Kristian: dakloos genieten

Natuurlijk voldoet een 318 maar een Mazda 3, Opel Astra of een Honda Civic zou ook prima kunnen voldoen. Het gaat net om dat beetje extra.

Ik heb voor de grijze hierboven een redelijk scherp aanbod liggen, waardoor ik voor minder als 30k klaar ben. Let wel, dat is voor mij een hele hap geld.
Natuurlijk is een 320i sneller en fijner maar wat ik erover lees is een 318i met de 8-traps automaat een zeer fijn rijdende auto die absoluut niet langzamer is als de Mazda.

Begrijp mij niet verkeerd: die 318 vind ik ook heel mooi, maar juíst omdat het zoveel geld is zou ik net dat beetje extra willen.
De grijze kleur vind ik wat minder maar goed mee te leven.

Interessante zoektocht! Heel mooi exemplaar in voor mij de beste kleur. Motorisch lijkt het mij ook zeker geen behelpen met 136pk en behoorlijk wat koppel. Succes morgen!

Een CX-5 en CX-30 zijn ook geen strepentrekkers maar ons vlot zat. Meer is altijd beter maar ook zo'n 318i heeft een sportieve beleving. Kleur vind ik ook mooi. Blauw en wit ook maar erg schreeuwerig. Ben eigenlijk wel heel enthousiast.

Je droomt al zolang van een dreier. En nu staat er een jonge met amper kilometers beschikbaar aan een scherpe prijs.
Dat wordt proefrijden en voor jezelf de keuze maken: het wordt deze of het wordt nooit zo'n dreier.
Als je deze hebt voor pakweg de prijs van een zilvergrijze demo CX30, dan zou ik het - op papier althans - wel weten!!!

Erg mooi auto! Ik rij wel eens in een 2007 318, en ondanks dat het onderstel veel meer vermogen aan kan, rijdt die erg lekker! Een focus zou je ook met driecilinder kopen, dus wat dat betreft maakt het niet uit. Meer vermogen is altijd lekker, maar ook zonder dat extra vermogen heb je nog steeds een erg lekker rijdende auto!

Ik ben er ook bang voor :D
Lijkt me een heerlijke auto waar ik heel lang plezier van kan hebben. En we mogen toch nog maar 100 km/uur op de snelweg straks. Loopt zo'n driecylindertje lekker zuinig ook.

D86 zei:
Motorisch lijkt het mij ook zeker geen behelpen met 136pk en behoorlijk wat koppel.

Die 220Nm valt mij eigenlijk wat tegen voor een geblazen motor.

Bouwjaar en kmstand zijn erg aantrekkelijk, alleen die 318 zou mij toch doen twijfelen.

Carfanatic zei:
D86 zei:
Motorisch lijkt het mij ook zeker geen behelpen met 136pk en behoorlijk wat koppel.

Die 220Nm valt mij eigenlijk wat tegen voor een geblazen motor.

Bouwjaar en kmstand zijn erg aantrekkelijk, alleen die 318 zou mij toch doen twijfelen.

Enorme vetpot is het niet inderdaad. Maar wel meer dan een atmosferisch 2.0 blok 'vroeger' en beschikbaar bij ruwweg de helft van de toeren.

Kristian zei:
Woensdag ga ik deze bekijken en proefrijden. Redelijk interessant aanbod gehad. Ja, het is een 318i maar het is een zo goed als nieuwe auto in een uitvoering die me wel erg aan staat, ook de kleur.

BMW 318i

17727859-1.jpg

Let wel dat de auto al 1 jaar en 2 maanden stilstaat. In januari 2018 is hij 100 dagen van een fleetowner geweest. Sinds september 2018 is bij een bedrijf in Assen en stond hij van oorsprong te koop voor 38995 met 7340km. Sinds die tijd is hij steeds verder in prijs verlaagd.

Chippen zou ik bij zo'n 3-cylinder niet snel doen i.v.m betrouwbaarheid en vervallen garantie. Woensdag gewoon maar eens ervaren of het een lekkere combi is.
Krijg ook nog een offerte voor een mooie rode CX-30 demo met mooie wielen vandaag. Ook wel een auto om verliefd op te worden.
Zilveren 320i ook achteraan gebeld. Lijkt ook niet verkeerd maar banden zijn op dus gelijk investeren in een nieuwe set 18 inch runflats. Veel onderhandelingsruimte leek er ook niet te zijn.

Bedankt voor de info, wist ik niet. Hoeft natuurlijk niks te betekenen maar ik denk dat ze er voor het einde van het jaar nog wel graag afwillen.

Kristian zei:

Bedankt voor de info, wist ik niet. Hoeft natuurlijk niks te betekenen maar ik denk dat ze er voor het einde van het jaar nog wel graag afwillen.

Alleen ff opletten dat die een volledige afleverbeurt krijgt met verse olie. ;) Verder lijken het volgens mij best goede motoren want dat is die 1,5 liter 3 cilinder die ook in de Mini en in de i8 zit toch?
Tsja jammer een 3 cilinder maar qua vermogen moet je het gewoon prima redden met dat ding en het is een halve 6 in lijn toch? Alleen dan zuinig!

Kristian zei:

Is ongeveer even lang (of even kort) als mijn S90 stilstond bij de verkoper... (heeft een grote beurt gehad bij aflevering).
Ook daarvan is de prijs steeds verder gezakt, tot hij op een niveau kwam dat de geïnteresseerden mekaar plots voor de voeten liepen.
Nadat ik toehapte heeft de koper - na maanden zonder enige interesse - nog 5 serieuze potentiële kopers aan de lijn/in de showroom gehad.

Enige wat naar mijn mening mist zijn inderdaad de zwarte nieren, dubbele pijpje en privacy glass.
En waar ik nog wel een beetje mee zit zijn de banden voor de winter. Achterwielaandrijving i.c.m. brede zomersloffen, daar wil je vrouw en kinderen onder winterse omstandigheden liever niet mee de weg opsturen. Vervangen door allseasons is zonde en een nieuwe en fraaie winterset aanschaffen is ook weer een dure grap.

De 1.5 3-pitter ligt ook in de Mini Cabrio automaat van mijn zus. Daarin vind ik het een aardig blok, zonder dat het overhoudt. Waar ik me aan stoor als ik daarin rij, zijn de kunstmatige geluiden en nepplofjes die blijkbaar erbij horen in de Mini. Hopelijk heeft de BMW dat niet.

Kristian zei:
Enige wat naar mijn mening mist zijn inderdaad de zwarte nieren, dubbele pijpje en privacy glass.

Zwarte nieren? Lijkt nu al bijna een doodskist met die zwarte raamomlijsting.
Dubbel pijpje? Geen kat die daarop let.
Privacy glass? Enkel goed als je veel rommel wil laten slingeren op de achterbank, geeft busjesuitstraling.

Neen, ik zou me eerder storen aan het saaie en sombere interieur, om depressief van te worden, terwijl het zoveel mooier kan:

71113655.jpg

Zwarte nieren en spiegelkappen ja. Heb ze zelf ook. Dubbele pijp op een 3 cilinder........ Echt niet doen. Sowieso voor een 320 gaan. Maar goed, mijn geld is het niet.

British Racing Green zei:
Kristian zei:

Zwarte nieren? Lijkt nu al bijna een doodskist met die zwarte raamomlijsting.
Dubbel pijpje? Geen kat die daarop let.
Privacy glass? Enkel goed als je veel rommel wil laten slingeren op de achterbank, geeft busjesuitstraling.

Neen, ik zou me eerder storen aan het saaie en sombere interieur, om depressief van te worden, terwijl het zoveel mooier kan:

71113655.jpg

Smaken verschillen, BRG. Ik zou een auto echt laten staan om dat verschrikkelijke oranje leer. Dat half alcantara bij deze 318i is juist fantastisch, en doet terugdenken aan de E36 M3 van weleer.

Vwb de motorisatie, tuurlijk is een 320i leuker. Weet je wat nog leuker is? Een 330i. Nee, een 340i! Op een gegeven moment moet het ook gewoon genoeg zijn. 136pk en 220nm is gewoon adequaat gemotoriseerd, en in ieder geval een stap voorruit tov een atmosferisch blok. De cijfers zijn vergelijkbaar met mijn C180 Kompressor en daarmee heb ik nooit het gevoel tekort te komen.

Hahaha, mooie discussies hier. Ik lees dag mijn auto schreeuwerig is, zwarte nieren moet, dat ik veel rommel.laat slingeren op de achterbank en dat het ding een bouwvakkersbusjesuitstraling heeft. Dubbel gepijpt, dat dan weer wel.

Anyway, Kristian, ik adviseer je om in een 318i en een 320i te gaan rijden. Dan weet je het verschil.

Die 318i's zijn het runoutmodel van de f3x. Daar staan dus bosjes van bij dealers, als Vriesendijk er al veel af doet, zijn er meer. Je kunt echt te kust en te keur in die dingen. Staan zeker 25 jonge en nieuwe exemplaren in den lande bij BMW dealers. En nu de nieuwe touring in de showroom staat, vandaag nog even bekeken bij Ekris in Utrecht, willen ze er maar wat graag vanaf.

Leuke discussie!

1) Die auto die in Beieren staat is maar 13 maanden ouder, heeft al 2 pijpjes, privacy glass, een zwarte grill en een set winterbanden. En volgens mij een kleur die jij mooier vindt. En een motor die fijner rijdt. Is misschien dan toch de extra moeite waard.

2) Ik heb 5 jaar in een F11 520D gereden en heb nu een F11 535D. Zelfde auto maar sterkere en mooier lopende motor. Dat is echt wel een luxe die een auto leuker maakt heb ik nu gemerkt.

3) Heb je weleens gerekend aan het kopen van jonge auto met veel kilometers? Die koop je voor veel minder geld, BMW interieurs blijven mooi dus je heb niet het gevoel in iets afgeleefds te rijden. En BMW's blijven ook met veel kilometers op de klok nog goed verkoopbaar (heb ik zelf ook gemerkt)

Succes met je afwegingen!

Ik moet het allemaal maar eens naast elkaar gaan zetten. 320i ook maar gaan rijden. Voordeel van een bijna nieuwe vind ik wel de zekerheid. 2 jaar garantie, geen onkosten. Een 320i met wat meer ervaring zou ik dan alleen kopen bij een dealer als 'Premium Selection'.

Krijg ook nog een offerte voor een demo CX-30. Geen BMW, nog minder vermogen, en niet te vergelijken. Desondanks wel een bijzonder fraaie auto.
mazda-cx-30-2-0i-122pk-comfort-leer-18-inch-black.jpg

Je wilt gewoon een CX-30.
Spaar desnoods een half jaartje verder en haal de CX-30 naar je wensen.
Mijn Pa rijdt een Mazda CX-5 na 'premium' europese auto's te hebben gereden, hij wist niet dat je van beurt tot beurt kon rijden zonder tussentijdse reparaties .
Zijn lijst bestaat uit MB E280 1997 MB 200 kompressor, MB 270 CDI MB ML 350 op lpg, MB ML 320 CDI en als kers op de taart een Landrover Discovery 2,7 diesel

Kristian - p. 1 van dit topic - eerste post zei:
BMW
Dat was nog niet zo makkelijk en ik heb menig avond doorgebracht op occasionsites. Een BMW 3-serie stond hoog op het lijstje maar is uiteindelijk toch afgevallen. De sedan was niet erg praktisch, de Touring gelijk een stukje duurder en zelfs voor kale uitvoeringen (handbediende airco, plastic stuur zonder knopjes) betaal je de hoofdprijs. Na een proefrit met een 320i Executive was ik "niet verkocht". Het reed fijn maar ik zat niet met een glimlach van oor tot oor achter het stuur. Zeker van binnen toch vrij kil en zakelijk en een verwend gevoel kreeg ik niet direct.

Eigenlijk zijn we precies 10 jaar later nog geen stap verder.
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat de proefrit woensdag een glimlach van oor tot oor oplevert.

Dilemma's. Ik moet zeggen dat t bekende rood deze CX30 erg goed staat icm de donkere velgen. En wat een prachtig interieur met die tweekleurige combinatie.

https://www.bmw.de/de/topics/gebrauchtfahrzeuge/gebrauchtwagenboerse.html#/bookmark=aHR0cHM6Ly9icHMuYm13LmNvbS9ERS9kZV9ERS9uc2MvRmFocnpldWdlL0JNVy8zZXIvMzMwLzMzMGktVG91cmluZy9wLzkwMzYxODY/cT06cHJpY2UtYXNjOmNvbmRpdGlvbi1taWxlYWdlUmFuZ2U6JTI1M0MlMkIxMDAlMjUyQzAwMCUyQmttOmF0dHJpYnV0ZXMtYm9keVR5cGU6VG91cmluZzpzZXJpZXM6Mzptb2RlbDozMzA6ZW52aXJvbm1lbnQtZnVlbFR5cGU6QmVuemluOmRyaXZlLXRyYW5zbWlzc2lvbjpBdXRvbWF0aWs6ZXF1aXBtZW50LW1TcG9ydFBhY2thZ2U6dHJ1ZTpjb25kaXRpb24tZmlyc3RSZWdpc3RyYXRpb25ZZWFyOiUyNTVCMjAxNiUyQlRPJTJCMjAxOSUyNTVE
Deze dan maar doen?

Zo makkelijk geld uitgeven van een ander:):D

Poe. Dat rood met donkere wielen staat hem we erg goed zeg! Die zwarte plastic bumpers storen mij dan een stuk minder.

Ik verwacht dat zo'n vrijwel nieuwe BMW ook redelijk probleemloos is hoor. Durf ik wel aan. Overigens lees ik ook regelmatig dat de viercylinders in de 3-serie heel vlot en soepel zijn maar ook niet inspirerend qua geluid etc. Daarvoor moet je toch een Reihensechser hebben.

Die rode CX-30 vind ik ook erg gaaf. Qua aanschaf zal het niet veel schelen met de BMW, afschrijving zal wat lager zijn en MRB en verzekering ook.
Ik vond de handgeschakelde Skyactiv-G 122pk ook voldoende vlot voor dagelijks gebruik. Ben niet zoveel gewend qua vermogen. Als je 200pk of meer gewend bent, dan valt zo'n CX-30 of 318i denk ik gewoon tegen, dat geloof ik best.

Die 330i staat gelukkig ook heel ver weg :D Prachtig ding hoor.

Smaak is persoonlijk. Hoewel die cx-30 een schitterende kleur heeft, doet het model me helemaal niks. Een 3-serie rijdt gewoon echt goed, die zou echt mijn voorkeur hebben, ook al heeft die een minder spannende kleur.

Als ik een passat 3bg zie rijden denk ik vaak nog met weemoed terug aan hoe fijn die van mij reed (sportline), daar kan mn huidige prius3 echt niet tegenop. Wel veel zuiniger, betrouwbaar en daarmee flink goedkoper. Maar als ik er weer een lang stuk in rij mis ik toch goede stoelen en een leuk weggedrag, En ook de bagegeruimte van een station mis ik nog regelmatig. Als ik in de 318 van een kameraad rij denk ik toch vaak is het niet beter de prius in te ruilen...

MLL zei:
Mijn Pa rijdt een Mazda CX-5 na 'premium' europese auto's te hebben gereden, hij wist niet dat je van beurt tot beurt kon rijden zonder tussentijdse reparaties .
Zijn lijst bestaat uit MB E280 1997 MB 200 kompressor, MB 270 CDI MB ML 350 op lpg, MB ML 320 CDI en als kers op de taart een Landrover Discovery 2,7 diesel

Mooi gemaakt deze post. Inclusief gedetailleerde voorbeelden. Knap hoor, echt tijd ingestopt....

Ik geloof er geen snars van.

British Racing Green zei:
Kristian - p. 1 van dit topic - eerste post zei:
BMW
Dat was nog niet zo makkelijk en ik heb menig avond doorgebracht op occasionsites. Een BMW 3-serie stond hoog op het lijstje maar is uiteindelijk toch afgevallen. De sedan was niet erg praktisch, de Touring gelijk een stukje duurder en zelfs voor kale uitvoeringen (handbediende airco, plastic stuur zonder knopjes) betaal je de hoofdprijs. Na een proefrit met een 320i Executive was ik "niet verkocht". Het reed fijn maar ik zat niet met een glimlach van oor tot oor achter het stuur. Zeker van binnen toch vrij kil en zakelijk en een verwend gevoel kreeg ik niet direct.

Eigenlijk zijn we precies 10 jaar later nog geen stap verder.
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat de proefrit woensdag een glimlach van oor tot oor oplevert.

ik zei hetzelfde vorige week al. :)
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,4003234,5907211#msg-5907211

Beste Kristian,

Leuke zoektocht!

Ik zou je willen adviseren mbt tot de 318i om die echt eens op de snelweg de sporen te geven... Ook even stevig een snelwegoprit op te gaan.
In het dagelijks gebruik in de stad en op 60 wegen heeft hij voldoende kracht door de alerte ZF en vrij redelijk koppel onderin.
Maar boven de 80 a 90 km/h merk je het gebrek aan vermogen enorm. Mij stoort dat stevig.
Mijn beste vriend heeft namelijk een 2019 F31 318i en ik rijd daar regelmatig eens in.
Hij is qua vermogen minder gewend dan ik, maar hem begint het gebrek baan vermogen ook wat te storen.

Ik wou het je even meegeven omdat het verder een echt lekkere auto is die motorisch zijn uiterlijk lang niet waarmaakt.

Ik wou je dat graag even meegeven.
De 318i is namelijk bij stevig rijden absoluut een stuk langzamer dan je vorige 145 pk Mazda.

Op de vorige pagina schrijf je iets waarom je over een 3 serie twijfelt.
Leeftijd van het model en de kosten...

Ik heb zelf een 318d touring automaat gereden van deze generatie. Een fijn rijdende en snelle auto. Echter, door het gebrek aan uitstraling van het interieur en het gebrek aan opties, vond ik het niet mijn auto. Daarnaast zijn beurten (zelfs in Duitsland) schreeuwend duur. Daarnaast werd ik continu 'uitgedaagd' door de auto en reed ik veel te vaak te snel. Heeft boetes geregend en die kosten ook geld.

Ik zou zelf voor een nieuwer model gaan van een ander merk met eem moderner interieur en misschien een lagere prijs. Wat denk je van een Corolla Sports Touring?

Blue Knightrider zei:
Beste Kristian,

Leuke zoektocht!

Ik zou je willen adviseren mbt tot de 318i om die echt eens op de snelweg de sporen te geven... Ook even stevig een snelwegoprit op te gaan.
In het dagelijks gebruik in de stad en op 60 wegen heeft hij voldoende kracht door de alerte ZF en vrij redelijk koppel onderin.
Maar boven de 80 a 90 km/h merk je het gebrek aan vermogen enorm. Mij stoort dat stevig.
Mijn beste vriend heeft namelijk een 2019 F31 318i en ik rijd daar regelmatig eens in.
Hij is qua vermogen minder gewend dan ik, maar hem begint het gebrek baan vermogen ook wat te storen.

Ik wou het je even meegeven omdat het verder een echt lekkere auto is die motorisch zijn uiterlijk lang niet waarmaakt.

Ik wou je dat graag even meegeven.
De 318i is namelijk bij stevig rijden absoluut een stuk langzamer dan je vorige 145 pk Mazda.

Bedankt voor je mening, maar op papier zijn ze nagenoeg gelijk met een klein voordeel voor de 318i. En daarbij in dagelijks gebruik veel soepeler doordat het eerder beschikbaar is icm de automaat.

Datzelfde zal gelden voor een CX-30 met handbak. Daarvan weet Kristian natuurlijk al exact hoe het rijdt qua motorkarakter.

Ik heb een handbak 316i en een 2.0 CX-3 gehad en zou niet zeggen dat de een of de ander veel vlotter of soepeler reed. En ook geen storend tekort aan vermogen. Je gaat toch rijden en anticiperen naar wat je rijdt. En kom op, gewoon onder de 10 sec naar de 100 dan ben je echt geen slak hoor.

Beste Springbok,

Fijn dat jij ook redelijk vergelijkingsmateriaal hebt.
Ik dank je voor jouw mening, maar het zijn toch andere auto's. Jouw vorige 316 handbak is absoluut sneller dan de nieuwere 318 driecilinder.
Ik denk als je daar eens mee rijdt dan begrijp je wat ik bedoel. Je loopt gewoon tegen die muur van beperkt vermogen op. ( Ondanks bij beide een opgegeven 136 pk... Zal 130 bij de 318 zijn en 145 bij de oude 316)

Mijn post was slechts om Kristian het advies te geven om deze specifieke 318i eens goed de sporen te geven en te voelen of hij hier niet tekort aan heeft. Is dat niet zo, prima toch?
Maar ik vind echt dat het voor het type auto veel te weinig is.

En BMW heeft marketingtechnisch een mooie opgave voor de 318i gedaan, waardoor het op papier heel wat lijkt maar in de praktijk haalt hij het niet.

Omdat mijn mening kennelijk niet serieus genomen wordt wat feiten;)

Zeperfs vergelijk 318i en Mazda 6

vergelijk 316 en 318i

Je ziet dat zowel jouw oude 316 en de Mazda in 9 laag naar de 100 gaan en in een ruime 23 sec naar de 160.
De 318 driecilinder doet daar 10 blank over en een schamele 30 sec naar de 160.
Echt fors langzamer bij eens fors doortrekken.

Zie je het grote verschil op hogere snelheid? Dat was wat ik bedoelde.

Wijn 8578185 zei:
MLL zei:

Mooi gemaakt deze post. Inclusief gedetailleerde voorbeelden. Knap hoor, echt tijd ingestopt....

Ik geloof er geen snars van.

Hoeft ook niet lieverd.

Ik denk dat de vraag of een 318i vlot genoeg is voor mij/ons slechts beantwoord kan worden door ermee te gaan rijden. En vergelijken met een 320i is dan ook een mogelijkheid waarbij ik die eigenlijk al afschrijf aangezien ik dan voor een oudere auto kies met meer kilometers.

Feit is ook dat ik inmiddels een scherp aanbod heb gekregen voor de rode CX-30. Nu snap ik best dat de BMW rijders hier dat geen vergelijk vinden voor een 3-serie en dat kan. Zelf ben ik (wellicht omdat ik nog niet in zo'n 3-serie heb gereden) wel heel enthousiast. Met het leerpakket en de 18 inch velgen ook een auto die van binnen gewoon premium afgewerkt is met een fijne zitpositie en ontzettend veel luxe als adaptieve cruise control, headup display, elektrische achterklep etc.
Ook zo'n Mazda is (en ik spreek uit ervaring) een echte rijdersauto.

Als je toch nog een keer een kanon wilt rijden binnenkort een mooie 335i GT - 69.885 km | 2014 voor 30 k
https://www.carnext.com/nl-nl/autos/bmw/3-serie/pgys-8ba8-an4w/
( wordt verwacht in december )

of een 420iA ( wel hogere km stand ) https://www.carnext.com/nl-nl/autos/bmw/4-serie/8kcj-b6tg-2txs/

Kristian zei:
Ik denk dat de vraag of een 318i vlot genoeg is voor mij/ons slechts beantwoord kan worden door ermee te gaan rijden. En vergelijken met een 320i is dan ook een mogelijkheid waarbij ik die eigenlijk al afschrijf aangezien ik dan voor een oudere auto kies met meer kilometers.

Feit is ook dat ik inmiddels een scherp aanbod heb gekregen voor de rode CX-30. Nu snap ik best dat de BMW rijders hier dat geen vergelijk vinden voor een 3-serie en dat kan. Zelf ben ik (wellicht omdat ik nog niet in zo'n 3-serie heb gereden) wel heel enthousiast. Met het leerpakket en de 18 inch velgen ook een auto die van binnen gewoon premium afgewerkt is met een fijne zitpositie en ontzettend veel luxe als adaptieve cruise control, headup display, elektrische achterklep etc.
Ook zo'n Mazda is (en ik spreek uit ervaring) een echte rijdersauto.

(y) En je rijdt wel een zo goed als nieuwe auto. Een echte vooruitgang

Terug
Bovenaan