Kristian: dakloos genieten

Ik zou hem zeker af en toe goed warm rijden waarbij de olie goed op bedrijfstemperatuur komt.
Kan prima op een mooie droge winterdag.
Die van mij stond ook altijd de hele winter stil, maar daar worden ze echt niet beter van merk ik.

Los van de olie, ook voor remmen, ventilatie ininterieur, rubbers e.d. is het goed om niet te lang stil te staan. Misschien nog even verse brandstof er in.

Maar even weer over de grens wat verse 98 halen komende week. Gisteren nog even gereden, met het dakje dicht maar blijft genieten.

Vanochtend een serie kanshebbers geparkeerd op Mobile.de. 320i, 320e of 330e. Geen X-drive want die dan wordt ie als plug-in nog weer zwaarder van. Zie er ook een aantal met laser koplampen. Prachtig mooi natuurlijk maar zijn koplampen van 3500 euro per stuk. Als het stuk gaat ben je echt niet blij.

Helaas is de tijd gekomen dat de Z4 onderdak gaat. Maar even kijken of ik hem schors of niet. Met een mooie zonnige dag zonder pekel is het ook fijn om hem te kunnen pakken.
Hier vergelijkbare overwegingen... denk ook dat die van ons een derde auto gaat worden.

Op dit moment als tweede auto in gebruik en de eerste schades zitten er alweer op; schaaf/kras op voorscherm en bumper en een deurdeuk/kras in de bijrijdersdeur (zonder briefje, natuurlijk)
En beide keren had ik 'm vrij geparkeerd... ongelooflijk.

Maar het lijkt me heerlijk om op mooie winterdagen erin te rijden, maar aan de andere kant staat ie binnen een stuk veiliger.

Tank jij trouwens E5 voor de Z?

Hè bah, vervelend zulke schades. De Z4 zet ik ook niet graag op het parkeerterrein bij de supermarkt.
Ik tank ook weleens E10, kan ie prima tegen, maar als ik weer een keer boodschappen doe in Uelsen dan tank ik daar graag E5. De F31 gooi ik vol en neem dan ook 40 liter mee voor de Z4. Scheelt net iets teveel met de prijzen hier.

Moet toch weer een ritje naar Duitsland doen, ben bezig met een mooie 320e Touring Sportline uit 2021. Geen superdikke uitvoering maar een maagdelijke kilometerstand en twee jaar Premium garantie zijn wel aanlokkelijk. Trekhaakje zit er ook op. Lekkere comfortabele gezinsauto. Mineralgrau dus zeker niet te spannend. ;)

Als je regelmatig rijdt kan er prima E10 in de E85, maar als de wagen in de winterslaap gaat of echt weinig rijdt zou ik altijd V-power of BP ultimate overwegen, puur alleen om dat daar geen bio ethanol aan toe is gevoegd.

Leuk Kristiaan, benieuwd!

Bedankt voor de ervaringen/tips: dan gaat er tegen de wintertijd E5 in en vanaf het voorjaar 'gewoon' E10 ;)

Moet toch weer een ritje naar Duitsland doen, ben bezig met een mooie 320e Touring Sportline uit 2021.
Nou, toch leuk zoiets! Even beetje snuffelen en kijken.... kan serieus wat worden of is het vooral om eens in de materie te verdiepen?

Wel serieus hoor. Ik probeer voor deze week een afspraak te regelen en als ie echt zo netjes is als beloofd en we komen er met de prijs uit dan zal het wel de opvolger worden. Eigen auto vervolgens zelf particulier verkopen.

Leuk Kristian! Ik heb de 320e een dag gereden en vond het ook een fijne auto. Stil vooral, althans in vergelijking met mijn E91 :)

Leuk Christian, veel plezier en succes!

En mocht het in de buurt van Münster zijn; wil je nog wat voor mij meenemen? :p

ik heb nu eentje op het oog met de gewone koplampen. Bij mijn huidige onder garantie ook een koplamp vervangen i.v.m. condens. Ook een rekening van ruim 1500 euro.
Een BMW bij de dealer aanschaffen met 2 jaar garantie heeft echt wel meerwaarde.

Als er wat kapot gaat op een BMW is het vaak duur, dus die twee jaar garantie is het zeker waard. De X5 even buiten beschouwing gelaten, hebben wij een aantal pittige reparaties gehad.

Daarom. Als ik zoveel geld betaal voor een auto wil ik ook zorgeloos rijden. Wil als het wat wordt ook een onderhoudscontract afsluiten. Dat ik dan bij een dealer over de grens moet zijn maakt me ook niet uit.
Dealer heeft me aangegeven dat ze geen Zoll-kenteken kunnen verzorgen. Moet even kijken of ik dat zelf kan of dat ik dan transport moet regelen. Mooiste is om bij een Bundesverkehrsamt een exportkenteken te regelen maar daar zal ik de dealer dan voor nodig zijn. Even uitzoeken.

Bedenk wel dat Premium Selection garantie anders is bij een Duitse auto. Ben ik inmiddels ook achter bij de Z4, ik had naast een beurt bij Ekris ook wat garantie dingetjes maar moet die nu gewoon betalen, en het bedrag zien terug te krijgen via de Duitse BMW dealer…

Dealer heeft me aangegeven dat ze geen Zoll-kenteken kunnen verzorgen. Moet even kijken of ik dat zelf kan of dat ik dan transport moet regelen. Mooiste is om bij een Bundesverkehrsamt een exportkenteken te regelen maar daar zal ik de dealer dan voor nodig zijn. Even uitzoeken.
Leuke ontwikkeling, alvast Gute Fahrt gewenst :)
Importdingen uitzoeken: hele fijne, betrouwbare en op forum bekende hulplijn is Chris Scuric (oftewel 'Sjoeritzz'). Te vinden via sjoeritzz.nl of voertuigimporteren.nl

had ik ook veel gedoe mee. De Duitse Opel Dealer was best welwillend maar blijkbaar als hun het regelen worden ze ook ergens verantwoordelijk gehouden en dat willen ze niet. zelf regelen was ook allemaal lastig want dan moeten ze de auto schouwen , afspraak maken en zo. Niet even langs om het 'even' te regelen. En mijn duits is al zo slecht.

Uiteindelijk gewoon maar besloten de auto op de aanhanger te zetten. Minste gedoe en je moet toch met 1 auto die kant op om op te halen. aanhanger kostte maar 35 euro per dag, geen gedoe met platen en zo. Je moet alleen een fatsoenlijke trekauto hebben

Laatst bewerkt:
Zit er wel over te denken om het via een partij te laten regelen. Hoef ik alleen zelf een keer die kant op om de auto te bekijken en wordt de import geregeld. Kost wat maar alsnog wel voordeliger t.o.v. auto in Nederland kopen.
Zals Sjoeritzz nog eens benaderen.

In NL heb ik deze nog wel op het oog. Iets meer km's maar nog steeds prima en wel een aardige uitvoering. Kleur is in het echt ook wel mooi. Scheelt een 2 a 3k met eentje importeren en geen 2 jaar garantie.

320e Dravit Grau

Deze staat ook nog op het lijstje. Een gewone 320i, stukje goedkoper maar wel een net ding volgens de verkoper en in een leuke kleur. T.o.v. een hybride wel wat meer BPM betalen.
320i blauw

Laatst bewerkt:
Ik heb de import van mijn Z4 via AutoRaad in Ankeveen geregeld, betrouwbaar adres en rekent nette tarieven.

Ik ben inmiddels geslaagd voor een andere auto, maar deze stond ook nog op mijn lijstje om te contacten/bekijken. Een erg mooie uitvoering, wel redelijk diep in Duitsland.

330e M Sport (Tansanitblau)

173c68b4628dbea4ab2e5feba8ea3c55e5bc338a95b30594c7ea0ab33f8b93b7

Schitterend ding! Ik heb hem al een aantal keren voorbij zien komen maar wel erg ver weg hoor. Verder wel een heel interessante auto. Echt een plaatje.

Wat heb je zelf aangeschaft? Ben wel benieuwd!

Mooie auto's komen er voorbij. Die laatste van Praller lijkt niet echt duur te zijn. Eén bouwjaar jonger (2021) dan die particuliere 320i (2020) en voor weinig meer. Eerste eigenaar, schadevrij en wellicht ook nog met 2 jaar Premium Selection garantie. Je moet van hybride techniek houden, maar als dat voor jou geen probleem is (of zelfs een voordeel), dan zou ik snel afreizen naar Deuerling. Het oog wil ook wat, en 2 jaar BMW garantie is wel zo fijn.

Schitterend ding! Ik heb hem al een aantal keren voorbij zien komen maar wel erg ver weg hoor. Verder wel een heel interessante auto. Echt een plaatje.

Wat heb je zelf aangeschaft? Ben wel benieuwd!
Ik heb uiteindelijk toch een maatje groter genomen, voornamelijk uit praktische ruimte overwegingen. Kon met een zilveren MB E200 T-Modell uit 2023 een veel betere deal sluiten dan ik voorheen had gedacht. Wij hebben hier nog een C180 T-Modell uit 2019 staan, en daar zijn wij ook meer dan tevreden over. Was overigens wel erg stellig om een blauwe 330i of 330e te kopen, maar zoals vaak bij (mijn) autozoektochten lopen die altijd toch anders dan gedacht :)

Wat mij ook is opgevallen is dat de prijzen van de 3-series ook in Duitsland nog steeds erg hoog zijn en leuke uitvoeringen zijn schaars. Jammer, want het zijn mooie en fijne auto's om te rijden. Had er graag één gehad!

Dat is ook geen verkeerde auto zeg. Gefeliciteerd!
Heb al contact gehad met AutoRaad, kans is groot dat hij het voor me gaat regelen. Leuke vent ook en inderdaad een heel schappelijk tarief!

Echt geniaal hoe je met behulp van Chatgpt een professionele mailwisseling in het Duits kunt voeren. Ondanks dat mijn Duits zeker niet slecht is, is dit wel echt van een heel hoog niveau.

Wel bijzonder trouwens, mail van de verkoper van vanmiddag met een prijs waarvoor ik de auto mag meenemen. Wilde ik vanavond op reageren en zie ineens dat de auto flink in prijs verlaagd is. Scheelt nog weer 1500 euro met de prijs die de verkoper me gaf. Dat mag deze Gebrauchtwagenberater me morgen toch eens uitleggen. Misschien toch ontdekt dat het een opgelapte schadebak is ;-)
Met de nieuwe prijs, waar vast ook wel weer iets onderhandelingsruimte in zit wordt het (als de auto nog net zo netjes is) wel een hele interessante auto. Met 26dkm op de teller kan ik weer 4 jaar vooruit voordat de ton in zicht is.

Een dikker exemplaar met HK audiosysteem, panodak, M-Sport, HUD, Laser-koplamen etc. is natuurlijk prachtig maar vind ik niet perse nodig. Ik heb nu weliswaar een M-Sport maar die is verder redelijk uitgekleed en dat heeft me nooit gestoord. Het gaat om de rijbeleving en die is in een 3-serie met sportstoelen altijd top.

Succes Kristian, hopelijk lukt het je iets te vinden wat je past! Naar mijn mening doet kleur een hoop, het Tansanitblau of eerder langskomen Pythonicblau vind ik het mooist en nog beter in combinatie met aluminium dakrails en nieren. Maarja dat is nu net de crux: het is alle zwart-, wit- en grijstinten wat de klok slaat en dan overwegend afgewerkt met hoogglans zwarte dakrails en raamlijsten. En als ocassionkoper heb je het nu eenmaal niet voor het zeggen.

Sjoeritzzzz is een goede, en meer dan aardig, je kan ook bij EP Autoimport uit Leek, aardige gast en leuk op you tu be.
Willen ook beide wel je eigen auto verkopen.

Laatst bewerkt:
Wel bijzonder trouwens, mail van de verkoper van vanmiddag met een prijs waarvoor ik de auto mag meenemen. Wilde ik vanavond op reageren en zie ineens dat de auto flink in prijs verlaagd is. Scheelt nog weer 1500 euro met de prijs die de verkoper me gaf. Dat mag deze Gebrauchtwagenberater me morgen toch eens uitleggen. Misschien toch ontdekt dat het een opgelapte schadebak is ;-)
Klopt het dat je het bewuste exemplaar nog niet gepost hebt? Ik zie alleen exemplaren met hogere kilometerstanden. En je gaf aan BMW Premium Selection, dus het zal een dealer zijn. Denk dat je gewoon mazzel hebt dat hij een tijdje (voor jou) is blijven staan en daarom nu afgeprijsd wordt. Geen idee of je dat in Duitsland via de landelijk ''RDW'' kunt checken.

En inderdaad een hoop opties is toch categorie leuk om te hebben en niet meer dan dat. Een leuke kleur, panoramadak en mooie bekleding doen voor mij ook meer dan het hele rijhulpsystemencircus dat ik eerder ervaar als ''afdeling betutteling''.

Sjoeritzzz zit echt in het zuiden dacht ik. AutoRaad heb ik een goed gevoel bij na gesprek. EP Autoimport heb ik ook zeker aan gedacht. Leuke en eerlijke vent, geniet van zijn video's waarin hij samen met z'n pa weer op pad gaat om pareltjes uit Duitsland te halen.

Ik heb hem nog niet gepost nee. Het is vooral een lekker onopvallende auto, een echte grijze muis zelfs. Mineralgrau met zwart interieur, veel saaier wordt het niet. Nee, mijn huidige F31 in het zilver oogt sportiever.

Deze heeft dezelfde kleur, zelfde velgen en zelfde uitvoering en geeft wel een indruk.

Sjoeritzz zit zeker in het zuiden, in Heerlen. Maar werkt en levert in hele land af. Hij heeft voor mij inmiddels 5 auto's naar méér dan tevredenheid verzorgd, inclusief de twee nieuw-aankopen bij DE dealers en import 'zonder registratie'. Transport veilig, desgewenst in afgesloten trailer, inclusief volledige verzekeringen via hem. RDW-erkenning voor 'keuren op locatie' dus hij krijgt het voor elkaar om auto's binnen een week op NL kenteken te hebben (als belastingdienst wakker is). Record is de A3 van mijn mrs. Op woensdagmiddag bij DE dealer opgehaald, op zaterdagochtend thuis afgeleverd inclusief NL nummerplaten. <72 uur importservice (y)

Ten aanzien van de prijs(verlaging). Grote Duitse dealergroepen hebben een centraal kantoor dat de prijzen bepaalt. Helemaal gericht op omloopsnelheid. Wanneer het systeem een piepje geeft dat een auto x aantal dagen staat, wordt de prijs verlaagd. En daarbij wordt er niet gekeken naar eventuele leads op zo'n auto. Die centrale computer weet niet eens waar de auto staat...
Voordeel maak jij nu mee. In onze ogen heel vreemd en onwerkelijk, maar naar hun systeem een gegeven van alledag.
Nadeel: er zit nauwelijks onderhandelingsruimte in. Afronding van paar tientjes naar beneden lukt vast nog wel, maar that's it. De prijzen zijn internet 'nu kopen' prijzen. Het gebeurt in DE ook echt heel veel dat auto's ongezien via internet worden gekocht zo.

We gaan het zien. Als ik die kant op ga wil ik sowieso meerdere auto's bekijken. Bij meerdere dealers rondom het Ruhrgebiet staan wel wat kanshebbers. Zelfs nog een Portimaoblauwe 330e gevonden bij Kiffe in Hamm. En dat is wel weer een dikke Sjaak.

Ben benieuwd! Altijd leuk , en fijn als iemand alles uit handen neemt. Iets wat voor hun dagelijks gesneden koek is, is ook wat waard.

Ik vind het zelf te leuk om zelf de auto op te halen en het te regelen / invoeren. Enige waar ik tegenaan loop is dat het duits echt heel slecht is, maar ergens lukt mij dat ook wel. :p

Grootste nadeel van import is dat ik het geen fijn idee om 2 'dure' auto's op de stoep te hebben staan zonder dat je echt weet wat je er voor krijgt als je hem particulier verkoopt . en sowieso particulier verkopen heb ik gemixte ervaringen mee met proefritjes , en daarna schandalige biedingen. geleur aan de deur.

Ruil liever hem in Nederland in, weet ik precies wat er bij moet , geen dubbele lasten en geen marktplaats gezeur aan de deur. Eerst auto verkopen kan ook, voor tijdelijk kunnen we best met 1 auto af. Maar dan zit de druk er wel op om iets nieuws te kopen.

afijn, ben benieuwd waar dit naar toe gaat (y)

Nadeel: er zit nauwelijks onderhandelingsruimte in. Afronding van paar tientjes naar beneden lukt vast nog wel, maar that's it. De prijzen zijn internet 'nu kopen' prijzen. Het gebeurt in DE ook echt heel veel dat auto's ongezien via internet worden gekocht zo.

exact het zelfde zei iemand anders die dit veel doet ook. Eigenlijk vinden ze heel raar dat je nog gaat onderhandelen. Ergens ook wel prettig; je hebt dan gewoon altijd een scherpe prijs.

Helaas is de Z4 niet geschikt om tijdelijk als gezinsauto te dienen. Dat was met de Up! een stuk eenvoudiger. Kan eerst een goedkope pekelbak aanschaffen dan de 320i particulier verkopen en vervolgens in alle rust een opvolger zoeken, maar daar heb ik het geduld niet voor. Ik kan me ook niet voorstellen dat ik de 320i niet vlot kwijt ben. Gewilde auto in zeer goede staat, dealeronderhouden en in een prijsklasse waar veelal ook wat serieuzer publiek op afkomt. Aan de reacties die je krijgt kun je vaak wel afleiden wat voor vlees je in de kuip hebt. Toen ik de Up! vorig jaar verkocht ook veel autobedrijven die hem wilden kopen. Die boden wel een stukje minder maar je raakt hem dan wel kwijt als het moet.

Zelf regelen vind ik ook leuk maar dan wel als ik de auto zelf op exportkenteken naar huis kan rijden. Destijds met de Up! gedaan en daarna ook een caravan uit het oosten van Duitsland gehaald. Zijn leuke ervaringen en Duitsers zijn over het algemeen heel behulpzaam.
Als voor 600 euro de auto netjes naar NL wordt gehaald incl. papierwinkel dan kan ik daar zelf niet nog een keer voor die kant op. Moet een dag vrij nemen en heb ook geen E-rijbewijs en hele idee om met je nieuwe aanwinst op een trailer naar huis te rijden trekt me ook niet zo. Laat ik liever door een ander doen die daar ervaring mee heeft en verzekerd is.

Stel dat het vrijdag wat zou worden dan zet ik meteen de F31 te koop. Met een beetje geluk is deze dan ook verkocht als de nieuwe op kenteken staat.

We gaan het zien. Als ik die kant op ga wil ik sowieso meerdere auto's bekijken. Bij meerdere dealers rondom het Ruhrgebiet staan wel wat kanshebbers. Zelfs nog een Portimaoblauwe 330e gevonden bij Kiffe in Hamm. En dat is wel weer een dikke Sjaak.
Als je graag een blauwe wilt zou ik daar echt voor gaan. Ik was eerst ook al uitgeweken naar grijs in de zoekopdracht, maar dacht als we zoveel geld uitgeven dan wil ik ook gewoon een blauwe. Feit is inderdaad wel dat de spoeling dun is.

Als je niet zelf wilt leuren met de huidige auto, dan kun je bij Sjoeritzz ook inruilen. Daarvoor werkt hij samen met AutoParkstad. Dus de auto wordt daarna via officiële garage aangeboden, met hun garantie etc. Ieder gemak heeft een 'kostprijs' natuurlijk, maar vragen is altijd gratis ;)

Dikke Sjaak inderdaad

Exportkentekens regelen in Duitsland is overigens niet zo lastig dan je denkt. Je moet met alle papieren naar de Strassenverkehrsamt en daar wijst het zich vrijwel vanzelf. Enige nadeel vind ik de 'werk'tijden van deze Amt.

Als je niet zelf wilt leuren met de huidige auto, dan kun je bij Sjoeritzz ook inruilen. Daarvoor werkt hij samen met AutoParkstad. Dus de auto wordt daarna via officiële garage aangeboden, met hun garantie etc. Ieder gemak heeft een 'kostprijs' natuurlijk, maar vragen is altijd gratis ;)

Als aanvulling hierop. Ik heb mijn oude auto via Sjoertitzz (Chris) in consignatie verkocht, ook via Auto parkstad, dan weet je vooraf wel wat je gaat krijgen, de vraag is alleen hoelang dat duurt (in mijn geval 14 dagen) en dat was het wachten maar dan waard. Heb er uiteindelijk meer voor terug gekregen dan waarmee ik bij particuliere verkoop had gerekend.

Al met al zou ik het zo weer doen. Heeft me behoorlijk geld bespaard. Ik heb de auto nu 10 maanden in bezit en zou hem nog steeds met winst kunnen verkopen.

Exportkentekens regelen in Duitsland is overigens niet zo lastig dan je denkt. Je moet met alle papieren naar de Strassenverkehrsamt en daar wijst het zich vrijwel vanzelf. Enige nadeel vind ik de 'werk'tijden van deze Amt.

in mijn geval moest de auto ook daadwerkelijk daar aanwezig zijn ivm schouwen en controle chassisnummer. Alleen papieren was niet (meer) voldoende. Maar daarvoor moet je wel eerst een kenteken hebben. Dat zou dan weer kunnen met de handelaarsplaten van de garage mocht die daar aan mee willen werken.

Dikke Sjaak inderdaad

Of wordt het toch deze (ook in Hamm)? De blauwe 330e‘s lijken opeens als paddestoelen uit de grond te schieten :)

Bij mij ging de import erg eenvoudig: de verkoper regelde het Duitse deel (Kurzzeitkennzeichen) en de rest kon ik doen.
Maar met zo'n dure auto is het ook wel erg lekker als alles geregeld wordt; de hele papierwinkel en ook het importeren bij de RDW.

Je staat daar toch een beetje 'niets' te doen en te wachten... kun je beter aan een ander overlaten. ;)

Ben benieuwd! Ik hoop dat je alsnog een mooie blauwe weet te vinden.

Ik weet niet meer precies wat ik betaald heb voor de import, maar de kosten wegen voor mij niet op tegen het gemak. Ik ben in mijn geval zelf geweest kijken, daarna het stokje overgedragen aan Sjoeritzz en 2,5 week later de auto thuis op de oprit inclusief kenteken. Mijn oude auto is door Sjoeritzz meegenomen en verkocht.

De grijze waar ik morgen zou gaan kijken was in prijs verlaagd maar dat bleek een prijsfout. Slordig wat mij betreft.
Morgen ga ik maar wat anders doen, ergens in de komende weken maar even een nieuwe dag prikken.

Zie net bij Cyran in Gronau nog een leuke 330e staan met alles erop en eraan in Dravit grau. Misschien daar even kijken, staat stukje dichterbij en is eigenlijk een veel mooier uitgevoerd exemplaar, zelfs met geluidswerend glas, metaalafwerking van knopjes etc.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan