Koppelingspedaal veert niet terug met filmpje

A

Anoniem

Guest

(het is ondertussen bekend dat het pedaal perfect werkt maar ik laat het filmpje staan voor geïnteresseerden)

Goedendag,

Mijn koppelingspedaal blijft onderin hangen/plakken, deze trok ik weer met mijn voet omhoog, dan pompte ik een paar keer en dan ging het meestal weer goed. Dit is al enkele weken maar sinds gisteren gebeurd dat continu.

Nu heb ik het koppelingspedaal losgehaald en die veert niet maar slaat maar beneden en weer omhoog. Dat lijkt de oorzaak te zijn maar ik kom er niet achter wat die oorzaak precies is aangezien de veer niet gebroken is of lijkt. Ik heb een filmpje gemaakt maar ik zie geen optie om die toe te voegen aan dit bericht.

Kan iemand mij helpen en vertellen wat de oorzaak is?
 
Betreft het een hydraulisch bediende koppeling?.... in dat geval een koppelingscilinder die de geest heeft gegeven, maar kan ook zijn dat je vloeistofpeil domweg te laag is en er daardoor lucht in het systeem is gekomen.
Geef eens wat duidelijkere info ( merk/type/bouwjaar auto, koppelt de auto nog wel of niet), met enkel bovenstaand verhaaltje blijft het dom giswerk.
 
Ja, merk, type, uitvoering is wel handig.

Vooralsnog kán het wel duiden op een defect hydraulisch koppelingscilinder. Heb het zelf ooit ook meegemaakt. Eerste generatie Seat Leon.. in de file op de A9 bij Amstelveen, rijstrook 1.. heb de vluchtstrook kunnen bereiken alwaar even later oom agent polshoogte kwam nemen en mij verzocht de afrit te nemen, weg van de snelweg.. Ehm. ja.. eh.. denk je dat dat lukt met een koppelingspedaal dat niet meer functioneert..o_O

Ik ging lekker verder met het lezen van de AW, achter de vangrail naast de ANWB praatpaal.
 
Bedankt voor jullie reactie en dat vermoeden had ik al, vandaar dat ik een filmpje gemaakt had.

Het gaat om een Honda accord 1.8i ls uit 2000. Het is een hydraulisch bediende koppeling en het vloeistof niveau was het eerste dat ik gecontroleerd heb toen ik het voor het eerst voelde maar dat ziet er goed uit.

Ik dacht eerst ook aan een cilinder maar dat is nu veranderd aangezien ik het zo vreemd vind dat het pedaal slaat ipv veert. Als dat normaal is en het pedaal alleen terugkomt door de cilinder dan ga ik die loshalen.
 
Het pedaal komt terug door een veer, maar als de vloeistof langs de zuiger van de primaire cilinder (boven het pedaal) lekt komt ie langzaam of niet terug.
Vervangen is geen grote klus, maar het zit in een vervelende hoek.
 
Kees 9379262 zei:
Het pedaal komt terug door een veer.

Yes! Dat hoopte ik al maar de veer is niet gebroken en het pedaal slaat door naar zijn uiterste standen. (heb hem in de bankschroef uitgebreid bekeken en getest)

Klopt het dat ik hier alleen via YouTube oid het filmpje kan laten zien? Heb daar geen ervaring mee maar eens moet de eerste keer zijn...
 
Is verder ook niet zooo interessant wat voor mechaniekjes er aan een pedaal zitten.
Als je moet pompen om te ontkoppelen, is er ergens een lek....
Overigens kan de "slave cilinder" bij de koppeling ook lek zijn, hopelijk zit die dan buiten de bak....
 
MarcoH84 zei:
(..)

Klopt het dat ik hier alleen via YouTube oid het filmpje kan laten zien? Heb daar geen ervaring mee maar eens moet de eerste keer zijn...

Ja, je kan niet direct vanaf je computer uploaden.

Autoweek Forum Uitleg zei:
(..)
Afbeeldingen plaatsen

Om een afbeelding in een bericht te plaatsen, moet deze afbeelding al ergens beschikbaar zijn op het internet. Staat een afbeelding nog niet op internet, dan kun je gebruik maken van uploadsites, zoals Photobucket en Imageshack.
Om een afbeelding te kunnen plaatsen, heb je de adresregel nodig. Die kun je vinden door met de rechtermuisknop op de afbeelding te klikken en dan naar ‘Eigenschappen’ te gaan.
Kopieer deze adresregel en klik vervolgens in de knoppenbalk bij je bericht op de knop ‘URL van een afbeelding invoegen’.
Er verschijnt dan een opdrachtvenster waar je de adresregel in plakt. Klik op ‘OK’, en de afbeelding wordt ingevoegd: er staat in je bericht nu iets als //www.naamvandewebsite.nl/naamvandeafbeelding.jpg.
Met de knop ‘Bekijken’ kun je zien of de afbeelding goed in je bericht geplaatst is.
Denk er wel aan dat op sommige afbeeldingen auteursrechten rusten, en dat rechthebbenden niet altijd goedkeuring verlenen aan het plaatsen op websites. (..)

Het woord afbeeldingen geldt ook als video.
 
Kees 9379262 zei:
Is verder ook niet zooo interessant wat voor mechaniekjes er aan een pedaal zitten...

Het is gelukt om een video op youtube te zetten, denk je er nog steeds zo over na het zien van deze video?
 
Filmpje blijft hier beperkt tot zwart beeld....
Maar wat bedoel je nu precies met "het pedaal slaat"?

Het hydraulisch systeem is enkel werkend (bouwt dus alleen druk op bij intrappen pedaal), het terug komen van het pedaal gebeurt voornamelijk door de drukgroep + het laatste stukje vrije slag door de veer aan het pedaal en niet door hydraulische druk.
Hydrauliekproblemen openbaren zich meestal door een sponzig gevoel en geen druk vast houden met ingetrapt koppelingspedaal, en een versleten drukgroep/druklager geeft meer een zwaar en hakerig gevoel bij het bedienen van het koppelingspedaal.

Kijk eerst eens onder de motorkap of de cilinder van de koppeling die hefboom wat in het koppelingshuis verdwijnt wel of niet soepel bedient wordt en of er ergens lekkage is. (blijft het reservoir op peil?)
Wordt de nemercilinder op het koppelingshuis niet meer bedient/slecht bedient dan zit het probleem in de hydrauliek, wordt deze wel goed bedient maar komt de koppelingsplaat toch niet soepel vrij of in dan zit het probleem bij het druklager en/of drukgroep. (versleten druklager of versleten vingers op de drukgroep)
Een combinatie van hydrauliekproblemen en drukgroep/druklager problemen komt echter ook regelmatig voor, maar dat is meestal het gevolg van door blijven rijden met een probleem (oorzaak en gevolg)... want als het nemercilindertje iets blijft hangen resulteert dat een aardige aanslag op het druklager en de drukgroep. (daarom is koppelingvloeistof verversen net zo belangrijk als remvloeistof verversen)
Dus mocht het probleem wel in de drukgroep/druklager zitten vervang dan gelijk ook even preventief de nemercilinder.
 
Muddy Bandit zei:
Filmpje blijft hier beperkt tot zwart beeld....
Maar wat bedoel je nu precies met "het pedaal slaat"?

Oké bedankt, met deze info kan ik wat.

De link en het filmpje werken bij mij wel goed dus geen idee hoe ik het goed zichtbaar kan maken.

Met slaan bedoel ik dat het pedaal of mechanisme zonder de hydraulische druk naar de uiterste standen "vliegt". Met één of twee cm indrukken "slaat" hij naar de bodem en datzelfde gebeurt wanneer ik hem daarna weer omhoog trek.
Als hij zoals jij aangeeft alleen het laatste stukje veert dan werkt het perfect maar het voelt en oogt als disfunctioneren voor mij maar dat kan komen omdat ik dat nog nooit eerder heb losgehaald, vandaar mijn noodkreet hier. :)

De koppeling voelde nooit sponzig of zwaar maar verloor denk ik wel druk wanneer het pedaal niet omhoog kwam aangezien de motor dan langzaam weer koppelde. Wanneer ik het pedaal met mijn voet omhoog trok was het gelijk weer goed. Het pompen dat ik deed leek er alleen maar voor te zorgen dat het pedaal niet onderin bleef "plakken".

Lekkage was er niet en het vloeistof bleef op pijl maar ik zal vandaag of morgen het nog eens goed controleren.
Ik heb even geprobeerd of het soepel ging zonder pedaal maar toen drukte ik de cilinder los omdat de moeren eraf waren en dat heb ik even gelaten voor wat het is, zal daar ook nog eens beter naar kijken.

Ik begin nu te vrezen voor de druk- en lagergroep. Ik heb er inderdaad een paar weken mee doorgereden omdat het eigenlijk alleen voorkwam bij het inparkeren in mijn garage (dan houd ik de koppeling iets langer ingedrukt dan tijdens het rijden) maar dat is dus veranderd sinds eergisteren.
Verversen is in de afgelopen 10 jaar zeker niet gebeurd en ik heb geen idee of dat daarvoor wel is gebeurd. (staat volgens mij niet in het onderhoudsboekje dat ik erbij heb maar daar zal ik ook nog eens goed naar kijken)

Tot zover bedankt, ik zal zsm mijn volgende bevindingen laten weten.
 
Het onderin blijven hangen van de koppeling is niks anders dan lucht in het systeem. Dat kan de hulpkoppelingscilinder zijn, maar ook de hoofkoppelingscilinder.
Cupje is zo versleten, dat het bij het loslaten van het pedaal, lucht naar binnen trekt, maar nog net voldoende afdicht op druk, als je de koppeling bedient.
Op een gegeven moment, zit er zoveel lucht in het systeem, dat de hoofdkoppelingcilinder geen vloeistof meer verplaatst, maar alleen lucht en dan blijft hij onderin liggen.
De veer op het pedaal alleen, heeft niet genoeg kracht om het pedaal omhoog te trekken, vanuit de onderste stand. Daar zorgt vooral de drukgroep voor, zoals eerder gezegd,
 
MarcoH84 zei:
Kees 9379262 zei:
Is verder ook niet zooo interessant wat voor mechaniekjes er aan een pedaal zitten...

Het is gelukt om een video op youtube te zetten, https://youtube.com/shorts/_olixPVEHcE?feature=share, denk je er nog steeds zo over na het zien van deze video?

Jazeker, als je geen mechanische gebreken bij het pedaal ziet, dan is het probleem hydraulisch , of iets met de drukgroep/koppeling zelf.
 
Filmpje werkend gemaakt, je had m als shorts en "delen" gelinkt. Dan werkt t vaak niet. Voor de meeste gebruikers werkt alleen de normale video url, en dan kun je hem ook gewoon zichtbaar maken op t forum ;)

Je hoeft geen lekkage te hebben om problemen te hebben met een hydraulische koppeling. Als er lucht in het systeem zit (vaak door lekkage) kan het zelfs zijn dat je zoveel lucht er in hebt zitten dat het vloeistofniveau ook niet meer daalt. Eerste wat je dus doet is de boel dan ontluchten. Vrij simpel om te doen. Meest ideale is als je een ontluchtingsnippel er op hebt zitten, zo niet, even de leiding een beetje losdraaien. pedaal intrappen, leiding weer vast, pedaal paar keer pompen, leiding weer los en pedaal intrappen. en leiding weer vast. Enz enz. je merkt vanzelf wanneer er geen belletjes meer uit komen. Moet vrij snel gaan.
Mocht dat niet lukken ga je het systeem controleren op lekkages.

Als dan blijkt dat eigenlijk alles gewoon in orde is (let wel, lekkage van de hulpcilinder is soms niet te zien omdat deze zich bij de koppeling bevind) hoef je pas te kijken naar koppeling/drukgroep.

Normaliter komt je pedaal nooit in de onderste stand terecht, de druk in de hoofdkoppelingscilinder houdt het pedaal ver genoeg naar boven om niet in die onderste stand terecht te komen. Je werkt ook dan pas tegen die veerwerking in.
Zo met het pedaal los, dan klapt ie idd naar de uiterste standen. Uiteindelijk zit daar wel een veerwerking tussen, maar die merk jij niet in een bankschroef. Vergelijk het met een kastdeurtjes scharnier. Die klappen ook los alleen in de open en dicht stand, terwijl als je er een kastdeurtje aan hangt, dit veel soepeler gaat en niet met volle kracht naar de eindslag.

De onderste stand kan dus alleen gebeuren bij te weinig druk door lekkage van 1 van de cilinders (of de leiding) en/of lucht in de leiding. Of een kapotte drukgroep.
Maar je kijkt altijd eerst t systeem na.

Je pedaal werkt gewoon naar behoren. Waarom je die uitbouwt snap ik niet zo goed. Das meer werk dan de koppelingscilinder o_O
 
Pobresh zei:
Filmpje werkend gemaakt, je had m als shorts en "delen" gelinkt. Dan werkt t vaak niet. Voor de meeste gebruikers werkt alleen de normale video url, en dan kun je hem ook gewoon zichtbaar maken op t forum ;)

Je pedaal werkt gewoon naar behoren. Waarom je die uitbouwt snap ik niet zo goed. Das meer werk dan de koppelingscilinder o_O

Super, dankjewel. Zal volgende keer daar eens opletten, ik vond het al heel wat dat het gelukt is om een filmpje op YouTube te krijgen. 😄

Dat het pedaal naar behoren werkt ben ik inderdaad al achter, helaas, had heel erg gehoopt dat dat de oorzaak zal zijn. In een halfuurtje heb ik die eruit en na 2 uur heb ik nog geen enkele cilinder los maar wel de olie eruit. Olie zag er best goed uit nog, geen drap en geen luchtbellen. (mocht er lucht in hebben gezeten dan wijst dat toch op een lek ergens)
Ik ga nog verder zoeken naar de oorzaak en hoop dat het daarna 2 nieuwe cilinders worden, een master en een slave. Alleen omdat ik geen lucht heb gezien en het niveau ruim boven het minimum zat maak ik mij wel zorgen om de drukgroep maar zover ben ik nog niet.

Heb ook gezien dat er wat koelvloeistof lekt onder de radiateur en het kleppendekselpakking zweet wel heel erg dus waarschijnlijk blijft de auto voorlopig binnen en ben ik heel wat uren aan het prutsen.
YouTube is naast dit forum ook een uitkomst voor mij, mocht ik de oorzaak gevonden hebben of weer ergens over twijfelen dan laat ik dat direct hier weten en ook bedankt voor de duidelijke uitleg!
 
Korte update met vraag.

De slave of release cilinder is los en hier kwam wel drap met stukjes metaal oid uit nadat ik het rubber eraf haalde.

Is het mogelijk dat de zuiger daarvan kapot is zonder dat dat voor een lekkage zorgt? Zoja dan laat ik de master zitten, die is wel erg moeilijk te bereiken.
 
Ik ga er maar van uit dat dat kan, er lekte tenslotte niets en ik neem aan dat die drap en stukjes metaal niet spontaan in het rubber terecht komen, nieuwe cilinder wordt bestelt.

Wat betreft de koelvloeistof heb ik nu ook een vraag. Er zat groene koelvloeistof in maar volgens kroon oil moet er gele in.... Kan ik hier vragen welke er nu in moet of moet ik daarvoor een nieuw topic openen?

Bvd
 
Hydraulische cilinders moet je echt uit elkaar trekken om te tsjekken of tie kapot is, meestal is bij falen het rubber cupje verregaand weggesleten of gescheurd.
Ik zou niet zomaar op goed geluk iets gaan vervangen....je moet gewoon het hele systeem nalopen .
En ja, de master cilinder zit op een vervelende plek, maar als tie kapot is moet ie er gewoon uit.....
 
Kees 9379262 zei:
En ja, de master cilinder zit op een vervelende plek, maar als tie kapot is moet ie er gewoon uit.....

Bedankt voor het advies! Heb je ook een antwoord mbt de koelvloeistof? Daar zit ik nu meer mee in mijn maag...
 
Als ik zoek bij een onderdelensite met die auto, dan krijg ik rode, gele, blauwe en groene en kleurloze te zien.....
Heb je er geen manual bij of online ergens?
 
Kees 9379262 zei:
Heb je er geen manual bij of online ergens?

In zowel het originele onderhoudsboekje als het Haynes werkplaatshandboek kan ik niet vinden wat erin hoort. Online kom ik op geel uit maar dat is alleen op websites die de zoekfunctie van kroon oil gebruiken, allemaal dus.
Eurol heeft ook zo'n zoekfunctie maar alleen voor motorolie, deze wijkt trouwens ook af van hetgeen kroon oil aangeeft maar gelukkig staat in het onderhoudsboekje wel aangeven welke viscositeit oliën geadviseerd worden.
 
Wellicht even een Honda servicepunt of voormalige dealer bellen voor info?

Als ik dit draadje zo lees.. dan is een groene kleur voldoende voor jouw Accord..

https://hondavrienden.nl/viewtopic.php?f=9&t=2904&p=22943&hilit=koelvloeistof#p22943
 
Durashift zei:
Wellicht even een Honda servicepunt of voormalige dealer bellen voor info?

Als ik dit draadje zo lees.. dan is een groene kleur voldoende voor jouw Accord..

https://hondavrienden.nl/viewtopic.php?f=9&t=2904&p=22943&hilit=koelvloeistof#p22943

Dat is een hele goede tip. Ga ik volgende week even doen.

Ik begrijp niet goed wat dat draadje ermee te maken heeft en hoe je daaruit concludeert dat groen voldoende is maar aangezien er jaren groen heeft ingezeten ga ik er ook van uit dat dat voldoende of goed is maar ik wil graag zekerheid en de achterliggende gedachte weten. Waarom zit er groen in en adviseert kroon oil geel, wat is überhaupt het verschil...?

Mocht de honda dealer mij een duidelijk antwoord geven dan laat ik dat direct weten.
 
Winparts (onderdelensite) heeft een verhaal over koelvloeistof:
https://www.winparts.nl/blog/welke-koelvloeistof-moet-er-in-mijn-auto

Disclaimer:
Ik heb geen aandelen in die club, noch heb ik er ooit iets gekocht....
 
Kees 9379262 zei:
Winparts (onderdelensite) heeft een verhaal over koelvloeistof:
https://www.winparts.nl/blog/welke-koelvloeistof-moet-er-in-mijn-auto

Disclaimer:
Ik heb geen aandelen in die club, noch heb ik er ooit iets gekocht....

Haha dat had ik al gelezen. Zij hanteren dus de website van kroon die zegt geel of ze adviseren erin te doen wat er nu in zit, groen dus....
 
Ik gooi dur ook altijd gelig spul bij, in het voorjaar ook wel kleurloos spul uit de kraan.
 
Waarschijnlijk de laatste update voor dit bericht, koppeling werkt weer!

Oorzaak was de hoofd- of mastercilinder die ook functioneert als release cilinder. Deze was inwendig lek waardoor er te weinig druk werd opgebouwd, dat verklaart waarom er voldoende vloeistof en geen lucht in de leidingen zat. Na het vervangen daarvan kwam het koppelingspedaal zelfs zonder oliedruk weer netjes omhoog.

Wat betreft de koelvloeistof heb ik groene aangeschaft omdat deze er al in zat en ik dan niet hoef te spoelen. Die is silicaat vrij en daardoor meest geschikt voor oudere auto's of aluminium radiateurs als ik het goed heb begrepen.

Een nieuwe kleppendekselpakking set is onderweg en de meeste filters zijn ondertussen ook al vervangen, waar een defecte koppelingscilinder wel niet goed voor is.

Bedankt voor het helpen met het uitsluiten van een defect koppelingspedaal en het meedenken!
 
Terug
Bovenaan