Kristian: dakloos genieten

Nee dat hoeft zeker geen probleem te zijn, maar dan zou ik hem wel bij een betrouwbaar bedrijf willen kopen (liefst een merkdealer), of rechtstreeks kopen bij een buitenlandse dealer met Europese PS-garantie.

Laatst bewerkt:
Inderdaad, als gewoon de historie er bij zit (eventueel bij BMW verifiëren) en kilometerstanden kloppen zou ik daar niet direct wakker van liggen.

Mooie auto hoor! Maar inmiddels slaat de balans toch uit naar een gewone 320i Touring. Importauto ben ik niet dol op, tenzij ik hem zelf importeer van een particulier of dealer.
Sowieso koop ik liefst gewoon weer een premium selectie bij de dealer met twee jaar garantie.

Nou, mijn Z4 zorgt ervoor dat ik nauwelijks toe kom aan zoektocht. Na tripje Duitsland merkte ik dat het koelvloeistof peil op min. stond. Had al het idee dat ie ergens minimaal lekte. Nu lekt het flink en is duidelijk dat de radiateur na 21 jaar dienst de pijp aan Maarten heeft gegeven. Balen maar ook gewoon te verwachten. Dus vanavond maar op onderdelen- i.p.v. autojacht en volgende week lekker sleutelen. Gelijk ook maar expansietank meenemen als de boel los ligt.
Mijn garagekrik is net te hoog voor de Z4 dus wat anders bedacht. Kan er zo net goed bij denk ik. Kost weer geld, maar bespaart zo ook weer geld nu de focus bij de Z4 ligt.

Bodemplaat even verwijderd om het beter te kunnen bekijken. Lijkt op aansluiting koelslangen op expansietank te zitten. Maar ben er niet helemaal zeker van nog. Radiateur lijkt nog goed te zijn. Twijfel of ik beter een setje kan aanschaffen om het systeem onder druk te zetten. Of gewoon even een ritje maken zonder bodemplaat en dan rustig kijken. Rijwind maakt het lastig, daardoor vliegt het alle kanten op.

Expansietank neem ik zeker mee, net als slangen. Tank is nog de eerste dus die gaat sowieso. Vuldop ook maar nieuw. Alles natuurlijk origineel BMW. Aftermarket schijnt niet best te zijn.

21 jaar kun je deze zaken idd gaan verwachten, geen schande.
Heb vorig jaar ook al de nodige slangen/thermstaathuis/waterpomp vervangen.
Ook minimale lekkage op de aanvoer slang van het koelwater, en heb gelijk preventief het hele zaakje maar vervangen.

Daar lekte het bij mij ook ergens. Ik heb naast het tankje ook de montageplaat vervangen (17112248408).

Bij de facelift vind ik de M Sport ook beter, alleen plakken ze er weer zo'n hondslelijke achterbumper op. Doe mij maar een rode (als ie tenminste lijkt op uit die van de configurator)

orDhy2K.png
Ws2d8U5.png
Dit vind ik dus echt een prachtige configuratie. (y)

Ik ben ook aan het kijken naar een pre LCI touring, maar auto's zijn echt duur geworden zeg. Wisten we al natuurlijk, maar wordt weer eens bevestigd als je wat serieuzer gaat zoeken.

Ja, dat zie ik ook. De prijzen zijn echt stevig. Ik ga dit najaar mijn X3 30e inruilen. Ben benieuwd wat dat dat nog oplevert.

Prutsen aan de stuurinrichting is natuurlijk niet verstandig. Rotschenk liet me ook wat voorbeelden zien van prutswerk. Gaten boren in stuurkolom om van buitenaf er vet in te kunnen spuiten en het verstellen van de excenterring wat ook onverstandig is.

Mijn G21 zoektocht staat op een laag pitje. Prijzen zijn hoog en ik zie jonge auto’s die veel meer gebruikssporen hebben als mijn huidige van 6 jaar oud. Verder is het vooral wit, grijs en zwart wat de klok slaat en wil ik liefst eentje waar de trekhaak af fabriek onder zit.
Na de zomer maar weer eens wat actiever zoeken. Aandacht gaat nu vooral uit naar de Z4.
Gelukkig hoef je niks, toch? Je hebt zo al een prachtig setje staan.(y)

Kost weer geld, maar bespaart zo ook weer geld nu de focus bij de Z4 ligt.

lekker staaltje omdenken :p

ja balen van de koelvloeistof lekkaga, maar met 21 jaar kan zoiets een keer gebeuren. Sowieso bij BMW's van deze tijden die gevoelsmatig altijd al een gevoellig koelsysteem hebben gehad wat slangen,vaatjes en zo betreft. Als het ontluchten net als bij de E46 gaat dan is dat ook even een specifiek klusje. Niet alleen maar warm draaien en bijvullen.

En toch werkt het wel. Met alle aandacht die de Z4 krijgt, verschuift de andere auto naar de achtergrond. Wekelijkse wasbeurt schiet er bijv. steeds vaker bij in. Niks voor mij.

Vanochtend nieuw expansietankje, montageplaat, niveausensor, vuldop en onderste slang besteld. Met een beetje geluk is ie dan weer dicht.

Nu de bodemplaat eraf is en ik toch bezig ben gelijk de motorruimte helemaal in Rikkert-stijl fabrieksnieuw poetsen.

Nu de bodemplaat eraf is en ik toch bezig ben gelijk de motorruimte helemaal in Rikkert-stijl fabrieksnieuw poetsen.

:D

maar mooi, hopen dat het koelsysteem dicht blijft. Vind het ook wel mooi dat bij o.a. BMW onderdelen vaak nog vrij lang na te bestellen zijn. Sommige andere merken is het na een jaar of 8-10 echt wel klaar met sommige delen en ben je afhankelijk van de aftermarket.

Onderdeelvoorziening is gelukkig top. Basis is BMW E46 dus ook prima betaalbaar. En met de vele YouTube video's zijn de meeste klussen ook geen probleem als je een klein beetje handig bent.

En toch werkt het wel. Met alle aandacht die de Z4 krijgt, verschuift de andere auto naar de achtergrond. Wekelijkse wasbeurt schiet er bijv. steeds vaker bij in. Niks voor mij.
Daar betrap ik mezelf ook op. Dit weekend ze beide weer eens lekker met de hand wassen en met het mooie avondweer eens een rondje kleien en waxen. Met alle drukte met werk, gezin en sporten schiet de autoliefde te kort :unsure:

Verder mooi werk weer. Wordt echt een parel de Z4

Ik heb t spul net wat ouder, maar e36 is al een drama, qua onderdelen. E30, e21, e12 en ook e28 is al slecht. Veel slechte reproductie door BMW zelf. Dan zijn de prijzen makkelijk x4 en het onderdeel past gewoon niet. Bij Mercedes Benz hebben ze echt liefde voor hun historie en hebben ze bijna alles. Maar bij BMW noemen ze het Mobile Tradition en vegen ze alle restvoorraad onder 1 nummer.

Dat betekent dat ze daar tegenwoordig een e30 M3 s14 oliepomp hetzelfde vinden als een M20 oliepomp. Is ook wel zo, alleen werkt die net anders, zijn de tandwielen anders en de montagegaten, de vorm en de opbrengst is anders... kortom, totaal verschillend. Verdelerkap? Niet te krijgen.

Ik word echt doodmoe van BMW en zijn manier van omgaan met oudere modellen. Dus voor die Z4, als dat een blijver is en die kvs tankjes gaan vaker? Koop er maar 2 of 5 ofzo. Leg maar op voorraad, komt altijd goed. Als ze op zijn, dan heb jij en kun je ze duur verkopen of zelf gebruiken. De beste raad is voorraad.

Dat klinkt minder positief. Om over na te denken. Bepaalde interieurdelen zijn nu niet meer te krijgen. Bijvoorbeeld de aluminium sierlijsten in het interieur rond middenconsole. Iemand in Litauen biedt op EBay wel aan voor 600 euro. Die heeft waarschijnlijk de laatste voorraad opgekocht en probeert nu makkelijk veel geld te verdienen.
Ik wil best wat meer betalen maar dit gaat me te ver. Zo wordt schaarste gecreëerd en wordt de hobby voor veel mensen onbetaalbaar.

Tankje is inmiddels ook gewoon al 120 euro. Hopelijk gaat ie weer 20 jaar mee. Nieuwe parafanafdekking ook ruim 200 voor stukje plastic. Onderdelen die schaars worden wil ik inderdaad wel langzaam vervangen zodat ik over 5 jaar niet misgrijp.

Dat maakt goed onderhouden oudere auto's exclusief, duur en steeds zeldzamer. Opvallend is dan wel dat voor veel Engelse oldtimers van alles wordt gemaakt/na gemaakt. De youngtimers hebben het moeilijk in de onderdelenvoorziening en zeker als het elektronica betreft (Vaak kan je dan niet meer rijden).

Zijn 3D printers niet een uitkomst tegenwoordig ? Zeker voor de niet zichtbare plastic onderdelen. Ik dacht altijd dat juist BMW samen met Mercedes-Benz hun onderdelen goed op orde had. Jammer om te lezen @uwbuurman

Zijn 3D printers niet een uitkomst tegenwoordig ? Zeker voor de niet zichtbare plastic onderdelen. Ik dacht altijd dat juist BMW samen met Mercedes-Benz hun onderdelen goed op orde had. Jammer om te lezen @uwbuurman
De E30's zijn ook al minimaal 35 jaar oud..... de E21 (niet 315) 42 jaar. Bij clubs kan je vaak meer vinden dan bij de dealers, die moeten wel opruimen en zo min mogelijk voorraad hebben en zeker geen winkeldochters bezitten.

Laatst bewerkt:
Als de boel toch los ligt ook de DISA-klep maar even van het inlaattraject halen om te checken. Rond de ton gaan die ook stuk. En ja hoor, de klep doet helemaal niets meer. Membraan nog wel goed maar klep wordt niet meer door aangedreven door asje. Nieuwe DISA kost ruim 300 euro bij BMW maar ook hier is een mooie upgrade set voor ontwikkeld met aluminium onderdelen ipv kunststof zoals origineel. Voor 100 euro is ie weer als nieuw.
Zo blijven we lekker bezig en heb ik straks echt alle zwakke punten aangepakt.

De DISA klep regelt luchtdifferentiatie in het inlaatspruitstuk (past lengte van de luchtweg aan) en is een berucht onderdeel in het inlaatspruitstuk van de M54 motor aangezien deze klep kapot gaat na verloop van tijd (indicatie 70.000 tot 100.000km).

Het gebruikte materiaal is van inferieure kwaliteit en slijt / krijgt speling. In het ergste geval kan het zelfs breken en liggen er losse onderdelen in uw inlaatspruitstuk wat motorschade tot gevolg kan hebben.
Verder heeft een slecht werkende DISA klep uiteraard een negatief effect hebben op de motorloop, het vermogen en koppel van uw auto.

Mogelijke zaken die veroorzaakt kunnen worden door een slechte of defecte DISA klep:

• Ratelend/klapperend geluid uit uw inlaatspuitstuk tijdens stationair (controle door stekker af te nemen -> geluid moet verdwijnen)
  • Verminderde motorloop en vermogen/koppel bij stationair en lagere toeren gebieden.
  • Mogelijke foutcodes gepaard met de check engine lamp
  • Ook arm mengsel foutcodes kunnen wijzen op een defecte DISA klep .
  • Verhoogd brandstofverbruik.

Ik verwacht dat ie met gerepareerde DISA straks nog beter oppakt van onderuit. En dat deed ie al heel goed dacht ik.

Kun je nagaan hoe dat met een moderne auto zal gaan. Vanos zal ook nog wel een keer aan de beurt komen. Zelf ook eenvoudig te reviseren trouwens. Oja en de carterontluchting. Rotklus dus die stel ik liever nog even uit. Lijkt ook nog wel oké.
En daarna de komende 10 jaar probleemloos rijden :cool:

Klopt precies wat Uwbuurman zegt, Bmw en zijn onderdelen voorziening voor oudere auto's is slecht.
Ik heb vorig jaar nog net een van de allerlaatste allu sierlijsten kunnen kopen, geen koopje maar het was nu of nooit.
Andere nadeel is dat alles achterlijk duur wordt wat nog wel leverbaar is, bijvoorbeeld een simpel raam mechanisme die koste niet zolang geleden nog 78 euro nu al 258 euro bij Bmw.
En ze gaan geheid stuk na 15/20 jaar.
Maar lekker bezig Kristiaan! De Disa is ook een van die dingetjes.

Ik lees hier een verslaving, en alles wat beter kan met aftermarket onderdelen is perfect.

Meer dan lekker dat je alles aanpakt.

Als die DISA-klep straks weer werkt weet je niet wat je meemaakt!

De Dude

Ik dacht altijd dat juist BMW samen met Mercedes-Benz hun onderdelen goed op orde had. Jammer om te lezen @uwbuurman
Ja, dat dacht ik dus ook. Jammer om te vernemen dat dit een USP van Mercedes-Benz is, al begreep ik dat ook die leven bij het credo 'beter duur dan niet te koop'. Dat geldt ook voor de Litouwer die blijkbaar wat resterende voorraad heeft opgekocht, en je zag iets soortgelijks bij de raamrubbers van mijn 306 Cabriolet. Een paar mensen hebben nog kunnen toeslaan voor rond de duizend euro, nu zijn ze er niet meer.

Anyway, hopelijk is de Z snel weer op de weg zonder lekkende toestanden. Fijn dat je het nu ontdekte en niet tijdens een rit ver van huis.

Meeste is gelukkig nog goed te krijgen. En dat paneeltje rondom de pook en handrem met wat krasjes en putjes is de patina die eigenlijk ook hoort bij zo’n auto.

De Italiaan die er 20 jaar lang goed voor gezorgd heeft, droeg waarschijnlijk wat sierraden. Helemaal nieuw hoeft ie niet te worden, wil er ook gewoon lekker mee kunnen rijden. Technisch wil ik hem wel in topstaat brengen en houden.

Motorruimte en onderzijde zijn nog echt in ‘Jahreswagen Zustand’. Zal daar nog eens een foto van maken. Kan daar echt van genieten.

Verslaving klopt wel, ben er dagelijks wel mee bezig. Heerlijke hobby en die mag ook wat kosten.

Ik heb t spul net wat ouder, maar e36 is al een drama, qua onderdelen. E30, e21, e12 en ook e28 is al slecht. Veel slechte reproductie door BMW zelf. Dan zijn de prijzen makkelijk x4 en het onderdeel past gewoon niet. Bij Mercedes Benz hebben ze echt liefde voor hun historie en hebben ze bijna alles. Maar bij BMW noemen ze het Mobile Tradition en vegen ze alle restvoorraad onder 1 nummer.

Dat betekent dat ze daar tegenwoordig een e30 M3 s14 oliepomp hetzelfde vinden als een M20 oliepomp. Is ook wel zo, alleen werkt die net anders, zijn de tandwielen anders en de montagegaten, de vorm en de opbrengst is anders... kortom, totaal verschillend. Verdelerkap? Niet te krijgen.

Ik word echt doodmoe van BMW en zijn manier van omgaan met oudere modellen. Dus voor die Z4, als dat een blijver is en die kvs tankjes gaan vaker? Koop er maar 2 of 5 ofzo. Leg maar op voorraad, komt altijd goed. Als ze op zijn, dan heb jij en kun je ze duur verkopen of zelf gebruiken. De beste raad is voorraad.
Bij Mercedes was het inderdaad veel beter voor elkaar, maar ook daar holt het achteruit met de onderdelenvoorziening vanuit het merk zelf. Heel veel is na verloop van tijd ook niet meer verkrijgbaar, en bij de dealers lijkt de liefde voor de historische modellen ook af te nemen. Is ook niet zo verwonderlijk, welke echte Mercedes-Benz dealers zijn er momenteel nog over? Wensink was bijvoorbeeld een echte, met zelfs klassieker-afdelingen binnen een aantal vestigingen, maar tegenwoordig staan de Benzen daar gewoon naast Fords, Kia’s en andere merken.

Eigenlijk zou ik nog een keer een dag een brug ter beschikking willen hebben om de onderzijde helemaal mooi schoon te maken. Deze foto’s laten de uitzonderlijk mooie staat van de onderzijde al wel zien. Nergens roest of vettigheid, zelfs de ankerplaten zijn nog als nieuw. Alleen wat stoffig.

Zojuist ook een DISA revisie setje besteld, met een beetje mazzel kan ik donderdag weer rijden.

Misschien wil ome Rick wel een keer de puntjes op de I zetten aan de onderzijde ;) Maar ziet er keurig uit inderdaad.

Heb wel eens ergens een wabox met brug gezien maar was dacht ik niet in NL

Ik heb een smeerput in de garage hier, kan je gerust gebruik van maken. Werkt echt heel fijn voor werkzaamheden onder de auto. Heb daardoor ook de bodem van mijn MX5 volledig kunnen aanpakken.

Laatst bewerkt:
Op zich is het idee van een 2K coating helemaal niet slecht. Alleen hij spuit echt alles er mee onder zo lijkt het.

Heb laatste de remtrommels van de Twingo ook met een zwarte 2K coating gespoten ivm vliegroest. Niet van ome rick maar van Crop. En dat is dikke prima en kost de wereld niet. Maar ook ankerplaatjes of bepaalde ophangdelen / subframe kun je er prima mee in spuiten zolang er geen aanbouwdelen op zitten. Dus het hele idee van hem is echt niet zo slecht. Maar de uitvoering om ook carter, bouten en moeren en allerlei andere zaken maar te spuiten ben ik geen fan van.

Mooi aanbod Vincent! Misschien dat ik daar wel een keer gebruik van wil maken (als je niet helemaal in het zuiden van het land woont).

2K coating is zeker wel mooi, vuil hecht er veel minder aan en mooie bescherming. Maar dan moet je het wel goed doen. Spuitbusje en staalborstel vind ik amateuristisch.
Ik zie ook nooit dat dragende delen of delen van de wielophanging aan de binnenzijde worden beschermd. Leuk dat het mooi glimt, maar het roest vooral van binnenuit. De holle ruimten vergeet ie. Fabrieksnieuw is wat mij betreft niet alleen datgene wat je ziet, maar ook wat je niet ziet. En ik vraag me af of rubbers in de ophanging ook worden vervangen.
Ik denk dat ik het zelf beter zou kunnen. Wielophanging zou ik lekker demonteren en laten poedercoaten. Heb ik destijds bij mijn Trabant ook gedaan. Beter dan af fabriek, al kan dat bij een Trabant al snel.

• Leuk
Waarderingen: VKG4
Het resultaat daar is dan ook niet werkelijk fabríeksnieuw. Het draait vooral om de illusie van nieuw, waarbij originaliteit niet zo hoog in het vaandel staat. Jouw Z4 heeft zo'n behandeling gelukkig helemaal niet nodig, die ziet er inderdaad meer dan fris uit.

Vanmiddag de nieuwe onderdelen opgehaald bij de dealer. En in de brievenbus zat het revisiesetje van de DISA-klep. Zojuist alles gedemonteerd. Fan eruit, alle slangen los, radiateur eruit, expansietank eruit. Niet zo heel ingewikkeld maar toch altijd bang om dingen te vernielen. Maar volgens mij goed gegaan. Al is het wel een gesmeer. Komende dagen ‘s avonds maar weer verder. Hopelijk komend weekend weer rijdbaar.

Lekker bezig man, geluk bij een ongeluk matig weer.
Heb al weken niet echt lekker open kunnen toeren, baal er echt van.

Wielophanging zou ik lekker demonteren en laten poedercoaten.

nadeel van poedercoating is dat het er vrij dik op zit doorgaans. Het word heel hard maar met steenslag breken de stukjes ook zo af. 2K word zeker zo hard maar dan iets flexibeler. Ook de reden waarom ik velgen ook nooit zal poedercoating (en fabrikanten gok om die reden ook niet)

Jouw Z4 heeft zo'n behandeling gelukkig helemaal niet nodig

inderdaad, gewoon lekker zo laten, in het kader van de originaliteit .

Lekker bezig verder. Met oudere auto's ben ik met name bang voor vast zittende bouten, afknappende plastic clipjes, etc.

We kunnen ook weleens met mijn drone op pad Adinsx, om nu zelf zo'n ding te kopen voor die halve keer per jaar dat je 'm zou gebruiken? Aan een nieuwe systeemcamera met een goede lens heb je meer!
Even AW niet gevolgd door drukte (bijna drukker dan 'vroeger';). Maar moeten we eens doen ja.

Nieuwe systeemcamera (R8 Canon) staat op de shortlist, net ala dus een drone speeltje.

Tot zover offtopic.

Lekker bezig Kristian !

Rikkert wil de onderzijde vast wel even volblaffen met zijn gepatenteerde 2K coating. Rekening zal daarna wel meer dan 2k zijn.
Meneer Rick vind maar een ding mooi: en dat zijn Euro’s, zijn laatste actie met de A6 was gewoon belachelijk. Heeft ie nie nodig, en als excuus een actie zoals altijd.

Inderdaad Ascona ik ben om die reden ook geen fan van poedercoaten, en nog belangrijker het zal nooit zo mooi strak en glanzen als nat spuitwerk.
Die onderkant van Kristian ziet er tip top uit, mooi zo laten en waar nodig zo af en toe vervangen wat versleten is.

Meneer Rick vind maar een ding mooi: en dat zijn Euro’s, zijn laatste actie met de A6 was gewoon belachelijk. Heeft ie nie nodig, en als excuus een actie zoals altijd.
Met die gestolen Audi A6 die in scene was gezet.
Triester dan dit wordt het inderdaad niet.

lakdiktemeter van 250 euro gratis bij elke bestelling van 100 euro. Het is nog net geen Tell Sell….
Ben geen fan van hem maar kijk de video’s toch wel regelmatig. Vooral om me te verbazen.

Vanavond de DISA-klep gereviseerd. Mooi setje met nieuwe onderdelen in aluminium in plaats van kunststof. Was zeker niet ingewikkeld. Functioneert weer zoals het hoort. Morgen maar weer inbouwen en dan hoop ik de rest ook te kunnen doen.

Ik vind die Rick zo'n enorme pannenkoek. Heb één product van hem en dat werkt wel goed. Maar ik had na vijf minuten wel weer genoeg van een YouTube video en als ik de titels van al die andere video's langs zie komen vind ik het maar een trieste boel.

Kristian, goed bezig met die klep. Beetje te doen?

Met die gestolen Audi A6 die in scene was gezet.
Triester dan dit wordt het inderdaad niet.

inderdaad. vond eerder de filmpjes wel leuk. zeker de indrukwekkende autocollectie die hij heeft. Door het marketingsuasje er overheen kon ik een paar jaar geleden wel doorheen kijken. Het is tenslotte een ondernemer.
maar de laatste 2/3 jaar draait de marketingmachine overuren volgens mij. met de 'gestolen' RS6 als dieptepunt. Mooi dat anderen er wel naar kijken, ik haak af.

Ik heb een paar producten van hem, sommige producten zijn waardeloos, enkele prima en mits in de aanbieding een prima aankoop. maar haal nu wel gewoon alles bij carclean.

Ik kan opzich z’n ondernemersgeest wel waarderen. Beetje kop boven het maaiveld durven steken. Het is ook niet mijn type mens maar ach, dat zijn er wel meer niet :p.

Ik heb zijn interieur cleaner wel een keer gebruikt en die raad ik echt af - veel te agressief. Het leder op m’n stuur vond het niet zo heel tof en heb die opnieuw moeten aanpakken met colourlock (wat ik wel weer echt kan aanraden)

Terug
Bovenaan