Kristian: Z4 en 320e Touring

De uitslag van de keuring had ik niet anders van verwacht, bij de proefrit was het voor mij direct al duidelijk dat het een goede en frisse E85 was (y)
Maar helemaal mooi om dat even bevestigd te krijgen van de experts van de Pro car.
Heel erg goed adres.

Prima adres, komen ze van heinde en verre naar toe. Na mij kwam een man in een M6 V10, kwam al jaren in Zwolle speciaal vanuit Brabant gereden.

Vandaag staan de kleppendekselpakking en vier nieuwe bougies op het menu. Originele BMW pakking, vier nieuwe Bosch bougies met de juiste specificatie, tubetje vloeibare pakking voor de overgangen en een momentsleutel om alles op het juiste moment vast te draaien. Van dat soort klusjes kan ik wel genieten. Bobines stonden bij mij ook op het lijstje maar die zijn een paar jaar geleden al eens vervangen door de dealer kwam ik achter. Scheelt weer.

Nee hoor. Bougiedop 16 mm en verlengstuk is genoeg. Boel zit weer in elkaar en het lijkt te zijn gelukt. Zal vanavond nog wel wat foto’s posten. Niet ingewikkeld maar geeft wel voldoening om het zelf te doen.

Prima adres, komen ze van heinde en verre naar toe. Na mij kwam een man in een M6 V10, kwam al jaren in Zwolle speciaal vanuit Brabant gereden.

Vandaag staan de kleppendekselpakking en vier nieuwe bougies op het menu. Originele BMW pakking, vier nieuwe Bosch bougies met de juiste specificatie, tubetje vloeibare pakking voor de overgangen en een momentsleutel om alles op het juiste moment vast te draaien. Van dat soort klusjes kan ik wel genieten. Bobines stonden bij mij ook op het lijstje maar die zijn een paar jaar geleden al eens vervangen door de dealer kwam ik achter. Scheelt weer.
Ben je serieus of zit je je al in een hoekje te schamen? :p

Ik hoop het wel. Staat toevalling nu wel een zilvergrijze hardtop te koop, op het Zroadster forum zijn de meesten alleen niet zo'n fan van de hardtop. Neemt veel ruimte in/staat in de weg. Niet vlot in je eentje te monteren, op mooie winterse dagen wil je juist open kunnen rijden en de stoffenkap kan prima tegen winterse omstandigheden. Ik wil het dit jaar eerst maar eens zonder proberen. Kan altijd nog een aanschaffen.
Ik heb pas een Ford Bronco gekocht. Ik heb een hardtop en softtop. Ik rijd nu nog met de hardtop omdat het hier veel te warm us om open te rijden. Maar binnenkort ga ik het dak wisselen en die blijft dan de hele winter zitten. Ik ben zeer benieuwd hoe dit gaat bevallen. Misschien komt de hardtop er nooit meer op.

Ai dat is inderdaad wel een fout om me voor te mogen schamen. Moet nog steeds wennen dat ik nu een auto heb met een 'echte' motor.
Natuurlijk zitten er 6 nieuwe bougies ingeschroefd. De oude BMW NGK's zagen er nog prima uit en zijn vast al een keer vervangen, maar toch gewoon maar nieuwe erin gedaan. Nu voor Bosch gegaan, zelfde die BMW tegenwoordig zelf ook gebruikt.

Vervangen van het kleppendekselpakking was prima te doen. Kleppendeksel zat goed vastgeplakt maar met beleid los gekregen. Toen ik het deksel eraf had zag ik een stuk hard plastic rondom de bougieschacht van cilinder 2 zitten. Het zal toch niet he, is het me toch gelukt om de boel stuk te krijgen? Een nieuw kleppendeksel kost tegenwoordig zo'n 300 euro, ik begon het ineens knap warm te krijgen.

Maar even een kleine mindfullness-oefening gedaan om daarna rustig inspecteren wat er is afgebroken. Dat bleek gelukkig de binnenste pakking te zijn rondom de bougieschachten. Alleen was die zo keihard geworden na 20 jaar dat het meer leek op het plastic dat VAG tegenwoordig in het interieur gebruikt dan op rubber. Heel voorzichtig verwijderd en goed gekeken of er nog ergens een splinter in het blok was terechtgekomen. Dat was het geval dus ook verwijderd.

Boel schoongemaakt, nieuwe pakking in het kleppendeksel gemonteerd, vloeibare pakking op de overgangen op de cilinderkop aangebracht en de boel weer in elkaar geschroefd.

Vanochtend een ritje gedaan en het lijkt erop dat ik mijn werk goed heb gedaan. Prachtig mooi droog. Ik heb het gevoel dat met de nieuwe bougies de motor nog net is mooier oppakt.

Het rijden is trouwens echt enorm genieten. Sowieso het open rijden is fantastisch en helemaal in een auto die zo geweldig lekker rijdt en klinkt. Totaal niet te vergelijken met de 3-serie die ineens bijna saai rijdt. Ik kan me niet voorstellen dat de Z4 me ooit zal gaan vervelen.

Mooi dat het geluk is (y) als hobbyauto begrijp ik wel wat je bedoeld met 'echte' motor. Maar als daily is zo'n super soepele krachtige 4 cilinder zoals in een 3 serie natuurlijk ook gewoon heel erg fijn.

Zeker rijdt dat nog steeds heel fijn. Soepel, krachtig, stil en comfortabel. En dat geldt nog meer voor een hedendaagse elektrische auto. Qua rijplezier en rijbeleving is het totaal alleen niet te vergelijken met de Z4. Maar misschien moet je daarvoor wel een echte petrolhead zijn. Nou is onze 3-serie gelukkig nog redelijk 'ouderwets', met de nieuwe auto's van tegenwoordig heb ik zelden nog een klik. Waar ik voorheen alle Nederlandse en Duitse autobladen verslond, blader ik ze nu nog even vlot digitaal door. Alleen de youngtimer- en klassiekermagazines kan ik nog echt waarderen. Zal ook zeker de leeftijd zijn.

Mooi en lonend klusje om zelf te doen, bij de zwarte heb ik het ook gedaan. De oude pakking was ook hier keihard geworden, die kon je gewoon rechtop neerzetten. Ook al was de auto daarna weer vloeistofdicht, je ziet toch dat het kleppendeksel enigszins kromtrekt waardoor je die op termijn ook moet vervangen. Waarom dat nou zo nodig van kunststof moest?

Net iets te modern inderdaad zo’n kunststof kleppendeksel. Als je bij moderne BMW’s onder de kap kijkt is het overal kunststof. En dat veroudert natuurlijk en breekt dan af. Vooral koelsysteem is daar gevoelig voor.
Kromtrekken heb ik niet op gelet, weleens gelezen dat tussen cilinder 5 en 6 nog weleens een haarscheurtje ontstaat in het kunststof. Is overigens ook wel weer te lijmen.

Goed gedaan Kristiaan (y)
Rijden met een E85 Z4 gaat nooit vervelen met deze mooie dagen.
Gisteren nog even 140km open getoerd.

Geweldig Kristiaan!
Ik heb nog de originele E85 Z4 brochure van 2003, mijn 1e e85 die ik kocht in 2016 was identiek zoals afgebeeld in diezelfde brochure. Zijn van die leuke hebbedingetjes.

Die brochure staat hier ook nog op het lijstje, gaat er binnenkort zeker nog komen.
Wil binnenkort ook de cruise control hendel bestellen. Zijn nog nieuw leverbaar maar al behoorlijk prijzig. Voor langere trips wel heel fijn. In 20 minuutjes gemonteerd, plug&play.
Nieuw rubber rond de voorruit, originele mattenset, bagagenetje voetenruimte passagiers, originele sleutelhanger, etc. Genoeg op het verlanglijstje nog.

Vanochtend nog even heerlijk gereden. Fijn zonnetje en een gezellige passagier (die overigens wel stond op een tussenstop op de Lemelerberg)

Laatst bewerkt:
Leuke foto haha (y)
Vanmiddag ook nog aan het toeren geweest, helaas paar dikke buien onderweg.
Maar toch best nog hele stukken open kunnen rijden.
In de meeste gevallen is het inderdaad plug and play met de cruise control, met wat pech moet je nog een extra kabel hebben. Onderste kap even netjes een opening in dremelen.
Als het dan toch origineel moet, ook graag nog een E85 pookknop ;)

Dit is het originele lederenhoesje voor de sleutel, vind hem persoonlijk erg fijn.
onderdeelnummer 7 006 821, kost ook weinig.

Leuke foto haha (y)
Vanmiddag ook nog aan het toeren geweest, helaas paar dikke buien onderweg.
Maar toch best nog hele stukken open kunnen rijden.
In de meeste gevallen is het inderdaad plug and play met de cruise control, met wat pech moet je nog een extra kabel hebben. Onderste kap even netjes een opening in dremelen.
Als het dan toch origineel moet, ook graag nog een E85 pookknop ;)

Dit is het originele lederenhoesje voor de sleutel, vind hem persoonlijk erg fijn.
onderdeelnummer 7 006 821, kost ook weinig.
Lekker man! Gelukkig is het kapje zo dicht als de hemelsluizen open gaan.
Sleutelhoesje was ik al naar op zoek, ga ik bestellen!
Pookknop is volgens mij wel oem BMW en is een fijn ding, maar het is niet de originele. Moet ook nog maar een keer dus.
Cruise control is tot eind 2004 voorbereid qua bekabeling dus zou moeten lukken in de mijne.

Hier ook een mooie dag getoerd vandaag. @Bof, we zijn met de ploeg tot in Oude Willem geweest, vanaf Staphorst richting Vollenhove etc, hoek Giethoorn, Blokzijl Ossenzijl, dan richting Oldemarkt, andere kant A32 zo op jou aan en dan weer terug via Wapserveen etc. Hele dag opgen gereden, mooi tussen een enkele bui en buitje door. We waren met een stuk of 10 e21's en wat ander BMW spul als een plaat van een e32 750il, een mooie e30 cabrio, e39, f01 750Li, e23 735i en een e36 323ti.

Mooi verlanglijstje, Kristian!

Hier ook een mooie dag getoerd vandaag. @Bof, we zijn met de ploeg tot in Oude Willem geweest, vanaf Staphorst richting Vollenhove etc, hoek Giethoorn, Blokzijl Ossenzijl, dan richting Oldemarkt, andere kant A32 zo op jou aan en dan weer terug via Wapserveen etc. Hele dag opgen gereden, mooi tussen een enkele bui en buitje door. We waren met een stuk of 10 e21's en wat ander BMW spul als een plaat van een e32 750il, een mooie e30 cabrio, e39, f01 750Li, e23 735i en een e36 323ti.

Mooi verlanglijstje, Kristian!
Ah leuk Uwbuurman!
Zou graag eens aanhaken, prachtige auto's.

Eerst maar eens een hendel voor cruise control besteld. Nieuw bij dealer kost deze tegenwoordig 240 euro. Drie jaar geleden was je voor 60 euro het mannetje. Heb nu voor 130 euro een gebruikte uit Duitsland. Geld wat ik daarmee bespaar kan ik gebruiken voor andere zaken.

Verder kan ik de Z4 komende maanden onder een grote carport parkeren van een collega. Van november tot maart zal ik er toch wat minder mee rijden en dan staat ie daar mooi. Wil er eigenlijk wel een hoes op doen. Is 8 km van huis en ik mag ten allen tijde de auto halen en brengen en sleutelen/poetsen mag ook. Zal ik niet zo snel doen, kan ook prima thuis op de oprit.

Pfoh, dat lijkt me niks om de auto 8km van huis te hebben staan. Dan had je ook beter de Up kunnen houden...

We redden ons nu prima met alleen de 3-serie door een onvoorziene wijziging in de werksituatie. De Z4 wordt alleen voor mooi weer ritjes gebruikt en daarvan zullen er tussen november en maart niet heel veel zijn. Gelet op de prachtige toestand wil ik hem sowieso niet gebruiken als er pekel ligt. En wordt het wel een keer mooi weer dan haal ik hem even op. Nee hoor, prima dat we de Up weggedaan hebben.

Verstandig denk ik Kristiaan, die van mij komt ook niet op de weg met die pekel rommel.
Een hoes zou ik dan weer niet doen, vocht opbouw en schuren van de hoes over de lak.
Lekker uitwaaien onder de carport, doet die van mij ook.
Natuurlijk wordt hij wel wat vies en stoffig, maar de kap is goed geïmpregneerd en het lakwerk zit goed in de bescherming.

Moderne auto's vind ik over het algemeen weinig interessant. Al moet ik bekennen dat er een auto is die me steeds weer opvalt en die me heel erg aanspreekt, de Cupra Formentor. Geen idee of deze ruim genoeg is, maar de hybride heeft een fatsoenlijk trekgewicht en schijnt lekker sportief te rijden. Wil er weleens een proefritje in maken om te kijken hoe deze zich verhoudt tot de 3-serie.

CUPRA-Formentor-e-Hybrid_06_HQ_1.jpg

Vandaag cruise-control geretrofit op de Z4. Al met al half uurtje werk en werkt perfect. Alles is al compleet voorbereid af fabriek. Vooral op langere afstanden echt comfortverhogend. Heel blij mee.
Met de hele auto trouwens. Elke rit is een feestje, voel me echt de koning te rijk. Knap ook dat ik met een 20 jaar oude old-school 6 cilinder een gemiddeld verbruik heb van 1:12. Een nieuwe M40i zal in de praktijk weinig zuiniger zijn.

Lekker bezig weer Kristian! Dinsdag ben ik weer eens op kantoor in Zwolle. Zal eens opletten of ik ergens nog een Z4 spot :D

Zeker wel alleen ga ik bijna altijd met de fiets. En mijn vrouw is de auto ook niet meer nodig voor het werk.
Maar wil hem best even een keer meenemen als je in Zwolle bent.

Ik ben ook gevallen voor de 3.0i, heb afgelopen week een Z3 Coupé gekocht. Nog week of twee geduld voor de aflevering en dan zal ik m’n topic weer eens updaten :)

In het voorjaar wordt het dan wel tijd voor een meeting in Zwolle…

Ik ben ook gevallen voor de 3.0i, heb afgelopen week een Z3 Coupé gekocht. Nog week of twee geduld voor de aflevering en dan zal ik m’n topic weer eens updaten :)

In het voorjaar wordt het dan wel tijd voor een meeting in Zwolle…
Gaaf! Vul je eigen topic ff aan ;)
TT is er ook nog?

Geweldige aankoop Wybe!
Ik ben ook van de partij dan in Zwolle.

Mooie upgrade Kristiaan, de cruise control is idd heerlijk.
Gebruik hem heel erg vaak op relaxte ritjes.
1 op 12 doe ik ook gemiddeld, moderne downsize motoren doen het gek genoeg echt niet veel beter.

1 op 12 doe ik ook gemiddeld, moderne downsize motoren doen het gek genoeg echt niet veel beter.
Zelfs m'n 1986 325iA cabrio rijdt 1 op 11. Eerlijk is eerlijk, bij volle polle stampen is het snel 1 op 8,5. Maar dat is veel beter dan de gemiddelde 1 op 6,5 van de 1978 323i hahaha

Z3 Coupé is ook echt een fantastische auto. De Turnschuh zoals ie in Duitsland genoemd wordt.
Zwolle meeting moeten we zeker doen komend voorjaar. Leuk!

Als ik echt stevig doortrap komt 1 op 9 ook zo in beeld hoor haha.
Ben een vrij rustige rijder grotendeels.
1 op 6.5 wordt je niet echt gelukkig van tegenwoordig meer met die benzine prijzen :eek:

De Z4 staat inmiddels mooi droog onder een grote carport bij een collega aan de druppellader. Afgelopen weekend nog even mooi gepoetst, een marterverjager geïnstalleerd, vochtvreter erin en nog wat nieuwe onderdelen gemonteerd. Nieuwe sierlijsten in de deuren en een nieuwe originele mattenset maken het interieur mooi af.

Misschien dat de BMW monteur bij mij in de straat de Z4 komende weken nog even meeneemt om wat onderhoud uit te voeren. En anders schors ik hem tot maart.
Ga het rijden wel missen, wat is het toch een ontzettend gave auto, echt genieten.

Komend jaar wil ik absoluut een aantal mooie roadtrips gaan maken, kijk er nu al naar uit.

,"vochtvreter erin'

Geen idee of dit wel zo'n heel strak plan is. Want wat doet een vochtvreter? Juist vocht aantrekken. Als de auto droog is en droog staat is dit mijns inziens overbodig. En misschien zelfs "fout" ? Want immers zal de vochtvreter vocht uit de omgeving halen en in de auto brengen? Of zie ik dat niet goed? Ik denk dat het beter is als de auto droog is en droog staat om de wagen regelmatig te ventileren.

Het is zo'n Pingi zakje dat veel in auto's wordt gebruikt. Zeker in kleine/oudere auto's helpt zo'n ding wel om beslagen ramen te voorkomen. Kan me niet voorstellen dat het kwaad doet.

Nog even een foto voordat ie gestald werd. Blijft een fotogeniek ding.

Fijn om de auto zo te kunnen stallen. Staat zo toch behoorlijk uit de regen maar ventileert goed. Het interieur ventileert natuurlijk maar nauwelijks dus vocht wat daar al in zit kan er dan niet uit - daarvoor de vochtvreter. Ik gebruik ze ook, of ik moet de ramen op een kier open kunnen laten staan.

Terug
Bovenaan