Hierbij dan eindelijk de update. Dit keer dus niet het hele aankoopproces gedeeld.
Heel spannend is het allemaal ook niet echt. Ik heb ooit een keer kort naar een Cupra Formentor PHEV gekeken maar daarna lag de focus al vrij vlot weer op een BMW. Eens een BMW altijd een BMW wordt wel vaak gezegd en ik ben bang dat ik ook redelijk verpest ben inmiddels. De vrouw vind een X3 leuk, een SUV is aan mij echter niet besteed. Bij de 5-serie precies andersom, ik vind hem prachtig, mijn wederhelft vind hem veel te groot en te dik.
En als ik eerlijk ben, de 3-serie is voor mij nog steeds de ultieme BMW. Niet te groot maar ruim genoeg, sportief maar ook comfortabel. Lekker doorrijden in de F31 uit 2018 met nu net een ton op de teller of overstappen naar een jongere G21 met weinig kilometers? Die hebben we nu 4,5 jaar in bezit en ondanks dat hij echt perfect is bevallen en ik er nog lang niet zat van ben is het ook wel leuk om weer wat nieuwers aan te schaffen. Ik blijf per slot een enorme autoliefhebber en als de mogelijkheid er is en het toch jeukt....
Ik kwam er alleen wel achter dat een jonge G21 met weinig kilometers flink aan de prijs is. Onder de 40K is er maar weinig geschikts te vinden. Genoeg met al een ton op de teller bij een vage handelaar maar dan schiet ik er weinig mee op. Een 320i voldoet meer dan prima, met bijna 200pk ben je altijd vlot onderweg en de caravan van 1500kg trekt ie met twee vingers in de neus. Naar de 330i heb ik dan ook helemaal niet gekeken.
Sinds de Up! weg is en de Z4 alleen voor mooie ritjes met droog weer in het zomerseizoen ingezet wordt, mag de 3-serie de ritjes naar de supermarkt, de voetbal etc. maken. Voor de dagelijkse voorzieningen zijn we aangewezen op het dorp 5km verderop en ook ons werk ligt op 10km afstand. Niet echt fijn voor het verbruik en lekker warm wordt een benzinemotor ook niet op die korte stukjes. Familie woont wel op drie kwartier tot een uur afstand dus lange ritten maakt ie gelukkig ook regelmatig. En in de zomer mag de caravan er ook achter.
Een EV is voor ons gebruik nog niet ideaal, een leuke i4 of iX1 is bovendien ook enorm duur en een iX3 mag geen caravan trekken. Valt dus af. Een MY had nog gekund maar ik ben bang dat ik daar op termijn niet blij van ga worden.
Een PHEV zou wel interessant kunnen zijn. Korte ritjes elektrisch, voor lange afstanden heb je een benzinemotor en de caravan kan er ook prima achter. Nadelen heeft zo’n stekkerhybride overigens ook. Hoog gewicht, beperkte range en complexe techniek.
Toch maar eens gekeken naar een 3-serie PHEV. De eerste proefrit beviel uitstekend, van het hoge gewicht merk je niet veel en het rijdt heerlijk soepel. Ik lees weinig over problemen met de hybride techniek en als je een jong exemplaar met garantie bij de dealer koopt, loop je ook weinig risico. Door het hoge gewicht ben je in 2026 wel 3 tientjes per maand meer MRB kwijt, maar met zonnepanelen en een eigen oprit vallen de meerkosten wel weer mee.
De aanschafkosten zijn in verhouding met een 320i wel een stuk aantrekkelijker. Ze zijn door subsidies ook in Duitsland een aantal jaren heel goed verkocht, niet voor niets worden ze tegenwoordig in flinke aantallen geïmporteerd.
Aangezien ik de nodige ervaring heb met het importeren van een auto uit Duitsland heb ik het aanbod op Mobile.de goed in de gaten gehouden. Hele hoge eisen heb ik niet, een 320e of 330e zonder Xdrive, met in ieder geval sportstoelen en liefst een trekhaak, een lage km-stand en bij de officiële dealer. En van MY 21 of later i.v.m. het aangepaste trekgewicht van 750 naar 1500 kg.
Als eerste een 330e in Gronau bekeken maar die was enorm mishandeld. En zo’n Sportline smoelt toch een stuk minder lekker dan een M-Sport. Op naar de volgende dus.
Bij een dealer tussen Osnabruck en Hannover stonden drie kanshebbers. Een 320i, een 320e en een 330e. De benzineversie was Portimaoblauw en daar had ik mijn zinnen eigenlijk op gezet. Afgelopen vrijdag met een vriend die kant op gegaan. Drie sleutels in de hand gekregen van de uiterst vriendelijke verkoper en toen gaan vergelijken. Welke is het netst, van welke wordt ik het meest blij en welke auto is het beste uitgerust.
De blauw was vrij kaal en had alleen zijn kleur mee. Zag er verder wel heel netjes uit. Maar komt nog 3K aan BPM overheen. Kleiner scherm, geen trekhaak, geen camera. Prima mee te leven maar ook geen verwennerij.
Toen de 320e bekeken. Mineralgrau is mooi gepoetst en in het zonnetje ook een mooie kleur. Panoramadak, grote displays, trekhaak, camera en nog flink wat meer fijne opties aan boord. Een lekker aangekleed exemplaar met nauwelijks gebruikssporen.
De 330e had een kleine schade gehad en vond ik daardoor niet heel interessant.
Een proefrit met de Mineralgraue 320e gemaakt en toen was ik eigenlijk wel verkocht. Rijdt heel erg goed en een geweldig fijn adaptief onderstel. En vlot zat ook.
Het totaalplaatje klopte bij deze auto. Head up display, pano, laserverlichting, elektrische stoelverstelling, keyless entry, acc, lekker compleet ook. En niet/nauwelijks BPM bij import waardoor deze veel vollere auto een stuk voordeliger uitvalt dan de benzineversie.
Na wat wikken en wegen bij de dealer uiteindelijk de koop maar rond gemaakt en vanaf 11 december kan ik hem ophalen. 38.000 km, twee jaar Premium Selection garantie dus weer jaren zorgeloos rijplezier.
Nog even bekijken of ik hem zelf ophaal of dat ik dit laat doen. Dealer wil me met alle plezier helpen met de papierwinkel bij het Strassenverkehrsamt dus dat is ook een optie.
De huidige auto staat op internet, zou mooi zijn als die voor de kerst ook van eigenaar wisselt. Aan de auto ligt het niet.
Natuurlijk heel blij met de opvolger. Volgende keer dan toch maar een keer een blauwe. En of een PHEV nou wel of niet de beste keuze is zal moeten blijken. Logisch dat de meningen hierover erg uiteen lopen.
Voor zover ik nu kan zien past het uitstekend bij ons gebruik en hoe de wereld er over een jaar of 4 uitziet weet toch niemand. Qua rijden is het nog steeds een echte BMW, daar ligt het niet aan.
Toch weer een heel verhaal geworden, nu tijd voor de plaatjes:
en de mooie blauwe benzine die het uiteindelijk toch niet werd.