Kristian: dakloos genieten

Dat is inderdaad een groot risico. Voordeel van een iets lager verbruik is snel weg met dure reparaties. Ook ga ik met een 330e denk ik de lichtvoetigheid wel missen.

Andere auto die nog steeds wel in mijn gedachten speelt is de Cupra Formentor. Leuke auto om te zien en schijnt ook lekker sportief te rijden. De hybride techniek van VAG is inmiddels wel redelijk betrouwbaar dacht ik. Staan in Duitsland heel veel hybrids te koop, voor dik onder de 30k koop je al een hele leuke. Deze kost iets meer omdat ik op trekhaak en panodak zocht maar is alsnog wel een betaalbaar ding. 4 jaar nieuwer, heel weinig kilometers maar ook een infotainmentsysteem wat irriteert en een vrij krappe kofferbak. In Staphorst een autobedrijf die er geregeld een paar heeft staan, moet maar eens kijken of zoiets ook echt een vervanger zou kunnen zijn.....
Zelf importeren is wel aantrekkelijk, BPM is nihil bij zo'n plugin hybride.

Cupra Formentor VZ e-hybrid 245pk

6fe07d9a-c59a-4fc8-ba42-8484e0f18576
Je gaat een drie serie toch niet inruilen op een omgekatte Seat?
Ga je spijt van krijgen.
 
Nee hij wil gewoon zijn wekelijkse "ik kijk rond naar een andere auto maar koop het toch niet" riedeltje weer doen :ROFLMAO:

Als je een Mazda niet goed genoeg vond, toch één van de merken met de beste rijdende auto's, dan ga je zo'n Cupra ook niet goed genoeg vinden. Interieur is sowieso een flinke stap terug.
 
Nee hij wil gewoon zijn wekelijkse "ik kijk rond naar een andere auto maar koop het toch niet" riedeltje weer doen :ROFLMAO:

Als je een Mazda niet goed genoeg vond, toch één van de merken met de beste rijdende auto's, dan ga je zo'n Cupra ook niet goed genoeg vinden. Interieur is sowieso een flinke stap terug.
Een Mazda is op twee belangrijke punten niet goed genoeg nee: stoelen/zitpositie en de aandrijflijn. Een Mazda rijdt inderdaad heel goed, maar als caravantrekker zijn ze echt niet ideaal.
En misschien dat zo'n Formentor me inderdaad wel zwaar tegenvalt. Dan kan die van het toch al korte lijstje af en blijft/wordt het gewoon een 3-serie of evt. een X3.

En mocht het vermoeiend voor je worden, ik verplicht niemand om mijn topic te volgen hoor.
 
Ook ga ik met een 330e denk ik de lichtvoetigheid wel missen.
Misschien gaat dat nog wel meevallen. Onze X5 is zwaar, maar mede door de elektromotor pakt hij zeer goed op, zeker in sportmodus. Ik had liever de nieuwere X5 hybrid gehad, die heeft namelijk wel een zescilinder.

Een ander voordeel van de hybride aandrijflijn is de stilte bij een verkeerslicht. Een hybride heeft namelijk het ultieme start/stop-systeem.
 
Cupra Formentor hybrid vind ik wel een leuk ding maar ga ik waarschijnlijk spijt van krijgen. Alleen het huidige infotainment bij VAG is al vrij waardeloos. Laatst even de Leon Sportstourer van mijn collega bekeken, leuke auto maar ergonomisch een ramp.
Citaatje van jezelf van 2 maart. Moet ik dan iets denken bij de datum waarop je opnieuw over een Formentor begint? :rolleyes::cool::p

Wat jij bij 100.000km hebt, heb ik al heel lang juist pas bij 200.000km. Nu scheelt het wellicht dat dat voor mij 'pré Corona' maar drie jaar was en bij de laatste A6 vijf jaar. Hoewel doorrijden bijna altijd rationeel het meest verstandig is, steekt er op enig moment een zekere liefhebberij-kriebel de kop op. Sterkte ;)
 
De 3-serie is deze maand 4 jaar in bezit, de lichte kriebel is mijn geval niet zo raar. Voorheen was die er al veel eerder en veel groter. De huidige bevalt nog uitermate goed en de Z4 geeft me ook veel hobby-plezier.

Klopt dat ik geen fan ben van veel moderne infotainmentsystemen. Mijn collega is/was er ook niet enthousiast over maar is er wel voor gegaan. Het is de vraag of het vooral wennen is of dat het irritant blijft, met name het iedere keer weer uitzetten van assistentiesystemen. In mijn BMW werkt het fantastisch en mis ik gelukkig deze veiligheidsvoorzieningen, in een nieuwere BMW werkt het ook al minder intuïtief.

En hybride-techniek ben ik ook niet heel enthousiast over, maar met een eigen oprit, zonnepanelen op dak en de nodige korte ritjes misschien juist wel interessant.

Liefst komt er gewoon weer een BMW, 40K of meer uitgeven aan een 3 jaar oude G21 met nauwelijks minder km's op de teller vind ik echt te gortig. Dus daarom nog eens kijken of ik met mijn blauw witte BMW-bril nog alternatieven buiten beeld heb gelaten.
320e en 330e wil ik serieus naar kijken en mee proefrijden. Eentje met 2 jaar Premium Selection garantie durf ik wel aan. Anderzijds, twee collega's van me rijden een RX450h, Lexus geeft gewoon 10 jaar garantie op de auto en 15 jaar op het accupakket. Ook geweldige auto's alleen nog een flink stuk gewichtiger.
Wellicht dat de kriebel ook wel weer verdwijnt en ik gewoon lekker de steenslag op de voorbumper laat wegwerken, een setje nieuw zomerrubber laat monteren en een automaatbakservice laat doen en nog even blijf rijden tot het moment dat een overstap naar EV logisch en aantrekkelijk wordt.
 
Mijn voorkeur zou ook de BMW hebben. Hybride ben ik zelf wel enthousiast over, maar het moet je wel passen. Ik rij veel korte stukken en kan daardoor 80/90% op stroom rijden, zoals je zelf al zegt, in combinatie met zonnepanelen en eigen oprit erg gunstig. Zeker ook gezien de BPM die "te verwaarlozen" is.

Persoonlijk denk ik dat de kriebel ook weer terug komt na het herstellen van de bumper en een paar nieuwe banden.
 
Zie om me heen ook steeds meer mensen voor hybride kiezen. En inderdaad een 330e importeren is veel interessanter dan een 330i. Zou zeker ook wel passen bij ons patroon. Door de week vaak even naar de winkel (5 km verderop want in ons dorp geen voorzieningen, ritjes naar de voetbal en naar de stad in het weekend..... Familie woont dan wel weer op minimaal 50km.
Wel al gezien dat ik minimaal voor eentje vanaf 10/2020 moet gaan i.v.m. trekgewicht dat is verhoogd van 750 naar 1500 kg.
 
Ik denk niet dat MCW het zo rot bedoelde hoor, ik volg jouw topic ook al lang en je komt wel over als iemand bij wie het snel gaat kriebelen. En dat is prima toch?! We zijn niet allemaal hetzelfde ;).

Ik lees echter ook al langer tussen de regels door dat er blauw-wit bloed door jouw aderen stroomt. Dus ik zou zeggen: stel de behoeftebevrediging nog een poosje uit, geef de geldbomen een beetje water en laat de tijd zijn werk doen (afschrijving). En beloon jezelf dan met zo'n mooie G21 Pre-facelift 320e of 330e zodra deze binnen budget valt(y). Wat m.i. een van de weinige acceptabel gestylde BMW's is van de laatste jaren.

Ik denk dat je daar uiteindelijker gelukkiger van wordt dan van inruilen voor iets anders omdat de behoefte te groot is, terwijl je diep van binnen een ander merk/model wilt. Ik begrijp mensen niet die op te-overbruggen prijsverschillen iets kopen en eigenlijk liever het alternatief hadden gewild. Het gaat om veel geld, en je kiest maar één keer om er daarna jaren plezier van te hebben, dan kun je het beter doen zoals je wilt toch ;) ?
 
100 punten voor de reactie van @ClioRougeflamme , volledig herkenbaar en ik onderschrijf die zienswijze helemaal.

Wanneer je 'zoeken-vervangen' doet met BMW en Audi, is dat exact mijn eigen aanpak geweest :) Ondanks kriebels heb ik de verleiding weerstaan om op sommige momenten dan toch maar iets anders te doen.
Dus doorrijden, doorsparen en doorneuzen tot die ene BMW met jouw wow-factor te voorschijn komt!
 
Anderzijds, twee collega's van me rijden een RX450h, Lexus geeft gewoon 10 jaar garantie op de auto en 15 jaar op het accupakket. Ook geweldige auto's alleen nog een flink stuk gewichtiger.
Op zich beste auto's, maar vanuit een BMW hierin stappen, dat gaat denk ik tegenvallen.
 
Gelukkig, ik ben niet de enige die dat doet dus. :D. En ook hier bevalt de huidige nog geweldig goed.
Overigens, het probleem is niet het niet kunnen betalen van de gewenste 3-serie, ik vind het gewoon teveel geld als ik zie wat ik vier jaar geleden voor mijn jong gebruikte F31 met weinig km’s heb betaald en wat nu een splinternieuwe nieuwe Tesla ModelY/Model3 kost. Dik 40k voor een leuke G21 320i of 330i van inmiddels 4 jaar oud neertellen gaat me gewoon wat te ver. Een 320e of 330e is gelukkig al een stukje aantrekkelijker geprijsd.
 
Ik kijk ook altijd naar andere auto's. Heb al een idee wat de opvolger wordt, maar momenteel andere prioriteiten.
Persoonlijk geef ik die 40k liever uit aan een 3/4 serie dan aan een Tesla.
 
Ik heb altijd periodes waarin ik heel tevreden ben en helemaal niet naar auto's omkijk. Maar dat slaat soms ineens om en dan kriebelt het weer. Op dit moment ben ik tevreden :)
 
Ik heb altijd periodes waarin ik heel tevreden ben en helemaal niet naar auto's omkijk. Maar dat slaat soms ineens om en dan kriebelt het weer. Op dit moment ben ik tevreden :)
Herkenbaar :LOL: maar vaak kan ik het nog wel enige tijd relativeren met tevreden zijn met wat je hebt en daarvan ook erg van kunnen genieten.

Liefst komt er gewoon weer een BMW, 40K of meer uitgeven aan een 3 jaar oude G21 met nauwelijks minder km's op de teller vind ik echt te gortig. Dus daarom nog eens kijken of ik met mijn blauw witte BMW-bril nog alternatieven buiten beeld heb gelaten.
320e en 330e wil ik serieus naar kijken en mee proefrijden.

Als je met zo'n hybride gaat rijden, doe dat dan wel zonder roze bril. Op papier klinkt het als het perfecte huwelijk, en na een eerste paar ritjes ook. Na verloop van tijd begon het bij mij bi de C350 wel steeds meer zaken te storen, vrijwel allemaal hybride gerelateerd. Met de C zelf was weinig op aan te merken. Wat vooral top was is het vele vermogen wat gelijk beschikbaar is. het maakte de C350e gewoon schofterig snel (en dat zag je er niet aan af). Voorverwarming/voorverkoeling van interieur was door de hybride techniek ook fijn en die korte stukjes elektrisch ook. Recensies zijn ook top en vele eigenaren zijn heel tevreden, waarom ik toch minder enthousiast was na verloop van tijd?

Rijden; het onderstel had mercedes echt top voor elkaar vooral door de luchtvering voelde je het gewicht van het accupakket weinig. Maar toch merk je dat de lichtvoetigheid er af is als je telkens een 100-200 kg accupakket met alle toebehoren mee sleept en in het geval van de C achter de achteras...

Bereik; Hybride is geen EV. zo gebruikt men het wel en dan valt het wel tegen. Puur op EV gaat het heel hard met de stroom, zeker in de winter (hybride modellen hebben doorgaans geen warmtepomp). Gevolg is dat ik echt heel erg vaak 'moest' stekkeren. Kan voor het huis laden en op het werk ook. Als je alle nadelen hebt van hybride wil je ook maximaal genieten van de voordelen. Maar merkte wel dat het accupakket minder begon te worden, wat je vooral merkt met puur EV ritjes.

Ander nadeel is dat de mercedes zó vloeiend tussen motor/hybride reed dat je het vaak niet door had. Maar wel in gasrespons, een EV motor reageert nu eenmaal anders dan een benzinemotor. Op den duur behoorlijk irritant. Als je snel even gas wil bijgeven schakelt de benzinemotor razend snel bij, maar het duur altijd een fractie waardoor de benzine motor (soms koud) ineens vol aan de bak moet. Ik probeerde daarvoor zoveel mogelijk ; of geforceerd in EV modus te rijden, of puur op benzine (individual setting, bak op sport zetten). Maar het feit dat je daar bij voorbaat over na 'moet' denken begon mij te storen. Hele puurheid van het autorijden is weg. Er zijn er genoeg die daar niet aan storen maar ik ben een beetje een pietleut en wat meer gevoel voor techniek. En dan mag je hopen dat de eerste eigenaar er wel wat voorzichtig mee om is gegaan.

Techniek; Vloeistof gekoeld accupakket, ramvol elektronica, luchtvering rondom. Ik hoorde en las ook steeds meer (hele dure) storingen naarmate de auto ouder werd. MRB voordeel gaat er af.

Nee voor mij absoluut geen plugin hybride meer als prive aankoop, ondanks het op papier prima is. (en genoeg mensen die er prima mee kunnen leven)

Mijn ervaring is beperkt tot mijn eigen C350e die ik een paar jaar heb gehad en een golf 7 GTE waar ik wel eens stukjes in reed. Misschien dat anderen dit toch wel beter doen....
 
Reëel verhaal @AsconaGT (y) Herkenbaar ook, maar ik beleef het niet negatief. Ja, inderdaad, je moet er actief over nadenken, tegenover ICE makkelijk gedachteloos starten-rijden.
Ik weet bij begin van een rit hoe lang die gaat zijn. Wanneer die meer dan het elektrische bereik van zo'n 50 kilometer is, zet ik de auto meteen op 'batterijlading intelligent gebruiken'. Zo heet bij Audi het standje waarbij de accu verspreid over het hele traject wordt leeg getrokken, met name in stadsverkeer en voor souplesse op de snelweg.
EDIT: het is zelfs nog beter! Als ik éérst de navigatie instel en de rit is langer dan de acculading, springt de auto uit zichzelf naar die stand!

Groot voordeel vind ik hierbij dat de ICE bijna continu ook loopt en dus rustig warm meedraait. Als ik dan een keer de 460 paardjes wil aanspreken om in te voegen bijvoorbeeld, doet dat geen pijn aan de techniek. Op stukjes die ik volledig EV rijd, let ik er inderdaad op dat ik niet te veel vermogen vraag, om te voorkomen dat de ICE aanspringt. Dat stukje herken ik zeker ook uit jouw stukje. En ja inderdaad, dit is het meest 'krampachtige' dat ik met de auto beleef. Vooral ook uit eigen zorg en liefde voor behoud van de techniek ;)
Nu 1 à 2 keer per week naar Maastricht. Rijdt heerlijk en geinig om te zien hoe ik dan na 125 kilometer, met nog 15 kilometer bereik de afrit van de snelweg neem en dan laatste 10 kilometers rustig elektrisch de stad in rol.

Anyway, heel terechte beleving en onderdeel van de noodzakelijke afwegingen of een hybride bij jezelf past.
 
Laatst bewerkt:
Techniek; Vloeistof gekoeld accupakket, ramvol elektronica, luchtvering rondom. Ik hoorde en las ook steeds meer (hele dure) storingen naarmate de auto ouder werd. MRB voordeel gaat er af.

Is het al zeker dat je straks met een PHEV volle bak MRB gaat betalen? Dan zou je door het hoge gewicht dus ineens flink bestraft worden voor het uitstootvrije rijden, en in de afschrijving zal je het op termijn ook flink gaan merken. Misschien is het voordeel met 50% MRB nu iets te groot, maar een oplossing waarbij er in elk geval niet meer MRB betaald hoeft te worden dan bij een vergelijkbare benzineauto zou toch meer voor de hand liggen.
 
Ik denk dat het merendeel van de PHEV rijders het heel anders beleven dan ik, met daardoor een heel ander (positieve) beeld dan dat ik heb. Hier draaide de elektromotor bijna nooit mee maar dan op de snelweg met even vermogen vragen spong zo koud ineens de benzinemotor bij en kon gelijk vol aan de bak om vervolgens weer uit te gaan. Ik probeerde dat dus te voorkomen. Maar eigelijk wil je daar niet op letten. Daardoor had ik een individual setting gemaakt met alles op comfort en de bak op sport waardoor de benzine motor altijd mee draaide op langere ritten en de stroom puur als ondersteuning werd gebruikt en dan zelfvroeg opschakelen.

Is het al zeker dat je straks met een PHEV volle bak MRB gaat betalen? Dan zou je door het hoge gewicht dus ineens flink bestraft worden voor het uitstootvrije rijden, en in de afschrijving zal je het op termijn ook flink gaan merken.

mogelijk weten we in September meer, maar zeker met de PHEV modellen is het volgens mij 99% zeker dat hier gewoon de volle bak MRB op word betaald straks. Bij nieuwverkoop of jonge import heb je wel een enorm BPM voordeel, maar als occasionkoper van 5-10 jaar oud is het voordeel al een stuk minder als je even puur financieel kijkt

Denk dat bij volledig EV er nog wel een andere categorie voor word gecreëerd, al is dat ook nog steeds niet zeker

Bij een non-hybride auto van 1500kg betaal je 263 MRB, bij een hybride auto van 1700kg betaal je dan (319 - 25%) 239 euro volgend jaar. Een verschil per kwartaal van 23 euro per kwartaal, dus ongeveer 8 euro per maand voordeel aan MRB voor de plug in volgend jaar in dit voorbeeld. Daar gaat hem het financiele voordeel niet in zitten. Je moet wel heel veel stekkeren (en dan niet openbaar) wil je het financieel aantrekkelijk maken.




Het kabinet heeft dit belastingvoordeel verlengd tot en met 2024. Vanaf 1 januari 2025 wordt het kortingspercentage voor plug-in hybride personenauto’s verlaagd naar 25%. Je betaalt dus 75% van het reguliere tarief. Vanaf 1 januari 2026 wordt het kortingspercentage voor plug-in hybride personenauto’s verlaagd naar 0%. Je betaalt dus 100% van het reguliere tarief. Het voordeel vervalt dan. bron
 
Laatst bewerkt:
Ik zie een PHEV zo nu en dan wel als prettig alternatief, zeker in de stad en de files.

In de files met koude motor voel ik erg mee met de techniek en is het verbruik echt door het dak (rustig 20-25 liter / km). In de stad is het prettig zoeven.

De koude start zou voor m’n buren prettiger zijn maar die vind ik altijd wel lekker, dus die mag blijven :p

Voor mij wegen die voordelen niet echt op tov het risico vd complexe techniek, veel stekkeren en rij dynamiek minder. In een auto van het formaat 7 serie / A8 of X5 speelt dat minder natuurlijk , een X5 45/50e lijkt me wél een machtige combinatie met een fors rijbereik, zes in lijn, luchtvering en een type auto waar comfort wat hoger staat dan wij dynamiek.

Maarja dat is persoonlijk

Een maat van mij heeft toevallig net zijn XC90 T8 ingeruild op een S60 t5 volledig Heico getuned. Die zag de bui al hangen mbt MRB…
 
zeker, in een grote auto / SUV met luchtvering rondom merk je het accupakket niet zo. Als er ook nog eens een krachtige elektromotor in zit waardoor de benzinemotor niet snel bij hoeft te springen en je een groot accupakket hebt waardoor je ook echt redelijk afstanden kun rijden in de praktijk dan kan het erg prettig zijn. Je zit in het geval van een X5 dus wel 3 belastingschalen hoger (maar aanschaf nieuw ivm BPM wel meer dan 10K goedkoper).
 
Mooi inzicht AsconaGT (Y)
Goede aanvulling ook van Ketelapper (Y)

Denk dat dit ook de vorsprung durch technik is en dan niet alleen van Audi :). Hybrides die steeds intelligenter omgaan met de routes, rijstijlen en het gecombineerde EV/ICE pakket.
Ik denk ook dat als in 2026 de korting op de MRB wegvalt dit voor velen ook grotendeels gecompenseerd gaat worden door lagere verbruikskosten, ik zou dat in elk geval wel aandurven financieel gezien.

Waar ik als particulier vooral bang voor ben is het risico dat er iets kapot gaat aan het hybride deel. Dat kan bij een ICE ook, echter is dat terrein toch wat bekender en zijn er vaak genoeg specialisten die het voor een acceptabeler bedrag kunnen oplossen dan de dealer.
Een kapotte accu of hybride motor loopt vaak wat sneller in de papieren, specialisten zijn er nog maar mondjes maat en de dealer heeft ook beperkte kennis en doet vaak niets anders dan de hele bende vervangen ipv gericht onderdelen repareren.

Ik lees genoeg verhalen waarbij er helemaal niets mis is met EV's/hybrides en dat het onderhoud goedkoper is dan een ICE. Even zo vaak lees ik ook berichten van o.a. leasemaatschappijen die weer met een auto zitten waar een rekening van 10 á 15k voorbij komt omdat er iets kapot is, coulance vaak niet aanwezig of zeer beperkt. Dat zijn geen bedragen waar ik als particulier op zit te wachten.
 
Ik ben het met Ketelapper eens, maar op mijn accupakketje haal ik op het moment 45-50km daadwerkelijk (42km bij koud weer), zet ik de verwarming uit dan worden dat er er 50-55. Dat is voor mij echt meer dan prima. Daarnaast heeft de electromotor 140pk wat voor normaal woon werk meer dan voldoende is.

Ik zie dat een c 350e 81pk EV vermogen heeft en max 31km range wltp, dat wordt in de winter wel krap natuurlijk. Het zal dus ook echt een het type hybride liggen. Ik ga er vanuit dat de prijzen gaan dalen zodra de MRB omhoog gaat, maar voor die tijd heb ik en bij aanschaf en maandelijks al voldoende voordeel behaald.
 
Ik zit tussen de 50 en 55 km elektrisch. Los van de gemiddelde co2 uitstoot die op de zaak natuurlijk naar beneden moet, had ik het niet gedaan als ik thuis en op kantoor geen zonnepanelen had gehad. 3x per week heb ik 100km woon/werk enkele reis en een flink deel daarvan gaat nu dus elektrisch. Thuis staat ie standaard aan de stekker en op kantoor ook. Heel veel winst pak ik op de ritjes in de buurt. In et weekend is et om de haverklap sporthal, sportveld, winkel, visite. Dat was altijd met koude motor die niet warm werd en dus hoog verbruik. Dat gaat nu uiteraard zo goed als allemaal elektrisch en dat scheelt bizar veel brandstof.

Ik vind zelf, maar niet helemaal objectief natuurlijk, de BMW een fijne hybride. Intelligent systeem, minder last van et gewicht dan een C klasse of een Volvo, in ieder geval gevoelsmatig. Rijdt echt nog wel als een BMW. Nadeel is de kleine tank en kleine kofferbak natuurlijk. Kleine tank was op wintersport geen probleem, maar zal op zomervakantie (met 550 fsk erachter en surfspullen op et dak) wel enige ergernis opleveren vermoed ik. Dat heeft Volvo en in mindere mate Mercedes beter voor elkaar. Maar die rijden beide lang zo mooi niet, naar mijn bescheiden mening.

Uiteraard had ik ook liever een 330d gehad. Maar als je die naast elkaar zet (jonge import uit Duitsland) ben je (was ik althans) gauw genezen.
 
Bedankt voor de waardevolle reacties met ervaringen. Als ik de reactie van W212 lees dan zou zo'n 330e enerzijds prima bij ons gebruik passen, anderzijds lees ik toch ook wel het risico op kostbare reparaties i.c.m. de hoge MRB.
En wat AsconaGT aangeeft, een aandrijflijn die wat onnatuurlijk aanvoelt, hoge gewicht en minder lichtvoetig zijn zaken die mij waarschijnlijk ook wel gaan irriteren.

Ik merk het nu al na wat ritjes in de Z4 met handbak en atmosferische 6-in lijn. Pak ik dan de F31 dan ben ik helemaal niet zo enthousiast meer over de 2 liter turbomotor met ZF8 in die auto. Pakt lang niet zo fijn op, opbouw niet lineair en klinkt eigenlijk ook voor geen meter. Het pure rijgeval wat de Z4 biedt zal zo'n 330e nog veel minder bieden al zal deze t.o.v. de 320i wel weer veel soepeler zijn en door de ondersteuning veel beter oppakken.

Nog maar eens goed over nadenken en uitgebreid proefrijden dus.
De 22e krijgt de F31 eerst zijn onderhoud. Oliewissel en APK. Toch maar weer bij de dealer een afspraak gemaakt, is ie netjes dealeronderhouden voor wat het waard is.
 
Kleine tank was op wintersport geen probleem, maar zal op zomervakantie (met 550 fsk erachter en surfspullen op et dak) wel enige ergernis opleveren vermoed ik. Dat heeft Volvo en in mindere mate Mercedes beter voor elkaar

Collega met destijds een Golf GTE vond juist een hybride een heerlijke caravantrekker, terwijl hij daarvoor een 2.0 diesel had. Wel relatief vaak tanken, maar dat deden ze toch al ivm kleine kinderen.

Een 330e lijkt mij dat ook prima te doen en het tempo zal vast wat lager liggen als richting de wintersport, dus is een keer extra tanken ook niet zo'n punt toch?
Pak ik dan de F31 dan ben ik helemaal niet zo enthousiast meer over de 2 liter turbomotor met ZF8 in die auto. Pakt lang niet zo fijn op, opbouw niet lineair en klinkt eigenlijk ook voor geen meter.

Nu heb ik geen ervaring met een zes cilinder roadster, maar een 330i doet exact wat jij benoemt bij de 320i allemaal net even beter.
Ik heb mij nooit geërgerd aan mijn 420i, maar toen ik eenmaal de 330i had kwam ik er al snel achter dat deze het op dat gebied allemaal nog net even wat beter deed.

Is het de meerprijs waard? Dat weet ik ook niet, er moet wel een aardig bedraag bij een G2x tov een F3x. Inruilen op een F3x 330i zou ik ook niet zo snel doen, dan heb je hetzelfde en alleen wat meer vermogen.
Ik zou lekker doorrijden, blijven dagdromen over een opvolger en vroeg of laat komt er vanzelf wat :)
 
Vroeg of laat koop jij vast ook wat anders en mag je aan me denken. Eigenlijk de G21 zoals ik hem het liefst zou hebben en een eigenaar die er goed voor zorgt. F31 verkoop ik toch graag ook weer particulier.
 
Dat constante zoeken naar een andere auto ken ik als geen ander.
Deze vloek rust op de meeste autoliefhebbers denk ik wel die iets leuks rijden, laatste jaren gaat helaas mijn verstand wat meer de boventoon krijgen dan de emotie en kijk stiekem best nog wel eens naar een meer verstandige/ zuinige auto.
Maar dan rijdt ik in mijn Z4 op een mooie zonnige dag zoals afgelopen zondag en denk ik nee hij blijft mooi ook dit jaar nog :ROFLMAO:
 
Die Z4 doe ik ook echt niet zomaar weg. Welke moderne en veel duurdere auto kan daar qua rijplezier en beleving aan tippen? Ik zou het echt niet weten. Elke keer als ik de M54B30 met de ouderwetse sleutel tot leven roep bezorgt me dat een glimlach van oor tot oor. Wat een heerlijke auto!
 
Collega met destijds een Golf GTE vond juist een hybride een heerlijke caravantrekker, terwijl hij daarvoor een 2.0 diesel had. Wel relatief vaak tanken, maar dat deden ze toch al ivm kleine kinderen.

Een 330e lijkt mij dat ook prima te doen en het tempo zal vast wat lager liggen als richting de wintersport, dus is een keer extra tanken ook niet zo'n punt toch?
Owja, trekken gaat ongetwijfeld prima. Alleen 40 liter is zo weg natuurlijk, ook al omdat je onderweg niet gaat laden. En 1 op 7 is zo maar aan de orde als verbruik schat ik in. Maar goed, we reden toch al niet meer de hele nacht door, dus dat scheelt. Mooi kallem aan doen, tis vakantie tenslotte.

@Kristian. Mooi doorsturen met je huidige auto's lijkt me inderdaad een goed plan. En als je echt de kriebels krijgt, dan laat je et maar weten, stukkie sturen in mijn auto kan altijd. (y)
 
Kleine tank is denk ik met name vervelend als je dagelijks veel rijd en een paar keer per week de dag begint met tanken. Voor die ene keer per jaar op vakantie mag de pret toch niet drukken, ipv 2 stops doe je er dan 3. Kunt ook auto volgooien en weer door, kost per saldo max 5-10 minuten extra voor die ene keer op vakantie.
 
Een 330E kan je wel lekker chippen, collega heeft er een, stekkertje veel, kan volledig van Harderwijk naar Apeldoorn elektrisch rijden.
 
Kleine tank is denk ik met name vervelend als je dagelijks veel rijd en een paar keer per week de dag begint met tanken. Voor die ene keer per jaar op vakantie mag de pret toch niet drukken, ipv 2 stops doe je er dan 3. Kunt ook auto volgooien en weer door, kost per saldo max 5-10 minuten extra voor die ene keer op vakantie.
Juist niet, in et dagelijks leven laad je ook veel. Of in ieder geval, ik wel en dan heb je een prima actieradius. En ik rijd ongeveer 60k per jaar. Op vakantie moet je et in ons geval zo zien: We gaan van een Passat diesel met een 60 liter tank naar een 40 liter tank. Verbruik van de Passat was iets van 1 op 11 met hut en dat zal met de 330e wel iets van 1 op 7, of erger, zijn denk ik. Als je dan 1500 km naar et zuiden rijdt, dan is et wel iets meer dan 1 stopje extra.

Maar zoals ik al zei, tis vakantie dus prima. De Mercedes die ik ervoor had (c300h) had ook een kleine tank, maar dat was een diesel natuurlijk. Voordeel is wel dat je sneller klaar bent met tanken. :LOL:
 
@W212, wat is de tankinhoud van een 330 dan? Ik kan 600-650km rijden op een tank benzine als er niet geladen wordt. Dat is dan 45 liter benzine

Ik rij niet veel, 12k per jaar ongeveer. Rij inmiddels 2 maanden op een tank benzine en heb nog 30% brandstof over. Verwacht +/- 2000/2500 km te kunnen rijden voordat er getankt hoeft te worden.
 
@W212, wat is de tankinhoud van een 330 dan? Ik kan 600-650km rijden op een tank benzine als er niet geladen wordt. Dat is dan 45 liter benzine
40 liter. 2000-2500 is wel lekker zeg, daarvoor rijd ik dan weer wat teveel denk ik, of te lange stukken. Mijn gemiddeld benzine verbruik is 5,0l op 100km. Maar daar zit ook veel Duitsland bij, 800-900km haal ik in Nederland wel denk ik in de praktijk.
 
Duits importje? Daar dien je helemaal op te letten wat er "standaard" geleverd wordt of wat je als "extra" moet bestellen.
 
Mooi ding en mijn F31 is ook niet heel luxe, maar de sportstoelen en M-Sport stuur wil ik niet meer missen. Panodak zou ik wel graag nog een keer willen, lijkt me erg fijn.
2 zescilinders voor de deur wordt me wat te gortig, de Z4 wil ik ook nog niet kwijt.
Al moet er wel weer geïnvesteerd worden. Afgelopen week twee keer een foutmelding, waarschijnlijk een druksensor van ABS en DSC. Twee stuks a 160 euro per stuk binnenkort maar vervangen. En ik moet ook maar een afspraak maken bij die Duitser voor het stuurhuis, besturing kleeft toch wel wat nu de temperatuur stijgt valt me op. Daarna heb ik ook wel alle bekende kwaaltjes aangepakt. Hoort erbij vind ik, ding geeft er ook heel veel voor terug en de basis is gewoon top.
 
Panodak zou ik wel graag nog een keer willen, lijkt me erg fijn.
Ik had niet verwacht dat ik het zo fijn zou vinden. Heb m bij droog weer en binnen de bebouwde kom bijna altijd open.

Ben alleen nog opzoek naar iets van een goede DIY voor onderhoud aan zo’n dak.
 
Ons Upje had ook een panodak. Echt heerlijk al is het onvergelijkbaar met een echte cabrio. Daken zijn ook wel weer een extra risico. Ik kijk altijd de Rijt KODW videos en daar zijn afgelopen tijd al heel wat panoramadaken van Audi vervangen vanwege een cassette die na verloop van tijd scheurt. Zal geen goedkope reparatie zijn.

Vandaag weer een lekker stuk gereden met de F31. Op terugweg volgetankt en met een beetje anticiperen en de eco-stand aan ruim 1:18 gehaald, netjes dus.
Zomerbanden laat ik dit seizoen nog maar mooi zitten. Geluid nog acceptabel en met 5 mm zonde om al te vernieuwen, helemaal als er op korte termijn een opvolger zou komen.
 
Terug
Bovenaan