Lancia Delta HPE 2.0 16v HF turbo 1998, Nissan Juke Kiiro 2022 (update 15-10-2022)

Paulus0013 zei:
Even wat anders: ik heb recent veel last van een Flash ad hier op het forum, welke de boel traag maakt of laat crashen, meer mensen last van? Bloedirritant, want ik schrijf nu mijn post al voor de 10e keer ofzo.

Ja ik ook.... in Firefox, in Chrome geen problemen.

Vandaag weer wat mailcontact gehad over het spruitstuk.
De leverancier heeft prijzen gehad van Zircotech voor de coating en berekent die nu 1 op 1 door aan mij. Dat is dus best netjes.
Het spruitstuk krijgt een witte coating, aangezien dat degene is met de beste performance.
Dit andere spruitstuk is ietsje goedkoper dan de vorige, maar er komt denk ik bijna 500 euro bij voor de coating (incl. opsturen naar de UK). Komen we alsnog aardig aan de 4 cijfers. Ik denk dat ik dan nog zo'n 2-300 euro moet bijbetalen.

Garage zal ik maandag maar weer eens bellen over hoe het er nu voor staat en wat de bedoeling en verwachting verder is.
Zolang ik niets weet, zowel financieel als in tijd, kan voorlopig ook niet verder vooruitkijken en vast andere zaken regelen.

Dat is netjes inderdaad, dus ga je ervoor?

Ben benieuwd wat de garage zegt. Ze hebben toch weer een week gehad sinds het laatste contact dus je zou zeggen dat er wat te melden moet zijn.

Korte update dan maar weer.

Garage gaf in bericht aan eind van de middag bepaalde onderdelen binnen te hebben gekregen. Dus ik verwacht dat ze morgen of overmorgen concreter kunnen zijn over waar we nu staan.

Spruitstuk ga ik zeker doen. Dan is de uitlaatlijn straks volledig geüpgrade vanaf het blok met overal betere flow. Ik wacht nu op de nieuwe factuur zodat ik het restant kan betalen. Met een doorlooptijd van ca. 10 werkdagen bij de coater verwacht ik wel dat het pas ergens begin/halverwege januari rond is. Enigszins afhankelijk van hoe snel coater en leverancier elkaar bedienen.

Weer een update.

Net gebeld met garage. Die nokkenassen blijven toch kopzorgen geven daar.
Men geeft aan dat het spul nu weer in elkaar zit met andere afstelling voor de nokken en dat ze maandag of dinsdag weer een poging gaan wagen voor de apk.
We wachten het dus nog maar een paar dagen af. Hopelijk deze keer wel goed nieuws.

Hij zit in elkaar en opnieuw afgesteld maar ze zijn er nog niet zeker van begrijp ik. Loopt hij nu wel beter dan? Succes met de APK hopelijk loopt hij nu goed en komt hij er moeiteloos door.

Volgens de garage loopt de motor nu rustiger en stinkt ie ook minder naar benzine en rookt ie minder dan voorheen.
Of dit nu wel voldoende is....?

Haha, je zou toch verwachten dat het pas goed is als de motor niet naar benzine ruikt maar naar uitlaatgas..

Tsja op afstand moet ik ze maar geloven op de blauwe ogen.
Vandaag of morgen gaat ie voor de keuring, meer dan weer afwachten op dit moment zit er niet in.
Uiterlijk morgen dus de ontknoping ;).

Oef, wat balen zeg..Ik ga de komende dagen je topic in de gaten houden, want ik ben heel erg benieuwd naar de afloop.. Het zou toch mooi zijn.......

En er nog even van genieten met de Kerst uiteraard, plus dat de kilometers ook hard gaan als je naar familie gaat?

Zojuist bericht. Co2 nog steeds te hoog.
Men gaat de injectoren wisselen.
Er staat mij iets bij dat vorig jaar de co2 ook al aan de hoge kant was maar net voldoende voor de apk. Kan het ook niet in de sportkat zitten?

Ben de draad een beetje kwijt qua aanpassingen maar zit die halfbakken chip van de vorige winkel er nog in? Zo ja, misschien eens proberen op de juiste (standaard) software.

Bij stationair of bij een verhoogd toerental?

Een chip doet niets bij stationair toerental, dan zou je die uit kunnen sluiten.
Kat zou kunnen, is deze echt goed warm als de auto voor de APK gaat?

R-W zei:
Ben de draad een beetje kwijt qua aanpassingen maar zit die halfbakken chip van de vorige winkel er nog in? Zo ja, misschien eens proberen op de juiste (standaard) software.
Uh hoezo halfbakken? Eenzelfde chip zat ook in mijn vorige 2 auto's en heeft tot de apk vorig jaar ook geen problemen gegeven. Als dat zo'n probleemchip zou zijn, had mij dat in de afgelopen 5 jaar toch eerder moeten zijn opgevallen.
Ik heb de originele ecu nog liggen en ook nog diverse anderen.

Kat heb ik naar gevraagd, schijnt ook al een keer gewisseld te zijn.

Poe wat een uitdaging.

Paulus0013 zei:
R-W zei:
Uh hoezo halfbakken? Eenzelfde chip zat ook in mijn vorige 2 auto's en heeft tot de apk vorig jaar ook geen problemen gegeven. Als dat zo'n probleemchip zou zijn, had mij dat in de afgelopen 5 jaar toch eerder moeten zijn opgevallen.
Ik heb de originele ecu nog liggen en ook nog diverse anderen.

Kat heb ik naar gevraagd, schijnt ook al een keer gewisseld te zijn.

Poe wat een uitdaging.

R.W. heeft wel een punt. Als het vorig jaar al kiele kiele is geweest, plaats de originele software weer terug. Misschien een lambda sonde die loopt te etteren? Of een sensor in het inlaatsysteem die verkeerde waarden doorgeeft waardoor de computer te veel in wil spuiten?

Voorgesteld aan garage originele ecu terug te plaatsen, maar ook dat schijnt men al geprobeerd te hebben.
Nog even en we zijn weer terug bij volledig origineel.

Zet er maar een goede [orginelen] kat tussen dan zal ie er wel door komen .,

sportcat moet je minstens een 200 cell hebben,100 cells ga je het al moeilijk redden.

Vanmorgen bericht van de garage.

Het mag eindelijk zo zijn! o_O De auto heeft weer apk :).

Alle details zal ik wel horen zodra ik de auto ophaal.

Voor de kerst gaat krap worden ben ik bang. Dat zou betekenen morgen ophalen. Er moet nog eea teruggebouwd worden en een factuur worden opgemaakt. Dus ik vermoed dat we dat niet helemaal gaan redden. Ik heb wel iemand achter de hand voor het weekend die wil rijden, dus mocht het er van komen staat niets het in de weg in ieder geval.

Vanmorgen heb ik nog even met de garage gebeld. Zij verwachten de auto weer netjes te hebben maandag eind van de middag. En met netjes gaf ie aan dat zaken als een veerpootbrug er uit waren gehaald en men die niet steeds weer terug monteert zolang de auto niet goed loopt. Dan blijf je dat ding los halen en vastzetten. Ook willen ze diverse slangen en dergelijke nog even netjes wegwerken. Ik kan me voorstellen dat men de apk als prioriteit ziet en dat netjes maken daarna wel komt. Je kunt alles wel keer op keer strak maken, maar als je niet door de apk komt is het enkel verloren tijd.

Of ik het zelf maandag ga redden weet ik nog niet. En anders wordt het dinsdag of woensdag.

Ook nog bericht gehad van de spruitstukboer. Hij zou een dezer dagen het spruitstuk opsturen naar de coater en voor mij een nieuwe factuur opmaken zodat ik het verschil kan voldoen. Dus ook dat lijkt op schema te liggen.

En het totaalbedrag van dit project. Ik schat op ergens tussen 5 en 6000 euro. Met minder dan 5 gaan we het in ieder geval niet redden.

Respect voor je doorzettingsvermogen (y)
Veel geld, maar als het je passie/hobby is moet dat geen enkel probleem zijn.
Hoop voor je dat de wagen weer snel thuis is zodat je er eens van kan gaan genieten.

Haha en toch ben ik benieuwd of het überhaupt ooit klaar komt. Telkens als je denkt: het is klaar volgt er weer de nuance van Paulus. Wel lachen dit topic, heerlijke cliffhangers waar gtst geen brood van lust. Succes dermit. o_O

Tja veel geld. Het is maar hoe je daar tegenaan kijkt. Voor dit geld koop ik ook geen andere die in dezelfde staat is. Dus met garantie op de motor, nieuwe koppeling en de diverse andere upgrades en nieuwe delen.
Op dit moment staan er ook slechts een paar te koop. En geen daarvan kan mij bekoren. Nog los van het feit dat ze de hoofdprijs vragen waarmee ik alleen al meer geld kwijt ben dan nu. Daarnaast is de auto dan nog verre van mijn smaak. Nu weet ik wat ik heb en waar ik sta.

Gelukkig heb ik meer hobby's. Sommigen komen (heb net een set Kef Q900's aangeschaft, kerstcadeautje voor mezelf moet kunnen) en sommigen gaan (mijn lichthobby). En wellicht nog een andere nieuwe hobby in het nieuwe jaar.

Gisteravond heb ik de garage laten weten dat woensdag voor mij uitkomt. Ik verwacht vandaag uitsluitsel te krijgen over het exacte bedrag en of woensdag ok is.

Dit klinkt allemaal heel positief. Wat was de truuk nou uiteindelijk waardoor hij wel door de APK kwam?

Hoe dan ook, ik ben blij voor je, hopelijk rond de garage het mooi af en netjes af. Klinkt in ieder geval hoopvol.

Succes Paulus! Hopelijk eind goed al goed!! :)

Voor je doorzettingsvermogen kan ik alleen maar respect voor hebben! Mooi dat het nu eindelijk genieten gaat worden! Super mooi nieuws!

Zo eindelijk dan na 20 maanden en 11 dagen is de auto weer thuis.

Rustig naar huis gereden, maar zelfs dat was genieten.
Man wat rijdt zo'n HF turbo totaal anders dan de 1.6. Alles voelt veel strakker. Het stuur voelt zwaarder en directer. De auto helt stukken minder over.
Werkelijk fenomenaal. Rustig optrekken is wel even opletten. Het ding trekt er natuurlijk zonder enige moeite aan en dat zal nog even moeten wachten.

Alleen valt het extra geluid van de uitlaat zo met de eerste indruk wat tegen. Mij nog wat te luid.
Toch is er ook 1 enorm minpunt ten opzichte van de 1.6. Wat een verschrikkelijk gebrek aan remgevoel heeft de HF. Altijd al gevonden en dat komt ook nu direct weer naar voren.
Verder valt het mij op dat de auto optisch eigenlijk in best erbarmelijke staat is. Ook het interieur is eigenlijk in mindere staat dan dat van de 1.6. Wellicht het overwegen waard dat dan maar eens over te zetten op termijn.

Met de garage de afspraak gemaakt zo rond eind januari terug te gaan voor oliewissel en algehele controle. Dan zitten we wel rond of over de eerste 1000km. En daarnaast kan dan het spruitstuk worden gemonteerd tijdens dit bezoek.

Even 2 fotootjes van vanavond:

kqioy.jpg

2gt0kzb.jpg

mooi, en fijn dat je hem na zo lange tijd weer terug hebt!

dit zie je niet dagelijks op de weg...

Zo, dat heeft een tijd geduurd zeg. Waarom zijn die auto's nu nog €7000 waard dan? Voor mij als leek is het gewoon een Lancia Delta uit de jaren 90 met een wat pittiger blokje erin en sportievere afstelling. Dat zou voor mij dan betekenen dat de auto niet €800 maar €1500 waard is.

Maar goed, gefeliciteerd. Ben erg benieuwd naar een paar goeie daglicht foto's van zowel in- als exterieur!

Ik zeg niet dat ze het waard zijn. Enkel zijn de vraagprijzen de laatste 2 jaar wel iets gestegen en is het aanbod drastisch gedaald.

De auto was toen ie op de markt kwam wel iets meer dan zomaar een Lancia uit de jaren 90. Hij was op vele vlakken de concurrentie vooruit. Wellicht niet met allerlei afzonderlijke techniek, maar wel als package.
De motor stamt uit de integrale. En ik denk dat dat de enige reden is dat er nog erg veel voor te krijgen is.
Als je naar waarde kijkt... De 16 inch Speedline Montecarlo (ook wel integrale) velgen doen in goede staat al enkele honderden euro's.
Onbegrijpelijk voor mij waarom een auto voor jou dan zo weinig waard zou zijn.
Maar goed, voor mij is veel spul van VW uit diezelfde tijd weer geen klap waard.

Geweldig nieuws Paulus (y)
Ik volg je review en dit gedeelte al vanaf het eerste uur, mooi dat je nu eindelijk weer eens kunt rijden.
Aankomend jaar de carrosserie ?

Zevens,

met de Lancia HF is het wat de liefhebber er voor over heeft, feit is dat er gewoon nog er nog maar zeer weinig zijn wat de prijs wel doet opdrijven.

Goed nieuws Paulus, zo net voor het nieuwe jaar!
Ga je de auto taxeren trouwens? Lijkt me na al deze herstellingen/kosten wel zo handig.

Veel plezier met je Delta en alvast een prettig 2016. :)

Geweldig, veel plezier er mee. Moet heerlijk zijn na zo lang er weer in te mogen sturen. Heb dat gevoel al na 2 weken vakantie.

Bij mij duurt plezier nooit lang:

2q07cia.jpg

Net thuis na het werk, allemaal rook onder de kap vandaan. En ja hoor slang ingescheurd.
Fantastisch, kan ik ergens zo'n slang gaan bestellen. Zou mij niet verbazen als zoiets langer dan een week gaat duren.
De slang van de 1.6 is anders, dus die overzetten gaat ook niet.

Misschien omdat jij dit weet, maar het gros van de mensen hier niet?
Mensen die iets niet weten hebben een paar opties:
- je inlezen
- vragen stellen
- niet lukraak iets roepen zonder de eerste 2 gedaan te hebben.
In dit geval vind ik dat Zevens nog netjes is door zelf al aan te geven dat ie er niet in thuis is. Er zijn ook mensen die ik over de auto spreek die helemaal totale onzin uitkramen.

Stond net hier thuis voor de deur en de eerste nieuwsgierige buurman kwam al een praatje maken.

Aankomend jaar de carrosserie ?
Uh dat is een goede. Ik ga/ging er vooralsnog vanuit dat de carrosserie nog wel meevalt op dit moment. Ik heb zojuist nog eens in de wielkuipen gekeken en dat ziet er nog goed uit. Sowieso wil ik bij de oliewissel straks even op de brug kijken en foto's maken van de onderkant.

Ga je de auto taxeren trouwens?
Op termijn wel. Of het nu zin heeft betwijfel ik. Er zit nog wel wat cosmetisch werk aan, zoals je op de foto's hieronder zult zien.

Nog wat foto's voor de fans.

ei2sn7.jpg

35i6asg.jpg

2hnalgx.jpg

29z7q0p.jpg

Slechte plekken:

2la604j.jpg

10yfjvo.jpg

2vn27ut.jpg

6y16jk.jpg

znreph.jpg

fa3omw.jpg

eu1xj5.jpg

Samen met de 1.6:

33z7c6o.jpg

b5l6o6.jpg

2i0w774.jpg

Wel apart trouwens de schade op de deur. Zoiets valt op en daar staat mij echt helemaal niets van bij. De andere dingen waren mij bekend.
Eerst komende week eens op zoek naar iets om het leder in het interieur te verzorgen.

Paulus,

Gefeliciteerd! Hopelijk heb je nu weer heel veel plezier in je auto. Na 20 + maanden mag ik hopen dat je voorlopig lekker kan toeren en niet dat ie binnen 24 uur weer stuk gereden is... :p

Edit... nevermind... kennelijk bijna tegelijk post plaatsen...

Oei, op dat dak is dat de blanke lak? Op de spiegels is dat nog wel los te spuiten, maar als het dak ook moet gebeuren zou ik hem direct helemaal overspuiten. Ook in verband met de roestplekken.
Overigens, ik waardeer deze auto wel enorm Paulus! Gaaf ding!

Terug
Bovenaan