Hansyii zei:
Is dit alleen mogelijk bij zijkleppers?
Nee, maar zijkleppers zijn relatief stil en laagtoerig met veel koppel onderin. Het nadeel is het slechte rendement, daarom worden ze niet meer gebouwd.
Dat deze auto een goede geluiddemping heeft/had, neem ik zonder meer van je aan.
Het zal geen wonder zijn geweest in brandstofverbruik.
3 liter V6 met 170 paardjes. Dat soort motoren is nooit zuinig.
Deels met je eens.
Downsizing houdt ook in rijden op hogere snelheid bij een laag toerental; daar waar het motorrendement het hoogst is.
En het hoogste motorrendement is m.i. nog altijd daar, waar het hoogste motorkoppel wordt geleverd. Dus bij een relatief lager toerental.
Er zijn grafiekjes waarin je kan aflezen waar de motor het hoogste rendement heeft. In praktijk zit dat in het gebied onder het maximale koppel en wat ook opvallend is, is dat dit gebied bij driekwart gas is. Maw: een blok met 500 pk gebruiken als krachtbron waar je aan 25 pk genoeg hebt, betekent vanzelf een laag rendement. Dat is ook de reden dat de Camry niet zuinig is, dat is ook een van de downsizing-regeltjes: geen powerhouses in auto's die zuinig moeten zijn.
rke zei:
Makkelijk wegtrekken op een helling is een combinatie van overbrenging en vermogen.
Niet met 2e eens. Hierover heb ik al geschreven (en zelfs berekend). Op een helling trekt een auto in de 1e het meeste weg op basis van het max koppel. Ook dient het koppel bij een niet te hoog toerental te liggen.
Een auto, die moet wegtrekken op het max van zijn kunnen, waarbij b.v. het max koppel ligt bij 6000 rpm, komt niet weg/wordt ernstig beperkt in zijn trekcapaciteiten. De slip van de koppeling, die nodig is tussen pakweg 0 km/u en 30 km/u ( 1000 rpm is in dit geval 5 km/u), vermoordt de koppeling.
De slip van de koppeling is inderdaad een puntje van aandacht, tijdens slip stook je de platen heet. Toch, een goed motorontwerp houdt hier rekening mee: het zijn chauffeurs die meer dan het mogelijke uit de auto willen persen die de koppeling slopen.
rke zei:
Vroeger reden de vrachtwagens met 100 paardjes over de Brenner (die toen 10% was) dankzij de kruipversnelling. Dat betekende 5 km/uur sukkelen, urenlang... Vraag het eens iemand die in de 70 ~ 80-jaren internationaal chauffeur was.
Vroeger hadden PKW’s slechts 3 versnellingen, nu soms 8, of in geval van CVT, een ~ aantal tussen 2 grenzen.
Ik ben geen vrachtautokenner, maar ze hebben tegenwoordig heel veel versnellingen.
Wat er aan LWK's over de Brenner reed had een kruipversnelling. Dan draaide de motor met die 5 km/uur netjes in het maximale koppel.
rke zei:
Een motor die opvallend mooi aansluit bij de moderne wensen van een rustig brommend torretje en zuinig rijden, is de nieuwe Twin Air benzinemotor van Fiat. Een klap per krukasomwenteling, max 7000 rpm, superzuinig en dankzij een mooi concept ook nog eens gezegend met een vlakke koppelkromme. En natuurlijk passen ook veel moderne viercilinder diesels bij onze moderne wensen, een dieselblok draait zelden meer dan 5500 rpm (daarvoor brandt diesel te langzaam) en direct ingespoten diesels (bijvoorbeeld de commonrail diesels) zijn erg zuinig.
Ik heb sterk mijn twijfels over de Fiat 500.
Als ik naar de cijfers op spritmonitor.de kijk, komt deze auto gemiddeld bij 197 gebruikers op 6,51 liter (= 1:17,4). Mwah...
Ik zie inderdaad vergelijkbare cijfers (Fiat, Twin air: 54 exemplaren, min:4,13 avg:6,28 max:8,55), hetgeen mij wel verbaast.
Er zijn dus zuiniger auto's. Ik zie bijvoorbeeld de Volkswagen Up! (16 exemplaren, min:3,76 avg:4,82 max:6,07), de Suzuki Alto (65 exemplaren, min:4,46 avg:5,36 max:7,30) en de Toyota Prius (1468 exemplaren: min:2,27 avg:5,21 en max:9,07).
Ik heb recentelijk in een aantal met Twin Air uitgevoerde Fiats gereden (500, Panda en Punto) en alledrie reden ze bij mij erg zuinig. Bovendien is de vlakke koppelkromme en de tweecilinder bromtoon wel prettig, maar het gebrom bij normale toerentallen motiveert niet om het nieuwe rijden toe te passen. Hier hoort wel de opmerking bij dat ik normaal gesproken ook geen "nieuwe rijder" ben, ik rij gewoon ouderwets.
Ik vind het wel een verdienste van Fiat dat ze ook ouderwets gereden erg zuinig zijn. Misschien moet je echt met een oog continu op het schaaklun-lampje letten om er zuinig mee te rijden.
Ik ben wel een fan van het twinair principe, de klepoverlap die met dit systeem geminimaliseerd wordt is een bekend rendements-probleem. Dat Fiat heeft gemeend een turbo op een benzinemotor te moeten schroeven vind ik een minder goed idee, van turbo's op benzinemotoren is bekend dat ze het rendement verlagen. Maar ja, om bijna een paard per liter uit een tweecilindertje te persen vraagt om drastische maatregelen.
De bestaande 1200 cc viercilinder met twinair-nokkenas uitrusten was misschien een betere keuze, dan was die rendementsverpestende stofzuiger ook niet nodig geweest.
Het feit dat andere merken vergelijkbare technieken toepassen geeft mij wel vertrouwen in het idee. Alfa, BMW, Honda, Toyota kennen allemaal de variabele kleptiming, alleen met wat minder mooie techniek.
Het wachten is nu op dieseltjes volgens het twin air principe of een ongeblazen jank-blok wat dankzij de twinair techniek ook laagtoerig wat doet. Als je ziet dat de stand van de techniek nu al 200 paardjes per liter toelaat, dan heeft een automotor aan een 1 liter blok meer dan voldoende. Maar dan moet dat 1 liter blok ook zuinig kunnen zijn en dat zijn die huidige hoog-opgevoerde blokken niet.
Imho zijn dat soort extreem potente blokken nog niet geschikt omdat de klepoverlap die nodig is om met 10.000 rpm toch nog een bruikbaar koppel te kunnen afgeven het rendement bij lagere toerentallen verprutst. Heel vaak wil dit soort blokken niet eens onder de 1000 rpm draaien, laat staan koppel leveren.