Korte ritten, welke auto

Nathalie 9100365

Net ingestapt
Hallo. Ik rijd alleen maar korte stukjes van 3km ongeveer en dit een paar keer per week. Welke auto heeft hier geen problemen mee? Mijn VW Polo kan hier niet tegen, regelmatig lege accu terwijl er al 2 keer nieuwe accu in is gekomen in 3 jaar tijd.

Met toestemming van de rekenkamer, zou ik voor deze situatie een Dacia Spring aanschaffen. Een voordelige kleine elektrische auto ideaal voor korte stukjes.

Wat zijn korte stukjes in dit geval? Hebben ze je dynamo eigenlijk nagekeken?

Stukjes van 3km ongeveer. Er is in de jaren al vanalles nagekeken en vervangen, weet niet zeker wat precies allemaal. Volgens de garage is de oorzaak de korte ritten.

Lijkt me voor alle auto's gelden, lege accu bij alleen ritjes van 3 km.
Meestal wel 2 jaar garantie op een accu dus als het goed is heb je er maar eentje betaald in die 3 jaar.

Er is geen mogelijkheid om 2-3 keer per maand even een langere rit te maken? Dan zal het beter gaan.

Nathalie 9100365 zei:
Daar was ik al bang voor. Hoeveel km zouden die extra ritten minimaal moeten zijn?
Vrij naar ANWB-advies: Maak 1 keer per week een rit van minstens 15 km.

https://www.anwb.nl/wegenwacht/informatie/tips/accu-tips

Uit nieuwsgierigheid: waarom gebruik je voor zo'n korte afstand de auto? Vanwege de laadcapaciteit, of heb je lichamelijke beperkingen ofzo?

Nathalie 9100365 zei:
Daar was ik al bang voor. Hoeveel km zouden die extra ritten minimaal moeten zijn?

In dit geval zijn kilometers niet zo belangrijk, maar wel de tijd dat de motor draait. Één keer per week minimaal een half uur rijden, zal genoeg zijn, om de accu op peil te houden.

Maar het gaat mijns inziens niet alleen om de accu, het is volgens mij voor de motor ook nodig om deze met regelmaat op bedrijfstemperatuur te rijden en dat gebeurt niet bij ritjes van 3 km.

Een elektrische auto is gezien het gebruik het meest geschikt zoals de Renault Zoe, Dacia Spring of kleine Renault Twizy.

Een elektrische auto die voldoet aan de eisen mbt ruimte en budget.

Of een (bak) fiets en dan een auto huren als er de noodzaak is om verder weg te reizen.

Elke auto met een verbrandingsmotor heeft het lastig bij een dergelijk gebruiksprofiel. Accu idd zwaar belast. Vervuiling van de motor, opbouw van vocht (condens) in olie en uitlaatsysteem, etc

Auto's met verbrandingsmotoren, geldt een stelregel -> De eerste 10km is schadelijker, dan de 100km erna. Pas na 25km is de motor op voldoende arbeidstemp. om de fabrieks opgaves te kunnen halen.

Ikzelf heb naast mijn auto, een brommer gekocht die ik puur gebruik voor de kortere ritten. Hierdoor gebruik ik mijn auto alleen voor de langere ritten. Enigste nadeel is dat mijn auto soms wel paar wkn stilstaat en accu daardoor leegraakt. Daar zitten snelkoppelingen op die ik dan los wip bij verwachte langere stil staan.

Of een brommer aanschaffen, elec fiets (ook gezonder) of idd een elec. auto. Korte ritjes gaat een auto met verbrandingsmotor gegarandeerd kapot van.

Supervisor R zei:
Nathalie 9100365 zei:

In dit geval zijn kilometers niet zo belangrijk, maar wel de tijd dat de motor draait. Één keer per week minimaal een half uur rijden, zal genoeg zijn, om de accu op peil te houden.

Duidelijk, dankjewel

Als je daadwerkelijk langere stukken gaat rijden is het belangrijk het oliepeil in de gaten te houden. Zoals al verteld komt er door de korte stukjes veel condens in der olie waardoor het kan lijken dat het peil prima is. Als je nu ineens een langer stuk gaat rijden verdampt deze condens waardoor het oliepeil ineens een stuk lager kan worden.
Je zou niet de eerste zijn waarbij de motor in de soep loopt hierdoor.

Bij korte ritjes is een elektrische auto inderdaad de uitkomst! Maar ik heb ook begrepen, toen ik laatst bij de dealer stond: dat er speciale accu's zijn voor mensen die veel korte ritjes doen. Echter de medewerker zei er direct bij, dat die erg duur waren.

Supervisor R zei:
Met toestemming van de rekenkamer, zou ik voor deze situatie een Dacia Spring aanschaffen. Een voordelige kleine elektrische auto ideaal voor korte stukjes.

Precies! Of vanwege de afstand een brommer of elektrische fiets.

EVV zei:
Als je daadwerkelijk langere stukken gaat rijden is het belangrijk het oliepeil in de gaten te houden. Zoals al verteld komt er door de korte stukjes veel condens in der olie waardoor het kan lijken dat het peil prima is. Als je nu ineens een langer stuk gaat rijden verdampt deze condens waardoor het oliepeil ineens een stuk lager kan worden.
Je zou niet de eerste zijn waarbij de motor in de soep loopt hierdoor.[/quo5te]

Goede tip, dankje

Bij de Lidl online hebben ze een mooie acculader voor 2 tientjes of iets. Misschien kan je die ergens aansluiten (thuis of parkeergarage op het werk of winkelcentrumpje).

Je kan zo'n starterpack nemen die je thuis oplaadt en zo kan je draadloos je auto bijvullen.

Meten = weten, een klein simpel accu(voltage)metertje in je sigarettenplug vertelt je meer. Misschien is 5 minuutjes even je motor laten draaien per maand al genoeg.

Zit er een alarm op ander zelfgebouwde toestanden op? Audio versterker misschien?

V0RQ zei:
Bij de Lidl online hebben ze een mooie acculader voor 2 tientjes of iets. Misschien kan je die ergens aansluiten (thuis of parkeergarage op het werk of winkelcentrumpje).

Je kan zo'n starterpack nemen die je thuis oplaadt en zo kan je draadloos je auto bijvullen.

Meten = weten, een klein simpel accu(voltage)metertje in je sigarettenplug vertelt je meer. Misschien is 5 minuutjes even je motor laten draaien per maand al genoeg.

Zit er een alarm op ander zelfgebouwde toestanden op? Audio versterker misschien?

Bedankt voor de tip. Nee, geen zelfgebouwde toestanden ofzo.

Ik ben wel razend benieuwd waarom je 3 km enkele reis met de auto 'moet'. Dat is fietsafstand, afhankelijk van de route kan het zelfs sneller zijn dan de auto pakken. Indien er geen haast bij is, is het zelfs te lopen in een half uurtje.

Voor wat betreft het scenario elektrische auto: Zou een elektrische "brommobiel" geen oplossing kunnen zijn? Die zijn een stuk goedkoper dan een echte elektrische auto, en aangezien het maar 3 km is vermoed ik dat het toch enkel om verkeer binnen de bebouwde kom gaat, en is de max snelheid niet belangrijk?

Ik doel op een voertuig als de nieuwe Citroen Ami, verkrijgbaar vanaf 7000 euro.

Veel goedkoper is uiteraard gewoon stoppen je huidige auto zo te mishandelen en gewoon 3 a 4 keer per maand een rit van een halfuur of langer maken. Nog goedkoper is de fiets, maar goed we zitten hier niet op het fietsweekforum ;)

Leon in zn Fiesta zei:
Ik ben wel razend benieuwd waarom je 3 km enkele reis met de auto 'moet'. Dat is fietsafstand, afhankelijk van de route kan het zelfs sneller zijn dan de auto pakken. Indien er geen haast bij is, is het zelfs te lopen in een half uurtje.

Dezelfde reden waarom mensen lange afstanden rijden in de auto ipv OV, omdat ik het wil en het makkelijk is :D Maar ik weet nu dat ik regelmatig ff minimaal 30min moet gaan rijden om het te voorkomen dus dat zal ik gaan doen.

Topic mag gesloten worden, of hoe dat hier dan maar werkt.
Bedankt voor de reacties, ik zal elke week een rit van minimaal 30min rijden voor de fun

Zunigrijje zei:
Bij korte ritjes is een elektrische auto inderdaad de uitkomst! Maar ik heb ook begrepen, toen ik laatst bij de dealer stond: dat er speciale accu's zijn voor mensen die veel korte ritjes doen. Echter de medewerker zei er direct bij, dat die erg duur waren.
Wat is dit voor lariekoek?

BillytheKid zei:

Een Deep Cycle accu kan veel beter tegen dit soort gebruik, of tenminste, zal langer heel blijven.
Hij word gewoon nog steeds niet geladen door die veel te korte ritjes, dus een echte oplossing is het ook niet.

OT:
Geen enkele auto met verbrandingsmotor kan hier tegen.

Gewoon meer rijden, of iets anders kopen. Als het per se een auto moet zijn een elektrische, anders gewoon een fiets, scooter oid.
Vind een auto voor een paar keer per week 3 Km echt totale onzin. Of je moet een beperking hebben oid, dan is het natuurlijk een ander verhaal.

Nissan GTR R34 zei:
Gewoon meer rijden, of iets anders kopen. Als het per se een auto moet zijn een elektrische, anders gewoon een fiets, scooter oid.
Vind een auto voor een paar keer per week 3 Km echt totale onzin. Of je moet een beperking hebben oid, dan is het natuurlijk een ander verhaal.
Ik vind het ook bijzonder. Hier staat een auto van de zaak voor de deur, met tankpas en alles. Maar het komt niet eens in me op om 'm voor dat soort kruipafstanden te gebruiken. Sowieso, alles binnen een straal van ca 7-8 km is vanzelfsprekend fietsafstand (eentje zonder accu natuurlijk, ook al zo'n onzin dat iedereen maar een e-bike moet hebben). Maar goed, ik moet dan ook -zo te zien- andermans gedrag een beetje compenseren ;)

BillytheKid zei:
Zunigrijje zei:
Weet ik niet, ik was niet de klant waarvan de accu telkens leegliep: het advies was voor de klant voor mij bedoeld. Maar Nissan GTR R34 heeft het al uitgelegd :LOL:

Misschien is het niet top, maar volgens mij kan het wel. Een vorkheftruck heeft soms ook een verbrandingsmotor en rijdt ook maar hele kleine stukjes per keer. Waarom zou het voor een auto dan een probleem zijn?

Mechanix zei:
Misschien is het niet top, maar volgens mij kan het wel. Een vorkheftruck heeft soms ook een verbrandingsmotor en rijdt ook maar hele kleine stukjes per keer. Waarom zou het voor een auto dan een probleem zijn?
Die dingen zijn vaak ofwel elektrisch, ofwel worden wel degelijk voor langere periode en/of met enige regelmaat gebruikt. De heftruck waar ik zelf op gereden heb was er eentje op gas, die werd ook maar zeer incidenteel gebruikt. Maar dat ding stond ook standaard aan een druppellader omdat het anders niet goed ging.

Nissan GTR R34 zei:

Of jij het onzin vind of niet, dat zijn jou zaken toch niet! het is haar auto, zij betaald de benzine, wegenbelasting en onderhoud, ze doet ermee wat ze wil.
Ze kan de auto wel alleen gebruiken om 3x in de week boodschappen te doen. Grote boodschappentas op de fiets is ook niet alles.

marcel21674 zei:
Nissan GTR R34 zei:

Of jij het onzin vind of niet, dat zijn jou zaken toch niet! het is haar auto, zij betaald de benzine, wegenbelasting en onderhoud, ze doet ermee wat ze wil.
Ze kan de auto wel alleen gebruiken om 3x in de week boodschappen te doen. Grote boodschappentas op de fiets is ook niet alles.

Inderdaad, moet iedereen zelf weten.

marcel21674 zei:
Nissan GTR R34 zei:

Stuk maken is ook een van die mogelijkheden. Gaat vast lukken met allemaal kleine stukjes.

De melkboer (de man van de SRV) reed vroeger al van straat naar straat. Met een elektrische auto van Spijkstaal.

rke zei:
marcel21674 zei:
Nissan GTR R34 zei:

Stuk maken is ook een van die mogelijkheden. Gaat vast lukken met allemaal kleine stukjes.

De melkboer (de man van de SRV) reed vroeger al van straat naar straat. Met een elektrische auto van Spijkstaal.

Dat is dus ook de vraag, welke auto is daar het meest geschikt voor. De vraag was niet, wat iemands persoonlijke mening is over 3km rijden met een auto.

marcel21674 zei:
rke zei:
marcel21674 zei:
Nissan GTR R34 zei:

Dat is dus ook de vraag, welke auto is daar het meest geschikt voor. De vraag was niet, wat iemands persoonlijke mening is over 3km rijden met een auto.

Een Suzuki Alto of Daihatsu Cuore van 500 tot 1000 euro. Gaat die stuk; koop je een nieuwe.

haarr zei:
Een Suzuki Alto of Daihatsu Cuore van 500 tot 1000 euro. Gaat die stuk; koop je een nieuwe.
Kun je mij even vertellen, waar ik een nieuwe Suzuki Alto of Daihatsu Cuore voor € 500 koop: dan verkoop ik mijn Suzuki Celerio voor € 5000 als je een nieuwe Daihatsu Cuore of Suzuki Alto, voor € 500 a € 1000 kunt kopen o_O

Zunigrijje zei:
haarr zei:
Kun je mij even vertellen, waar ik een nieuwe Suzuki Alto of Daihatsu Cuore voor € 500 koop: dan verkoop ik mijn Suzuki Celerio voor € 5000 als je een nieuwe Daihatsu Cuore of Suzuki Alto, voor € 500 a € 1000 kunt kopen o_O

Ach kom, je weet best wat hij bedoelt.

En er valt wat voor te zeggen, de buren van m'n ouders hebben altijd oude stadsautootjes waarmee ze bijna uitsluitend naar de supermarkt twee kilometer verderop rijden. Mini Jumbo, meerdere Twingootjes, nu een Panda... kan een aantal jaren goed gaan. Toch, uiteindelijk kregen haast al die auto's gekke (met name start-)problemen.

marcel21674 zei:

Dat mag inderdaad allemaal. Ik mag ook zeggen dat ik dat onzin vind.

Er stond ook gewoon een nuttige reactie bij, dus doe nou niet net alsof ik hier alleen maar ben om te zeuren.

Zunigrijje zei:
haarr zei:

Kijk op marktplaats, keuze genoeg.

haarr zei:
Kijk op marktplaats, keuze genoeg.
Die zijn niet nieuw he, maar vaak derdehands of zelfs vierdehands :LOL:

D Elzinga zei:
En er valt wat voor te zeggen, de buren van m'n ouders hebben altijd oude stadsautootjes waarmee ze bijna uitsluitend naar de supermarkt twee kilometer verderop rijden. Mini Jumbo, meerdere Twingootjes, nu een Panda... kan een aantal jaren goed gaan. Toch, uiteindelijk kregen haast al die auto's gekke (met name start-)problemen.
Ja dat kan ook heel lang goed gaan, die rijden ja nauwelijks km's... je kunt ook van APK naar APK rijden: met geluk rij je een ( paar ) jaar zonder pech, maar komen de lijken bij de volgende APK uit de kast.

Want in Nederland wordt er nogal gesjoemeld met de APK, auto's die geen geldige APK zouden mogen hebben krijgen er toch eentje o_O

Ik vind het altijd zonde dat mensen hun auto weg doen, vanwege startproblemen: mijn ouders ook.... de Peugeot 106 die ik ze geschonken had, dus niet eens geld voor gevraagd. Die deden ze weg toen er startproblemen optraden, dat was verder eigenlijk nog een prima autootje.

Als startproblemen de enige problemen zijn, dan mag je in de handjes klappen: want meestal hoeft dat niet erg duur te zijn om op te lossen. En oude auto's hebben meestal geen Stop-Start systeem, dus ook geen dure accu nodig.

Ik vind het trouwens hele dure km's als je per jaar niet eens 1000km rijdt: dan maakt het weinig uit, of je auto € 500 tweedehands gekost heeft of € 15000 nieuw. Al zal de jongere en nieuwere auto, het misbruik wel langer volhouden...

Terug
Bovenaan