Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
En is de lendensteun bij de Vito echt weggehaald? Bedoelt ie niet de armleuning?
cirKel zei:Barri zei:Vierduizend Leons, dat is niet één lokaal korpsje...
<https://www.autoweek.nl/nieuws/italiaanse-politie-kiest-voor-seat-leon/>
Het waren 925 Leons, met de mogelijkheid dit uit te breiden tot 4000 ("het contract biedt ruimte om de komende drie jaar in totaal tot 4.000 Leons te bestellen" ). Als ze tegenvallen, kunnen ze gewoon wat anders bestellen.
Lijkt mij gewoon een reactie op een opmerkingen die je redelijkerwijs van (bijvoorbeeld) de kritische belastingbetaler kan verwachten. En dat de opmerking 'er is ruimte zat' feitelijk niks zegt over de verhouding B-klasse versus Touran vind ik in de context weinig interessant. Moraal van het verhaal lijkt me vooral dat de auto qua ruimteaanbod voldoet aan de verwachting, dat is toch waar het om draait.RobEU zei:Wat een logica ook weer; 'Hij lijkt kleiner dan de Touran, maar dat is niet zo. Er is ruimte zat'. Het spijtige is dat die figuren dezelfde logica op straat hebben...
Leon in z'n SEAT zei:Lijkt mij gewoon een reactie op een opmerkingen die je redelijkerwijs van (bijvoorbeeld) de kritische belastingbetaler kan verwachten. En dat de opmerking 'er is ruimte zat' feitelijk niks zegt over de verhouding B-klasse versus Touran vind ik in de context weinig interessant. Moraal van het verhaal lijkt me vooral dat de auto qua ruimteaanbod voldoet aan de verwachting, dat is toch waar het om draait.RobEU zei:Wat een logica ook weer; 'Hij lijkt kleiner dan de Touran, maar dat is niet zo. Er is ruimte zat'. Het spijtige is dat die figuren dezelfde logica op straat hebben...
RobEU zei:Leon in z'n SEAT zei:Lijkt mij gewoon een reactie op een opmerkingen die je redelijkerwijs van (bijvoorbeeld) de kritische belastingbetaler kan verwachten. En dat de opmerking 'er is ruimte zat' feitelijk niks zegt over de verhouding B-klasse versus Touran vind ik in de context weinig interessant. Moraal van het verhaal lijkt me vooral dat de auto qua ruimteaanbod voldoet aan de verwachting, dat is toch waar het om draait.RobEU zei:Wat een logica ook weer; 'Hij lijkt kleiner dan de Touran, maar dat is niet zo. Er is ruimte zat'. Het spijtige is dat die figuren dezelfde logica op straat hebben...
Bekijk het filmpje maar eens, dan zie je hoe het gezegd wordt. Ik snap ook wel wat er bedoeld wordt, maar het gaat mij om de wijze waarop dit gezegd wordt, hetgeen goed symboliseert hoe gebrekkig deze ambtenaren soms functioneren. Soms moet je eerst een hele puzzel in elkaar leggen vooraleer je het grote plaatje ziet. Deze agent laat goed zien hoe je een aantal stappen kunt overslaan om hetzelfde te concluderen. Onzorgvuldigheid heet dit.
Ik hoop dus dat Boppie gelijk heeft, en het een ongetraind iemand voor de camera is.
Zojuist het filmpje gezien, maar ik blijf bij mijn eerdere standpunt. Vind de kritiek wat gezocht eerlijk gezegd. Immers, dat je een hele puzzel moet maken wil niet zeggen dat je dat allemaal uit moet kauwen toch? Die agenten geven wat inzicht in hun bevindingen van de testritten, niet meer en niet minder...RobEU zei:Leon in z'n SEAT zei:Lijkt mij gewoon een reactie op een opmerkingen die je redelijkerwijs van (bijvoorbeeld) de kritische belastingbetaler kan verwachten. En dat de opmerking 'er is ruimte zat' feitelijk niks zegt over de verhouding B-klasse versus Touran vind ik in de context weinig interessant. Moraal van het verhaal lijkt me vooral dat de auto qua ruimteaanbod voldoet aan de verwachting, dat is toch waar het om draait.RobEU zei:Wat een logica ook weer; 'Hij lijkt kleiner dan de Touran, maar dat is niet zo. Er is ruimte zat'. Het spijtige is dat die figuren dezelfde logica op straat hebben...
Bekijk het filmpje maar eens, dan zie je hoe het gezegd wordt. Ik snap ook wel wat er bedoeld wordt, maar het gaat mij om de wijze waarop dit gezegd wordt, hetgeen goed symboliseert hoe gebrekkig deze ambtenaren soms functioneren. Soms moet je eerst een hele puzzel in elkaar leggen vooraleer je het grote plaatje ziet. Deze agent laat goed zien hoe je een aantal stappen kunt overslaan om hetzelfde te concluderen. Onzorgvuldigheid heet dit.
Ik hoop dus dat Boppie gelijk heeft, en het een ongetraind iemand voor de camera is.
Dakloos zei:Ach, zo lang die hond er maar blij mee is.![]()
RobEU zei:Ja nou, wat een moreel besef inderdaad....
![]()
RobEU zei:Ja nou, wat een moreel besef inderdaad....
![]()
Jazzik zei:RobEU zei:Ja nou, wat een moreel besef inderdaad....
![]()
Tja... voor de gemiddelde hond ligt die tijd al een generatie of zes, zeven achter hen. En misschien zijn honden beter in staat tot vergeten (en vergeven...) dan bepaalde andere diersoorten?
PS Zo te zien (in de video) maakt de politie overigens géén gebruik van Duitse herders...![]()
Carfanatic zei:
Moderator
[size=x-large]Nieuwe politie-Audi vanuit alle hoeken[/size]
Groot zwaailicht is terug. Het moment is daar: de politie zwaait de Volvo V70 uit. Nu zien we zijn opvolger, de Audi A6, vanuit alle hoeken. Reden nummer één voor de politie om over te stappen op de Audi A6 3.0 TDI Avant Quattro S-tronic zijn de prestaties van de Duitser. Menig plofkraker of overvaller kiest voor een snelle vluchtauto. Met een topsnelheid van 250 km/h en een 0-100-tijd van 5,5 seconden is het voor de politie nu een eerlijker kat-en-muisspel dan voorheen. Binnen enkele maanden wordt de eerste Audi in gebruik genomen. De komende jaren vinden we dus nog wel Volvo's op de weg, maar deze maken één voor één plaats voor hun opvolger.
Met een prijs van maximaal € 80.000 inclusief ombouw (precieze nummers communiceert de politie niet) heeft de politie een goede deal weten te sluiten met de importeur. Wie het kenteken van de stationwagon door een zoekmachine haalt, ziet dat de A6 zonder ombouw namelijk al een prijskaartje van bijna 85 mille heeft. Door de ombouw is de Audi nu 350 kilogram aangekomen, maar ook licht bepantserd. De auto's gaan 250.000 kilometer of vijf jaar in dienst. Die vijf jaar gaan ze waarschijnlijk nooit aantikken, want gemiddeld zet een KLPD-voertuig jaarlijks een ton op de teller. Cosmetisch valt de bestickering natuurlijk op. Ook is de brede lichtbalk terug van weggeweest, want op de Volvo zat één kleiner blauw licht op het dak. Binnenin krijgen politieagenten een extra scherm en vinden we her en der kleinere aanpassingen. Overigens presenteert Audi binnenkort de geheel nieuwe A6 Avant. De Sedan kennen we al.
De lamp op een stok zat hoger en is daardoor ook beter zichtbaar als er wat voor of achter staat. Praktijk wees echter uit dat een blauwe pit toch minder zichtbaar was dan een balk met led.Bentley Arnage zei:Wel opvallend dat er nu zo'n grote lichtbalk op de Audi's zit.
Auto's van de snelwegpolitie hadden lange tijd een blauwe pit op een stokje. Ik herinner me nog Volvo's S70 met zo'n lamp en ook de laatste V70's hadden één lamp op het dak.
Vroeg me al een tijd af waarom de politie op de snelweg koos voor een lamp-op-een-stokje, en in andere gevallen voor een lichtbalk.
Een brede lichtbalk lijkt me een stuk beter zichtbaar. Iemand enig idee?
Agenten beklagen zich over fonkelnieuwe politie-Mercedes zei:![]()
Het nieuwe wagenpark van de Nederlandse politie bestaat voortaan grotendeels uit stoere Mercedessen (Foto: Politie Nederland)
De fonkelnieuwe politie-Mercedessen blijken in de dagelijkse praktijk niet altijd even goed te voldoen. Op motorisch gebied leveren de surveillancewagens topprestaties en over rijcomfort en luxe hebben agenten bepaald niet te klagen, maar vooral als het om ruimte gaat is het flink behelpen. Zeker achterin.
Dat verklaren vier agenten van de politie Oost-Nederland, waar Overijssel onder valt, onafhankelijk van elkaar.
Onvoorziene problemen
Nu de eerste exemplaren van de nieuwe politie-Mercedes zijn uitgeleverd en agenten er ook in Overijssel mee de weg op gaan, komen er onvoorziene problemen aan het licht. Zo is het achterin ronduit krap. Zeker als daarin ook nog een lastige arrestant moet worden gepropt.
Maar ook de lage bodemplaat zorgt voor irritaties. Vooral hoge verkeersdrempels blijken voor de B-klasse soms lastige obstakels: zeker bij achtervolgingen of bij het uitrukken voor calamiteiten.
Daarnaast beklaagden agenten zich er eerder al over dat de zogenoemde schakelflippers zijn vastgelijmd, waardoor ze gedwongen zijn om - minder sportief - automaat te rijden.
Stoere tijden herleven
De nieuwe Mercedessen vervangen de vertrouwde Volkswagens, waarmee de politie sinds jaar en dag op pad ging. Met de snelle diesels wil de politie onder andere meer ontzag inboezemen. Daarmee herleven de aloude tijden weer enigszins. Met name oudere dienders denken vaak met weemoed terug aan de stoere politie-Porsches, waarmee ooit op snelwegen werd gesurveilleerd.
Favoriet tijdens testritten
Eind vorig jaar maakte de politie bekend dat de komende vier jaar alle VW's worden vervangen door Mercedessen. Daarbij gaat het landelijk om 1.250 Mercedessen uit de B-klasse. Dit nadat agenten na uitgebreide testritten de Mercedes tot hun favoriet hadden uitgeroepen. De B-klasse is niet alleen snel, maar ligt bovendien rotsvast op de weg. Zodoende ging Mercedes er bij de landelijke aanbesteding vandoor met de felbegeerde landelijke opdracht en gaf daarmee onder meer BMW, Mini en Opel het nakijken.
Politie-Oost Nederland
Behalve de personenwagens worden ook 400 Mercedes Vito-bussen voor zogeheten noodhulp aangeschaft en 75 bussen voor de hondenbrigade. Eind augustus kreeg de politie in de regio Twente de eerste snelle Mercedessen binnen.
Krap
Maar nu de politie op diverse plekken in ons land de eerste Mercedessen eenmaal uitgeleverd heeft gekregen, blijkt dat de ruimte erin nogal te wensen overlaat. In Twente hebben enkele agenten zelfs al gevraagd om een Mercedes-bus in plaats van de luxere personenwagen. “Zeker lange arrestanten krijg je met geen mogelijkheid achterin”, zegt een agent.
Lage bodemplaat
Ook de lagere bodemplaat blijkt met name in het stadsverkeer onhandig. De vering was juist zodanig aangepast dat er met hoge snelheid over verkeersdrempels kon worden genomen, maar de praktijk wijst nu uit dat de lage bodemplaat voor problemen zorgt bij het nemen van deze hobbels. De vorige politiewagen, Volkswagen Touran, was wat hoger.
Vastgelijmde schakelflippers
Eerder al toonden agenten zich teleurgesteld omdat de zogenoemde schakelflippers bleken vastgelijmd. Met deze 'flippers' aan het stuur kan de automatische versnellingsbak handmatig worden bediend. Een techniek die uit de Formule 1 komt. De 'flippers' waren echter gesaboteerd met een dosis kit. Op intranet deden al verhalen de ronde dat deze optionele flippers niet zouden zijn opgenomen bij de aanbesteding, maar volgens de politie is er doelbewust voor een automaat gekozen zodat de politiemensen zich maximaal op het verkeer kunnen concentreren.
Politievakbonden
Woordvoerders van de vakbonden ACP en NBP zeggen nog niet van de problemen over het ruimtetekort en de lage bodemplaten te hebben gehoord. Ook bij de politie Oost-Nederland zijn nog geen klachten bekend.
Rob den Besten, voorzitter van de Centrale Ondernemingsraad van de Politie Nederland zegt daar niet van op te kijken: “Er rijden immers nog geen honderden van deze politiewagens rond en op diverse plekken hebben ze 'm zelfs nog niet. Deze Mercedes is vooraf heel uitvoerig getest, maar ik kan me voorstellen dat het zitten achterin niet de hoogste prioriteit heeft gehad.”
Corruptie-affaire
De aanschaf van het wagenpark lag extra gevoelig. Nadat bij de vorige zogenoemde aanbesteding politievoertuigen werd overschaduwd door – zoals de politie het zelf noemt – “vermeend niet integer handelen van een aantal betrokkenen”, ging de politie bij het gunnen van de lucratieve order uiterst voorzichtig te werk. Jaren geleden moesten zich namelijk zes (ex-)ambtenaren voor de rechter verantwoorden omdat zij zich door de auto-industrie in de watten zouden hebben laten leggen in ruil voor informatie over de omvangrijke inkooporders vanuit defensie en politie.
Linkje
Moderator
rw54 zei:Het lijkt wel of die B-Class bij het afremmen extreem last heeft van fading. Zal wel komen door die plastic wieldoppen....
Terence zei:rw54 zei:Het lijkt wel of die B-Class bij het afremmen extreem last heeft van fading. Zal wel komen door die plastic wieldoppen....
Ik zie nu pas die rookwolkjes ja! Kelere...
Moderator
HarrieD zei:Ik rij nu dus vrijwel dagelijks in de Mercedes B en VW Touran (oud model). De B is in de plaats gekomen van een nieuw type Touran die in een paar jaar vrijwel probleemloos 220.000 km op de teller heeft gezet. (..)
HarrieD zei:Een Touran is ook veel ruimer. Zowel voorin, achterin als bagageruimte. In uniform met alle bewapening en uitrusting aan de koppel is het een hele toer om de gesp van de gordel in- of uit de sluiting te krijgen. Hetzelfde geldt voor de rugleuning verstelling.
HarrieD zei:(..)
En wat ik nog niet genoemd heb en ik een minpunt vind van de B. Mercedes is nogal eigenzinnig als het gaat om de plaatsing van de ruitenwisserbediening. Die zit links en is een draairing aan de richtingaanwijzerhendel. In de meeste andere auto's zit die rechts. Maar daar heeft Mercedes de selectiehendel van de automaat geplaatst. Bij VW staat die gewoon traditioneel opgesteld.(..)