Korte ritten, welke auto

Nissan GTR R34 zei:
marcel21674 zei:
Of jij het onzin vind of niet, dat zijn jou zaken toch niet! het is haar auto, zij betaald de benzine, wegenbelasting en onderhoud, ze doet ermee wat ze wil.
Ze kan de auto wel alleen gebruiken om 3x in de week boodschappen te doen. Grote boodschappentas op de fiets is ook niet alles.

Dat mag inderdaad allemaal. Ik mag ook zeggen dat ik dat onzin vind.

Er stond ook gewoon een nuttige reactie bij, dus doe nou niet net alsof ik hier alleen maar ben om te zeuren.

Als ik geen zin heb om de fiets uit de schuur en niet wil lopen te halen pak ik ook de auto voor 500 meter.

haarr zei:
Als ik geen zin heb om de fiets uit de schuur en niet wil lopen te halen pak ik ook de auto voor 500 meter.

Het is ook deze maand grotendeels rotweer geweest, dus dit is begrijpelijk.;)

Zunigrijje zei:
Een paraplu is goedkoper dan 500 meter met de autorijden :LOL:

Ik zou daar toch maar eens een berekening op loslaten. Misschien is het wel zo zunig om voor die 500m de Celerio te pakken in plaats van een paraplu te kopen.

Mechanix zei:
Zunigrijje zei:

Ik zou daar toch maar eens een berekening op loslaten. Misschien is het wel zo zunig om voor die 500m de Celerio te pakken in plaats van een paraplu te kopen.
Als je paraplu's steeds kapot gaan wel ja: ik heb er trouwens standaard eentje in de kofferbak liggen, want meestal moet je toch nog een stukje lopen tot de ingang...

Zunigrijje zei:
Mechanix zei:
Zunigrijje zei:

Als je paraplu's steeds kapot gaan wel ja: ik heb er trouwens standaard eentje in de kofferbak liggen, want meestal moet je toch nog een stukje lopen tot de ingang...

Past zo'n Celerio niet door de opening eigenlijk? De schuifdeuren van de supermarkt hier lijken me breed genoeg.(y)

Zunigrijje zei:

Als ik geen zin heb om de fiets te pakken of te lopen pak ik de auto en denk ik niet aan de kosten. Al zou het ritje van 500 meter 10 euro zpu kosten .

Nathalie 9100365 zei:
Topic mag gesloten worden, of hoe dat hier dan maar werkt.
Bedankt voor de reacties, ik zal elke week een rit van minimaal 30min rijden voor de fun

En nogmaals: meten is weten, zonde om elke week 30 minuten te rijden als elke maand genoeg is. Een andere truuk: laat je motor lopen als je even een pakketje wegbrengt ofzo. (Niet een half uur boodschappen gaan doen). Dat gaat het veiligste met twee sleutels, je wilt niet dat er een boef mer je auto vandoor gaat.
Dat scheelt weer een keertje starten, 5 minuten extra bijladen en geen overmatige slijtage door een half uur je banden en remmen te verslijten.

Korte ritjes: ik vind het niet zo spannend of het slecht is of niet. Wij hebben ook een autootje staan die zelden de 5km haalt, dat gaat al 10 jaar goed. Toch hebben we nu een elektrische bakfiets erbij, nou voor die prijs hadden we twee motorwissels kunnen doen!
Hopelijk scheelt het wel een pacemaker over 20 jaar ;)

V0RQ zei:
Nathalie 9100365 zei:
Topic mag gesloten worden, of hoe dat hier dan maar werkt.
Bedankt voor de reacties, ik zal elke week een rit van minimaal 30min rijden voor de fun

En nogmaals: meten is weten, zonde om elke week 30 minuten te rijden als elke maand genoeg is. Een andere truuk: laat je motor lopen als je even een pakketje wegbrengt ofzo. (Niet een half uur boodschappen gaan doen). Dat gaat het veiligste met twee sleutels, je wilt niet dat er een boef mer je auto vandoor gaat.
Dat scheelt weer een keertje starten, 5 minuten extra bijladen en geen overmatige slijtage door een half uur je banden en remmen te verslijten.

Korte ritjes: ik vind het niet zo spannend of het slecht is of niet. Wij hebben ook een autootje staan die zelden de 5km haalt, dat gaat al 10 jaar goed. Toch hebben we nu een elektrische bakfiets erbij, nou voor die prijs hadden we twee motorwissels kunnen doen!

De korte ritjes zijn zo slecht niet, het rijden met koude motor is slecht. Nu zijn auto's tegenwoordig beter bestand tegen dit soort gebruik maar het is slopend voor een verbrandingsmotor.

Je kan wat maatregelen nemen om de negatieve gevolgen in te perken. Wat vaker de olie verversen, een druppellader op de accu als hij een paar uur stil staat.. het helpt wel.

Toch, een elektrische auto is hier meer voor geschikt. De SRV auto's (80-er jaren) die ik als voorbeeld noemde, gebruikten gewone lood accu's. Je kan proberen of een zwaardere dynamo voor deze Polo mogelijk is en je kan zuinig zijn met de echte stroomverbruikers zoals de achterruitverwarming en elektrische ruiten.

Ik heb ooit een Polo gehad die nu vaak voor korte ritjes gebruikt wordt. Ik ververs de olie wanneer er "mayonaise" onder aan de vuldop zit en dat duurt zeker geen 15000 km.
Die "mayonaise" is een teken van condensvocht en dat komt de smering niet ten goede.

De accu wordt verder leeg getrokken met starten dan de dynamo hem in die korte tijd kan opladen. Daardoor loopt de accu steeds verder leeg en een accu leegstarten is funest voor een accu. Dus je zal moeten voorkomen dat de accu helemaal leeg raakt en dat kan met een druppellader of af en toe een rondje extra.

Dat zal vast nog 10 jaar goed gaan en dan heeft hij ook ruimschoots gedaan, wat hij moest doen.
De andere kant is wel, dat dit blok waarschijnlijk geen 300.000km mee zal gaan, maar is dat erg? Auto heeft ruimschoots zijn leeftijd bereikt waarvoor hij ontworpen is, denk ik.

Zunigrijje zei:
haarr zei:
Zunigrijje zei:
haarr zei:
Kijk op marktplaats, keuze genoeg.
Die zijn niet nieuw he, maar vaak derdehands of zelfs vierdehands :LOL:

..

Als je dan toch het niveau "onderbroekenlol" wilt aanhouden: nieuwe Alto's bestaan niet meer.
Jawel.... alleen niet in Nederland: in India kun je nog steeds een Alto nieuw kopen, voor een prijs waar wij alleen maar van durven dromen :(

Maruti

Terug
Bovenaan