Kristian: G21 320e | E85 Z4 3.0i

Nummer 4 dan maar, omdat ik door het topic (en de zoektocht) van Kristian ben gestart met posten sinds jarenlang enkel gluren.

Hierbij dan eindelijk de update. Dit keer dus niet het hele aankoopproces gedeeld.
Heel spannend is het allemaal ook niet echt. Ik heb ooit een keer kort naar een Cupra Formentor PHEV gekeken maar daarna lag de focus al vrij vlot weer op een BMW. Eens een BMW altijd een BMW wordt wel vaak gezegd en ik ben bang dat ik ook redelijk verpest ben inmiddels. De vrouw vind een X3 leuk, een SUV is aan mij echter niet besteed. Bij de 5-serie precies andersom, ik vind hem prachtig, mijn wederhelft vind hem veel te groot en te dik.

En als ik eerlijk ben, de 3-serie is voor mij nog steeds de ultieme BMW. Niet te groot maar ruim genoeg, sportief maar ook comfortabel. Lekker doorrijden in de F31 uit 2018 met nu net een ton op de teller of overstappen naar een jongere G21 met weinig kilometers? Die hebben we nu 4,5 jaar in bezit en ondanks dat hij echt perfect is bevallen en ik er nog lang niet zat van ben is het ook wel leuk om weer wat nieuwers aan te schaffen. Ik blijf per slot een enorme autoliefhebber en als de mogelijkheid er is en het toch jeukt....

Ik kwam er alleen wel achter dat een jonge G21 met weinig kilometers flink aan de prijs is. Onder de 40K is er maar weinig geschikts te vinden. Genoeg met al een ton op de teller bij een vage handelaar maar dan schiet ik er weinig mee op. Een 320i voldoet meer dan prima, met bijna 200pk ben je altijd vlot onderweg en de caravan van 1500kg trekt ie met twee vingers in de neus. Naar de 330i heb ik dan ook helemaal niet gekeken.

Sinds de Up! weg is en de Z4 alleen voor mooie ritjes met droog weer in het zomerseizoen ingezet wordt, mag de 3-serie de ritjes naar de supermarkt, de voetbal etc. maken. Voor de dagelijkse voorzieningen zijn we aangewezen op het dorp 5km verderop en ook ons werk ligt op 10km afstand. Niet echt fijn voor het verbruik en lekker warm wordt een benzinemotor ook niet op die korte stukjes. Familie woont wel op drie kwartier tot een uur afstand dus lange ritten maakt ie gelukkig ook regelmatig. En in de zomer mag de caravan er ook achter.

Een EV is voor ons gebruik nog niet ideaal, een leuke i4 of iX1 is bovendien ook enorm duur en een iX3 mag geen caravan trekken. Valt dus af. Een MY had nog gekund maar ik ben bang dat ik daar op termijn niet blij van ga worden.
Een PHEV zou wel interessant kunnen zijn. Korte ritjes elektrisch, voor lange afstanden heb je een benzinemotor en de caravan kan er ook prima achter. Nadelen heeft zo’n stekkerhybride overigens ook. Hoog gewicht, beperkte range en complexe techniek.
Toch maar eens gekeken naar een 3-serie PHEV. De eerste proefrit beviel uitstekend, van het hoge gewicht merk je niet veel en het rijdt heerlijk soepel. Ik lees weinig over problemen met de hybride techniek en als je een jong exemplaar met garantie bij de dealer koopt, loop je ook weinig risico. Door het hoge gewicht ben je in 2026 wel 3 tientjes per maand meer MRB kwijt, maar met zonnepanelen en een eigen oprit vallen de meerkosten wel weer mee.
De aanschafkosten zijn in verhouding met een 320i wel een stuk aantrekkelijker. Ze zijn door subsidies ook in Duitsland een aantal jaren heel goed verkocht, niet voor niets worden ze tegenwoordig in flinke aantallen geïmporteerd.
Aangezien ik de nodige ervaring heb met het importeren van een auto uit Duitsland heb ik het aanbod op Mobile.de goed in de gaten gehouden. Hele hoge eisen heb ik niet, een 320e of 330e zonder Xdrive, met in ieder geval sportstoelen en liefst een trekhaak, een lage km-stand en bij de officiële dealer. En van MY 21 of later i.v.m. het aangepaste trekgewicht van 750 naar 1500 kg.
Als eerste een 330e in Gronau bekeken maar die was enorm mishandeld. En zo’n Sportline smoelt toch een stuk minder lekker dan een M-Sport. Op naar de volgende dus.

Bij een dealer tussen Osnabruck en Hannover stonden drie kanshebbers. Een 320i, een 320e en een 330e. De benzineversie was Portimaoblauw en daar had ik mijn zinnen eigenlijk op gezet. Afgelopen vrijdag met een vriend die kant op gegaan. Drie sleutels in de hand gekregen van de uiterst vriendelijke verkoper en toen gaan vergelijken. Welke is het netst, van welke wordt ik het meest blij en welke auto is het beste uitgerust.
De blauw was vrij kaal en had alleen zijn kleur mee. Zag er verder wel heel netjes uit. Maar komt nog 3K aan BPM overheen. Kleiner scherm, geen trekhaak, geen camera. Prima mee te leven maar ook geen verwennerij.

Toen de 320e bekeken. Mineralgrau is mooi gepoetst en in het zonnetje ook een mooie kleur. Panoramadak, grote displays, trekhaak, camera en nog flink wat meer fijne opties aan boord. Een lekker aangekleed exemplaar met nauwelijks gebruikssporen.
De 330e had een kleine schade gehad en vond ik daardoor niet heel interessant.
Een proefrit met de Mineralgraue 320e gemaakt en toen was ik eigenlijk wel verkocht. Rijdt heel erg goed en een geweldig fijn adaptief onderstel. En vlot zat ook.
Het totaalplaatje klopte bij deze auto. Head up display, pano, laserverlichting, elektrische stoelverstelling, keyless entry, acc, lekker compleet ook. En niet/nauwelijks BPM bij import waardoor deze veel vollere auto een stuk voordeliger uitvalt dan de benzineversie.

Na wat wikken en wegen bij de dealer uiteindelijk de koop maar rond gemaakt en vanaf 11 december kan ik hem ophalen. 38.000 km, twee jaar Premium Selection garantie dus weer jaren zorgeloos rijplezier.
Nog even bekijken of ik hem zelf ophaal of dat ik dit laat doen. Dealer wil me met alle plezier helpen met de papierwinkel bij het Strassenverkehrsamt dus dat is ook een optie.
De huidige auto staat op internet, zou mooi zijn als die voor de kerst ook van eigenaar wisselt. Aan de auto ligt het niet.

Natuurlijk heel blij met de opvolger. Volgende keer dan toch maar een keer een blauwe. En of een PHEV nou wel of niet de beste keuze is zal moeten blijken. Logisch dat de meningen hierover erg uiteen lopen.
Voor zover ik nu kan zien past het uitstekend bij ons gebruik en hoe de wereld er over een jaar of 4 uitziet weet toch niemand. Qua rijden is het nog steeds een echte BMW, daar ligt het niet aan.

Toch weer een heel verhaal geworden, nu tijd voor de plaatjes:

en de mooie blauwe benzine die het uiteindelijk toch niet werd.

Dank je. Blauw is inderdaad prachtig maar met Mineralgrau kan ik ook uitstekend leven. Valt ook iets minder op en dat past prima bij mij.

Het wachten op de update was wel een beetje vermoeiend ... ( ;) )

Mooi exemplaar en lekker in de opties. Je hoeft echt geen full option exemplaar te hebben, maar als je dan een vrij kaal ding hebt voelt het ook niet echt lekker ondanks je weinig te kort komt in het geval van die fraaie blauwe.

Mooi dat je een prima exemplaar hebt kunnen vinden.

Een van de laatste 'echte' BMW's gevoelsmatig. Ben benieuwd hoe de eerste kilometers gaan bevallen en het hybride rijden an zich. In het begin vond ik het geweldig, zeker het koppel gelijk aanwezig en EV zoeven op korte stukjes. Later begon het mij ook wel wat tegen te staan, maar die auto kwam ook uit 2015, de tijd staat niet stil.

Ben benieuwd naar de eerste rij ervaringen, en gewoon lekker zelf ophalen :D is toch wel het leukste

Nette auto toch? Is het niet hetzelfde type motor als in de 330e? Dan zou je altijd nog een tuning kunnen overwegen want er zit meer dan genoeg reserve in het blok.

Gefeliciteerd met de nieuwe dreier!
En of een PHEV nou wel of niet de beste keuze is zal moeten blijken. Logisch dat de meningen hierover erg uiteen lopen.
Ik hoor van 2 BMW PHEV bezitters best positieve verhalen dus ik hoop dat jij je daarbij kan aansluiten.

En mbt de negatieve comments over een constante zoektocht; je hoeft het niet te lezen. Ik ben er zelf niet heel geinteresseerd in zoektochen maar ik lees dit topic zo nu en dan en de zoektocht verhalen scroll ik doorheen. Mij hoor je niet klagen, het is een kleine moeite en de andere stukken lees ik wel.

Mooi dat je het alsnog zo hebt opgeschreven, ik had ze hier lekker nog tot 11 december laten "zweten"! :D

Je kunt grijs als saai bestempelen, maar het is van zichzelf al een geslaagd model, dus dan heeft die eigenlijk niet eens een echte sprekende kleur nodig en ik vind het ook wel een chique uitstraling zo. Succes nog even met het wachten, een dikke week lijkt dan echt lang, maar komt vast goed. :)

Prima keus, wij hebben ook een 3-serie overwogen. Ik kon er geen fijne zit in vinden, wel erg fijn rijdend, onze testritauto was ook een iets nieuwere met de 'kermis'schermen. Interieur in jouw exemplaar is echt mooier. Heel plezier gewenst,

Leuk om je afweging weer te lezen en je uiteindelijke keuze.

Ze ziet er mooi uit.

Gefeliciteerd met de nieuwe 3-serie en veel plezier en succes.

Leuk om te lezen. De 320e kende ik helemaal niet, waarschijnlijk omdat er eerst alleen een 330e was. Ben benieuwd hoe de plug-in je gaat bevallen maar zo te lezen past het jullie prima.
Zit er een winterset bij? :)

Mooie aankoop en een goed verhaal. Succes met de week wachten en veel rijplezier weer gewenst.
Is de beperkte bpm vanwege de phev versie?

Bedankt voor de leuke reacties!
Er zitten nu Continental All Season banden onder met ruim 5 mm profiel. Na de winter even kijken of dat goed bevalt of dat ik toch weer voor een zomer en winter set ga. Kan ik ook een nog mooiere velg kiezen. Deze is netjes maar er zijn mooiere te vinden.

Zo'n blauwe oogt erg gaaf, maar onder de streep zou de kleur mij niet zoveel kunnen schelen. Je hebt nu een heel mooi uitgevoerde auto op de kop getikt en ik denk dat zo'n PHEV voor jouw/jullie gebruik precies doet wat ie moet doen. Gefeliciteerd! (y)

Gefeliciteerd met je aankoop! Mooie uitvoering en ik vind die velgen goed staan; zorgt er juist voor dat het niet saai oogt. Kleur is qua beschikbaarheid altijd maar weer afwachten bij een gebruikte auto.
Wat is het bereik ongeveer in de elektrische modus?

Mooie keuze. Kleur is mooi, maar uiteindelijk is de uitrusting veel belangrijker, daar geniet je elke dag weer van.

Ik denk dat je het hybridegedeelte gaat waarderen. Wat mij vooral bevalt is de ultieme stilte bij een verkeerslicht en het volledig schokvrij wegrijden. Wanneer je de hybride echter in Sport zet, worden alle zuinigheidsdoelen overboord gezet en is de elektrische motor altijd daar om extra vermogen te leveren. Zo heb je echt een auto met meerdere gezichten.

Aandrijflijn werkt heel mooi en naadloos samen. Actieradius is zo'n 50 km, in de winter natuurlijk een stukje minder.
Ik denk dat ik ook wel blij wordt van deze hybride qua rijden. Vermogen is ook prima, een 330e is echt niet nodig.

Is een 330e qua elektrische aandrijving ook anders, of zit het verschil alleen in de brandstofmotor?

Mooi Kristian, gefeliciteerd! Fijn ook dat je er toch een uitgebreid verhaal van gemaakt hebt. Lees altijd graag je teksten. Lekker exemplaar ook geworden, zit best wel goed in de spullen, adaptief cc ook nog zie ik. (y) Ga je heel veel plezier aan beleven, geniet van de voorpret!

:giggle:(y):giggle:(y):giggle: Jawel, daar is dan de dag waarvan we wisten dat die zou komen!

Van harte gefeliciteerd @Kristian2 ! Mooie vondst als ik de uitrusting zo lees. Daar heb je uiteindelijk meer plezier van dan van een lakkleurtje. En zoals je zelf al schrijft, iets ingetogener past beter bij jouzelf, dus dat is het allerbeste argument onder de keuze.

Ik vind hybride heerlijk. Enige 'nadeel' is dat ik lukraak aanspringen van de benzinemotor in koude toestand probeer te vermijden en dus rustig optrek in de EV-stand. En dan zijn 140 e-pk's toch beperkt voor 2.300 kilo... Oftewel nog eens extra bewuste rijstijl met groot hart voor vertroetelen van de techniek. Ben erg benieuwd naar jouw ervaringen, dus hopelijk ga je daar weer uitvoerig over schrijven!

En ik zet alvast bij najaar 2028 in de agenda om mee te speuren naar een dan actuele, alsnog blauwe 3-er 'Neue Klasse' :geek: Nu eerst genieten van deze!!!

Mooie auto met de juiste opties. M pakket en M adaptief onderstel en panodak zijn erg fijn. Wist overigens niet dat op de hybrides het adaptief onderstel ook leverbaar was, misschien later alsnog leverbaar geworden.

Bedankt voor de leuke reacties!
Er zitten nu Continental All Season banden onder met ruim 5 mm profiel. Na de winter even kijken of dat goed bevalt of dat ik toch weer voor een zomer en winter set ga. Kan ik ook een nog mooiere velg kiezen. Deze is netjes maar er zijn mooiere te vinden.
Vind ik echt prachtig. Koop je een dikke BMW die eigenlijk 'als nieuw' is, en waarvan je aangeeft dik tevreden te zijn... Heb je alsnog iets aan te merken op de auto die je nog niet eens hebt. :ROFLMAO: Aan dat soort details herken je de liefhebber. Veel voorpret gewenst m.b.t. de auto, dan duurt een dikke week opeens nog wel lang, denk ik! En tegen de tijd dat je 10 velgen naast elkaar zet om de mooiste te kiezen, lees ik hier weer graag mee!!

Het is ook nog een erg net exemplaar. 3 jaar oud en nog geen 40dkm dus dan mag je dat ook wel verwachten.
Voor de zekerheid nog een rondje met de lakdiktemeter gedaan.
Velgen zou op termijn een keer kunnen. Maar voor hetzelfde geld bevallen de AllSeasons ook prima.

Bijna zover om hem op te halen.

Wat denk je waar begint je kenteken mee.

Net nog een GX?-??-? Of het het wordt een GZ?-??-?

Laatst bewerkt:
Deze generatie BMW kan een nieuw kenteken ook nog wel hebben, begin er ook aan te wennen. een 10+ jaar oude auto vind ik de huidige indeling van kentekens nog steeds gek staan.

Ga je hem zelf ophalen?

Mooie BMW Krisitian! Leuk dat ie er toch is! Ik vind de kleur ook mooi. En het is oko een erg mooie uitvoering vind ik!

Leuk verslag van je ook! Alvast succes met aftellen!

Gefeliciteerd Kristian en fijn dat je er een post in jouw stijl gemaakt hebt.
Ik vind het altijd heerlijk om mee te kijken en mee te lezen met andermans zoektocht, vooral als ik zelf nog niet op dat punt ben :)

Je hebt een mooie 3-serie gevonden! Een ander setje velgen zou het af maken, maar altijd mooi om nog wat te upgraden te hebben;)
Mijn vrouw vindt jullie nieuwe auto ook mooi; 'die andere is wat saai' ;)

De advertentie van de huidige grijze ziet er goed uit en de prijs is volgens mij heel netjes!

Heel veel pplezieren de nieuwe aanwinst en ik lees weer lekker mee met de beslommeringen.

Gefeliciteerd, mooi exemplaar gevonden, ik ben na 10 maanden nog steeds tevreden over de hybride aandrijving. Zo te lezen ga jij er ook veel profijt van hebben!

Dank je. Vooral het panodak en HUD lijken me erg fijn.
Vrijdag nog een nieuwe voorruit laten plaatsen in de F31. Op terugweg vorige week een steentje op het raam met een fijne scheur tot gevolg. Al vier jaar hoopte ik dat de ruit een keer zou sneuvelen zodat ik weer een mooi fris raam heb. Zul je net zien dat ie nu kapot gaat. Ook zonde van de 150 euro die het kost.

Aanstaande zaterdag een gegadigde voor de F31. Benieuwd of die hem gaat kopen. Volgende week woensdag naar Duitsland en dan liefst z.s.m. naar de RDW. Heb al afspraak gemaakt voor vrijdag erop maar wellicht nog om te zetten naar woensdagmiddag of donderdag. Wil hem natuurlijk z.s.m. op kenteken hebben staan.

Blijft mooi, zo'n 3 Touring. Natuurlijk was blauw helemaal top geweest maar dit zit er ook top uit, hele mooie uitvoering zo. Veel plezier ermee!

Terug
Bovenaan