Laden op het werk: gratis?

der Magistrat

Kilometervreter
Ha waarde forumcollega's,

Mijn voormalige werkgever wil nog geen laadpalen plaatsen omdat ze nog niet weten hoe ze dat met de betaling per laadbeurt zouden moeten regelen.
Dus vroeg ik me af:

Wat vinden jullie, zouden werknemers gratis hun EV's mogen opladen?

der Magistrat zei:

Voor niets gaat de zon op, dus als er veel werknemers zijn met een elektrische auto die allemaal op willen laden, dan kost dat wel weer wat.

Deze discussie is nu ook gaande bij mijn werkgever, aan de ene kant kun je het zien als betaling in natura en daar moet je over belast worden. Aan de andere kant is het niet fair tegenover de andere werknemers die geen EV hebben, het is niet alsof ze elke dag gratis een jerrycan benzine meekrijgen naar huis ofzo. Bij mijn vrouw hebben ze het "opgelost" door 1€ per rmaand in rekening te brengen voor ieder die wilt laden, alhoewel ik niet denk dat deze constructie lang in stand zal blijven.

Het eerlijkste lijkt mij dat de werkgever de kosten van de installatie voor zich neemt en dat de werknemer gewoon betaald voor het opladen.

Ik moet ook zeggen geen sterke mening te hebben. Nu ja, het is ergens wat maf dat veel supermarkten e.d. dit nu gratis aanbieden en je dan bij de WG wél zou moeten betalen. Zo'n oplossing van €1/maand lijkt me inderdaad nu vooral een incentive om mensen om te krijgen. Aangezien, natuurlijk, zowel de infrastructuur als het laden kosten ook wel echt geld (tenzij je met zonnepanelen de laadkosten zou kunnen ondervangen?).

Ik vind het vooral jammer dat door deze discussie er nu al 2 jaar niets mee gebeurd is.

Als de werkgever de laadpaal gewoon met de laadpas van de berijder/werknemer laat werken, dan is het toch feitelijk betalen zoals met een tankpas? Zoals bij een publiek laadpunt. Rekening gaat dan rechtstreeks naar de pashouder, tenzij degene een auto van de firma rijdt..

der Magistrat zei:
Ik moet ook zeggen geen sterke mening te hebben. Nu ja, het is ergens wat maf dat veel supermarkten e.d. dit nu gratis aanbieden en je dan bij de WG wél zou moeten betalen. Zo'n oplossing van €1/maand lijkt me inderdaad nu vooral een incentive om mensen om te krijgen. Aangezien, natuurlijk, zowel de infrastructuur als het laden kosten ook wel echt geld (tenzij je met zonnepanelen de laadkosten zou kunnen ondervangen?).

Ik vind het vooral jammer dat door deze discussie er nu al 2 jaar niets mee gebeurd is.

Nja je moet echt veel zonnepanelen neerzetten om genoeg stroom op te wekken om 10 auto's per dag zo'n 8 uur te laden. Dat kost geld wat de organisatie waarschijnlijk niet vlot terug gaat verdienen, aangenomen dat ze de werknemers niet voor die kosten op willen laten draaien. Onze fabriek verbruikt zoveel stroom dat een paar auto's opladen in het niet valt, om dan zonnepanelen neer te gaan leggen voelt dan als een druppel water in de oceaan zeg maar.

Bij de supermarkt gratis laden is leuk, maar er zit wel een commercieel belang aan vast natuurlijk. Ik ging vroeger echt nooit naar de Lidl. Nu ik er gratis tegen 50 kW kan laden kom ik er vrij regelmatig. En nogmaals, gratis laten bij de WG kan worden gezien als inkomen dus dan moet je weer iets verzinnen voor de belasting.

Het grote nadeel van gratis laden is overigens dat men een beetje horkerig gaat doen, het brengt een wat nare drift bij mensen teweeg. Collega's die opeens met de EV van hun vrouw naar het werk komen, die gast met z'n PHEV die 8 uur lang een paal bezet houdt, die accountant die voor dag en dauw al op de zaak is zodat 'ie altijd kan laden.. je merkt dat het een bron van ergenis is. Ik zou in elk geval altijd adviseren om een whatsapp groep te maken voor de collega's die het oplaadpunt willen gebruiken zodat je makkelijk af kan spreken wie en wanneer "mag" laden zodat het wel eerlijk blijft.

der Magistrat zei:

Supermarkten verdienen juist aan mensen die "gratis" komen laden. Er is dan namelijk een grote kans dat ze dan als ze daar toch zijn ook de boodschappen doen. En als ze dan toch binnen zijn de auto "gratis" vol gooien, dus langer binnen blijven en dus meer kopen. Voor je werkgever gaat dat niet op aangezien je daar toch moet zijn. Ik zou als brandstofautorijder daar toch een naar gevoel aan over houden als elektrische auto's gratis mogen laden en brandstofautos niet.

EVV zei:
Supermarkten verdienen juist aan mensen die "gratis" komen laden. Er is dan namelijk een grote kans dat ze dan als ze daar toch zijn ook de boodschappen doen. En als ze dan toch binnen zijn de auto "gratis" vol gooien, dus langer binnen blijven en dus meer kopen. Voor je werkgever gaat dat niet op aangezien je daar toch moet zijn. Ik zou als brandstofautorijder daar toch een naar gevoel aan over houden als elektrische auto's gratis mogen laden en brandstofautos niet.

Een paar jaar geleden waren restaurants aan het klagen dat Ikea in hun restaurants biefstuk onder de kostprijs aanbood. Natuurlijk verloor Ikea geld op elk biefstukje dat ze verkochten, maar als je op die manier 10.000 man in je toko krijgt verdien je het gewoon terug.
Ik snap overigens wel dat het niet fair is tegenover brandstofautorijders om het opladen voor EV's gratis aan te bieden, tenzij de WG het uit een of ander subsidiepotje weet te bekostigen.

Bij ons op alle kantoren (installatiebedrijf met ruim 600 voertuigen) is het wel gratis laden voor iedereen.

Personeel heeft zelf een pasje en bezoekers met een elektrische auto kunnen een pasje ophalen om te laden.

Intern is hier wel discussie over alleen wordt ons wagenpark volledig elektrisch.
Personeel die privé een elektrische auto hebben (veel via privat Lease) mogen ook gratis laden en dit worden en ook steeds meer (nu al 5)

Volgende week komen er nog meer palen bij en zitten we op 30 laadpalen op de vestiging waar ik meestal werk.
Qwa Lease auto’s hebben we op deze vestiging rond de 35 geel kenteken auto’s en 60 grijs kenteken auto’s // bussen

De geel kenteken auto’s zijn bijna allemaal elektrisch op 5 na waaronder de mijne (heb echt de allerlaatste benzine auto gekregen) en met de bedrijfsbussen beginnen wij nu ook elektrisch te rijden of waterstof.

Nu hebben wij allemaal slimme palen staan die zelf alles verdelen en als de auto vol zijn krijgt de bestuurder een melding en brandt eer een groene of rode lamp op deze plek.

Mocht de auto vol zijn dan moet deze verplaatst worden en gaat tot op heden helemaal goed.

Zo proberen ze ook voor iedereen het elektrisch rijden toegankelijke te maken.
Ons dak ligt wel helemaal vol met panelen en zijn bezig op de parkeerplaatsen ook panelen te plaatsen.

Onze energie rekening op het pand is energie neutraal incl. Al het laden van de voertuigen.

De baas heeft 2 palen laten plaatsen, maar wel gewoon via een energie maatschappij, dus afrekening is gewoon via een pasje. Word vooral gebruikt door de lease rijders en klanten.

De normale stekkerdozen worden misbruikt voor de mensen met hun eigen plug-in/EV's. Krijgen ze steeds op hun kop voor van de verhuurder, maar ze blijven het doen.

@Bobbeltje: bij ons is het vergelijkbaar. Krap 500 medewerkers in dit pand, en 75 laadpalen met dus 150 laadvoorzieningen. Bij elke zakelijke leaseauto is een EV. De palen zijn inderdaad via een extern bedrijf geleverd en daarbij is een gunstig tarief ingeregeld. Maar ook hier moet je goed opletten welk pasje je gebruikt (pasje van de palenleverancier zelf is het voordeligst).

Ik ben er van overtuigd dat het een keuze is. Mijn werkgever bood het gratis aan, nu is er door een kleine toename van de zakelijk gereden EV's, want als je een leaseauto krijgt is het elektrisch, geen ruimte meer voor prive gereden EV's of plugin dus kan het niet meer.
Ook in gedachten nemend dat alhoewel het in theorie kan, je zit ook qua aansluiting te hannissen, we verbruiken hier best wel veel stroom dus als je dan ook nog eens een serie EV's aan het net hangt denk ik dat er toch wel even goed bekeken moet worden of dat wel kan.

Ik krijg overigens gewoon complete kilometervergoeding dus daar red ik het nog net mee. Alhoewel ik onderhoud nu even niet mee moet nemen.

Als je alleen de afgelegde kilometers aflegt voor woon/werkverkeer snap ik het nog wel. Je huurauto gebruiken voor privedoeleinden en dan volledig opladen op het werk vind ik dan weer wat krom. Je klanten gratis laten opladen is een mooi gebaar maar je gaf ze toch ook geen jerrycan benzine cadeau?

Overigens, als je zoveel werknemers hebt met een elektrische huurauto die op je werk gaan laden, hoeveel zouden dan wel niet vaker thuis kunnen werken? Discussies op de hoofdpagina gaan steeds vaker over het klimaat maar echt veel nut heeft het niet als iedereen evenveel of zelfs meer gaan rijden onder het mom; ik rij EV dus ik ben beter bezig voor het milieu.

Hier ook laden met een pasje. Dat geld voor alle bedrijfswagens ook. Ons bedrijf krijgt daar wel weer een vergoeding voor.

MCW 84 zei:
Als je alleen de afgelegde kilometers aflegt voor woon/werkverkeer snap ik het nog wel. Je huurauto gebruiken voor privedoeleinden en dan volledig opladen op het werk vind ik dan weer wat krom. Je klanten gratis laten opladen is een mooi gebaar maar je gaf ze toch ook geen jerrycan benzine cadeau?

Overigens, als je zoveel werknemers hebt met een elektrische huurauto die op je werk gaan laden, hoeveel zouden dan wel niet vaker thuis kunnen werken? Discussies op de hoofdpagina gaan steeds vaker over het klimaat maar echt veel nut heeft het niet als iedereen evenveel of zelfs meer gaan rijden onder het mom; ik rij EV dus ik ben beter bezig voor het milieu.

Leaseijders met een ICE auto doen dit toch al lang? OK, je betaalt bijtelling maar om vervolgens met de tankpas van de zaak het halve land af te crossen voor een deal op marktplaats lijkt me dan ook niet helemaal de bedoeling.

Wanneer een WG beslist om haar duurzaamheids-subsidie te gebruiken om laden gratis mogelijk te maken voor de werknemers vind ik dit een prima idee, ik vind het best een praktische oplossing in elk geval.

Zadelsnuiver zei:
Een paar jaar geleden waren restaurants aan het klagen dat Ikea in hun restaurants biefstuk onder de kostprijs aanbood. Natuurlijk verloor Ikea geld op elk biefstukje dat ze verkochten, maar als je op die manier 10.000 man in je toko krijgt verdien je het gewoon terug.
Ik snap overigens wel dat het niet fair is tegenover brandstofautorijders om het opladen voor EV's gratis aan te bieden, tenzij de WG het uit een of ander subsidiepotje weet te bekostigen.

Zo kan je bij de Costco in America al sinds de jaren 80 een hotdog en een frisdrank krijgen voor $1.50
Hier verdienen ze al lang niet meer op maar het trekt mensen dus indirect is hij wel winstgevend.

Gratis is ergens wel bijzonder want dit is eigenlijk gewoon verkapt loon. Of ze moeten het onder de WKR laten vallen / eindheffing over betalen.

Ik snap het probleem ook niet. Want de wg kan de paal gewoon aanschaffen en dan laten laden tegen kostprijs voor wie dat wil.

Zadelsnuiver zei:
MCW 84 zei:

Leaseijders met een ICE auto doen dit toch al lang? OK, je betaalt bijtelling maar om vervolgens met de tankpas van de zaak het halve land af te crossen voor een deal op marktplaats lijkt me dan ook niet helemaal de bedoeling.

Wanneer een WG beslist om haar duurzaamheids-subsidie te gebruiken om laden gratis mogelijk te maken voor de werknemers vind ik dit een prima idee, ik vind het best een praktische oplossing in elk geval.

Veel bedrijven vragen voor privegebruik ook een vergoeding (die dan weer verrekend wordt met de bijtelling). Dus als je zo'n regeling hebt hoef je je echt niet schuldig te voelen om naar de andere kant van het land te rijden.

Grote vraag is denk ik: hoeveel kost zo'n paal, en wat levert het weer op (tevreden werknemers/bezoekers, stukje groene marketing etc.)? En weegt een betaalsysteem op tegen eventueel misbruik? Ik denk dat dit sterk verschilt per bedrijf. De eerder genoemde winkels/supermarkten die dit gratis weggeven, zien dit ongetwijfeld weer terug in de omzet binnen.

Mijn persoonlijke mening: het is onzin dat je op je werk gratis moet kunnen laden. Ik kan hier toch ook niet elke dag een jerrycan E10 meenemen? Maar goed, we hebben hier geen leaseauto's. En ook geen (PH)EV's in privé eigendom trouwens. Kan me voorstellen dat dit in de toekomst wel anders wordt, dan zullen ze er hier ook wel iets mee moeten waarschijnlijk.

Bij ons bedrijf was het aanbrengen van de laadpalen al min of meer verplicht. Die laadpalen worden vanuit de overheid gestimuleerd.

Bedrijven betalen volgens mij voor stroom ook vaak minder dan consumenten, dus kan de WG aardig doen voor relatief weinig kosten lijkt mij.

beksie zei:
Bedrijven betalen volgens mij voor stroom ook vaak minder dan consumenten, dus kan de WG aardig doen voor relatief weinig kosten lijkt mij.
De BTW kunnen ze sowieso terugvorderen. En wanneer je als bedrijf een grootverbruik aansluiting hebt, dan betaal je inderdaad ook minder per kWh.

Overigens is dat ook meteen de reden waarom PV-panelen voor bedrijven vaak veel minder interessant zijn dan voor particulieren, de 'winst' per kWh is immers veel lager en dus de terugverdientijd een stuk langer. Maar dat is even een klein zijstraatje :)

Leon in zn Fiesta zei:
beksie zei:
De BTW kunnen ze sowieso terugvorderen. En wanneer je als bedrijf een grootverbruik aansluiting hebt, dan betaal je inderdaad ook minder per kWh.

Overigens is dat ook meteen de reden waarom PV-panelen voor bedrijven vaak veel minder interessant zijn dan voor particulieren, de 'winst' per kWh is immers veel lager en dus de terugverdientijd een stuk langer. Maar dat is even een klein zijstraatje :)

En om nog even afsluitend op dat zijstraatje in te pikken: waar ik werkte moest iets binnen 3 jaar terugverdiend worden als toegelaten CAPEX. Met zulke eisen en omstandigheden wordt het wel een lastig verhaal.

Maar goed, dat gratis laden dus. :T

Wat een onzin, waarom zou je gratis moeten kunnen laden op het werk. Dar heb je km vergoeding voor.
En moeilijk om te regelen qua betaling, das onzin. Je maakt bv. een account aan bij new motion, daar kun je de laadpalen registreren en je kunt aangeven of je ze aan een bepaalde laadpas wil koppelen. Je kunt ze ook gewoon publiekelijk openstellen en dan kun je aangeven wat de kostprijs moet zijn van een KWh.
Zo moeilijk is het niet.

Om een maand later nog even op dit topic terug te komen: Bij ons op het werk is laden nog steeds gratis, max 11kW, in elk geval tot eind 2022.
Ik heb besloten om voorlopig geen gebruik te maken van deze mogelijkheid daar ik thuis net zo snel (of langzaam, hoe je het bekijkt) kan laden en veel van mijn collega's die mogelijkheid simpelweg niet hebben. Het scheelt tevens ook een hoop stress en gedoe dus wat mij betreft een win/win situatie.

marcel21674 zei:
Wat een onzin, waarom zou je gratis moeten kunnen laden op het werk. Dar heb je km vergoeding voor.

Om hier nog even op in te haken: Waarom zou je gratis moeten kunnen laden op het werk? Ik heb mijn mening op dat vlak wel iets bijgesteld.
Het helpt een bedrijf natuurlijk met het groene imago wanneer je zoiets aanbiedt. Uiteindelijk is de algemene tendens dat elektrisch rijden schoner is dus door het opladen gratis aan te bieden aan de medewerkers doe je toch mee aan een stukje verduurzaming. Dat het op individueel niveau niet altijd even eerlijk lijkt klopt, maar je kunt het ook omdraaien en blij zijn dat jouw werkgever iets probeert te doen wat het milieu ten goede komt, we wonen immers allen op dezelfde aardkloot. Het is een wat egoistische houding om hier een probleem van te maken mee te hebben omdat je er zelf geen financiele baat bij hebt, zeker wanneer iedereen verder gewoon een kilometervergoeding krijgt. Zolang het jou niets kost zie ik het probleem eigenlijk niet zo.

Bij ons is de vraag ook al gesteld door collega's en vakorganisaties.
Ons antwoord: we verdelen ook geen gratis benzine dus waarom zou je gratis moeten kunnen laden?

iDS zei:
Bij ons is de vraag ook al gesteld door collega's en vakorganisaties.
Ons antwoord: we verdelen ook geen gratis benzine dus waarom zou je gratis moeten kunnen laden?

Zoals Zadelsnuiver zegt: als (tijdelijke) incentive.
Zo werkt dat toch meestal met subsidies? Bepaald gewenst gedrag stimuleren totdat je vindt dat het niet meer nodig is.

der Magistrat zei:
Ha waarde forumcollega's,

Mijn voormalige werkgever wil nog geen laadpalen plaatsen omdat ze nog niet weten hoe ze dat met de betaling per laadbeurt zouden moeten regelen.
Dus vroeg ik me af:

Betaling per laadbeurt is toch hetzelfde als bij openbare laadpalen? Dus met een pasje?

Bij ons kantoor staan gratis palen. Dat scheelt een handeling; verder maakt het niet uit omdat iedere werknemer bij ons een laad-/tankpas heeft.

Zadelsnuiver zei:
Om een maand later nog even op dit topic terug te komen: Bij ons op het werk is laden nog steeds gratis, max 11kW, in elk geval tot eind 2022.
Ik heb besloten om voorlopig geen gebruik te maken van deze mogelijkheid daar ik thuis net zo snel (of langzaam, hoe je het bekijkt) kan laden en veel van mijn collega's die mogelijkheid simpelweg niet hebben. Het scheelt tevens ook een hoop stress en gedoe dus wat mij betreft een win/win situatie.

marcel21674 zei:

Om hier nog even op in te haken: Waarom zou je gratis moeten kunnen laden op het werk? Ik heb mijn mening op dat vlak wel iets bijgesteld.
Het helpt een bedrijf natuurlijk met het groene imago wanneer je zoiets aanbiedt. Uiteindelijk is de algemene tendens dat elektrisch rijden schoner is dus door het opladen gratis aan te bieden aan de medewerkers doe je toch mee aan een stukje verduurzaming. Dat het op individueel niveau niet altijd even eerlijk lijkt klopt, maar je kunt het ook omdraaien en blij zijn dat jouw werkgever iets probeert te doen wat het milieu ten goede komt, we wonen immers allen op dezelfde aardkloot. Het is een wat egoistische houding om hier een probleem van te maken mee te hebben omdat je er zelf geen financiele baat bij hebt, zeker wanneer iedereen verder gewoon een kilometervergoeding krijgt. Zolang het jou niets kost zie ik het probleem eigenlijk niet zo.

Ik zou er weldegelijk baat bij hebben, gezien we 2 electrische auto's hebben. Ik zie alleen niet in waarom een werkgever ook nog eens de stroom voor jou EV moet betalen, je krijgt al km- vergoeding.
Dat een werkgever laadpalen plaatst, daar is op zich niets mis mee natuurlijk.

marcel21674 zei:
Ik zou er weldegelijk baat bij hebben, gezien we 2 electrische auto's hebben. Ik zie alleen niet in waarom een werkgever ook nog eens de stroom voor jou EV moet betalen, je krijgtcal km- vergoeding.

Ik bedoelde het meer in algemene zin: "waarom zou iemand er een probleem van maken wanneer de werkgever op zo'n manier probeert te verduurzamen".

Je moet het zo zien: veel bedrijven zijn bezig met verduurzaming. Het ene bedrijf vervangt alle verlichting voor LEDs, het andere bedrijf probeert iedereen op een fiets te krijgen en het andere bedrijf is bezig met waterbesparing ik noem maar wat. Wanneer een bedrijf aan haar werknemers de mogelijkheid biedt om gratis te laden dan is het naar mijn idee in elk geval wel een erg praktische invulling van het thema. Ik heb liever dat ik gratis kan laden dan dat ik m'n achterwerk af moet vegen met fijngemalen boomschors zeg maar. En ik denk dat de gratis-factor nét iets meer mensen over de streep kan trekken om een EV te kopen dan betaald laden, alhoewel laden tegen betaling natuurlijk altijd beter is dan helemaal niet laden, dat dan weer wel.

Bij nieuwbouw of grote verbouwing van een bedrijfspand wordt je tegenwoordig al verplicht om een laadpaal te plaatsen als je 10 of meer parkeerplaatsen op eigen terrein hebt, en in 2025 wordt dit ook verplicht voor de bestaande bedrijven als er 20 of meer eigen parkeerplaatsen zijn.... blijkbaar kan de overheid het niet snel genoeg regelen om zelf voldoende laadpalen op de openbare weg te realiseren dus mag het bedrijfsleven weer met een kostenpost opgezadeld worden.

Ik kan me wel voorstellen dat sommige bedrijven niet (meer) gratis laten laden, en niet alleen vanwege het kostenplaatje maar ook vanwege een eerlijke gelijke behandeling voor alle werknemers ongeacht met wat ze rijden.

Zadelsnuiver zei:
marcel21674 zei:
Ik zou er weldegelijk baat bij hebben, gezien we 2 electrische auto's hebben. Ik zie alleen niet in waarom een werkgever ook nog eens de stroom voor jou EV moet betalen, je krijgtcal km- vergoeding.

Ik bedoelde het meer in algemene zin: "waarom zou iemand er een probleem van maken wanneer de werkgever op zo'n manier probeert te verduurzamen".

Je moet het zo zien: veel bedrijven zijn bezig met verduurzaming. Het ene bedrijf vervangt alle verlichting voor LEDs, het andere bedrijf probeert iedereen op een fiets te krijgen en het andere bedrijf is bezig met waterbesparing ik noem maar wat. Wanneer een bedrijf aan haar werknemers de mogelijkheid biedt om gratis te laden dan is het naar mijn idee in elk geval wel een erg praktische invulling van het thema. Ik heb liever dat ik gratis kan laden dan dat ik m'n achterwerk af moet vegen met fijngemalen boomschors zeg maar. En ik denk dat de gratis-factor nét iets meer mensen over de streep kan trekken om een EV te kopen dan betaald laden, alhoewel laden tegen betaling natuurlijk altijd beter is dan helemaal niet laden, dat dan weer wel.

Heel simpel: het wordt gezien als loon door de belastingdienst. Je mag het dus niet zomaar gratis verstrekken.

^^ moet de belastingdienst dat wel weten. Of heb je informatieplicht daarin?
( zit er wel aan te komen, met die CO2 registratie van het woon-werk verkeer bij de 100+ werknemers bedrijven)

Durashift zei:
^^ moet de belastingdienst dat wel weten. Of heb je informatieplicht daarin?
( zit er wel aan te komen, met die CO2 registratie van het woon-werk verkeer bij de 100+ werknemers bedrijven)
Dat hoor je op te geven bij het invullen van je aangifte.

zeebra zei:
Heel simpel: het wordt gezien als loon door de belastingdienst. Je mag het dus niet zomaar gratis verstrekken.

Een werkgeven kan het nauurlijk wel gewoon tegen kostprijs aanbieden, dan is het evengoed interessant voor een werknemer.
Stuk goedkoper dan een "openbare" laadpaal.

marcel21674 zei:
zeebra zei:

Een werkgeven kan het nauurlijk wel gewoon tegen kostprijs aanbieden, dan is het evengoed interessant voor een werknemer.
Zover ik weet is zelfs tegen kostprijs niet toegestaan zonder dat je er inkomstenbelasting over betaald, aangezien je er nog steeds een voordeel van hebt. Zou je het immers normaal inkopen ben je duurder uit, je hebt dus voordeel dus moet het belast worden.

EVV zei:
marcel21674 zei:
zeebra zei:

Zover ik weet is zelfs tegen kostprijs niet toegestaan zonder dat je er inkomstenbelasting over betaald, aangezien je er nog steeds een voordeel van hebt. Zou je het immers normaal inkopen ben je duurder uit, je hebt dus voordeel dus moet het belast worden.
Je mag het aanbieden tegen de prijs die je normaal ook betaald. Aangezien Eneco bijvoorbeeld tegen 20 cent laden aanbied mag je werkgever dat ook. De tarieven voor laden zijn op dit moment lager dan 2 jaar geleden. Aan de straat laden is nu goedkoper dan thuis.

^^ dat is toch ook raar? Het is dezelfde stroom, opgewekt tegen de huidige hoge marktprijzen, lijkt mij.

Wie zou dat prijsverschil dan betalen? Zeker 'jan met de pet' waarbij het maandbedrag met een paar euro extra wordt verhoogd om de marketingkosten van straatladen te bekostigen?

Dus, EV rijders met zonnepanelen kunnen dezer weken goed stroom opwekken... hopelijk op het net kwijt tegen een goede prijs.. en dan zelf verderop in de straat 'goedkoop' een laadpunt bezet houden.. (hypothese). Het is een gekke wereld aan het worden..

Durashift zei:
^^ dat is toch ook raar? Het is dezelfde stroom, opgewekt tegen de huidige hoge marktprijzen, lijkt mij.

Wie zou dat prijsverschil dan betalen? Zeker 'jan met de pet' waarbij het maandbedrag met een paar euro extra wordt verhoogd om de marketingkosten van straatladen te bekostigen?

Dus, EV rijders met zonnepanelen kunnen dezer weken goed stroom opwekken... hopelijk op het net kwijt tegen een goede prijs.. en dan zelf verderop in de straat 'goedkoop' een laadpunt bezet houden.. (hypothese). Het is een gekke wereld aan het worden..
Het standaardtarief van Allegro( het gros van de palen) is per 1 september 40 cent. Dat is nog steeds niet heel duur. Maar ik heb gisteren bij de eigen laadpaal van Eneco in Rotterdam in ieder geval nog 20,7 cent betaald.

Het wordt op die manier goedkoper om de auto op te laden via een laadpaal en dan thuis de energie terug te leveren aan het huis. Bijzonder...

Het is wel interessante materie.
Ik werk in het onderwijs en sinds afgelopen schooljaar heeft de gemeente samen met de stichting een nieuwe campus geopend. Dat wil zeggen, 3 scholen binnen de stichting zijn gefuseerd tot één en zijn ondergebracht in 7 nieuwe gebouwen rond een binnenplaats. Dat betekent pak en beet 300-350 man personeel. Wat schetst mijn verbazing: er is geen énkele laadpaal op het -door de gemeente- aangelegde pakereerterrein aangelegd. Ook op het terrein van de school zelf is er geen laadmogelijkheid.
Het gevolg is dat wanneer ik zou willen laden, ik in de aangrenzende woonwijk moet parkeren.

Je zou toch zeggen dat een gemeente in het geval van een dergelijk grootschalig project ook meteen de infrastructuur zou aanleggen. Uiteraard heb ik in het voorjaar van 2021 een aanvraag ingediend voor een openbare laadpaal, maar die is nog steeds niet geplaatst. Als hij er komt betreffen het 2 laadplekken...

Dat het ook anders kan heb ik elders gezien: daar zijn scholen zelf bezig met de infrastructuur en kunnen de medwerkers tegen een aantrekkelijk tarief laden. Ik verwacht niet dat het ooi t' grati's wordt...

ginkelvanmichiel zei:
Het is wel interessante materie.
Ik werk in het onderwijs en sinds afgelopen schooljaar heeft de gemeente samen met de stichting een nieuwe campus geopend. Dat wil zeggen, 3 scholen binnen de stichting zijn gefuseerd tot één en zijn ondergebracht in 7 nieuwe gebouwen rond een binnenplaats. Dat betekent pak en beet 300-350 man personeel. Wat schetst mijn verbazing: er is geen énkele laadpaal op het -door de gemeente- aangelegde pakereerterrein aangelegd. Ook op het terrein van de school zelf is er geen laadmogelijkheid.
Het gevolg is dat wanneer ik zou willen laden, ik in de aangrenzende woonwijk moet parkeren.

Je zou toch zeggen dat een gemeente in het geval van een dergelijk grootschalig project ook meteen de infrastructuur zou aanleggen. Uiteraard heb ik in het voorjaar van 2021 een aanvraag ingediend voor een openbare laadpaal, maar die is nog steeds niet geplaatst. Als hij er komt betreffen het 2 laadplekken...

Dat het ook anders kan heb ik elders gezien: daar zijn scholen zelf bezig met de infrastructuur en kunnen de medwerkers tegen een aantrekkelijk tarief laden. Ik verwacht niet dat het ooi t' grati's wordt...

Dat is precies het probleem wat jij schetst: zou de school op eigen terrein parkeervoorzieningen aanleggen dan komen de laadpalen er wel. Als de gemeente ze aan moet leggen dan moeten de laadpalen er komen door het bedrijf wat openbare laadpalen aanlegt. Dat laatste duurt wel even(als er al een kabel ligt die het aan kan)

^^ nou ja.. in de planvorming had de gemeente dit toch wel mee kunnen nemen ?

Het is nou niet zo dat laadpunten voorzieningen op parkeerterreinen waar veel medewerkers (kunnen) komen iets nieuws is. Dat is al enkele jaren aan de gang, naar mijn mening.

Terug
Bovenaan