in MHEV-uitvoering - voor het eerst gebruikt door Stellantis Motorsport en anders dan dat van de andere Rally 4-voertuigen van de groep. De gelaste kooi met trellisvormige buizen is bovenop het nieuwe platform gebouwd, waardoor een lichter en krachtiger chassis is ontstaan. Verder is de nieuwe Lancia-raceauto uitgerust met een 1,2-liter Turbo-motor met 3 cilinders en 4 kleppen per cilinder, met aangepaste turbines en uitlaat en een specifiek motormanagementsysteem dat 212 pk levert. Verdere uitrusting: een SADEV 5-speed dog ring versnellingsbak / mechanisch sperdifferentieel / 330 mm geventileerde schijfremmen / McPherson-vering met drievoudig verstelbare schokdempers van Ohlin, zodat de piloten deze kunnen afstemmen op hun eigen rijstijl...

Lancia CEO Luca Napolitano: "2025 markeert de terugkeer van Lancia in de autosport, omdat we ernaar streven onze aanwezigheid in de hedendaagse autosportcompetities te herstellen. Met een mix van traditie en innovatie kijkt Lancia met passie en ambitie naar de toekomst. Met 2026 als het jaar van het vlaggenschip Gamma, dat zal worden geproduceerd in de Stellantis fabriek in Melfi, is 2025 gewijd aan de terugkeer van het HF label, dat eerst zal verschijnen op de Ypsilon en later op de Gamma en de nieuwe Delta als "HF Integrale". Telkens wanneer de HF ter sprake komt, moet je denken aan de legendarische Stratos, 037 en Delta, die 20 jaar lang de rallysport domineerden en in totaal 15 wereldkampioenschappen voor rijders en constructeurs wonnen - een record dat nog steeds niet gebroken is. We zijn altijd toonaangevend geweest in motorsport en rally, maar nu, met de kenmerkende elegantie en eenvoud die ons onderscheidt, maken we een comeback in Rally 4, de ontwikkelingscategorie voor de professionele piloten van morgen, terwijl we met passie en trots ons verleden willen verbeteren."

2558680-0xun7d0f80-whr.jpg


2558686-wnv16kqo87-whr.jpg


2558677-5c1vb59abm-whr.jpg
 
Waarschijnlijk heb ik komende week een keer een Ypsilon mee. Ik ben erg benieuwd. De Corsa E vond ik een opvallend fijne auto, dit zal niet heel erg anders zijn.
 
Ik heb m nu mee. In de standaard kleur Oro. Best gaaf. Ik denk dat het een LX uitvoering is.
Lekkere stoelen, leuke bekleding. En als je achter het stuur zit is dat tafeltje in het midden ook wel grappig.
Bij het multimedia systeem heb ik het gevoel dat er zaken missen, het ziet er zo leeg uit. Geen navigatie bijvoorbeeld en de telefoonverbinding pakte ie ook pas na een half uur… Verder is er weinig te tweaken aan de settings.
Ook miste ik de stoelverwarming, maar misschien heeft ie dat gewoon niet.
Zogenaamde rijhulpsystemen uitschakelen kost ook net teveel handelingen helaas. En de menu structuur is gewoon onlogisch. Ik snap niet hoe men zoiets kan ontwikkelen en goedkeuren.

Het rijden: je zit voor een nieuwe auto relatief laag, daar hou ik van! Hij heeft niet veel vermogen maar wel genoeg en rijdt daarom gewoon lekker. Wel vind ik m wat zwaar sturen voor zo’n relatief compact model. Iedereen met die grote SUV’s: meer dan dit heb je niet nodig hoor.
 
Zit daar dan een dealer? Dacht dat het maar een handjevol waren. Hoewel mijn eigen dealer, die formeel buiten de boot is gevallen bij Lancia, ze ook verkoopt en (minstens) ééntje voor proefritten en zo heeft klaarstaan...
 
Zit daar dan een dealer? Dacht dat het maar een handjevol waren. Hoewel mijn eigen dealer, die formeel buiten de boot is gevallen bij Lancia, ze ook verkoopt en (minstens) ééntje voor proefritten en zo heeft klaarstaan...
Ik heb 'm ook al gesignaleerd bij een servicepunt van Haaker in Amsterdam. Veel dealers hebben tegenwoordig meerdere vestigingen dus als je wilt zal er meestal bij een dichtbij liggende vestiging van een dealer iets te regelen moeten zijn. In ieder geval op afspraak.
 
Ik heb 'm ook al gesignaleerd bij een servicepunt van Haaker in Amsterdam. Veel dealers hebben tegenwoordig meerdere vestigingen dus als je wilt zal er meestal bij een dichtbij liggende vestiging van een dealer iets te regelen moeten zijn. In ieder geval op afspraak.
Die bedoelde ik dus, maar 'k wilde geen naam noemen wegens de forumregels rond reclame ;)
Twijfelde nog even over die bekende groothandel er tegenover wel bij naam noemen...

Was vroeger Lancia-dealer, maar nu in geen van beide vestigingen meer, doch heeft natuurlijk nog wel contacten in de Lancia-wereld wegens trouwe klanten en voert wel andere Stellantis-merken dus kan niet alleen proefrit en aankoop maar ook onderhoud doen. Een proefrit in waarschijnlijk hetzelfde exemplaar dat jij zag kreeg ik trouwens spontaan aangeboden bij 't laatste bezoek (voor 'n APK) maar had 'm al op de EV Experience mogen ervaren :D en niet direct koopplannen. Maar als de HF er is ga ik daar zeker nog eens langs, die belooft wel heel leuk te worden :)

Bij een dealer van een ander merk uit dezelfde stal (nu, maar toen nog PSA) trouwens juist een heel andere ervaring met proefrijden. Die kon alleen een proefrit regelen bij een ander filiaal, tientallen kilometers verder, in een andere auto met alleen dezelfde aandrijflijn terwijl die dealer juist wel onderdeel was van een grotere keten :unsure:
 
de forumregels rond reclame
Noemen is anders dan verkopen... anders zouden we alle verschillende fotowedstrijden of adviezen voor nieuwe/gebruikte auto's ook moeten verbieden. Dit is gewoon een naamsvermelding zonder oproep tot ver/aankoop.
een andere auto met alleen dezelfde aandrijflijn
Dan kun je nog best wel grote verschillen hebben. Tijdens de EV Experience heb ik achtereenvolgens met de Alfa Romeo Junior en de Lancia Ypsilon gereden. Die kun je qua ervaring niet onderling uitwisselen... maar zo'n dealer(groep) zou daar wel creatiever mee om kunnen springen.
 
De levering van de Ypsilon is een drama begreep ik. Jammer, want zo zet je natuurlijk niet een nieuw merk op de kaart.

Dan kunnen er wel heel leuk leverpunten en mooie uitvoeringen in de pers gedeeld worden, maar het is een grote ellende zo, en is het op de klompen aan te voelen dat de reïncarnatie geen succes gaat zijn....

Ik ken 2 kopers, die in november hun exemplaar zouden krijgen. Ik citeer:

Koper 1:
"Ik krijg hem pas in januari
1f92c.png
. Terwijl hij er al is en gewoon bij de dealer staat."

Koper 2 :
" Dat ligt aan Stellantis hoor, die zijn/waren gewoon te laat met voor 15 november alles inklaren/aanmelden etc. Staan er zat te wachten op uitlevering!!! ik heb mazzel gehad dat en de Yp die in 1e instantie als demo/huur was bestelt in de specs zoals ik hem wilde, werd vrijgegeven voor verkoop door de garage en dat de verkoopadviseur er goed op zat om hem voor 15 november te kunnen leveren ivm afsluiten van de boeken. Ook voor hem natuurlijk goed voor de cijfertjes..... Maar ook hun hadden tig Cassina's staan die door de traagheid van Stellantis pas in januari kunnen worden geleverd. Stom nietwaar!! "

Koper 2 heeft nu dus een demo en niet zijn nieuw bestelde auto. En deze mensen, ik ken ze persoonlijk waren de eersten die intekenden op een Ypsilon.
 
Dan kun je nog best wel grote verschillen hebben. Tijdens de EV Experience heb ik achtereenvolgens met de Alfa Romeo Junior en de Lancia Ypsilon gereden. Die kun je qua ervaring niet onderling uitwisselen... maar zo'n dealer(groep) zou daar wel creatiever mee om kunnen springen.
Wat toevallig, ik ook - in omgekeerde volgorde. En in de 600e en Avenger, om 't e-CMP kwartet compleet te krijgen ;)
Was inderdaad ook aangenaam verrast door de verschillen, toch allemaal een eigen rijkarakter.

Niet denken nu dat ik eenkennig was hoor, ik heb de DS3 overgeslagen en ook nog met een auto op een ander platform gereden: de elektrische 3008 :giggle:
 
De levering van de Ypsilon is een drama begreep ik. Jammer, want zo zet je natuurlijk niet een nieuw merk op de kaart.
De kleine dealers sterven uit. Enkel de grote groepen blijven over. En daarmee verdwijnt elke vorm van binding met bestaande klanten. Dat geld voor alle merken en ook in andere sectoren zie je hetzelfde. Het is allemaal onpersoonlijk
 
  • Leuk
Waarderingen: DBAA
De kleine dealers sterven uit. Enkel de grote groepen blijven over. En daarmee verdwijnt elke vorm van binding met bestaande klanten. Dat geld voor alle merken en ook in andere sectoren zie je hetzelfde. Het is allemaal onpersoonlijk
Times are changing. Het belette bv Tesla niet om in 2023 met Model Y ‘s werelds #1 positie te scoren. Meer dan een miljoen kopers kochten in hoofdzaak online.

Maar er blijft uiteraard een groot contingent potentiële kopers die de showroom ervaring belangrijk vinden. Ben er één van …
 
De kleine dealers sterven uit. Enkel de grote groepen blijven over. En daarmee verdwijnt elke vorm van binding met bestaande klanten. Dat geld voor alle merken en ook in andere sectoren zie je hetzelfde. Het is allemaal onpersoonlijk
Ik denk dat dit goed is voor de "goede dorpsgarages". Hier in het dorp is de lokale (heel goed bekendstaande) Renault dealer gestopt. Uit eigen wil, dat wel. De eveneens zeer goed bekendstaande universele dorpsgarage levert voor degene die willen, nieuwe Renaults. En ook gewoon occasions. Daar is de "ervaring" heel goed. Onze Captur is na garantieperiode ook daar in onderhoud. Nette prijzen, auto wordt gewassen en je krijgt goed mee wat ze gedaan hebben aan de auto. (veel "goed" in een zin).
 
De kleine dealers sterven uit. Enkel de grote groepen blijven over. En daarmee verdwijnt elke vorm van binding met bestaande klanten. Dat geld voor alle merken en ook in andere sectoren zie je hetzelfde. Het is allemaal onpersoonlijk

Ach kom, je kan prima persoonlijke hulp krijgen online etc..
Dorpsgarages zijn echt passé. Daar wordt echt geen droog brood verdiend. Die missen echt niet die paar boeren die mekkeren omdat ze de stap naar de moderne tijd niet aankunnen :)
 
Best een stoer ding om te zien maar de 1.2 driecilinder met 212 pk van Stellantis geeft mij heel weinig vertrouwen. Tenzij ik 10 jaar garantie krijg met een max van 200.000 km
 
Ok gelukkig maar want de normale 1.2 driecilinder was al problematisch. We gaat het niet zien op de weg. Jammer voor de rest ziet het er stoer uit. Ypsilon EV misschien dan maar.
 
Ik heb een 2008 gehad met de 1.2 Pure Tech. Dealer onderhouden en daar heb ik een hoop ellende mee gehad. Ik ben bezig met inruilen maar de Peugeot dealer zegt zelf dat de motor niet compleet nieuw is. Van riem naar ketting en nieuwe motordelen. Waarschijnlijk wordt het een Toyota CHR Hybride want het vertrouwen is wel weg.
 
Elke nieuwe ontwikkeling is een evolutie van een bestaand iets. Tenzij je een onbeperkt budget hebt.
.
Misschien hoort dit hele gesprek beter thuis in een apart topic.
 
  • Leuk
Waarderingen: DBAA
U heeft een punt maar Stellantis bevestigt het zelf. En de grootste zwakke punt is aangepakt. Zo moeilijk is het dan toch niet? Het is wat het is. Maar ik verhuis naar een andere topic waar het wat eerlijker en vriendelijker is.
“Maar ik verhuis naar een andere topic waar het wat eerlijker en vriendelijker is”


Nieuw hier en nu al van de leg? Zonde! Als men zich wat minder drammerig opstelt is er weinig aan de hand.

Neem overigens aan dat jij ‘ook al jaren meeleest’ op deze informatieve en onderhoudende site?
 
Wat is er precies drammerig aan zijn posts in dit topic...? Of wordt elke kritische noot of vraag tegenwoordig afgestraft op een DISCUSSIE-forum? Sowieso speel je weer op de man.

En het is toch ontopic Joost, want het gaat over de motor in de Ypsilon..
 
Wie dramt hier eigenlijk? Via de Peugeot dealer en de link die gedeeld wordt komt duidelijk naar voren dat de motor niet compleet nieuw is. Waarom heet de 1.5 TSI EVO? Voortborduren op de vorige 1.4 TSI. Met de 1.2 Pure Tech hetzelfde. Grondig herzien blok maar niet compleet nieuw. Ik begrijp de ophef hierover niet en waarom het ontkent wordt. Want niemand schrijft hier dat het bij voorbaat nog steeds slecht is. Aleen mijn vertrouwen heeft wel een flinke deuk opgelopen.
 
Donderdagavond, het trolseizoen is begonnen

Heeft de dealer het gehad over de 1.5 TSI Evo? Dan zat je verkeerd, want niet bij een Peugeot dealer.

En waarom zo zwaar tillen aan het woord nieuw of evolutie? Het is niet het einde van de wereld ;)
 
Laatst bewerkt:
Dorpsgarages zijn echt passé. Daar wordt echt geen droog brood verdiend. Die missen echt niet die paar boeren die mekkeren omdat ze de stap naar de moderne tijd niet aankunnen :)

Mijn garage / specialist is zo een “dorpsgarage”. verzet jaarlijks >300+ recente (niet nieuw) Mazda’s waarvan 150-180 (nee geen typfout) MX-5 ND, het huidige model. Verkoopt tot in Duitsland, Nederland, Frankrijk en verder simpelweg omdat hij een enorm aanbod heeft, momenteel 37 stuks.
Zoon zijn grootste bekommernis is inkopen, inkopen en nog eens inkopen van goede auto’s uit hun netwerk. Ze verkopen zichzelf toch allemaal en als er eens iets mis aan is wordt dat met de glimlach opgelost. Onderhoud aan 45€/h + BTW, ik lees hier soms andere bedragen, dus nee de dorpsgarage is niet dood!

OT: ik ben benieuwd wanneer ik de eerste Lancia spot. Zwak voor sinds lang geleden er een Caleidoscope model werd uitgebracht met prachtige kleuren. Hopelijk een verkoopsucces!
 
Terug
Bovenaan