Kritiek op aanbestedingsprocedure politie auto`s.

Loop hier altijd te kloten met de PHEV omdat ik Mercedes gewend ben. Dat is een kwestie van gewenning. Overigens snap ik je bezwaren tegen de B wel degelijk. Ook ik vond de Touran als pitauto altijd een prima metgezel. Ik pakte liever de Touran dan de Golf. Nu ben ik met mijn 1.73 niet de grootste maar in de Golf zat ik met snel uitrukken altijd te klooien met mijn koppel en vest.
 
Ook de nieuwe ME-bussen lijken nog geen onverdeeld succes...

Twijfels over de remmen en over de brandveiligheid bij rellen. Te weinig ruimte om beschermende kleding aan te trekken. En het meest opmerkelijke: als de wagen wordt geschud, gaan de zijramen automatisch open. Het is een greep uit een lijst van klachten van de Amsterdamse politie, die tot ze zijn opgelost de voertuigen in de garage laat staan.

De ME-bus kampt met overgewicht, zeker met negen volledig bepakte ME’ers achterin. Bij een weegtest door de Eenheid Amsterdam bleek de maximale druk op de vooras te worden overschreden. Dat zou bij een burger leiden tot ‘een verbod om verder te rijden met het voertuig’, aldus een politierapport.

Amsterdam heeft een lijst opgesteld van elf verbeterpunten. Het is alleen twijfelachtig of die kunnen worden doorgevoerd, gezien het nu al maximale gewicht van de auto. Daardoor twijfelen sommigen of de keuze voor een lichte bus verstandig is geweest. ,,Het is de vraag of hier een slimme keuze is gemaakt met de besteding van belastinggeld”, zegt bestuurder Albert Springer van politiebond NPB.
https://www.ad.nl/binnenland/nieuwe-me-bus-onder-vuur-veiligheid-agenten-mogelijk-in-het-geding~ad606f25/
 
Gejat van comments op autoblog:

"Ze wilden zelf bussen die je met rijbewijs B kon besturen. En dan zit je meteen vast aan die 3500kg. En moeten dingen niet te zwaar uitgevoerd worden want dat kost teveel laadvermogen. Dus krijg je geen zware assen etc. En dat merk je wel ja. Zeker als ie tegen max belading aanzit. Want ook de remmerij is anders dan die van een C rijbewijs bus. En wederom, als je dan tegen de max belading aan zit (of, volgepakt met spul en volk er iets overheen) dan rijdt dat niet echt prettig nee."
 
Zoals ik het lees weer verkeerde zuinigheid van het korps. Te beroerd om mensen goed op te leiden (groot rijbewijs ) en dan het randje van het kunnen opzoeken. Overigens lijkt het me ook niet echt handig je kan max 7 mensen meenemen. Kleine pelotons dan.
 
Het voelt alsof men bij de aanbesteding alleen maar gekeken heeft naar het financiële eindplaatje en verder alleen maar naar globale gegevens van de auto's . Niet naar bijkomende, praktische zaken; bijv. een Touran is praktischer qua inhoud en vormgeving dan een Mercedes B, het zijn praktisch gezien, verschillende auto's.
 
Bij de vorige aanbesteding was ergonomie een belangrijk item. Daarom viel de keuze voor een algemene surveillanceauto op een MPV met automatische transmissie.
Wat mij betreft een zeer juiste beslissing. De Touran voldeed helemaal aan de gestelde eisen. Niet moeders mooiste, maar het is een hele praktische, ruime en comfortabele auto.
Grote portieren, dus makkelijk in- en uitstappen met veiligheidsvest en alle uitrusting aan de koppel.
Door de vorm en de afmetingen van de voorportieren is het in- en uitstappen bij de B minder gemakkelijk. Uitrusting aan de koppel blijft nogal eens haken.
Eenmaal op weg doet de B het trouwens prima. De auto is snel , ligt goed, stuurt strak. Voelt lichtvoetiger aan dan de Touran.
Met de introductie van MB is de communicatieapparatuur ook gewijzigd. Ik hou het maar op aanloopproblemen, maar de hoeveelheid en frequentie van de storingen is heel frustrerend. Er wordt aan gewerkt, dus er is hoop.
 
HarrieD zei:
Eenmaal op weg doet de B het trouwens prima.

Maar probeer niet een drempeltje in Amsterdam te nemen... En al helemaal niet van de rijbaan naar de trambaan te gaan over de gele blokken. Dan zit je vast...
 
Terence zei:
HarrieD zei:
Eenmaal op weg doet de B het trouwens prima.

Maar probeer niet een drempeltje in Amsterdam te nemen... En al helemaal niet van de rijbaan naar de trambaan te gaan over de gele blokken. Dan zit je vast...
In mijn werkgebied (Eenheid NN) kennen wij geen trambanen maar wel de nodige onverharde wegen. Ook daar zit de B veel sneller aan de grond dan de Touran en kan je als het een beetje tegenzit de hulp van een boer met tractor inroepen.
 
De Audi's rijden inmiddels ook rond

50259527_2152054161527938_8227052087901421568_n.jpg
 
[size=x-large]Mercedes B-Klasse politie nu al aangepast wegens klachten[/size]

De Mercedes B-Klasse, die is uitgeleverd aan tientallen politiekorpsen, wordt nu al aangepast wegens aanhoudende klachten. De auto zou te krap zijn en niet dynamisch genoeg. De Mercedes vervangt de komende jaren de Volkswagen Touran als basispolitievoertuig, maar veel agenten beschouwen het model letterlijk als B-klasse. De indeling, wegligging en verlichting van het voertuig is volgens veel agenten ondermaats. In totaal zijn er de afgelopen maanden zo’n 400 Mercedessen uitgeleverd aan de basisteams. Volgens politie.nl zijn de klachten van politiemedewerkers serieus opgepakt. In samenwerking met Mercedes en de in- en opbouwer worden alle uitgeleverde voertuigen aangepast, zo meldt de site. De meest gehoorde klacht is het ruimtegebrek voorin. Door de forse middenconsole konden agenten hun dienstwapen niet goed kwijt aan de zijkant van de stoel. De console is nu vervangen door een kleiner formaat, waardoor er meer ruimte is.

Ook de wegligging is inmiddels verbeterd. Volgens agenten raakt de onderkant van de B-Klasse het wegdek wanneer met hogere snelheid over een verkeersdrempel werd gereden. De voertuigen zijn voorzien van stuggere veren, waardoor het voertuig voor 1,6 cm en achter 2,5 cm hoger komt. Daardoor zou de B-Klasse minder in-veren. Ook de verlichting en de felheid van het stopbord op het dak worden aangepast.
https://www.ad.nl/auto/mercedes-b-klasse-politie-nu-al-aangepast-wegens-klachten~a5f905b6/

Een wijkagent waar ik met mijn werk mee te maken heb, kon mij vertellen wat het probleem is met de middenconsole. De proeven zouden zijn gedaan met een 2015-model, terwijl een 2017-model is geleverd. En die bleek dus een andere console te hebben.
 
Dat zou wel extreem dom zijn, testen met een model en vervolgens verwachten dat de opvolger hetzelfde is...
Aan de andere kant begrijp ik ook niet dat er wordt gekozen wordt voor een model dat al in de nadagen van zn carrière is. De nieuwe B-klasse rijdt al even vrolijk rond...
 
Wouter82 zei:
Een wijkagent waar ik met mijn werk mee te maken heb, kon mij vertellen wat het probleem is met de middenconsole. De proeven zouden zijn gedaan met een 2015-model, terwijl een 2017-model is geleverd. En die bleek dus een andere console te hebben.

De vraag is natuurlijk ook wat er in de aanbesteding heeft gestaan. Als daar niets specifieks over ruimte rondom de dienstwapens is opgenomen omdat dat bv bij de Touran nooit een issue is geweest, is minder vreemd dat niemand dat opgemerkt heeft bij Mercedes of politie. Het blijft typisch dat wagens die als MPV te boek staan, met ruimteproblemen kampen. Zowel voorin als achterin. Dat zou sowieso geen issue mogen zijn.
 
Het punt is eerder dat onvoldoende hard is vastgelegd dat de te leveren auto's aan de 2015-specificaties hadden moeten voldoen, want daarin speelde het probleem niet.
 
Volgens mijn bescheiden mening had de aanbesteding alleen maar te maken met geld, en niet met het feit of de Mercedes in kwestie een praktische auto is.
De Volkswagen was in dit geval de betere optie omdat de ruimteindeling beter was.
 
Uiteraard is er getest of de auto's voldoen, ook met bepakking. In de aanbesteding staat uiteraard beschreven hoe het voertuig wordt gebruikt, namelijk door politieagenten, met dienstwapen, etc.. Dat is dus het beste bevallen voor de Mercedes B-Klasse voor die prijs en daarop is de keuze gevallen. Ik weet uit de aanbesteding van de SIV (Audi) dat er nu het oude model A6 mag worden geleverd en als de nieuwe A6 er is, dat het dan ook automatisch de nieuwe A6 wordt. Dat is dus vastgelegd Wouter82. Echter kan auto totaal anders uitvallen voor essentiële zaken, zo blijkt maar weer eens uit alleen al een facelift 2015/2017...

Wel mooi dat ze wat hoger op hun poten worden gezet de B-Klasses, broodnodig. Ik verbaas me nog steeds over de Audi's hoe laag die liggen, maar hoor geen klachten daarover.
 
Terence zei:
Uiteraard is er getest of de auto's voldoen, ook met bepakking. In de aanbesteding staat uiteraard beschreven hoe het voertuig wordt gebruikt, namelijk door politieagenten, met dienstwapen, etc..

Je schrijft twee keer 'uiteraard', maar toch heb ik in sommige aanbestedingsprocedures rond bv ICT me al vaker verbaasd over het vastlopen in de praktijk op zaken waarvan je je afvroeg waarom ze dat niet hadden voorzien. Als het niet expliciet is beschreven, is het geen issue.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel/1183581/tijdlijn-zo-verliep-het-fiasco-van-de-fyra-aanbesteding

Terence zei:
Ik verbaas me nog steeds over de Audi's hoe laag die liggen, maar hoor geen klachten daarover.

Maar die worden toch vooral op de snelweg ingezet? Minder in woonwijken ed.
 
speedtouch zei:
Volgens mijn bescheiden mening had de aanbesteding alleen maar te maken met geld, en niet met het feit of de Mercedes in kwestie een praktische auto is.
De Volkswagen was in dit geval de betere optie omdat de ruimteindeling beter was.
Als ik me niet vergis deed Volkswagen mee met de Passat en had men de Touran bij deze tender niet naar voren geschoven.
 
s velthuis zei:
Terence zei:
Uiteraard is er getest of de auto's voldoen, ook met bepakking. In de aanbesteding staat uiteraard beschreven hoe het voertuig wordt gebruikt, namelijk door politieagenten, met dienstwapen, etc..

Je schrijft twee keer 'uiteraard', maar toch heb ik in sommige aanbestedingsprocedures rond bv ICT me al vaker verbaasd over het vastlopen in de praktijk op zaken waarvan je je afvroeg waarom ze dat niet hadden voorzien. Als het niet expliciet is beschreven, is het geen issue.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel/1183581/tijdlijn-zo-verliep-het-fiasco-van-de-fyra-aanbesteding

Ik snap je punt, maar ik weet dat ze dit keer intensief zijn getest en dat de uitgeschreven aanbesteding gedetailleerd was. Beide volledig doorgelezen op alle eisen. Heb zelf te maken met aanbestedingen + beoordelen van inschrijvers, dus weet hoe moeilijk het is. Het is altijd de afweging: zo specifiek mogelijk of zo algemeen mogelijk. Dan krijg je namelijk geen/amper inschrijvingen of veel inschrijvingen. Volvo kon niet meedoen met minimaal 250+, dus dan valt een volledig merk af.

s velthuis zei:
Terence zei:
Ik verbaas me nog steeds over de Audi's hoe laag die liggen, maar hoor geen klachten daarover.

Maar die worden toch vooral op de snelweg ingezet? Minder in woonwijken ed.

Vooral snelwegen, maar ook die komen regelmatig op meldingen af van de snelweg. Maar ze zullen ongetwijfeld minder last hebben van drempeltjes ja ;)
 
Terence zei:
Ik snap je punt, maar ik weet dat ze dit keer intensief zijn getest en dat de uitgeschreven aanbesteding gedetailleerd was. Beide volledig doorgelezen op alle eisen. Heb zelf te maken met aanbestedingen + beoordelen van inschrijvers, dus weet hoe moeilijk het is. Het is altijd de afweging: zo specifiek mogelijk of zo algemeen mogelijk. Dan krijg je namelijk geen/amper inschrijvingen of veel inschrijvingen. Volvo kon niet meedoen met minimaal 250+, dus dan valt een volledig merk af.

(y)

Jij zult hier zo te horen ongetwijfeld meer van weten.
 
Dit was begin 2017 een deel van de ingeschreven voertuigen.

RobEU zei:
Nog wat plaatjes van potentiële politieauto's:

a978473aaf_politie-test-al-met-mini-countryman.JPG


Nieuwe-Politie-auto-01.jpg


Nieuwe-Politie-auto-02.jpg


Nieuwe-Politie-auto-03.jpg


Nieuwe-Politie-auto-04.jpg


Nieuwe-Politie-auto-05.jpg


Nieuwe-Politie-auto-06.jpg


Nieuwe-Politie-auto-07.jpg


Bron

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Men was zich vooraf bewust van een leercurve. ;)

Tenderned.nl zei:
(..) Het opbouwen van routine door de Leveranciers (en Onderaannemers) voor het leveren van de gevraagde BPV een aanzienlijke tijd in beslag kan nemen (leercurve); • De specifieke kennis voor het leveren van Turnkey BPV tijd vergt; (..)

Bron: https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/aankondigingen/90286;section=1#detail-publicatie:linkA2

@Terence: Er zal in het PvE toch wel iets geschreven / gevraagd zijn over de omgang met modeljaarwisselingen / uitvoeringen en modellevenscyclussen daarvan?. Importeurs moeten daar toch iets over roepen, lijkt mij.. en aan de andere kant is er toch binnen het beoordelingskader bij de politie wel iemand die een beetje autokennis heeft en dus toch ook wel wist dat de aangeboden B-klasse aan het einde van de levenscyclus was?

Op zich wel goed dat MB NL een aangepaste middenconsole kan leveren. Daar zit tegenwoordig een hoop techniek in geclusterd.

Hulpveren is ook niet zo moeilijk..
(als men voor de Octavia had gekozen, was dat zeker bittere noodzaak..:T)

Gaan de aanpassingen bij de lokale Benz service plaatsvinden of gaat Vreugdenhil ze allemaal weer ophalen?
 
Gelukkig kan MB het e.e.a. oplossen, maar het gebrek aan ruimte blijft.

En die politie Mini blijft hilarisch!:)
 
@Terence: Er zal in het PvE toch wel iets geschreven / gevraagd zijn over de omgang met modeljaarwisselingen / uitvoeringen en modellevenscyclussen daarvan?. Importeurs moeten daar toch iets over roepen, lijkt mij.. en aan de andere kant is er toch binnen het beoordelingskader bij de politie wel iemand die een beetje autokennis heeft en dus toch ook wel wist dat de aangeboden B-klasse aan het einde van de levenscyclus was?

Bij de Touran zijn ze toch ook overgegaan op uitlevering van het nieuwe model? Zie niet in waarom dat een probleem zou moeten zijn.
 
Het hoeft geen probleem te zijn. Het is alleen wel knullig als een fabrikant een bestaand model geheel vernieuwd en dat de beoordelingscriteria dan (deels) niet meer kloppen.. wat hierbij dus een beetje gebeurd is.

Neem de Opel Zafira.. da's toch van een MPV naar een busje overgegaan.. een heel andere auto. Dat wil je, lijkt mij, in een lopend contract niet hebben.

Touran is, in mijn ogen, telkens een stukje schaven aan een bestaande 'doos' ;) wat dus heel fijn is voor bepaalde klantgroepen.
 
Mechanix zei:
Gelukkig kan MB het e.e.a. oplossen, maar het gebrek aan ruimte blijft.

En die politie Mini blijft hilarisch!:)[/quote

Los daarvan...als het ding kan volstaan dan ondersteun je wel een bedrijf wat de kloten heeft om niet elders te produceren. Op een plek waar werk niet uitgezaaid is. Ook dat mag best gesteund worden.
 
Ik blijf het bijzonder vinden dat een nieuwe generatie automatisch het stokje overneemt van het exemplaar waarmee de aanbesteding is gewonnen.
 
Het traject van zo'n aanbesteding is ook dermate lang dat als ze voor Ford hadden gekozen er nog Escortjes rond zouden moeten rijden....
 
Eens, maar je zou zeggen dat ze geleerd hebben van de issues met de nieuwe generatie Touran die men toen kreeg. Natuurlijk staat er wat genoemd over een eventueel opvolgend model, maar is dat voldoende?
 
Het nieuwe type is inmiddels alweer weer aangepast, bleek kleiner te zijn (middenconsole groter) dan het oude model.
 
Aan dat dansen op die trailer kan je mooi zien dat het comfortabele en soepel afgeveerde auto's zijn. Dat wordt dan lekker stoeprandjes pakken en racen over drempels :rolleyes:
 
https://www.youtube.com/watch?v=egHCZvGUcuE

Toch wel handig die snelle Audi's en een uitstekende rijopleiding.
 
De tekst van autoblog klopt niet helemaal. Al bij het begin van deze aanbesteding is overeengekomen dat Audi als de C7 niet meer leverbaar was de C8 mocht leveren, mits alles voldoet aan de gevraagde specificaties. Tijdens de looptijd van een aanbesteding kan uiteraard een auto wijzigingen hebben. Er is niet overeengekomen dat ze het oude model moeten blijven leveren, had ik ook niet gedaan. De politie test nu de nieuwe wagen om te kijken of er nog specifieke aanpassingen moeten komen, zodat alles werkbaar is. Een formaliteit wat mij betreft.
 
Moet zeggen dat ik het toch indrukwekkende wagens vind als ik ze zie rijden, goede aanvulling op het wagenpark.

Heb er ook wat meer respect en sympathie voor. Veelal tonen deze agenten ook wat meer begrip voor een situatie en gedragen zich netter als de reguliere agenten in de B-klasses. En nee, hiermee wil ik absoluut de "reguliere" agent niet zwart maken.
 
Terence zei:
Al bij het begin van deze aanbesteding is overeengekomen dat Audi als de C7 niet meer leverbaar was de C8 mocht leveren, mits alles voldoet aan de gevraagde specificaties.

Dank je, ik zag zo gauw niet wat nu het nieuws was van die foto's.
 
Carfanatic zei:
De tekst van autoblog klopt niet helemaal.

Ik vond het al een wat vreemd verhaal. Voor de B-klasse zijn ze ook gewoon overgestapt op het nieuwe model.

.. en in Gelderland (Oost) blijven ze 'gewoon' ook met nieuwe Golfjes rijden.
Zelfs een Ducato in arrestanten uitvoering rijdt er.
Her en der komt er ook wel Mercedes voorbij.

Duidelijk een status aparte, qua voertuigen, die eenheid, naar mijn mening. Wellicht dat ze ook een proeftuin functie hebben voor de landelijke eenheid?
 
Durashift zei:
Carfanatic zei:
De tekst van autoblog klopt niet helemaal.

Ik vond het al een wat vreemd verhaal. Voor de B-klasse zijn ze ook gewoon overgestapt op het nieuwe model.

.. en in Gelderland (Oost) blijven ze 'gewoon' ook met nieuwe Golfjes rijden.
Zelfs een Ducato in arrestanten uitvoering rijdt er.
Her en der komt er ook wel Mercedes voorbij.

Duidelijk een status aparte, qua voertuigen, die eenheid, naar mijn mening. Wellicht dat ze ook een proeftuin functie hebben voor de landelijke eenheid?

In Amstelveen heeft de politie een gloednieuwe Golf gekregen als noodhulpvoertuig. Ik krijg geen reactie van de Politie waarom. Nog maar eens proberen waarom ze specifiek een VW Golf hebben gekregen, want dat hoort een Mercedes B-klasse te zijn. In Amsterdam lopen wel verschillende proeven met elektrische voertuigen, maar dat is dit niet.
https://www.instagram.com/p/CHvvWSNr_yv/
 
Dat is sowieso de vorige Golf

In Amstelveen heeft de politie een gloednieuwe Golf gekregen als noodhulpvoertuig. Ik krijg geen reactie van de Politie waarom

Waarom zouden ze dat aan jou moeten vertellen?
 
MCW zei:
Dat is sowieso de vorige Golf

In Amstelveen heeft de politie een gloednieuwe Golf gekregen als noodhulpvoertuig. Ik krijg geen reactie van de Politie waarom

Waarom zouden ze dat aan jou moeten vertellen?
Ik denk dat ze ook wel wat beters te doen hebben dan dit soort vragen beantwoorden. Je kan natuurlijk altijd nog een WOB verzoek indienen.
 
EVV zei:
MCW zei:
Dat is sowieso de vorige Golf

In Amstelveen heeft de politie een gloednieuwe Golf gekregen als noodhulpvoertuig. Ik krijg geen reactie van de Politie waarom

Waarom zouden ze dat aan jou moeten vertellen?
Ik denk dat ze ook wel wat beters te doen hebben dan dit soort vragen beantwoorden. Je kan natuurlijk altijd nog een WOB verzoek indienen.

Het is een Golf die is afgeleverd 2 jaar nadat de aanbesteding is ingegaan? Dat vind ik bijzonder. Lijkt mij dat ik als burger daarover prima een vraag mag stellen toch? Dat heb ik ook zojuist schriftelijk gedaan. Helpt dat niet, dan zou ik inderdaad een WOB-verzoek kunnen indienen.
 
Er zal toch wel een nieuwe aanbesteding in de maak zijn en dat daarvoor de potentiële leveranciers alvast 'proefmodellen' kunnen aanleveren?
 
Terence zei:
EVV zei:
MCW zei:
Dat is sowieso de vorige Golf

In Amstelveen heeft de politie een gloednieuwe Golf gekregen als noodhulpvoertuig. Ik krijg geen reactie van de Politie waarom

Waarom zouden ze dat aan jou moeten vertellen?
Ik denk dat ze ook wel wat beters te doen hebben dan dit soort vragen beantwoorden. Je kan natuurlijk altijd nog een WOB verzoek indienen.

Het is een Golf die is afgeleverd 2 jaar nadat de aanbesteding is ingegaan? Dat vind ik bijzonder. Lijkt mij dat ik als burger daarover prima een vraag mag stellen toch? Dat heb ik ook zojuist schriftelijk gedaan. Helpt dat niet, dan zou ik inderdaad een WOB-verzoek kunnen indienen.

Ik zou denken; waar bemoeit ie zich mee? Je hebt er toch geen persoonlijk belang verder bij?
 
Het is een Golf die is afgeleverd 2 jaar nadat de aanbesteding is ingegaan? Dat vind ik bijzonder. Lijkt mij dat ik als burger daarover prima een vraag mag stellen toch? Dat heb ik ook zojuist schriftelijk gedaan. Helpt dat niet, dan zou ik inderdaad een WOB-verzoek kunnen indienen.

De B-klasse is het basispolitievoertuig, die naam suggereert al dat er uitzonderingen zijn.

En recente Golf 7,5 heb ik ook in mijn regio rond zien rijden.
 
Terug
Bovenaan