Kristian: er is altijd wel wat

@adinsx: Vervelend zulke vage storingen. Altijd lastig om een goede inschatting te maken over hoe ernstig het was. Ik ben gewoon doorgereden, ook omdat ik geen zin had om met gezin incl. een baby van 5 weken langs de weg te gaan staan. Merkte ook niks aan de auto. Systemen zijn tegenwoordig erg gevoelig. Garantie is nu afgelopen dus ik hoop dat ie het voor de rest goed blijft doen. Over het algemeen scoort Mazda qua betrouwbaarheid wel erg goed.

Ik hou hem redelijk wit. Komt door de goede waxlaag (Soft 99 Fusso light wax) en doordat we er niet heel veel mee rijden. Denk dat we dit jaar wel net zoveel met de Swift hebben gereden. Auto zit nu vol zwarte strepen dus morgen even weer wassen en zout uit de wielkasten spuiten.

Zolang het niet al te ernstig lijkt inderdaad rustig doorkarren. ;)

Die wax was je erg tevreden over geloof ik hè? Moet die ook nog eens bestellen voor in de lente bij de grote schoonmaak.
Hier alleen nog wel wat lange ritten de komende weken, dus wassen slaan we misschien toch nog maar even over. Het heeft gewoon zo weinig nut.

Die wax ben ik erg tevreden over. De Swift inmiddels ook gedaan. Goed beschermd voor een evt. winteraanval.
Ik was elk weekend wel een van de auto's. Veel zin heeft het inderdaad niet. Beide inmiddels alweer mooi vies.

Weinig nieuws te melden op autogebied. Om de week krijgen ze een wasbeurtje en ze doen het verder prima. Niets anders verwacht ook.
Zal wel blij zijn als de 19inch zomerwielen weer op de MZ6 kunnen. Rijdt en staat veel beter.

Laatst uit Japan een prachtig miniatuurtje laten komen van de Mazda. Is weliswaar de facelift maar voor de rest exact hetzelfde. Oke, het is een Atenza met stuur rechts.
En toen die binnen was nog maar een paar besteld. Ze zijn erg mooi en met 1/64 betaalbaar en niet te groot. De nieuwe MX-5, CX-3 en CX-5 moet ik nog een keer zien te bemachtigen.

IMG_20160226_121933298-01_zpsvjvmpdld.jpeg

Staat op marktplaats een lederen interieur voor weinig voor de Mazda.... Alleen gaat het om het off-white leer. Staat dat wel bij een wit exterieur?
2015_mazda_6_gt_berline_cuir-blanc-casse_avant.jpg

Ik zou het niet doen. Het kleurverschil heb ik niet helder voor de geest, maar persoonlijk zou ik mij er aan irriteren. Belangrijker lijkt mij echter de kinderen op een witte achterbank en de donkere broeken die gaan schuren. Het grijs zoals Audi het levert in die van Ketelapper vind ik ook erg mooi, maar anders zou ik altijd voor beige of zwarte bekleding gaan (cq. blijven).

Volgens mij is leer vrij eenvoudig te verven. Of het blijft zitten is de vraag.

https://www.bouwmarkttotaal.nl/hg-leerverfkit-zwart-500-ml-1016899.html?gclid=CMj35_68rMsCFeoBwwodYEYNPQ

Als het om weinig gaat en je houdt je originele interieur lijkt me het risico wel te doen.

Kristian zei:
Staat op marktplaats een lederen interieur voor weinig voor de Mazda.... Alleen gaat het om het off-white leer. Staat dat wel bij een wit exterieur?
2015_mazda_6_gt_berline_cuir-blanc-casse_avant.jpg

Wit interieur is erg mooi, maar helaas te gevoelig. En bij wit exterieur geen porum imo. Als je graag leer wilt zou ik wachten tot er een keer een zwart lederen interieur voorbij komt.

Ik denk persoonlijk ook dat ik beter even geduldig kan afwachten tot een keer een zwart interieur beschikbaar komt.... Balen dat het nou net een wit interieur is. Laten bekleden kan ook maar dat heb ik er niet voor over. Een interieur uit een schade-auto kan nog wel een keer leuk zijn.
Leer staat gewoon net wat luxer en stijlvoller.

Verven is een optie maar vraag me af of dat goed blijft zitten en hoe mooi dat wordt. Bij een auto van 10 jaar oud zou ik dat nog wel eens willen proberen, bij deze lijkt me dat wat zonde.

Een wit lederen interieur is prachtig en als je geen gekke dingen doet, is het makkelijk schoon te houden.

17.jpg

Maar... met een wit exterieur zou ik het niet doen. Te veel wit.

Ik zou nooit leer nemen. Bij warmte plakt het aan je kont. Stof vind ik mooier en het is goedkoper ook.

Vandaag de 6 even lekker in het zonnetje op de oprit schoongemaakt. Doe ik altijd ook wel redelijk uitgebreid. Lekker stukje ontspanning met een mooi resultaat.

DSC03161_zpsyg37jfez.jpg

Dank je! Hij staat er zeker netjes bij. Wat kleine gebruikssporen voorkom je niet overigens. Maar als ik de gemiddelde auto van een paar maanden oud bekijk stelt het niet veel voor.

Begint overigens wel te kriebelen als ik weer de eerste dakloze auto's zie rijden. Zou zo een MX-5je erbij kopen. Maar nee, niet handig als 2e auto en een 3e auto wil ik ook niet meer. Voorlopig dus tevreden zijn met de 6 en Swift en met wat kleine modificaties wat bezig blijven op autogebied.
Had nog wel even stiekem gekeken naar een Fiat 500C. Zijn al iets praktischer al zal de kofferbak nog kleiner zijn als van de Swift en is een 2-deurs ook weer wat behelpen. Ook niet echt een mannenauto en toch alweer 1050 kg....

Niets lekkerder dan een zondag met de auto bezig zijn en lekker poetsen, daarna het liefst ook nog even droog rijden.
Het resultaat mag er weer wezen!

Dank je. Inderdaad leuke tijdbesteding om met de auto wat te prutsen. Gisteren de zomerbanden op de Swift gezet. Smoelt meteen weer een stuk beter.
Swift moet overigens voor een beurt. Distributieriem, remschijven, bakolie etc. dus een dure. Heeft nu 90.000 km gelopen zonder ook maar een enkel probleem de afgelopen 2,5 jaar. Topauto! Zit nog wel te denken, inruilen voor wat anders of gewoon onderhoud uitvoeren en weer een paar jaar doorrijden. Een keer wat anders is ook wel leuk natuurlijk, maar wat? Wil niet teveel bijleggen, moet ook ruimte bieden aan twee kleine kinderen, betrouwbaar, niet te oud en ook nog een beetje leuk. Een Jazz zou functioneel gezien perfect zijn, een 500C is veel leuker natuurlijk. Een Swift Sport zie ik ook nog wel zitten.

IMG_20160320_105458627_HDR_zpszj8esu2y.jpg

Verse foto van de Swift met zomerbandjes eronder. Bumpers zijn van de winter opnieuw gespoten dus ook optisch weer helemaal perfect.

Afschrijving is echt heel laag denk ik. Gekocht voor nog geen 10 mille en 3 jaar verder vang ik er nog wel rond de 8 voor.
Maar ja zoek maar weer iets leuks dat er net zo goed uit ziet en niet de hoofdprijs moet kosten. Een leuke 500C is onder de 10 wel te vinden hoor maar ik betwijfel of de kinderwagen in het kofferbakje gaat passen....

500Cs zijn erg waardevast. Onze 3 maanden geleden ingeruilde exemplaar (een 2011 500C Rock met alles erop en eraan) met nog geen 40k op de klok staat voor 12,5k te koop...

Ik heb ook ergens nog een 500, de dichte. Maar ik zou niet weten hoe daar een kinderwagen onderstel in moet passen...

Leuke 500C! Van de eerste particuliere eigenaar geweest zie ik. Voor de Swift zou je inderdaad nog weleens rond de 7500 á 8000 EUR qua inruil kunnen krijgen. De vraagprijs van de 500C vind ik echter aan de stevige kant, daarnaast staat de auto al sinds november 2015 te koop. Dus aan de prijs moet nog wel wat te doen zijn. Ik zou zelf eerst gaan kijken of de kinderwagen past, en daarna zou ik niet meer dan 1500 á 2000 EUR bij betalen voor de 500C.

Opening van de kofferbak is wel aan de kleine kant heb ik al gezien op foto's. Een buggy zou geen probleem moeten zijn.
ik ga van de week eens kijken bij de dealer of het wat is.

Kristian zei:
IMG_20160320_105458627_HDR_zpszj8esu2y.jpg

Verse foto van de Swift met zomerbandjes eronder. Bumpers zijn van de winter opnieuw gespoten dus ook optisch weer helemaal perfect.

Jemig man, dit kekke, rete strakke ding (y)rijd je toch niet binnenkort voor de laatste keer de oprit af?

Echt, met jonge kinderen zijn achterportieren erg handig.. dat ga je missen. Daarbij, vaker schoonmaken binnenin met een 3 deurs..... want de kindervoeten maken bij de instap naar achteren de kunststof delen wat sneller vuil... :(

De onderhoudskosten.. die heb je nu eenmaal en wist dat er ooit zou komen.. jullie hebben er drie jaar voor gereden zeg maar.

Maar goed, er zijn ook andere varianten van de 500 te koop die praktisch eenzelfde gemak bieden als de Swift.. ;)

Je zou ook even kunnen wachten tot de DS3 Cabrio's wat voordeliger worden. Ook niet al te praktisch te beladen, maar wel iets groter en net wat volwassener om in te rijden.

Kristian zei:
Deze staat bij 'mijn' Suzuki dealer. Verkoopt nl. ook Fiat.
500C

Wat mij betreft een lelijk exemplaar...
Sombere kleur, zwart dak, somber interieur, niet de leuke cabriovelgen en slome motor.

Ik ga gewoon eerst eens kijken of zo'n 500C een waardig opvolger is. Mocht het concept mij aanstaan dan kan ik altijd nog kijken of het niet toch een Twinair moet zijn en welke kleur/uitvoering het best passen. Hij moet ook niet te lief/vrouwelijk ogen aangezien ik er ook in moet kunnen rijden.

Een nieuwe Twingo met vouwdak zou trouwens ook nog kunnen. Zijn iets duurder maar ook nieuwer. Heeft ook 4 deuren.
De Swift gaat echter niet zomaar weg. Blijf het een mooie en fijne auto vinden. Maar na 3 jaar is iets anders ook wel weer een keer leuk.

Oei, wat blijft je 6 toch een prachtige auto! Lekker dik ook. Je Swift staat er weer mooi bij!

Qua opvolger...
Mijn vriendin mocht ook een nieuwe lease-auto uitzoeken, ter vervanging van d'r Megane estate. Proefgereden in een DS5, en ze was om. Echter tijdens de proefrit was het een "gewone" en qua lease werd het een Hybrid, daar paste de kinderwagen dus amper in. Nu was dat een lease-auto, en is het minder "erg" omdat deze niet zoals in jouw geval "van eigen geld" gekocht werd, maar het schijnt dat meer mensen dus een kinderwagen meenemen om het te passen :)

Een 500C vind ik tof, staan velen uit 2011 te koop met weinig kilometers op de teller. Ik krijg wel een beetje een "wat de gek ervoor geeft gevoel".
Toen mijn Ypsilon totalloss was, heb ik ook op internet gekeken naar een gelijkwaardig model. Zo kwam ik bijvoorbeeld een 98-er voor 2000 tegen, en dan een bijna identieke (zelfde kleur, uitvoering, vergelijkbare kilometer-stand) uit 2001 voor 700 euro. Automaat uit 2002 voor 1500, en een automaat uit 96 voor 3000.

Ook bij de 500c zit in mijn ogen best veel prijsverschil, tussen de 8500 en 14900, dat scheelt bijna een halve auto :) .

Dank je! Ik ga zeker het onderstel meenemen om te passen. Misschien ook wel te regelen om hem een dag mee te krijgen als de Swift voor onderhoud gaat.

Vandaag gevraagd wat het repareren van stoeprandschade kost op twee zomervelgen van de Mazda. Komt op 200 euro.... Oef, en dan moet er ook nog nieuw rubber a 220 euro p/stuk omheen. Ergens achter Berlijn staat een nieuwe set met nieuwe banden voor 1100 euro. Ik zou bijna in de auto stappen, niet in de minste plaats om een reden te hebben om mijn favoriete stad weer te bezoeken.

Prachtig exemplaar vertmaori! Ik krijg de 500C nog niet uit het hoofd en ga zeker van de week even passen.
Deze staat hier ook in de buurt en is ook wel leuk vind ik.
500C

Nieuwe Twingo gaat het onderstel ook niet inpassen ben ik bang. Bij ons past het onderstel redelijk goed in de Clio Estate, in de Mégane nog een stukje beter. En met redelijk goed bedoel ik dat ook het bovenste deel er nog bij in past zonder dat het vreemd ligt. Van de zomer als de tweede er is wordt het wel weer wat krapper gezien het bovenste deel dan weer een 'bak' wordt in plaats van stoeltje.

500C zijn leuke karretjes trouwens, maar de Swift wegdoen? Ik denk dat je het sportievere gaat missen net als je nu het cabrio-idee mist. :)

Importauto met niet NLse specificaties? Helaas geen xenon, met een cabrio zou leer voor mij een must zijn. Kleurcombi is wel weer leuk (en redelijk zeldzaam)

Kristian zei:
Prachtig exemplaar vertmaori! Ik krijg de 500C nog niet uit het hoofd en ga zeker van de week even passen.
Deze staat hier ook in de buurt en is ook wel leuk vind ik.
500C

Maar als ik het zo lees was de 500C niet probleemloos bij jullie.....
De Swift ziet er best sportief uit en rijdt ook wel strak maar motorisch valt het wel tegen hoor. Zit maar weinig fut in het 1200tje.
Maar heb er nu wel 30.000 km zonder een enkel probleem in gereden. Kwalitatief dus top.
Heb ook wel gedacht om een Swift Sport te importeren. Helaas is de 5-deurs dan wel te nieuw en prijzig. Maar een cabrio lijkt me ook wel erg leuk hoor.

Kristian zei:
Ik ga gewoon eerst eens kijken of zo'n 500C een waardig opvolger is. Mocht het concept mij aanstaan dan kan ik altijd nog kijken of het niet toch een Twinair moet zijn en welke kleur/uitvoering het best passen. Hij moet ook niet te lief/vrouwelijk ogen aangezien ik er ook in moet kunnen rijden.(...)

0286461858004.jpg

https://ww3.autoscout24.nl/classified/286461858

Heel gaaf, wel direct een stuk duurder dan je budget. Het aanbod van Fiat 500S C lijkt sowieso vrij klein te zijn.

Kristian zei:

Klopt! Het is een leuke auto, wel mankeerde er regelmatig iets aan. Werd allemaal wel opgelost, maar was wel frustrerend! Vraag me af of die TA blokjes nog lang zullen worden gemaakt. Zuinig zijn ze absoluut niet.

vertmaori zei:
Kristian zei:

Klopt! Het is een leuke auto, wel mankeerde er regelmatig iets aan. Werd allemaal wel opgelost, maar was wel frustrerend! Vraag me af of die TA blokjes nog lang zullen worden gemaakt. Zuinig zijn ze absoluut niet.

Ik krijg de indruk dat het meer dan bij andere motoren van het gebruik afhangt:
https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/16-Fiat/761-500.html?fueltype=2&exactmodel=TWINAIR&powerunit=2
Van 4 tot 8l/100km.

4l is niet realistisch. Over de tijd dat wij de auto hadden gemiddeld 6,6l/100km. Ecostand is niet mee te rijden: je verwordt tot een rijdende chicane. Met de V40 T2 die mijn vrouw nu heeft rijdt ze tot op heden 6,8l/100km met dezelfde rijstijl. Zo gauw je boven de 90 km/u komt zuipt de TA als een dolle.

Ik zie anders aardig wat mensen (n.b. in Duitsland) rond de 5l/100km hangen. 6,8l/100km lijkt me dan eerder veel ('boven gemiddeld', volgens de Spritmonitorgrafiek).

Vanmiddag de 500C bij mijn dealer bekeken. Op zich wel een nette auto. Kofferbak is wel wat te klein onpraktisch echter. De verkoper verkocht me echter liever weer een nieuwe/andere Suzuki i.v.m. degelijkheid. Op zich wel eerlijk natuurlijk.
Heb de afspraak voor het onderhoud vandaag maar gepland.

Swift blijft mooi. Nu met de 17 inch zomervelgen is het ook weer een uitermate strak rijdende auto geworden.
Bij de Mazda ook de zomerwielen geplaatst. Rijdt ook weer veel strakker en staat veel beter.

Leuke verrassing:
Heb bij de wissel de vilten bekleding in de achterste wielkasten verwijderd om eens te checken. Ben daar helaas al op een aantal plekken roest tegengekomen. Waarschijnlijk door het schuren van de bekleding tegen de lak. Roestbescherming valt dus tegen.

Heb zelf beide wielkasten maar even goed behandeld (Fluid Film en Perma Film) dus daar ben ik niet bang voor maar dit hoort niet bij een auto van 3 jaar oud! Ik geloof niet dat dit exemplarisch is dus foto's gemaakt en gemaild naar Mazda NL en dealer. Verwacht er niet veel van maar als ze slim zijn ondernemen ze actie om te voorkomen dat dit straks een groot probleem wordt. Negatief voor imago en restwaarde.
Doet Mazda het op zoveel vlakken zo goed tegenwoordig en dan verknallen ze het met zoiets. Onbegrijpelijk......

IMG_20160326_153527692_zpsameif8rm.jpg

IMG_20160326_153539679_zps230qy3xe.jpg

Kijk ik naar de Swift, een veel goedkopere auto die ouder is en veel meer km's gemaakt heeft dan is deze veel beter beschermd. Bodem en wielkasten en ook holle ruimten zijn perfect geconserveerd af fabriek. Mazda doet dat dus niet met alle gevolgen van dien. In Duitsland en Oostenrijk zie je dat veel dealers de auto's voor aflevering een behandeling geven. Lijkt me geen overbodige luxe.

Wat leukers, zojuist een hogedrukreiniger gekocht. Wil ik ook voor de auto gaan gebruiken. Bewust gekozen voor een iets zwaarder en robuuster type met inductiemotor. Ben heel benieuwd hoe deze gaat bevallen.
original_nilfisk%20E%20140_3-9%20PAD%20X-TRA.jpg

Sommigen dachten wel eens dat de roestproblemen bij eerdere Mazda's aan de samenwerking met Ford te wijten was, maar die theorie kan dus worden ontkracht.

Wel jammer, deze roest mag je niet verwachten van zo'n nieuwe en dure auto. Zou het nu alsnog lonen om extra bescherming tegen roest te laten aanbrengen?

Het is nu nog prima aan te pakken. Nog oppervlakkig. Bodem en wielkasten worden door mij voorzien van Fluid Film en Perma film. Zo krijgt roest geen kans. En aangezien ik erg scherp ben op dit soort dingen, verwacht ik geen problemen in de toekomst.

Dorpels, deuren en kleppen had ik afgelopen zomer al geconserveerd. Holle ruimten zien er verder nog gewoon perfect uit. Al heb ik geen beschermende wax kunnen ontdekken af fabriek. De roest in de wielkasten is te wijten aan ontbreken van een anti-steenslagcoating op belangrijke plaatsen.
Las trouwens op Motortalk dat ook de huidige Focus vaak roest vertoond achter de isolatie in de achterste wielkasten.

Jammer dat fabrikanten op zaken zoals een antiroestbehandeling beknibbelen. Kleine moeite, groot gebaar zou je denken.

Alternatief voor de 500c?

https://ww3.autoscout24.nl/classified/284697666?asrc=pl

Wellicht is er in Duitsland een betere deal te maken.

Terug
Bovenaan